Cultuur Kunst 'In feite is het één lange sketch' 'Griepje kan niet' Saaiheid bij Carver ,^7c>ewondering DONDERDAG 18 MAAK I 1993 Hoofdrolspelers Liselet van Gent en Fons Ravensloot: „Het geeft zó'n geweldige kick." foto hiflco kuipers Bergen sinaasappels voor Europera De premièredatum van het to taaltheater Europera, vrijdag 19 maart, komt nu zeer dichtbij. Koortsachtig werken technici en decorbouwers tussen de pilaren van de Leidse Pieterskerk aan de opbouw van tribunes, stella ges en een grote speelvloer. Hoofdrolspelers Liselet van Gent (27) en Fons Ravensloot (55) zijn af en toe volstrekt on verstaanbaar; ergens in de verte bouwt iemand met klinkende hamerslagen aan een steiger. Ravensloot, in het dagelijks leven leraar Nederlands in Bilt- hoven, speelt in Europera Johan van Oldenbarnevelt. Hij ont moet Maurits van Nassau (Hein Snijders) op het moment dat er in de Pieterskerk een concert plaatsvindt ter ere van het Vere nigde Europa. Maurits denkt dat hij binnen één jaar van Eu ropa een hechte eenheid kan maken onder een sterke man. Van Oldenbarnevelt gelooft daar niets van; hij denkt juist heel sceptisch over de eenheid van Europa. Ravensloot zpgt veel plezier te hebben in zijn rol: „Van Olden barnevelt en Maurits zijn in het stuk echte duivels. Ze konkelen en intrigeren ieder op hun eigen manier. 'Ik' wil de eenheid voorkomen, Maurits wil die juist tot stand brengen. Van Ol denbarnevelt moedigt de kift aan, dat vind ik leuk om te doen. Van mezelf uit ben ik geen intrigant, maar ik deel Van Oldenbarnevelts afkeer van gro te politieke bouwsels." Beiden zijn erg tevreden met het libretto van Filp van Duyn en als de muziek van Kees Olt- huis ter sprake komt, roepen ze in koor dat ze het 'mooi, mooi, mooooi!'vinden. In de laatste week voor de première oefent de cast van Eu ropera elke avond. Dat betekent dat Ravensloot en Van Gent geen avond voor half twee in hun bed liggen. Zegt Raven sloot: „Dat is zwaar, want de volgende ochtend sta ik weer gewoon voor de klas." Ook Van Gent vreest de uitputting. Zij möet 's morgens weer gewoon naar het Conservatorium van Rotterdam, waar ze klassieke zang studeert. Een griepje of een verkoudheid liggen dan gauw op de loer. Ze zijn er doodsbang voor: „Dat kan écht niet!" roepen ze in koor. Ze zijn op dieet, slikken vitaminepillen en homeopathische drankjes. Ze eten bergen sinaasappels per dag. Ze hebben het er voor over. Ravensloot vindt het geweldig dat hij als 'ouwe vent van 55' nog zo mag springen, rennen en acteren. Van Gent is zielsge lukkig dat ze kan zingen met een compleet symfonie-orkest achter zich: „Het geeft zó'n ge weldige kick." Speelt het orkest wel zacht genoeg? „O jawel hoor," zegt ze luchtigjes. „Al leen, zij vinden dat ik wat har der moet zingen." Dit is de laatste aflevering in een serie van vijf artikelen rondom de produktie Europe ra. Lezers van het Leidsch Dag blad kunnen Europera met korting bezoeken tegen inleve ring van de lezersbon, die van daag elders in de krant te vin den is. Actrice Hayes (92) overleden NYACK RTR/ANP De Amerikaanse actrice Helen Hayes, ook wel de 'first lady' van het Amerikaanse toneel ge noemd, is gisteren op 92-jarige leeftijd overleden.Hayes was op 9 maart opgènomen met hart klachten. Hayes' acteercarrière speelde zich afwisselend in Hollywood en op Broadway af, en beide met succes. Voor haar filmrollen ontving ze twee Os cars, terwijl in Broadway een theater naar haar werd ge noemd. Haar eerste Oscar ont ving ze in 1931 voor 'The Sin of Madeion Claudet'. Het jaar erop stond ze als Britse verpleegster in de Eerste Wereldoorlog te genover Gary Cooper in A Fare well to Arms', naar de roman van Ernest Hemingway. Daarop keerde ze terug naar het toneel, om slechts sporadisch weer op het witte doek te verschijnen. THEATER RECENSIE WUNAND ZEIL5TRA 'Apachendans' door theatergroep Carver Spel: Leny Breederveld en Beppte Melis sen Regie Mirjam Koen. Gezien 17/3 LAK theater, Leiden Aldaar nog te zien vanavond Theatergroep Carver heeft in het recente verleden met pro- dukties als 'Café Lehmitz' en 'Koorts' naam gemaakt. Als twee leden van de vaste kern, Leny Breederveld en Beppie Melissen, wederom onder lei ding van regisseuse Mirjam Koen met iets nieuws komen, schept dat verwachtingen. jVlaar 'Apachendans' valt tegen, erg tegen. Het tempo ligt laag, en wat in aanzet leuk lijkt te worden, wordt langdradig lang uitge speeld. Met bijvoorbeeld breed uitgemeten nep-informatie over de nieuwe kleur-indeling van de officiële formulieren of met moeizaam gezever over de onderlinge relatie wordt 'Apa chendans' gevuld. Plaats van handeling is een multifunctioneel centrum voor culturele doeleinden. Deze vage organisatie beoogt een thema - week over De Indiaan te organi seren. In een kantoor vol eigen tijds design zijn Leny Breeder veld en Beppie Melissen hier mee druk doende. Waar echter mensen dicht op elkaar zitten, ontstaan maar ai te gemakkelijk spanningen, en de gesprekken dwalen dan ook wel eens af. Dat laatste dient voor de absurde wendingen te zorgen, die van zelfsprekend in een soort apa chendans uitmonden. Een uitvoerig betoog over de minder sierlijke Kroeskoppeli kaan die in tegenstelling tot de bekende witte pelikaan met uit sterven zou worden bedreigd, levert echter al gauw doorzichti ge humor op. Als op dit betoog de doodnuchtere vraag volgt. 'Ben jij nou dikker geworden?', is er zo'n geestig moment dat de anderhalf uur durende voor stelling verteerbaar maakt. Der gelijke momenten zijn spaar zaam. Al staat het komisch ta lent van beide actrices absoluut buiten kijf, bij zulk weinig inspi rerend materiaal slaat saaiheid gemakkelijk toe. LEIDSE SCHOUWBURG EXTRA VOORSTELLINGEN IN APRIL THE ROSENBERG TRIO meeslepende zigeunerjazz woensdag 7 april NEDERLANDS DANS THEATER - 2 wegens sukses terug met nieuw programma vrijdag 9 april THE DEEP RIVER QUARTET swingend concert zaterdag 17 april BEKIJK HET MAAR kostelijke familiemusical door Jeugdkomedie Amsterdam vanaf 6 jaar, aanvang 19.00 uur vrijdag 23 april 1e verkoopdag: zaterdag 20 maart. Uitsluitend op deze daq begint de kaartverkoop aan de kassa om 8 00 uur en duurt tot 15.00 uur (om 7.00 uur worden volgnummers uitgereikt). De telefonische verkoop startom 12.00 uur: 07l-131943/131944. Film Landschappen /t yi Heet, erg heet en a /I Zaterdag opent De I I broeierig is het in I Lakenhal de deuren Do the right thing' van voor de grootste tentoon- Spike Lee. LVC draait van- stelling in haar bestaan: avond deze film in de strijd 'Vijf eeuwen landschap', tegen het racisme CHEF •ANNEMIEKRUYGROK. 071-161423. PIV-CHEF •iANRI/SDAM.071-161415 Alex van Warmerdam en de nieuwste produktie van De Mexicaanse Hond AA Er moest iets met die deuren ^7 gebeuren. Daarachter hebben we een berging met een droogruimte. Niet het fraaiste uitzicht als je zit te eten. Hans en ik zeiden alletwee: dat moet Eloy doen. Die is vervolgens maanden bezig geweest met dit tienluik. Het is acryl op hout. Eloy Vos is min of meer onze huisschilder. Hij werkt als sociotherapeut in het Centrum '40-'45. Ik ken hem nu 18 jaar. Hij was altijd al bezig met tekeningetjes. Hij werkt niet priegelig maar heel stevig. Met hout en zo. Ook heeft Eloy een tijdje doeken met messen bewerkt. Zijn werk is totaal niet glad. Letterlijken figuurlijk. Het is niet gelikt. En hij laat zich in de kop kijken. Wat doen vormen in zijn hoofd? Ik vind dat des te knapper want ik ben zelf niet visueel ingesteld. Hoewel ik heel analytisch naar muziek luister, zie ik dingen heel weinig bewust. Als een huis scheef staat of een paaltje, merk ik dat niet. Totdat mensen me erop wijzen. Zijn schilderijen doen me wat. Ik voel me er thuis bij. Er ontstaat een soort intimiteit. Het tienluik in de keuken vind ik goed gekozen wat kleurcompositie betreft. Eloy heeft maandenlang geploeterd om die komkommer te schetsen. Dat tienluik is humoristisch. En, dat is het belangrijkste, ik eet er gezellig onder. Die aparte luiken met pudding, het varkentje op het bord en die familie vormen één geheel in het grote luik. Het gekke is dat Eloy vissen heeft geschilderd terwijl we dat heel weinig eten. Dat geldt ook voor toetjes. We eten wel veel gevogelte dus die kip kan wel kloppen. Ik heb er een keer een nachtmerrie over gehad. Die kip met die ogen en dan die vork erin. Gruwelijk. Grappig is dat hele gezin aan tafel. Dat past niet in ons huishouden. Het is een raar contrast. Een commentaar. En toch past het heel goed. Ik heb Eloys ontwikkeling als schilder gezien. Er ging geen maand voorbij of ik zag wel wat. Mijn kijk op schilderijen heeft zich ontwikkeld aan de hand van zijn ontwikkelingen. We hebben Eloy vrijgelaten met deze opdracht. Hij kwam zelf met dit keukengebeuren. Eloy vond dat wel lastig want hij dacht dat hij er geen verstand Spreken we bij kunstenaars als Lucebert en Hugo Claus van 'dubbeltalenten', omdat beiden schrijven en schilde ren, op Alex van Warmerdam lijkt een eigentijdse variant van de term 'Homo Universalis' van toepassing. De 40- jarige mede-oprichter van Hauser Orkater en De Mexi caanse Hond schrijft toneelstukken en romans, schildert op doek en aan decors, regisseert theaterstukken en films, acteert in beide disciplines, maakt al jaren de affi ches en speelt nu mee in de viermansformatie die zijn jongste theaterstuk met rock 'n' roll en folk-ballades kracht bijzet. Alex van Warmerdam geselt het drumstel. Hij ramt het riime met nadrukkelijke bewegingen, alsof hij zojuist geleerde lessen in praktijk brengt. De acteurs spreken een tekst die in een wa re komedie niet misstaat. In hun kostuums is Terlenka-trut- tigheid troef. Maar nog voor de contour van een klucht tot ste vige lijn is neergezet, heerst er een zweem van onrust. „De introductie is een soort amusementstrein, die van sta tion naar station dendert; het tweede deel is abstracter", zegt Alex van Warmerdam over 'Kaatje is verdronken'. 'Kaatje' is de nieuwste en alweer de ze vende theaterproduktie van Van Warmerdam met De Mexicaan se Hond. Voorstellingen als 'Graniet' en 'De wet van Luis man' klonken als een klok en 'Het Noorderkwartier' kreeg in 1990 de Nederlands/Vlaamse Toneelschrijfprijs en de Albert van Dalsumprijs voor de beste voorstelling. Frans- en Engelsta lige uitvoeringen van de voor stellingen in onder meer Parijs, Montreal, Toronto, New York, Los Angeles, Glasgow en Reyk javik verschaften De Mexicaan se Hond internationaal aanzien. Daarmee is voor Alex van Warmerdam de koek nog niet op. Zijn speelfilm 'Abel' kreeg een Gouden Kalf voor de beste regie en beste film. Prestigieuze 'Felixen' vielen 'De Noorderlin gen' ten deel. Deze Europese filmprijs werd toegekend aan Vincent van Warmerdam voor de beste muziek en aan Rikke Jelier voor de art direction. De film zelf, geregisseerd door Alex van Warmerdam, werd genomi neerd voor de beste jonge Eu ropese film en geselecteerd als Nederlandse inzending voor de Oscar. Een deel van die filmploeg werkt ook aan 'Kaatje is ver dronken', de jongste theater produktie, die komende week in -het LAK-Theater te zien is. Tekst en regie stammen van Alex van Warmerdam. Rikke Je lier verzorgt de aankleding en broer Vincent van Warmerdam is een van de componisten in de rij Joost Belinfante, Ray Davies, Kees van der Vooren en Eddy B. Wahr. De vier rollen Irma, Jo hannes, Ka en Koppe worden vertolkt door respectievelijk 01- Alex van Warmerdam: „Alles wat ik maak, doe ik vanuit een soort her innering." FOTO CPD HANS VERSWCHUUREN ga Zuiderhoek, Aat Ceelen, Ari- Het stuk speelt eind jaren zes- ane Schluter en 'alleskunner' tig. Van Warmerdam: „Dat is Alex van Warmerdam, mijn tijd. De tijd dat mijn in drukken sterk werden gevestigd. Ik was acht in 1960. Alles wat ik maak, doe ik vanuit een soort herinnering. Ik kan geen stuk maken over Balthasar Geraerds. Daar moet ik ingewikkeld on derzoek voor doen." Voorbije tijd „Het kan me niet schelen of het precies in de jaren zestig speelt, zolang het maar in het verleden ligt. Ik hou van overzichtelijk heid. Tijd krijgt pas vorm als hij verstreken is. Wij denken dat het nu een vormloze tijd is; over twintig jaar weten we beter. Aan 'Kaatje is verdronken' kleeft geen speciale ontstaans geschiedenis of anekdote. Alex van Warmerdam: „Geflipte figu ren zijn toch het leukst om naar te kijken. Je wordt anderhalf uur geconfronteerd met het gedrag van deze mensen. Daarbij sluipt een soort on-logica in de voor stelling, die het interessant maakt. Als ik A iets laat zeggen, gaat figuur B er onmiddellijk te genin. Het loopt dan haast van zelf. In het conflict maken'deze mensen elkaar af, maar ze zijn enorm levenslustig. Kaatsen el kaar voortdurend de bal terug. Het is hun lust en hun leven zo te praten. Dat maakt het ook zo viezig. Haalt het uit de goedko pe hoek. In feite is het één grote lange sketch." 'Kaatje is verdronken' van De Mexicaanse Hond is te zien: in het LAKTheater van 24 tot en met 27 maart; Amstelveen, Cultureel Centrum: 15 april; Hoofddorp De Meerse: 27 april; Den Haag Theater a/h Spui: 5 tot en met 8 mei; Rot terdam Schouwburg: 10 en 11 mei Amsterdam stadsschouw burg: 12 en 17 tot en met 22 d In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Nico van der Meel, klassiek zanger/dirigent/organist uit Leiden zijn bewondering uit: „Van die kip heb ik echt een nachtmerrie gelaegen." van had. Het leuke vind ik dat deze kunst speciaal voor één plek is gemaakt. Dat gebeurt relatief zelden. Kunst wordt vaak benaderd alsof het de eeuwigheid moet trotseren. Dan heb je zo'n kunstenaar die denkt: mijn kunst moet altijd blijven. Waarom? Om de waardering? Het is mooi dat je dingen kunt zien uit vroeger tijden. Maar moet je nu echt alles bewaren? Neem bij voorbeeld Bach. Die componist vind ik echt fantastisch. Maar ik verbeeld me echt niet dat mensen er ovei 1000 jaar ook zo over denken. In mijn vak heb je de de zogenoemde gebruiksmuziek. Da< werd geschreven voor eer bepaalde gelegenheid. Dat gebeurde vroeger heel vaak. Vervolgens verdween het in kast. Die componisten gingen er niet van uit dat hun werk blijvende waarde zou hebben. Dat idee van de eeuwigheid willen trotseren, stoort me wel eens. Daarmee wordt het praktische in de kunst ondergewaardeerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 9