Nationaal symbool of geliefd bolgewas? Orgel in ere hersteld Kattenliefhebbers moeten naar expositie in De Pomp Schildersfamilie exposeert Cultuur&Kunst Fraaie beelden zonder spanningsboog DONDERDAG 18 MAART 1993 Jaren zestig in Don Bosco zoeterwoudeDe zanger Armand en de Boogie en Bluesband van Rob Hoeke treden zaterdag 20 maart op in Don Bosco (Zuidbuurtseweg 58) op de jaarlijkse Sixties-avond. Volgens de organisatoren staat Armand met 'Ben ik te min' nog steeds ga rant voor een onvervalste jaren zestig sfeer. Rob Hoeke brengt nog altijd een swingend programma met hits als 'Margio' en 'Down South'. Kaarten te koop bij Jan van der Geest, Watertje ll.Zoeterwoude. Operette 'Die Csardafu'rstin' leiderdorp Het jubilerende LeiderdorpaOperette Gezelschap brengt op 26 en 27 maart en 2 en 3 april T)ie Csérdófürstin' van E. Kalman op het toneel van het Rijnlands Lyceum aan de Apol- lolaan in Oegstgeest. Door het 40 leden tellende gezelschap is anderhalfjaar aan de produktie gewerkt. De muzikale leiding is in handen van Ernst Stolz en de regie doet Lyda Spaans. Hoofd rollen worden vervuld door de in binnen- en buitenland beken de sopraan Margaret Roest en de tenor Martin van Os. Kaarten te koop bij: Postagentschap Bos, Sigarenmagazijn Uithol en het Havannahuis in Leiderdorp; Kapsalon Schroder in Leiden en Hankart platenzaak en speelgoedspecialist De Tombe in Oegst geest. Groothoff in Alkemade alkemade Het gemeentehuis van Alkemade stelt sinds 15 maart de trouwzaal, de centrale hal en de gang van de begane grond beschikbaar voor werken van plaatselijke professionele kunste naars. Pottenbakker en kunstschilder Christiaan Groothoff opent de rij. Hij laat zijn keramische voorwerpen en aquarellen zien. Fotograferen in theater alphen a/d run* Fotograferen van een popartiest, dans of theater is vaak een stuk lastiger dan het maken van zomaar een foto: weinig licht en bewegende onderwerpen. Binnenkort begint het jongerencentrum Het Kasteel met een cursus concert&theater fotografie. De cursus wordt gegeven in vijf avonden, te beginnen op woensdag 7'april om 20.00 uur. Inschrijven op Het Kasteel, concertweg 1Alphen. Blaaskapellen roelofarendsveen Die Blumenlander Musikanten vieren 20 maart hun 25-jarig bestaan in het muziekcentrum van Liefde voor Harmonie in Roelofarendsveen. Als verjaardagsgasten tre den het Brabantse Malpigalm op en de Stormy Weather Bigband uit Boskoop. Uiteraard spelen de jubilarissen zelf ook. De avond begint om 20.30 uuR aan het Noordeinde 240b. Kaarten a vijf gulden zijn te koop bij boekhandel de Veenerick. Expositie Folk Songs alphen aan den run» Van Marit van Vliet hangt vanaf 24 maart een bijzondere expositie in de Str^ekmuziekschool in Alphen. De Haagse vormgeefster maakte aan de hand van de Folks Songs van Luciano Berio schilderachtige dozen. De muziek be staat uit elf oude en nieuwe volksliedjes uit Frankrijk, Amerika, Armenië en Azerbeijan, allen in de oorspronkelijke taal gezon gen. De 'dozen' en de muziek zijn tot 27 april te zien en te horen in de Streekmuziekschool. Tovernaarsleerling in Zoeterwoude zoeterwoude Aad Wieman speelt op uitnodiging van de Stich ting Wouw 'De Tovenaarsleerling'. Het sprookje van de bedelaar die bij toeval in het kasteel van een tovenaar terecht komt, wordt zondag 21 maart uitgevoerd in Ons Huis aan het Kosterspad. De voorstelling voor kinderen vanaf vijfjaar begint om drie uur. In lichtingen: Anneke de Jong, 01715-1275. Ask Dr. Ruth en The Web live wassenaar* Twee doorgewinterde rockbands spelen zaterdag li ve in Twilight Zone: Ask Dr. Ruth en The Web. De laatste band is een uit Roelofarendsveen afkomstige formatie die al vier jaar aan de weg timmert. Hun repertoire bestaat voornamelijk uit ei gen nummers. In het voorprogramma vallen de vrouwelijke vo calen van Ask Dr. Ruth op die stevige rocknummers ten gehore brengen. Aanvang: 21.45 uur. beeldende kunst recensie martine ballast Expositie. Gouaches vari Nico van den En gel en keramiek van Francisca Brundl. Te zien tot 1/4, dl 19-21 uur. wo 10-12, 14- 16 uur, do/za/zo 14-16 uur. Galerie De Pomp, Warmond Het snelle en het rustige, het felle en het zachte, de souplesse en de zachtheid. Aspecten van de kat die Nico van den Engel in zijn kleurrijke gouaches in War mond tentoonstelt. In dertien werken drukt hij op scherpe wijze, het voor hem kenmer kende en boeiende van katten uit. De manier waarop van den Engel de kat portretteert in zijn werk is divers. In het ene doet hij het bijna abstract, een ander werk is juist weer figuratief. De ene gouache is druk, vol bewe ging en kleurrijk, de andere rus tig en bedeesd van kleur. Voor een ware kattenliefhebber zijn de werken van Van den Engel een lust voor het oog. De keramische werken van Francisca Brundl zijn, zoals zij zelf zegt, geïnspireerd door de voorhout De twee zonen Thomaslav en Petar studeren aan de Konink lijke Academie voor Beeldende kunst in Den Haag. Vader Mar- celo studeerde in Zagreb aan de school voor toegepaste kunst, zijn vrouw Zvjezdana studeerde aan de kunstacademie in Za greb, werkte als lerares en had een aantal exposities. Op de tentoonstelling staat ook keramiek van cursisten van de stichting Terra Cotta. De ex positie is tijdens kantooruren geopend. Olieverf, grafiek en tekeningen van de van oorsprong Joegosla vische familie Brajnovic zijn tot half juni tentoongesteld in het gemeentehuis van Voorhout. Het gezin, vader, moeder en twee zonen, verblijft sinds april vorig jaar als asielzoekers in Voorhout. Twee dochters wo nen nog in Zagreb. De familie leidt al jaren een zwervend be staan, woonde in Italië en Frankrijk en nu dan in Neder land. annemiek ruygrok. 0 Van de bollenvelden het museum in voor de tulp en de hyacinth Van de bollen naar het museum. Dat is de opzet. Het be kijken van tulpenvelden die in bloei staan kan worden af gewisseld met een bezoek aan twee tentoonstellingen waar de tulp en hyacinth centraal staan. Op kunstwerken wel te verstaan. 'Tulpomanie' in Hillegom en 'Hya- cinthencultuur met een grote K' in Lisse. eunga de Reinwardt Academie, richtte lisse/hillegom Op alle mogelijke hebben kunstenaars en vorm gevers zich door de bol en de bloem laten inspireren. In 1593 (nu 400 jaar geleden) legde Ca- rolus Clusius de kiem voor de huidige bloembollencultuur. Tijdens de Gouden Eeuw ont aardt de belangstelling voor de tulp zelfs in een ware manie. In 1637 wordt een bedrag van 30.000 gulden neergelegd voor drie bollen van de tulp Semper Augustus. Ter vergelijking: het duurste Amsterdamse grachten huis kostte in die tijd niet meer dan 10.000 gulden. De kostbare bloem trok ook de aandacht van de beeldende kunstenaars. Tul- penboeken, afbeeldingen op schilderijen en gebruiksvoor werpen uit die tijd getuigen er- Een bijna maniakale verza melaar van alles waar een tulp op staat is Cees Noordermeer, geboren en getogen in de bloembollenstreek en werk zaam bij een bollenbedrijf. Zijn opslagruimte is haast te klein. Toen kwam het idee om een tentoonstelling op te zetten. Het is bijna zover. Op 28 maart wordt de tentoonstelling in het gebouw van de Kulturele Raad Hillegom geopend. Wendy de Jong, student aan deze tentoonstelling in. Zij cre- eerde het 'Huis van de Tulpo- maan', waarin keramiek, glas, porselein, affiches, foto's, schil derijen, boeken, objecten en nog veel meer te zien is. Het is een bonte verzameling met de tulp als middelpunt. Geliefd symbool Het Museum voor de Bollen streek in Lisse heeft een belang rijke collectie hyacintheglazen van een Engelse verzamelaar in bruikleen gekregen. Deze col lectie vormt de basis van de tentoonstelling, die 8 april opengaat. Verder zijn er waar devolle voorwerpen door het Nederlands Glasmuseum in Leerdam en Waterford Crystals uit Ierland beschikbaar gesteld. Schilderijen, boeken en prenten zorgen voor het cultuur-histori sche aandeel in de expositie. Hyacinthenglazen zijn al van af het begin van de negentiende eeuw in vrijwel alle West-Eu- ropese landen geproduceerd om bollen op water voor te trek ken. Het is een veel gekocht bolgwas vanwege de mooie pas teltinten, de heerlijke geur, maar ook omdat dit ewas zich zo makkelijk in de huiskamer laat verzorgen. Uitkomst van beide exposi ties: de tulp is neergezet als het nationale symbool, de hyacinth De tulp op een bronzen penning uit 1932. De tulp en de hyacinth, vereeuwigd op het affiche dat in 1956 werd FOTO MARTIEN VINKESTEIJN ontworpen door Victor Rozo. FOTO MARTIEN VINKESTEIJN als het meest geliefde bolgewas. De bezoeker mag het zelf be oordelen. Bij de VW is een fietsroute door de streek verkrijgbaar. De tocht voert langs de bloeiende bollenvelden en natuurlijk de exposities, die tot 1 juni duren. Het Museum voor de Bollen streek Lisse is behalve op maandag, elke middag van 13.00 tot 17.00 uur open. Het gebouw van de Kulturele Raad Hillegom is vrijdags gesloten. Open: maandag t/m donder dag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur; in het weekeinde van 13.00 uur tot 17.00 uur. organische 1 tuur. Door vervorming en ver werking van klei in lagen krijgen lichaamsvormen en schalen een mystieke uitstraling. De prachti ge groenblauwe tinten van het glazuur versterken die uitstra ling. Twee van die mystieke li chaamsvormen worden ge vormd door vrouwentorso's. Eén ligt in een vitrine, de ande re hangt aan de muur. Uit de bovenkant van de liggende vrouwenvorm, net boven de borstpartij, steken bossen ge droogde rozen. Het geschubde of gelaagde lichaam is beschil derd met prachtige blauwachti ge kleuren. De andere vrouwen- vorm hangt aan de muur en is wat vloeiender van vorm dan de liggende. Ook hier zijn de glazu ren blauw en groen. Met een fijn voorwerp is het glazuur be krast. De drie overige objecten van Francisca BruncU zijn een soort gelaagde, organische schalen. Ze zijn zeer decoratief en nodi gen uit tot veelvuldig, doch zorgvuldig gebruik. In Hazerswoudse kerk voortaan ook concerten hazerswoude-dorp kees van kuilenburg Vanaf zaterdag zal in de hervormde kerk van Ha- zerswoude-Dorp het in 1868 gebouwde orgel weer in volle glorie klinken. De keuze was niet moeilijk voor de kerkvoogdij toen het opknappen van het in 1868 gebouwde Van Flaes en Brünjes- orgel ter sprake kwam. Een simpele opknapbeurt zou de kerkelijke gemeente zelf moeten betalen, terwijl een uitgebreide restauratie voor 80 pro cent zou worder gesubsidieerd. „Al moet die subsidie wel door ons worden voorgefinancierd. Pas in 1995 krijgen we het eer ste deel van de subsidie uitgekeerd en vervolgens jaarlijks een bedrag bijgeschreven", vertelt secre taris Joh. Dekker van de orgelrestauratie-c De restauratie van het monumentale orgel heeft 250.000 gulden gekost. Het Anjerfonds gaf 10.000 gulden subsidie. De rest van het bedrag werd door de kerkelijke gemeente opgebracht. Een flinke prestatie, omdat vorig jaar ook al de kerk ingrijpend werd gerestaureerd. Ook hiervoor tastte hervormd Hazerswoude in de beurs. Het Hazerswoudse orgel is in 1868 voor 3800 gulden gebouwd door de firma Van Flaes en Brünjes uit Amsterdam. „Orgelbouwers die des tijds een goede naam hadden en in de loop der jaren een behoorlijk aantal instrumenten hebben afgeleverd", vertelt Dekker. Daarvan zijn er volgens de Hazerswoudenaar al weer heel wat verdwenen. „In onze kerk staat dan ook één van de weinige oorspronkelijke Van Flaes-orgels." Het orgel werd gebouwd met twee manualen en een aangehangen pedaal. Het bo- venldavier heeft de zachte stemmen en onder de forse stemmen. Muzikaal gezien is er in het verleden toch wel wat misgegaan. Bij de laatste restauratie in 1966 werd het orgel 'grondig' aangepakt. Het volume was, zo werd indertijd geredeneerd, niet meer ge schikt voor de kerk, na de verbouwing in 1948. Het instrument werd uitgebreid met enkele stem men. Ook kwam er een wij pedaal. Door een wij ziging van de zogenoemde dispositie werd de klank van het orgel ingrijpend veranderd. .Aan gepast aan de voor die tijd geldende mode, maar de echte Van Flaes-klank was helaas verdwenen", vertelt Dekker. Die Van Flaes-klank is nu weer terug in het or gel. Dat was niet zo eenvoudig. „Ook in het Zeeuwse Zonnemaire staat nog een Van Flaes-or- gel. Dit instrument is geheel authentiek, wat ge luid betreft. In die kerk zijn opnamen gemaakt en die zijn vervolgens gebruikt om de klank bij ons orgel weer terug te brengen. Volgens deskundigen is dat prima gelukt", zegt Dekker. De restauratie is uitgevoerd door de orgelbou wers Gert van Buuren en Henk van Eeken, onder leiding van adviseur Hans van Nieuwkoop, die ook het rapport over de staat van het orgel heeft gemaakt. Bij de restauratie werden de orgelkas, de wind voorziening, de klavieren, de speel- en re- gistertechnieken en het pijpwerk opgeknapt. De bij de vorige restauratie verdwenen registers Bourdon 16', Viola di Gamba 8', Salicional 8' en Trompet 8' werden weer in ere hersteld. Het instrument wordt zaterdag 20 maart offi cieel door de restauratiecommissie overgedragen aan de kerkvoogdij. Het is bedoeling dat het in strument behalve voor de begeleiding van de ere dienst ook zal worden gebruikt voor het geven van concerten. Dat begint al binnenkort wanneer de Evangelische Omroep opnamen maakt van het instrument. De opnamen worden uitgezon den in het kader van een reeks over historische Van Flaes-orgels. Gees Linnebank als de wanhopige ambtenaar in 'Miau'. 'Miau' in bewerking Guusje Eybers: theater recensie wunand zeilstra 'Miau' naar Benito Pérez Galdós. Bewer king/regie: Guusje Eybers. Spel Gees Lin nebank, Elsje de Wijn eva.; gezien: 11/3, Theater aan het Spui, Den Haag, aldaar nog t< t/m3/4(dit /za). Den Haag heeft een mooi nieuw theater aan het Spui. Het ruim bemeten speelvlak van de grote zaal heeft actrice/regis seuse Guusje Eybers in de door haar gemaakte openingsvoor stelling zo veel mogelijk willen benutten. 'Miau' is een theaterbewer king van de gelijknamige roman van Benito Pérez Galdós uit 1888. Iets dergelijks deed Guus je Eybers al eerder in opdracht van wat toen nog Het Gebeu ren/ Theater aan de Haven heette. Uit die vorige produk- ties, zoals 'La Batarde' en 'Cata strophe', bleek haar durf bij een dergelijke aanpak. Ook in 'Mi au' is ze vrijmoedig te werk ge gaan. Het verhaalgegeven dat je misschien eerder in een kleine, benauwde omgeving zou situ eren, heeft ze als het ware uit el kaar getrokken. De personages plaatst ze in een grote leegte die slechts door een aantal meters hoge trappen vorm heeft gekre gen. Er ontstaat aldus een uitge strekt labyrint waarin hoofdper soon Don Ramón Villaamil en zijn familieleden doelloos rond dwalen. Een treffend beeld voor de hopeloze situatie waarin Raqión zich bevindt. Twee maanden voor zijn pensioen is deze integere ambtenaar ont slagen, en loopt daarmee zijn oudedag-uitkering mis. Als ge volg van talloze intriges lukt het hem niet om alsnog werk te krijgen, zodat hem uiteindelijk slechts de zelf gekozen dood resteert. Vele scènes verduidelijken of, wat vaker gebeurt, contrasteren met dit trieste verhaal. Bijvoor beeld de corrupte ambtenarij uit het Madrid van de negen tiende eeuw wordt hier verbeeld door een choreografie van duis tere Figuren. Zo is er ook een verteller die vanuit een leeg olievat commentaar geeft en re gelmatig met zijn personages discussieert. Deze en andere eigenzinnige beelden houden de aandacht enige tijd vast. Toch blijkt deze aanpak van uitvergroting van het verhaalgegeven niet zonder risico: niet te ontkennen valt dat de spanning langzaam maar ze ker wegzakt. Het verhaal biedt kennelijk te weinig houvast en verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. 'Miau' biedt fraaie beelden zonder spanningsboog. Het monumentale or gel Van Flaes en Brünjesorgel in de Hazerswoudse her vormde kerk is in ere hersteld. FOTO JAN HOLVAST

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 13