Zoveelste serie voorspelbare grollen Cultuur&Kunst Film Jongeren, sex en de boze buitenwereld Swayze als olifant in porseleinkast Romane Bohringer over Les Nuits Fauves en Cyril Collard DONDERDAG 18 MAART 1993 FILMS IN LEIDEN Spike Lee heeft het in Do the right thing over alledaags racisme OVERZICHT. LETTY STAM LAKcinema, Cleveringaplaats 1, Leiden: Wish you were here, di 20.00 uur, Twist Ie jeugdjaren de gelukkigste van je leven? LAKcinema in Leiden toont deze week twee films die een heel ander beeld geven 'van die zogenaamde leuke, onbe zorgde tienerjaren. Dinsdag 23 maart draait Wish you were here het regiedebuut van David Le iand. De film vertelt het verhaal van Linda, haar ontluikende seksualiteit en de omgeving die daar geen boodschap aan heeft. Het is midden jaren vijftig, er gens in een badplaats aan de zuidkust van Engeland. Linda probeert haar verveling te ver drijven door lekker puberaal ge drag: shockeren. Zo loopt ze achter jongens aan. En dat moet je als meisje dus niet doen. De maatschappij, en ze ker in de jaren vijftig, bestem pelt je dan al snel als hoer. Het dorp kijkt haar met de nek aan en Linda dreigt aan die vijande lijke houding van haar keurige dorpsgenoten ten onder te gaan. Diezelfde avond toont LAKci nema Twist and Shout van de Deense regisseur Bille August. De gebeurtenissen spelen zich hier midden jaren zestig af. Björn en Anna, twee pubers, ontdekken elkaar en de liefde. Anna wordt ongewenst zwan ger. Dat schudt ze ruw wakker uit hun jeugdige onbezorgd heid. En uiteraard staat de om geving niet klaar met warme, beschermende armen maar met een beschuldigend opgeheven vingertje. Filmhuis LVC bekent van avond (donderdag) kleur. Sa men met het Meldpunt Discri minatie Leiden heeft het een prpgramma opgezet onder het motto 'Het gebeurt gekleurd'. Met een forumdiscussie, mu ziek en films haakt LVC in op de landelijke actieweek tegen ra cisme. Vanaf 21.15 uur vertellen de documentaires De kleur van voetbal en Inside story over ra cisme en integratie in de sport. Over alledaags racisme heeft regisseur Spike Lee het in Do the right thing. Het is een vrolijk swingend verhaal met een ve nijnig staartje. Bedfort-Stuy- vesant is een armoedige wijk in New York waar voornamelijk zwarten en Puertoricanen wo nen. Elke blanke wordt met groot wantrouwen bekeken. De Vietnamese bootvluchtelingen die met succes een kruideniers zaak -drijven zijn de andere buurtbewoners een doom in het oog. De Aziaten schelden op hun beurt op joden. Spike Lee speelt zelf ook mee als Mookie, een pizzabezorger. Shortje, wielrennersbroek eron der en half dichtgeknoopte bas ketbalschoenen. Hij bezorgt zijn bestellingen op zijn gemak. Het is echter zo gruwelijk warm in de film dat de pizza's toch niet kunnen afkoelen. De pizzeria van Mookie's baas is een soort wijkcentrum. De hitte doet de toch al broeierige sfeer in de buurt geen goed. Onafwend baar slaat het geweld toe. De X tenslotte draait op woensdag Wim Wenders ju weeltje Paris Texas. Harry Dean Stanton speelt Travis, een man die vier jaar spoorloos was ver dwenen. Met zoon Hunter be- sluit hij op zoek te gaan naar de moeder van zijn kind. Geduren de de speurtocht wordt het ver haal verteld van Travis en zijn vrouw: twee mensen die wel wilden maar niet langer met el kaar konden leven. En dat alles op de meeslepende muziek van RyCooder. Eddie Murphy in The Distinguished Gentleman Met Eddie Murphy ging het de laatste jaren ras bergafwaarts. De goedgebekte held uit Trading Places en de Beverly Hills Cop- films leek het slachtoffer te wor den van z'n eigen imago; in snel tempo produceerde de Para- mount-studio steeds oubolliger films rond Murphy, van wie ver wacht werd dat hij de rammelen de scenario's wel aan elkaar zou geinen. Daarbij zagen de makers over het hoofd dat de personages die Murphy speelde steeds meer op zelfingenomen lavasten begonnen te lijken. Een imago dat hem veel minder bleek te liggen dan de rol van anti-held die het tegen de hele wereld op moet nemen. Nu heeft Murphy een nieuwe studio (Buena Vista), waar men met The Dis tinguished Gentleman een poging heeft ondernomen hem van een nieuw, ge nuanceerd imago te voorzien. Het scenario van The Distinguished Gentleman is van de hand van Marty Kaplan, die nog niet zo lang geleden de speeches voor presidentskandidaat Walter Mondale schreef. Van zo ie mand zouden we een intelligente poli tieke satire mogen verwachten, zeker omdat Kaplan zelf in de publiciteit dui delijk maakte dat hij nog wat appeltjes te schillen had met 'Washington'. Kaplan refereert in zijn scenario overduidelijk aan een van de beste po litieke komedies uit de geschiedenis: Mr. Smith goes to Washington, van Frank Capra. In die film ging een idea listische en goed van de tongriem ge sneden James Stewart als jonge sena tor naar Washington, waar hij werd ge confronteerd met eigenbelang, oppor- The Distinguished Gentleman: Mislukte poging om Eddie Murphy van een nieuw, genuanceerd imago te voorzien. tunisme en corruptie. Anno 1993 fe het een kritische noot bij het politiek be- op met Murphy die zich als vanouds minder eenvoudig om goed en kwaad wustzijn van de gemiddelde Ameri- door wat penibele situaties heenbluft, zo duidelijk tegenover elkaar te zetten, kaan, die kennelijk toch geen flauw be- maar The Distinguished Gentleman reden waarom het vertrekpunt van The nul heeft van wie hem in de senaat ver- verzandt al snel in voorspelbare ont- Distinguished Gentleman iets anders tegenwoordigd, Murphy arriveert als wikkelingen. Want vanzelfsprekend ligt. senator Jeff Johnson in Washington komt de goede natuur in deze valse Aangezien Eddie Murphy ooit furore met als enige doel zich zo snel moge- senator boven, en neemt hij het op te- maakte in rolverwisselingen is het idee lijk meester te maken van de kasgelden gen een corrupt congreslid uit zijn om hem de valse identiteit van een van de belangengroeperingen in zijn staat. Voor het overige richt regisseur overleden senator te laten aannemen staat. Jonathan Lynn zich op de bekende cli- wel aardig. De film plaatst zo meteen Dat levert een aantal aardige scènes chés: een amoureuze geschiedenis met een nichtje (Victoria Rowell) van een senator met principes, goedkope emo ties wanneer Murphy een jonge kan kerpatiënt ontmoet en al te veel one-li- ners die moeten aantonen dat Eddie Murphy tegelijk geestiger en sympa thieker is dan de wereld om hem heen. Zo blijft ervan het satirisch uitgangs punt weinig anders over dan een zo veelste serie voorspelbare grollen en bekkentrekkerij van Eddie Murphy. neer Max in elkaar geslagen en beroofd wordt en Hasari zich iiuui over hem ontfermd en zijn riks- ^aar het werk' penwijken leeft. Over de schou- an Hasari kijken we mee het gekrioel in een stad Joan Bethel jarijder wordt. We hebben dan een druppel op een gloeiende In 1984 verblufte regisseur Rol and Joffé de filmwerld met zijn debuut. The Killing Fields werd allerwegen als een meesterwerk beschouwd. Na twee matige films slaagt hij er ook met The City of Joy niet in om in de buurt te komen van zijn eerste. De film vertelt het verhaal van twee mensen, met totaal ver schillende achtergronden, die naar Calcutta gaan om een nieuw bestaan op te#bouiven. Hasari Pal is met z'n gezin het platteland ontvlucht vanwege de droogte, en de Amerikaanse arts Max Lowe (Patrick Swayze) hoopt een nieuw doel in zijn le ven te kunnen vinden. Hun pa den kruisen zich toevallig wan- al kennis gemaakt met de En gelse Joan Bethel (Pauline Col lins), die in de Stad der Vreugde, zoals de sloppenwijken cynisch worden genoemd, een eerste- hulp-post heeft. Max ontdekt dat de riksjarij- ders onderdrukt worden door de lokale maffia. Hij is verbaasd over de apathie van de Indiërs en vindt dat ze zich moeten ver zetten. Zoals het een Ameri kaanse held betaamt laat hij zich niet afschrikken en gaat met gevaar voor eigen leven een confrontatie aan met de 'be schermers' van de armen. Joffé toont ons de ellende waaraan de allerarmsten bloot staan in een wereldstad waar 53 van de bevolking in slop- Patrick Swayze als reddende engel in de sloppenwijken van Calcutta, plaat is. Daarom doet ze er alles aan om dokter Max te bekeren tot wat medisch missiewerk. Het is de vraag wat Joffé be wogen heeft om 'dirty dancer' Swayze te kiezen. Hij maakt er, zodls hij dat gewend is, een platte heldenrol van zonder eni ge emotie of diepgang. Hij rent als een Amerikaanse olifant door een Indiase porseleinkast. De film is ondanks zijn goede bedoelingen niet consistent en zwalkt heen en weer tussen een actiefilm, een film met een boodschap en zelfs een ram penfilm; wanneer de natte moesson de stad onder water zet. Maar het meest tragische is, dat Joffé het boek van Domini que Lapierre, waarop de film is gebaseerd, nogal heeft aange tast. Bij Lapierre staat het on menselijke bestaan van de riskjarijder en z'n familie cen traal, Joffé verlegt het perspec tief naar de heldhaftige dokter en zijn 'Amerikaanse' aanpak van de problemen. Wat de film zijn charme geeft is het authentieke karakter van de stadsbeelden. De ritjes per riksja laten en passant meer zien, dan Joffé er met zijn bood schap wil inhameren, en waar bij hij er zelfs niet voor terug deinst de melaatsen voor zijn karretje te spannen. Dat is op een bepaalde manier stuitend, maar tegelijk besef je dat je naar de verfilmde werkelijkheid zit fe kijken van het leven in zo'n gro te stad in de derde wereld. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Daens 12 j.. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 2 The crying game 16 j., 16, 19.30,22, do vr madiook 13.30 ALFA 3 Muziek Passie, 13.30,16 Glen Garry Glen Ross 19.30, 22 ALFA 4 Indochine 12 j., 14, 20.30 C'est arrivé prés de chez vous 16 j.. 18.15 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The story of Qui Ju 16 j., 13.15,16,18.45,21.30 ALHAMBRA2 Orlando 18.45, 21.30, dovr madiook 13.15, 16 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 Under siege 16 j., 13.15, 16, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Dracula 12 j., 13.15,16. 18.45,21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 Scent of a woman 13.15, 16.45,20.30 CALYPSO 2 The last of the mohicans 12 j., 13.15, 16, 19.15, 22 CINECENTER-CORALINE Lijnbaansgracht 236 Les nuits fauves 16 j., 14, 16.30, 19.15, 22 CINECENTER-PEPPE-NAPPA II ladrodi Bambini 14.30,17, 19.30, 22.15 CINECENTER-PIERROT Of mice and men 14.30,17, 19.30, 22.15 CINECENTER-JEANVIGO Salt on our skin 14, 16.30, 19.15, 22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 The distinguished gentleman 19. 21.45. za zo ook 13.15, 16 CINEMA 2 INTERNATIONAL De kleine blonde dood 18.45, 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 The distinguished gentleman 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 City of joy 12 j., 13.15,16, 18.45,21.30 CITY 4 Sneakers 13.15,16,18.45, 21.30 CITY 5 Sister Act 18.45, 21.30, dovr madiook 13.15, 16 DESMET Plantage Middenlaan 4a Bezness do vr za 20 Kamen 21.30 Benny's video zo t/m wo 20 Bitter Moon 19, zo ook 13.30 C'est arrive pres de chez vous 22 KRITERION 1 Roetersstraat 170 Urga 17 30 The crying game 19.45, 22, di alleen 19.45 Sneak Preview di 22.15 KRITERION 2 Retrospectief Tsjechische Nouvelle Vague Vera Chyti- lova 18, 20, 22, zo ook 12 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 Les nuits fauves 19.30,22, zo ook 15 Trys Dienos 18 RIALTO 2 Alleman 18 Swoon 20, 22 (beh. zo 20) In het land van de levende go den zo 20 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 Indochine 2115, za zo ook 14.30 Orlando 17.30,19.30, za zo ook 15 THE MOVIES 2 The crying game 17.30, 19.45, 22, za zo ook 15 THE MOVIES 3 Of mice and men 17 15, 22 Howards end 19.30, za zo ook 14.30 THE MOVIES 4 Vals licht 17.30, vrza ook 00.15 Raise the red lantern 19.30 De Noorderlingen 22 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat De kleine blonde dood 13.15, 16, 18.45, 21.30, zo 13.45, 16, 18.45,21.30 La passion de Jeanne d'Arc zo 10.30 TUSCHINSKI 2 Dracula 12).. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 A few good men 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Sneakers 13.15, 16.18.45, 21.30 TUSCHINSKI 5 Death becomes her 13.15,16, 18.45.21.30 TUSCHINSKI 6 Daens 12 18.45,21.30, do vr madiook 13.15, 16 DE UITKIJK Prinsengracht 452 The story of Qui Ju dag. 18. 20. 22. zo ook 15 Cyril CoIIard en Romane Bohringer in Les Nuits Fauves. Met tranen in de ogen stond de 19-jarige Romane Bohrin ger vorige week voor de ca mera's bij de uitreiking van de Césars, de Franse filmprijzen. Niet alleen tranen van geluk, omdat ze uitgeroepen was tot meest veelbelovende actrice voor haar hoofdrol in Les Nuits Fauves. Het waren ook tranen van verdriet, want drie dagen eerder was Cyril Col lard, de regisseur van de film, overleden. Rob de Kam sprak haar tijdens het Filmfestival van Rotterdam. Een gesprek in de tegenwoordige tijd, die nu deels verleden tijd gewor den is. ROTTERDAM ROB DE KAM Romane Bohringer is in korte tijd van een onbekend meisje met ambities in Frankrijk een beroemdheid geworden. Twee dagen kan ze in Rotterdam zijn, dan moet ze weer terug naar Brussel waar ze met Mar- tine Dugowson een nieuwe film opneemt. Het is haar der de grote rol in korte tijd. Behal ve in Les Nuits Fauves speelde ze ook in L'Accompagnatrice van Claude Miller (naast haar vader, Richard Bohringer). De volgende rol, in een film van Claire Denis, is al vastgelegd. Het gaat inderdaad razend snel. beaamt ze. „Of het gehol pen heeft dat ik de dochter van een beroemd acteur ben? Ik geloof niet dat het veel uit maakt. Het is net als met alle kinderen van acteurs, zoals Charlotte Gainsbourg of Guil- laume Dépardieu, we moeten het toch zelf doen. Maar na tuurlijk heeft mijn vader me de passie voor het acteren bijge bracht." Van jongsafaan wist Romane Bohringer zeker dat ze 'bij de film' wilde: „Ik wilde decoront werper worden, of camera- vrouw, of scriptschrijver. Op een gegeven moment besefte ik hoe fantastisch het is om je zelf te verschuilen achter een personage en dat dan te vullen met je emoties. Daarom wilde ik uiteindelijk toch acteren." In Les Nuits Fauves speelt Bohringer de rol van het jonge meisje Laura dat hopeloos ver liefd raakt op een biseksuele en seropositieve fotograaf (Collard in een autobiografische rol). Het is een extreme rol vol wis selende emoties, die door de vrijwel ongeschoolde Bohrin ger op verbluffende wijze ver tolkt wordt. De actrice reageert heel terughoudend op die con statering: „Het zou onzin zijn om te beweren dat het een ge makkelijke rol was, maar aan de andere kant was het ge woon een rol. Een emotionele rol weliswaar, maar ik ben zelf ook wel een beetje zo. dat maakte het een stuk gemakke lijker. Let wel, ik ben niet zoals Laura, maar vanaf het moment dat je een personage begrijpt, van haar houdt en haar motie ven kan navoelen, kan je heel ver gaan. Ik was heel trots op het karakter van Laura, omdat ze iemand is die tot het uiter ste gaat als ze denkt dat ze ge lijk heeft. Dat fascineert me. dat is iets wat ik zelf ook wil doen het uiterste geven." Het feit dat Collard seroposi tief was, is volgens Bohringer tijdens de opnames nooit on derwerp van gesprek geweest: „Het was geen taboe, maar Cy ril is niet iemand die met zijn gezondheidstoestand te koop 'loopt. Hij had wel zijn zwakke dagen, dan had hij koorts en daar had je het dan even over. Maar het was geen dagelijks gespreksonderwerp. Hij was in vorm, hij liep tijdens de opna mes over van energie. Hij is zo'n sterk mens, zo trots, zo strijdbaar... Als je drie maan den met hem werkt, met hem leeft, dan vergeet je de ziekte totaal. Als je van iemand houdt, dan zie ie immers al leen nog de scnoonheid van die persoon, de rest vergeet je" Collard speelt op dramati sche wijze zichzelf, het lijkt geen eenvoudige opgave daar als beginnend actrice tegen op te boksen. I Jat viel mee, vino Bohringer „Cyril speelde zijn rol als een echte acteur. We hebben er geen moment bij stil gestaan dat hij voor een deel zijn eigen geschiedenis speel de. Hij was een acteur, met een rol. Punt uit. De film is in de eerste plaats een intense lief desgeschiedenis. Het gaat niet over Aids. dat is een van de ve le onderwerpen die aan bod komen. De Aids is een soort motor van het verhaal, een kracht die het personage bo ven zichzelf doet uitstijgen. Het is het verhaal over de weg die een man gaat. een man die eerst opgesloten zit in zichzelf, maar gaandeweg toch vanuit de schaduw naar buiten weet te treden, die door zijn ziekte eindelijk zichzelf leert kennen eri accepteren."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11