'Publiek wil geen hondepoep' Roek-opera 'Tommy' na 25 jaar naar Broadway Cultuur Kunst Ontspannen Sting zingt voor de lol Pianorecital Zimerman Vlaamse subsidies letteren omhoog Magie uit werk door presentatie als kunst Protest tegen opheffing orkest WOENSDAG 17 MAART 1993 25 POP recensie jelle guneweg Sting in Ahoy'. gehoord 16 maart Met Sting (bas). Dominic Miller (gitaar). Vinrne Coiaiuta (drums) en David Sanoous (key boards) Voorprogramma Jools Holland Tweede concert vanavond in Ahoy'. Rot- Even leek het gisteravond dat de Engelse formatie the Police nooit is opgeheven. Ruim acht jaar geleden zette zanger/bas sist Sting een punt achter de wereldberoemde formatie, maar tijdens zijn nagenoeg uit verkochte concert in Ahoy' put te de 41-jarige frontman op nieuw rijkelijk uit het succesvol le Police-reportoire. Onvergetelijke klassiekers kwamen gedurende de twee uur durende show voorbij: 'Roxan- ne'. 'Every Little Thing She Does Is Magic' en 'Sending Out A SOS', naast composities uit hel begin van zijn solo-carrière als 'Englishman In New York'. Zelfs twee Beatles-nummers ('Penny- lane' en 'I Read The News Today') passeerden de revue. Bijna zou je vergeten dat het concert plaats vond naar aanlei ding van zijn vierde solo-album 'Ten Summoners' Tales", een zorgeloos album vol muzikale grapjes met teksten wars van diepere betekenissen en verbor gen boodschappen. Een regel rechte verademing na zijn voor laatste cd 'The Soul Cages', waarin de als pretentieus en in tellectueel bekend staande pop ster de dood van zijn ouders verwerkte en een reis maakte doorzijn kindertijd. Zijn laatste album is daaren tegen voor de lol gemaakt en dat was ook live duidelijk te ho ren. Sting (echte naam Gordon Matthew Sumner) klonk en oogde ontspannener dan ooit. huppelde op het podium rond. onderwijl speels trappend tegen een ballon. Waar hijzelf eenvou dig maar subtiel de basgitaar hanteerde, kreeg de band (de zelfde als die hem op het album en ook al tijdens zijn laatste 'Soul Cages'-tour begeleidde) enorm veel ruimte voor muzi kale experimenten. De muzi kanten maakten gebruik van in vloeden uit de jazz, country, rockabilly, funk en reggae en ex perimenteerden met afwijkende maatsoorten. 'Moeilijkere' nummers werden afgewisseld door de Police-hits; een sand- wich-methode die het publick duidelijk aansprak. Vaak opge zweept door de zanger met de hese stem werden alle teksten moeiteloos meegezongen. AMSTERDAM GPD Pianist Krystian Zimerman. winnaar van de Edison Klassiek '93, zal komende zondag in de Serie Meesterpianisten 1992/1993 hel achtste pi.more cital uitvoeren. Het concert wordt gegeven in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concert gebouw en begint om 20.15 uur. De inmiddels wereldberoem de Poolse musicus trad op zes jarige leeftijd voor het eerst op voor de televisie met een uit voering van eigen composities. Twaalf jaar later won hij. als jongste van alle deelnemers, het Negende Chopin Concours in Warschau. De volgende stap in de indrukwekkende loopbaan van de pianist waren zijn gTote tournees in onder meer Neder land, Italië, en Tjechoslowakije. Tegenwoordig geeft de ge vierde musicus jaarlijks grote recitals in belangrijke muziek centra en treedt regelmatig op met vooraanstaande orkesten en dirigenten als Haitink, Bou- lez en Abbado. Veel bezoekers voor Muziekcentrum eindhoven De publieke belangstelling voor het vorig jaar ge opende Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven is aanmerke lijk groter dan werd verwacht. Het afgelopen seizoen bezochten ruim 150.000 mensen een concert, twee keer zoveel als waarvan werd uitgegaan. De grote zaal van het Muziekcentrum was vorig i gemiddeld voor 80 procent bezet. Stone Temple Pilots toeren door het land: Komende tijd toert de Amerikaanse rockband Stone Temple Pilots door het land. Een verse loot aan de boom die ook al Nirvana en PearLJam voortbracht. Hun de buutalbum 'Core' voor het grote Atlantic-label mag er in ieder geval wezen. Een interview met zanger Weiland. De Stone Temple Pilots klinken een beetje als Nirvana. En de Stone Temple Pilots klinken een beetje als Pearl Jam. Kortom, de Stone Temple Pilots klinken wel een beetje modieus. Een beetje erg modieus, zelfs. Toch heeft de jonge rockgroep uit Los An geles in de vorm van het album 'Core' een erg sterke en vooral intense debuutplaat gemaakt. „Iedere band wordt met an dere vergeleken," reageert zan ger Weiland. „Soms is dat ver velend. Maar ik begrijp wel dat platenmaatschappijen of jour nalisten het doen. Je moet de mensen toch enige houvast bie den. Maar een recensent die niet verder gaat dan vergelijken doet zowel zijn lezers als de muziek onrecht, vind ik." Waarin onderscheiden de Stone Temple Pilots zich dan van andere en met name voor noemde bands? Weiland zet zijn petje eens recht op zijn fel paarsrood geverfde haar en zegt zonder aarzelen:„De songs. De teksten van de twaalf songs op onze plaat zijn een weerslag van mijn individuele gevoel. Nie mand voelt de dingen precies zo als ik. Dat alleen al maakt het uniek. Ik denk ook niet dat onze melodieën als die van andere bands klinken. Alleen het totaal geluid, de 'overall sound', is ver gelijkbaar met andere groepen. Pearl Jam, Nirvana, ja. Maar dat is nu eenmaal een 'exploding genre' in de rock van dit mo ment. Zo is dat altijd gegaan in de muziek. Een spiraal van trends die om de zoveel jaar weer terugkomen. De meeste van die groepen die klinken zoals wij, zijn ook vergelijkbaar qua leeftijd en sociale achter grond. Zo gaan die dingen." Rockwereld Hij ratelt maar door. Over het belang van goede liedjes. Over de Amerikaanse single 'Sexy Ty pe Thing', een cynisch protest tegen het sexistisch gedrag in de rockwereld, dat door sommigen verkeerd begrepen werd, maar het album wel naar de bovenste helft van de invloedrijke Bill board-lijst wist te tillen. En over het belang van 'live' spelen. Want het was tijdens een concert in Los Angeles, dat zan ger Weiland, bassist Robert De- Leo, diens broer Dean op gitaar en drummer Eric Kretz opge merkt werden door een speur neus van platengigant Atlantic. „Die kwam eigenlijk voor een andere band die dezelfde avond speelde. Maar hij zag ons en was verkocht. Ja, je mag best zeggen dat Atlantic ons contrac teerde omdat zijn nog geen gróep in het Nirvana- en Pearl Jam-genre hadden. Zo zit die hele business nu eenmaal in el kaar. Autofabrikanten werken net zo. De platenmaatschappij ziet ons als produkt. Maar dat wil niet zeggen dat ze zich met onze muziek bemoeien, wat nogal eens wordt gesuggereerd. In geen geval. Artistiek bepalen we alles zelf. En we zijn ons wat dat betreft ook heel erg bewust van onze verantwoordelijkheid. Je kunt de mensen geen honde poep verkopen. Je moet wel met een goed produkt komen." Opmerkelijk op de hoes van de Stone Temple Pilots-cd: Een manifest-achtig stuk tekst, ge richt aan de dead and bloated nation of sleepwalkers'. Een protest tegen de apathie en de beeldbuis-slavemij. „Mensen neigen er toe om maatschape- lijk in slaap te vallen," licht de zanger toe. „En als ze dan wak ker schrikken en merken dat het er in hun eigen wereld en de wereld om hen heen niet zo aan toe gaat als ze zouden willen, wijzen ze zondebokken aan in plaats van zelf hun verantwoor delijkheden te nemen. Als je apathisch wordt en in slaap valt om de wereld om je heen niet meer te hoeven zien, dan geef je Zanger Weiland van de Stone Temple Pilots: „Artistiek bepalen we alles zelf. En we zijn ons wat dat betreft ook heel erg bewust van onze verantwoordelijkheid." foto 0pd lex van rossen in feite ook je eigen vrijheid weg. Enfin, dat soort dingen schoot op een gegeven moment door me heqn toen ik aan nieu we songs werkte. Ik schreef het op en wilde het graag op de hoes afgedrukt zien. Dat is al les." Stone Temple Pilots treedt 19 maart op in het Paard in Den Haag;; 5 april in Utrecht (Tivoli); 6 april Amsterdam (Melkweg). Staaldraad, staven en buizen verlenen het object een lineair, geometrisch karakter, dat asso ciaties wekt met een futuristi sche machinerie. Stond dit apparaat op een an dere plek in de stad, dan zou de werking misschien mysterieuzer zijn. Nu weten we direct: 'dit is kunst'. Dat is jammer, want daarmee is de angel uit het werkstuk gehaald. Dit kunstwerk, getiteld 'Re- génverzamelaar', werd gemaakt door Allert Jacobs, die het pre senteert als onderdeel van een groepstentoonstelling, samen met zijn collega's Gerart Kamp huis, Marjolein van de Velde en Tilly Wils. Vergeleken met de grafiek van Van de Velde en de schilderijen van Wils is het ruimtelijke werk van Kamphuis en Jacobs een toonbeeld van helderheid. Waar de twee vrouwen zich uiten als vertegenwoordigsters van de meest sentimentele expressio nistische traditie, vol geflodder met verf en quasi-diepzinnige droge naaldlijntjes, daar weten de twee mannen fJe aandacht volledig vast te houden. Allert Jacobs toont zichzelf als een soort Leonardo da Vinei, met ontwerpen voor ingewik kelde apparaten. Die hebben echter, net als de 'Regenvanger' geen andere functie dan het oog te strelen. Twee kaleidoscopen bijvoorbeeld, die met behulp van spiegels het gezichtsveld in vlakken verdelen, bewijzen vooral dat Jacobs een meester is in het ontwikkelen van kijkspel letjes. Maar de werkstukken van Jacobs missen het tragikomi sche, dat de uiterst serieus be doelde ontwerpen van Leonar do zo mooi maakte: het blijft al- amsterdam franqoise ledeboer Vlaanderen heeft het subsidie budget voor auteurs en vertalers dit jaar verhoogd van zes naar acht ton. De Vlaamse cultuur minister Hugo Weckx wil ook in 1994 het let t erenbudget verho gen en heeft als einddoel een vergelijkbaar niveau met Neder^ land. Door deze extra middelen is bij het Nederlands Fonds van de Letteren nu de ergste druk van de ketel gehaald. Het fonds kreeg vorig jaar voor het eerst te maken met subsidie-aanvragen van Vlaamse auteurs en verta lers en vroeg de Nederlandse en Vlaamse overheid geregeld om ingrijpen. „We vinden dit natuurlijk een hoopvolle ontwikkeling", zei di recteur Sylvia Dornseiffer van het Fonds voor de Letteren gis teren in een reactie. Ze heeft de afgelopen twee jaar geregeld ge waarschuwd voor een zo grote toestroom van Vlaamse auteurs en vertalers, dat de doelstellin gen van het fonds in gevaar zouden komen. Het fonds streeft onder meer naar een ver hoging van de inkomens naar 75.000 gulden bruto uit markt inkomen en subsidies samen. De Vlaamse aanmeldingen zijn het gevolg van de grote kloof tussen beschikbare mid delen in Nederland en Vlaande ren. Het Fonds voor de Letteren heeft dit jaar een budget van ruim zeven miljoen gulden; de Vlaamse auteurs en vertalers moesten het tot voor kort stel len met de eerder genoemde Na de openstelling van de grenzen binnen de Europese Gemeenschap had het fonds geen juridische mogelijkheden de Vlaamse aanvragen te weige ren, benadrukt fondsjuriste Ma ria Leyten. „Er is ons verweten dat we te makkelijk overstag zijn gegaan, maar dat was echt niet'anders mogelijk. We had den ons anders schuldig ge maakt aan discriminatie. Begrij pelijk waren die reacties na tuurlijk wel, want het fonds is het resultaat geweest van acties* van Nederlandse schrijvers. Vandaar het gevoel: ze komen aan 'ons' fonds." Overlag tussen Nederland en Vlaanderen had overigens al wel geleid tot een systeem van ver rekening. „Vlaamse auteurs en vertalers ontvingen daardoor vorig jaar 80.000 gulden, dat was anders anderhalve ton ge weest", legt Dornseiffer uit. Renate Dorrestein, A.F.Th, van der Heijden en de vertaler F.A.H. van Woerden ontvingen vorig jaar een Vlaamse beurs en dit jaar hebben zich 90 Neder landse auteurs en vertalers in Vlaanderen gemeld. „Dat zijn vooral protestaanvragen ge weest; we verwachten dat de subsidiëring nu eindelijk in rus tiger vaarwater komt", aldus Dornseiffer. beeldende kunst recensie onno schilstra Werk van Allert Jacobs, Gerart Kamphuis, Marjolein van de Velde en Tilly Wils; t/m 28 maart, geopend ma t/m do 19-22 uur, di en do ook van 9-12 uur, za en zo 13-16 uur bij Ars Aemula. Leiden Op de binnenplaats van Ars Ae mula Naturae prijkt dezer da gen een merkwaardige con structie. Het ding is ongeveer twee meter hoog en bestaat uit drie aluminium sprieten, die te zamen een omgekeerde pirami de vormen. Daartussen is verti caal een buis opgehangen, be kroond met een stalen trechter. lemaal te vrijblijvend, te decora tief. Dat geldt in mindere mate voor het werk van Gerart Kamp huis. Een zinken wandkastje als een reliekhouder, een reéks ce rebraal gearchiveerde tekenin gen: het zijn redelijk ernstige, per definitie tot mislukking ge doemde pogingen om het voortschrijden van de tijd te be zweren. Evenwel geldt ook voor Gerart Kamphuis, dat hij met het presenteren van zijn werk binnen een beeldende kunst context een deel van de zeg gingskracht vermoordt. Beeldenexpositie in De Amsteltuin Houten 'Spiralen', werk van Rob Maingay. foto pr den haag Het 'oudste' lid van hefcForumgezelschap blaast in de hal van het Tweede Kamergebouw zijn protestlied. Het personeel van Opera Forum en Fprum Filharmonisch overhandigde de leden van de vaste kamercommissie van cultuur een petitie voor het behoud van orkest en opera in Enschede. fotop At Amstelveen De Amsteltuin, een beeldentuin aan de Amsteldijk- Noord in Amstelveen, gaat op 21 maart weer open. Deze buiten ruimte, speciaal ontworpen voor het exposeren van sculpturen, vormt een onderdeel van de Stichting Het Amsterdams Beeld houwers Kollektief. Er zijn ongeveer vijftig werken van een twin tigtal Nederlandse beeldhouwers te bewonderen. Voorts worden er, in een besloten gedeelte van de tuin, solo-tentoonstellingen gehouden. ARNHEM «gpd Bijna een kwart eeuw geleden verscheen de rock opera 'Tom my' op de plaat. Na een con cert-, een film- en een ballet versie krijgt de produklie vol gende maand eindelijk de lang verwachte Broadway-uitvoe- ring. In het New Yorkse St. Ja mes Theatre beleeft de rock opera op 22 april zijn première in de regie van Tony Award- winnaar Des McAnuff. Hij schreef samen met componist- /tekstschrijver Pete Townshend ook het script voor de theater- voorstelling. Townshend liep al geruimte tijd rond met het idee voor het schrijven van een rock opera toen hij als gitarist speelde in de succesvolle Britse roek-formatie The Who. Die band beleefde in de tweede helft van de jaren zestig een ongekend hoogte1 punt in de carrière. Toen de groep even op non-actief stond, greep Townshend zijn kans en schreef Tommy'. De eigentijdse opera werd meteen opgenomen doorThc Who. De concept-elpee sloeg in als een bom. Er waren eerder al dergelijke elpees gemaakt, maar 'Tommy' geldt als eerste ge slaagde poging om een rock opera - in die tijd een nieuw verschijnsel - op plaat te zetten. The Who hield er drie dikke top-tien hits aan over met als uitschieter 'See me feel me'. Dat nummer werd enkele jaren later gecoverd door de middle-of- the-road formatie The 'New Seekers, die er opnieuw een grote hit mee scoorden. In 1974 werd 'Tommy' ver filmd. Roger Daltrey, zanger van The Who, vertolkte de titelrol. Andere hoofdrollen kwamen voor rekening van Ann Margret en Oliver Reed. Op de sound- track.speelden en zongen naast The Who ook Eric Clapton, Elton John en Tina Turner mee. Ken Russel tekende voor de re gie. Van de filmsoundtrack wer den opnieuw grote aantallen exemplaren verkocht. Twee jaar voor de film ver scheen er een symfonische ver sie van 'Tommy' op plaat. Be halve het London Symphony Orchestra werkten daaraan roek-sterren als Steve Winwood, Ringo Starr en Rod Stewart mee. Ook Pete Townshend en Roger Daltrey hadden een vin ger in de pap bij deze plaatpro- duktie. Van het begin af aan heeft Pe te Townshend plannen gehad om 'Tommy' te bewerken tot een toneel-produktie. ..Ik denk dat het daar nu de juiste tijd voor is", stelt hij. „De opvoering van 'Tommy' is nu relevanter dan ooit. We praten eindelijk over dingen die binnen het ge zin gebeurden en waarover ge neraties lang gezwegen is. Za ken als seksueel misbruik van kinderen in het gezin en huis vredebreuk." Tommy' vertelt het verhaal van een jongetje dat blind, dom en doof wordt nadat hij ziet hoe zijn vader de minnaar van zijn moeder doodschiet. Later maakt hij furore als 'Pin Ball Wizard', een jongen die met veel succes de flipperkast be dient. Tommy wordt van zijn blind-, dom- en doofheid gene zen en begint een soort van sek te. Het succes daarvan duurt slechts korte tijd. Voor de Broadway-versie schreef 'Townshend een extra lied. De hoofdrol wordt vertolkt door de nog onbekende Mi chael Cerveris. Voor de overige rollen zijn eveneens nieuwko mers aangetrokken. „Ik heb ja renlang met de Tommy'-elpee van The Who meegezongen voor de spiegel. Dat heeft ein delijk vruchten afgeworpen", al dus Cerveris. Roger Daltrey. die de rol van Tommy in de film in drukwekkend gestalte gaf. werd te oud bevonden voor de Broadway-versie. „Hij heeft voor zijn carrière toch ook geen Broadway-show meer nodig", stelt Townshend. Na Tommy' schreef en pn» duceerde Pete Townshend in 1973 'Quadrophenia'. Die pro duktie werd in 1979 verfilmd met wederom Roger Daltrey in de hoofdrol.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 25