'In krankzinnigheid zit systeem' Naaktdanseres in vleeskleurig tricot Cultuur Kunst Monroe blijft een raadsel Madonna's naveltje lijkt belangrijker dan haar muziek Babbelziek Nabokov ontsluiert Nabokov f 7,95 DEKpER DONDERDAG 11 MAART 1993 10 T/M 20 MAART 1993 Gerard Reve schrijft vrienden, uitgevers, lezers en gelovigen: ■II cl 'f c\ en recensie hans warren Willem Frederik Hermans' In de mist het schimmenrijk. Fragmenten uit het o Ik, ik, ik. De boekenpagina's barsten vandaag en volgen de week van de ego's. Beroemde en minder beroemde mensen gunnen de lezer een forse blik op de eigen ziele- roerselen. Vanuit een oprecht verlangen, uit ijdelheid en exhibitionisme. En omdat het ego-document het thema van deze boekenweek is. Dagboeken, brieven en (auto biografieën komen uitgebreid aan bod. Schrijvers schrij ven over zichzelf. Andere beroemdheden hebben iemand ingehuurd of kregen ongevraagd een biograaf op de nek. En er is geput uit de nalatenschap van andersmans brie ven en dagboeken. De week van het 'ik' duurt tot 21 maart. Boekenweekgeschenk van W.F. Hermans: dat dit neerkomt op ,een beetje literatuur onder valse vlag varen, 't Heeft iets over zich van een naaktdan seres in een vleeskleurig tricot.' In Hermans novelle is hoofd persoon Karei R. een Amster damse onderduiker. Zijn dag boek begint in 1944 en beslaat een paar maanden. Karei be schrijft zijn relatie met Madeion en zijn verzetsdaden. Bij een schietpartij loopt hij een ver wonding op. De laatste aanteke ningen schrijft Karei terwijl hij hoge koorts heeft. Er lijkt geen hoop op redding. Hij heeft nog gezien waartoe zijn actie heeft geleid: de Duitsers hebben als ^represaille vijftien mensen gefu silleerd. De zin van deze en zijn overige verzetsdaden is vol strekt onduidelijk. Het is een bekend thema in het proza van Hermans: wij mensen dolen doelloos rond in de mist van het schimmenrijk. Maar hij heeft hetzelfde veel scherper, indringender, beter gezegd in ongeveer al zijn ande re boeken. Hermans herhaalt zich 582.000 maal. Misschien is dat te wijten aan de concessies die het schrijven voor een zo breed publiek nu eenmaal eist. Maar blijkbaar valt het de schrijver ook niet gemakkelijk zich te bewegen in een vlees- keurig tricot. Nederlandse Boek. Amsterdam. Het hoge woord moet er maar meteen uit: de nieuwe novelle van Willem Frederik Hermans beantwoordt niet aan de ver wachtingen. Het is geen slecht verhaal, tal van lezers zullen er best enig genoegen aan bele ven. Juist de Hermans-fans zul len teleurgesteld zijn. Meteen in de titel geeft de schrijver onge veer alle geheimen van de no velle prijs: In de mist van het schimmenrijk. Fragmenten uit het oorlogsdagboek van de stu dent Karei R. Hermans schreef het als geschenk voor de boe kenweek. De schrijver heeft een afkeer voor egodocumenten, het the ma van dit jaar. „Maar dagboe ken en brieven schrijven is en blijft een goedkope manier van tekstproduktie", beweerde Her mans in Houten leeuwen en leeuwen van goud. Zijn boeken weekgeschenk is dan ook geen echt, eigen dagboek maar is wel in die vorm geschreven. Opval lend want Hermans schreef ook recensie nico keuninc Gerard Reve. Brieven van een aardap peleter. Uitgeverij Veen, gebonden 55.-, Eten vindt Gerard Reve geen ge zellige, sociale bezigheid. Het liefst zit de grote volksschrijver alleen achter de warme prak. En van buitenshuis dineren wordt Reve ronduit beroerd. In zijn boek Op weg naar het einde stelt de schrijver dat de mens alleen voedsel van het allereen voudigste soort tot zich dient te nemen. „Bij voorkeur achter een juten gordijn gezeten en op een onderlaag van koeranten". Dat eetprincipe is Reve in de titel van zijn nieuwste boek Brieven van een aardappeleter trouw gebleven. In de bundel staan 134 brieven, geschreven tussen 1958 en 1990, en geven het vertrouwde beeld. „Ja, ik ben ook krankzinnig, maar in mijn krankzinnigheid zit een systeem dat mij in staat stelt het hoofd boven water te houden". Het schrijven van brieven, zo'n vijf per dag, maakt duide lijk deel uit van dat systeem. Ze zijn gericht aan kunstbroeders, vrienden, uitgevers, lezers, gelo vigen, redacteuren en aan men sen van de meest uiteenlopende instanties. Wij volgen de schrij ver in zijn queeste naar hpt ide ale eigen huis en de trouwe vriend. Reves geruzie met uitgevers Geert van Oorschot en Johan Polak levert stof voor vele brie ven in deze bundel. In veruit de langste brief van dit boek (1989) waarschuwt hij Ad ten Bosch, die Atheneum Polak Van Ge nnep heeft overgenomen. De schrijver haalt Van Oorschot er nog even bij als hij het heeft over 'machtsdrift, pathologisch gelieg, volstrekt gebrek aan mensenkennis'. Iets anders waar Reve zich voortdurend over opwindt, is het interview. In een felle brief aan Jan Brokken schrijft Reve dat er in zijn schrijverscarrière honderden mensen over de vloer zijn geweest. Er zijn er maar twee of drie geweest die iets hebben begrepen van wat hij trachtte uiteen te zetteif. „We leven in een tijd van toene mende algemene veraping", constateert Reve. In diezelfde brief van 12 sep tember 1976 pakt de schrijver Gerard Reve. uit over de toenmalige redactie van de Haagse Post. Die heeft hem nooit een warm hart toe gedragen. „Ik vind De Haagse Post een onrein blad, met een onzindelijke, vieze hoofdredac teur en een totaal incompetente redactie van het schuim uit de riolen". De zakelijke kant maakt even eens deel uit van het 'systeem' Reve, zo blijkt uit de opvallende hoeveelheid brieven over finan ciële kwesties. Eén van de meest komische geschriften is die van 1 juli 1982 aan Van Oorschot. Hierin houdt Reve een welhaast wetenschappelijk verhandeling over het gassen en kakken na een bijzondere maaltijd. De mooiste brieven zijn die waarin Geloof, Hoop, Liefde en de Dood met die typisch Re viaanse mengeling van ernst en spot. Neem het schrijven aan ene mevrouw De V., een lezeres van midden dertig met huwe lijksproblemen. Ze heeft drie kinderen: meisje en twee jongens. Na een inleiding over een bezoek aan de kerk, dwalen de gedachten van Reve al snel af FOTO KLAAS KOPPE naar beide knaapjes en naar masturberen. Als hij schrijft over het bran den van kaarsen voor Maria, herinnert Reve zich met Haar 'geslapen' te hebben. „Een heel mooie jonge meid, met keihar de indianentietjes, en niets dan vuur, tederheid, liefde, geilheid en aan één stuk door heng sten", aldus de schrijver. Een brief als deze krijgt een extra di mensie als je denkt aan de kop van Reve bij het schrijven en het gezicht van de vrouw bij het lezen van dit geschrift. Moriika van Paemel Het treiteraren Alle twee waterstofperoxyde blond. Alle twee een diva. Alle twee een naam met een M. Alle twee zouden ze niet zo en acteren. Alle twee een nieuwe biografie: Marilyn en Madonna. 1 kunnen zingen recensie john oomkes Peter Harry Browri en Ratte B. Barham, Marilyn, The Last Take. Uitgever. Pengu- Amerika is goed in mythes. Mi chael Jackson is een recent voorbeeld. De moordaanslag op JFK in Dallas is een andere. Sterk daarmee verweven is het mysterie Marilyn Monroe. In Marilyn, The Last Take probe ren twee Hollywood-verslagge- vers van naam, Peter Harry Brown en Patte B. Barham dat te ontrafelen. Het accent ligt op de laatste veertien weken die deze kostelijke comédienne en blonde bombshell op deze aar de sleet. In het raadsel-Monroe spelen vele, ingewikkelde, nauw met elkaar verweven zaken. Zo zijn daar de strijd tussen de studio bazen Darryl Zanuck en Spyros Skouras en de liefdes-vierhoek tussen Marilyn enerzijds, John en Robert Kennedy en Frank Si natra anderzijds. De vergaande en verwoestende rivaliteit tus sen Elisabeth Taylor en Monroe, de basale onzekerheid van de diva zelf. Daarmee verweven is de onduidelijkheid over de vraag hoe MM het levén liet. Marilyn, The Last Take is een zorgvuldig boek dat een came ra-attitude vertoont. De verslag gever beeldt zich in dat hij een lens is die naar believen kan in- en uitzoomen op details van het plaatje. Ondertussen somt een stem buiten beeld de feiten op of licht ze toe. De voordelen van de werkwijze zijn die van de tv- documentaire. Het blijft onduidelijk of Mari lyn zelf die fatale dosis slikte of dat ze die kreeg toegediend. Het opduiken van prachtig beeld materiaal uit Something's Got to Give, de laatste'film die Geor ge Cukor schoot, is steeds als aanleiding tot die daad gezien. In Marilyn, Tlw Last Take wordt MM in volle glorie. dit mooi ontzenuwd als een be wust lek. De betrokkenheid van sommige figuren in het spel rond Marilyns dood is zelden scherper getekend dan in dit boek. De zachtmoedige Elisabeth Taylor blijkt een keiharde tante, de zwager van beide Kennedy's, Peter Lawford, een intens tragi sche figuur en 01' Blue Eyes kan niet worden vertrouwd. Dat is het dan. Mooi opgeschreven, helaas nog niet vertaald want het werk bevat een schat aan informatie over het filmsysteem in Hollywood en de verreikende macht van public-relations. De mythe blijft echter de mythe. Adam Sexton. Uitgever: Delta Books, New York. Importeur: Van Ditmar Boeken. Pnjs: 39,20. „Het meest erogene plekje op mijn lichaam is mijn naveltje. Ik heb een perfect exemplaar eentje dat een mooi kuiltje naar binnenvormt en waarin nooit stofrestjes voorkomen. Als ik er een vinger insteek dan voel ik een zenuwsteek langs mijn rug- gegraat omhoogschieten. Als je honderd navels naast elkaar te gen een muur zou zetten, dan zou ik beslist de mijne er uit kunnen pikken." Aldus Madonna in een inter view over haar naveltje. Terwijl de popster erover vertelde, hield de camera dat brandschone li chaamsdeel nauwlettend in beeld. Het onderstreept de stel ling van sociologe Lynn Layton: Madonna heeft controle over dat wat de camera laat zien; zij toont wat zij ervaart als ero tisch. Laytons betoog is één van de bijdragen in Desperately See king Madonna. Het nog niet vertaalde boek is geredigeerd door Adam Sexton. Met de bundel is er eindelijk een poging gedaan om de re cente pennestrijd rond het fe nomeen in kaart en beeld te brengen. Die laaide min of meer op met een uitspraak van schrijfster Camille Paglia: 'Ma donna is de toekomst van het feminisme'. Desperately Seeking Madonna (de titel verwijst naar het filmdebuut van de hoofd persoon) is zowel een ego-do cument als een prisma van de tijd waarin we leven. De enorme toename van es says, artikelen en boeken rond Madonna doet denken aan een gezamenlijk beleefde studie. Madonna in de film 'Who's that girl'. Wat vertelt haar opkomst over maatschappelijke waarden en esthetische normen? In dit boek zie je waartoe een daarmee sa menhangende verering kan lei den: mooie gedichten, leuke cartoons, charmante woordspe lingen. Aardig in dit verband is dat het boek ook opponenten van Paglia's theoriën aanhaalt. Criti cus Robert Christgau van the FOTO» KIPPA Village Voice bijvoorbeeld, heeft wat meer kennis over popmu ziek in huis dan Paglia. Zijn stel ling: „In de recente essays wordt Madonna minder be wonderd als artieste dan voor haar culturele zeggingskracht. En dat zou je al aan het denken Een onmisbaar boek voor s ciologen, Madonna-watchers popliefhebbers. recensie bert kuipers Vladimir Nabokov Zuivere kleuren. Brie ven van Nabokov. 1923 - 1977. Geselec- Vladimir Nabokov is onbetwist baar 'de meester' van een onna volgbaar oeuvre. In zijn boeken zit zoveel verstopt dat je er ver moedelijk jaren voor nodig hebt om alle letterkundige vernuftig heden te ontdekken en te dui den. De Arbeiderspers is te hulp geschoten met Zuivere kleuren. Brieven van Nabokov in de serie Privé-Domein. Met dit boek, de biografie van Brian Boyd en de autobiografie Geheugen, spreek kan de lezer het als 'moeilijk' betitelde oeuvre van Nabokov te lijf gaan. Zuivere kleuren geeft een zeer boeiend zelfportret. Het bevat veel verrassende details en vooral nieuwe informatie die onvermoede kanten van Na bokov en zijn werk belicht. De biografische gegevens zijn wat schaars. Er valt echter zeer veel te lezen over Nabokov's ontwik keling als schrijver, het creatieve proces, zijn werk als academi cus, zijn passies schaken en het verzamelen van vlinders. Nabokovs merkwaardige lite raire af- en voorkeuren komen ook aan de orde. T.S. Eliot bij voorbeeld, vindt hij 'weerzin wekkend', Thomas Mann is 'een burcht van banaliteit' en Paul Bowles doet hij af met 'ta lentloos en volslagen ridicuul'. Alleen al de perikelen rond het verschijnen van 'Lolita' maken dit brievenboek tot een must voor elke Nabokoviaan. De vele lagen in zijn boeken maakten Nabokov tot ramp voor vertalers. Zuivere kleuren maakt duidelijk dat hij dan ook een bloedhekel heeft aan deze beroepsgroep. Je verdenkt hem er bijna van dat hij zijn boeken expres onvertaalbaar maakte om zo de moeilijkheidsgraad ervan te bewijzen. Vervolgens gaf hij de blunderende vertalers van zijn eigen hoeken steeds op de donder. De autobiografie is een lastig genre. Enerzijds kan de auteur minder fraaie episoden of laak bare handelingen uit zijn le vensgeschiedenis bannen, waardoor een onjuist beeld ont staat. Anderzijds kan hij zijn persoonlijkheid toch .niet echt uitbannen, zodat hij de lezer misschien wel meer van zichzelf laat zien dan hij of zij zelf eigen lijk wil. Het wedervaren van Monika van Paemel is een typisch voor beeld van een schrijver die een beeld van zichzelf geeft, on danks zichzelf. Ze schrijft dat ze een hekel heeft aan babbelkou sen. Van Paemel praat er nooit op los, vindt ze zelf. Ik vraag me af of de wens hier niet de vader is van de gedachte, want als Het wedervaren iets is, dan wel bab belziek. Van Paemel heeft heus wel wat te melden, maar net zo vaak vraagt de lezer zich af of hij al die details over haar leven, al die meningen en opvattin gen, die omgevallen kaartenbak van ditjes en datjes wel allemaal wil weten. Van Paemel schrijft zonder duidelijke structuur over haar achtergrond en over haar preoccupaties en ze doet dat in een heldere, vlotte stijl. Als rode draad keert steeds de zelfmoord van haar dochter terug, een ge beurtenis die haar leven heeft verdeeld in een daarvooren een daarna. Haar verdriet daarover en de littekens die ze daaraan heeft overgehouden, zijn res pectabel. Maar het schrijven er over wekt bij mij meer de in druk van therapie dan van lite- Monika van Paemel, Het weder varen. Uitg. Meulenhoff, 1993. Prijs 24,90. WILFRED SIMONS Sprankelend essay van Martin van Amerongen over een steeds populairder genre: de (auto)biografie. Slechts f4,95 Martin van Amerongen het Boekenweekessay en overig werk Een soort wraak nam de Rus sische emigrant Nabokov ook op native speakers van het En gels in zijn nieuwe vaderland Amerika. Zijn boeken tonen dat hij hun taal tot in de finesses en vooral veel beter beheerste dan zij. Iets van die frustratie klinkt door als Nabokov ergens schrijft over zijn moedertaal. Noodge dwongen zwoor hij het Russisch af. AJs hij er onverhoopt weer eens in schrijft, ervaart Nabokov dat als 'de bittere weelde' van het Russisch. Er zijn zoveel brieven be waard gebleven dat er nog een tweede deel op stapel staat. Dat bericht Nabokov s zoon, verta ler en bezorger Dmitri in zijn voorwoord. Voorlopig kunnen we even vooruit met deze 666 bladzijden die het boek overi gens bijna onhandelbaar ma ken. Omdat je zijn rug niet wilt breken, houd je het half open gebogen verkrampt vast en tuur je ietwat schuin op de bladzij den. Dat levert na enige uren spierpijn in handen en armen op. Eigen schuld. Maar dit boek is ook niet weg te leggen. EXCLUSIEVE LIBRIS-UITGAVE IK KAN HET NIET LANGER VERBERGEN 3ke Noordei t r liefdesbrie Verkrijgbaar bij BOEKHANDEL ...uw Libris boekhandel Leiden Leiderdorp Oegstgeest Voorschoten Vrij.bg 12 maart van 19.00 tot 21.00 uur geeft prof. dr. I I S. Versnel in dc Ki jnkindvc Bockhandel VgStgOCSt. lange Voori 35-37, toelichting op Het kan nog erger 29,50 een discussie die liij vamen met prol. dr. I I.M. Kuitert voerde over diens boek I lei algemeen betwijfeld christelijk geloof. Nabokov op vlinderjacht. W.F. Hermans ontrukt oorlogsdagboek aan de vergetelheid. Cadeau bij aankoop van ten minste f 19,50 aan Nederlandse Boeken, zolang de voorraad strekt. Van woensdag 10 maart tot en met zaterdag 20 maart W.F. Hermans tentoonstelling bij Boekhandel Kooyker Breestraat 93, Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 25