Matige verfilming van populair boek Cultuur&Kunst Film Verrassend succes voor Vlaamse Daens LVC eert Audrey Hepburn Tribute party voor legendarische Pin Up Betty Page Les nuits fauves verzandt in meer van hetzelfde DONDERDAG 11 MAART 1993 AMSTERDAM Ook Nederland gaat om voor Daens. De door Stijn Coninx verfilmde geschiedenis van een Vlaamse arbeidersopstand uit de negentiende eeuw trekt al twee weken weken volle za len. Vijfendertigduizend be zoekers zijn inmiddels geteld, wat opmerkelijk is voor een film met een middelgroot (14 kopieën) roulement. Voorlopig zal de Nederland se distributeur, Shooting Star Filmcompany, het aantal ko pieën niet uitbreiden. Geble ken is dat Daens een film met lange adem is, die het meer van mond-op-mond reclame moet hebben dan van een kort offensief in enkele tientallen bioscopen. Daar kan natuur lijk nog verandering in komen wanneer over twee weken be kend wordt of Daens er met een Oscar vandoor is. Verrast is de distributeur niet, wel verheugd. Daens heeft niet overdreven veel aandacht genoten in de Ne derlandse pers, dus het succes kan volledig op het conto van de film zelf worden geschre ven. Een mooie start voor Shooting Star, de Nederlandse co-producent van Daens die bij gebrek aan belangstelling van de distributeurs besloot de film maar zelf uit te brengen. In België is Daens al vijf maanden een kassucces. Na dat bekend werd dat de film in de race is om een Oscar als beste niet-engelstalige film, schoot de recette opnieuw met veertig procent omhoog. Er zijn inmiddels 800.000 bezoe kers geteld, onder wie koning Boudewijn, die incognito een voorstelling bezocht. De rech ten van de film zijn inmiddels verkocht aan acht landen, waaronder Spanje, Italië en Duitsland. FILMS IN LEIDEN Met de dood van Audrey Hep burn (1929 - 1993) begin dit jaar verdween weer een van die le vende legendes van het witte doek. Reden voor het het Leidse filmhuis LVC de diva in de spot lights te zetten. Een vlaag chau vinisme kan ook een rol hebben gespeeld. Haar moeder was Ne derlandse en Hepburn bracht de oorlogsjaren noodgedwon gen hier door. Dat maakt haar toch wel een beetje tot 'onze' Audrey. LVC begint My Fair Lady, Ge orge Cukors verfilming van de musical uit 1964. Hepburn speelt daarin de bloemenver koopster Eliza Doolittle die nogal grof in de mond is. Pro fessor Higgins (Rex Harrison) wedt dat hij deze straatmeid op kan voeden tot dame van stand. En hij wint. Een dag later draait John Hustons Tlie Unforgiven (1960). Dat vertelt het verhaal van Aud rey als Indiaans meisje dat op groeit tussen blanken. En in de musical Funny Face (1957) to vert modefotograaf Fred Astaire de slonzige Hepburn om tot topmodel. Met mooie beelden van Parijs en op muziek van Gershwin. Drie maal Audrey en drie maal speelt ze een rol die niet op haar lijf geschreven lijkt. Tweemaal een slons en een maal een sensuele Indiaanse. Hepburn was zo ongeveer de belichaming van de uiterst keu rige, elegante dame. Hoewel Hepburn niet met overmatig veel acteertalent behept was, zette ze die slons en dat zwoele type met veel overtuigings kracht neer. Dat elegante, dat onberispe lijke kwam misschien van moe ders kant: een barones. Het blauwe bloed zat Hepburn ver der niet in de weg bij het in die kringen wat onbegrijpelijke ver langen filmster te worden. Hep burn had in 1951 haar eerste rolletjes. De film Roman Holi day maakte haar in één klap be roemd. In 1968 stopte ze met filmen. Tenminste, dat had ze gezegd. Een paar keer is de fragiele ac trice nog voor de camera ver schenen. Dat leverde geen films van formaat op. In 1976 ver schijnt ze voor het laatst op het witte doek in het niet onaardige Robin and Marien. Als maagd Marian verlaat Hepburn op middelbare leeftijd het klooster en bedrijft met Robin Hood (Sean Connory) de liefde in het korenveld. Hepburn liet geen indruk wekkend oeuvre na. Daarvoor waren haar rollen in de kome dies'en musicals te luchtig en kluchtig. Wait until dark uit 1967 is daarop een gunstige uit zondering. In deze horrorfilm speelt Hepbum een blinde vrouw die met een psychopaat in één kamer zit opgesloten. En dat doet ze fraai. Zat er misschien meer in Hepbum? Had ze ook een zwaar-op-de-hand film aange kund? Of was ze domweg slachtoffer van haar tijd met al die zoete lieve films? Haar sekse had Hepbum natuurlijk ook te gen. In de jaren vijftig waren er al helemaal geen dragende film rollen voor vrouwen. Het ant woord blijft ze ons schuldig. Misschien vond Hepbum het gewoon leuk om het lieve vrouwtje te spelen of de slons waar het toch nog goed mee komt. Misschien was Audrey te ladylike om tegen de heersende Hollywoodopvattingen in te gaan. Hartverwannende momenten en hemelschreiende scènes Evenals Turks Fruit van Jan Wolkers is De kleine blonde dood van Boudewijn Büch nog altijd vaste prik op de lite ratuurlijsten van middelbare scholieren. Een snel ge schreven, populair boek over het onstuimige, losbandige en tegelijk tragische leven van de schrijver zelf. Filmpro ducent Rob Houwer las het destijds in een nacht uit en wilde het direct verfilmen. Maar het duurde toch nog ze ven jaar voor de film uiteindelijk klaar was. RECENSIE HENK MAURITS De Kleine Blonde Dood. Te zien: Lido 1Leiden, Euro Cinem pole 1Den Haag. I, Alphen a/d Rijn, Metro- Samen met regisseur Jean de Velde heeft Houwer r twee jaar sleuteld e filmverhaal dat slechts lijnen het boek volgt. Het is het verhaal van een jonge schrijver, Valentijn Boecke, die per onge luk vader wordt, zich zes jaar lang niets van vrouw en kind aantrekt en dan plots zijn va- dergevoelens ontdekt wanneer blijkt dat de moeder het kind mishandelt en het kind boven dien als gevolg van een hersen- aandoening in coma raakt. Een voor elke ouder traumati serende gebeurtenis die met nogal wat grof geschut door Houwer in beeld wordt ge bracht. Vooral in het begin trekt hij, net als destijds in Turks Fruit die overigens op een zelfde dramatische manier ein digde alle registers open om toch maar vooral een dynami sche film te maken. Op een nogal anekdotische manier worden eerst wat flarden uit de jeugd van Valentijn getoond, met een vader die als gevolg van een oorlogstrauma gek wordt. Daarna tuimelen we in de op windende wereld van de coke- snuivende, aan vrouwen ver slaafde kunstenaar, die op een avond zijn oude schooljuf Mie- ke (Loes Wouterson) in een te lefooncel pakt en vier maanden later tot zijn schrik te horen krijgt dat 'ie vader wordt. Ongeveer zes jaar later ko men we de schrijver opnieuw tegen, nu tijdens een verplichte vakantie met vrouw en kind. Uit alles blijkt dat het vaderschap nog steeds niet aan hem be steed is. De omslag in zijn tur bulente leven komt pas wan neer Valentijn ontdekt dat Mie- ke zijn zoon een blauw oog heeft geslagen. Dan ontpopt de zorgeloze bon vivant zich als nog als een zorgzame vader, al heeft het nog wel wat voeten in de aarde voor hij geleerd heeft hoe dat moet. Dat het daarna toch nog slecht afloopt met de jongen, is noch de schuld van de vader noch van de moeder, maar het levert wel het beste deel van de film op. Zoals het boek van Büch des tijds werd beschouwd als een merkwaardig mengsel van authenticiteit en effectbejag, zo verging het mij ook bij het kij ken naar de film. In een hoog tempo jagen we door het ge kleurde leven van Boudewijn Büch, gespeeld door Antonie Kamerling, de jonge blonde god uit Goede Tijden Slechte Tijden. Maar Kamerling mag dan een gevierde tv-persoonlijkheid zijn, als filmacteur is hij heel wat minder overrompelend dan bij voorbeeld Rutger Hauer destijds in Turks Fruit. En die is toch ook bij de tv begonnen. Kamer ling komt eigenlijk pas tot een redelijke prestatie wanneer hij tegenspel krijgt van de jonge Olivier Tuinier, een jaar geleden ontdekt in Het Zakmes. Tuinier zorgt met zijn natuur lijke spel, in de rol van Micky, voor een aantal hartverwarmen de en ontroerende momenten, zoals ook Gees Linnebank als de psychisch gestoorde vader van Valentijn even laat zien hoe je een rol neerzet. Maar de scenes en ook de soms stuitende dialogen tussen Kamerling en Loes Wouterson zijn vaak hemelschreiend, met als tra gisch hoogtepunt hun seksuele avontuur in een telefooncel, compleet met regen en opera muziek. Gelukkig treedt direct daarna de Harry Muskee band op met een stampende blues, die vele malen opwindender is dan het gestuntel van Kamer ling en Wouterson in deze slechts ten dele geslaagde ver filming van Büch's levenstrau- Antonie Kamerling (met Olivier Tulnier) en Loes Wouterson In De Kleine Blonde FILM VOORBESCHOUWING Gretschen Hofner trash-band' Lust-o-rama. Te z Melkweg, Amsterdam, do 11 ma; Melkweg-galerie is t/m 4 april e Page-exposibe te zien. Met Marilyn Monroe is pin-up girl Betty Page de meest gefoto grafeerde vrouw van de jaren vijftig. Met dat verschil dat Page als 'Queen of curves' Konin gin v^n de rondingen uitslui tend werkte in het ondergrond se pin-up circuit. Ze poseerde voor ondeugende herenlectuur en trad op in tientallen 8-milli- meterfilms die alleen per post order van de hand gingen. Wat Marilyn Monroe was voor Hollywood, was Betty Page voor de subcultuur van New York: de grootste vamp aan het nog ingetogen begin van de porno-industrie. In de VS is Bet ty Page de laatste jaren heront dekt en op de golven van de re- trocultuur uitgegroeid tot een cültfenomeen. Nico Bruinsma, eigenaar van het Amsterdamse Cult Video, trekt de komende week met een reizend Betty-Pagefestival door Nederland. Wie de films ziet vrolijk gekronkel gehuld in forse bustehouder en royale slip mèt jarretelgordel of zweep kan zich nauwelijks voorstellen dat wollen Betty Page: De meest gefotografeerde vrouw van de jaren vijftig. Page daarom nog eens heeft missie van het Amerikaanse moeten verschijnen voor een Congres. Ach, dat waren de ja- speciale anti-pornografiecom- ren vijftig en toen ging de mensheid nog borstrok naar bed. In die sfeer werden ook fan tastische winsten gemaakt met de verkoop van de pin-ups per postorder of onder de toon bank. Page en haar fotograaf-fil mer Irwin Klaw, bij wie ze na een mislukte start in Hollywood had aangeklopt, maakten elkaar beroemd en rijk. Zo rijk, dat Betty de aanbiedingen uit Hollywood die toen wel kwa men kon afslaan. Het probleem dat een legen de in de show business meestal pas wordt geboren ster jong en tragisch is ven, kan Page gelukkig penseren met haar raadselach tigheid. Zo weet niemand pre cies waar en waneer ze is gebo ren en ook niet ven na 1957. Op het hoogtepunt van haar roem verdween ze spoorloos. lederen waande haar dood, tot ze november vorig jaar op eens opdook in het Amerikaan se televisieprogramma 'The li festyles of the rich and famous'. Ze vertelde daarin dat ze in '57 'genoeg' had gekregen van het poseren en zich met haar gezin had teruggetrokken voor een 'normaal leven'. Ze verscheen niet in beeld ze vond zichzelf te dik en te lelijk geworden om voor de camera te verschijnen, zei ze. Kijk, zo blijft de geheim zinnigheid en dat doet de le gende natuurlijk geen kwaad. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Daens 12 j.. dag. 13, 15.45, 18.45, 21.30 ALFA 2 The crying game 16 j., dag. 16, a di ook 13.30 j. 14,20.30 19.30, 22. do v ALFA 3 Muziek Passie, dag. 13.30, 16, 19.30,22 ALFA 4 Indochine 12 j., c C'est arrivé prés c dag, 18.15 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The story of Qui Ju 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 ALHAMBRA2 Orlandoa.l., dag. 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15. 16 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 City of joy 12 j., dag. 13.15,-16, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Dracula 12 j.. dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Scent of a woman a.I., dag. 13.15, 16.45,20.30 CALYPSO 2 Glengarry Glen Ross a. I dag. 13.15, 16, 19.15,22 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Les nuits fauves, dag. 14, 16.30, 19.15, 22 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA II ladrodi Bambini a.I., dag. 14.30, 17, 19.30,22.15 CINECENTER-PIERROT Of mice and men a.I., dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Salt on our skin a.I., dag. 14,16.30, 19.15,22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 De kleine blonde dood a l., dag. 19, 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Dracula 12 j., dag. 18.45, 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Under siege 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Bodyguard a.I., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 Sneakers a.I., dag. 13.15,16, 18,45,21.30 CITY 5 The last of the mohicans 12 j., 16, 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15 CITY 6 Blew Up a.I., dag. 13.15, 18.45 Sister Act a.I., dag. 16,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a Bezness dag. 22, zo ook 14.15 Kamen dag. 20 Benny's video dag. 2115, zo ook 14.15 Bitter Moon dag 19 Late night movie dag. 23, zo 13 Gay Cinema za 24 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 The Player dag. 17.15 The crying game dag. 19.30,21.45, di alleen 19.30 Sneak Preview di 22.15 KRITERION 2 Urga dag. 17.45 C'est arrivé prés de chez vous dag. 20.15,22.15 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Les nuits fauves dag. 19.30, 22, zo ook 15 Trys Dienosdag 18 RIALTO2 De Nederlandse documentaire: Jazz and poetry/Siebe Wiener Glastra, zon- dagsschilder/Een film voor Lucebert- /Big Ben/Ben Webster in Europa dag. 18 Swoon dag. 20, 22 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Indochine dag. 21.15, zazo ook 14.30 Orlando dag. 17.30, 19.30, zazo ook 15 THE MOVIES 3 Howards end dag. 19.30, 14.30 THE MOVIES 4 dag. 17.30, vr zé ook 00.15 Raise the red lantern dag 19.30 De Noorderlingen dag. 22 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 De kleine blonde dood a. I 13.15, 16, 18.45,21.30 Metropolis zo 11 TUSCHINSKI 2 Dracula 12 j., dag. 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 A few good men a.I., dag. 13.15,16, 18.45,21,30 TUSCHINSKI 4 Sneakers a I., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Death becomes her, dag. 13.15,16, 18 45.21.30 TUSCHINSKI 6 Daens 12 j., dag. 18.45,21.30, do vr madiook 13.15,16 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 The story of Qui Ju dag. 18. 20. 22, zoook 15 De programma's van de Leidse en Haagse bioscopen staan op de info- pagina. Cyril Collard maakte geen sluitend verhaal werkelijk op de huid van z'n personages, wat beelden ople vert die ruw en gestileerd (door de belichting) tegelijk zijn. Dat zijn tevens de weinige momen ten waarop enigszins duidelijk wordt waarom vooral in Frank rijk de film zo is opgehemeld Want voor het overgrote deel bezondigt Collard zich aan de mooifilmerij en de pseudo-ar- tistieke dikdoenerigheid me we ook kennen uit de films van Beineix (Diva, Betty Blue). Veel van de heisa rond de film is ontstaan door het feit dat Jean zijn nieuwe geliefde Laura niet vertelt dat hij seropositief is voor hij met haar naar bed gaat. A1 even controversieel is Laura's reactie wanneer Jean haar later over zijn ziekte vertelt: ze is niet boos omdat hij haar 'de eerste keer' niks heeft gezegd, maar omdat hij haar liefde kennelijk niet vertrouwde. Voor haar is het gevaar van de dood dat van nu af aan hun liefde kleeft juist een reden om zich volledig over te geven aan een 'amour fou'. Collard brengt de vrijages die volgen omstandig in beeld, maar weet vervolgens niet pre cies meer waar het nu heen moet met z'n verhaal. Hij heeft zijn eigen biografie niet weten om te zetten in een sluitend verhaal, reden waarom Les nuits fauves ras verzandt in meer van hetzelfde: lean houdt ir nog een vriend op na en hervat zijn oude levensstijl, terwijl Laura op haar manier de pijnlijke conse quenties van een totale liefde ondergaat. Zo eindigt Les nuits fauves nogal vaag en larmoyant, wat vooral jammer is voor de acteurs: want het wordt wel dui delijk dat Collard en Romane Bohringer over veel charisma beschikken. Maar waarschijnlijk is dat, in samenhang met de saillante thematiek, al voldoen de voor een publiekssucces. Rialto en Cinecenter, Amsterdam Cyril Collard was al een begrip in de Franse subcultuurscene toen hij in 1988 begon aan een semi-autobiografische roman, over een liefdesgeschiedenis tussen twee jonge mensen, waarbij de jongen tegenover het meisje verzwijgt dat hij aids heeft. Collard had toen reeds van zich doen spreken als zanger, componist en fotograaf. Vier jaar na de verschijning van het boek tekende Collard zelf voor de verfilming, onder de titel Les nuits fauves. Collard, zelf vorige week aan de gevolgen van aids overleden, speelt ook noe eens de hoofdrol, tegenover de pas negentienjarige Romane Bohringer, sinds het succes van de film in Frankrijk beschouwd als de actrice van de toekomst. Les nuits fauves kent een on gemeen heftig begin: we maken kennis met Jean, een camera man, die aan het werk is in Marokko. Collard zoeft met de camera heen en weer alsof het een ruwe reportage betreft, en monteert al even staccato, zo dat we steeds slechts flarden van scenes te zien krijgen. Dat schept een jachtige sfeer, met Jean als ongrijpbaar middel punt. Hij is het prototype van de 'live fast, die young'-held, ie mand die 24 uur per dag wil le ven en zich niet laat afschrikken door een burgerlijk waardenpa troon. Zo houdt hij er wisselende verhoudingen met personen van beiderlei kunne op na, en zoekt hij de volstrekte anonimi teit van homoseksuele kontak ten in donkere nissen achter stations. Collard kruipt met z'n bij die gelegenheden Vier Cesars voor film Collard PARUS Reuter/. Les Nuits Fauves van Cyrill Collard heeft maandag vier Cesars in de wacht gesleept. Dat zijn de prijzen die de Franse academie voor film kunst jaarlijks toekent. Les Nuits Fauves is onderschei den als beste Franse film en het beste debuut. Romane Bohringer kreeg voor haar rol de prijs voor de meest veelbelovende actrice en Use Beaulieu kreeg de prijs voor de beste montage. Indochine van Regis War ner kreeg twee Cesars toege kend, een voor Catherine Dc- neuve als beste actrice en een voor Dominique Binnc ais vertolker van de beste bijrol. Audrey Hepburn als maagd Marian in haar laatste film Robin and Mari an uit 1976.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23