Cultuur&Kunst 0> d 'Als een kwartje op z'n plek' ff 'King Arthur' een gouden greep Feest in Magnifiosi FINALE GEMIST? DONDERDAG 11 MAART 1993 Boekenweek c Ik, ik, ik. De boekenpagina's barsten vandaag en J r Z volgende week van de ego's. Beroemde en minder beroemde mensen gunnen de lezer een forse blik op de eigen zie- leroerselen. Vanuit een oprecht verlangen, uit ijdelheid en exhibi tionisme. En omdat het ego-document het thema van deze boe kenweek is. Acteur Ad van Gessel overleden Gessel is dinsdag op 69-jarige leeftijd in Amsterdam overleden. Van Gessel was aan verschei dene gezelschappen verbonden zoals de Haagsche Comedie en het Amstel Toneel. Ook werkte hij geregeld mee aan radio- en televisiespelen. Harde woorden over Rudi Fuchs den haag Als het aan de PvdA en hel CDA in de Haagse ge meenteraad ligt, zal geprobeerd worden het tekort dat het Haags Gemeentemuseum vertoont, gedeeltelijk te verhalen op voor malig directeur Rudi Fuchs. De grote fracties in de raad zijn voorstander van het onderzoek naar falend managementbeleid in het museum en rechtspositionele of andere maatregelen. De gemeenteraad buigt zich vanavond over de rapportage over de overschrijdingen van het museum, die over 1991 en 1992 4,2 miljoen gulden belopen. Concerten: Leonard Cohen en Sade Op 8 mei komt Leonard Cohen voor een ar Nederland. De 'grand old man' van de album uit. Hij treedt op in eenmalig concert r rock bracht onlangs v het Congresgebouw in Den Haag. De voorverkoop begint a staande zaterdag op de bekende adressen. Maandag 26 april geeft Sade een concert in de Rotterdamse Ahoy'-hal. De kaart verkoop voor dit concert is reeds begonnen. foto p Bas Prinsen en Hans van der Toom verzorgen muziek in Europera Soms is het moeilijk om te zeggen dat je tevreden bent. Op de vraag hoe de samenwerking aan de massaproduktie Europera verloopt, kijkt muzikaal lei der Bas Prinsen (41) diri gent Hans van der Toorn (38) wat verlegen aan. „Het gaat prima, we zitten op één lijn" zegt hij dan: „Ik denk dat er sprake is van wederzijds respect." Van der Toorn knikt. Ze zijn het blijkbaar niet gewend om hun samenwerking diep gaand te analyseren. Het hoeft niet, ze voelen elkaar aan. Aanpakken is hun cre do. leiden wilfred simons Als muzikaal leider drukt Prin sen een groot stempel op Eur opera. Hij zat destijds bij de au dities en zorgde ervoor dat alle instrumenten in het orkest be zet werden. Nu coacht hij de so listen, controleert hij tijdens de repetities of de balans tussen koor en orkest goed is en of zij samen de Pieterskerk 'vullen'. Ook dirigeert hij het orkest in de aria's van de solisten. Van der Toom dirigeert de delen waarin het koor en het or kest samen spelen. Vergeleken bij de taken van Prinsen lijkt dat magertjes, maar dat vindt hij zelf niet: „Die delen maken het leeuwendeel van de muziek in Europera uit. Het is dus echt een flinke klus." Van meet af aan stond vast dat de muziek voor het Europe- Bas Prinsen en Hans van der Toom: „Het gaat prima, we zitten op één lijn. ra-project gemaakt moest wor den door een hedendaagse componist. Bas Prinsen, in het dagelijks leven directeur van de Streekmuziekschool aan het Leidse Rapenburg, bepaalde mede de keuze voor Kees Olt- huis. Dat was volgens hem een belangrijk startpunt: „Het bete kent dat je een stijl kiest, een bepaalde richting opwil. We wisten al bij voorbaat dat we geen atonaal werkende compo nistwilden." Over het uiteindelijke resul taat zegt Van der Toorn: „Het is razend knappe muziek. Direct, maar niet platvloers. Alles is goed zingbaar en speelbaar. Er zitten verrassende elementen in die ik in muzikaal opzicht inte ressant vind." Prinsen deelt dit enthousiasme: „Olthuis heeft een eigen stijl, een eigen muzi kaal idioom. Als ik zijn muziek moet omschrijven, dan wil ik vooral de eerlijkheid ervan be nadrukken. Het is weliswaar theatermuziek en in die zin wil het imponeren, maar er zit geen holle, loze franje aan. Boven dien volgt Olthuis Flip van Duyns libretto goed, al laat hij zich ook weer niet reduceren tot een aanhangsel bij de tekst." Van der Toorn is de vaste diri gent van het Toonkunstkoor. Toen hij met de repetities van Europera begon, wekte de mu ziek wel wat weerstand. „De le den kregen er aanvankelijk nau welijks een beeld van, ook om dat Olthuis nog maar een ge deelte af had. Dat was een moeilijke tijd. Nu kan ik wel zeggen dat ze laaiend enthou siast zijn. Je merkt het aan de repetities de leden repeteren op zondag (toch een vrije dag) van 10.00 tot 18.00 uur in de foto hielco kuipers Pieterskerk. En de afgelopen tijd was het daar soms koud hoor!" Op 16 maart begint de afslui tende 'produktieweek' waarin «alle spel- en zanggroepen tot een geheel moeten worden sa mengesmeed. Het duo kijkt vooral uit naar het moment waarop de leden van het Leids Politie Muziek Gezelschap op de repetitie verschijnen. „Ze hebben de muziek en hun be wegingen apart ingestudeerd. Nu moet hun aandeel samen vloeien in het geheel van regie en choreografie het moet als een kwartje op z'n plek vallen." In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Bouke Jagt, schrijver, advocaat en D66-gemeenteraadslid in Voorschoten zijn bewondering uit: „Je bent toch een beetje met zo'n kleed getrouwd." de tijd dat ik ■B leraar Nederlands ^7.^7 was- heb ik echt moeten sparen om dit tapijt te kunnen kopen. Jaren lang. Op het eerste gezicht lijkt het niet erg bijzonder, maar dat is het toch wel: de voornaamste kleur is namelijk groen en dat is in de Islamitische cultuur zeer ongebruikelijk. Groen is namelijk de kleur van de vlag van de profeet Mohammed, een gewijde kleur. Het idee dat je daar zomaar je voeten op zet, is voor een islamiet onverdraaglijk. Dit tapijt is een zogeheten 'keshan' en past in de shiïtische richting van de Islam. Het is een kortgeschoren tapijt met bloem- en bladmotieven: arabesken, palmetten en rozetten. In de sunnitische Islam zie je dat niet: daar gebruiken de tapijtmakers - alleen geometrische patronen. Als je de rozetten goed bekijkt, zie je dat ze weliswaar sterk op elkaar lijken, maar toch allemaal anders zijn. Ik stel me zo voor dat een groepje Indiase vrouwen op een rijtje aan het tapijt heeft gewerkt en ieder een eigen deel heeft geweefd. Daar vandaan krijg je die verschillen, want alle vrouwen hebben natuurlijk een eigen 'handschrift'. Daarachter moet dan een mannetje hebben gestaan dat de kwaliteit controleert en dat die vrouwen toeroept: 'Nu een groene draad! Nu een rode!' 1 let beroemdste keshan-tapijt hangt in het Victoria en Albert r.7r7ewondering Museum in Londen. Het is het 'Ardebil-tapijt', omdat het is gemaakt in de Perzische stad Ardebil. Sinds 1539 bedekte het samen met eenzelfde soort tapijt het graf van de belangrijke sjah Ishmail in een moskee. De Engelsen hebben het gekocht (voor een prikje, denk ik) en meegenomen naar Engeland. Eén tapijt is helemaal uit elkaar geplukt om het andere mee te kunnen restaureren. Dat zie je wel als je ervoor staat, maar het hindert niet. Ik ben regelmatig naar het Victoria en Albert Museum gereisd om het Ardebil-tapijt te bekijken. Het is heel groot, zeker acht bij vijf meter en het hangt natuurlijk achter glas. Het vult een hele wand in een zaal van het museum: het licht is er gedempt. Zo probeert men verdere verkleuring tegen te gaan. Mijn tapijt is veel kleiner, ongeveer tweeëneenhalf bij iets meer dan vier meter. Keshan- tapijlen worden nog altijd in India gemaakt en in goede tapijtzaken in Nederland Verkocht. Ze zijn niet echt goedkoop. Als je zo'n tapijt pas hebt gekocht, is het nog lang niet op typische glans, een gloed overheen komen en die ontstaat door de inwerking van hel zonlicht. Het tapijt verbleekt ir zeker. Ik heb het nu negen jaar en het begint te komen. Pas na een jaar of twintig is de glans volledig tot expressie gekomen. Na vijftig jaar is het tapijt meestal versleten, zelfs als er nog geen gaten of rafels inzitten. In mijn woonkamer komt het zonlicht van één kant, daardoor zou het ongelijkmatig kunnen verblekep. Daarom draaien we het twee keer per jaar om: op 21 maart en op 21 september, bij het begin van de lente en het begin van de herfst. Een tijdje geleden was ik in een tweederangs tapijtwinkeltje in Den Haag en daar hing een prachtig 'nain-tapijt. Normaal zijn die tapijten blauw, zilveren wit, maar deze was bordeaux rood. Uniek! Ik dacht: kopen, maar ja, ik heb al een tapijt. Acht maanden heb ik erover nagedacht: steeds ging ik terug naar die winkel. Toen ik besloot om het te kopen, was een ander mij net voor geweest. Eigenlijk is dat maar goed ook. Je bent toch een beetje met zo'n tapijt getrouwd. Om er dan een 'bijvrouw' bij te nemen, dat geeft alleen maar ellende ir zo'n woonkamer." recensie udy van der spek Concert: Voorschotens Chr Vocaal En semble met 'King Arthur' van Henry Pur- ke van der Meer, sopraan, Sytse Buwalda, countertenor, Timothy Neill Johnson, te nor, Kees van Hees, bariton. Pieter van den Bos, verteller, Tijn van Eijk, klavecim bel en het Randstedelijk Begeleidingsor kest. Gehoord 10/3, Moeder Godskerk, Voorschoten. De voorloper van de Engelse opera is de 'masque: in de eer ste helft van de 16de eeuw tot bloei gekomen literaire theater stukken, verrijkt met vocale en instrumentale muziek. Evenals in het Franse 'ballet de cour' speeldén spectaculaire decors en kostuums een grote rol. I let genre was niet alleen een luis ter- maar ook een kijkspel, Pur- cell (1659-1695) schreef eigen lijk maar één echte opera, 'Dido and Aeneas' en tussen deze opera en de masques kunnen we de semi-opera 'King Arthur' plaatsen, die gisteravond door het Voorschotens Chr. Vocaal Ensemble werd uitgevoerd on der leiding van Wim van Herk: een gouden greep voordat we weer de lijdenstijd ingaan met de vele indrukwekkende Passio- Een sober Randstedelijk Be geleidingsorkest zorgde voor een puntige omlijsting, meestal strak ritmisch gespeeld maar soms ook met zoetgevooisde weke buigingen of met triom fantelijk trompetgeschal. Ook aan woordschilderen' deed het orkest geestig mee: in de scene met de 'klappertandende bevol king' werd er gezamenlijk zo schoksgewijs gespeeld dat het leek of er één enkele trekharmo- nica weende. Dit alles werd ste vig gefundeerd door het niet af latend goede clavecimbel spel van Tijn van Eijk. Prachtig en vaak komisch wa ren de solistische partijen. De sopranen Lisette Emmink en Marieke van der Meer kleurden buitengewoon mooi met elkaar. Twee glasheldere klaterende stemmen klonken fel, buig zaam, week of sarcastisch in en kele grappige duetten, waar ook dat 'woordschilderen' weer zo'n grote rol in speelt. Voor de pau ze waren de manlijke solisten gewoon goed en degelijk, alsof ze hun energie en gein opge spaard hadden voor het dolko mische terzet na de pauze, waarin drie landlieden mee ju belen in het oogstfeest; met na me de tenor Timothy Neill Johnson en de bariton Kees van Hees acteerden en zongen de sterren van de hemel. 't Koor moest öf wennen aan zijn nieuwe dirigent óf aan de akoestiek van de kerk. in 't be gin leek het wel of al het stem- menmateriaal regelrecht de ho ge toegespitste ruimte inzoog, zeer zwakke sopraan- en tenor partijen het gevolg waren. Maar naarmate Koning Arthur de strijd om Brittannia en de strijd om z'n geliefde Emmeline ging winnen, ging het koor zelfverze kerder, meer gescandeerd en zuiverder zingen, tot de ode aan 'Saint George, the Patron of our Isles' toe. Dit alles werd gedra gen door de verteller Pieter van den Bos, die op breed romanti sche wijze de vijf bedrijven tot een geheel aaneen smeedde. Het jongerencentrum Magnifiosi in Lisse viert feest Het bestaat tien jaar. Morgen en zaterdag is er daarom een speciaal program ma met een expositie, een jeugdcafé en de band Bob Color /ater dagmiddag is er een receptie en een reünie die wordt gevolgd door een Gouwe Ouwe Swingavond. Na het jubileum gaat het jongeren centrum, dat zijn sporen in de hele bollenstreek heeft verdiend, met nieuwe aktiviteiten verder. De 90 vrijwilligers hebben allerlei plannen ontwikkeld: van jamsessies tot workshops. Ook de Luilaknacht zal weer groots worden aangepakt. Abele spelen: dolgedraaide workshop toneel recensie dick van teyungen Abele spelen door Het Zuidelijk To neel Regie Dora van der Groen Vormgeving Jan Versweyveld Ge zien 10/3, schouwburg. Leiden De abele spelen werden ge schreven voor 1400, waar schijnlijk ergens in Brabant, en gelden als de eerste we reldlijke toneelstukken in west-Europa. Het gaat in de ze spelen om een verboden liefde tussen kinderen van gezworen vijanden, liefde die verschillend geloof en ver meend standsverschil overwint, liefde die gedwars boomd wordt door een list van de moeder en leidt tot een smartelijke dood en een allegorische strijd tussen jaargetijden. Het Zuidelijk Toneel speelt flarden van de vier stukken door elkaar heen. Regisseur Dora van der Groen kun je rustig de 'grand lady', zo oud is ze niet, van het onderwijs in het toneelspel noemen. Als docente op de Antwerpse toneelschool heeft zij veel, vooral jonge Vlaamse acteurs opgeleid, en zo het Neder lands toneel de laatste tien jaar een belangrijke bloed transfusie toegediend. Sinds kort regisseert ze ook be roepstoneel. Haar vijf acteurs, Frank Fockteyn, Bart Siegers. Peter Van den Eede, Erik de Visser en Steven van den Wa- termeulen, leverden gisteren stuk voor stuk een grootse prestatie. Ze begonnen als zakenmannen, strak in het pak en in een representatief decor. Hun vergadering be gon met „goedendag edele ridders van herten vrij." Het werd al snel een steekspel met middel-Nederlandse woorden, geproefd en gewo gen door de kantoorhaantjes voor wie bij de bepaling van de pikorde geslachtsdrift en wreedheid een grote rol spe len. Hun spel werd gaande weg lichamelijker en mond de uit in een dolle workshop vol kolder en plezier. Een ko- nijnejacht, exuberant balts gedrag, wonderlijke manie ren van bewegen en veel aandacht voor geweld en het onderlijf pasten daar goed in. Alleen het laatste, structuur loze deel was minder sterk. Wie gisteren kwam voor tekstgetrouwe aandacht voor ons cultureel erfgoed, zal vanochtend nog een kater hebben gehad. Wie zich openstelde voor theater dat met flarden tekst begint, ver der zoekt naar verrassingen en extremen in beeld en tekstbehandeling, en zich liet inpakken door net virtuoze spel, had het waarschijnlijk erg naar haar of zijn zin. Zoals ik. LEIDS CABARET FESTIVAL Herhaling met - HESTER HOFMAN - PIETER DE RIJK - G. V.D. KROON (foto) na de pauze gastoptreden VINCENT BULO zaterdag 13 maart LEIDSE SCHOUWBURG telefoon 071 131943/131944

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19