UIT 9 'Als ik het publiek te pakken heb, gaan mijn tenen gloeien' c 'We willen een vuist maken' 1 Gefilmd portret van gedreven historicus Rtv show WOENSDAG 10 MAART 1993 Sief Bos: een Olkincler die ster werd in Vlaanderen Stef Bos: „Het gaat me vooral om mijn eigen plezier bij een voorstelling." lef Bos laat zich de status van alf- solute vedette met alle soorten van genoegen aanleunen. Mate loos populair is hij in Vlaanderen, waar hij tien jaar geleden neerstreek. Het zij ten overvloede opgemerkt: het leven in Antwer pen bevalt hem uitermate goed. „Ze heb ben me in 1992 uitgeroepen tot de meest populaire Belgische z.anger. Dat is toch een mooi compliment voor een rasechte Hol lander." Na zijn succesvolle single 'Papa' is de 31 - jarige Bos in z'n geboorteland een begrip, maar de belangstelling voor zijn theater voorstellingen hier vallen in het niet bij de gretigheid waarmee de Vlamingen zich op onze landgenoot storten. „De voorstellingen in België zijn door gaans een jaar van tevoren volledig uitver kocht. Dat is ook voor mij een ongelooflijke ervaring. De overgang van een grolc /aal met tweeduizend man naar een vestzakthe ater in Alkmaar, waar hooguit zestig men sen aandachtig naar me luisteren, is mis schien zo op het eerste gezicht wel groot, maar daar lijd ik allerminst onder." „Populariteit zegt me in dat opzicht wei nig. Het gaat me vooral om mijn eigen ple zier bij een voorstelling. Het aantal mensen is daarbij niet van doorslaggevende beteke nis. Het gaat erom wat er tussen het pu bliek, mij en de band gebeurt. Dat contact moet goed zitten. Anders is dé voorstelling niet geslaagd." Tournee Stef Bos is deze maand begonnen aan zijn tweede theatertournee, die hem de komen de tijd geregeld in Nederland zal brengen. De try «///-voorstellingen, begin januari, hebben volgens de Nederlandse zanger bij gedragen aan het groeiproces van het pro gramma. „Je zoekt naar een vorm die het beste bij jou past. Die vorm heb je niet één, twee, drie te pakken. Dat kost tijd. In mijn vorige programma babbelde ik tussen elk nummer door. Zo praatte ik de nummer# aan elkaar. Totdat Bram Vermeulen tegen mij zei: je gaat daarin veel te ver. Dat is echt een 'Hollandse ziekte' om alle nummers met een praatje aan elkaar te rijgen. Zorg ook voor verrassende muzikale overgangen. Die kritiek heb ik goed in m'n oren ge knoopt." Eind vorig jaar verscheen de tweede CD van Stef Bos, getiteld 'Tussen de liefde en de leegte'. Een vervolg op zijn uit november 1990 daterende debuut-CD 'Is dit nu later'. waarop het prachtige autobiografische lied je 'Papa' voorkomt. Van zijn eerste CD zijn inmiddels ruim honderdduizend exemplaren verkocht. Geen slechte score voor een beginnend ar tiest. Stef Bos: „Daarvan zijn er overigens wel tachtigduizend in Vlaanderen en ruim veertigduizend in Nederland verkocht. In België is dat een topscore." Cijfers zeggen Stef Bos niet veel. Hij houdt de verkoopstatistieken niet elke dag bij. Maar de belangstelling voor zijn CD's vervult hem wel met gepaste trots. Van de nieuwe CD 'Tussen de liefde en de leegte', waarnaar ook zijn theaterprogramma is ge noemd, zijn inmiddels vijftigduizend stuks verkocht. Hoofdzakelijk in Vlaanderen. „In Nederland hebben we de wind lelijk tegen door het faillissement van mijn pla tenmaatschappij CNR. De afgelopen maan den is er nauwelijks promotie gemaakt voor nieuwe produklies. Mijn CD viel tussen wal en schip. Door de komende tijd veel in het theater te staan, ook in Nederland, zal ik proberen aan te tonen dat mijn liedjes best de moeite waard zijn. Misschien dat de Ne derlanders dan alsnog geïnteresseerd raken in mijn CD." Antwerpen De zanger woont in Antwerpen. Een stad die de afgelopen jaren is veranderd, mede onder invloed van extreem-rechts. Stef Bos over 'zijn' Sinjorenstad: „De stad is grimmi ger geworden. Dat zeker. Maar ik heb niet het idëe dat het hier echt uil de hand gaat lopen, de opkomst van het Vlaams Blok ten spijt. Mocht het Blok overigens aan de macht komen, dan vertrek ik. Dan verlaat ik de stad. Niet uit opportunisme, maar om dat de cultuur dan een verstikkend bestaan zou gaan leiden. Ik hoor dat van meer kun stenaars in de stad." Bos is geboren in Veenendaal. Op 18-jari- ge leeftijd begon hij teksten te schrijven, waarbij hij zich liet inspireren door het Duitse cabaret uit de jaren dertig. In 1982 won hij de Publieksprijs van het cabaretfes tival Camaretten in Delft. In die tijd maakte hij deel uil van het cabaret-duo Kaliber. Kort daarop vertrok hij naar Antwerpen om bij Studio Herman Teirlick een kleinkunst opleiding te volgen. Tijdens zijn studie werkte hij samen met Johan Verminnen en Raymond van 't Groenewoud. In 1988 sleepte hij de eerste prijs in de wacht van het Wim Sonneveld Cabaretfestival in Am sterdam. In april 1990 begon de platenindustrie in teresse te tonen en verscheen zijn eerste single 'Is dit nou later'. Tot op de dag van vandaag schrijft Stef Bos veel liedjes. Al ver dwijnt er veel in de prullemand. „Ik gooi in derdaad veel weg. Naarmate ik langer schrijf, wordt de fuik steeds smaller. Ik word kritischer. Ik ben voortdurend op zoek naar manieren om de taal te gebruiken. Ik zoek het in mijn teksten steeds meer in beelden. Sfeertekeningen, die voor verschillende uit leg vatbaar zijn. Dat vind ik kunst. Niet alles duidelijk benoemen, maar vooral veel aan de fantasie van de luisteraar overlaten. Wie mijn twee platen met elkaar vergelijkt, moot constateren dat mijn teksten minder expli ciet zijn. Vroeger zei ik alles met woorden, nu gebruik beelden. Dat is poëtischer Prikkeling In het theater zingt Stef Bos niet alleen. Hij zit ook achter de piano en speelt gitaar. Hij wordt daarbij begeleid door vier muzikan ten. allen afkomstig uit Vlaanderen. „Voor mij gaat het er niet alleen om dat muzikan ten hun vak verstaan en technisch verant woord spel afleveren, ze moeten ook qua mentaliteit bij mij passen. Ze moeten op z'n minst gevoel voor humor hebben. Aan mu zikanten die voortdurend haantje de voor ste willen zijn. heb ik ook niks. Bij het pu bliek moet de band als een collectief over komen en natuurlijk moet de vonk naar de zaal overspringen." Stef Bos schrijft ook voor anderen. In het verleden bijvoorbeeld voor de Belgische zangeres Ingeborg en voor Clouseau. On langs produceerde hij met Clouseau-drum- mer Bob Savenberg een mini-CD, die vorige maand uitkwam. Bovendien is hij gevraagd om liedjes te schrijven voor Liesbeth List. Stef denkt er nog over na. „Er zijn niet veel artiesten met wie ik me kan associëren. Ik moet 'iets' met de ander hebben. Er moet een prikkeling zijn. Anders kom ik niet tot bruikbaar resultaat. Voor de CD van Marcel de Groot heb ik één nummer geschreven. Dat was het resultaat van een middagje kletsen en filosoferen. Kij-k, als hel tussen mij en de ander klikt, dan kan dat heel in spirerend werken. Als het niet klikt, wordt het ook helemaal niks. Liesheth List waar deer ik in hoge mate. Misschien dat ik voor haar iets kan betekenen." Stef Bos is erg gevoelig voor sfeer. „Daar om sta ik ook in het theater. Daar kun je een bepaalde sfeer creëeren. V ooral dat ge voel dat je het publiek te pakken hebt. Dan gaan je tenen gloeien. Als me dat lukt, komt er een complete rust over me heen en haal ik moeiteloos het einde van de voorstelling. Dat is telkens weer een geweldige ervaring. Lr zijn momenten in de voorstelling, waar ik elke dag opnieuw naar'uitkijk. Voor mij zijn dat hoogtepunten in mijn artistieke be- CD als melodieus antwoord van artiesten op racisme AMSTERDAM Job Boot I en CD opnemen om I j een melodieus ant- woord te geven op het toenemende racisme en de steeds vaker voorkomende vor men van discriminatie in ons land. Componist Frank Affolter is de inspirator van de onlangs in het Anne Frank Huis gepre senteerde CD 'Samen Verder. „We willen een vuist maken te- Kcn racisme, tegen discrimina- tii'. De muziek is daarbij een hulpmiddel, dat veel mensen bereikt. We hopen op deze ma nier een bijdrage te kunnen le veren aan een verdraagzamer Nederland." Op 'Samen Verder' staat een handvol liedjes van Nederland se artiesten, die onderwerpen behandelen zoals discriminatie, vreemdelingenhaat, racisnie en onverdraagzaamheid. Het gaat voornamelijk om bestaande nummers, die voor deze gele genheid pro deo ter beschikking zijn gesteld. Onder de artiesten, die hun medewerking aan de CD 'Samen Verder' hebben toe gezegd zijn Herman van Veen, Rob de Nijs, Heddy Lester. Stef Bos, Henny Vrienten, Frank Boeijen, Purper en Kadanz. Ook al lang niet meer bestaande groepen, zoals Doe Maar en loontje Lager, hebben num mers voor dit projekt afgestaan. Daarnaast is een groot arties tenkoor gevormd, dat een volle middag en avond in een platen - studio heeft gewerkt aan de op name van de door Frank Affol ter geschreven titelsong 'Samen Verder'. Uitersten „Mijn opzet was te komen tot een bont gezelschap van uiter sten. Een hardrocker naast Ramses Shaffy, een punkmeisje naast los Brink. Die verschei denheid zegt veel over onze multiculturele samenleving. Een beetje het idee van We are the world van USA for Africa". In de praktijk bleek het een hele Frank Affolter (vierde van links) aan de zijde van Hedy d'Ancona, die onlangs in haar hoedanigheid van mi nister van WVC de CD 'Samen Verder' presenteerde. De artiesten werkten belangeloos mee. foto anp opgave zoveel artiesten bij el kaar te krijgen. Het moest alle maal snel tot stand worden ge bracht. In mijn aanvankelijke opzet ben ik dan misschien niet helemaal geslaagd, het nummer staat wel tot volle tevredenheid van iedereen die' eraan heeft meegewerkt op de CD. Ook ik zelf ben heel tevreden over het resultaat". Frank Affolter, in het dagelijk se leven componist van muziek voor reclamefilms, zogenaamde commercials, heeft de afgelo pen twee maanden z'n handen vol gehad aan het projekt 'Sa men Verder', maar hij vindt het doel beslist de moeite waard. Van de opbrengst van deze CD zal de Anne Frank Stichting les pakketten samenstellen voor basisscholen in ons land. Voorzitter van de Anne Frank Stichting is Til Gardeniers, oud minister van CRM en Volksge zondheid en sinds 1983 lid van de Raad van State. I laar oordeel over 'Samen Verder' is getoon zet op enthousiasme. Garde niers:. ,F.en uitstekende poging om mensen ervan te doordrin gen dat er in dit land plaats in voor iedereen. Ongeacht ras, huidskleur of godsdienst. We moeten het met elkaar zien te rooien. Intolerantie leidt alleen maar tot spanningen, tot uit wassen. Dat Nederlandse arties ten hun schouders onder zo n project als 'Samen Verder' zet ten, vind ik geweldig bemoedi gend. Door hun populariteit be reikt de boodschap van dit pro jekt hopelijk heel veel mensen in dit land." De CD is met opzet vriende lijk geprijsd. De kosten bedra gen net geen dertig gulden. „Die prijs hebben we bewust laag gehouden", licht Affolter toe. „omdat we vinden dat de CD binnen ieders bereik moet zijn. Ook mensen met lage in komens moeten 'm kunnen ko pen." Gardeniers:.,Het is van groot belang dat er op jonge leeftijd wordt begonnen met het geven van voorlichting. Dat doet de Anne Frank Stichting nu ook al, maar dat werk kan worden uit gebreid en geïntensiveerd. Het is een goede zaak, dat jongeren, zelfs kinderen, ervan doordron gen worden wat fascisme en wat anti-semitisme in het verle den voor ellende en verdriet hebben veroorzaakt. Door nu voor te lichten, kunnen we voorkomen dat we straks gene raties hebben, die van de ge schiedenis niks hebben ge leerd." Frank Affolter wil pas dan over een succesvolle produktie praten, als 'Samen Verder' de Anne Frank Stichting ten min ste een ton oplevert. „Ik zal niet rusten voordat dit bedrag is be reikt." Tijdens de opname van de ti telsong 'Samen Verder' zijn fil mopnamen gemaakt. De video clip is naar alle omroepen ver stuurd. Regisseur van deze clip was Willy Lindwer, die een Em my Award in de wacht sleepde met zijn indrukwekkende docü- maanden van Anne Frank'. Leven Loe de Jong onvolledig belicht HILVERSUM FRANqOISE LEDEBOER Logopediste Margriet Boer- have vertelt in het RVU-televi sieportret van Loe de Jong hoe hij foto's rvu van zijn televisieserie 'De Bezetting'. Het ty peert de gedrevenheid van de historicus De Jong, die het nog steeds moeilijk kan verkrop pen dat hij een deel van zijn projecten vermoe delijk niet meer zal voltooien. De Jong vertelt dat zijn hersens moeizamer werken dan vroeger, maar aan zijn spraak is in tussen nauwelijks meer iets te horen. Hij beant woordt de vragen van interviewer Henk Hof land zonder haperen en goed verstaanbaar. Al leen articuleren gaat hem soms moeilijk af. Maar zijn charisma als televisiepersoonlijkheid is bovendien nog net zo fascinerend als vroe- Flet portret uil dieper zicht geven op „de mens achter de historicus". Dat gebeurt aan de hand van oude filmopnamen uit onder meer Amsterdam, waar De Jong voor de Tweede We reldoorlog opgroeide als begaafde zoon van een melkhandelaar. Familiefoto's tonen Loe en zijn tweelingbroer Sally, Loe als gymnasiast, etcete- De jong begeleidt deze beelden met een commentaar waarin hij zichzelf niet spaart. Hij omschrijft zichzelf als een angstig en vrij bene pen man, die in het begin van de jaren vijftig door zijn toenmalige vrouw naar psycho-analv- se werd gestuurd omdat ze hem anders zou verlaten. Na een jaar analyse ramde hij woe dend op een tram die voor zijn neus wegreed, de eerste keer in zijn leven dat hij openlijk agressie toonde. Bevreemding De RVU-ploeg onder leiding van regisseur en producent Hans Bos- scher heeft zes uur film sa mengevat in een program ma van bijna een uur. Wel licht is dat de reden dat de kijker niets te hore'n krijgt over het effect dat de moord op zijn groot ouders. ou ders, zuster en tweelingbroer 0p Pt Dr. Loe de Jong, a moet hebben gehad. W> krijgen nu al leen te horen dat hij het slecht met Sally kon vinden en dat*wekt toch bevreemding. Zo komt in de eerste plaats de historicus De Jong goed uit de verf. Als commentator van Ra dio Oranje kon hij in Londen van nabij obser veren dat ook de Nederlandse regering de be-' richten over de jodenvervolging maar half ge loofde. Als verontschuldiging voert De Jong aan dat massamoord op zo n grote en systemati sche schaal nog niet eerder in de geschiedenis was voorgekomen. Hij herinnert aan het antise mitisme van voor de Tweede Wereldoorlog, en trekt daarbij een vergelijking met de huidige argwaan van velen tegenover Turken. Zijn met authentieke filmbeelden ondersteunde uiteen zetting werkt net als in de serie 'De Bezetting' verhelderend en nuancerend. I let televisieportret herinnert verder aan het antecedentenonderzoek van De Jong naar de rol van prins Claus tijdens de Tweede Wereld oorlog en zijn onderzoek naar het oorlogsverle den van oud-CDA-voorman Aantjes. Ook deze kwesties worden behandeld aan de hand van beeldmateriaal: zo wordt ook een deel van de naoorlogse geschiedenis spannend dichtbij ge haald. Voordat De jong getroffen werd door de her senbloeding, stond op het programma van de historicus ook een samenvatting van zijn kloe ke serie over de Nederlandse geschiedenis in de Tweede Wereldoorlog. Het lukte hem tot nu toe alleen het eerste deel van zijn vandaag versche nen 'Herinneringen' op schrift te stellen. GESPROKEN Martin Gaus in de NCRV-gids: „Wat de regering over de pitbull heeft beslist vind ik schan dalig, ongenuance erd en het slaat nergens op. In het Amsterdamse Vondelpark worden ieder jaar meer dan veer tig vrouwen verkracht. Waarom geldt daar geen aanlijngebod voor Jacqueline Bisset in C ..Ik heb nooit ergens spijt van, omdat ik dat geen zinvolle emotie vind." Peter Kamerling in AVRO Bode/Te- leVizier: ,,lk beschouw mezelf niet als een amateur, zoals de kritiek wel eens suggereert." Peter Kamerling idem: „Mijn contract loopt tot 15 mei. Wat dan gebeurt, blijft geheim. We hebben afgesproken dat niet naar buiten te brengen. Maar laat ik één ding zeggen: in soap kan alles, dat is de charme ervan." Robert ten Brink in de Veronica Gids: „Ik krijg inderdaad wel een kick om in het volle licht bovenaan zo'n enorme showtrap te staan, de muziek aan te horen zwellen en dan de aankondiging te'kun- nen doen." Kees Driehuis in Humo: „Ik erger me wel eens aan colle ga-presentatoren. Maar ja, erger nis is voor mij óók amusement. Het koppelprogramma 'All you need is love' van Robert ten Brink probeer ik niet te missen. Onover troffen in zijn soort, fantastisch in al zijn walgelijkheid." Candy Dulfer in de Veronica Gids: Candy Dulfer: „Mijn roots worden gevormd door de zwarte Ameri kaanse muziek." foto archief „Mijn roots worden gevormd door de zwarte Amerikaanse muziek, daarom was ik zo bang naar Ame rika te gaan. Bang om ontmas kerd te worden. Dat gevoel heb je altijd als muzikant, maar hele maal natuurlijk als je wit bent en muziek speelt van zwarte muzi kanten die je vereert. Daarom voel ik me echt een beetje opgelaten als ik daar, met een half miljoen verkochte cd's op mijn naam, mijn helden tegenkom die veel minder verkopen. En dat terwijl ik nog met half zo goed ben als zij. Sarah Chadwick (Flying Doctors) in VARATV-Magazine: „Ik ben een mens van extremen, ik wil van alles te veel. Ik moet mezelf vreselijk in toom houden, want ik zou iedere dag wel willen drinken en te veel kunnen eten." Zangeres Hanny van de voormalige Rekels in Story: „Wat ik wil dragen is zeer uitda gende kleding. Ik voel me heel prettig in een superkort jurkje met een diep decolleté of blote schou ders. Mijn kast hangt vol met dat soort kleding. Je zult me ook zel den of nooit in een lange rok zien. Ik heb er eentje en als ik die aan heb, draag ik er steevast een heel bloot topje op." Daniël McVicar, alias Clarke uit The Bold and the Beautiful in Story: „Die Nederlanders zijn gevaarlijk. Ze zingen steeds met z'n allen van die rare liedjes, ledereen kent de tekst ook uit het hoofd. Ik kan het natuurlijk niet verstaan, maar volgens mij ging het over een re genboog. (Vlieg met me mee naar de regenboog van Paul de Leeuw, red.) Aan hun gezichten tezien was het erg humoris tisch. Amazing! En dan lopen ze in lange slierten achterelkaar aan door de zaal. Very strange!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10