'Agressie heeft ook tedere kant' B*k°epnbai 'We hebben al onze eieren gelegd' Gratis lenzen bij je nieuwe bril Katwijk wil van kunstwerk af Cultuur Kunst Bezoeker concert zit graag in het donker EYE opener: JE OGEN GAAN OPEN BIJ RINCK DINSDAG 9 MAART 1993 19 Componist A. Franchetti overleden cromwell De in Italië geboren componist Arnold Franchetti is zondag aan de gevolgen van een beroerte overleden. Hij was minstens 84 jaar. Zijn precieze leeftijd was onduidelijk omdat zijn geboortepapieren jaren geleden verloren waren gegaan. Franchetti emigreerde in 1947 naar de VS. Hij componeerde meer dan 160 werken, waaronder verscheidene opera's. Franse Césars voor Aids-film parus 'Wilde Nachten" (Les Nuits Fauves), een film over de strijd van een jonge biseksueel met Aids, is gisteren beloond met vier Césars, de prijzen van de Franse akademie voor filmkunst, drie dagen nadat de regisseur overleed aan de ziekte. Tijdens een emotionele ceremonie op de 18de Nacht van de Césars in Parijs werd de film van Cyril Collard, die 35 jaar werd, onder scheiden als de beste Franse film en het beste debuut. Romane Bohringer kreeg voor haar rol de prijs voor meest belovende ac trice en Lise Beaulieu ontving de prijs voor de beste montage. Zanger Billy Eckstine (78) overleden Pittsburgh De Amerikaanse zanger-bandleider Billy Eckstine is gisteren op 78-jarige leeftijd overleden. Eckstine, die ook 'Mr. B' werd genoemd, was aan het eind van de jaren veertig de popu lairste zanger van de VS. Hij was de eerste zwarte zanger die de omslag van het tijdschrift Life haalde en een nationaal sexsym- bool werd. Nummers waarmee Eckstine een hit had waren bij voorbeeld Blue Moon", 'Prisoner of Love', 'Everything I Have is Yours', 'Caravan' en 'Body and Soul'. Zijn laatste grote hit was 'Passing Strangers', een duet met Sarah Vaughan. Schubertiade in Noordwijk Nieuwe cursussen bij K&O leiden Bij K&O in Leiden gaan deze week weer een groot aantal nieuwe cursussen beginnen. Op het programma staan onder meer stadsgezicht tekenen, etsen, kunstgeschiedenis en de ro mantische muziek uit de 19de eeuw. Voor meer informatie en aanmeldingen: K&O, Oude Vest 45, telefoon 141141. Kaarten voor Bruce Springsteen leiden De kaarten voor de concerten die Bruce Springsteen geeft op 19 en 20 april, in Ahoy' Rotterdam, waren afgelopen za terdag snel uitverkocht. Teleurgestelde fans rest de mogelijkheid uit te wijken naar Dortmund waar 'the boss' op 3 april een con cert geeft. Toegangskaarten, inclusief busreis, zijn verkrijgbaar bij Elpee aan de Vismarkt 4 in Leiden. The Convenant in Meddle rupwetering De Amsterdamse band The Convenant is zaterdag avond 13 maart te gast bij jongerencentrum Meddle in Rijpwe- tering. De rockformatie heeft net eén tweede cd uit. En de man nen speelden al samen met Pearl Jam en Driving Crying. Beroemde vrouwen bij K&O leiden De Bulgaarse pianiste Jenny Zacharieva treedt vrijdag 12 maart op in de l^dse Stadsgehoorzaal. Op het programma staan werken van Handel, Schumann en Debussy. Een dag later treedt in dezelfde zaal de vermaarde violiste Ida Haendel voor het voetlicht samen met het Residentie Orkest. Beide optredens beginnen om 20.15 uur. Kaarten zijn te koop bij K&O aan de Ou de Vest 45. Stevig uitgevallen 'boterhammenvan Ger van Elk in Rotterdam: Hermans katwijk» Op vrijdag 12 maart staat de muziek van Franz Schubert centraal op een zo geheten Schubertiade in de Grote of Jeroenskerk in Noordwijk-Binnen. De Ja panse sopraan Yuko Yagishi- ta, pianiste Regina Albrink en het St. Jeroenskoor, met als dirigent Cees Borger, bren gen vier impromptus, een aantal liederen en de Deut sche Messe van de Weense componist. Het concert be gint om 20.15 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de VW en boekhandel Papyrus in Noordwijk en bij K&O aan de Oude Vest 45 in Leiden. Kunstenaar Ger van Elk (1941) is wel eens vergele ken met een slager: hij ver snijdt hout, zet foto's on der druk en hakt neuzen af. Diezelfde werkwijze hield hij aan bij het maken van zijn 'Sandwiches'. Het is agressief, zwaar en seksu eel geladen werk met soms een flinke knipoog. De vijf tien nog niet eerder gepre senteerde 'Sandwiches' staan tot 26 april in muse um Boymans-van Beunin- gen in Rotterdam. rotterdam j elle gunneweg FOTO JANNES UNDERS billen en eieren persen het oes- tervormige hout uit elkaar. ,Die agressie is alleen genera liserend bedoeld en niet gericht op één vrouw. De banaliteit van het onderwerp heb ik juist met die titel extreem gebanaliseerd waardoor het een omkering krijgt. Dat leek mij de enige op lossing. In die agressiviteit zit ook altijd een andere kant: te derheid. Als je goed kijkt heeft het werk ook iets moois, iets es thetisch. Van bovenaf bekeken laat het weinig zien, maar als je van opzij kijkt heeft het ineens een inhoud met allerlei zachte Dr. L. de Jong in Den Haag den haag anp Dr. L. de Jong is morgen één van de gasten op Bulkboek's Dag van de Literatuur in het Haagse Congresgebouw. De Jong is uitgenodigd in verband met de verschijning van zijn 'Herinneringen deel 1'. Hij zal tijdens het openingsprogramma worden geïnterviewd. Er zijn nog 30 Nederlandse en Vlaamse auteurs in het Congresgebouw aanwezig, onder meer om lezin gen te houden. den haag anp De meeste concertbezoekers zitten graag in het donker. Ze kunnen zich dan beter op de muziek en het orkest concen treren. Dat valt op te maken uit een enquête onder 2700 bezoe kers van de Dr. Anton-Philips- zaal in Den Haag, het 'huis' van het Residentieorkest. De bezoekers aan de Dr. An- ton-Philipszaal werden door de leiding al vaak in het donker ge zet. Directrice P. Unger is blij dat uit de onderzoeksresultaten is gebleken dat ze daarmee een juiste beslissing heeft genomen. Van alle bezoekers wil 54 pro cent zo donker mogelijk zitten. Het licht van het podium en van de bordjes 'nooduitgang' en 'uit' zijn voor deze mensen meer dan genoeg. Verder wil 41 procent iets meer licht. Maar 5 procent vindt dat het niet uit maakt, volgens Unger. „Dat zijn de mensen die toch al vaak dicht bij het podium zitten, een plek die altijd lichter is." In de Dr. Anton-Philipszaal gaat het licht tijdens de change menten wel aan, zodat de pro grammaboekjes even kunnen worden doorgenomen. Bij lie- derenavonden brandt meelees- lichL Bij het optreden van ka mer-ensembles en solisten wordt er telkens bekeken hoe de belichting zal zijn. „Het kan zijn dat een solist meer op de zaai wil spelen, meer contact met het publiek wil", aldus Unger. De normale orkest-musici zien de zaal liever in het donker. Hoe meer licht, hoe onrustiger het voor ze is. De schrijver van het Boeken weekgeschenk, W.F. Hermans, is vanavond niet aanwezig op het openingsfeest van de Boe kenweek in de Stadsschouw burg in Amsterdam. Een onge val van enige weken geleden maakt het hem onmogelijk het Boekenbal bij te wonen. Het Boekenbal opent de 58ste Boekenweek, die dit jaar in het thema staat van de biografie. De Boekenweek duurt tot en met 20 maart. Het boekenweek geschenk 'In de mist van het schimmenrijk' van Hermans verschijnt in een recordoplage van 582.000 exemplaren. Katwijk monique lange De gemeente Katwijk gaat de maker van het beeld in het Ridderpark vragen of hij het kunstwerk wil terugnemen. Het beeld houwwerk, een stenen rechthoek waarvan ooit de bedoeling was dat planten er vrij spel zouden krijgen, wordt voortdurend be klad. Het wordt door Katwijkers ook ge bruikt als afvalbak. De raadscommissie voor de beeldende kunsten wil nu af van de crea tie van kunstenaar Van der Linden. In de Katwijkse Princestraat komt in sep tember een nieuw kunstwerk. De raads commissie stemde gisteravond in met het plan van de Katwijkse winkeliersvereniging PAC om een beeld van een groepje spelen de muzikanten in het centrum van Katwijk aan Zee te plaatsen. Het voorstel vond vooral gehoor omdat de winkeliersvereni ging het kunstwerk zelf betaalt. Het gaat om een beeld van de plaatselijke beeldhouwer Gerard Brouwer die een ont werp heeft gemaakt van een groepje spe lende muzikanten. Het kunstwerk, dat de winkeliers betalen uit de reserves van de oude winkeliersvereniging, wordt geplaatst naast het bankje met tafel in het midden van de Princestraat. De gemeente bekostigt de sokkel en de sierbestrating rondom het beeld. De kosten daarvoor bedragen onge veer tienduizend gulden. De onthulling van het beeld op 25 september, valt gelijk met de festiviteiten rond het 40-jarig bestaan van harmonievereniging DVS in het winkel centrum. De commissie voor beeldende kunsten sprak gisteren ook af dat er in de toekomst een kunstwerk moet komen in Katwijk aan den Rijn. De Turfmarkt lijkt hier een goede plek te zijn. Alle elementen van een 'broodje met' heeft Van Elk gebruikt voor zijn kunstwerken. Het 'beleg' bestaat uit foto's en portretten die hij samenperst tussen ver schillende lagen hout. Moeren, bouten en stangen gebruikt Van Elk als een soort prikkertjes die de boel bij elkaar trekken. Soms zijn de kunstwerken plat als een tosti. Soms ook is het een bolle tje of een hoge stapeling als bij een Big Mac. „Het gaat erom dat je je een smaak en verwachting vormt op basis van de buitenkant", ver klaart Van Elk. „Je moet er eerst inhappen om te kunnen onder zoeken waar het allemaal over gaat en of het mooi is of niet. Het werk heeft een soort sex- appeal: het trekt je aan omdat je het niet meteen begrijpt. Al consumerend dring je er lang zaam in door. Bovendien is een sandwich net zo banaal, zo ge woon als een vaasje met bloe men. Ik hou van de uitdaging die banale dingen in zich dra gen. Ik vraag me altijd af wat ik daar nog aan kan toevoegen." In de jaren tachtig maakte Van Elk series bloemen, land schappen, portretten en stille vens. Nu, sinds een jaar of twee, dan 'broodjes'. „Als je kijkt naar de oudere stukken komen aller lei elementen steeds opnieuw terug. Zoals fotografie en lijstjes. In oude werken gebruikte ik Cirkelzaagschijven en een bijl in Ger van Elks 'Camping piece attack I' (1990). stukken elastiek en nu is dat rubber. Het taalgebruik van mijn werk verschilt dus niet zo vreselijk veel. Wel is het zwaar der geworden. Het is heavy en agressief en gaat over spannin gen." Bloed Parliament of the Mind (1992) bestaat uit vier houtlagen ver ankerd met stevige bouten en moeren. Tussen de verzaagde bladen zijn op linnen afgedruk te foto's van filmsterren, foto modellen, politici geplet. „Het parlement is democratie maar heeft zichzelf helemaal vastge zet in hokjes", verduidelijkt Van Elk. „Op de portretten zijn verf- slierten aangebracht als bloe dingen, strepen in de tijd. Tege lijkertijd is het een doodskist, van de zijkant bekeken zeker. Nieuw in het werk is de seksuele lading. Bij Oefening van geloof, hoop en liefde (1992) steken reusachtig gelakte vrouwennagels uit drie grillig gevormde houten lagen. Uit de naden steken neuzen. Een beeld van bedrog (bij de neus genomen), vernedering (wie de neus schendt, schendt het aan gezicht) en eenzaamheid want de scherpe nagels houden elke hulp op afstand. Agressief en te gelijkertijd kwetsbaar werk, met overduidelijke s\Tnbolen als na gels, neuzen, witte spermaslier ten. „Het heeft een sado-maso chistische kant", zegt de kun stenaar. „Want dames met zul ke lange nagels kunnen daar niets mee, hoogstens verwon den en krabben. Maar het is ook idealiserend: geen mens heeft zulke lange nagels." Die seksue le lading is het sterkst in Kutwijf (1992). Planken met een rood geschilderde rand zijn horizon taal geplaatst. Borsten, vagina's, Theaterpedagoge Dora van der Groen is op een leeftijd geko men (65 jaar) dat ze alleen nog maar doet wat ze leuk vindt. In het geval van haar tweede regie voor het Zuidelijk Toneel (na haar verbluffende debuut vorig jaar met 'Thyestes') was dat een volstrekt vrijmoedige versie van de vier middelnederlandse abe le spelen. De voorstelling is morgenavond in de Leidse Schouwburg te zien. Wat Dora van der Groen het liefste doet is werken met jonge, talentvolle acteurs, die ze overi gens meestal zelf heeft opgeleid aan het conservatorium in Ant werpen. Eén van die voormalige leerlingen is Bart Siegers, die er onder regie van artistiek leider Ivo van Hove bij het Zuidelijk Toneel al een aantal belangrijke rollen op heeft zitten. Maar nu waait hij samen met Peter van den Eede. Frank Focketyn, Erik de Visser en Steven varr Wa- termeulon weer eventjes uit bij zijn 'oude' lerares Dora van der Groen. „De oudste van ons is 30, maar Dora geeft ons zo veel energie. Ze laat ons alle hoeken van de zaal zien, doet alles voor, als het moet gevechtsscènes." „Vier van de vijf acteurs in deze produktie zijn ex-studen- ten van Dora", vertelt Bart Sie gers. „Wij hebben in het eerste jaar van het conservatorium met Dora allemaal één abel spel gedaan. Dat was vaste prik. Op het conservatorium worden die abele spelen alleen maar ge daan om de fantasie van de stu denten te testen. Die verhaaltjes zijn zo ontzettend dun, daar kun je alle kanten mee op. We mochten ermee doen wat ons op dat moment te binnen schoot." Dora van der Groen heeft het middelnederlands, waarin de hoofse romantiek van ridders en prinsessen wordt beschre ven, zelf vertaald. „Bij de eerste lezing hadden we nog geen flauw idee welke kant het op zou gaan", herinnert Bart Sie gers zich. „Aanvankelijk wilden we er één abel spel van maken met een duidelijke verhaallijn. Maar het verhaaltje is gewoon niet sterk genoeg om er een he le voorstelling mee te maken. Toen hebben we besloten om precies te doen zoals op het conservatorium: de tekst werd een gebruiksvoorwerp. We ver tellen wat wij zelf willen vertel len en misbruiken daar - bij wij ze van spreken - de abele spelen „Vijf heren qnderzoeken of je de abele spelen nu nog wel kunt spelen. We hebben willekeurig scènes genomen en daar heb ben we onze fantasie op botge vierd. Nee, een lijn zit er niet in. We doen wat we in een degelijk toneelstuk niet kunnen doen... Een beetje 'bullshitten'. En af en toe vertellen we hoe wij tegen de wereld aankijken." „Er zijn 120 ideeën gepro beerd en daar is deze voorstel ling uitgerold. Dat is redelijk willekeurig ja. Maar je moet niet vergeten dat voor Dora het re petitieproces enorm belangrijk is. We hebben heel veel gepraat en taart gegeten. Er lag geen concept voor ons klaar, zoals in de tijd van het regisseurstoneel. In zoverre mag je deze voorstel ling wel acteurstoneel noemen. We hebben al onze eieren ge- legd. Zoals gezegd: Dora is op een leeftijd gekomen dat ze zich slechts wil vermaken. Ze schijnt zich het beste te vermaken met jonge acteurs. 'Thyestes' was ook al zo'n mannenstuk. Het duurt even voor Bart Siegers zich tot een reactie laat verlei den. „Dora werkt het beste met mensen die ze graag ziet. En ze vindt heel weinig actrices Het was 'oma' Dora die met muziek van Prince aan kwam zetten: 'Sexy motherfucker". Maar daar moeten we niet te zwaar aan tillen, vindt Bart Sie gers. „Kijk: nu zit die muziek er nog wel in, maar de volgende keer kan het er wel weer uit ge gooid worden. Wat wij doen is een viering van onze driften. Dora heeft eens gezegd: een tandarts wordt niet gedreven door de wens om de hele we reld een goed gebit te schenken. Ze heeft er zelf één die het liefst in een gat in haar kies zou krui pen. Zodoende kwam Dora op de volgende omschrijving van 'Abele spelen': een viering van al onze gaten. Als je wilt mag je dat freudiaans opvatten. Alles staat in dienst van de fantasie en de uitdrukkingskracht van de Bart Siegers morgenavond met Abele Spelen in Leidse Schouwburg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19