Meestal net iets te mooi A Stedelijk: tekort van bijna een miljoen Felle heftigheid en heimelijke intimiteit in de Waag Vaart en afwisseling bij Concordia Grimmige slapstick voor kinderen Cultuur&Kunst Haags Gemeentemuseum is praktisch failliet Carlos Montoya overleden FINALE GEMIST? MAANDAG 8 MAART 1993 Poolse wint Gaudeamus Concours Rotterdam De 17-jarige Poolse pianiste Aleksandra Krzanowska heeft gisteren het Internationaal Gaudeamus Concours voor ver tolkers van hedendaagse muziek gewonnen. Aan het concours, dat van 1 tot en met 7 maart werd gehouden in Rotterdam, de den 64 solisten en ensembles mee uit 26 landen. De jury, met onder meer de Nederlandse saxofonist Ed Boogaard, kende de tweede prijs toe aan de slagwerkgroep Percussive Rotterdam. De derde prijs ging naar de Indonesische pianist Ananda Sukarian. Forum stapt naar de rechter enschede Opera Forum heeft bij de Raad van State twee be zwaarschriften ingediend tegen minister D'Ancona van WVC waarin het besluit van de minister om het oostelijk symfonieor kest in Arnhem te vestigen aan de kaak wordt gesteld. Ook wil de directie van het operagezelschap D'Ancona via de Raad van Sta te dwingen haar Financiële verplichtingen jegens Forum na te komen. Het gezelschap verkeert in acute Financiële nood en vreest een faillissement. Reve-collectie grotendeels verkocht Amsterdam De collectie Reviana van Adriaan van Dis is door boekhandel De Slegte tijdens de European Antiquarian Book and Print Fair, in de RAI in Amsterdam, grotendeels verkocht. De collectie werd eerder door Van Dis aan De Slegte verkocht en bevat onder meer bibliofiele uitgaven, brieven en curiosa. De collectie gold als één van de meest vooraanstaande privé-verza- melingen op dit gebied. Een exemplaar van de eerste druk van 'De Avonden' van Gerard Reve werd voor 950 gulden gekocht door een verzamelaar. Wereldtour McCartney begonnen perth Beatle Paul McCartney is het afgelopen weekeinde in het Australische Perth zijn 'New World Tour' begonnen. De voorma lige Beatle geeft de komende tijd met een nieuwe, naamloze band nog verscheidene concerten in Australië. Het is nog niet bekend of McCartney en zijn band Nederland zullen aandoen. DEN HAAG*ANP Bij het Haags Gemeentemuse um moet strakker met geld wor den omgegaan. Het museum is in feite failliet maar heeft nog wel perspectief. Voor de finan ciële problemen kunnen crea tieve oplossingen worden ge zocht. Dat is de overtuiging van waarnemend directeur L.J. Lo cher. Hij zei dit vrijdag. Locher, conservator collecties, is kandi daat voor de opvolging van Ru- di Fuchs als directeur. Het Haags Gemeentemuse um kampt met een tekort van bijna vier miljoen gulden, zo bleek na het vertrek van Fuchs, die nu directeur is van het Ste delijk Museum in Amsterdam. Volgende week wordt voor het Haags Gemeentemuseum een bedrijfsplan gepresenteerd, waarmee het museum weer grip wil krijgen op de financiën. Onderzoek naar personele ge volgen is een van de opties in het plan, zegt Locher desge vraagd. amsterdam Wim Beeren heeft in zijn laatste jaar als directeur van het Stedelijk Museum de begroting met bijna 974.000 gulden overschreden. Opvolger Rudi Fuchs wordt bo vendien geconfronteerd met een gat van ruim 82.000 gulden dat het inmiddels ter ziele gegane Museum Fo- dor heeft achtergelaten. „Ik heb Fuchs duidelijk gemaakt dat het museum dit tekort zelf moet inlopenaldus de Amsterdamse cul tuurwethouder Ernst Bakker. „Hij heeft dat goed begre pen en toegezegd dat hij zal aangeven hoe hij de kosten de komende jaren in de hand denkt te houden. Het is duidelijk dat het Stedelijk het voorlopig zuinig aan moet doen." Bakker maakt zich geen zorgen dat Fuchs bij het Ste delijk Museum dezelfde hoge tekorten opbouwt als op zijn vorige posten in het Haags Gemeentemuseum en het Van Abbemuseum in Eindhoven. „De financiële verslaglegging hebben we hier altijd prima in de hand", aldus Bakker. „De afgelopen vijf jaar is er geen sprake geweest van overschrijdingen van het budget en in Beeren heeft het college van B en W overigens eind december gemeld dat hij over 1992 rekende op een gat van tenminste 525.000 gulden. De belangrijkste over schrijding is gemaakt op de post tentoonstellingen. Het programma was vorig jaar echter extra druk met ten toonstellingen als die van Jeff Koons, De Grote Eeuw. de aanwinstenexpositie en de beeldententoonstelling in de Nieuwe Kerk. Expositie VerkadeSmitsloo en Brinkman beeldende kunst Kurhaus, Scheveningen. Het vergt veel moed en doorzet tingsvermogen om de tentoon stelling te bezoeken van de twee beroemde Leidenaars Menno Smitsloo en Janneke Brinkman samen met de internationaal befaamde beeldhouwer Kees Verkade. Bij het passeren van de gemeentegrens van Scheve ningen begint het al. Het ene hoge betonblok na het andere volgt. Het fraaie Kurhaus is vol ledig achter die steenkolossen verdwenen. Eenmaal binnen in het be roemde badhotel van weleer zet de aanslag op het netvlies zich onverstoorbaar voort. De mo numentale marmeren trap heeft truttige witte plasticbakken met namaakbloemen. In de paleis achtige zaal staan messing sta ketsels. Lampen» Ze halen het geenszins bij de oude, majestu euze kroonluchters. Ook bij de aankoop van het meubilair is verzuimd iemand met enig es thetisch besef in te schakelen. Achter een ober die luidkeels zijn ongerief spuit tegen een collega de trap op (hoezo sjiek hotel?). Tegen de overdaad aan lelijkheid zijn de aquarellen van Janneke Brinkman op het eerste gezicht een verademing. Haar boeketten zijn technisch goed geschilderd. Brinkman heeft als biologe een ruime ervaring in het kijken naar, en het ontleden van bloemen. Het geheel oogt dan ook mooi. Net iets te mooi. Een afgevallen blaadje en besje, een eerste teken van verval, ver anderen die indruk niet. Van Verkade zijn er gracieuze bronzen beeldjes. Mannen of vrouwen die een rondedans maken. Moeders met een kind. Vrouwen die acrobatische oefe ningen doen. Allemaal fijne, goed geproportioneerde licha men. Sommigen zijn mooi en niet meer dan dat. Andere beeldjes roepen spanning op, beroeren de kijker. Verkades werk staat voor de ramen met uitzicht op zee. De gruwelijke lantaarnpalen verpesten de ex tra dimensie van de bronzen te gen het goudgele zand. Alle beeldjes zijn geketend. Een ijzerdraadje om de enkel moet mensen met slechte ideeën er van weerhouden ze uit te voe ren. Was er geen charmantere oplossing? De abstracte schilderijen van Smitsloo zijn van een heel an der kaliber. Brutaal en fel van kleur hangen ze tussen de ba rokke zuilen van het Kurhaus. Smitsloo heeft niet het fijnzin nige, het gracieuze van zijn twee mede-exposanten. De contrasten en kleuren maken zijn werk scherp en laten de be zoeker alleen de keus tussen voor of tegen. Verkades werk staat voor de ramen met uitzicht op z FOTO LOEK ZUYDERDUIN Claw Boys Claw: klaar voor Pinkpop recensie hans keuzers Concert Claw Boys Claw met Peter te Bos (rang), John Cameron (gitaar). Met het nieuwe CD-pareltje Sugar' heeft de Amsterdam se groep Claw Boys Claw het garageverleden definitief van zich af geworpen en dit inge ruild voor een meer melodi euze rockrichting. Toch werd juist bij de eerste serie songs zaterdag in het LVC, wellicht ongewild door een wel bij zonder grauwe en onsamen hangende mix tijdens dat eerste kwartiertje. behoorlijk uit het onbesuisde garage verleden geput. Vooral het geluid van de basdrum van Marc Lamb en het zwaar overstuurde basgeluid van Geert de Groot, vroeger deel uitmakend van de Fatal Flo wers, plantten zich als een waanzinnige voort in de zaal. Peter te Bos pleegt minder dan voorheen een aanslag op zijn stembanden. Hoewel het op het album nog allemaal wat perfecter klinkt, komt zijn stem met het nieuwe re pertoire beter dan ooit tot zijn recht. Het ijzersterke trio 'Joy'. wat een perfecte rock and roll song is dat. 'Sugar Light Blonde' en het broeirri ge 'Jackal is Back' zet de zaaJ al vroegtijdig aan het stage diven. Use it' heeft sterk Ur ban Dance Squad-achtige breaks. De single 'Rosie' wordt door zowel Te Bos als gitarist Cameron nogal afgeraffeld, maar het broeierige vette 'Sound of the psycho" en het mooi ingetogen 'Take me for a ride' tijdens de dubbele toegift krijgen een schitteren de uitvoering. Te Bos leeft zich nog even zingend uit door een song vlak bij de PA te vertolken. Het door het publiek met vele handen omhooggehouden snoer le vert een prachtig, bijna sur realistisch beeld op Claw Boys Claw schiet met het nieuwe werk, het onver wachte singlesucces 'Rosie' en de als vanouds gedreven, broeierige podiumact weer volop in de roos. De geoliede machine is klaar voor Pink pop. RECENSIE WILFRED SIMONS Vierde concert in de serie 'Muziek dat Wonder!' van het Luistermuseurn Com posities van Sergei Tanejef, Modest Moessorgski, Sergei Prokofjef en Wassili Lobanov Uitvoerenden Frank van de Laar (piano), Hein Wiedijk (klannet), Ma rin Mars (viool) Gehoord: 7/3, De Waag. Begint het eindelijk te lopen, houdt het al weer op. Gister middag vond in de Leidse Waag het laatste concert plaats in de serie Muziek dat wonder! van het Luistermuseum. De Waag moet zo zoetjes opgaan in een centrum voor beeldende kunst en dat betekent dat muziek er niet langer een plaats heeft. Het is te hopen dat deze serie op de een of andere manier voor Lei den behouden kan blijven, want het publiek begint deze 'wat moeilijker' muziekserie nu juist te ontdekken. De Russische muziek van de afgelopen eeuw stond gister middag centraal in de Waag. Het programmaboekje meldde dat die muziek gekenmerkt wordt door een soort 'heimelij ke intimiteit'. Nu is intimiteit natuurlijk altijd hét kenmerk van kamermuziek, maar voor de gekozen werken gold dat in derdaad nog sterker. De stuk ken hebben namelijk ook vuri ge, dramatische momenten. Daardoor komen de verstilde passages beter tot hun récht. Het concert begon met de Canzona voor piano en klarinet van Sergei Tanejev, die vooral bekend is geworden als pianist en als voorvechter van de mu ziek van Tsjaikofsjki. Canzona is een tamelijk kabbelende, char mante compositie met een zan gerige melodie, die door kla rinettist Hein Wiedijk perfect werd vertolkt. Vervolgens speelde Frank van de Laar vijf delen uit de Schilde rijententoonstelling van Modest Moessorksky. Hierin is die af wisseling tussen felle, directe heftigheid en 'heimelijke intimi teit' perfect hoorbaar, bijvoor beeld in het deeltje Gnomus: een kreupele dwerg. Wie het wil spelen, stelt zich aan kritiek bloot, want iedereen kent het! Van de Laar liet zich echter niet imponeren en gaf er een sublie me interpretatie van weg. Het concert werd besloten met een Sonate voor klarinet en piano uit 1985 van de Russische componist Wassili Lobanov. Het was grappig om te horen hoe ook hier weer die 'heimelij ke intimiteit' hoorbaar is. Hon derd jaar oorlog revolutie en socialisme hebben de Russische muziek blijkbaar niet wezenlijk veranderd; vanuit 1883 reikt Ta nejev Lobanov de hand. Ook hier ween donkere akkoorden en langzame passages waarin de piano een of twee akkoorden heeft en de klarinet een simpele melodie van drie of vier noten. Dan opeens: woedende, agres sieve uitbarstingen waarin de klarinet moet overslaan, kreu nen en trillen. Een monumentale compositie, die door Van de Laar en Wiedijk met groot gevoel en inzicht werd vertolkt. NEW VORK DPA De legendarische Spaans-Ame rikaanse flamenco-gitarist Car los Montoya is op 89-jarige leef tijd in zijn woning op Long Is land in New York overleden. De bekende musicus stierf aan de gevolgen van een hartstilstand. Zijn fans vereerden Montoya, die flamenco-liederen compo neerde en arrangeerde, als een god. Hij was één van de eersten die de flamenco-gitaar uit de rol van louter begeleidingsinstru ment bevrijdde en met zijn mu ziek solo-optredens verzorgde. De in 1903 in Madrid geboren Montoya stamt uit een Spaanse zigeunerfamilie. In de jaren veertig begon hij met optre dens, waarin dansers en zangers geen rol meer speelden. Mon toya stond alleen op het toneel, speelde populaire flamenco, klassieke gitaarmuziek en in toenmende mate ook eigen composities. In de jaren vijftig en zestig bouwde hij een wereldwijde faam op met zijn solo-optre dens en tientallen langspeelpla ten. Op die manier leverde Montoya een grote bijdrage aan de wereldwijde populariteit van ~T~ RECENSIE DICK HERMSEN Concert: Concordia. Gehoord: 6/3, Stads gehoorzaal. Leiden. De muziek- en showband Con cordia viert deze maand haar 45-jarig jubileum. Om dit feest luister bij te zetten werd afgelo pen zaterdag in de Stadsge hoorzaal een concert verzorgd door de vereniging. De Godin van de toonkunst, waaraan Concordia haar naam heeft ont leend, kan tevreden terugzien op deze avond. Het seniorenor kest. nog maar net bijgekomen van hun muzikale bijdrage bij de opening van de voetbalinter land Nederland-Turkije, ver zorgde een pittig programma. Vaart, afwisseling en kwaliteit staan hoog in het vaandel bij de senioren. Heel sterk is de ritme sectie. Strak en met de juiste in tentie verzorgen zij op kundige wijze het ritmisch fundament van de muziek. Maar ook het klankbeeld bij de blazers is goed in evenwicht. Bovendien, hier ontbreekt het nog wel eens aan bij harmonie- en fanfarebands, klinkt het geheel vrijwel zuiver. Soms wordt de muziek een beetje troebel, doordat het or kest de inzetten niet accuraat speelt. Maar gelukkig zijn deze momenten schaars. Waar schijnlijk zijn deze schoon heidsfoutjes te wijten aan de moeilijkheidsgraad van de stuk ken of aan het feit dat er nog te weinig is geoefend op die num mers. Zo is het jammer dat 'Music', juist het stuk waar het programma naar is genoemd, niet goed uit de verf komt. Na afloop wordt het orkest, terecht, overladen met applaus. Het wordt tijd dat de band zich gaat beraden over deelname aan het muziekconcours in Kerkrade. De capaciteiten zijn zeker aanwezig. Hooguit kost het wat extra inspanning en re- petitietijd. Ook het junioren-orkest is een plezier om te zien en horen. De Leidse vereniging kan trots zijn op zoveel jong talent en de toekomst met vertrouwen tege moet zien. JEUGDTHEATER Carlos Montoya: wereldwijde faam. de flamenco-muziek. Als componist en arrangeur maakte Montoya naam met het concertstuk 'La Suite Flamen- ca', dat hij in 1966 speelde met het Symfonisch Orkest van St. FOTO AP Louis. Een van zijn grote ver diensten was dat hij veel impro viseerde en traditionele flamen co, van oorsprong zigeuner- muziek, integreerde met arran gementen uit de blues en jazz. RECENSIE DICK VAN TEYLINGEN Huis aan de Amstel speelt Sibenë van Roel Adam Regie Liesbeth Coltof Decor en kostuums Tryntsje Bakkum Gezien 7/3, LAKtheater. Leiden Het gaat niet goed in hotel Siberië. Er ko men maar zelden gasten en de baas is ste vig aan de drank. Hij is trouwens de baas niet, maar zijn harde en opportunistische \touw. Dochter Katja is het kind van de re kening. Bij de verschijning van de schatrijke me neer Raapsteel lijkt het definitief mis te gaan: meneer Siberië is hem bijna een mil joen schuldig. Zijn roze secretaresse wil dolgraag met hem trouwen, maar eigenlijk is de gevoelloze zakenman bang voor vrou wen. Hij valt wel voor Katja. en mevrouw Siberië wil haar dochter dan ook direct aan hem verpatsen. Als ze niet meewerkt, sluit ze haar op in de ijskast. De randgroepjon gere Michaël, die later het verwaarloosde kind van Raapsteel blijkt te zijn, verlost haar. Hij en Katja kunnen het al snel goed vinden. Vader vermomt zich intussen als glimmende operadiva en probeert Raap steels geldkoffer te bemachtigen. Ook de laatste voorwaarde voor een klucht is vervuld: hotel Siberië heeft deuren genoeg. De nieuwe voorstelling van kinder- theatergroep Huis aan de Amstel is een klucht, maar bepaald geen blijspel. Het stuk draagt niet voor niets de naam Siberië, een metafoor voor een ijskoude samenleving, waarin alleen overleven telt, met moeder en Raapsteel als agressièfste exponenten. Katja en Michaël zijn de slachtoffers, ze staan permanent bloot aan keiharde of juist slap pe (wat even desastreus is) volwassenen. Gisteren in het IAK lachten vooral de ou dere kijkers: de kinderen leefden te veel mee met hun collega's op het toneel. Het gaat er in de voorstelling hard aan toe. Sibe rië is een snelle slapstick met veel kolder, maar de humor verzacht het bittere gege ven uiteindelijk niet. E>e sfeer blijft, op het dromerige einde na hard en schreeuwerig, er wordt maar zelden gas teruggenomen. Het is voor een deel een Vwestie van smaak, en kinderen vanaf negen jaar kun nen wel tegen een stootje, maar toch zou den zachtere passages het stuk meer con trast geven en de voorstelling ten goede kunnen komen. Een en ander neemt niet weg dat er goed wordt gespeeld; Huis aan de Amstel heeft een uitstekende groep ac teurs in Siberië verzameld. LEIDS CABARET FESTIVAL Herhaling met - HESTER HOFMAN - PIETER DE RIJK (foto) - G. VD KROON na de pauze gastoptreden VINCENT BIJLO zaterdag 13 maart LEIDSE SCHOUWBURG telefoon 071-131943/131944

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 13