Handreiking aan moslim-groepen Kerk Samenleving Mensenrechten Interreligieus gebedsuur ZATERDAG 6 MAART 1993 REDACTIE DICK van DER plas. 071-161421 HET WEER UIT DE KERKBLADEN De klok en de klepel 1 Bij het inbouwen van een nieuw carillon in de toren van de Oude Kerk aan de Katwijkse Boulevard zit do minee W.J. Gorissen letterlijk en figuurlijk 'bovenop het nieuws'. Hij woont in de pas torie direct naast de kerk en geeft in de kerkbode 'Om de oude kerk' geregeld een oog getuige verslag. Deze week bezocht Gorissen met koster Hoek de toren voor een na dere inspectie. Daar wachtte hem een teleurstellende verrassing. „Heel de to renvoet was en is ook nu nog, leeg. Het touw van de grote klok, tientallen meters boven ons, is verdwenen. En daarmee ging een heerlijk stukje verleden heen. Want moest koster Hoek u vroeger eigenhandig ter kerke roe pen, nu geschiedt het luiden elektrisch. O, wrede vooruit gang! Ziet u het voor u, die leegte? Hier is voor een men senhand geen werk meer. Nooit zult u hier meer een koster of een ander daartoe verkorene, door deze zich met bronzen klanken vullen de ruimte kunnen zien zwe- De klok en de klepel (2) Zweven? Jazeker, zweven, - schrijft Gorissen. „Tenmin ste, zo stel ik mij dat voor. Eerst langzaam trekken aan het touw om de kerkroep- klok, hangend in de klokken stoel boven, tegen de klepel aan te krijgen. Is dat ge beurd, dan is het de grootste kunst om inleen vast ritme je mee omhoog te laten trekken en weer af te dalen. Een ste vige afzet moet er de vaart in houden. Nooit zal ik mijn buurman, of wellicht zijn vrouw, zo bezig kunnen zien. Hoog omhoog en dan laag naar beneden. Even door de knieën en dan... Ja, dan het afbouwen, het ophouden met luiden. Dat is niet zo maar even stoppen, dat vraagt bijna meer dan be kwame af- en inzetten. Maar mensen, dat is voorbij, dat is verleden tijd. De techniek hè! Nu is het wel te hopen dat de zeelucht en het vochtgehalte geen oxydatie in het eten gooit. Want dan zal de ar moede van de techniek blij ken. Dan zal er weer een be roep gedaan moeten worden op ons kostersechtpaar.'' De klok en de klepel (3) Alles goed en wel, realiseert de dominee zich, maar waar is in dat geval het touw? „Hoe moet u want ik woon dichtbij bij weige ring van de techniek naar het bedehuis opgeroepen wor den? Het zal toch niet de be doeling zijn dat de koster en zijn \touw u persoonlijk moeten gaan verwittigen? Ik houd u opnieuw op de hoog te." Over tijd De nieuwe predikant B.H. Weegïnk kreeg in Katwijk een hartelijk welkom, lezen we in dezelfde kerkbode. „Vorige weck woensdagmiddag: aan de bel een ploeg guitige jon gens, van drie basisscholen. 'Kennen we effe kijken waar woont? We hebben van ons zakgeld een bloemetje voor uw vrouw.' Acht jongens, rin getje in het oor. kauwgom- nietje in de mond. Kattekse namen. Zegt er één: 'Mis schien ken u wel bij ons op kraambezoek komme.' Ik: 'Wanneer verwachten jullie dan het kindje?' Hij: 'O, m'n moeder is al een week over tijd!' Inmiddels is de kleine Derk er, geloof ik." C\ rJ' 409* diriamba» De 91 -jarige rooms-katholieke non Mireille de Gasquet wordt vandaag door de Franse regering onderscheiden voor haar in spanningen voor het naleven van de mensenrechten. De non, die momenteel verblijft in een rusthuis ten zuiden van Managua, heeft sinds 1947 gewerkt onder de straatkinderen van Nicaragua. FOTO EPA Vaticaan: samen wereldproblemen oplossen Het Vaticaan. heeft de moslims uitgenodigd samen te werken aan de oplossing van politieke en maatschappe lijke problemen in de wereld. Dit blijkt uit een bood schap van kardinaal Francis Arinze, president van de pauselijke raad voor de interreligieuze dialoog, aan de moslims in verband met de islamitische vastenmaand Ramadan. vatikaanstad cic-kna Zonder de oorlog in Bosnië- Hercegovina te noemen veroor deelt Arinze de 'etnische zuive ringen', die geen gelovige mag goedkeuren. Als christenen en moslims zich laten verleiden tot slachtingen, tot een ethnische zuivering of een andere vorm van onderdrukking is dat een belediging van God, Zijn goed heid en liefde, aldus Arinze wiens boodschap in diverse ta len, waaronder het Arabisch, is verspreid. De Duitse bisschoppen heb ben zich uitgesproken voor een 'nieuwe eenheid' tussen chris tenen en moslims. In hun rap port 'Christenen en moslims in Duitsland' zetten de bisschop pen uiteen wat de mogelijkhe den en problemen zijn bij de totstandkoming van samenwer king met de 1,7 tot 1,9 miljoen moslims in Duitsland. Zij roe pen de gelovigen op contact te zoeken met de moslims in hun buurt en uitnodigingen voor deelname aan een islamitisch feest niet af te slaan. Ook paro chies en kerkelijke instellingen worden opgeroepen 'het spre ken over de islam' langzamer hand te vervangen door een ontmoeting met moslims. Leeuwarden.anp zegt dat de organisaties de ver draagzaamheid tussen verschil lende bevolkingsgroepen in Friesland willen versterken. „Omdat de meeste allochtonen een hindu- of moslimachter grond hebben, zijn deze twee groepen nauw bij deze activiteit betrokken. Zij worden ook het meest met discriminatie gecon fronteerd. Wellicht dat we later ook de veel kleinere boeddhisti sche gemeenschap uit Hantum erbij betrekken." Op de internationale dag ter be strijding van de discriminatie, zondag 21 maart, wordt in de Grote Kerk in Leeuwarden een interreligieus gebedsuur gehou den. Het is een initiatief van on der meer het maatschappelijk activeringswerk in Friesland, de Leeuwarder Hindugemeen- schap en de Moskeevereniging Heerenveen. Jan Bosman van het Katholiek Steunpunt Solidair Friesland BEROEPINGSWERK r. C.H.A. van den Dool. kandidaat te Utrecht; te Putters- hoek: R.H.M. de Jonge te Zaam- slag; te Surhuizum: J.A.P. Vlas blom, kandidaat te De Bilt; te Goudriaan en Ottoland (toez). G. de Fijter, pred. voor buitengewone werkz. (coördinator missionair diakonaal centrum IZB). Aangenomen: naar Oostwold (toez D.Ph.C. Looijen, pred. voor buitengewone werkz. (toerustings- pred. GZB en IZB), wonende te Woudenberg. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen: naar Middelburg: J.S. Koops te Ermelo. BOEKBESPREKING Het kan nog erger De leden van de Kuitert-kringen die werden gevormd na het verschijnen van 'Het algemeen betwijfeld chris telijk geloof kunnen de agenda's weer trekken. De ge spreksgroepen krijgen nieuwe discussiestof met het de ze week uitgebrachte boek 'Het kan nog erger', waarin prof. dr. H.M. Kuitert over zijn bestseller een dispuut voert met de Leidse hoogleraar in de oude geschiedenis H.S. Versnel. Voor een deel betreft het hier een verslag van het debat dat zij op 3 juni 1992 hielden in de Wes- terkerk in Amsterdam, maar dat is aangevuld met een uitvoerige reactie van Kuitert op Versnel en een nog uitvoeriger reactie van Versnel op Kuitert. De discussie tussen beiden was daarom zo boeiend omdat de gereformeerde emeritus-hoogleraar Kuitert zich doorgaans moet verdedigen tegen aanmerkelijk behoudender leden uit eigen, of in elk geval kerkelijke kring. Nu werd hij aangevallen door iemand die welis waar hervormd is opgevoed, maar die op zijn dertigste op een dag wakker werd en dacht: ik geloof dat ik niet meer geloof. Daarop slaat ook de titel van het boek. Je kunt het geloof betwijfelen, zoals Kuitert doet, maar je kunt het ook voorbij zijn, zoals Versnel. Het kan nog er ger, dus. Wat was ook weer de christelijke geloofstraditie en wat haalt iemand zich in zijn hoofd met het christelijk geloof? Die vragen stelt Kuitert zichzelf in de inleiding van 'Het algemeen betwijfeld christelijk geloof, dat ruim een jaar geleden uitkwam en waarvan inmiddels zo'n 50.000 exemplaren zijn verkocht. Het centrale the ma is 'Wat geloof ik werkelijk?' Het zoekplaatje van God 'samengesteld uit ervaringen die we aan mens en wereld opdoen' is volgens Kuitert aan verschuivin gen onderhevig. Het boek is de weerslag en verant woording geworden van de manier waarop hij persoon lijk zijn zoekplaatje heeft bijgesteld. „Het persoonlijke karakter dat zo'n onderneming aankleeft, sluit aller minst uit dat ze herkenbaar is voor anderen ('u brengt onder woorden wat ik altijd gedacht heb')", schrijft Kuitert in 'Het kan nog erger'. „Want er is geen mens (en geen kerkelijke gemeenschap) in wie zich dat pro ces niet afspeelt. Ook de Gereformeerde Bond zai op een goede dag zover zijn dat ze het «scheppingsverhaal niet meer als een verslag van ontstaan van mens en we reld leest." Versnel daarentegen komt tot de conclusie dat voor een dergelijk type boek over God err geloof de tijd voorbij is. „Wie probeert God onder woorden te brengen en (theo)logisch te laten kloppen en daarbij voortdurend een beroep doet op common sense-argu- menten loopt tegen de logische lamp, en in de daarop volgende duisternis van willekeur en consistentie." In 'Het kan nog erger' ontspint zich vanuit deze uitgangspunten een discussie die, en dat is een beetje jammer, vooral aan het eind ontaard in het over en weer weg ruimen van verondersteld onbegrip en mis verstanden. Vooral Versnel versterkt daarbij de indruk dat beide kemphanen niet we zenlijk met elkaar in gesprek raken. „In zijn algemeenheid zie ik als het centrale knel punt, dat Kuitert in zijn beide bijdragen aan dit boek ophoudt waar ik mijn kritiek in zet." 'Het kan nog erger' is voorzien van een inleiding en een nawoord van P.N. Holtrop, hoogleraar zendingswetenschappen aan de Theologische Universiteit in Kampen. Hij leidde destijds ook de discussie in de Wes- terkerk. Aan een slotconclusie waagt hij zich niet. „Ik voel mij als die rabbi om wiens oordeel gevraagd werd over een gevoerd debat. Tegen de eerste 'combattant' zei hij: 'Je hebt gelijk', en daarna, toen de ander hém zijn redenen uiteenzette, zei hij ook tegen hem: 'Je hebt gelijk'. Toen omstanders de rabbi erop wezen dat je in een zo duidelijk verschil van mening en bij een zo ingrijpend verschil van argu mentatie toch niet beiden gelijk kunt geven, gaf hij ook de omstanders gelijk." Holtrop kan zich wel vinden in de handelwijze van die rabbi. „Ik ben het met het be toog van beiden eens en ook nog eens met de omstan ders die mogelijk zullen zeggen dat zulks niet kan." Voor de lezers die het 'Het algemeen betwijfeld chris telijk geloof al een tijdje in de kast hebben staan, is 'Het kan nog erger' zeker door de vele verwijzingen naar het 'moederboek' in elk geval een boeiend ver volg. En de vraag wie er nu eigenlijk gelijk heeft, is on getwijfeld voer voor de Kuitert-kringen. Het kan nog ergereen discussie over thema's uit 'Het algemeen betwijfeld christelijk geloof H.M. Kuitert en H.S. Versnel. - Baarn Ten Have, 1993. - 152 p. - Prijs 29,90 gulden. ISBN 90- 259-4524-4 Het algemeen betwijfeld christelijk geloofeen herziening H.M. Kuitert. - Baarn Ten Have, 1992. - 300 p. - Prijs 39,90 gulden. ISBN 90-259-4481 7 Van Afra tot de Zevenslapers Met het boek 'Van Afra tot de Zevenslapers' sluit de au teur Louis Goosen een serie van drie boeken af die te maken hebben met kunst en christendom. In het in 1990 verschenen 'Van Abraham tot Zacharia' staan the ma's en verhalen uit het Oude Testament centraal en wordt hun invloed in religie, beeldende kunst, litera tuur, muziek en theater aangegeven. Thema's uit het Nieuwe Testament en de apocriefe literatuur en hun Prof. dr. H.M. Kuitert. FOTO HiELCO KUIPERS voortleven in de kunsten worden behandeld in 'Van Andreas tot Z5cheus', dat in 1991 verschijnt. In 'Van Afra tot de Zevenslapers' wordt aandacht be steed aan heiligen in religie en kunsten. Uitgangspunt is dat de geschiedenis van het christendom, de religieu ze volkscultuur en beeldende kunst niet goed te begrij pen zijn zonder enige kennis over de talrijke heiligen: maagden, martelaren, kerkvaders, asceten, kerkvorsten, missionarissen, ordestichters, pestheiligen en noodhel pers. Daarom krijgen 170 belangrijke heiligen, uit Oost en West, alfabetisch in dit boek een beschrijving: hun leven, de legendevorming, hun verering, hun aanwezig heid in de kunsten. De meeste hoofdpersonen hebben met elkaar gemeen dat ze op een gruwelijke manier aan hun eind kwamen. Via Afra van Augsburg, een vrouw die vanwege het feit dat ze christin werd tot de dood op de brandstapel werd veroordeeld, en onder andere Augustinus, Ber- nardus van Clairvaux, Bonifatius, Erasmus, Ignatius van Loyola, de Martelaren van Gorkum, Nicolaas van Myra, Teresa van Avila en Willibrord eindigt het boek met de legende van de Zevenslapers van Efeze. Die verhaalt van een groepje jonge herders dat weigert aan de afgo den te offeren. De mannen vluchten een grot in en wor den daar ingemetseld. Van Afra tot de Zevenslapers Heiligen in religie en kunsten Louis Goosen. - Nijmegen SUN, 1992. - 397 p. - Prijs44,50 gul den. ISBN 90-6168-374-2 ROB GROENLAND Vervlogen tijden in maart Voor de gegevens van de gemiddel de temperatuur van een maand kunnen we in Nederland teruggaan tot het jaar 1706. De metingen zijn achtereenvolgens gedaan te Delft (1706-1734), te Zwanenburg (1735-1861), te Utrecht (1848- 1898) en te De Bilt (1897-heden). In deze bijna drie eeuwen lange reeks vinden we de koudste maand maart in 1845. Die maand had een gemiddelde temperatuur van min 2,3 graden, dat is ver onder de nor male temperatuur van januari, toen plus 1,7 graden, thans plus 2,0 graden. Van 13 tot en met 16 maart vroor het plaatselijk bijna 20 graden, terwijl overdag het kwik niet veel hoger kwam dan mm 10 graden. Met Pasen konden (toen in 1845 op 23 maart) de eieren op het ijs worden gegeten. De dooi was net ingevallen, maar het ijs kon nog een mensenmenigte dra gen. Nog slechts twee maartmaanden uit de reeks hadden een tempera tuur beneden het vriespunt: maart 1748 (min 0,7 graden) en maart 1789 (min 0,4 graden). Maart maanden met een gemiddelde temperatuur tussen 0 en plus 2 graden, ongeveer vier graden bene den normaal, komen in de acht tiende eeuw regelmatig voor (14 keer), in de negentiende iets min der vaak (9 keer), om ten slotte in de twintigste eeuw vrijwel te ont breken (slechts 3 keer). We mogen dus stellen dat de huidi ge maart-maanden wat minder ex tremen in de koude richting verto nen in vergelijking met de vooraf gaande eeuwen De extremen in de koude richting blijven dit weekeinde en de eerste dagen van de volgende week vrij wel zeker uit. Hiermee komt de temperatuur voor het eerst sinds twee weken weer boven het gemid delde voor de tijd van het jaar te liggen. Vandaag kan in een noord westelijke stroming nog veel bewol king van de Noordzee binnendrij ven. Morgen ruimt de wind al iets naar noordoost en wordt de lucht droger, met meer kans op zonnige perioden. Na het weekeinde gaat de lentevlag uit bij zachte zuidoos tenwinden, flinke zonnige'perioden en maxima die tot boven de 10 graden uitklimmen! HET WEER IN EUROPA KNMI Weersvooruitzicht Geldig tot en met zaterdag. Noorwegen: Overwegend bewolkt en vooral vrijdag van tijd tot tijd regen. In het midden gend naar zo'n plus 5 gra den. In het midden en noorden overdag aanhou dend lichte tot matige tot n 110a 115 in het noorden. Vrijdag in het zuidoosten geleidelijk v neerslag. Eerst later in het zuiden over gaand in regen. Maxima oplopend naar plus 3 in het zuiden. In het midden overdag lichte tot matige, 's nachts wegend matige en misschien plaatselijk strenge vorst. Denemarken: Bewolkt en vooral vrijdag af en toe regen of motrege, in het oosten voorafgegaan door wat sneeuw of ijzel. Geleidelijk zachter met maxima op zaterdag rond 7 Ingeland, Schothnd, Wales en Ierland: Vrij veel bewolking en vooral in Schot land vrijdag wat regen of motregen. El ders op de Britse eilanden overwegend droog. En misschien ook nog hier en daar een beetje zon. Zachter met maxi ma vrijdag rond de 9 graden. België en Luxemburg: Vrijdag bewolkt en vooral in Belgie mo gelijk wat lichte regen of motregen. Za terdag overwegend droog en hier en daar een sprankje zon. Stijgende tempera tuur, zaterdagmiddag zo'n 7 graden. Donderdag op vrijdag 's nachts nog lich- Wolkenvelden, ook wat zon en vrijwel overal droog, 's Nachts overwegend lich te vorst. Maxima oplopend naar zo'n 6 graden op zaterdag. Portugal en Madeira: In het noorden en midden van Portugal overwegend droog en ook nu en dan zon. In het zuiden, langs de Algarve, overwe gend bewolkt en kans enkele buien, mo gelijk met onweer. Middagtemperatuur rond 15 graden. Madeira: Wisselend be wolkt en kans op een enkele bui. Maxi ma ca. 18 graden. Spanje en de Canarische Eilanden: Spanje: Langs de Costa's ten noorden van Bemdorm droog en redelijk zonnig. In het zuiden en aan de Costa Blanca en de Costa del Sol geleidelijk meer bewol king en kans op een enkele regen- ot,on- weers- bui. Maxima langs de Costa's tussen 15 en 18 graden, maar ten noor den van Barcelona tot 13. Canaristhe Eilanden: Wolkenvelden, maar ook af en toe zon. Overwegend droog. Maxima langs de zuidstranden 21 graden Neerslagkans Mimmumtemp. Middagtemp. ZATERDAG 6 MAART 1993 Zon- en maanstanden Zon op 7.13 zonondf Maan op 16.12Ma 05.50 Waterstanden Katwijk Hoogwater 1.18en 13.38 Laag water 9.36 en 22.16 Innsbruck half be r vooral i Marokko en Tunesië: Marokko: Af en toe zon, ma; het noorden bij Tanger ook kans op een onweersbui. Langs de kust bij Agadir waarschijnlijk droog, en wat meer zon. Maxima 16 graden bij Tanger en zo'n 18 bij Agadir. Tunesie: Geleidelijk meer zon en een afnemende buienkans. Maxima rond 17 graden. Zuid-Frankrijk: Wolkenvelden, afgewisseld door perio den met zon en vrijwel overal droog. Maxima 5 tot 10 graden. Minima in het bieland min 2 tot min 5 graden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12