'Ge zijt een smartlap' Rtv show 'Josje staat echt ontzettend dicht bij mezelf Tata tata taaah Oooooh, wat is die Frijda stil! VRIJDAG 5 MAART 1993 10 CLOSE UP Kritiek vakjury maakt van Eurosong '93 omstreden programma Vlaanderen beleeft zaterdag de ont knoping van een serie opmerkelijke televisie programma's: Eurosong 1993, de Belgische voorselectie voor het komende Eurovisie Song festival in Ierland. De felle kri tieken van de vakjury brachten het land de afgelopen weken in rep en roer. Eurosong was elke maandag steevast onderwerp van gesprek. Na de tweede af levering moesten zelfs bewa kers er voor zorgen dat de ju ryleden veilig de zaal konden verlaten. „Toen voelde ik me niet op mijn gemak", bekent producer Johan vanden Eede. Hij reageert geamuseerd op de belangstel ling uit Nederland voor Euro song '93. Tijdens het gesprek doet hij nauwelijks moeite zijn lachen te onderdrukken. Toch is hij ook serieus: „We hebben niet geweten dat dit systeem zo'n emotie en commotie zou opleveren. De eerste aflevering ben ik ook even van kleur ver schoten door de felle reacties van de juryleden. Maar die re acties zijn voor de verantwoor delijkheid van elk jurylid." Eurosong '93 is sinds 6 febru ari een wekelijks terugkerend amusementsprogramma op de zaterdagavond, waarin in zo'n dertig Vlaamse artiesten strijden om de eer België in Ierland te mogen vertegenwoordigen. Per voorronde nemen tien kandida ten het tegen elkaar op. Drie van hen mochten door naar de finale. De pittigheid van de com mentaren van de vakjury maak te van Eurosong een hoogst televisieprogramma, dat de gemoederen danig ver hitte. „Het is keihard werken en zenuwslopend", verzucht Van den Eede. „We hebben een vrij lange periode veel omslachtig werk. Nee. ik lach me niet te barsten. Maar geestig is het wel. We krijgen veel toffe reacties, maar worden ook uitgemaakt voor prutsers en niksers." Gedupeerd Vanden Eede begrijpt de com motie wel. „Het Casino in Knokke zat elke keer vol met fans van de deelnemende ar tiesten. Als een artiest verbaal wordt afgemaakt, maak je ook zijn fans af', legt hij uit. „Per af levering houden we drie deelne mers over. Dus zeventig procent voelt zich gedupeerd, vindt het doorgestoken kaart. Het ligt overal aan, behalve aan zich zelf." De juryleden hadden overi gens genoeg reden tot klagen. De liedjes waarmee de deelne mers op de proppen kwamen, waren, een uitzondering daar gelaten, van een bedenkelijk ni- „Mensen die dit soort liedjes schrijven, zijn niet lief voor el kaar", liet jurylid/journalist Mark Vlaeminck zich een keer ontvallen. Zijn collega Mare Coenegracht: „In de hitparade van de plaspauzes zou dit lied op nummer één staan." Maar de juryleden reageerden zelf ook op een bedenkelijk ni veau. Het ene nummer haalde de finale niet omdat het zo'n ty pisch songfestivalliedje was, ter wijl een ander nummer om die zelfde reden wèl de schifting overleefde. Typeringen als 'een draak van een nummer' en 'een liedje om cola en chips te gaan halen' leverde woede-uitbar stingen van het publiek op. Mark Vlaeminck kreeg zijn op merkingen geretourneerd. „Ge zijt zelf een smartlap", was een van de verwijten van het pu bliek. Gokken België is al sinds 1956 van de partij op het Eurovisie Songfes tival. De Walen (RTBF) en de Vlamingen (BRTN) leveren om beurten de nationale bijdrage. Slechts een keer ging de over winning naar onze zuiderburen, dank zij Sandra Kim in 1986 met J'aime la vie. Dat was een zege voor de Walen. De Vlamin gen zijn nooit verder gekomen dan een zesde plaats in 1959 voor Bob Benny. Met elf deelne mers was ook die klassering niet zo'n verdienste. Van de achttien Vlaamse inzendingen tot nu toe bereikten er slechts zes een plaatsje in de top tien. Commotie rond de Belgische voorronde is overigens niet iets nieuws. Al in de jaren zestig wa ren de voorselecties in navol ging van het inmiddels ter ziele gegane Knokke Festival altijd goed voor relletjes. Zangeres Micha Marah bijvoorbeeld schakelde in 1979 tevergeefs een rechter in om met een an der liedje naar het festival in Je ruzalem te mogen. En Pas de Deux zegevierde in de nationale finale van 1983 onder luid boegeroep, waardoor presenta tor Luc Appermont geen kans kreeg het programma fatsoen lijk af te sluiten. Ze zijn dus wel wat gewend in Vlaanderen. Toch zorgde Euro song 1993 voor verrassingen. De kijkcijfers van de eerste afleve ring waren matig. „We zijn zwak begonnen omdat Neder land steevast goede films uit zendt op hetzelfde tijdstip", al dus Vanden Eede. „Dat haalde zo 300.000 kijkers weg. Maar na Maja van den Broecke tevreden met rol in Vrouwenvleugel Big is Beautiful. Onder dat motto pronkt het volumineuze lichaam van Maja van den Broecke op een ansichtkaart. Daarnaast heeft de 36-jarige actrice aardig wat rollen op haar naam staan. Zowel in de film, het theater als op televisie is-ze al jaren actief. Ze speelde in verscheidene videoclips en ze is door Playboy op papier vereeuwigd. Toch was Maja van den Broecke niet echt be kend bij het grote publiek. Maar daar is de laatste weken wel verandering in gekomen. Als de opval lende, gedetineerde prostituée Josje Werkman in de RTL4-serie Vrouwenvleugel weet ze de aan dacht van het grote publiek op zich te vestigen. „Het is een heerlijke rol", verzucht Maja in een hotel in haar tijdelijke woonplaats Luxemburg Stad. „Het is vooral ook een heel duidelijke rol. Josje is een perfect type voor mij om te spelen. Het personage staat echt ontzettend dicht bij me zelf. Dat is voor deze serie heel handig, want je moet je rol en teksten snel leren. Dat gaat bij mij altijd een stuk makkelijker, als het type dat ik speel voor mij heel herkenbaar is." „Ik kan veel van mezelf in Josje stoppen. Josje kan heel leuk en lief zijn, maar ook een heel naar mens. Zo zit ik ook in elkaar." Diepvriesiyk Maja heeft in Vrouwenvleugel als Josje misschien wel de meest opvallende rol. Een grote mond, op zichtige kleding, altijd in voor een lolletje en door haar forse postuur wordt ze niet snel over het hoofd gezien. „Josje is een meisje van het Drentse platteland dat op 14-jarige leeftijd naar de grote stad, naar Amsterdam, is getrokken. Twee jaar la ter zat ze in het leven." Josje zit in de gevangenis voor het vermoorden van een klant. Ze steekt de man in de rug met een mes, dat ze met het oog op zelfbescherming altijd binnen handbereik houdt. Ze snijdt het lijk, samen met haar pooier, in stukken en stopt ze in een diepvrieskist. De diep gevroren stukken werkt ze vervolgens, één voor één, weg in containers door de hele stad. De klant is een bekend politicus. Als de ware toedracht rond zijn dood bekend wordt, probeert de familie de zaak in de doofpot te stoppen. „Josje zit on schuldig. Ze zegt uit noodweer gehandeld te heb ben toen ze de man vermoordde", licht Maja haar rol toe. De actrice heeft zich niet verdiept in de rol van gevangene door te gaan praten met echte vrou welijke gedetineerden. „Daar had ik geen tijd voor. Ik stond nog in Groningen op het toneel toen ik hoorde dat ik in Vrouwenvleugel zou gaan spelen. Het is allemaal heel snel gegaan." „Ik ben wel wat boeken gaan zoeken over Ame rikaanse vrouwengevangenissen. Maar ook daar heb ik nog weinig tijd voor gehad. Nu de opna mes voor de serie in volle gang zijn, heb ik al mijn tijd nodig om mijn teksten te leren en te repete- Een slet Maja van den Broecke verblijft, evenals haar col lega's, doordeweeks in Luxemburg waar de serie, die door Joop van den Ende wordt geproduceerd, wordt opgenomen. Alleen in de weekeinden kan ze naar huis, naar haar twee kinderen. „Mijn oud ste dochter is 16, dus die kan zichzelf al aardig redden, maar ik heb ook nog een klein kind. Daar zorgt mijn man voor. Dat moet wel, anders zou ik deze rol niet kunnen spelen en dat betekent geen werk en geen geld." Maja is niet kieskeurig als het op werk aan komt. „Wat dat betreft ben ik een echte slet. Ik neem elke rol aan. Maar ik vind gelukkig ook elke rol leuk." Zij denkt te kunnen overleven als ze ooit zelf in een gevangenis terecht zou komen. „Beroofd worden van mijn vrijheid lijkt me het ergste wat me kan overkomen, maar ik zou er in de gevangenis toch iets van maken. Zelfs als ik onschuldig zou zitten. Zo zit ik in elkaar." Maja van den Broecke: Josje kan heel leuk en lief zijn, maar ook een heel n (Vrouwenvleugel, iedere zaterdag c RTL 4) 121 i Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die on passelijk worden van het Rad van Fortuin. Die moeten dus absoluut geen smaak hebben. Er schijnen zelfs van die dorpsidioten te bestaan, die elke dag weer hopen dat Hans van der Togt door de mid delpuntvliedende kracht van het Rad voorgoed uit beeld wordt geslingerd. Daar staat het verstand toch bij stil. Het Rad is maakwerk, kant en klaar ingeblikt aan de lopende band. Nou en! Wie doet het Hans van der Togt na om vijf af leveringen op een dag op te ne men in Joops eigen amuse mentsfabriek in Aalsmeer. Kan didaten wordt gevraagd extra kleding mee te nemen. De kij kers mochten eens denken dat de winnaars de hele week in hetzelfde ondergoed lopen! Vijf maal daags Rad op werkda gen, dat gaat een normaal mens niet in z'n kou we kleren zitten. Moet je net Hans hebben, die trekt gewoon elke keer een an der onberispelijk kostuum aan. Zit hem telkenmale als gegoten. Ga er maar eens aanstaan om vijf van die Rads op een dag er door te draaien. Probeer dan nog maar eens te onthouden op welke dag een bepaalde afleve ring op het scherm wordt ge bracht. Mag die knul eens het gevoel voor tijd kwijtraken! Maar nee, er zijn altijd wel weer een paar van die bijdehante weggooiers die precies weten te vertellen dat Hans van der Togt aan het slot van de vrijdagse af leveringen geregeld roept: „Tot morgen." En dat terwijl er dan helemaal geen morgen is, al thans geen Rad van Fortuin op zaterdag. Op zich jammer, ei genlijk kan het Rad geen dag worden gemist. Maar mag Hans bok een keer rust hebben! O zo! Tata tata tdddh, 'tata tata tdddh. Etcetera, etcetera. Er schijnen van die lui te bestaan, die spon taan braakneigingen krijgen als die herkenningsdeun in de oren komt. Aanstelleritis! De twee miljoen mensen, die dagelijks kijken, kunnen het niet mis hebben. Geen sprake van dat Rad van Fortuin hersenspoeling voor het niet-denkende deel der natie is, zoals sommige wijsneuzen het van tijd tot tijd doen voorko men. Misschien dat de hufters die het Rad van Fortuin afkra ken er nog wat van kunnen op steken, als ze er eens goed voor gaan zitten. Hooggeachte, zeergeleerde bet weters: voordat we verder pra ten, probeer eerst maar eens vraagstuk als deze op te lossen: Z.KK.NW.SS.RS. De vingerwij zing luidt: zelfkennis. Het Rad van Fortuin: inplaats van het leesplankje. Kinderen nemen er ook nog wat van mee. Vroeger was er aap, noot, mies enz. Nu goochelt Leontine Rui ters met letters. De keuze tussen die overgebleven schoolfrik van toen en LEONTIEN lijkt geen moeilijke. En wat te denken trouwens van Gaston, de onvol prezen voice over? Hoor die man maar eens enthousiast op sommen welke geschenken er allemaal liggen opgeslagen in de Rad-winkel. Natuurlijk roe pen azijnpissers om het hardst dat het beroep van 'voice over' een broodwinning is voor lie den wier geest het soortelijk ge wicht van een bus wind heeft. Niks op hol geslagen markt koopman, die zichzelf voor de camera staat te overschreeu wen. Gaston? Er wordt wel eens gezegd: vaak geïmiteerd, zelden 'Seksbom' Wendy van Wanten doet mee aan Eurosong 1993. foto gpd de eerste verhalen in de kranten kansje met een traditioneel op- 'seksbom' Wendy van Wanten, kregen we er per aflevering gebouwd songfestivallied. Petra, waarover een journalist enthou- steeds tienduizenden kijkers twee jaar geleden ook in Neder- siast schreef: „Dat wijf kan zin bij." land hooggenoteerd in de hit- gen!" Hoe het vanavond gaat uit- parades, neemt een gok met pakken? Zangeres Mieke (onder haar house-achtige 'Ga Door', meer bekend van haar duetten Een aangename verrassing is de met Vader Abraham) waagt een deelname van de Vlaamse (Uitzending: Morgen, 20.30 uur, BRTN 1) A Hans van der Togt is helemaal op gebloeid met het Rad van Fortuin. overtroffen. Maar Gaston is de uitzondering op die regel. Hij doet warempel Pierre van Ostade vergeten. En dat wil toch wat zeggen! Tijdens het feestje ter gelegen heid van de 500ste uitzending van Goede Tijden Slechte Tij den gaf Joop van den Ende lucht aan zijn minachting voor critici. „Ik kots, ikköts ten volle op recensenten die niet naar de serie kijken, maar wèl zeggen dat die slecht is."(..) Heeft-ie natuurlijk gelijk in. Ein delijk eens iemand die de din gen bij de naam durft te noe men. Hoe graag hadden we Joop niet horen zeggen dat die zelfde windbuilen, die beroeps matig avond aan avond naar het kastje staren, zich ook maar eens koest moeten houden met betrekking tot het Rad van For tuin. Ook in dit geval menen heel wat pseudo-intellectuelen een oordeel te kunnen bazelen over deze spelshow, zonder die een blik waardig te hebben ge keurd. Het Rad van Fortuin is een co- produktie van Joop van den En de en John de Mol jr. Twee con currenten die de handen ineen hebben geslagen. In dit land kunnen de handen dus nog in een geslagen worden voor iets groots. Meer dan 750 keer hééft het Rad van Fortuin gedraaid. Moge deze successtory nog een lang vervolg kennen. Tata tata taah, het klinkt als muziek in de oren. Wie de geni aliteit van deze compositie niet opmerkt, kan beter op zolder z'n tijd gaan verdoen met eén schriftelijke cursus clavecimbel bespelen. Als iemand heeft bewezen meer te kunnen dan omroepen, is dat Hans van der Togt geweest: Bij de AVRO hebben ze nooit willen inzien dat hij veel meer kan dan de sprekende omroepgids spe len. Goed dat RTL 4 er is! En zo gewoon gebleven, die Hans. Het succes heeft hem niet verblind. Welke gedenkwaardige woor den vertrouwde hij een jaarof twee geleden een verslaggeVer van deze krant ook alweer toe? Eens even prakkizeren. O ja, Hans zei: „Voor een program mamaker heb ik te weinig gees telijke bagage in huis. Laat mij maar lekker aan dat rad draai- Bescheidenheid spruit veelal voort uit het verlangen nog maals gecomplimenteerd te worden. Maar in het geval-Hans is bescheidenheid een deugd; Het ware te wensen dat tal van die zichzelf overschattende' praatjesmakers eens een voor beeld aan hem namen. Hans van der Togt? Zo%i kind gun je toch een Fanta. Zo, dat had toch geen mens gedacht. Hoeveel zijn er niet geweest die hebben gewenst, gehoopt en gesmeekt dat onze serie snel toe zou zijn aan de laatste adem? Maar wii zijn jongens en meiden van de lange adem, dat hebben we nu wel even laten zien. Toegegeven, niet ie dereen van het eerste uur is er meer bij. Maar wij, Reinout, Antonie en Rick, heb ben het toch maar vijfhonderd afleverin gen uitgehouden. O, wat zijn al die cultuurminnaars stil! U kent ze ongetwijfeld ook, die hoge voorhoofden. In de bus hebben ze in de rechter zak van hun regenjas NRC/Han- delsblad of De Volkskrant, dat kan met de dag wisselen. En in de linker The In dependent, om alles en iedereen te laten zien dat de schriftelijke cursus Engels voor beginners is bekroond met een ge tuigschrift. Het zijn de types die selectief TV zeggen te kijken. Alleen goede toneel stukken, de actualiteitrubrieken en aan grijpende documentaires. Inderdaad is het opmerkelijk, dat als je tijdens het uit laten van de hond langs hun rijtjeshuis loopt, de televisie altijd aan staat. Maar het kan natuurlijk zijn dat het lot heeft gewild dat het bridge-avondje wegens ziekte van de vaste partner niet door ging. Zul je altijd zien. Nooit kijken ze naar ons, zeggen Ze. Ja, ja! Nou goed, een keer hebben ze dan wel gekeken en toen hebben ze meteen besloten nóóit meer te kijken. Zo slecht was het. Natuurlijk hebben wij onze aanloop moeilijkheden gehad. Reinout, die knul die ook zo aardig kan hockeyen, werd zo uit de discotheek geplukt en had van z'n leven nooit een ander gespeeld. En zo moesten er meer op de set wennen aan het idee om dagelijks te moeten voordra gen uit andermans werk. Het is waar dat er wel eens een microfoon boven onze hoofden bungelde en dat een en ander in ten minste 2 miljoen woningen te zien was. Waar gehakt wordt, vallen spaan ders! Bovendien hebben wij, jongens van GTST, nooit de aanvechting gehad als Tarzan aan die microfoon te gaan han gen. Wat een gezeur trouwens dat telefoonge sprekjes bij ons altijd zó naturel klinken, alsof de scheidingswand tussen twee sprekenden uit niet meer dan een decor van bordkarton bestaat. Bij PTT Telecom moeten ze nog maar zo ver zien te ko men dat de communicatie zo glashelder klinkt. O, wat is die Frijda stil! Wat denkt dat nest wel om naar ons uit te halen. Wij zouden niet kunnen acte ren, omdat de toneelschool door ons al leen van de buitenkant is bekeken. Peter vervult nu de hoofdrol in een speelfilm. Onze Frederique staat avond aan avond op de planken en Isa doet het ook niet slecht in 'Vrouwenvleugel'. Eerst met z'n allen brullen dat de serie van geen kant deugt om dan later, als tegen alle ver drukking in het succes de soap toelacht, ach en wee roepen. Getverdemme! Geen toneelschool? En Kraaijkamp dan? En Derek de Lint? En Monique van derVen? En indertijd Ko van Dijk? Is er ooit een aannemelijker Swiebertje neergezet dan door Joop Doderer? Hoewel, die heeft ook het een en ander aan te merken gehad op de GTST-crew. Zeker de ziekte in dat het script van Ofga Madsen nooit heeft voorzien in een ver dwaalde zwerver in onze soap. Wij heten oppervlakkig te zijn, maar wij kennen onze klassieken. Wijlen Wim Kan maakte in een van z'n vele confé rences de volgende gedenkwaardige op merking over critici: Over een goeie pers moet je kunnen lopen. Wij hebben zoiets van: die man had groot gelijk. Trouwens, Kan werd in z'n jonge jaren niet eens toegelaten tot de toneelschool. We bedoelen maar. We hebben er nu 500 afleveringen opzit ten. En vanavond zitten we met z'n allen bij'Ursul. Volgens degenen die het den ken te weten ook zo'n zacht gekookt ei, dat zo snel mogelijk van het scherm moet. Een mededeling tot slot: er breken goede tijden aan voor onze 2 miljoen fans, als mede voor de getrouwen van Ursul. En slechte voor al die figuren, die er zo prat op gaan meer te hebben gelezen dan Ot en Sien. Als het van ome Joop mag gaan we langer door dan Dallas, Dynastie, Fly ing Doctors en Coronation Street bij el kaar. Een kwestie van gewoon doorgaan met ademhalen. Lekker puh! Nou doei, De jongens en meiden van GTST Reinout Oerlemans en Antonie Kamerling vanavond op de canapé bij Ursul: dat komt er i GTST's zijn doorgegaan. als er 500 FQTQ f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10