Bernlef varieert op op bekend thema Seks-Giph in literatuurland: lekker puberaal Cultuur&Kunst Teksten uit kroegen, kantoren of van muren MÊm DONDERDAG 4 MAART 1993 "26 Kees Zomer en het verlies van de linkerkant van de wereld: In een vraaggesprek merkte J. Bernlef eens op: 'Elke schrijver is gefascineerd door het mense lijk brein'. Dat geldt in elk geval voor Bernlef zelf. In 1984 trok hij grote aandacht met Hersen schimmen. Zijn pas verschenen roman Eclips is er een pendant van. Ook hier zijn verdwijnen, vergeten en verzwijgen de sleu telwoorden. Geheugenverlies is altijd een belangrijk onderwerp in zijn proza geweest. Hersenschim men kwam daarom niet hele maal als een verrassing. De ver teller van dat boek, Maarten Klein, kreeg meer en meer last van dementie. Door nauwgezet te observeren probeerde hij eni ge greep op de wereld te hou den, desondanks zakte hij snel weg. In Eclips gaat het precies an dersom. Het brein van uitgever Kees Zomer, de hoofdfiguur in de roman, hapert plotseling. In het boek wordt beschreven hoe hij geleidelijk herstelt. Een vari atie op een succesvolle formule brengt allerlei gevaren met zich mee. Bernlef is daar niet aan ontkomen. De roman maakt menigmaal de indruk of een proefneming wordt afgewerkt. Van bevlogenheid, zelfs maar Weer sterke thriller van duo Rood Rood Het schrijversduo Rood Rood heeft tot nu toe steeds korte en krachtige titels voor zijn psychologi sche thrillers gebruikt. Eerst was het 'Eenling'. Daarna volgden 'Banden' en 'Gerecht'. Nu zijn de journaliste/schrijfster Ly- dia Rood en haar penpart- ner publicist/marketing adviseur Niels Rood met 'Drift' in de etalages van de boekwinkels versche- Om het maar meteen te zeggen: alweer een sterk verhaal. Met vele spitse en heldere dialogen van scherp afgetekende figu ren in goed herkenbare, eigentijdse situaties en problemen. Hoofdfiguur Karen kan door een fout van een gynaecologe niet meer normaal zwanger worden. Maar ook een re ageerbuisbevruchting wil niet lukken. De baby sterft In haar schoot. Haar ge woonlijk zo nuchter den ken wordt dan vertroebeld door wraakgevoelens. Conflictstof De betreffende gynaecolo ge (je vraagt je alleen af, hoe dat mens ooit vrou wenarts heeft kunnen worden) is zelf ook in ver wachting en k^n elk ogen blik bevallen. Maar daar baar man inmiddels te weten is gekomen, dat hij zelf onvruchtbaar is, ligt bij hen ook de conflictstof voor het oprapen. De emoties lopen derhalve om heel begrijpelijke re denen hoog op. En dwars door elkaar heen. De van V roegere Rood Roodver- halen bekende politieman Tim Pardoen snapt aan vankelijk geen biet van al die roerselen, maar krijgt toch allengs meer inzicht. Kan hij de ellende nog af wenden? Heel rustig, maar schijnbaar onafwendbaar laten Rood Rood de ge beurtenissen in elkaar overvloeien. Logisch en helder. Een dramatische climax lijkt onontkoom baar. Maar of het ook zo ver komt? Bij Rood Rood weet je dat nooit ze ker. van betrokkenheid is nauwelijks sprake. Bijna op elke pagina schemert het werkschema door het verhaal heen. Eclips is méér dan een an dersom afgespeelde versie van Hersenschimmen. Maar het is een kil boek, al te zeer een in vuloefening over de verschillen de stadia in het herstel van de patiënt. De best mogelijke dia gnose van zijn merkwaardige kwaal wordt overigens door Zo mer zelf gesteld: „Mijn praten is verspreken geworden door een soort ongeluk. Defect geraakt. Denken kan niet meer in hard op worden omgezet." Er komt ook geen arts aan zijn genezing te pas. Uitval Op een middag in de zomer be geeft Kees zich per auto naar een oud-collega. Ineens ver dwijnt, zoals hij het zelf noemt, 'de linkerkant van de wereld'. Door deze vernauwing van zijn brein raakt hij te water. Met grote moeite weet hij zich in veiligheid te brengen. Kees stelt dan vast dat het hele linkerdeel van zijn lichaam dienst weigert. Hij kan niet goed meer zien, niet meer samenhangend spre ken, en is zelfs zijn naam verge ten. Mensen die hij tegenkomt verslijten hem voor een gek en verlenen geen hulp. Het drama van Kees is dat hij kan denken, maar zijn gedach ten niet kan uitdrukken. Over zijn weigerachtige lichaam laat hij weten: „Vroeger zweeg het. Spreekt het mij alleen nog maar tegen." Alle kennis is nog wel ergens opgeslagen, hij weet al leen niet meer waar. Hij gaat zich allerlei dingen herinneren. Dingen van nu, maar vooral dingen van vroe ger. Hij herkent en wordt her kend. Door een boekhandelaar, die ook de politie inlicht. Zo mers brein is trouwens nog steeds niet helemaal in orde. In de plaats Bergen aan Zee hoopt hij bergen aan te treffen: „In ijlere lucht kun je beter naden ken." Bernlef werkt de laatste problemen van zijn invuloefe ning af. De hoofdfiguur krijgt voor het eerst weer een erectie en herinnert zich zijn echtgeno- „Ik ben teruggekeerd in mijn leven", bedenkt hij. De politie van de badplaats en zijn vrouw komen de laatste moeilijkheden oplossen. Het voorval laat na tuurlijk littekens na. Bij alles wat vroeger zo vanzelfsprekend leek, stelt hij zich vragen. Het is een voorspelbare afloop voor dit voorspelbare boek. Bernlef heeft groot gelijk dat de werking van ons brein een fascinerend raadsel is. Maar hij heeft er geen fascinerende roman over weten te schrijven. Een roman die men misschien beter kan ver zwijgen, die men snel zal verge ten en die spoedig weer uit de literatuur zal verdwijnen. FOTO RONALD DE BRUIN/CPD RECENSIE OOSDAMEN Ronald Giphart, Giph. Uitgeverij Nijgh en van Dit- mar. prijs/29,90. Goede schrijvers hebben een eigen stijl die direkt herkenbaar is. Ronald Gip hart debuteerde in 1992 met de roman Ik ook van jou. Die roman verraste doordat het boek fris van de lever en onbeschaamd direct'was. Zijn tweede boek, Giph, is net zo snel en direct. Giph is de roepnaam van Giphart himself, zesdejaars student te Utrecht. Thijm en Monk zijn de hartsvrienden, wonen in hetzelfde studentenhuis, houden ook van Chivas Regal en heb ben dezelfde passie voor de letteren. Tenminste, voor sommige literatuur, bijvoorbeeld voor de afgod Jeroen Brouwers. Freanne en Noëlle, Giphs vriendin nen, zijn ook moeder en dochter, en dat levert uiteraard veel lastigs op. Als hij bij de één is, denkt hij aan de ander en andersom. Na een geil beschreven ménage a trois wordt de keuze voor Giph gemaakt: geen van beiden lust hem nog. Toch gaat deze roman helaas niet al leen over liefde en seks, maar ook vaak over literatuur. Met veel roddels over Nederlandse schrijvers en een niet zo'n opzienbarende beschrijving van het Boekenbal 1991. Leuker is Giphs afreke ning met zijn halfgod Jeroen Brouwers. Het lijkt een vadermoord maar laat te gelijkertijd alleen maar zien hoeveel Giph om Brouwers en diens boeken geeft. Giphs stijl is verrassend en modern. Dat ligt aan de korte blokjes waarin hij zijn hoofdstukken splitst, de snelle af wisseling van beelden (bijna als video clips), de korte tussenzinnetjes ('Hier een commercial' middenin een roman tische scène), de vele woordspelingen ('stante penis'), de humor ('we hadden elkaar gewoon niet zoveel te zoenen, vrees ik Verder zijn er (teveel) verwij zingen naar literatuur ('Lullen als Brak- Het belangrijkste is de vorm van de roman: elk hoofdstuk is in feite een brief over (een dag uit) het leven van Giph, en dus enorm direkt. Dat levert veel geouwehoer op, maar -zoals Ge rard Reve al zei- als Gods zegen er maar op rust, is het goed. De brieven lijken geschreven aan vrienden en vriendin nen, aan Giph zelf en aan zijn Muze. De snelle afwisseling geldt trouwens ook in taal: van lieflijk naar platvloers en weer terug (ook al een Reve-speciali- teit). Platvloers is Giph vooral in sexua- libus, zijn stokpaardje. Al op de eerste pagina heet-ie Seks-Giph, en ook ver der is de stijl lekker puberaal. Dat de inhoud van Giph autobiogra fisch is, hoeft geen betoog. Daarom durf ik ook om een fles Chiv te wedden dat Thijm in een volgende roman als vriend voor Giph afgedaan heeft. Het is te hopen dat Giphart daar net zo teder en meedogenloos over kan schrijven als in deze roman over andere zaken. Het schrijversduo Wouter Schoonman en Jan van den Brink maakte een lange tocht langs Neerlands kroegen, kan toren en stadsmuren. Deze ex peditie leverde meer dan vol doende stof op voor hun pas verschenen boek 'Killroy was here', met maar liefst 700 muur teksten en hun psychologische achtergronden. Waarom schrijft iemand op een muur? Schoonman en Van den Brink tastten diep in de menselijke psyche en vonden het antwoord op deze branden de vraag. Omdat hij (of: zij) ge lezen wil worden, menen ze. Maar waarom wil hij gelezen worden? Omdat hij anderen wil laten weten dat hij er is en om iets achter te laten op deze we reld: de stijd tegen de sterfelijk heid via de muur. Een andere drijfveer is verzet, aldus het tweetal in het eerste Nederland se muurtekstenboek. Verzet te gen het gezag, tegen de maat schappij, tegen het leven, tegen alles. Engagement dus. Goed dat het erbij vermeld wordt, want wie deze bonte verzameling muurteksten leest, kan tot een andere conclusie komen. Een greep uit de rijke collectie wc- humor: 'Kijk voor het doortrek ken naar je keutel, misschien lijkt 'ie op je'. Of: 'Als het niet wil lukken, moet je harder druk ken'. Inderdaad: 'Je maakt wat mee op de plee'. Het zijn werkelijk niet alleen de gekken en dwazen onder ons Muurteksten, soms niet meer dan een krabbel, in strijd tegen de sterfelijkheid en het gezag. die op muren kalken. De filo soof in de muurtekstenschrijver: hij bestaat echt. De categorie le vensbeschouwelijk is weliswaar aanzienlijk kleiner dan die van de onderbroekenlol, maar toch. De auteurs vonden teksten die getuigen van grote diepzinnig heid: 'Ik ben omdat ik dat zeg'. En: 'Wat betekent Oost en West als de wereld rond is?' Of: 'Ge luk is niet te koop, veel te duur'. Kantoor Schoonman en Van den Brink namen ook een kijkje op de kantoorvloer. Want ook op kan toor zijn Nederlanders leuk. 'Ik ben een echte workaholic: praat over mijn werk en ik grijp meteen naar de fles'. Tja: 'Wie zich als hond verhuurt, moet op de botten kluiven'. Zelfspot siert de mens maar collega's pakken is leuker: 'Het heet secretaresse: het is typiste en tikken kan ze ook niet'. Zelfs wie nooit een kroeg of een kantoor bezoekt, ontkomt er niet aan, want ook het stads beeld wordt beheerst door muurteksten van schrijvers die zich druk maken over discrimi natie, fascisme en andere mis standen. Verontwaardiging viert daarbij hoogtij. Zo lezen we: 'Racisme stinkt: de toekomst is te ruiken'. Een meer directere variant is: 'Vuile gore Haagse klote fascist!! Je vrouw houdt wel van een besneden pik. Waarom jij niet?' Ook het milieu is een popu lair onderwerp: 'Als God gewild had dat boeren gingen skiën dan had hij stront wel wit ge maakt'. Toegegeven, hij is leuk. Net zo leuk als het idee om de Na de oorlog leefde de Belgi sche koning Leopold III in bal lingschap in Zwitserland. Hij wilde terugkeren naar Brussel, maar zijn positie was omstre den. Tijdens de Duitse inval in 1940 was hij namelijk bij zijn soldaten gebleven. Het advies van zijn eerste minister Pierlot, om naar Engeland te vluchten, had hij naast zich neergelegd. (De politici gingen zelf wel). In datzelfde jaar had een on derhoud met Hitier, waarbij hij 'zotten Dolf vroeg of hij de be zetting van België wilde ver zachten. Ook was hij tijdens de oorlog getrouwd met een zekere Lilian Baels. Aan dat huwelijk kleefde een luchtje, want Leo pold was eerst voor de kerk ge trouwd en pas maanden later voor de burgerlijke stand. Kleinigheidjes; Leopold was geen collaborateur. Toch was dit koninklijke gedrag in 1950 de inzet van een niets ontzien de, felle strijd tussen Walen en Vlamingen, tussen de socialisti sche en de communistische partijen aan de ene, en de chris telijke partij aan de andere kant. Tijdens onlusten vielen er drie doden. Waarom? De hoofdper soon in de roman Een Ko ningsjaar weet het antwoord: omdat België een 'apenland' is. Auteur Mark de Bie (1939) be schrijft de Belgische 'konings kwestie' vanuit het standpunt van het 11-jarige jongetje Hen drik Pelgrims. Hendrik woont in een klein Vlaams dorpje. Hij gaat naar school, helpt zijn moeder, hij speelt met zijn voetbal en hij houdt van sport. Wielrenner Nestje Sterckx is zijn held, maar Rik van Steenbergen kan er ook wat van. Fausto Cop- ARCHIEFFOTO REINOUT VAN GULICK talrijke muurteksten in ons land in kaart te brengen. 'Killroy was here' kan op twee manieren worden geconsumeerd. Als aar dig leesboekje. Of als naslag werk voor diegenen die moeite hebben met de sterfelijkheid of zich willen verzetten tegen wat dan ook: de muurtekstenschrij- Wouter Schoonman en Jan van den Brink: 'Killroy was he re. Het eerste Nederlandse muurtekstenboek', Aramith Uitgevers, prijs: 15,-. pi is wereldkampioen. Hendrik leest over de ko ningskwestie in de Zondags vriend en de Gazet van Aalst. Het commentaar leveren de buurtbewoners erbij. Vooral buurman Hannes van den Hout is fel pro-koning: de Walen zijn communisten, willen van België een volksrepubliek maken naar het model van 'Jef Stalin. Voor dit vreselijke gedrag worden zij door de regering in Brussel nog beloond ook. Vooral dat laatste vindt de trotse Vlaming Van den Hout onverdraaglijk. Een Koningsjaar is een prach tige, intieme roman. De Bie slaagt erin om in eenvoudige bewoordingen het Vlaamse le ven omstreeks 1950 tot leven te roepen. Het abrupte einde van de roman doet vermoeden dat het vervolg er al aan zit te ko men. Ik ben benieuwd. Mark de Bie, Een Koningsjaar. Uitg. Dedalus, 1992. Prijs 34,90. WILFRED SIMONS Puberliteratuur Bestaat er zoiets als puberlitera tuur? Ik denk van wel. 'Pu berauteurs' stellen vragen.als: wie ben ik? Wie zijn de Ande ren? Wat is de Essentie van het Bestaan? Heeft het Bestaan ook Zin? De hoofdpersonen in deze romans lijden aan Weltschmerz, ze hebben het gevoel dat zij ontheemd zijn, dat het Ware Leven zich 'elders' afspeelt. Bij dit soort literatuur denk ik aan de boeken van Hermann Hesse of aan The Picture of Dorian Gray van Oscar Wilde. Het zijn echte aanraders voor iedereen in de leeftijd tussen dertien en negentien jaar. Wie ooit als puber Siddharta of Nar- ziss und Goldmund van Hesse heeft gelezen, zal er zijn leven lang prettige herinneringen aan overhouden. Alleen groei je er op den duur uit later vind je er de magie van dat moment er niet meer in terug. De bekentenis van Lücio van de Portugese schrijver Mario de Sa-Carneiro (1890-1916) is een prachtige puberroman. Lücio wordt gemarteld door alle bo vengenoemde vragen. Eén vraag vooral kwelthem: die naar sexuele identiteit. Kan een man van een andere man hou den als hij geen homosexueel is? En hoe moet hij die liefde dan vorm geven? Ik noem The Picture of Dorian Gray niet zonder reden; De be kentenis van Lücio lijkt er een beetje op. Dorian Gray blijft eeuwig jong en mooi; zijn ge schilderde evenbeeld wordt daarentegen steeds ouder en le lijker. Er. is dus sprake van één persoon met twee 'aspecten'. Ook de hoofdpersoon in De be kentenis van Lucio, Ricardo de Loureiro, heeft twee aspecten, waarmee hij zijn vriend Lücio in opperste verwarring brengt. Maar bij de plot van De Sa-Car neiro steekt het verhaal van Wil de bleek en fantasieloos af. Niet-pubers raad ik De beken tenissen van Lücio niet aan. Het leven is tegelijkertijd ingewik kelder en eenvoudiger dan De Sa-Cameiro ons voorspiegelt. Bij de levensvragen die pubers stellen, halen 'volwassenen' de schouders op. Veel pubervragen zijn onbeantwoordbaar of ver liezen met het verstrijken van de jaren eenvoudigweg hun zin. Mario de Sa-Carneiro, De be kentenis van Lücio. Uitg. De Ar beiderspers, 1993. Prijs 24,90 gulden. W.S. Boeiende details Nederlandse kooplieden en an dere burgers richtten op 3 juni 1621 de West-Indische Com pagnie op. De handelsmaat schappij bleef altijd in de scha duw van haar grote tegenhan ger de VOC staan, maar haar geschiedenis is niettemin een aaneenschakeling van rampen, triomfen en heldendaden. Eén bijzondere episode van de WIC is beschreven door Charles R. Boxer. In 1959 ver scheen van zijn hand het stan daardwerk The Dutch in Brazil 1624-1654. Hij beschreef daarin de complete geschiedenis van de Nederlandse kolonie in Bra zilië, die door de WIC op de Portugezen was veroverd om controle te verkrijgen op de produktie, verscheping en ver koop van rietsuiker. Met de ver koop daarvan viel in Europa veel geld te verdienen. The Dutch in Brazil verscheen in 1977 voor het eerst in Neder landse vertaling als De Neder landers in Brazilië. Het boek is dit jaar opnieuw uitgegeven door uitgeverij Atlas/Contact. Het lijkt nog niet verouderd. Boxer heeft een vlotte, kristal heldere stijl. Het ene moment is de lezer bij Gouverneur-Gene raal Johan Maurits in Recife, het andere moment bevindt hij zich aan de koninklijke hoven in Lis sabon en Madrid, dan weer in de bestuurskamers van de Hee- ren XIX in Amsterdam. Boxer verveelt nooit, hooguit verliest de lezer door de honderden de tails die hij geeft de hoofdlijnen van het betoog wel eens uit het oog. Die details, vaak even drama tisch als onbekend, boeien soms nog het meeste. Van de afslachting en onthoofding van 442 Nederlandse soldaten op de kust van Elmina in 1626 tot de herovering van Recife in 1654, het is één aaneenschakeling van stoere en prachtige verhalen. Je zou haast zeggen: 'van Hollands glorie in de zeventiende eeuw,' maar dat klinkt zo gezwollen. W.S.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 26