'En nu wil ik eindelijk eens met dat beeldje weglopen' Blinde vrouwenversierder Cultuur&Kunst Film Britse film centraal in het LAKtheater 'Swoon' is bloedeloos en voorspelbaar Er zijn van die rollen die je je leven niet meer vergeet. Paul Newman in The Hustler, Meryl Streep in Sophie's Choice, Dus- tin Hofman in Rainman, Jan Decleir in Daens en nu weer Al Pacino in Scent of a Woman. Een magistrale rol waarin Pa cino een blinde luitenant-ko lonel neerzet die niet opge wassen is tegen de onweer staanbare geur van vrouwen. Een rol waarvoor hij terecht genomineerd is voor een Os- Het is overigens niet de eer ste keer dat hem dit overkomt, want Pacino is in Hollywood al jaren 'top of the bill'. Sinds zijn filmdebuut in 1971 kan hij terugkijken op een indrukwek kende filmcarrière met klin kende titels als Dog Day After noon, Serpico, Scarecrow, Dick Tracy en niet te vergeten de Godfather-trilogie, waarin hij de rol speelde van Michael Corleone. In Scent of a Woman, wat letterlijk vertaald de geur (of het parfum) van een vrouw betekent, speelt Pacino de ge wezen overste Frank Slade, die door een spelletje met grana ten, waarbij er eentje per on geluk (of niet) afging, abrupt een einde zag komen aan een glanzende militaire carrière. Na zesentwintig jaar trouwe dienst zit hij nu thuis te knie zen achter de whiskey en maakt zichzelf en zijn omge ving het leven zuur. Zijn tegenspeler in Scent of a Woman' is de 17-jarige Charlie Simms (het filmdebuut van Chris O'Donnell), een naïeve, brave beursstudent die zich niet thuis voelt tussen de rijke luiszoontjes op de universiteit. Om wat bij te verdienen laat hij zich een weekend inhuren als 'oppas' voor de blinde ve teraan. Maar in plaats van een rustig weekendje thuis, besluit de overste tot een laatste uit stapje naar New York. waarna hij zich als afsluting een kogel door zijn kop wil schieten. Daar doorheen speelt nog het verhaaltje van Charlie die er op school getuige van is ge weest hoe de rector te grazen is genomen, maar die weigert om de namen van de daders te noemen. Kortom, een integere jongen met een hart van goud tegenover een door het leven getekende, cynische 'diehard', die iedereen genadeloos op de korrel neemt en ook deze 'sof tie' wel eens even een levens lesje zal leren. Maar gaande weg neemt de brulboei in vo lume af en begint steeds meer menselijke trekjes te vertonen om aan het eind zelfs als pseu- do-vader op te treden als Charlie moet verschijnen voor het schooltribunaal. Regisseur Martin Brest heeft in Midnight Run al eerder twee onmogelijke types aan elkaar gekoppeld. Toen ging het om detective Robert de Ni- ro die mafia-boekhouder Charles Grodin aan de politie moet uitleveren, maar daar na een lange reis dwars door Amerika van af ziet uit sympa thie voor zijn tegenstander. In Scent of a Woman gaat Brest zo mogelijk nog een stapje verder door de overste geen zelfmoord te laten plegen uit sympathie voor zijn oppas. Dat klinkt nogal sentimenteel en dat is de film ook wel een beetje aan het eind. Maar vooral de eerste helft is het dolle pret en volop genieten van de schitterende rol van Pacino als no-nonsense schreeuwlelijk en innemende verleider, die zich ondanks zijn blindheid niet laat weer houden om de tango te dan sen en achter het stuur te krui pen van snelle sportwagen. Twee onvergetelijke scènes in een bij vlagen onstuimige ko medie. DONDERDAG 4 MAART 1993 Opnamen 'Bette van Zuylen' afgerond Amsterdam Digna Sinke (o.a. Boven de Bergen) heeft de opna men afgerond van Belle van Zuylen, een portret van de 18de- eeuwse Nederlandse schrijfster. De cineaste had al sinds 1985 een scenario klaarliggen, maar een problematische subsidiëring zorgde telkens voor uitstel. In de film staat de opkomst en on dergang van de vriendschap tussen Belle van Zuylen (1740- 1805) en de 27 jaren jongere schrijver/politicus Benjamin Con stant centraal. Belle van Zuylen gaat in september in première, later gevolgd door een drie-delige televisiebewerking. Tribute to Betty Page in de Melkweg Amsterdam Cult Video organiseert in samenwerking met Penthouse en Mail Female A Tribute to Betty Page in de Melk weg te Amsterdam. Het gebeuren omvat een tentoonstelling, filmvertoningen en een Betty Page Tribute Party op 11 maart. De expositie, die loopt van 11 maart tot 5 april, bevat naast fo to's en merchandise ook kunstwerken van artiesten die zich door de strip-ster lieten inspireren. Betty Page was in de jaren vijftig een bijzonder populair pin-up model, en een van de eer sten die openlijk s.m. en bondage propageerde. Meteor in zee met Independant Films brussel/amsterdam Jan Verheyen, België's grootste onafhankelij ke filmdistributeur, is een samenwerking aangegaan met het Nederlandse Meteor Film. Verheyens Independant Films en Me teor, tot voor kort eikaars concurrenten, gaan in de toekomst ge- zamelijk video-distributierechten voor de Benelux verwetven. Het verbond volgt op het recente faillissement van drie video distributeurs in de Benelux, te weten Excalibur, Lumina en CNR, volgens Verheyen een direct gevolg van mismanagement en te hoge aankoopsommen. De samenwerking betekent dat Meteor veel sterker is komen te staan tegenover de andere grote onaf hankelijke filmdistributeur in Nederland, Concorde Film. Exclu sieve contacten van Concorde Film met grote Amerikaanse film producenten als Carolco zou Meteor nu via Verheyens relaties kunnen gaan ondermijnen. FILMS IN LEIDEN film overzicht letty stam Britse filmweek in het LAKtheater, Cleve- ringaplaats 1, Leiden. The third man ma 8/3, 20.00 uur, Oliver Twist, 22.00 uur, Family life, di 9/3, 20.00 uur. The roman tic English woman, 22.15 uur. A hard day's night, woe 10/3, 20.00 uur, Qua- drophenia, 22.00 uur. A Passage to India, do 11/3, 20.00 uur Sid Nancy, vr12/3, 20.00 uur, Sammy and Rosie get laid, 22.15 uur. De Britten regeren weer. Een week lang domineren films van overzee het programma in het Leidse LAKtheater. Voor de Tweede Wereldoorlog was de Britse filmindustrie nummer twee op de wereldranglijst. Daarna werd het stiller totdat in de jaren tachtig regisseurs als Stephen Frears, Neil Jordan en Alex Cox zich aandienden. Re den voor het LAKtheater de na oorlogse Britse cinema in vogel vlucht te belichten. Het theater geeft daarmee meteen een indruk van het wel en wee in die jaren. Het 'Britta- nia rules the waves' van voor 1940 was dik in de schulden de oorlog uitgekomen. Het land verloor zijn status als super macht aan de Verenigde Staten, een klap die de Britten nooit te boven zijn gekomen. Hun won den likkend trokken ze zich te rug op hun eilanden. Vlak na de oorlog leverde de Britse cinema een vloed aan verfilmingen van beroemde boeken. The third man van Ca rol Reed uit 1949, waarmee het LAKtheater de week opent, is daar een mooi voorbeeld van. Graham Greenes boek was de basis. Geweldenaar Orson Wel; les schittert als tweederangs schrijver die zijn voormalige vriend op de voeten zit. Oliver Twist is de tweede film. David Lean verfilmde Charles Dickens schrijnende verhaal over ar moede in het Victoriaanse tijd perk. Alec Guinness speelt de schurk Fagin, leider van een zakkenrollersbende waarin jon getje Twist noodgedwongen in terecht komt. Engelands rol in de popmu ziek komt aan de orde in A hard clay's night, Quadrophenia en Sid Nancy. Laatstgenoemde film toont de punkwave uit de jaren zeventig met de legendari sche Sex Pistols. Alex Cox ver filmde de drang naar zelfde structie van bassist Sid Vicious. Quadrophenia van Franc Rod ham brengt de jaren zestig in beeld. De stiff upperlip van het establishment krulde in die tijd geschokt van de muziek en de jongeren mei hun andere, alter natieve manier van leven. Ri chard Lester toont met zijn A hard day's night het vermoeien de leven van de Beatles com pleet met massa's zwijmelende tieners. Kenneth Loach werpt zich in Family Life op het gezinsleven. Een 16-jarig meisje krijgt het etiket 'schizofreen' opgeplakt en valt op alle manieren buiten de boot. Glenda Jackson heeft helaas de politiek verkozen bo ven het witte doek. Deze week is ze met Michael Caine te be wonderen in The romantic Eng lish woman, een film van de Amerikaanse regisseur Joseph Losey. Glenda komt niet aan haar trekken bij haar man en begint een affaire met een gigo lo. Haar echtgenoot gebruikt de twee als inspiratiebron voor zijn boek. Engeland en de koloniën komt aan bod in twee films. Da vid Lean verfilmde A passage to India van E.M. Forster. De schrijver was weinig optimis tisch over de manier waarop zijn land met India omging. In de film beschuldigt een jonge Britse vrouw een Indiase arts van verkrachting. A passage to India grijpt terug op de na-oor- logse traditie van verfilmingen van literaire werken. De geschiedenis van Enge land als voormalig wereldheer ser komt ook aan de orde in Sammy and Rosie get laid van Stephen Frears. De Pakistaanse Londenaar Sammy woont sa men met Rosie in een afbraak buurt. Rassenrellen laaien steeds weer op. Premier Marga ret Thatcher geeft haar 'onder danen' even het idee dat Brit- tannia weer meedoet in de we reldpolitiek. Sammy's vader, een keurige Pakistaanse nota bel, komt over en is echter ge schokt dat zijn waardige Enge land zo aftakelt. Sammy and Rosie get laid is ook het filmde buut van Roland Gift, de zanger van de Fine Young Cannibals. overal op kunt trainen. Voor haast ieder praktisch probleem waar je als blinde mee wordt geconfronteerd, heeft men wel een oplossing. Maar op de vraag waarom juist zij hun gezichts vermogen moesten verliezen, zullen ze behalve een medische verklaring, nooit een bevredi gend antwoord krijgen." Kolonel Frank Slade heeft op z'n zachtst gezegd een aardig al coholprobleem. In hoeverre... Pacino maakt zelf de zin af: is de rol van Frank Slade voor mij autobiografisch? Ik ken die vraag. Het antwoord is dat ge lukkig ook dat probleem voorbij is. De periode dat ik hele dagen languit in bad lag met een fles drank in mijn hand, behoren voorgoed tot het verleden." U lijkt een voorkeur te heb ben voor karakters die sterk ge dreven zijn. Of is dat toeval „Het is een combinatie. Ik hou van mensen die alles op al les zetten om een doel te berei ken. Dat fascineert me. Daar naast geven zulk soort rollen je als acteur een extra dimensie. Mensen die voor een bepaald doel vechten, deinzen er niet voor terug grenzen te overtre den. Als acteur levert je dat aan zienlijk meer vrijheid op en daar ben ik altijd in geïnteres seerd". BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Daens 12 j., 14, 18.45, 21.30, za zo 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 2 C'est arrivé prés de chez vous 16 j., 19.30, 22, do vr 14 The crying game 21.45 ALFA 3 Indochine 12 j., 13.30, 20.30, za zo 13, 17,20.30 ALFA 4 Glengarry Glen Ross a.I., 14,19.30, 22, za zo 13.30, 16, 19.30, 22 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 the story of Qui Ju 16 j., 16, 18.45, 21.30, madiook 13.15 ALHAMBRA2 Orlandoa.l., 18.45, 21.30, madi ook 13.15, 16 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Body of evidence 16 j., 13.15, 16, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Sneakers a.l., 13.15, 16:18.45, 21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Scent of a woman a.l., 13.15, 16.45, 20.30 CALYPSO 2 Death becomes her a.l., 13.15, 16, 19.15,22 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Of mice and men a.l., 14.30, 17, 19.30,22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA II ladro di Bambini a l.. 14.30, 17, 19.30,22.15 CINECENTER-PIERROT Salt on our skin a.l., 14.30, 17, 19.30,2 2 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.l., 14.30, 17.15. 19.45,22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Dracula 12 j. 19,21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Death becomes her a.l., 18.45, 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Under Siege 16 j., 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Blew Up a I., 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 4 Sister Act a.l 13.15,16, 18.45, 21.30 CITY 5 Champions a I 13.15, 16, 18.45 Single white female 16 j., 21.30 Al Pacino dubbel genomineerd voor Oscars: Tom Kalin reconstrueert geruchtmakende zaak Al Pacino heeft de reputa tie journalisten te mijden en überhaupt een hekel te hebben aan praten over zijn werk. Toch gaf hij toe stemming voor een ont moeting met een kleine groep journalisten. Naast het feit dat ouder worden hem naar eigen zeggen meer zekerheid geeft, heeft Pacino ook nog een andere reden zichzelf meer open te stellen voor het publiek: de promotie van twee speelfilms. Allereerst Glengyrry Glen Ross, de verfilming van David Ma- met's theaterstuk. En Scent Of A Woman, waarin hij is te zien als een blinde\ kolonel, wiens laatste wens het is een weekend door te kunnen brengen in een luxe hotel in New York, inclusief een goed diner, het beminnen in een Ferrari Testarossa. Beide rollen zijn door publiek en critici geprezen als Pacino's beste acteerprestaties sinds The Godfather. Daarnaast ziet het er naar uit dat Scent Of A Woman niet alleen kolonel Frank Slade's laatste droomwens vervult, doch tevens die van Al Pacino: het in ontvangst mogen nemen van de Oscar voor Beste Acteur, tijdens de Academy Awards pre sentatie op 25 maart aanstaan de. Ook voor de rol in Glengarry Glen Ross is hij trouwens voor een Oscar genomineerd. Het zou wel heel kras zijn als hij hem niet zou krijgen. Sinds uw rol als Michael Corleone in de 'Godfather' bent u zes keer voor een Oscar geno mineerd. In alle gevallen kwam de naam van een collega uit de envelop. Wat betekent een Oscar „Erkenning. Pure erkenning. Geloof me, als je zes keer een collega naar dat podium ziet lo pen, groeit de behoefte ooit eens zelf dat beeldje te krijgen. Maar ik probeer er zo min mo gelijk aan te denken. Als het ge beurt, gebeurt het...". U geniet faam voor de zeer intense manier waarop u zich op rollen voorbereidt. „Ik ga daarin zo ver als nodig is. Tijdens het maken van The Godfather zag ik het als een ver- De jongste géneratie filmers die in het New Yorkse circuit van zich doet spreken heeft zich georganiseerd rond pro- ducente Christine Vachon. Het gaat om een aantal twintigers die zich vaak met behulp van videotechnieken toeleggen op het maken van hoogst gesti leerde films waarin homo seksualiteit, vervreemding en eenzaamheid de belangrijkste thema's zijn. Uit die groep mensen zijn er nu twee die op internationale festivals de aandacht hebben getrokken. Eerst Tod Haynes met Poison, nu Tom Kalin met Swoon. Kalin nam als uit gangspunt voor zijn film een geruchtmakende zaak uit 1924. Twee jongemannen (beiden niet ouder dan 18) ontvoerden en vermoordden zonder duidelijk motief een tienjarig jochie. Uit het ge rechtelijk onderzoek kwam naar voren dat de twee, Ri chard Loeb en Nathan Leo pold, uit welgestelde joodse fa milies afkomstig waren, zeer intelligent waren en een hoi moseksuele relatie onderhiel den. Genoeg om veel pijnlijke sociale en politieke vooroorde len op te rakelen, en dat deed de sensatiepers dan ook met graagte. Tom Kalin houdt zich in zijn film nauwgezet aan de proto collen van de politieonderzoe ken, de rechtbankverslagen en de radioreportages die over de zaak werden gemaakt. Die of ficiële geschiedschrijving wordt aangevuld met dag boekaantekeningen van de twee mannen. Zo ontstaat een reconstructie vanuit verschil lende optieken; de maatschap pelijke druk om achter een Leopold (Craig Chester) en Loeb (Daniel Schlachet) in 'Swoon'. misdaad een reden te zoeken en die vast te leggen zodat er een vonnis geveld kan worden wordt afgezet tegen het per soonlijk relaas van een liefdes geschiedenis zonder moraal. Kalin vertelt dat verhaal in sterk gestileerde zwart wit beel den, die aan ons oog voorbij- vloeien door middel van veel camerabewegingen en een snel le montage. Zeker in het begjn van de film lijken de beelden meer gericht op het scheppen van een sfeer dan op het vertel len'van een verhaal; de zeer ar tificiële fotografie richt zich sterk op de contrasten tussen licht en donker en de snel ge monteerde ciose-ups staan veelal los wat er gezegd wordt. Toch weet Kalin met deze aanpak wel degelijk een heel 'los' gevoel over te brengen, als of zijn personages buiten de wereld staan en alleen gericht zijn op elkaar. De oude jour naal- en filmbeelden die hun dagboekteksten begeleiden ge ven ook aan dat de twee nauwe lijks of geen onderscheid maken tussen de reële en de fictieve wereld om hen heen. In zo'n constellatie kan de liefdesver klaring van Nathan aan Richard ('Ik doe alles wat je wilt') ge vaarlijke proporties aannemen. Zeker wanneer Richard fanta seert over de perfecte misdaad en Nathan zich forceert om daar aan mee te werken, om Ri chard niet te verliezen. Hun achteloze stemmen sommen in hun dagboeken de misdaden op die ze plegen: overvallen, brandstichtingen, berovingen. Maar Richard is snel verveeld en besluit dat er iemand vermoord moet wor den. Wanneer hun slachtoffer eenmaal is gevallen vieren de twee dat met een vrijpartij. Tot dat moment is Swoon wel in trigerend, maar Kalin's pro bleem is dat hij heeft besloten zich in het verloop nauwkeu rig aan de officiële ge schiedschrijving te houden. Zo ontstaat een tameli|k bloede loze en voorspelbare schets, waarbij de vernieuwende aan pak van het begin het aflegt te gen de zelf opgelegde dwang van nauwkeurigheid. En wan neer we ook nog eens de ge- vangenisiaren van de twee voorgeschoteld kriigen blijkt Swoon ineens veel tc lang te duren. eiste om mezelf in de mafia te verdiepen. Voor de rol van Tony Montana in Scarface zag ik het als een verplichting om met mensen uit het Columbiaanse drugskartel te praten. Ik wil alles over mijn rollen weten. Zonder die wetenschap wordt mijn adrenaline niet verhoogd en voel ik mezelf onzeker...". In Scent Of A Woman speelt li de rol van een blinde kolonel. Op welke wijze hebt u zichzelf op die rol voorbereid? „Door in eerste instantie con tact te zoeken met verschillende organisaties die zich bezighou den met het begeleiden van blinde mensen. Bij blindheid moet je twee dingen onder scheiden. Mensen die blind zijn geboren en mensen die pas op latere leeftijd hun gezichtsver mogen hebben verloren. Mijn rol als kolonel Frank Slade ver eiste dat ik mezelf op die laatste groep concentreerde. Via ver schillende organisaties heb ik met zulk soort mensen gespro ken en dezelfde trainingen ge volgd waar ook zij het meest van leerden. Op zich vrij simpe le trainingen. Hoe draai je een telefoonnummer? Hoe beweeg je jezelf in een ruimte waar je nog nooit eerder bent geweest? Vanaf de eerste dag dat ik me daarmee bezighield, realiseerde ik me hoe ontzettend moeilijk het voor die mensen moet zijn. Zowel in een praktische, als ook emotionele vorm. „Waar die mensen het meeste moeite mee hebben, dat is de vraag 'Waarom moest het juist mij overkomen?'. Het trieste is dat je jezelf na het verliezen van je gezichtsvermogen haast Oliver Twist in Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 25