Cultuur Kunst De 'koninklijke zalen' van De Lakenhal 99 Schilderijen op reis Toneelstuk om geluid bij uit te schakelen iJ7c/ewondering DONDERDAG 4 MAART 1993 23 LEIDS CABARET FESTIVAL FINALE GEMIST? Herhaling met: - HESTER HOFMAN (foto) - PIETER DE RIJK - C. V.D. KROON na de pauze gastoptreden VINCENT BIJLO zaterdag 13 maart LEIDSE SCHOUWBURG telefoon 071-131943/131944 Film Boeken c Orson Welles, Clenda Jack- r Verzwijgen, verge- Z 3 son, E.M. Forster, Graham Z O ten en verdwijnen. Greene, the Beatles, the Sex Pistols, Het zijn opnieuw de sleu- Victoriaanse armoede en rassenrel- telwoorden in J. Bernlefs lenHet LAKtheater toont een wee- romanEclips' klang de Britse cinema van na de oorlog Museumzalen gerenoveerd aan vooravond van grootse landschapstentoonstelling Twee tentoonstellingsruimtes in het Stedelijk Museum De Lakenhal hebben in de afgelopen maanden een com plete metamorfose ondergaan. De Singel- en de Bieder meierzaal, voorheen opgesplitst in vier bedompte ruim tes, zijn omgetoverd tot lichte, open zalen waar straks de vroeg-20ste eeuwse kunst een eigen plek krijgt. De La kenhal is daarmee twee 'koninklijke zalen' rijker. Directeur Jetteke Bolten van het stedelijk museum is apetrots op de gedaanteverwisseling die de museumzalen hebben onder gaan. „Het was al heel lang een wens om die twee ruimtes op te knappen", vertelt ze. „Maar er was gewoonweg geen geld Een groot 19de-eeuws be hangsel luidde, onverwacht, het einde in van de stoffige, oude zalen. Het behangsel, vastge plakt op een grote houten plaat, was ooit aan het museum in bruikleen gegeven. Vorig jaar moest het worden teruggege ven. Het kunstwerk was echter zo groot dat het alleen via een raam de Biedermeierzaal kon verlaten, en dan alleen nog wanneer het verlaagde plafond eruit werd gesloopt. Zo werd de verhuizing van het behangplak- sel aanleiding voor het besluit om de Biedermeierzaal, en meteen ook maar de Singelzaal, te ontmantelen. Van achter het vergeelde tex tiel en de verlaagde plafonds kwamen de mooie, oude delen van de museumzalen weer te voorschijn. Het oorspronkelijke cassetteplafond bleek evenwel zwaar beschadigd. Gemeente en museum hadden geen geld achter de hand om het herstel te betalen. Dus voordat de stu- cadoor en winterschilder aan de slag konden moesten eerst de kosten van de renovatie, be groot op een kleine drie ton, ge regeld worden. Directeur Bolten slaagde er in projektontwikkelaar MABON/HBM te interesseren als hoofdsponsor op te treden. Daarnaast leverden AKZO Coatings (Sikkens) en Bruijnzeel bijdragen in natura. Daarmee was de aanzet gegeven de zalen helemaal op te knappen. De ge meente hoefde nog maar voor minder dan een derde van de kosten op te draaien. Parketvloer Een bijzonderheid is de parket vloer die de firma Bruijnzeel heeft geleverd. Enige tijd gele den bladerde museumdirecteur Bolten door een exemplaar van het vroegere tijdschrift De Stijl en trof daarin een advertentie yan Bruijnzeel waarin een par ketvloer werd aangeprezen, ontworpen door Vilmos Huszar, één van de oprichters van De Stijl. Bolten: „Ik heb toen contact opgenomen met de firma Bruijnzeel en gezegd dat er een unieke kans was om deze par ketvloer te realiseren. In de ge- rehoveerde Singel- en Bieder meierzaal krijgt namelijk de vroeg-20ste eeuwse kunst, voor het eerst, een vaste plek. Daar onder bevinden zich enkele glas-in-lood ramen en tekenin gen van Theo van Doesburg, ook één van de oprichters van De Stijl. Een uitgelezen kans dus voor Bruijnzeel om in deze zalen de meest passende vloer aan te leggen. Gelukkig vond de directeur van Bruijnzeel dat ook, en maakte hij een scherpe offerte." Directeur Bolten zegt geen Een viertal bedompte ruimtes in De Lakenhal zijn omgetoverd tot lichte, open zalen waar straks de vroeg-20ste eeuwse kunst een eigen plek krijgt. FOTO HIELCO KUIPERS enkele moeite te hebben met de betrokkenheid van sponsors. Integendeel. „Ik vind het prima dat bedrijven er blijk van geven betrokken te willen zijn bij het wel en wee van het stedelijk museum. Dat is altijd zo ge weest. De Lakenhal is van ouds her een industrieeel gebouw. In het verleden zijn uitbreidingen ook gefinancieerd dankzij schenkingen van groot-indus triëlen. Het betrekken van be drijven bij het museum is dus zo oud als De Lakenhal zelf." De gerenoveerde zalen zijn, volgens Bolten,.in één klap de mooiste van het museum. Twee ruimtes met koninklijke allure. Niet voor niets dus toont de museumdirecteur zich apetrots tijdens een rondleiding door de zalen. Via de hoge ramen valt een zee van licht naar binnen. „Dat moet straks wel gefilterd worden door een zonwering omdat op de tekeningen die er komen te hangen, van de hand van Theo van Doesburg, niet te veel licht mag komen." De winterschilder legt intus sen de laatste hand aan de fraai geprofileerde lambrizering, net op tijd voor de grootse land schapstentoonstelling, die vanaf 20 maart in De Lakenhal te zien is. Voordat de 20ste-eeuwse kunst er een vaste plaats krijgt komt in de vernieuwde zalen eerst de hedendaagse compo nent van 'vijf eeuwen land schap' te hangen. Liefhebbers van oude meesters komen er oog in oog te staan met verras sende nieuwe visies op het ver trouwde thema landschap, en liefhebbers van moderne kunst krijgen elders in het museum interessante aanknopingspun ten met de traditie aangeboden. „Continüiteit en vernieuwing", vat jetteke Bolten samen. „Ik denk dat onder die noemer het hele huidige beleid van het mu seum valt onder te brengen". THEATER RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Overgewicht, onbelangrijk vormeloos van Wemer Schwab, gespeeld door De Trust Gezien première 3/3, LAKtheater, Leiden Hoe ziet de wereld eruit als we onze beleefdheidsnormen ach terwege laten en doen wat onze driften ons ingeven? De nieuwe voorstelling van De Trust geeft daar een aardig beeld van. In een met tl-lampen verlicht café zitten de stamgasten bij elkaar. Een leraar, een kinderloos echt paar van wie de man het liefst met jongens naar bed gaat, een onvriendelijke barjuf, een pooi er en zijn vriendin en een exhi- bitioniste. Ze praten veel, maar er wordt niet werkelijk wat gezegd. In het café is ook een buitengewoon mooi paar aanwezig, gelukkige mensen die duidelijk opgaan in elkaar. Zij zijn het symbool voor de wereld van de uiterlijke schijn. De stamgasten zoeken toenadering, lijken een gesprek te willen met de mooie mensen, maar gaan over tot een soort ri tuele verkrachting. Na een don kerslag zien we dat ze het prachtige paar hebben opgege- Theu Boermans heeft met zijn regie voor typetjestoneel gekozen. Ieder typetje heeft zijn eigen gebaartjes. Zo strijkt de vrouw steeds de kleren van haar man glad, laat de exhibitioniste geregeld haar geslachtsdeel zien om geld voor de jukebox te krij gen en is de waardin degene die keer op keer die jukebox weer uitschopt. Rituelen krijgen overigens in het hele stuk grote aandacht. Zo zit er een werkelijk prachtige scene in waarin alle stamgasten rond de lijken gaan zitten. De leraar neemt als een dirigent de leiding en bepaalt de manier waarop de aanwezigen hun schuld belijden. Het is jammer dat de teksten zo verschrikkelijk overduidelijk zijn. Na enkele nietszeggende bespiegelingen over geluk, lief de en werkelijkheid weten we het wel: de personages bevin den zich in een hopeloze situa tie en daar komt geen verande ring in. Eigenlijk zou je bij dit toneelstuk, net als bij een televi sieprogramma, de mogelijkheid moeten hebben om het geluid uit te schakelen. De plaatjes spreken namelijk voor zich, de tekst irriteert alleen maar. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de m snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Antoine Bodar, universitair docent aan de Leidse universiteit, priester en televisiepersoonlijkheid zijn bewondering uit: „Stilte en ruimte zijri de twee grootste weelden van onze tijd." Ik bewonder De Uitvaart van Maria van Andrea Mantegna. Sinds 1979 heb ik het schilderij twee keer in het echt gezien. De eerste keer was in 1979. Toen bekeek ik het in het Praclo in Madrid, waar het normaal gesproken hangt. Vorig jaar zag ik het opnieuw; om precies te zijn op drie april, toen het deel uitmaakte van een overzichtstentoonstellingvan het werk van Mantegna in de Royal Academy in Londen. Voor die tentoonstelling en voor dat schilderij ben ik speciaal naar Londen gereisd. Oospronkelijk was het schilderij groter dan nu; het is ooit verzaagd. Er zijn nog twee resten van over: één paneeltje van 54 bij 52 centimeter en een ander deeltje, waarin God te zien is die de ziel van Maria ontvangt. Rondom het doodsbed van Maria staan elf apostelen. Petrus, de oudste, leest het dodenofficie en een ander hanteert het wierookvat waarmee hij Maria's lichaam bewierookt. Alle apostelen zingen. Links vóór staat Johannes met een palmtak in zijn hand. Wilt u weten waarom? Volgens een legende bezocht een engel Maria met de boodschap dat zij binnen enkele dagen zou sterven. De engel gaf Maria een palmtak, die de doodsbaar bescherming zou bieden. Daarna Uet de engel in een wolk de apostel Johannes komen, die op dat moment in Efesos was. Johannes was de (toegewezen) zoon van Maria, vanaf het moment dat Christus aan het kruis tegen haar zei: 'Vrouw, zie uw zoon' en tegen Johannes: 'Zie, uw moeder.' Nadat Johannes de palmtak van Maria ontvangen had, verzuchtte hij, 'waren de andere apostelen ook maar hier.' Meteen kwamen ze in wolkjes aanvliegen en stapten ze bij Johannes af. Dat is toch een leuke legende? Ik bewonder het schilderij vooral om zijn ruimtelijke werking. De structuur van de vloertegels suggereert diepte en perspectief. Achter het sterfbed heeft de toeschouwer uitzicht op een prachtige doorkijk van Mantua, waar Mantegna en zijn opdrachtgever woonden. Je ziet het meer rondom de stad ,en een deel van de brug van S. Giorgio, die nu nog deels zo bestaat. Als ik dat landschap zie, ben ik meteen in Italië. Het oorspronkelijke schilderij had een hoge boog, die de compositie afrondde en de plaats van handeling tot een ruime, luchtige zaal maakte. Die suggestie is door het verzagen deels verdwenen, maar toch fascineert die ruimtelijke werking me evengoed. Ruimte en stilte, dat zijn de twee grootste weelden van onze tijd. Soms hoor ik wel eens iemand zeggen: 'Ik denk dat ik kleiner ga wonen, die ruimte is veel te groot voor mij alleen.' Dan denk ik, wat een onzin, geniet er toch van! Doe desnoods een kamer dicht. Ikzelf woon groot en ik waardeer mijn ruimte zeer. Het schilderij is eenvoudig van compositie £n kleur, maar tegelijkertijd gestileerd. Dat is voor mij hét kenmerk van de vijftiende eeuw: een wereld waarin het leven gestileerd werd, waarin vriendschap en hoffelijkheid de levensvormen bepaalden. Ik streef in onze eeuw hetzelfde na. Iemand een hand geven, de deur voor ie mand open houden, dat zijn niet louter uiterlijkheden, daar in straalt iemands innerlijk door. Als ik aan de vijftiende eeuw denk, dan zie ik een feest, plechtig en vrolijk tegelijk. Dat heb ik niet alleen bij de vijftien de eeuw, hoor. Ook als ik aan de twaalfde eeuw denk e leven in Parijs, Lon den en Amsterdam omstreeks 1900. et Ingrijpende verbouwing zuidvleugel van Rijksmuseum AMSTERDAM «JAN RUSDAM De zuidvleugel van het Amster damse Rijksmuseum is tot eind 1995 gesloten in verband met een ingrijpende renovatie. Voor het onderbrengen van de col lectie 19de-eeuwse schilder kunst is een originele oplossing gevonden. Ongeveer 300 schil derijen gaan dit jaar, voor een periode van drie maanden of ianger, uit logeren in een veer tiental Nederlandse musea, waaronder de Leidse Lakenhal. Met de renovatie van de zuid vleugel is in totaal 20 miljoen gulden gemoeid. Het leeuwe- deel van dat bedrag wordt be taald door de Rijksoverheid (12 miljoen). De PTT draagt als sponsor 4 miljoen bij. Er res teert dus nog een gat van 4 mil joen. Het Rijksmuseum wil dat geld bij elkaar krijgen via een grote publieksactie waarvoor, Sonja Barend volgende maand (17 april) het startsein zal geven in haar tv-programma 'Sonja op zaterdag'. Iedereen die 15 gulden over maakt naar een speciaal daar voor opengesteld gironummer krijgt een toegangskaart voor de vernieuwde zuidvleugel, en maakt daarnaast kans op een kunstwerk. Drie Nederlandse kunsthandelaren hebben hier voor een kunstwerk ter beschik king gesteld: een zelfportret van de Rembrandtleerling Ulrich Mayer, een landschap van Bauer en een aquarel van Isaac Israëls. Ze hebben een geza menlijke waarde van circa 95.000 gulden. Eind dit jaar zal Sonja Barend, in een programma dat geheel gewijd zal zijn aan het Rijksmu- de Het ontwerp van architect Wim Quist zuidvleugel van het Rijksmuseum, met t aan de Museumpleinzijde. de FOTO LOEK ZUYDERDUIN kunstwerken bekend maken. In het programma 'museumschat ten' zal de directeur van het Rijksmuseum. Henk van Os, op 15 mei aandacht besteden aan de drie te verloten kunstwerken. Behalve het inzamelen van geld hoopt Van Os met de actie ook duidelijk te maken dat het Rijksmuseum niet alleen het onderkomen is van de Nacht wacht, maar dat ook de Aziati sche kunst en 18de- en 19de- eeuwse schilderkunst tot de schatten van het museum be horen. Die collectie zal straks, na de renovatie, weer de hoofd moot vormen in de zuidvleugel. Renovatieplan „De zuidvleugel is een heel ver waarloosd deel van het Rijks museum," liet directeur Van Os gisteren onomwonden weten tijdens de presentatie van het renovatieplan. De klimatologi sche omstandigheden waren er niet langer verantwoord, zowel voor de schilderijen als voor de bezoekers en het personeel. Het renovatieplan, van de hand van architect Wim Quist, maakt daaraan een eind. De zuidvleu gel zal worden voorzien van air conditioning, zodat het klimaat straks optimaal zal zijn. Quist noemt de renovatie „een uiterst delicate operatie." Niet in de laatste plaats omdat binnen het gebouw een in de grond verzonken depot moet worden aangebracht. Om er voor te zorgen dat de depotkel- der op z'n plaats blijft en niet gaat drijven op het grondwater krijgt die een betonnen vloer van maar liefst drie meter dik. De vele kleine ruimtes in de zuidvleugel worden opengebro ken zodat grotere zalen ont staan en een nieuwe looproute. Een blikvanger in het gebouw wordt de nieuwe lift, omgeven koker door een ovale gla waar omheen weer een open trap wordt gewikkeld. De zalen voor de 18de- en 19de-eeuwse schilderijen op de verdieping worden met elkaar verbonden door een brug zodat ook hier een verbeterde looproute ont staat. Aan de buitenkant van het ge bouw zal weinig te zien zijn van de ingrijpende renovatie. De entree van de zuidvleugel aan het Museumplein wordt ver groot met een ijle. glazen in gangsvitrine. De ruimere en treehal, met betere kassa's, meer toiletten en grotere garde robes komt, volgens Van Os, te gemoet aan de groeiende pu blieke belangstelling voor de 19de-eeuwse kunst. Eeuw apart Museumdirecteur Van Os over handigde aan Sonja Barend het eerste exemplaar van het boek 'Een eeuw apart', over de col lectie 19de-eeuwse schilderijen van het Rijksmuseum. In 50 groot afgebeelde kunstwerken en circa 250 kleinere afbeeldin gen wordt een beeld gegeven van de verschillende stromin gen, de toonaangevende kun stenaars en hun werken. Van elk verkocht boek (prijs: 25 gul den) zal ook vijf gulden ten goe de komen aan het fonds voor de renovatie van de zuidvleugel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23