'Als er niets gebeurt, gaat de publieke omroep de mist in' Rtv show T\ Doortrekken Feestje bij 'Goede Tijden, Slechte Tijden' 'Mijn ziel en zaligheid zit in die muziek' MAANDAG 1 MAART 1993 Televisie-producent Harry de Winter: STARDOM De produktiemaatschappij IDTV werkt aan een dage lijkse soap met als centraal thema de Tour de France. Het is de bedoeling dat de tv-serie in 1995 in de drie weken van de Tour wordt uitgezonden. IDTV-direc- teur Harry de Winter: „Het wordt een groot project waarbij meerdere landen betrokken zijn. Naast de NOS werken omroepen uit België, Frankrijk en Duits land aan de serie mee." AMSTERDAM FRED VAN GARDEREN B Ie Nederlandse tele- JÊ visie wordt steeds ffl meer gevuld door programma's van 'vrijbuiters'. Maakten de omroepen vroeger al hun programma's zelf, tegen woordig fungeren ze steeds meer als eindredacteur van pro- dukten, aangeleverd door onaf hankelijke producenten. Al 35 tot 40 procent van de program ma's, uitgezonden door de pu blieke omroepen, worden ge maakt door de Van den Endes en de De Mollen. Bij RTL 4 ligt dat getal nog veel hoger: 60 tot 70 procent. Gouden tijden dus voor de programmamakers van buiten. Ook voor Harry de Win ter. directeur van IDTV. 'Tweehonderd lv-program- ma's levert hij aan de publieke omroep in een kwartaal. Van Lingo tot Pleidooi, van De Con- naisseur tot Boggle en van 12 Sleden. 13 Ongelukken tot Ka raoke. Zestig mensen werken er in zijn bedrijf die samen voor een jaaromzet zorgen van zo'n 30 miljoen. En de groei is er nog niet uit. „We zitten nu op 80 procent van ons vermogen", al- I dus De Winter. ID'IV is zeker niet de grootste producent in Nederland. Het j 'typisch Amsterdamse bedrijf moet Joop van den Ende en lohn de Mol voor zich dulden. Maar dat geeft niet, want groot zijn is alleen maar lastig. In het buitenland adverteert IDTV dan ook met de slogan: 'We might not be the biggest, but we are certainly the most creative'. En zo moet het blijven. De Winter: „Onze kracht zit in de ontwik keling van eigen formules. De spelletjes die wij maken zijn al lemaal van onszelf. Als je geen ideeën meer hebt, houdt het in onze branche op. Dal is je con currentie. Ie moet blijven ont wikkelen. Achter elk succesvol spelletje staat een nieuwe. En dat is geen stress; dat gaat voor alsnog vanzelf." Projectontwikkelaar „Ik zie mezelf als een creatieve projectontwikkelaar. Een pro- IDTV-directeur Harry de Winter: „Ik zie mezelf als een creatieve projectontwikkelaar." jectontwikkelaar neemt een stuk grond en vraagt zich af wat hij er op gaat zetten, kijkend naar de behoefte. Zo bekijken wij een omroep. Wat hebben ze al. wat doen ze goed. wat doen ze slecht. Daarna maken wij uit niets iets. Uit lucht ontstaat een zijn studietijd bij de omroep. Hij had daarvoor zijn brood ver diend als straatzanger en discjockey, maar in 1976 kreeg hij van de jubilerende NCRV (50 jaar) de opdracht om vier jon- gerenfestivals te organiseren. Hij kreeg op vier zaterdagen tel kens 5.000 jongeren op de been. Zijn naam was gevestigd. De NCRV gaf hem zijn eigen pro gramma, Filter Furore Show, maar dat hield al snel op te be staan omdat de inhoud de christelijke omroep te ver ging. Na een periode Rock Tempel (KRO) begon hij voor zichzelf. De Winter: „Men zei: 'Wat ga jij doen? De omroepen maken hun programma's toch' zelf?.' Mijn antwoord luidde: 'In het buitenland is dat absoluut niet zo, dus dat zal in Nederland ook wel veranderen.' Het duurde lang. Het eerste jaar was ik meer freeiancemedewerker dan onaf hankelijk producent. Ik begon met het maken van videoclips en verzorgde de beelden bij an dere muziekevenementen (De Winter was de man achter Live Aid en het Madonnaconcert in Milaan fvg). Ondertussen deed ik ook 'Je ziet maar' voor de VARA en Clipparade. Als ik daarmee was doorgegaan, had het bedrijf niet meer bestaan. Popmuziek en jeugdcultuur zijn niet de inzet in de strijd om de kijkcijfers. Dus kwam ik op tijd met de spelletjes. En sinds kort, met de komst van Anton Smit (oud creatief leider van De Voorziening, oud hoofd amuse ment VARA red.), maken we ook drama." Commercie De Winter produceert tot nu toe alleen nog maar voor de publie ke omroep, maar een deel van zijn produkten kan zo door RTL 4 worden uitgezonden. De Winter: „De helft kan zo op de commerciële tv. Ik denk alleen al aan Lingo, Boggle en 12 Sle den, 13 Ongelukken. En als ik voor de commerciële tv een programma kan maken en zij geloven er in dan zal ik dat ook doen. Maar er zullen altijd din gen blijven die ik wil maken en waarin de commercie niet is ge ïnteresseerd. Pleidooi bijvoor beeld of De Connaisseur. Het is egobevredigend als een pro gramma hoog scoort, maar het is ook prettig om te zien als de kwaliteit er vanaf druipt. Beiden wil ik meemaken. Als de toe komst zo zou zijn dat alleen scorende programma's nog uit gezonden worden, heb ik toch het verkeerde vak gekozen." De Winter vindt dat de pu blieke omroep meer de diepte in moet. „Actueel is dan ook wat de overheid met de publie ke omroep wil. Zoals het nu gaat helpt die haar om zeep. Er mag niet gesponsord worden en er wordt ook niet meer geld voor vrijgemaakt. Ik vind het onbegrijpelijk dat een regering bestaande uit de PvdA en het CDA zo met de publieke om roep omspringt. Juist van die partijen verwacht je meer steun. Kijk, je kan op een bierviltje uit rekenen dat drie publieke net ten niet te financieren zijn, maar aan de andere kant zitten CLOSE UP Jolanda Oukes Er valt op de program ma's van RTL 4 veel aan te merken maar enig lef kan de commerciële Luxemburgse zender niet wor den ontzegd. Aan het uitzenden van troep en het schaamteloze gegraai uit buitenlandse pro gram mavoorraden maken alle omroepverenigingen zich schuldig. Maar wal RTL 4 elke maandagavond presteert, grenst aan het ongelovige. Op een tijdstip dat de jongste kijk- huisverslaafden al op één oor liggen, zo tegen half tien, zendt bet 'TV-sterrennet' een allerbe labberdst kinderprogramma uit. En daar is lef voor nodig. 'Niemand de deur uit', een pro- dukt uit di- stal van John de Mol jr. is ile huiskamer binnenge bracht als opvolger van de co medy 'Vrienden voor het leven'. Maar zelfs degenen die van het vriendenduo Ellen en Eddie spontaan over de nek gingen, zullen moeten toegeven dat 'Niemand de deur uit' een nog rigoreuzere schoonmaak tot ge volg heeft. Zelden is in ruim een half uur tijd zoveel ongein en onzin over het scherm gerold. Eigenlijk te slecht om het een kinderprogramma te noemen, maar het is niet uitgesloten dat er in heel Nederland nog wel enkele kinderen te vinden zul len zijn die het nog kunnen- pruimen. I ent raai jn de serie staat het echtpaar Wouter en Els en hun dochters Debbie en Susan. Wouter is striptekenaar en moet voortdurend doorzijn baas Wiebe achter de vodden wor den gezeten. Op zich al een re den om Wouter (en de rest) de laan uit te trappen, lijkt me. Maar Wiebe is daar de persoon niet naar. Hij is het type van grote bek, klein hartje. De serie draait, volgens de hys terische aankondigingen van RTL 4, om vader Wouter die door de problemen met zijn tie nerdochters niet aan werken toe komt. Dat pleit niet voor 's mans geestelijke vermogens, want de problemen die zo nu en dan de revue passeren, stammen uit de grijze oudheid. Uitgekauwd gezever op een ac- leerniveau waar het meest ama teuristische toneelgezelschap bovenuit stijgt. Een klas die de tafel van tien opdreunt, zorgt voor meer spanning dan de op gezegde dialogen uit 'Niemand de deur uit'. Naast een nietszeggende in houd en erbarmelijk acteerwerk heeft 'Niemand de deur uit' ook achteraan gestaan bij het uitde len van humor. Slechts heel af en toe krullen de mondhoeken. En dat is verrekte weinig voor een comedy. Bovendien dreigt er niet te wor den gelachen om de ontzettend grappige teksten maar om het gezicht van Wiebe. Hij is de eni ge die nog iets van een komiek in zich heeft. Voor de rest wordt de humor bepaald door een op de enkels zakkende broek, een zame opsluiting in een badka mer en nergens toe leidende discussies. Aan oeverloos gezwam dus geen gebrek. Klaarblijkelijk heb ben de makers gedacht dat lou ter volslagen idiote reacties de lachspieren overwerk bezorgen. De praktijk pakt anders uit. 'Niemand de deur uit' is een slechte sketch voor vijf perso nen, zonder kop en staart, met een inhoud waarover zelfs een peuter zijn Schouders zou op halen en een humorgehalte dat vervaagt bij de oubollige teksten die bepaalde mensen op hun toilet hebben hangen. En dan zijn we precies waar we wezen moeten. Om te worden verlost van 'Niemand de deur uit' is maar één oplossing: door trekken. Dat John McCenroe geen ge makkelijk mannetje is, is ge noegzaam bekend, maar ook te genover zijn vrouw Tatum O'Neal was hij lang niet altijd een gezel lige. liefhebbende echtgenoot. Bovendien is John erg ouderwets in zijn opvattingen over het op voeden van kinderen. Tatum mocht tijdens de zeven jaar dat zij getrouwd zijn, haarcarrière als filmactrice niet voortzetten. Zij moest thuis voor de kinderen zorgen. Tatum houdt het nu voor gezien en John blijkbaar ook, want het stel gaat scheiden. Ta tum pakt de draad van haar carri ère weer op. Vrijheid, blijheid. De zangeres Monique Sluyter komt in Nederland niet of nau welijks aan de bak. Gelukkig la ten de Verenigde Staten haar niet in de steek. Haar single 'I Want Your Body' staat inmiddels in de Amerikaanse hitlijsten. Bo vendien vinden de Amerikanen onze Monique nogal sexy. Suc ces overzee dus verzekerd. Houdt Phil Collins de popmu ziek voor gezien? Niet helemaal, maar de zanger wil zich eens een tijdje op film toe gaan leggen. Dat was altijd al een jongens droom van hem. In Hollywood heeft de filmwereld wel belang stelling voor Phil, dus mogelijk gaat de jongensdroom toch in vervulling. Madonna heeft zich ontpopt als kunstliefhebster. Naar ver luidt heeft zij nu voor het lieve sommetje van zo'n 80 miljoen gulden aan kunst in huis hangen. Wie het breed heeft, laat het breed hangen. Steven Spielberg heeft het plan opgevat om een speelfilm te maken ove.* de Flinstones. Voor de figuren Wilma, Barney en Wil- ma is Spielberg druk op zoek naar acteurs en actrices. Voor de rol van Fred is al iemand uitver koren. Het is niemand minder dan John Goodman uit de serie Cheers. Johnny Kraaykamp sr. en jr. gaan weer samen op de planken staan. Vader en zoon spelen in het theaterstuk 'Sunshine Boys'. Vader en zoon Kraaykamp staan binnenkort FOTO Macy en Thorne uit de beken de soap-serie 'The Bold and The Beautiful' komen op de buis steeds nader tot elkaar, maar ook buiten de serie zijn zij hele goede vrienden. „Wij hebben een hele hechte band samen", aldus Ma cy. ,,Dat moet ook in de serie te zien zijn." In de laatste paar afle veringen was dat zeker het geval. Vijfhonderdste aflevering vrijdag op de huis FOTO GPD we nu eenmaal met de situatie. Hoe draai je dat terug? Omroe pen afschaffen? Dat kan niet zo maar. Ze hebben het zelf zo la ten ontstaan." Versnippering Dat er wat moet gebeuren staat ook voor De Winter vast. Want de huidige situatie zal over niet al te lange tijd leiden tot een to taal faillissement. De Winter: „De kwaliteit is nu verspreid over drie netten. Dat is versnip pering die niet werkt, die zelfs concurrerend werkt. Maar voeg je de programma's op twee net ten samen dan zijn ze in staat om RTL 4 te verslaan. Maar dan moet er wel snel een beslissing genomen worden. Als het twee de commerciële net, RTL 5, komt, is het afgelopen. Ik ver wacht zo'n net binnen drie jaar. Die koopt de laatste sterren, zoals Paul de Leeuw, bij de pu blieke omroep weg. En dan blijft er niets over. Dan maken de commerciële omroepen hier de dienst uit en zitten we met drie publieke netten waarnaar nauwelijks nog gekeken wordt." „Om te overleven moet Ne derland een commercieel pu bliek net a la BBC 1 oprichten en een tweede net waarop sport, documentaires, kwalitief hoogstaande series en grote evenementen een plaats krij gen. De zendgemachtigden die daarop met hun programma's willen, moeten aan voorwaar den voldoen. Zo zou er bij voor beeld per net een centrale pro grammeur aangesteld moeten worden die het aangeleverde materiaal uitzendt. Hoe dan ook, er moet wat gebeuren. An ders gaan we met z'n allen de Bij de populaire soapserie 'Goede tijden, Slechte Tijden' van RTL 4 wordt een feestje gevierd. Komende vrijdag is namelijk de 500-ste aflevering te zien. Het RTL4-pro- gramma Showtime zal op 4 maart een ex clusief verslag brengen van de party, die wordt gehouden na de opname van de jubi leumuitzending. Ook de 5 Uur Show schenkt dan aandacht aan de 500-ste 'GTST'. Verder maakt het team van Ursul de Geer een tv-special over 'Goede Tijden, Slechte Tijden', die op 5 maart wordt uitgezonden. Daarin wordt onder meer ingegaan op de 10.000 scènes die inmiddels voor de serie zijn opgenomen, de 750 acteurs die in de soapreeks hun opwachting hebben ge maakt, de tientallen interviews die de ac teurs met de media hebben gehad, de stroom post die de spelers ontvingen en de grote populariteit, waarmee ze plotseling kregen te maken. Alle acteurs die belangrijke rollen in de serie hebben gehad zijn in de studio aan wezig. Daarbij praat Ursul de Geer dan ook met acteurs, die na of naast hun werk voor 'Goede Tijden, Slechte Tijden' andere rollen zijn gaan spelen. Zo ontvangt hij Antonie Kamerling, die de hoofdrol heeft in de speelfilm 'De kleine blonde dood', Frederi- que Huydts, die met het toneelstuk Puzzles op de planken staat, Lotte van Dam, die de monoloog 'Keetje Tippel' brengt en Isa Hoes, die nu een rol heeft in de serie 'Vrou- wenvleugel'. Verder zijn er bloopers te zien en worden nog eens beelden getoond van het feest na afloop van de 500-ste GTST-episode. Liz Mitchell wil erke?viing voor haar rol bij Boney M 1 KEES GROENENBOOM De naam Liz Mitchell zal weinigen iets zeggen. Toch was ze in de jaren zeventig lid van een van de meest succesvolle disco bands uit die tijd. De Duitse hit machine die onder leiding stond van de producer Frank Farian en die onder de naam Boney M tussen 1975 en 1980 jaarlijks ten minste één hit scoorde. Mitchell treedt nog steeds op onder de banier van de groep, die in de gloriejaren verder bestond uit Bobby Fatrel, Marcia Barret en Maizie Willi ams. Maar tot haar frustratie is ze niet de enige. Ook Bobby Farrel, de mannelijke compo nent van de groep, is met de naam aan de haal gegaan en dan schijnen er nog een paar 'klonen' te zijn, mensen- die nooit iets met de groep te ma ken hebben gehad. Farian is ook de man achter het 'Milli Vanilli-schandaal'. Na een aantal hits bleek dat de fr ontmannen van de groep geen noot zelf zongen maar alleen op hun clip-potentie waren geko zen. Met Boney M draaide Farian al proef voor die formule. Van de vier leden die werden aange trokken om zijn Duitse visie op de zwarte muziek op te nemen, konden er twee niet zingen. „Het is ongelooflijk om iemand anders te zien tobben met iets dat je zelf goed kunt", zegt Mit chell over de pogingen om Bob by Farrel, de mannelijke com ponent van Boney M, een paar maten rechtuit te laten zingen. „Hij hoefde in 'Ma Baker' alleen maar 'ma ma ma ma' te zingen, alles op dezelfde toon. Daar zijn ze bijna een dag mee bezig ge weest, maar het lukte hem niet om het op de goede toonhoogte te krijgen. Op het laatst heeft Farian het maar zelf gedaan." De povere vocale kwaliteiten van Farrel deerden niemand. „Hij deed het goed op tv. Hij was een goede danser en wij le verden samen een aardig plaat je op. En als we live zongen maakte het niemand iets uit of hij vals zong. Het waren toch al tijd half gesproken zinnetjes. Bij een optreden met begeleidings band stond zijn stem altijd op de band." Mitchell is in Holland in ver band met het uitkomen van een verzamel-cd met Boney M's grootste hits. De groep is in En geland weer in de belangstelling gekomen door de single 'Pop Mcgamix'. waarop Rivers of Ba byion', 'Sunnv', Daddy Cool' en Rasputin' bij elkaar zijn ge- Liz Mitchell treedt nog steeds op met het oude materiaal van Boney M. veegd. De plaat is inmiddels ook in Nederland verschenen. De 'Kinderliedjes-disco' van Boney M werd herontdekt in Spanje. Mitchell: „Ik trad daar op tijdens een jubileum van Frank Farian, die 25 jaar in het vak zat. Hij had zoveel mogelijk mensen uitgenodigd met wie hij had gewerkt en die nog met hem wilden praten. Er waren bij elkaar zo'n honderd artiesten. Daar heb ik een aantal Boney M-nummers gedaan en de mensen van de platenmaat schappij waren daar zo enthou siast over dat ze besloten een remix uit te brengen." Onbereikbaar Het begon te rommelen in Bo ney M nadat Farrel in 1979 de groep verliet. Zijn plaats werd ingenomen door Reggy Tsibo, maar hoewel de groep tot 1986 platen bleef maken, bleek de top van de hitladders onbereik baar geworden. Mitchell zelf ging weg in 1989, al bleef ze be schikbaar voor promotie. In hetzelfde jaar kwam haar eerste en enige solo-cd_ 'No one will force you' uit. Hoe het precies is gelopen met Boney M wordt uit de ver halen van Mitchell niet hele maal duidelijk. Na vijf of zes in terviews - ze is de tel al kwijt - blijkt het moeilijk alles nog eens goed op een rij te. krijgen. Haar personal manager moet af en toe even souffleren. Waarschijn lijk zit hij erbij om ervoor te wa ken dat Mitchells verontwaardi ging binnen juridisch verant woorde perken blijft. Want dat wordt wel duidelijk: de erfenis van de naam Boney M is waar devol genoeg om te worden be vochten voor het gerecht. Overbodig is het wakend oog van de manager niet, want Mit chell windt zich geregeld op over de miskenning in haar Bo ney M-jaren. Ze deed de be langrijkste zangstem en bepaal- FOTO EMILE VAN LINT de daardoor mede het geluid van de groep, maar kreeg niet meer betaald dan de andere drie leden. Wat ze erger vindt i dat in die tijd weinig werd on dernomen tegen publicaties Waarin werd beweerd dat geen van de vier leden van Boney M echt zong. Haar frustatie is be grijpelijk, maar het is nu een maal een feit dat Boney M altijd meer een sound is geweest dan een groep. Mitchell treedt nog steeds op met het oude materiaal van Bo ney M. „Ik blijf achter Boney M staan. Mijn ziel en zaligheid zit in die muziek. Alles wat ik had heb ik gegeven toen ik die num mers zong." Of ze snel in Ne derland te horen zal zijn is de vraag. „Farrel probeert dat te gen te houden. Hij heeft na lijk samen met zijn vrouw..." „Misschien kunnen we beter laten rusten", vindt de personal manager. 'Niemand de deur uit'. Een half uur ongein en onzin op FOTO HENNY MILTENBURG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12