De artistieke zijsprongen van een te laatbloeier np ZATERDAG 27 FEBRUAR11993 FOTO HANS VAN WEEL I egenwoordig kan Gregor Frenkel Frank zijn uit één stuk gebeeld- JL houwde hoofd niet onopgemerkt buiten de deur te steken. Zijns ondanks kan hij zomaar op straat het middelpunt zijn van een feest der herkenning. En dat terwijl hij al een lang. tamelijk anoniem bestaan achter zich had als reclamemaker. Vellen tekst schreef hij van zich af. Respect en bewonde ring vielen hem hooguit in beperkte kring ten deel. Maar sinds hij op TV in het satirische consumentenprogramma 'Ook dat Nog' voordraagt uit andermans werk, is Frenkel Frank bekender dan ooit. „Die bekendheid achtervolgt me tot in Israël aan toe. Zelfs daar heb ik wel een stem gehoord: 'Verrek, daar is hij'." Alles heeft natuurlijk z'n voors en z'n te- gens. Het is niet altijd een onverdeeld genoe gen om herkend te worden. Nog dagelijks kan hij zich verwonderen over de reacties die zijn verschijning kunnen oproepen. Alles went, maar soms overvalt hem nog een zeke re gêne als iemand hem met wijd gespreide armen tegemoet treedt. De ervaring heeft FF geleerd dat hij elk ogenblik door een handte- keningjagende kinderschare kan worden be stormd. Niet altijd heeft hij zin en tijd om het oponthoud lang te laten duren. Dus stelt hij de kinderen nogal eens een reusachtige handtekening 'voor jullie allemaal' in het vooruitzicht. Gezag Frenkel Frank zal niet gauw meer worden be lazerd. Het gezag dat blijkbaar alleen al op grond van zijn medewerking aan 'Ook dat Nog' van hem afstraalt, kan in de detailhan del soms potsierlijke reacties teweeg bren gen. Laatst stapte hij een radiozaak binnen. Hij wilde het een en ander weten over een bepaald merk videorecorder. Frenkel Frank zag de man schrikken en hoorde hem vervol gens roepen: chèhèf. Zo veel ontzag hebben ze vandaag de dag voor Frenkel Frank. .An der voorbeeld. Ik was in een bedrijf in Rotter dam voor een rondleiding. Merkwaardig hoe stil het was op de werkvloer. Je zag de men sen daar denken: die vent van 'Ook dat nog' loopt hier blijkbaar rond, omdat het hier goed mis is." En zo pakte hij op een zomerse achterna middag ergens op het Amsterdamse Rokin een terrasje. Frenkel Frank had goed en wel plaatsgenomen, stond er een glas spranke lende champagne voor z'n neus. Aan wie hij dit nu weer te danken had, vroeg hij de kel ner. Voor zover Frenkel Frank het zich kon herinneren, had Hij het geestrijke vocht niet besteld. „Bleek van een meneer, een tafeltje verderop. 'U bezorgt me zo veel plezier als ik naar 'Ook dat nog' kijk'." Gregor Frenkel Frank. Tekstschrijver. Ac teur. Bekende Nederlander, ook dat nog. Maar vooral veertig jaar in de reclame. Niet dat hij daar veel poespas van heeft gemaakt. Een etentje met de door hem hooggeachte oprichter van de Gouden Reaal, Ernst Gott lieb, dat was het dan. Reclame maken is zijn vak, reclame maken voor zichzelf ligt hem minder. Eigenlijk kan Frenkel Frank het zich niet indenken dat hij eind volgende maand 64 wordt en dat hij al veertig jaar meeloopt in de commercie. Eind vorig jaar flitste het on verhoeds door z'n brein. Hij raakte er in de schouwburg over aan de praat met freelance media- en kunstjournalist Henk van Gelder. „Dat wil zeggen: dat gedoe over veertig jaar in de reclame flapte zomaar uit mijn mond. En mijn kaken moesten ervan kleuren." Slagzin Frenkel Frank is onder meer de man van Dit is de wan en dit is zijn bier. Die slagzin is er aardig ingegaan, maar liever wordt hij niet meer aan deze Amstel-campagne herinnerd. „Een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Je kunt geen macho-image opbouwen als het flesje er lullig uitziet. En het etiket was ook niet bierig. Had te maken met die rood witte kleuren. Die flesjes hadden een fliptop- kroonkurkje. Net een petje. Daar kon je dan de fles mee openen. Het geheel zag eruit als een mislukte wielrenner. De lulligheid ten top, ondanks die slagzin." Bij het Amsterdamse reclamebureau Grey is Frenkel Frank er voor de special projects. Althans, dat vermeldt zijn visitekaartje. Hij is er zo één die niet op z'n handen wil worden gekeken. Laat hem maar de vrije hand, dan komt het wel goed. Zo'n type! Als het mooi weer is, kun je er donder op zeggen dat hij naar z'n boot gaat. Daar kan Frenkel Frank zijn opdrachtgever sneller van dienst zijn dan achter z'n bureau met een almaar rinkelende telefoon. Hij gruwt van de vergadercultuur, die ook in de reclame om zich heen grijpt. Frenkel Frank is er niet voor de multinatio nals („De KLM komt met zoveel man sterk"), hij zoekt het meer in kleine opdrachtgevers. Voor Frenkel Frarik hoeft het niet: praten met die project-manager en met die marketing deskundige. Hij houdt van korte lijnen. „Ik moet de vent spreken die het voor het zeggen heeft." Het produkt waaraan een ondernemer meer bekendheid wil geven, moet wel vol doen aan Frenkel Franks persoonlijke kwali tatieve normen. Een sigaar moet hem wel De reclamewereld is naar eigen zeggen niet de zijne, maar Gregor Frenkel Frank loopt er intussen wel veertig jaar in mee. De slagzin 'Dit is de man, dit is zijn bier' ontsprong aan zijn lenige geest, maar de broer van Dimitri wil daaraan liever niet worden herinnerd. De door hem bedachte campagne voor een bepaald merk sigaren leverde niet alleen maar naamsbekendheid op, hij gaf daarmee ook de aanzet tot de oprichting van een club tevreden rokers. Landelijke bekendheid verwierf'FF' zich evenwel pas rond z'n veertigste. Tot genoegen van zijn vader manifesteerde hij zich alsnog als een ware telg van een artistieke familie. Gregor Frenkel Frank: reclameman, auteur, tekstschrijver, acteur, gelegenheidsjournalist. En bekende Nederlander. Ook dat nog! „Ik ben een te laatbloeier. ker van dat AVRO-programme door Joop Schellens. Die was opi dat moment druk doende met de vervaardiging van een film o\\\. het Wereldnatuurfonds. „Priip Bemhard zou als voorzitter in dji; film een prominente rol spelen. En het leek Schellens wel aardig om een liedje over olifanten in die Film te hebben, want de prins hield zo van olifanten. Ger.Lug- tenburg, destijds directeur, van AVRO-TV, wist nog te vertellen dat het lied zou worden g?/PjV- gen door Frank Sinatra. „Om zeven uur 's avond?'pefde Scheltens. Ik ging metee# ^iin tijd onderweg, had nooit vakantie. De man was niet bepaald gecharmeerd van Gregors beroepskeuze. Dimitri, de andere zoon, was na z'n rechtenstudie ook in de reclame ge gaan, maar die speelde tenminste toneel en schreef toneelstuWcen. Maar Gregor... „Wat gebeurde? Luc Lutz, die ook bij Cur sief zat, vond blijkbaar dat mijn teksten lek- slag. En dat terwijl ik op fju't( ment nooit eerder een updje,! gemaakt. Maar voor PnnsBfrn- hard en voor Sinatr# wj| je wel even aanpoten. Iff schreef het liedje in het Engels', heb een Amerikaanse laten checken of het taalkundig allemaal verant woord was en belde om elf uur Scheltens terug. Ik zeg: dit is het. Hij zegt: ik hou van je. Maar om een lang verhaal kort te maken: er kon geen sprake van zijn dat Sinatra het lied zou zingen. Toen kwam Lugtenburg met Nana Mouskouri aanzetten. Ik zeg: geen sprake van. een man moet The Elephant Song zingen. Uil eindelijk werd het Kamahl." Leergeld Afgaande op het label van de plaat moet naast Frenkel Frank nóg een tekstschrijver z'n crea tieve gaven hebben geleend aan The Elephant Song. Ene Roger Waddis. „Ik weet niet wie Wad- dis is", zegt Frenkel Frank. „Wat ik wel weet: een dag voor de op name werd ik gebeld door Hans van Hemert, de componist van het lied. Hij vertelde dat een paar regels niet lekker bij Kamahl in de mond lagen, vandaar dat er het een en ander was veranderd in de tekst. Van Hemert vertelde ook dat er maar één regel hoefde te worden veranderd om degene die daarvoor verantwoordelijk was voor de helft in het honorari um te laten delen. Het enige dat ik nog kon doen was de hele handel afblazen. Maar wat moet je een dag voor de opname?" Gewoon doorgaan, besloot Fren kel Frank, en zo streek hij het be drag van 27.000 gulden op. Na derhand sprak Jiij dorpsgenoot Tonny Eyk, die hpp^ voorhield dat hij er in plaats vpt\Jifty fifty met gemak zeventig propfpt had kunnen uitslepen. „ZQieJs heet leergeld betalen. Op de schuit van ne later verongelukte autocoureur Rob Slotcmaker werd de platina plaat uitgereikt. Je struikelde er over de belangrijke en zich belangrijke voelende personen. Naar de tekstschrijver keek geen mens om. Kwaad ben ik er niet om geworden, ik vond het eerder leerzaam." Zijn werkzaamheden bij Grey kunnen, zegt ker bekten. En hij vroeg of ik het stuk Why hij, nooit op gespannen voet raken met ztjn rookgenot verschaffen, anders kan hij onmo gelijk in vuur en vlam raken voor de campag ne. Zijn vasie prijs: 275 gulden per uur. „Er zijn mensen die 350 gulden per uur bereke nen. maar dat betekent beslist niet dat ik dan onder de prijs werk." Afkeer Hij heeft een hartgrondige afkeer van bom bast, overexposure van woorden en projectie. Een full co/our-advertentie over twee pagi na's kan op zich mooi zijn, de kost moet wat hem betreft wel voor de baat uitgaan. „Een reclamespot van een half miljoen vind ik ab surd. Ik geloof in authenticiteit in de reclame. Een tekst moet duidelijk zijn. In geen geval mag reclame ondanks het vele geld dat er voor is uitgegeven de vraag oproepen: Jezus, wat willen ze me vertellen?" Met een advertentie van enkele vierkante centimeters kan naar zijn mening de bood schap net zo goed. zo niet beter worden overgebracht. Sober kan toch smeuiig en subtiel zijn. Hij wijst naar een onderschei ding, betrekkelijk onopvallend gepositio neerd op de vensterbank. Hij kreeg in 1986 een EfFie als blijk van waardering voor de meest efficiënte reclame-uiting. Een inge zonden mededeling met een fotootje van een tevreden roker. Frenkel Frank meldt dat de campagne heeft geleid tot de oprichting van een rokersclub: de leden nemen alleen ge noegen met sigaren van Oud-Kampen. „Een buitenbeentje in de reclame", noemt hij zich. „Na veertig jaar is het nog steeds niet helemaal mijn wereld." Op een feestje van art directors ontbreekt Frenkel Frank ge garandeerd. „Weet je wat het is als reclame mensen bijeenkomen, je krijgt te veel geroe zemoes." Fotogeniek Zelden zo'n fotogeniek hoofd gezien. Het lijkt gemaakt voor televisie of Film. Maar daar kwam het pas op middelbare leeftijd van. „Ik ben een te laatbloeier. Pas op m'n veertigste, eenenveertigste ben ik teksten gaan schrij ven. Toen werd bij mij het deksel van de pot gerukt. En dan nog bij toeval. Ik had nooit geschreven. Godfried Bomans maakte deel uit van Cursief, een cabaretesk radiopro gramma bij de KRO. Godfried kwam te over lijden, er moest een vervanger worden ge zocht. Michel van der Plas kwam bij mij uit. We kenden elkaar van Nijenrode, waar we als studenten al aan cabaret deden. En zo trad ik toe tot de redactie, waarin Herman Hofhui zen, Cees Labeur. Kees Fens en het huidige opperhoofd van KRO-TV Gerard Hulshof za ten." Eén van zijn eerste tekstbijdragen wordt nog jaarlijks zo rond Pasen uit het omroepar- chief gehaald. Frenkel Frank schreef achttien jaar geleden Ein Deutscher mit Paschen. „Zo dra de horde er weer aankomt vanuit het Oosten, draaien ze dat bandje weer in Hilver sum. Dat namaak-Duits is mij trouwens heel vertrouwd. In die zin dat Duits mijn moeder taal is." Op z'n zesde kwam Gregor naar Neder land. Hij stamt uit een alleszins artistiek aan gelegde familie. Zijn vader was violist, was al- not stay for breakfast wilde vertalen. Ik slaap wel op de bank, heb ik ervan gemaakt. Wat nooit eerder was gebeurd: na de première werd ook de vertaler op toneel geroepen. Ik keek de zaal in, naar mijn vader. Zijn gelaats uitdrukking zei eigenlijk alles: hè. hè, Gregor, nu hoor je écht bij ons." Dimitri 's broer Gregor geeft het grif toe: natuurlijk heeft hij zich altijd de broer van Dimitri gevoeld. Maar zonder een zweem van jaloezie. „Ik was de flierefluiter. Tot m'n 41ste deed ik aan niets anders dan aan reclame en sport. Surfen, zwemmen. Ik was meer buitenmens. Dimitri was zo verdomde hard bezig met van alles en nog wat. Ging hij een weekend naar Londen, dan zag hij vier Films en vijf toneelstukken. Bij z'n begrafenis heb ik gezegd: Dimitri is niet 60 jaar geworden, maar 120." Dimitri was het ook. die Gregor als Filmac teur ontdekte. Hij wilde zijn jongere broer per se als acteur in De Liefdeswacht. Op zijn beurt sprak Gregor Frenkel Frank op toneel schooltoon tot zijn broer. „Amice, als je maar niet denkt dat ik zó ga praten." Gregor mag graag de keurige, in het nette pak zittende meneer spelen. Of in krimi's figureren als gentleman-boef. Wat hem ook goed afgaat: kwaad worden. Frenkel Frank leverde de teksten van Open en bloot, het voorlichtingsprogramma waarin Joop van Tijn het werkwoord neuken met al gemeen beschaafd getuite mond („Volgens briefschrijvers uit Wassenaar werd het einde lijk correct uitgesprokenvan de schutting haalde. Niet om te pochen, maar die titel be dacht hij. 'Ook dat nog' ook. En 'Ontdek je Plekte*. Hij werd jaren geleden gebeld door de ma bezigheden voor Ook dat Nog. Natuurlijk zou het kunnen dat Frenkel Frank voor de TV-ca- mera de draak steekt met een bedrijf, waar voor hij een campagne heeft bedacht. „Toen ik begon met het programma werd ik aange sproken door iemand van het Grey-manage ment. Zou je dat wel doen, was de vraag die mij werd gesteld. Ik heb gezegd: als het tot moeilijkheden met een klant mocht komen, heeft-ie pech gehad." In de reclame wemelt het van snelle, ge klofte jongens en meiden. Statusgevoclig tot en met, ambitieus tot op het bot. Zo niet Frenkel Frank. Geld is leuk om te hebben, maar niet tot elke prijs. Hij wordt wel eens gevraagd om een zakenlunch een half uur lang met zijn aanwezigheid op te luisteren. Een babbel levert al gauw 5000 gulden op en dan mag Frenkel Frank ook nog een vorkje meeprikken. Maar nee. daar is hij niet voor in. Geen behoefte aan. Als hij er maar lekker van kan leven, daar gaat het hem om. Hij woont naar eigen zeggen in een eenvoudig huis in Badhoevedorp. „Ik heb vrienden zat. die het besluit hebben genomen te moven naar een woning in het Gooi. Moeten ze elke maand 1500 2000 gulden voor neertellen. Maar die kunnen nooit de leuke dingen doen, die ik me wel kan veroorloven." Daartegenover staat dat de aanblik van Frenkel Franks optrekje een cultuurschok kan veroorzaken. „Laatst kwam er een be- zorgster bij mij aan de deur. ik schat een meisje van een jaar of zestien. Stomverbaasd vroeg dat kind: Woont hier? Had minstens gedacht dat ik ergens in het Gooi woonde, in een kast van een villa met zwembad. Rijk dom en luxe zitten bij mij voornamelijk in mijn hoofd. En dan doel ik op ideeën. Zolang ik die heb ga door." Creativiteit kiest de pen sioengerechtigde leeftijd zelf uit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 33