Het vakmanschap van kleuretser Delatre Haitink tovert met 'zijn' orkest twee maal ShakesPeare Cultuur Kunst Lyriek bij Van Olst ontbreekt Vier filmhuizen weg uit Associatie Filmtheaters WOENSDAG 24 FEBRUAR11993 beeldende kunst recensie nicole roepers Tentoonstelling Barbara J van Olst, schil- denien Tot en met 19 maart kxi LAK Gale- ne. Clevenngaplaats 1, Lerden Openings tijden: ma t/m za 10-22 uur, zo 14-17 Barbara van Olst (1950) combi neert eigenlijk twee stromingen in haar schilderijen: op het eer ste gezicht lijken het streng geo metrische composities in veelal heldere kleuren. Overeenkom sten met oudere geometrische kunstwerken en constructivisti sche collages dringen zich op. Dichterbij gekomen echter wordt de schildertechniek zicht baar en verwijzen de lagen verf (olieverf en eitempera). de pa letmes- en penseelstreken naar een uiterst serieuze behande ling van de materialen. Je zou in dit verband kunnen spreken van fundamentele schilder kunst, het schilderen als schil deren. Zo zijn in haar schilderijen al le verflagen zichtbaar. VVaaF twee of meer lagen over elkaar zijn aangebracht blijven de on derliggende delen en kleuren al tijd (vaag) herkenbaar. Potlood lijnen voor de eerste opzei zijn niet overschilderd, alle lijnen zijn duidelijk uit de hand ge trokken, waardoor de geometri sche vormen niet strak of glad worden. Zelfs de spanning van het spieraam is door het doek waar te nemen. Van Olst maakt met grote aandacht voor het medium ab stract geometrische schilderijen die geen compositie-elementen in zich dragen. De schilderijen verwijzen ook nergens naar, zijn niet aan een zichtbare werke lijkheid te relateren, maar be handelen puur de formele as pecten van schilderkunst: een ordening van kleur en vorm. En hierin ligt zowel hun kracht als zwakheid. Want waar je in het ene werk kunt opgaan in de ver schillende lagen kleurtinten, het of de sjabloonachtige delen, daar verveelt een volgend werk in monochrome kleuren en har dere vormen. En valt een derde doek alleen maar op door de flirt met 'op art', maar evenaart niet noch voegt iets toe aan het eerste werk. Vorm en kleur leiden elk een eigen leven. De geometrische vormen blijven puur vorm. wor den geen tekens en winnen daardoor niet aan betekenis Terwijl Van Olst met haar be heersing van de verf- en kl- europbouw niet vast zou hoe ven houden aan die gegeven geometrische vormen. Een meer lyrische vormbenadcring zou misschien spannender zijn. Expositie in van Gogh: 'Van Pissarro tot Picasso' Van Jacques Villon is 'Les Cartes' uit 1903. Eugène Delatre maakte omstreeks 1897 een huivering wekkende afbeelding van de dood als vrouw in een ele gante blauwe mantel. De schedel met gapende zwarte gaten voor ogen, neus en mond draagt een bontmuts, om de hals hangt een bontstola. Het griezelige effect is vaardig vergroot door de dood in een sneeuwlandschap te plaatsen. Op de expositie „Van Pissarro tot Picasso, Franse kleuretsen" in het Van Gogh Museum is deze ets een van de overtuigende bewijzen van het grote vakman schap van Delatre. amsterdam francoise ledeboer De Parijse -drukker en etser heeft in het laatste kwart van de vorige eeuw een centrale rol ge speeld in de verdere ontwikke ling van het ingewikkelde pro cédé van de kleurets. In zijn eenvoudigste vorm dateerde de techniek uit de tweede helft van de 17e eeuw, toen Nederlandse graveurs etsen drukten waarbij de kleuren met behulp van een tampon direct op een géïnkte etsplaat werden aangebracht. In de 18e eeuw was deze poupée- of dolly-techniek vooral in ge bruik bij Engelse graveurs. Bij de tweede soort kleurets, een 18e eeuwse uitvinding van de Fransman Jacques Christop- he Le Blon, is er voor elke kleur een aparte plaat. De platen wor den over elkaar afgedrukt en juist dat is de grote moeilijk heid: ze moeten heel exact wor den geplaatst omdat de kleuren anders niet binnen de lijnen van de afbeelding passen. Zon der hulp van professionele drukkers als Delatre had de toe passing van deze 'au repérage'- techniek weinig kans van sla gen. Japan Mede door de fascinatie voor de Japanse kleurhoutsnede, in het Westen in de mode geraakt na de openstelling van Japan in de jaren zestig van de vorige eeuw, gingen kunstenaars steeds vaker proDeren met Kleuretsen net- zelfde heldere stilistische effect te bereiken. Félix Bracquemond deed in 1873 een eerste poging in Frankrijk met behulp van de 'au repérage'-techniek. Het re sultaat was een prachtige poëti sche afbeelding van een botani sche tuin waarin twee elegant geklede dames naar een aantal exotische vogels staan te kijken. Een ander vroeg voorbeeld is van Félix Buhot, die in 1878 met de poup'ee-techniek de vrolijke afbeelding 'De nationale feest dag 30 juni op boulevard de Cli- chy' maakte. De prent van Bracquemond was in 1879 te zien op de in vloedrijke vierde impressionis ten-tentoonstelling in Parijs, maar de techniek zou pas in de jaren negentig een hoogtepunt bereiken met het werk van de Amerikaanse Mary Cassatt. Cas- satt heeft in Parijs een groot grafisch oeuvre tot stand ge bracht met als belangrijkste blikvanger een serie van tien et sen met tedere afbeeldingen van moeders en kinderen tij dens hun dagelijkse bezighe den. Opvallend zijn de strakke lijnen en heldere, rustige kleur vlakken. „Het resultaat is be wonderenswaardig, even mooi als dat van de Japanners", schreef Camille Pissarro in 1893 aan zijn zoon Lucien. Etslijntjes De stijl van de Pissarro's was heel anders dan die van Cassatt: zij maakten vooral kleine land schappen die werden opge bouwd uit vele dunne lijntjes in verschillende kleuren over el kaar. Zo benaderden zij in hun kleuretsen het visuele effect van de schilderijen waarmee vooral Camille roem vergaarde. Picas so is vertegenwoordigd met twee in rood gedrukte kleine naakten uit de collectie van het Musée Picasso. Zijn grootste be kendheid kreeg hij met zijn ma gere dof kijkende echtpaar op 'De karige maaltijd' uit 1904. Deze zeldzame kleurets kon voor deze gelegenheid niet wor den geleend maar vinden we gelukkig wel terug in de catalo gus. Ook in deze techniek toon de Picasso zijn meesterschap. De expositie is samengesteld uit de collecties van de Biblio- thèque Nationale in Parijs en The Jane-Voorhees Zimmerli Art Museum in het Amerikaanse Eugène Delatre maakte omstreeks 1897 een huiveringwekkende afbeelding van de dood als vrouw in een elegante blauwe mantel. foto cad New Brunswick. Aantrekkelijke afbeeldingen uit het mondaine leven van Richard Ranft, Paul Helleu en Jacques Villon, realis tische straatscènes met daglo ners en bedelaars van Théophi- le-Alexandre Steinlen en Joa quin Sunyer y Miro, maar ook vele mooie landschappen en portretten laten zien dat de kleurets tenslotte een zeer hoog artistiek en technisch niveau bereikte. Rond de Eerste We reldoorlog zakte de kwaliteit echter in en raakte de kleurets in de ban van de commercie. Camille Pissarro sprak zelfs over „een groep charlatans die niets zeggende mooie dingetjes maakte". De expositie „Van Pissarro tot Picasso" in het Van Gogh Museum (Paulus Potterstraat 7 Amsterdam) duurt tot en met 18 april. De openingstijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur. Kijken naar modern theater alphen De belangstelling voor modem theater is, zo vindt het Alphense Parktheater, aan de geringe kant. Reden om deze vorm van toneel 'dichter bij het publiek' te brengen door op zondag 28 februari een lezing te organiseren. Deze lezing is toegspitst op 'Apachendans' dat theatergroep Carver op 6 maart in het Parktheater ten tonele voert en op 'Rosmersholm' van Strind- berg, te spelen door Fact op vrijdag 2 april. De lezing wordt ge houden door Gudrun Beckmann, toneeladviseuze en dramatur ge voor het Zuidhollands Centrum voor Amateurtheater en voor professionele produkties. Aanyang: 15.00 uur. Grote Verzoendag aan de Van Baerlestraat Toneelgroep Amsterdam: numegen/amsterdam anp De directies van vier grote film huizen hebben het lidmaat schap van de Associatie van Ne derlandse Filmtheaters met in gang van volgend jaar opge zegd. De directeuren zijn onte vreden over de geleverde pres taties. De organisatie werd tien jaar geleden opgericht om het vertonen van goede films in ook professionele filmhuizen te be vorderen. De vier directies vinden dat de associatie onvoldoende inte resse toont in de grote filmhui zen en teveel in de kleine. Ook zou er van het voorgenomen sponsorbeleid niets terecht zijn gekomen. De organisatie heeft maar één vaste kracht en een budget van bijna 120.000 gul den per jaar. De ontevreden filmhuizen zijn Cinemaricnburg in Nijme gen, 't Hoogt jn Utrecht, Desmet in Amsterdam en Liga '68 in Groningen. Volgens direc teur C. Chiaradia van Cinema- riënburg zullen nog zeker zes filmhuizen hun voorbeeld vol gen. Volgens G. Bunnik, de enige betaalde kracht van de associa tie, is er wel degelijk aandacht voor de grote filmhuizen. Voor de elf grootste is met ingang van vorig jaar de „a-sectie" opge richt. In de b-sectie zitten de 18 middelgrote en in de c-sectie de regionale samenwerkingsver banden. Bunnik vindt niet dat zijn or ganisatie te klein is voor al dit werk. „In deze branche wordt veel met niet betaalde krachten gewerkt. Dat geldt voor de film huizen zelf en ook voor onze in stelling: we hebben vier stagiaires." Morgen overlegt Bunnik met het bestuur van de associatie over de klachten van de vier filmhuizen. amsterdam rob van der hilst Bernard Haitink is terug bij het Concertgebouworkest. Niet voorgoed, maar slechts voor de periode van een week zal de Maestro 'zijn' orkest dirigeren. De orkestleiding had gisteren de vaderlandse pers uitgenodigd voor een informele ontmoeting met de dirigent. Daaraan voor afgaande konden journalisten, fotografen en tv-camerateams getuige zijn van een deel van de ochtendrepetitie. Om te bewij zen dat het weer helemaal snor zit tussen het orkest en zijn eminente gast-dirigent. De podiumtribune van de grote zaal biedt een riant uit zicht op de orkestmusici. Het Concertgebouworkest reper- teert Ravels 'Ma mère l'Oye'. Voor het ensemble staat de aan leiding van de journalistieke processie naar de hoofdstad: maëstro Bernard Haitink. De vroegere chef-dirigent van het orkest, die in 1988 na allerlei strubbelingen met direCtie, be stuur en zelfs met delen van de orkestgemeenschap, het diri geerstokje definitief aan de Am sterdamse wilgen hing. Haitink staat voor het eerst in jaren voor zijn vroegere orkest, nu als gastdirigent. Hij dirigeert het Concertgebouworkest in drie concerten met werk van Berlioz, Ravel en Mahler. Ofwel, Grote Verzoendag is aangebro ken aan de Van Baerlestraat. De sfeer tussen orkestmusici en dirigent is zo te zien en te horen heel ontspannen. Grapjes schieten over en weer. Merk waardig groot is Haitinks uit straling op het orkest: het veel vuldig trillen met de gebalde vuisten, een gelaat dat allerlei expressieve trekken aanneemt. Een lichaam dat zich in allerlei houdingen plooit en meer dui delijk maakt dan honderddui zend woorden bij elkaar. Het re sultaat? Een orkestrale warmte 'als vanouds'. Dirigenten kun nen tovenaars zijn. Haitink is er zo een. Maar wel een tovenaar van nuchtere Hollandse melk chocolade. Dat blijkt ook tijdens de pers ontmoeting na afloop van de orkestrepetitie. „Ik heb niets te melden", zegt'Haitink wanneer hij de foyer is binnengelopen. „Waarom zijn we dan hier?" mompelt een collega nèt hoor baar. Voordat die vraag beant woord kan worden, neemt waarnemend artistiek directeur Truus de Leur het woord. Van haar kant: geen nieuws. Wel zegt ze „dat het Concertge bouworkest vreselijk blij is dat Bernard weer bij ons is." Dan neemt de maëstro het woord. Acht microfoons worden onder zijn neus gehouden, tele visiecamera's zoemen. Haitink, die naar eigen zeggen een nogal schuw mens is, ontpopt zich als een behendig antwoord-gever. Natuurlijk is hij blij met de her nieuwde samenwerking. Het or kest klinkt, ondanks het feit dat inmiddels twintig nieuwe musi ci zijn toegetreden, heel ver trouwd. Na tien minuten was hij weer helemaal terug. In het komende seizoen zal hij weer met het orkest aantreden. Maestro heeft gesproken. Muze wacht af. amsterdam anp De Toneelgroep Amsterdam, vaste bespeler van de Stads schouwburg, zal in het komen de seizoen twee Shakespeare-' drama's op de planken bren gen: Othello en Richard III. De klassiekers vormen een tegen wicht voor het nieuwe repertoi re dat eveneens wordt uitge bracht, waaronder een zogehe ten new age comedy van artis tiek leider Gerardjan Rijnders Cocktail Othello zal al in het lopende seizoen, medio april, in premiè re gaan in de Stadsschouwburg. De repetities zijn deze week be gonnen onder leiding van regis seur Johan Simons. Rik van Uf- felen speelt Othello, Pierre Bok- ma heeft de rol van de verrader lijke Jago en Elsie de Brauw is Othello's geliefde, Desdemona. Pierre Bokma zal vanaf febru ari '94 onder regie van Gerard jan Rijnders ook de titelrol ver vullen in Richard III, net als Ot hello in een vertaling van Gerrit Komrij. Rijnders' stuk Liepiebber zal volgend seizoen worden ge speeld in Duitsland, tijdens de Buchmesse in Frankfurt en ver volgens in Hamburg. De Duitse vertaling is al klaar. Sigrid Koetse zal het komend seizoen opnieuw (ballas vertol ken, de succesvolle monoloog van Jean-Yves Picq onder regie van Bert Edelenbos. Zij is (met onder anderen Joop Admiraal. Jacques Commandeur en Kitty Courbois) ook te zien in Mooi weer vandaag van de Britse schrijver David Storey. Mooi weer vandaag gaat al in april in première (in de Toneelschuur Haarlem), en zal het nieuwe sei zoen als reprise worden voort gezet (in Beilcvue Amsterdam). De Toneelgroep Amsterdam verrast de liefhebbers verder met twee stukken van bekende schrijvers, die desalniettemin nooit in Nederland zijn uitge bracht. Het betreft Rnf des Ie hens van Arthur Schnitzler (1906) en Elisabeth II van Tho mas Bernhard. Ruf des Lebens wordt geregisseerd door Lid- wien Roothaan, die vanaf het komend seizoen met Rijnders en Titus Muizelaar de artistieke leiding vormt van de Toneel groep. Muizelaar neemt de tra gi komische Elisabeth II voor zijn rekening, met Catherine ten Bruggencate in een hoofd rol. Muizelaar tekent ook voor Glenn van David Young, een to neelstuk over de beroemde pia nist en componist Glenn Gould. Vier acteurs vertolken in dit stuk verschillende facetten van Goulds persoonlijkheid: won derkind. performer, puritein en perfectionist. Nieuw is ook Romance met Jane, dat de Toneelgroep op de planken zal brengen in samen werking met de jonge regisseur Peter Pluymaekers en de Vlaamse auteur Paul Pourveur. Het nog in ontwikkeling verke rende stuk verhaalt van Tarzan die ziek wordt en Jane die dat niet kan accepteren. Over de perversie van de dolgedraaide consumptiemaatschappij han delt Nirvana van de Amerikaan se schrijver Arthur Kopit. Regie voert Lidwien Roothaan, tot de spelers behoren Hajo Bruins en Roos Ouwehand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23