UIT 'Tussen mij en Veronica duurt het niet lang meer' 'Ik weet hoeveel mensen de Bühne op willen' Rtv show 'Televisie zou veel echter moeten zijn' fj-,A WOENSDAG 24 FEBRUAR11993 '10 Rob Out twijfelt over zijn toekomst laren» Lange tijd is het be houdens wat golfbe- wegingen tamelijk rustig geweest rond Hob Out, ook bekend als mister Veronica. Jarenlang wist hij zich zonder veel noemenswaardige proble men staande te bonden. Maar de laatste tijd zien we een keer punt: Out is niet meer de heilige Out. Out was de spin in zijn Ve- ronicaweb algemeen-direc teur en hoofdredacteur van de Vrronica-gids. Maar die tijd is voorbij. I lij is nu nog slechts ad viseurvan het Dagelijks Bestuur en van het Veronica-blad; .zijn contract loopt in 2000 af. Het is tie vraag of hij het nog zo lang volhoudt bij Veronica. Hij doel daar op zijn zachtst gezegd on duidelijk over. Het is Roll Out, bijna 54 jaar oud, bijna aan te zien dal hij kan terugkijken op een lange reeks van zéér tumultueuze ja ren bij Veronica, de omroep die hij eigenhandig oprichtte en vervolgens zo groot wist te ma ken dat hij nog maar nauwelijks in staat bleek om het inmiddels logge apparaat adequaat te be- Vergaderclub Veronica is volgens Out de laatste jaren verworden tot een vergaderclub, net zoals alle an dere publieke omroepen. ..Ik ben altijd goed geweest in crea tieve dingen. Vergadertechnie ken beheers ik niet. Vergaderen betreft duren vergaderingen nooit langer dan twee uur. Bij Veronica ontstond een situatie dat ze veel langer duurden dan twee uur. Dat begon me mate loos te irriteren." ,,lk vind het.fijn om op de achtergrond te staan. Maar dat betekent niet dat dat voor eeu wig is of tot m'n pensioen." Het blijkt bijzonder ingewik keld om er achter te komen hoe zijn toekomstplannen eruit zien en hoe loyaal Out op dit mo ment staat ten opzichte van Ve ronica. In het begin zegt hij: „De aanbiedingen vliegen me heb ik een overeenkomst voor de komende jaren. Als zij dat niet doorbreken, doe ik dat ook niet." Na twee uur praten echter lijkt het wel alsof er een andere Out zit. „Ik denk niet dat het lussen de VOO en mij nog erg lang duurt. Natuurlijk, er be slaat een contract, maar ik weet helemaal niet of ik dat nog wil nakomen. Als ik een nieuwe uit daging krijg, zal ik niet aarzelen daar in te stappqn. Bovendien ben ik vrij om binnen en buiten Veronica activiteiten te ont plooien. Ik heb nu de tijd om 't in alle rust te bekijken. Vergeet niet dal ik sinds 1968 uitermate turbulent heb geleefd." - Dus wat doet Out over, pak- weg. vijf jaar? „Dan ben ik nog zeer actief in de mediawereld. Alleen, ik weet niet waar. Er liggen aanbiedin gen uit Nederland, Malaga en uit Amerika en ik ben dus niet van plan om me te bewegen in de wereld van de tennis- en golftoernooien. Ik durf ook geen voorspellingen te doen hoe de commerciële radio en TV zich zullen ontwikkelen. Commer ciële omroep met Out? Dat weet ik niet. Als er grote mogelijkhe den liggen, weet ik ook niet hoe mijn loyaliteit ten opzichte van Veronica zal liggen." Out weigert in eerste instantie te vertellen over de ijzers die hij extern in hel vuur heeft. Na enig aandringen komt de aap uil de mouw. „Het heeft met een Eu ropees omroepblad te maken en met de oprichting van een Europese CNN. Daarvoor reis ik regelmatig naar de Verenigde Stalen. Ik praat daar over een nieuwsstation. Meer zeg ik niet, want ik weet niet of de mensen met wie ik onderhandel, daar wel prijs op stellen." - Terug naar (le roots, naar Ve ronica. Zijn ze nu op de goede weg? „Daar kan ik geen antwoord opgeven." Lange stilte. Daarna: „Kijk. ik ben adviseur van het Dagelijks Bestuur en van het blad, ik kan dus alleen maar adviseren." - En die adviezen iworden naar benraliguigopgci'olgtt? Opnieuw een stilte. Vervol gens op gedecideerde toon: „Soms wel, soms niet." - Het kan beter? „Natuurlijk, alles kan beter. Rob Out: „Als ik een nieuwe uitdaging krijg, zal ik niet aarzelen daar in te stappen." Hoewel ik niet wil zeggen, dat het op dit moment slecht wordt gedaan. Vergeet niet dal de tar get is verlegd. Vroeger was die er. De strijd van C-omroep, naar B-omroep en A-omroep. Die is er niet meer, omdat de VOO de grootste is en niet meer groter kan worden. En dan ga je den ken: wat doe ik hier nog, binnen dat vergaderejreuit. Ja, je kunt stellen dat ik me min of meer in dat circuit heb verslikt. Gelukkig ben ik er nu uitgegaan. Geheel uit eigen beweging, hoor. Want ik heb alles zélf gezocht: de KPMG (het adviesbureau dat Out adviseerde meer in de zij lijn te opereren, red.), een inte rim-manager etc. etc.." - Met dat adviesbureau baalde je in feite het paard van Troje binnen. „Vind ik niet. Ik heb het alle maal heel bewust gedaan. Voor zitter Van der Reijden vergelijkt mij met een monnik die zichzelf in brand heeft gestoken. Onzin. Ik wilde alleen weten, hoe het er voorstond met Veronica en hoe het verder móest. Want het ging mij niet om Rob Out, maar om de VOO. Die mensen hebben gewoon geconstateerd dat ik als manager niet zo goed excelleer de. Dat ik creatief beter ben. Dat is gewoon zo." - De managers hebben 't voor het zeggen? „Ik vind Veronica bureaucra- tischer dan het ooit is geweest. Veronica was altijd een jon- gensavontuur en één familie. Dat is het niet meer. Nu is het een keurig georganiseerd be drijf, steeds meer ingekapseld in het omroepsysteem. En ik weet niet of ik daar nog wel in pas. Soms denk ik wel eens: ik moet gewoon definitief breken met die club. Anders blijft de scha duw van Rob Out maar boven Veronica hangen." „Veronica loopt nu in de lijn van de andere omroepen. Even keurig. Braafniet meer de pi raat en zelfs het avontuurlijke hebben ze niet meer. Maar dat is het beleid van het huidige be stuur. En dat is absuluut niet mijn beleid." - Tot slot: wat vindt i dreigende straf van zeu de uitzend verbod? „De hele Verenigingsraad wist precies wat er toen gebeurde. Heel doelbewust, maar het was niet frauduleus bedoeld. Het ging ons om de verlegging. We wilden wat verder gaan dan te moeten manoeuvreren in dat nauwe publieke bestel. Uiter aard was ik er ook van op de hoogte. Ik heb vaak gesproken met mensen als Roemer en Theys (CLT-directeuren en ver antwoordelijk voor RTL 4). Ik denk niet dat die straf van het Commissariaat in de praktijk een haalbare kaart is, tenzij an dere omroepen zo inschikkelijk zijn dat .ze die uren willen op vullen." Barry Stevens wil nieuw talent een handje helpen amsterdam «gpd Zangers, dansers, con- lerenciers, gooche laars, tekstschrijvers, klassieke musici. Barry Stevens heeft ze de afgelopen jaar zien komen en ook weer zien gaan in de voorronden van de Soundmix Show. „Mijn gedach te was dan vaak: die of die per soon mag niet verdwijnen. Maar ze verdwenen wél. Ze pas ten niet in de Soundmix Show, omdat ze niemand goed kon den nadoen. Maar talent was er voldoende. Het ontbrak alleen aan opvangen aan coaching." Daarom organiseert Barry Stevens nu zelf talentenjachten. „De bedoeling is dat we door heel Nederland gaan reizen met een Roadshow'. We willen steeds in een andere plaats voorronden houden. Wie door die voorronde komt, mag in de plaats waar wc dan zijn mee doen aan een theatershow met publiek. Na afloop vragen we aan het publiek wie door mag naar een volgende ronde. Zo zou het kunnen gebeuren dat bepaalde artiesten in spe een aantal ronden, misschien wel een heel seizoen meedoen." In de luttele tijd dat Barry nu bezig is met de voorbereidingen van zijn talentenjacht heeft hij al 550 aanmeldingen binnen ge kregen. „Aan de ene kant ben ik een beetje beduusd, maar aan de andere kant verbaast het me niet. Ik weet hoeveel mensen de Bühne óp willen." Doorgaan Onder hét motto 'Doorgaan!', een kreet waarmee hij in de jury van de Soundmix Show bekend is geworden, wil Stevens het jonge talent dat zich meldt in spireren om het beste van zich zelf te maken. „Dat moet je een beetje geor ganiseerd aanpakken. Bij de eerste auditie geven we de deel nemers het advies: doorgaan in het vak of er maar niet aan be ginnen. Wie toch wil doorgaan en eigenlijk is afgewezen, mag dat best. Misschien kan hij of zij dan gaan schaven aan zijn of haar zwakke punten." „Er zijn weinig mogelijkhe den om het artiesten vak te le ren. Dal ligt ten dele aan de gro te vloed van jong talent, maar het is ook een teken van de tijd: mensen zijn erg met zichzelf bezig. Maar die nieuwe genera tie moet het straks wel doen. Bovendien moeten zij op hun beurt later het vak ook weer aan anderen leren. Wat heeft het voor zin als iedereen die jong en talentvol is weer op eigen hout je het vak moet leren doorgron den. Er is zo veel kennis. En ik heb het idee dat ik een van de mensen ben die hen het een ander zou kunnen bijbrengen." Barry Stevens is nu dertig jaar in Nederland. „Na een auditie voor het ballet van Snip en Snap ben ik vanuit Engeland naar Nederland gekomen. Ik moest en zou dat toneel op. Als klein jongetje wilde ik dat al, tot ver driet van mijn ouders, die hun enige kind liever voor dat vak wilden behoeden. Maar tenslot te hebben ze hun toestemming gegeven." In Nederland deed Barry mee in een groot aantal toneel- en televisiepropducties, zoals 'Heerlijk duurt hel langst', 'Ja zuster, nee zuster', tientallen af leveringen van Ti-Ta-Tovenaar en de musicals van Jos Brink ('Maskerade', 'Heerlijk duurt het langst' en 'Evenaar.' Ook maakte hij choreografieën en hij had zijn eigen televisie dansgroep. Grap „Na al die jaren kreeg ik de be hoefte om de dingen die ik in al die jaren heb geleerd door te geven. Daarnaast wilde ik graag eens een project van mezelf hebben. Ik heb zo vreselijk veel ten behoeve van andere men sen gedaan. Met plezier hoor, daar gaat het niet om, maar ik wilde nu zelf iets op poten zet ten. Dat carnavalsplaatje bij voorbeeld dat ik heb gemaakt: 'Doorgaan'. Eigenlijk is het een uit de hand gelopen grap, maar er is wel een videoclip en de vraag ernaar is groot. Ik merk bij mensen dat ze nu iets heb ben van: 'hé, dat heeft die Barry goed gedaan.' Ach, misschien heb ik m'n licht een beetje on der de korenmaat gestoken." „Dat is in ieder geval een van de dingen die ik de jonge talen ten wil meegeven. Ze moeten van zichzelf overtuigd zijn, maar daar moeten ze 'ook reden voor hebben. Ze moeten een zaal kunnen boeien, spanning met het publiek leren opbou wen. Ze moeten discipline ont wikkelen. En ze moeten van het idee af dat Beroemd Zijn het einde is. Roem is een leuk bij- produkt, maar het is niet zalig makend. En bovenal: ze moeten de kracht hebben om steeds weer te kunnen opkrabbelen. Dat laatste is misschien wel het moeilijkste wat er is." Barry Stevens: i n jong artistiek talent. Rolf Wouters van 'Wedden Dat?.. HILVERSUM/AALSMEER Na zijn eerste optre den als presentator van het RTL4-spel- programma 'Wedden Dat..?' werd Rolf Wouters bedolven onder de complimentjes. Haast onvermijdelijk drong zich ook de vergelijking op met zijn illus tere voorganger Jos Brink. De 29-jarige presentator wil niets weten van die vergelijking. „Wij zijn niet met elkaar te ver gelijken, omdat we twee totaal verschillende mensen zijn." Rolf Wouters reageerde op vallend nuchter, toen hij werd gevraagd voor de presentatie van 'Wedden Dat..?'. „Ik was er natuurlijk heel blij mee, want ik heb dit altijd al een leuk pro gramma gevonden. Maar toch zie ik het niet als een overstap naar het grotere werk. Ik denk niet zo in die termen. Alles wat ik aanpak, wil ik zo goed moge lijk doen. En als je jezelf belang rijk gaat vinden omdat je een grote show mag presenteren, dan ben je in mijn ogen hele maal verkeerd bezig." Kritisch Het vak van televisiepresentator wordt in Nederland nog altijd ernstig onderschat. Er zijn ei genlijk maar weinig mensen die het echt tot in de finesses be heersen. „Vroeger liet ik alles op die TV over mij heenkomen. Nu ik er zelf werk, ben ik een kritische kijker geworden. Nu ga ik op details letten. Ik vraag mij af hoe het komt dat de ene pre sentator zo goed staat aange schreven en de ander niet. En dan blijkt toch vaak de persoon lijkheid achter de presentator de doorslag te geven. Het heeft mij verbaasd dat we in dat klei ne Nederland zo uitzonderlijk veel presentatoren hebben. Het gaat bijna zo van: jij ook al pre sentator? Het is bijna belache lijk. Ik begrijp van sommige col lega's ook niet dat ze TV-pro- gramma's presenteren. En dan wil ik niet zeggen dat ik het zelf beter kan. Maar soms denk ik: hoe is iemand in vredesnaam op die plek gekomen?" „Kijk naar talkshows. Ik durf te beweren dat zestig procent van de huidige presentatoren van talkshows ongeschikt is voor dit werk. Ik wil het niet Rojf Wouters: „Als je jezelf be langrijk gaat vinden, omdat je een grote show presenteert, ben je verkeerd bezig." foto henny van miltenburg over specifieke personen heb ben, maar in het algemeen mag je toch wel vaststellen dat er veel te slecht wordt geluisterd en dat er veel te veel egotrippe rij is. Het vooraf vastgestelde rij tje vragen wordt afgewerkt en men speelt nauwelijks in op antwoorden. Op een bepaald moment kan het gesprek een hele aardige wending krijgen en dan moet je misschien wel de rest van de vragen vergeten. Ik vind dat een presentator zich moet realiseren dat hij gastheer is. Of hel nu'kandidaten zijn in een amusementsprogramma of gasten in een praatprogramma show, dat horen de hoofdrol spelers te zijn. Daar hoort het om te draaien." „Ik voel mij als presentator een gérant in een restaurant. Ie mand die op de juiste momen ten moet wegblijven. En als het gesprek aan tafel ongezellig dreigt te worden dan moet hij er even bijkomen. Met een grap of een fles wijn. Hij moet aanvoe len wanneer zijn aanwezigheid gepast is. Mijn indruk is dat er veel presentatoren zijn die zich zelf zo graag horen praten dat ze nauwelijks nog oog hebben voor hun gasten. Ik zou in het algemeen willen pleiten voor spontane televisie. Televisie zou veel echter moeten zijn. Veel menselijke incidenten tijdens de opnamen worden wegge knipt. En dat is toch eigenlijk zonde." GESPROKEN Antonie Kamerling in VARATV-Magazine: „Acteren begon voor mij als een geintje. Ha, ha lachen, een jaartje televisie dacht ik toen ik mijn studie rech ten opzij zette om in 'Goede Tij den, Slechte Tijden' te spelen. Vind ik het niet leuk, niks aan de hand, dan ga ik toch weer stude ren. In het begin was alles nieuw, had ik ontzettend veel energie. Mijn teksten leerde ik pas op de vloer en ondertussen ging ik tot diep in de nacht op stap. Na een maand of vijf was ik opgebrand." Schrijver Ward Ruyslinck in Humo: „Waar gaat het naartoe als vrou wen ons, mannen, zelfs beginnen te verwijten dat wij een adamsap pel hebben? Terwijl vrouwen nog zoveel voorrechten genieten in onze samenleving. Maar daar spreekt niemand over. Eén voor beeld: een vrouw wordt in een cel wagen nooit geboeid overgebracht van de gevangenis naar de rechts zaal, een man wél. Ze schreeu wen om gelijkheid, maar dan moeten ze wel gelijkheid in alles willen." Zanger Kris de Bruyne in Humo: „Die reputatie van vrouwenloper, drinkeboer en vechtersbaas be valt me wel. Al klopt er niets Youp van 't Hek in Revu: ,,De essentie van cabaret is zout in de wonden te wrijven, de zaak niet te laten zweren, maar ook geen verbandje aanreiken. Dat pakken ze thuis maar. Ik ben geen therapeut, geen pastoor en doe niet aan begeleiding." Jos Brink in Revu: „De katholieke kerk was voor mij als kind heel spannend. Wij kerk ten in het Nieuwe Verbond aan de Jagerslaan. Dat was zo'n vrijzin nig geval. Kraak noch smaak. En die katholieke kerk aan de Bree, die was nog aangekleed in die tijd. Met beelden en fabels. Nou, ik vond het prachtig. En de hoog mis met drie heren. Ik snapte er geen bal van; maar het was echt theater." Barrie Stevens in Story: „Ik woon nog steeds alleen en dat doet soms een beetje pijn. Maar als ik de juiste persoon tegenkom, zal de vonk overslaan. Dan zal ik me compleet op die relatie stor ten. Blind zijn van liefde." Actrice Kiki Classen in Story: „Ik draag alleen luxe lingerie als je er iets van ziet. Als ik een door zichtige blouse draag, of een jurk je dat van boven een beetje open valt, dan vind ik het leuk als je een stukje van een kanten body of beha ziet. En als ik een kort rokje met een splitje draag, mag je van mij best een stukje van een mooie kouseband zien." Kiki Classen houdt van pikante lingerie, foto cees van sliedrecht Midas Dekkers in VARA TV-Magazi- ne: „De pitbullfokkers zijn razend omdat ze hun mormels niet meer mogen fokken. Het probleem is zo makkelijk op te lossen. Ze hoe ven maar met hun bedreigde die ren naar de Derde Wereld te ver kassen en we sturren ze vanaf vei lige afstand grif geld, boswach ters, landrovers en bordjes voor een pitbullreservaat. Zo bescher men we de natuur en hebben we er toch geen last van. Alle enge beesten zijn dan weer het land uit. En bovenal, de griezels die ze fokken." S

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10