Eenzaamheid en sleur troef in paviljoen vijf Rtv show 'Een beetje inteelt was het wel' 7 TROS-Kuifjes voor goed doel op avontuur in Latijns-Amerika MAANDAG 22 FEBRUAR11993 Een avondje 'Vrouwenvleugel' in de Amsterdamse gevangenis amsterdam ans bouwmans Woedend is ze, blonde Mathil- de. En beledigd. „Het is hier geen hoerenkot." De beelden vati de vorige afle vering van de RTL 4-serie 'Vrou- wenvleugel' zijn nog in haar ge heugen gebrand. De criminele Eefje Winkel trekt de jonge ver liefde bewaarder Maurits Troost in haar cel en bevredigt hèm. „Wat moeten de mensen buiten wel niet denken. Zo is het echt niet." De gevangenen van paviljoen 5 van De Singel, de vrouwen toren van de Amsterdamse Bijl merbajes. zitten in de huiska mer. Voor de gelegenheid is een video naast de televisie geïnstal leerd. Vier vrouwen willen graag hun mening geven over de se rie. maar hun namen geven ze niet prijs. Voor het gemak noe men we ze Mathilde, 'Spider Woman", Spriet en de Dame. Paviljoen 5 heeft wat weg van het decor in de televisieserie. „RTL 4 is ook hier geweest om zich te oriënteren", zegt be waarster Hannie. „Maar qua in houd hebben ze zich daar wei nig van aangetrokken." De gang met aan weerszijden de grote ijzeren celdeuren oogt als een kale balzaal, met een zitje ach terin en een grote tafel in het midden. De treurige kaalheid is een beetje verdoezeld met veel gestekte plantjes in bijeen geraapte potten. /Ms bewaarster Hannie na lang zoeken het videokanaal heeft gevonden, kan aflevering 8 van 'Vrouwenvleugel' begin nen. „Ik werk hier al 16 jaar en heb zoiets nog nooit gezien", zegt haar collega An als in de eerste scène Troosts blote billen in beeld komen. Vanavond kun nen de vrouwen met elkaar mopperen over de seksuele in triges in de serie. Op de door snee zaterdagavond moeten ze 'Vrouwenvleugel' in de beslo tenheid van hun eigen cel bekij ken. Dan begint de eenzame opsluiting om half zes, vier uur eerder dan door de week. De vrijheid die de tv-gedeti- neerden kennelijk hebben, ken nen de vrouwen niet. Voor ze in de gevangenis terecht komen, hebben ze vaak maanden in een huis van bewaring doorge bracht. Mathilde: „Daar zit je bijna voortdurend in een cel. De deur gaat alleen open als je eten wordt uitgedeeld." In de gevan genis is het iets vrijer. „Maar als wij geen zin hebben om te wer ken, dan kunnen we niet lekker in de huiskamer gaan zitten, 's Morgens moet je werken en 's middags ga je achter de deur als er geen activiteiten zijn." Dat laatste komt door personeelsge brek steeds vaker voor. Moord Paviljoen 5 is er een voor lang gestraften. Vrouwen die een ernstig delict hebben begaan. Moord, cocaïnesmokkel, dat soort dingen. Waarvoor ze zit ten, vragen ze elkaar niet. Mathilde en Spider Woman zit ten al ongeveer vijf jaar samen in de gevangenis. Ze hebben nog meer dan twee jaar te gaan. Over een tijdje denken ze naar Sevenum te gaan. naar een half open inrichting voor vrouwen. „Vrouwen die lang gestraft zijn, moet je niet zo lang in een ge sloten inrichting stoppen", vindt Mathilde. „Daar ga je geestelijk aan kapot. Tien keer heb ik proefverlof aangevraagd en niet gekregen. Toen mocht ik op medische gronden na vier jaar en acht maanden drie da gen naar buiten. Maar ik was het niet meer gewend. Van een autoritje raakte ik al over mijn Terug naar het bewegende beeld. Een nieuwe gevangene, een transseksueel, maakt haar entree in 'Vrouwenvleugel'. Transseksuplen hebben ze in De Singel ook al genoeg gehad, zegt bewaarster Hannie. Vorige week is er eentje, die op afde ling 5 zat, niet teruggekomen van proefverlof. 'Vrouwenvleugel' blijft voort durend irritatie oproepen om dat het leven in de bajes volgens de vrouwen te gemakkelijk wordt afgeschilderd. „Je stapt niet zomaar naar de directrice. Die krijg je ook niet te zien als je binnenkomt. Laat staan dat de bewaker je spullen draagt. Overal moet je briefjes voor in dienen. Je mag je handtas hele maal niet meenemen als je be zoek krijgt. En er is helemaal niemand die je 's nachts een kopje thee brengt als je niet kunt slapen", sommen de da mes op. Op de tv wordt de oude me vrouw Kruimel naar het 'pees kamertje' gebracht. Al dat gewip in dat kamertje zint de vrouwen van afdeling 5 niet zo. Inder daad mogen ze eens per maand twee uur zonder toezicht samen zijn met hun man of vriend. Maar in die kamer staat zeker geen bed. Spriet: „Mijn hele ge zin komt altijd mee, dan doen we spelletjes." „Kunt u wippen op commando van zaterdag In de huiskamer kij ken de vrouwelijke gevangenen naar de achtste aflevering van 'Vrouwenvleugel'. foto monique baan twee tot vier. Dat kan toch niet", reageert Mathilde. Dan wordt het even stil. Want Jantje Kruimel maakt iets her kenbaars mee. Ferdinand is haar ontrouw geweest en de ou de mevrouw voelt zich machte loos. „Die arme mevrouw Krui mel". zegt de Dame na afloop enkele keren. Het is niet zozeer de ontrouw, maar de verwijde ring die pijn doet. „Je bent machteloos." Emotie De Dame is geëmotioneerd vanavond. 'Vrouwenvleugel' volgt ze stilletjes. Hoe langer ze vast zit, hoe moeilijker het wordt contact te houden, zegt ze later. Ze mist- haar kinderen en voelt dat er een steeds grote re afstand ontstaat. „Alles raak je kwijt. Alles wordt langzamer hand afgebroken." Het programma loopt op zijn eind. Op de valreep herkennen de vrouwen nog iets van zich zelf: Jantje Kruimel kan niet sla pen. Spriet: „Ik zet een bandje met muziek op van thuis. Dan kan ik misschien slapen." Mathilde huilt zich nog bijna el ke nacht in slaap tegen de muur om tegen half drie wakker te worden. En de Dame heeft steeds meer pillen nodig om de nacht door te komen. Het is bijna half tien, bedtijd. Hannie gaat rond met de pillen. Dit is een cleane afdeling, de vrouwen zijn niet verslaafd aan drugs, maar 'slaapmedicatie' hebben ze wel nodig. De vrou wen gaan naar hun cellen. Weer een eenzame nacht achter een ijzeren deur. Dame: „Dan ben je alleen, op jezelf teruggewor pen. Dat vind ik het zwaarst van alles." 'Jazz in Nederland van 1919 tot heden' bij NOS-televisie t maarten hans visser M e waren nog jongens, 15 jaar, in W .Amsterdam. Op een middag kreeg een van hen een koffer grammofoon met wat jazz-platen. En nog redelijk modern ook voor die tijd. Toeval. Erroll Garner zat erbij en het orkest van Johnny Dankworth. Het was meteen raak. Henk Bernlef en Wim van Eijle, waren ge grepen door de jazz. Andere ritmes, nieuwe klanken, emoties die ze nog niet kenden. Een concert van Stan Kenton bevestigde kort daarna wat ze die middag al hadden gevoeld. Bernlef werd schrijver en Van Eijle maakte naam in hel marktonderzoek. Maar de jazz heeft hen nooit verlaten. Bij Bernlef is het soms een inspiratie, maar bij Wim van Eijle een soort levensver vulling. In het Noordhollandse Sint Maar ten leeft hij omgeven door een wereld van muziek: platen, boeken, tijdschrijften en de voorraad cd's groeit ook al aardig. Intussen verzamelt hij rustig verder, want nooit zal de collectie compleet kunnen zijn. Logisch, dat hij meewerkt aan de vijfdelige televisie serie 'Jazz in Nederland van 1919 tot he den'. The Ramblers Een belangrijke impuls brachten The Ram blers. „Een professioneel orkest. Ze speel den met The Boswell Sisters, Benny Carter en Coleman Hawkins. Hij was op toernee met een blanke band en mocht als negerin de jaren dertig niet mee naar Duitsland. Hij bleef hier. Hij ging niet uit pure nood bij The Ramblers spelen, blijkbaar vond hij de band gewoon goed. Hij had immers ook in I ngeland met bij voorbeeld Jack Hilton kunnen spelen." The Ramblers brachten via grammofoon platen, de VARA-radio t*n toernees van deze omroep de jazz onder het volk. Perfect kop pelde orkestleider Theo Uden Masman de show aan prachtige jazz stukken. „Ook na de oorlog. Uden Masman durfde het toen aan om ook een combo uit de band te laten optreden met moderne stukken.' se jazz. Tot de pop muziek kwam. Ene Rob de Nijs kwam erbij zingen. Dat werd het einde. De VARA ging niet bepaald chique om met het orkest. Het verdwijnen van de band werd indirect de dood van Theo Uden Masman." The Ramblers spelen ook een grote rol als in de tweede NOS-uitzending de oorlog aan de orde komt. Het orkest speelde door. want 'de bakker bleef toch ook bakken'. En wie speelde, hoefde niet naar Duitsland. Na de oorlog is Uden Masman geschorst, maar de joodse Sem Nijveen verdedigde hem. De orkestleider had hem immers lang tegen de Duitsers kunnen beschermen." De oorlog remde de ontwikkeling van de Nederlandse jazz. „Jazz was verboden." Een groot deel van de jazz ging ondergronds. Er werd gespeeld in studentenkringen en er ontstonden combo's als The Millers en The Swingpapa's van Peter Schilperoort. „En dat terwijl in Amerika de bebop ontstond.' I lel jas7 leven kwam pas op gang met de Jazz-verzamelaar Wim van Eijle: Jazz hoeft niet per se te swingen." radio-orkesten, de bands die uit Duitsland terugkwamen. In Den Haag maakten de Dutch Swing College Band, de Down Town Jazz band en de Dixieland Pipers furore. Maar dat was naspelen, niets origineels. „Je hoorde dixieland, tot vervelens toe. Altijd dezelfde nummers. Net als nu. Hopeloos." De enige plek om jazz te 'ondergaan' was het Amsterdamse 'Sheherazade'. „En alleen omdat The Diamond Five die daar speelde, de zaak zelf had gekocht: Cees Slinger. Har ry Verbeke, John Engels, Jacques Schols en Cees Smal. Amerikanen kwamen hier pas in 1950, met de Amsterdamse nachtconcerten. En Stan Getz speelde onopgemerkt in 'She herazade'." Meesterdrummer Vernieuwing bracht Wessel Ilcken, „een meesterdrummer", die in 1956 een groep vormde met Toon van Vliet, Rita Reys en haar broer Karei. „Daar gebeurde wat. En dan Rob Pronk, Rob Agerbeek, Rob Matna. Indische jongens, die nog tot in 1942 in Indonesië de Amerikaanse invloeden kon den ondergaan. Die speelden geen dixie land meer. Die waren veel rijper. Die 'ken den' Charlie Shavers en Roy Eldrigde, de basis voor wat Dizzy Gillespie zou gaan doen." Er onstaan dan drie nieuwe centra voor Nederlandse jazz. „Naast Amsterdam had je de Haarlemse Jazzclub en in Zaandam 'De Waakzaamheid', waar je kon spelen zonder door de barhouder te worden weg gekeken. Daar ontstaat de Nederlandse be bop. Een beetje inteelt was het natuurlijk Tegen 1960 hoort Van Eijle hoe Theo Loe- vendie de cultuur van zijn Turkse vrouw gaat gebruiken en hoe Willem Breuker sa menwerkt met Otto Ketting en ijispiratie vindt hij Kurt Weill en fanfare muziek. „Han Bennink, een prima dixiclanddrum- mer. ontdekte dankzij Eric Dolphy en Char les Mingus, dat het ook anders kon. Misja Mengelberg leerde van Thelonious Monk dat dissonanten ook de moeite waard kon- foto joop boek den zijn. En dan... komen de The Beatles en The Stones en ging de jazz opnieuw 'onder gronds'." „Jazz-musici als Piet Noordijk en Ruud Brink, 'de Nederlandse Getz', verdwenen in radio-orkesten. Pim Jacobs ging in de com mercie, de Louis van Dijk-lijn: 'Jazz for the people'. Maar Breuker ging door en vocht voor subsidie. Daardoor is de avant-garde nietverdronken." Mijlpaal Het werk van componist Guus Janssen noemt hij een mijlpaal. „Jazz hoeft niet per se te swingen. Je mag ervan genieten, maar er moet ook plaats zijn voor een Peter van Bergen, die solo's speelt van anderhalf uur. Dat swingt niet, maar het is pure emotie." „De Nederlandse jazz is bepaald serieus te nemen, meer dan ooit. Zoals Breuker theater maakt: dat is uniek. Han Bennink is beroemd in Japan. AJs het om de vernieu wing gaat, kijkt dq wereld tegenwoordig Dat is niet vanzelf gegaan. „De platen maatschappijen speelden na de oorlog een bedenkelijke rol. Philips had de Dutch Swing College Band onder contract en gaf daarvan steeds hetzelfde repertoire uit. mu ziek zonder risico. Daarom heeft Breuker de BV Haast opgericht. Platen maken met ei gen geld, waar dan ook steeds weer geld bij moest. Maar ze déden het. Net als het Cat- label, voor oude stijl, maar dan wel met ver rassende opnamen." Is met al die moderne, soms érg margina le stromingen, de jazz toch niet weggeraakt van de kern, van de blues, waarmee het al lemaal lang geleden begon? Van Eijle maakt zich geen zorgen. „Al spelen ze nog zo mo dern, nog zo onbegrijpelijk, als ze hun wor tels niet kennen, de bron, vallen ze door de mand. Dan is het geen jazz. Dat hoor je hilversum» De formule is veelbeproefd en succesvol gebleken: Men neme een blik 'bekende Nederlanders' en sture die de bush-bush in met de opdracht in een T-shirt vol zweetplekken voor de came ra te gaan staan, omringd door zoveel mogelijk magere kinde ren met grote, bruine, dankbare ogen. Een fikse zoomlens en een gironummer doen de rest: Een nieuwe inzamelingsactie is begonnen en het regent klin kende guldens. Dat pad is inmiddels platge treden, moet TROS program mamaker Cees den Daas heb ben gedacht toen hij een nieu we slinger gaf aan het sensatio nele reis-programma 'Special Adventure'. Normaal gesproken wordt het programma, dat al enige seizoenen draait, voor tachtig procent gevuld met de ontberingen van deelnemers aan de Camel Trophy. Dit jaar komen daar die van de expedi tieleden van de Pole to Pole '93' bij. En het onderdeel Goldstar Adventure dat hier komt de nieuwe dimensie is gekop peld aan een heus Goed Doel. Dat goede doel heet PIMMA, de stichting Particulier Initiatief Maastricht Midden Amerika. PIMMA werd opgericht door het Maastrichtse echtpaar Guy en Elly Vroemen die tijdens een reis door Midden Amerika zo geraakt werden door de armoe de ter plaatse dat zij besloten 'iets' van de grond te tillen. En zo geschiedde. Giften van parti culieren, bedrijven, scholen en instellingen vullen de fondsen voor humanitaire hulp. Via di rect contact met de bevolking regelde PIMMA zo al de bouw van twee scholen in El Salvador en nu staat een derde in Colo- nia Esfuezzo de Esquitha in Gu atemala op het programma. Zonder tussenkomst van al dan niet corrupte regeringen; geen strijkstok waar de helft van de opbrengst aan blijft hangen. En dat sprak de TROS aan. Bovendien pastte het in de planning om eens in de zoveel tijd een grote inzamelingsactie te houden zoals al gebeurde voor Simavi en Foster Parents. PIMMA opende de mogelijk heid een lekkere 'Trossige' saus te gieten over de doorgaans slechts op het gemoed inspe lende acties. Midden- en Zuid- Amerika, vol Indianen, goud zoekers en diamantjagers, dat riekt naar avontuur. In de serie uitzendingen van Goldstar-adventure gaat steeds een andere TROS-coryfee naar Midden- of Zuidamerikaanse oorden met medeneming van cameraman Guy van Grinsven. Uit landen als Colombia, Costa Rica en Venezuela nemen zij 'waardevolle kleinoden' mee en kostbare materialen als goud, zilver en diamanten. Die edele stoffen worden in Nederland door de kunstenaar Alexander van den Hoven omgevormd tot een bijzonder sierraad. Sierraad en voorwerpen worden in sep tember tegen opbod verkocht op een veiling ten bate van PIMMA. Oud-schaatskampioen Ben van der Burg ging al in een eer dere uitzending met succes op zoek naar diamanten terwijl presentatrice Liesbet den Daas met zilver thuiskwam. Van avond staan de belevenissen van Rob van Hulst (de onsym pathieke dokter Eric de Koning in Medisch Centrum West) die in Venezuela op zoek gaat naar goud op het programma. AJs de hoofdpersoon in Kuifje en de Zonnetempel trotseert hij de junta en de brandende zon, bij gestaan door een plaatselijke schone in bikini. Dokter Eric staat er met zijn heus bovenop als een goudzoeker in een ri vierbedding modder en water behendig uit zijn platte schaal zeeft en uiteindelijk wat stof goud over houdt. Missie ge slaagd en einde oefening. Vro lijk huppelt dokter Eric hand in hand met zijn gids nog wat rond door idyllische dorpjes, ca feetjes met veel rum, en knusse watervalletjes om vervolgens met de buit huiswaarts te keren. Voor de veiling in september gaan onder andere Martin dierenmanieren Gaus, Anne- miek Verdoorn (zuster Ingrid uit MCW) en natuurlijk Special Ad- venture-presentator Waller Tie- messen zelf nog op reis. Het jas je waarin die veilinguitzending wordt verpakt, zit nog vol met spelden en rijgdraad. Een schat ting van de opbrengst is al wel gedaan: een ton of drie, vier. STARDOM Filmdiva en zangeres Barbra Streisand wordt mogelijk politica Al jaren is zij actief in de politiek en zij heeft ook meegewerkt aan de campagne van Clinton. Enke le democraten willen nu dat zij een treetje hoger klimt op de po litieke ladder en zich verkiesbaar stelt voor de senaatsverkiezingen in 1994. Als de actrice een goe de campagne voert moet het vol gens hen mogelijk zijn een zetel tje te veroveren Dolly Parton wordt momenteel 'slapende' rijk met de door Whit ney Houston gezongen hit 'I will always love you'. Het nummer was oorspronkelijk van haar. Voordat Whitney het nummer be gon te zingen, sleepte Parton al ruim 1 miljoen dollar in de wacht met de schrijversroyalties. De versie van Houston bracht al de eerste twee maanden nog eens zo'n slordige 1 miljoen dollar op voor Parton. i will always love you', eerst een hit van Dolly Parton en nu van Whitney Houston, levert beide dames veel geld op. foto gpd Lisa Marie, de dochter van El vis, is 25 jaar geworden. Zij mag zich nu officieel de baas noemen van Graceland en Presley Enter prises, een zeer succesvolle fir ma. Naast het feit dat zij de zaak gaat runnen, heeft Lisa besloten ook te gaan zingen. Ze heeft in middels al een plaat gemaakt. Na een tijdje zonder werk te hebben gezeten, is er weer een lichtpuntje voor Wilbert Gieske. De acteur keert terug in de popu laire serie 'Goede Tijden Slechte Tijden'. Hij was in de serie de echtgenoot van Laura. Hoe dat nu moet met Wilbert, is de vraag. Laura scharrelt op dit moment namelijk met Jeff. Pril geluk aan het Engelse hof. Prinses Diana is verliefd en wel op een neef van haar echtge noot Charles. Lord David Linley is de gelukkige. De lord werd haar steun en toeverlaat na alle ellende die Di achter de rug heeft. Misschien heeft hij zich met voorbedachte rade over haar ontfermd, want David is ook sta pel op de prinses. Beroemd zijn legt de meeste j mensen geen windeieren. Zo ook actrice Sharon Stone. Zij tekende onlangs een contract met een autobandenfabriek voor één tele visiespotje. Het levert haar een bedrag op van maar liefst twee miljoen gulden. De oudste zoon van de Jordaanse koning Hussein, de 31-jarige prins Abdullah heeft zich deze week verloofd met Ra- nia Yassin. De 21-jarige aan staande bruid is een Jordaanse van Palestijnse afkomst. Kelly de tweede ex-vrouw van Rod Stewart heeft het voor elkaar. Rod moet haar 30 miljoen gul den betalen. Tot nu toe kreeg Kelly al 22.000 gulden per maand alimentatie. Rod wordt dus langzaam maar zeker uitge kleed, want zijn eerste ex krijgt maandelijks 45.000 gulden. Al hoewel uitgekleed....Het vermo gen van de zanger wordt geschat op 300 miljoen gulden. De ex-vrouwen van Rod Stewart kloppen hem het geld uit zijn zak. foto archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 14