Hester Hofman winnares Leids Cabaret Festival Reünie Leids Cabaret Festival Cultuur&Kunst Koffieconcert in Paauw van een leien dakje H. Mulisch krijgt de Mekkaprijs To verlei het best op dreef in lichtere genre Maij opent expositie in Leiden leiden» Een reünie, zo valt het slotfeest van het Leidse Cabaret festival gisteravond in de schouwburg het best te omschrijven. En van zelfsprekend maakte de fotograaf van de reü nisten een groepsfoto. Een keur aan oud-win naars maakte een feestje voor Harry Kies, die vijftien jaar geleden met dit landelijk bekende festival begon. Onder de titel 'Een klap van de molen' traden onder anderen Lebbis en Jansen, (een deel van) Dubbel en Dwars en Zak en As, Verreck en Pleijsier, Vincent Bijlo en André Manuel met een korte sketch op. Een soort Cabarestafette voor beroeps dus. Na afloop werd het podium van de schouw burg omgetoverd in een dansvloer, waar het op de klanken van Camelot goed swingen was. foto henk bouman MAANDAG 22 FEBRUAR11993 recensie lidy van der spek Koffieconcert door Paul Komen,piano, Marieke Blankestijn.viool. Pieter Wispel- wey,cello. Gehoord op 21 februari in 'De „Michelangelo zoekt in zijn werk altijd moeilijkheden op, terwijl Rafael met gemak pro beert te werken, hetgeen bij zonder moeilijk is." Aan deze uitspraak van de zestien- de-eeuwse schrijver Lodovico Dolce moest ik denken tijdens het pianospel van Paul Komen (solerend èn in samenspel), gis teren in De Paauw. Schijnbaar zónder calorieën te verbranden, van een leien dakje toverde Ko men muziek 'hetgeen bijzonder moeilijk is'. Hoewel Van Beethoven zijn Sonate in A groot in zijn zoge naamde romantische derde pe riode schreef, waarin hij zich niet meer houdt aan streng klassieke bouwschema's en ge bruik gaat maken van de fuga- -vorm, behandelde Komen de* ze sonate als was hij door Mo zart geschreven. Vederlicht in de lange melodielijnen, mar kant in zijn akkoord- en octaaf aanslag, was dit soort spel ver helderend en verrassend in de eerste drie delen, maar in de fu ga bleek het in Komen's nadeel te werken. Ook al voert van Beethoven zijn fugatische the ma's niet zo streng door als Bach, toch was de weergave hier tè rommelig, zonder struc tuur en met weinig diepgang. Overigens werkte Komens doorzichtige spel schitterend in combinatie met de violiste Ma rieke Blankestijn en de cellist Pieter Wispelwey. Verbluffend mooi weerklonk het pianotrio in c klein, dat van Beethoven reeds op vijfentwintigjarige leeftijd schreef. In het aangrenzend vertrek dat wegens enorme be langstelling via openslaande deuren bij de raadzaal was ge trokken, was samenspel en ho mogeniteit wèl waar te nemen, maar toch miste men daar de getroffen klankkleur, de subtili teiten waarmee die eenheid tot stand komt; je gokte, en waar schijnlijk goed, op het grote ta lent van deze jonge artiesten. Na de pauze zat de cellist ge lukkig iets gunstiger, waardoor er voor een groot aantal men sen nog iets meer te genieten viel: van het absolute hoogte punt van dit concert, het pia notrio nr.2 in Es groot van Franz Schubert. In vele boeken staat vermeld dat van de twee trio's die Schubert schreef het trio in bes tot de mooiste be hoort van de gehele muzieklite ratuur: na deze uitvoering ga je daar toch aan twijfelen, zó boei end en uniek werd er gemusi ceerd; Blankestijn's krachtige dynamische spel smolt samen of ging in dialoog met de lyri sche, zeer warme toon van de cello, met in de aanvang van het Andante een. bijna tragisch zin gende solopartij, door Wispel wey indrukwekkend gespeeld. Dit trio werd afgefloten rriet een uiterst virtuoos en stralend alle gro, waarin de kleine ongerech tigheden slechts 'prettig mense lijk' overkwamen. Finalisten opnieuw in schouwburg De Drie finalisten van het Leids Cabaret Festival zullen op 13. maart nogmaals in de Leidse schouwburg te zien zijn. Door het annuleren van de voorstel lingen van Toon Hermdns is er ruimte in de programmering ontstaan. Hester Hofman, G.van der Kroon en Pieter de Rijk zul len vóór de pauze hun pro gramma brengen. Het optreden na de pauze is nog 'een verras sing', aldus schouwburgdirec teur Wallis de Vries. Publieksprijs naar Pieter de Rijk Hester Hofman is door de vak jury tot winnares van de vijf tiende editie van het Leids Ca baret Festival gekozen. De toe schouwers beslisten anders en gaven de voorkeur aan Pieter de Rijk die daarvoor de publieks prijs ontving. Voor de derde so list, G. van der Kroon, bleven dan wel geen prijzen over, maar ook hij oogstte met zijn droog komische act waardering bij ju ry en publiek. Tevredenheid al om over het plezierige aanbod van deze lustrumfinale. Van de drie finalisten was de uiteindelijke winnares (mede door een griepje) zaterdag avond het minst op dreef. Zij had bovendien de twijfelachtige eer om de avond te mogen ope nen. Dat ging haar niet gemak kelijk af. Minder scherpe timing en versprekingen waren het ge volg, waardoor de reacties uit de zaal rffwachtender waren vergeleken bij haar eerdere op tredens in de festivalweek. Toch hebben die eerdere optredens de nodige goodwill van de vak jury opgeleverd, waardoor haar de overwinning niet meer kon ontgaan. Wat Hester brengt, is een moeilijke vorm van cabaret: een conférence in verhaalvorm. Ze schetst het beeld van een doortastende 'slimme meid' uit Enschede die verbaasd, geër gerd en geamuseerd het leven om haar heen gadeslaat. De moderne vrouwen in Viva, Play boy en televisiereclames bren gen haar daarbij in verwarring, wat tenslotte uitmondt in een met gevoel voor theater ge bracht slotlied. Het is een vlotte conférence vol aardige observa- Veel makkelijker en herken baarder daarentegen is het soort humor van Pieter de Rijk. Zijn treffende typeringen en knappe imitaties hebben een hoge amusementswaarde. Of hij méér kan, is een vraag die door zijn optredens in de festi valweek niet wordt beantwoord. Blijft zijn optreden tot dit ene sterke punt beperkt, dan is dat voor een cabaretier te weinig. De tophit van dit - muzikaal nogal magere - vijftiende Leids Cabaret Festival staat op naam van G. van der Kroon. 'O, o, o, wat ben je lelijk/je lijkt wel een gordijn... woestijn dolfijn ...van azijn...terrein vormde steevast de afsluiting van een act waarmee hij zich sterk profi leerde als de mannelijke tegen hanger van cabaretière Marijke Boon. In de Cabarestafettes zal hij ongetwijfeld een graag gezie ne gast worden. Juryvoorzitter loost Nuissl toonde zich andermaal opval lend enthousiast over het aan bod. Hij verklaarde dan ook ab soluut niet te geloven in de in flatietheorie dat door de vele ca baretfestivals de spoeling dun ner zou worden. Waarschijnlijk is hier de wens de vader van de gedachte. Het is al heel wat dat de finale van het vijftiende Leids Cabaret Festival een onderhou dende avond heeft opgeleverd. Dat zich hier toekomstig topta lent heeft aangediend, lijkt ge zien de drie kwalitatief magere want vrij eenzijdige solistische optredens erg voorbarig. amsterdam anp Meer dan zeventig critici uit Nederland en België hebben ,,De ontdekking van de hemel" van Harry-Mulisch uitgeroepen tot beste boek van 1992. De schrijver kreeg daarvoor vrij dagmiddag in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam de nieuwe Mekka-prijs uitgereikt. De wisseltrofee is genoemd naar het jaarboek voor de Ne derlandse literatuur, waarvan de tweede editie vrijdag werd gepresenteerd. Het boek is uit gegeven met steun van de Ne- •derlandseTaalunie. Mulisch kreeg van de critici 212 punten en staat daarmee op eenzame hoogte. Tweede op de lijst (135 punten) is de Belgische auteur Paul de Wispelaere met ,,Het verkoolde alfabetderde (66,5 punten) Marcel Möring met „Het grote verlangen". De vierde tot en met de tien de plaats worden bezet door Wolfgang Koeppen (Jakob Litt- ners aantekeningen uit een aardbol), Frans Kellendonk (Het complete werk). Tomas Trans- trömer (Het wilde plein, gedich ten 1948-1990), Monika van Paemel (De eerste steen), Wil lem Jan Otten (De wijde blik), Jan Potocki (Manuscript gevon den te Zaragoza) en Ismail Ka- dare (Het dromen paleis). Hester Hofman: goodwill bij vakjury. foto frits falkenhacen Handtekeningenactie voor Waag leiden» De gebruikers van de Waag zijn een handtekeningactie begonnen onder de (amateur)verepigingen in de regio. Daarmee beogen zij de Waag te redden voor gebruik door meer verenigin gen dan nu het geval is. Zpals bekend wil de gemeente in de Waag een Centrum voor Beeldende Kunst vestigen. De huidige gebruikers, zo is de bedoeling van de gemeente, moeten naar een alternatief podium op zoek. De gebruikers van de Waag schrijven alle verenigingen aan met het verzoek binnen tien da gen zoveel mogelijk handtekeningen te sturen naar wethouder Koek van cultuur. 'Winnaars' kamermuziekconcours leiden Negen solisten en/of ensembles zijn zaterdag, tijdens de voorronde van het Zuidhollands Kamermuziekconcours, door gestoten naar de presentatiedag. Otine van Erp (accordeon), Per Due (marimba-duo), Stéphane de May (piano), het Calamus klarinetkwartet, de Japanse pianisten Mitsuko Saruwatari en Hi- roko Yano, het Icarus ensemble en het Wiener Klaviertrio zullen op 20 maart in de Stadsgehoorzaal hun muziek ten gehore bren gen. Wandschildering van 35 meter den haag De 4.1-Jar>ge Amsterdamse kunstenaar Floor van Keu len begint volgende week in het HaagSe Gemeentemuseum aan een wandschildering van een breedte van 35 meter. Van 27 fe bruari tot en met 23 mei is het werk voor het publiek te zien. Daarna verschijnt er een fotoboek over de totstandkoming. Van 27 februari tot en met 18 april is in het Gemeentemuseum de door ex-directeur Rudi Fuchs samengestelde tentoonstelling ,,Die gemalte Reise" van het werk van de Oostenrijkse kunste naar Attersee (52). Het gaat om selectie uit de jaren zestig en ze ventig. recensie conny van der zande Theater Toverlei met drie eenakters:'Wel kom in Sjanghai' van Martin Schouten, re gie: Lucia Fertegaal, spel: Come van Dijck Doppegieter, 'Kleine Muizen' Yvonne Keuls, regie: Hans Schipaanboord, spel: Saskia van Iterson en Joost van der Woude; decor: Covert Wielink, Licht: Mi ke Henderson, gezien 20-2 Muzenhof, Leiderdorp De laatste aflevering van 'Zeg 'ns Aa' is helaas opgenomen. Anders zou de Leiderdorpse ac trice Atie Doppegieter zo kun nen auditeren voor de rol van de tweelingzus van Mien Dob belsteen. Op levensechte wijze zette zij in de eenakter 'De La' een volkse vrouw neer die door haar man in de steek is gelaten voor een veel jongere vrouw. Zij maakte van deze eenakter de klapper van de avond. Het was alleen jammer dat de regisseur voor fi guranten had gekozen om dui delijk te maken dat het verhaal in een café speelde. In haar een tje was de volkse vrouw veel meer tot haar recht gekomen. In de eenakter 'Muizen' kwam een vergelijkbare combi natie van humor en ernst naar voren. Twee mensen die allebei door hun echtelieden onder drukt worden kruisen toevallig eikaars pad en in hun confron tatie ontdekken ze dat ze aan hun levens een nieuwe wending kunnen geven. Natuurlijk spel en een strakke hand van de re gisseur zorgden voor een boei end schouwspel. Overwegend serieus was de eenakter 'Welkom in Sjanghai' van Martin Schouten. Daarin draait het om de relatie tussen een blind geworden fotograaf en de vrouw die op zijn foto's afstudeert. De spelers hadden zichtbaar moeite om zich in de situatie in te leven, de dialogen kwamen geforceerd en onge loofwaardig over. Hoewel het bewonderens waardig is dat Toverlei ook het serieuzere stuk niet schuwt, gaat het luchtigere genre haar stukken beter af. ag leiden Behalve voor verkeer en waterstaat le heeft minister MaiJ-Weggen kennelijk ook belangstelling voor kunst. Gistermiddag opende zij bij Art Acrylaat aan de Leidse Nieuwstraat een tentoonstelling van objecten van Marijke van Arp. Kenmerkend voor het werk van Arp zijn de strakke vormen in kunst stof en textiel. De expositie is te zien tot 28 maart. foto hielco kuipers Deze oonbieding geldt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 13