De tweede jeugd van Karei Appel DE NIEUWE K0LLEKTIE IS ER Cultuur&Kunst 'Ik weet de afloop: de held gaat dood' 'Verkeerde noot mag, als fout mooi klinkt' Verzorgde musical door Otis Onomstreden keuze jury cabaretfestival VRIJDAG 19 FEBRUAR11993 Comédie Fran^aise naar Nederland den haag De beroemde Comédie Fran^aise komt naar Den I Haag. Op dinsdag 2 maart speelt het gezelschap „Iphigénie", de I versie van Racine op het stuk van Euripides, in de Koninklijke Schouwburg. Het is vrij ongebruikelijk dat de Comédie met een dergelijke klassieker op tournee gaat, aldus een woordvoerster van de schouwburg. De tragedie wordt door de schouwburg ge organiseerd in samenwerking met het Institut Francais. Voor Nederlandstalige belangstellenden is er vooafgaand aan de voor stelling een inleiding in de eigen taal. Schilderij in Dordrecht beschadigd Dordrecht» Doordat een bezoeker van het Dordrechts Museum even zijn evenwicht verloor, is het schilderij 'Slapend kind in ho ge stoel' van Cornelis Bisschop beschadigd. De schade lijkt voor alsnog beperkt: er is een naad tussen twee plakjes van het pa neel ontstaan. Het verfoppervlak werd nauwelijks beschadigd. Reparatie zou geen problemen opleveren. Het museum, dat het schilderij in bruikleen heeft, zal het werk in het eigen atelier her stellen. Jan Fontijn over biografieën leiden conny van der zande Zelden is de belangstelling voor het persoonlijke zieleleven zo groot geweest als in onze tijd. Op televisie worden uitgebluste relaties weer opgepept, misda den opgebiecht en privé-pro- blemen uitvoerig besproken. De schriftelijke varianten van deze ego-documenten staan in de komende boekenweek cen traal; de dagboeken en biogra fieën. Vooruitlopend op de boeken week had Burcht Literair gister avond de neerlandicus Jan Fon tijn uitgenodigd die al zo'n ne gen jaar schrijft aan de biografie van de 19e eeuwse schrijver en psychiater Frederik van Eeden. Het eerste deel dat de titel 'Tweespalt' kreeg is inmiddels af en Fontijn hoopt het tweede deel in '94 af te ronden. „Het schrijven van een bio grafie is eigenlijk een onmoge lijk werk", vertelde Fontijn. „Probeer maar eens om zo'n ze ventigjaar van iemands leven in één boek te persen." Over materiaal heeft Fontijn niet te klagen. Naast de literaire werken en autobiografieën heeft Van Eeden al zijn brieven, uitgeschreven dromen en dag boeken keurig bewaard. De vormgeving van het werk is voor Fontijn echter een pro bleem waar hij nachten van kan wakker liggen. „Zelf ben ik een verwoed le zer van biografieën, maar ik kan mezelf er niet toe brengen ze uit te lezen. Ik weet immers hoe het afloopt; de held gaat dood. Ik wil dat mijn biografie van Van Eeden de lezers tot het ein de toe boeit. Daarom vertel ik het verhaal vanuit verschillende gezichtspunten; dat van Van Eeden, dat van de omgeving en dat van mezelf." Fontijn laat het niet bij een opsomming van de verzamelde feiten. „Mijn werkwijze is vergelijk baar met die van een vlinder. Die dwarrelt van bloem naar bloem, en op de ene blijft hij langer zitten dan op de andere. Zo ga ik van feit naar feit, maar aan het ene feit besteed ik meer aandacht dan aan het andere. Ik wil dat het grote publiek inzicht krijgt in de persoon van Van Eeden en de manier waarop hij tot zijn creaties kon komen." Nieuwe beelden Neerlands grootste schilder in Paleis Lange Voorhout Mag een schilder ook eens wat anders dan schilderen? Karei Appel wel. In het Haagse Museum Paleis Lange Voorhout werden woensdag de deuren geopend voor de tentoonstelling 'Singing donkeys', twintig nieuwe, zeer grote sculpturen van één van de meest produktieve schil ders. Het is een vrolijke reeks beelden, met clownskop pen, fabelachtige wezens en reuzenhanden. De expositie is in elk geval een klapper voor kinderen. Begin 1991 wijdde het Haags Gemeentemuseum nog een grote overzichtstentoonstelling aan Karei Appel, die in dat jaar 70 werd. Een 35-tal recente schilderijen en enkele sculptu ren lieten toen al zien dat Appel een nieuwe weg was ingeslagen. Er werd gesproken van een nieuwe Appel, een tweede jeugd. De presentatie van Karei Appels nieuwste beelden in het Paleis Lange Voorhout zijn een vervolg hierop. Ze werden niet eerder getoond. De presentatie is een wereldprimeur, aldus bet museum over deze nog door Rudi Fuchs, inmiddels directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, samengestelde ex positie. De 20 omvangrijke sculpturen bestaan uit assemblages van de meest uiteenlopende voorwer pen: dierekoppen en mensen hoofden van papier-maché, re likwieën uit verschillende cultu ren, zoals wajangpoppen en boerenstoelen, gevonden voor werpen uit het moderne leven: kwartsklokken en vliegtuigmo dellen. De schilder heeft ook de straten afgestruind naar sloop hout en bouwfragmenten, is aan het zagen geslagen, heeft geknipt, geplakt, geassem bleerd. Karei Appel heeft de afgelo pen jaren op twee plaatsen in spiratie opgedaan en aan zijn objecten gewerkt. In New York, waar hij zijn atelier heeft en op zoek ging naar recente ge bruiksvoorwerpen uit de Aziati sche en Zuidamerikaanse sfeer. In zijn huis in Toscane vergaar de hij voornamelijk gebruikt hout, oude landbouwwerktui gen, bankjes, trapjes en klassie ke bouwfragmenten. De onderdelen werden aan eengesmeed tot nieuwe sculp turen, zonder veel kleurtoevoe- gingen. Palet en penseel zijn nog net niet helemaal overbo dig. Bijna elk object heeft wel wat kleur gekregen, soms maar een enkele veeg. Slechts een en kel beeld vertoont heftige kleur contrasten. Complex In een paar gevallen heeft Appel onderdelen in brons laten giet en, bij een bronsgieterij in Ver ona. Het vergroot de duurzaam heid van zijn installaties. Maar het beeld 'Horse', samengesteld uit brons, ijzer en hout is ook een van de mooiste op de ten toonstelling. De beelden zijn zeer uiteenlo pend van karakter. 'Horse' is ui terst subtiel. De meeste andere sculpturen zijn juist enorm complex. Veel beelden maken een vrolijke, carnavaleske in druk. Het opvallendst is het beeld waarnaar de tentQonstel- m Reuzenhanden waaraan niet altijd te zien is of ze iets goed dan wel kwaads in de zin hebben, 'Still Life', Karei Appel, 1992. fpoto pr 'Singing donkeys': vier blauw geschilderde ezelskoppen onder rode parapluutjes, tegen een achtergrond van oude deuren. De ezels zingen niet alleen maar lijken de toeschouwer ook uit te lachen. foto pr ling genoemd is: 'Singing don keys'. Het bestaat uit vier blauw geschilderde ezelskoppen onder rode parapluutjes, tegen een achtergrond van oude deuren. De ezels zingen niet alleen maar lijken de toeschouwer ook uit te lachen. Bijna alle sculpturen lijken een dubbele bodem te hebben, of misschien wel meer dan één. De geassembleerde bouwfrag menten zien er soms uit als ruï nes na een bombardement en worden aangemerkt als echo's van wat Appel zag in de Tweede Wereldoorlog. De maskerachti ge gelaatsuitdrukkingen van vreemde wezens verbergen on getwijfeld een diepere beteke nis. De vrolijke (clowns)koppen hebben soms iets onuitgespro ken draconisch. In bijna alle sculpturen ko men handen en voeten voor. Gipsen voeten aan 'magere' lat ten en reuzenhanden waaraan niet altijd te zien is of ze iets goed dan wel kwaads in de zin hebben. Soms is er duidelijk sprake van een uitgestoken hand, maar er is ook een ag- gressieve, zwarte, uithalende vuist met een boksbeugel. Appel laat zien dat hij zijn handen nog goed kan gebrui ken. De Cob ra-schilder, ook al ziet hij zich zelf niet zo, is dui delijk een andere weg ingesla gen. Maar, Appel viste ook in vroeger jaren wel thema's uit het verleden op om er nieuwe versies van te maken, signaleer de Rudi Fuchs al tijdens de eer ste fase van de nieuwe ontwik keling. In die zin is er dan ook geen sprake van een fundamen tele breuk met het verleden. Het is niet zozeer een nieuwe maar veeleer een vitale ontwikkeling die de nieuwe Appel zo boeiend maakt. De beeldententoonstelling vult de begane grond en de eerste verdieping van het mu seum. Op de tweede verdie ping worden ook nog gouaches en tekeningen van Karei Appel getoond, afkomstig uit de col lectie van het Haagse Gemeen temuseum en deels uit de ver zameling van de kunstenaar zelf. Museum Paleis Lange Voor hout, Lange Voorhout 77, Den Haag. Geopend tot en met 25 juli: dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur. t4jl AU Toon Hermans zegt optredens af Eerste editie van het Zuidhollands Kamerconcours in Leiden LEIDEN «LETTY STAM Het moet nog gebeuren maar nu al staat vast dat het Zuidhol lands Kamermuziekconcours jaarlijks terugkeert in Leiden. Morgen beleeft het zijn geboor te in de Kapelzaal van K&O. De Leidse volksuniversiteit heeft met de Culturele Raad Zuid- Holland de organisatie in han den. Het concours is bedoeld voor jonge, talentvolle musici. „We doen het om mensen dat concertpodium op te duwen", vertelt K&O-directeur T. Weber. „De Culturele Raad en K&O streven er naar om jonge, aan komende kunstenaars te helpen bij hun ontplooiing. Ik zit zelf veel op concoursen, ook in het buitenland. En het is al jaren lang een wens van me zoiets in Leiden te doen. Vandaar dat idee. En daar was de Culturele Raad wel voor te vinden. Geluk kig maar want zij zorgen voor het geld". Weber had verwacht dat het leeuwedeel van de inschrijvin gen pianisten betrof. „Want daar barst het van. Op dit con cours komen alle facetten aan de orde en dat is veel grappiger, veel afwisselender. Zo zijn er bij voorbeeld een saxofoonkwartet en een klarinetgezelschap. Een accordeoniste gaat Rossini spe len. En er is een ensemble met twee marimba's. Dat alles is van zeer hoog niveau." Na het afluisteren van dertig muziekbanden, haalden K&O en de Culturele Raad er zeven tien kandidaten uit. Die staan morgen met meer of minder zweet in de handen in de voor rondes in de Kapelzaal. Acht gaan er door naar de volgende etappe in de Stadsgehoorzaal op 20 maart. Daar kiest de jury, bestaande uit musici en docen ten aan conservatoria, de beste drie. Geld is er niet te winnen. „Dat hebben we domweg niet." Wel zijn de winnaars verzekerd van een aantal concerten in Zuid-Holland. Tranen Volgens Weber is technische beheersing alléén geen door slaggevend gegeven. „Het gaat er niet om hoe vaak ze 100 no ten per minuut spelen. Op bui tenlandse concoursen is de techniek soms tot het absurde opgedreven. Het lijkt wel of de musici denken: het moet hard, snel en met zo veel mogelijk la waai. Maar mooi, of tot tranen toe geroerd, nee. Ik zie liever dat de musici de muziek achter de noten zoeken en dat ze inter preteren. En dan mag je best wel eens een fout maken. Als die fout maar mooi klinkt." Voor de uitvoeringen zijn ook organisatiebureaus uitgeno digd. „Als ze iets horen wat ze interessant vinden, kunnen ze de musici direct boeken. Ik denk er ook nog over om de stem van het publiek mee te la ten wegen bij de presentatie in de Stadsgehoorzaal. Zij luiste ren toch anders dan mensen die in de materie zitten. Die letten meer op het vaktechnische. Ter wijl het publiek ook let op pre sentatie en uitstraling. En de kunstenaars hebben later toch met hen te maken." De voorrondes van het Zuid hollands kamermuziekcon cours zijn morgen tussen 10.00 uur en 18.00 uur in de Kapel zaal aan de Oude Vest 45, in gang Hazewindsteeg. De finale wordt op 20 maart in de Stads gehoorzaal gehouden. Toon Hermans heeft alle voor stellingen van zijn programma 'Ik heb je lief afgezegd. Hoewel zijn show sinds de première van alle kanten werd geroemd, ziet Hermans af van verdere optre dens, omdat hij het emotioneel niét aankan. In zijn programma is een aantal liedjes aan zijn overleden vrouw Rietje gewijd. 'Ik heb je lief zou op 12 en 13 maart in de Leidse Schouwburg te zien zijn. Dat gaat vanzelf sprekend niet door, evenals de voorverkoop die morgen zou beginnen. droog de grolis kotologus bij uw dichtstbijzijnde Lederlondwinkel leiderdorp Meubelplein 8 tel.; 071-916395 rotterdamzuid Stndionweg 39 CU: 0104827765 's werelds grootste specialist ih lederer zitmeubeleh. Haarlemse lyriek met Frans tintje RECENSIE IRENE VAN BEVEREN Expositie: Nieuwe tyriek uit Haarlem, tot 29/3, vr t/m zo.12-18 uur, galerie Liga Nieuw Beelden, Pr. Steijnstraat 14, Leiden. Wederom Haarlemse kunst bij Liga Nieuw Beelden. De vorige tentoonstelling, 'Haarlem bui ten Verwey', liet werk zien uit de periode '45 tot '70, van toen succesvolle, maar anno 1993 in de vergetelheid geraakte kun stenaars uit de Spaamestad. Nu is de beurt aan vijf leden van de huidige generatie, onder de noemer 'Nieuwe lyriek uit Haarlem'. Het accent van deze expositie ligt op een abstrahe rende, lyrische vertolking van natuur- en landschapsindruk- ken, meestal opgedaan in het buitenland. Voor Kees Okx, de enige ex posant die ook was vertegen woordigd op 'Haarlem buiten Verwey bestaan die impressies ondermeer uit libelle-achtige insekten en bladvormen. De schilderijen van deze thans in Frankrijk wonende kunstenaar verraden de hand van de grafi cus die Okx van origine is: tere, zwarte contouren die als druk werkjes zijn geschilderd op een ondergrond van gedempte groenen, gelen of blauwen die met forse penseelstreken zijn neergezet. Het contrast is naar mijn me1 ning te groot. De dynamische basis botst met de fragiele 'gra fiekschilderingen' die daardoor de kracht missen van echt druk werk in zijn meest oorspronke lijke vorm: zwarte inkt op een aan de voorstelling onderge schikte drager van liefst wit pa pier, zoals drie etsen van Okx laten zien. Drie andere exposanten, Otto van Os, Marjo Alkemade en Sas- kia Boerma, hebben overwe gend met heldere kleuren ge werkt. De laatste van dit gezel schap verdient de aandacht met haar serie 's Zomers buiten. De compositie is steeds eenvoudig. Een tafel met bistrostoeltjes, ge schilderd met acryl op papier. Een palet van sprankelende kleuren geeft bij benadering het tijdstip aan waarop het beeld is vastgelegd. Zacht oranjerood voor de ochtend of avond, en felle contrastrijke tonen met veel warm geel voor het zonnige ifiiddaguur. Onder Boerma's kleuren pracht staat het werk van Hélè- ne van Dongen. Deze keramiste toont een voorkeur voor de Ja panse raku-techniek, waarbij een deels geglazuurde vorm tot zeer hoge temperaturen wordt verhit, waardoor de klei zwart kleurt. Een vaas, bestaande uit twee tegen elkaar bevestigde, rechthoekige 'doosjes', vormt een mooie, eigentijdse illustra tie van deze werkwijze. THEATER RECENSIE ANNET DE JONG Musical en Operette Gezelschap OTIS met 'Carousel' van Rodgers Hammer- stein. Regie: Hans Dekens. Orkest: Musica Juncta. Muzikale leiding: Martin van der Brugge. Gezien. 18/2, Rijnlands Lyceum, Oegstgeest. Aldaar nog te zien: 19/2 en 20/2. De kaarten mochten dan pittig geprijsd zijn (20 gulden) voor een voorstelling in de aula van een middelbare school, maar de wijze waarop amateurgezel schap OTIS ''Carousel' op het podium zette rechtvaardigde dit alleszins. Veel zorg was besteed aan de decors en kostuums en het oog werd dan ook in alle op zichten bevredigd. Het orkest en de solisten rammelden wel hier en daar, maar OTIS heeft dan ook niet het simpelste stuk gekozen voor haar jaarlijkse voorstelling. Het verhaal is eenvoudig: Bil ly Bigelow, een gigolo, werkt als caroussel-omroeper. Billy wordt verliefd op Julie Jordan, arbeid ster in een katoenfabriek. Het stel trouwt tot ongenoegen van Julie's dierbaren. Billy is inmid dels ontslagen als Julie hem ver telt dat ze zwanger is. Omdat ze geen cent te verteren hebben besluit Billy met de criminele Jigger een rijke man te beroven. Er ontstaat een handgemeen met een fatale afloop voor Billy. De rollen van Billy en Julie werden overtuigend vertolkt door Gilbert Versluis en Bemice Schmal, die niet alleen de bete re speelster van het gezelschap is, maar ook over zeer goede zangkwaliteiten beschikt. Het hoogtepunt van de musical was het lied 'Je zal nooit eenzaam zijn' (You'll never walk alone) gezongen door Bemice Schmal en Lilian Kanbier, vlak na de dood van Billy. Een moment waarop het in de voor het overi ge nogal rumoerige zaal doodstil werd. Hester Hofman, G. vail der Kroon en Pieter de Rijk strijden zaterdagavond in de finale van het Leids Cabaret Festival. foto hielgo kuipers Tot finalisten van het vijftiende Leids Cabaret Festival zijn uit geroepen: Hester Hofman, G. van der Kroon en Pieter de Rijk. Daarmee presenteerde de jury onder voorzitterschap van Joost Nuissl, directeur van de Kleine Komedie in Amsterdam, weder om een onomstreden keuze. Er traden tijdens de halve fi nale in totaal vijf solisten op, van wie er volgens de spelregels nu eenmaal twee dienen af te vallen. Alleen al op grond van de publieksreacties was snel duidelijk wie dat zouden zijn. De eerste kandidaat, Nico van der Knaap, was merkbaar min der op dreef. Er zitten te veel zwakke plekken in zijn tekst, en de ongunstige plaatsing in de programmering (de eerste heeft het per definitie moeilijker) zal hem zeker ook parten hebben gespeeld. De laatste kandidaat, Jeroen Maes, viel eveneens bij de her nieuwde kennismaking tegen. Zijn programma is nog onrijp. Met meer zelfkritiek en een strenge regisseur hoeft deze ge talenteerde jonge Vlaming ech ter niet bij de pakken neer te zitten. Kwalitatief loopt het aanbod voor de finale van aanstaande zaterdag niet ver uiteen. Alleen de aanpak van de drie solisten verschilt sterk. Enige verschei denheid is daarmee gegaran deerd. De jury betoont zich in elk geval bij monde van voorzit ter Joost Nuissl uiterst tevreden over het aanbod en wijst dan ook elke mogelijke suggestie dat dit geen echt topjaar zou zijn van de hand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 27