Carlien en Niesje Weiss leveranciers van publiek 7 p 'Ach, links en rechts zijn naar elkaar toegegroeid' Rtv show Gekooide feeksen 'De beste plaat die ik ooit heb gemaakt' VRIJDAG 19 FEBRUARI 1993 'Puzzelen om de juiste mensen bij de juiste programma's te krijgen ALMERE ANNEMIEK HUYERMAN M e mogen de presenta- tor en het spannende televisiebedrijf van dichtbij meemaken en mis schien komen ze zelfs wel in beeld. Maar voor wat hoort wat. Dat laatste vormt geen enkel probleem voor de honderdtach- tig bezoekers die deze avond per bus naar de Cine Video Stu dio in AJmere zijn vervoerd om de opnamen voor Ivo Niehe's TROS TV Show bij te wonen. Het voltallige personeel van een kozijnenfabriek en van een meubelbedrijf in de kop van Noord-Holland voelt zich niet te beroerd om nog voor de op namen beginnen, herhaalde malen flink de handen op elkaar te brengen, zodat de program mamakers straks veel 'spon taan' applaus tussen de ver schillende onderdelen van de TV Show kunnen monteren. Als regisseur Theo Ordeman vervolgens vraagt om een 'klei ne juichstem' en 'een tussen- lach' in de ovatie te laten door klinken, levert het publiek we doom gul de juiste dosering voorgeprogrammeerde emoties. Ook aan het gebiedende en licht ongeduldige wenken van Niehe naar de derde tribune om naar beneden te komen en zich op kussentjes knus rondom de presentator te groeperen, wordt goedmoedig gehoor gegeven. Goed, een proefapplaus moet eraf kunnen. ,,Dat fungeert vaak ook als geluidstest. Het is net als bij een orkest, even stemmen voor ze gaan spelen", zegt Nies je Weiss (30), de ene helft van bureau Applaus, leverancier van de aanwezigen van vanavond. Maar het publiek kan de in terviews door Niehe nauwelijks volgen,, want de gasten van die avond zijn nauwelijks zichtbaar. Toch neemt de programmalei ding niet de moeite de monito ren boven de werkvloer in te schakelen. Dat is niet leuk voor hel bezoek dat met hun aanwe zigheid de show immers aange naam stoffeert. In de auto op weg terug naar huis besluiten de gezusters Weiss morgen even met de TROS daarover te bellen. Want Karlien en Niesje (een origineel Friese naam) wil len de programmamakers graag voorzien van een contingent klappers en lachers, maar mo gen de laatsten in ruil voor hun op maat aangeleverde geestdrift dan tenminste rekenen op goed zicht? Want de uiteindelijke op zet is de mensen een leuke mid dag of avond te bezorgen. Ze zitten er niet alleen als geluids decor, benadrukken beiden. In dit verband vindt het tweetal het woord 'klapvee', dat 'in elk interview met ons schijnt te moeten opduiken' dan ook ge tuigen van minachting voor het publiek. De term is overigens afkomstig uit kringen van televi siemakers. Opwarmers en inlachers Twee jaar geleden zette Karlien (28) haar eenvrouwsbedrijfje op. Daarvoor werkte ze bij een produktiemaatschappij die on der andere programma-onder deeltjes aanleverde voor het TROS-programma Linda. „We merkten dat het soms lastig bleek om het juiste publiek bij het juiste programma te krij gen." Nu zoekt ze zelf mensen, samen met Niesje die erbij kwam toen het Karlien het in haar eentje te druk kreeg. Ap plaus verzorgt publiek voor on der andere de meeste program ma's van de NCRV, enkele TROS-produkties, Vesuvius van de IKON en Najib, de Marok kaanse NOS-talkshow met Na jib Taoujni. Door ervaring wijs geworden halen ze geen men sen meer de studio binnen die als 'opwarmers' alleen voor een stukje film moeten klappen. Ook leveren ze niet de zogehe ten 'inlachers', mensen voor het echt zware werk. Van hen wordt verwacht dat ze, gezeten voor een groot scherm meerdere af leveringen van een comedyserie volgen en dan blijven lachen. Voor het personeel van be drijven is het bijwonen van pro gramma-opnamen echt een avondje uit, vertelt Niesje. „Met z'n allen eten en bowlen heb ben ze al eens gedaan. Televisie is dan weer iets anders en men sen zijn vaak zeer onder de in druk van het hele televisiebe drijf met zijn rijdende en hand held camera's en kluwens ka bels. Bovendien hoeven ze zelf niets meer te regelen. De bus brengt ze uit en thuis. Veel mensen vinden dat prettig." Daarnaast bellen toeschouwers naar het bureau, voegt Karlien toe. „Zij willen naar een opna me omdat ze zo graag die ene artiest die in dat programma optreedt, in levende lijve willen Gemiddeld leveren Karlien en Niesje zo'n driehonderd toe schouwers per week voor zowel comedy's, talkshows en puur informatieve programma's. „Het is steeds opnieuw puzze len om het juiste publiek voor het juiste programma te selec teren. Onze truc is dat we de mensen weten te vinden die dat specifieke programma leuk zou den vinden", vertelt Niesje. Dat publiek krijgen ze via acquisitie bij personeelsverenigingen bedrijven, via contacten met scholen en met de talloze sport- muziek- en huisvrouwenvere nigingen die Nederland rijk is. Rolschaalsenthousiasten Toen ze pas begonnen, werd de gewenste publiekssoort nog in overleg met de programmama kers bepaald. Nu kunnen de da mes Weiss inmiddels zelf inschatten welke mensen nodig zijn. Karlien: „Een programma als 'Rondje van het huis' van de NCRV vroeg om figuranten. De mensen moesten daarin café gangers voorstellen. Daarvoor leggen we dan contact met een toneelvereniging. In een show- blok van Love Letters werd een fragment getoond uit de revue Starlight Express, waarbij Ame rikaanse rolschaatsers dwars door het publiek reden. We zijn toen gaan bellen met rol- schaatsverenlgingen, die voor namelijk in Noord-Brabant blij ken te zitten. We vonden een club waarvan de leden ook aan dergelijke shows meewerkten. Die rolschaatsenthousiasten konden toen eens goed bekij ken hoe die Amerikaanse arties ten dat deden." Bij sommige programma's varieert het publiek per afleve ring. In Vesuvius bijvoorbeeld heeft men recentelijk onderwer pen als 'Het beest in de mens' en 'Bewust ouder worden' aan gepakt. Karlien: „Wij kunnen daarvoor maatwerk leveren, dankzij onze contacten met mensenrechten-organisaties en ouderenbonden. Inmiddels kennen wij alle clubs in Neder land." De stoelen bij de Marokkaan se talkshow Najib zijn tot nog toe lastiger bezet te krijgen. On- CLOSE UP -w-een onnatuurlijker I samenleving dan binnen de hekken en muren van gevangenissen. Maar weinigen die daar niet aan willen ontsnappen. Al zijn er, het zij toegegeven, af en toe daklozen die de ruiten van het politiebureau ingooien om juist te worden opgesloten. Geen blijheid zonder vrijheid, al noodt een veroordeling tot een langdurige vrijheidsstraf uiter aard tot aanpassing. Anders gaat een delinquent op den duur zichzelf in de weg zitten in de cel. En dat kan alleen maar tot nog meer frustraties en el lende leiden. Joop van den Ende, groothan delaar in amusement en aan verwante artikelen te Aalsmeer met filiaal te Keulen, heeft in tussen ook de misdaad als TV- vermaak ontdekt. Vrouwen in de bajes, daar kon haast niet anders dan een moorddadige dramaserie inzitten. Voor alle duidelijkheid: moorddadig kan volgens Van Dale ook prachtig betekenen. Joop zou Van den Ende niet zijn geweest als hij het gegeven van de vrouw in het cachot niet groots had aangepakt. De sa menwerking die hij is aange gaan met de Luxemburgse on derneming Delux Productions geeft Vrouwenvleugel zelfs in ternationale allure. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dal Van den Ende wel een uitstapje naar het Groothertogdom móést ma ken, omdat RTL 4 als Luxem burgse zendgemachtigde nu eenmaal verplicht is op z'n tijd de lokale programmaproducen ten werk en franken te gunnen. Zodat het de laatste maanden kon gebeuren dat een stel Ne derlandse actrices een buspen del onderhielden tussen Aals meer en Luxemburg. De hele opnameweek zaten ze daar zo ongeveer in quarantaine; mooi meegenomen natuurlijk als de situatie in éen bajes moet wor den nagebootst. En 's avonds, in hun vrije tijd, zaten ze in het hotel ook nog bovenop eikaars lip. Pas in het weekeinde wer den de dames gelucht. De disci pline van vrijheid in gebonden heid. Vrouwenvleugel is op verzoek van Van den Ende geschreven door Marjan Berk, bekend ook als gelegenheidsjournaliste, ca baretière en kookkunstenares. Nee, ze heeft nooit iemand ge sproken in de nor. Berk verza melde kranteknipsels over het gevangeniswezen, liet vervol gens haar fantasie de vrije loop en ging daarna pas een kijkje nemen in de Bijlmerbajes of haar beeld van gekooide feek sen enigszins met de werkelijk heid overeenstemde. Ze zegt bewust elk contact met gedeti neerden te hebben vermeden. „Want", zo luidt haar fraai ge motiveerde argument, „ik hoef niet alles te proeven om te we ten hoe het smaakt". Op enkele vierkante meters heeft Berk al wat aan lief, leed, wel en wee mogelijk is gegroe peerd. Al wat de maatschappij aan vrouw te bieden heeft, is in Vrouwenvleugel vertegenwoor digd: van de rondborstige hoer tot en met de oma met crimine le inslag; van de almaar flippen de 'trui' tot en met de 'uitgere kende' registeraccountant. Daartussen huppelen, lopen en kijven nog criminele lesbiennes, allochtonen en hooggehakte, kortgerokte wolvinnen in schaapskleren. Anders geen poesjes om zonder handschoenen aan te pakken. In Vrouwenvleugel worden ke rels van wijven vastgehouden. Wat een mannetjesputters, wat een kenaus. En wat een blind gangers ook. Je zou er beroeps halve maar tussen moeten zit ten om de orde te handhaven of om als agoog alle hoofden koel te houden. Dagelijks de slan genkuil in een dierentuin schoonmaken is daarbij verge leken een luizenbaan. Is het gek dat de ene bewaker bezwijkt voor de verleidingskunsten van zo'n heks? Kan er dan niet een beetje begrip worden opge bracht voor die andere bewaak ster, die uit pure wanhoop zoveel verdient die baan niet en wellicht in een vlaag van zelfvernietiging op haar brom mer stapt om wat bij te klussen als drugskoerierster? Rauw volk om mee om te gaan, hoor. Hoor ze elkaar maar uitschel den voor rotte vis, cententemei- Isa Hoes is nog teveel Myriam in Vrouwenvleugel. er en moordenaresje. Al is het de vraag of dergelijke scheld woorden in het echt een leven leiden. Vermoedelijk zullen daar wel andere krachttermen en grovere beledigingen worden gebezigd. Dat oppervlakkige wicht, dat in Goede Tijden Slechte Tijden al tijd heur haar in de een of ande re debiele coiffure op zolder droeg, probeert sinds kort een aannemelijke moordenares neer te zetten. Maar het blijft behelpen: er zit te veel Myriam in Isa Hoes om een geloofwaar dige Liesbeth Vrijman te kun nen zijn. De overstap van bar naar bak heeft in elk geval wel een sociale functie. In een vraaggesprek met de Veronica- gids heeft Hoes zich laten ont vallen dat het nu lekker verlan gen is naar haar vaste vriend Antonie Kamerling (Peter in GTST). Op zijn beurt schijnt ook Kamerling blij te zijn dat zijn zeer bevriende collega zich in de lik van Joop heeft laten op sluiten. Het is ook moeilijk een relatie spannend te houden op de werkvloer. Leve de liefde op afstand. De vrouw in het gevang is ook maar een mens. Met alle denk bare grillen en grollen. Zeker mensen die nooit uit het schaft- je hebben gegeten, zullen ge boeid kijken naar Vrouwenvleu gel. In die zin zijn Van den En de, Berk en RTL 4 in hun opzet geslaagd. Benieuwd of de dege nen die het best over de onna tuurlijke samenleving kunnen oordelen, er net er ook zo over denken. Maandag valt op deze pagina te lezen of de bewoon sters van de Amsterdamse vrou wengevangenis De Singel het werk van Berk veroordelen of er juist een pleidooi voor houden. Mireille Bekooij, het milde gezicht van TROS Aktua Bekooy: „Nova is niet spranke- r-J M o'n dertig jaar beweegt ze M zich achter de microfoon en m A voor de camera's, maar in de archieven is er desondanks nauwelijks achtergrondinformatie over haar terug te vinden: Mireille Bekooij. „Ik doe lie ver dingen dan dat ik er over praat", is haar verklaring. Sinds een half jaar is Mireille Bekooij de nieuwe presentator van TROS Aktua TV. Haar staat van dienst mag er we zen. AVRO's jeugdomroep Minjon, programmamaakster en presentatie werk bij de AVRO (Studio Stalles. Nieu we Oogst), uitgeleend aan de NOS voor omroepwerk en in 1967 door de toen malige programmaleider radio Hans van Zijl het TROS-gebouw binnenge haald. Haar activiteiten bij de TROS foto opd bestonden de eerste jaren lijk uit omroepwerk. Vanaf 1970 kreeg ze haar eigen (radio)-programma's (onder meer presentatie/redactie TROS Aktua Radio en TROS Nieuws show). Voor zover er sprake is van enige be kendheid, heeft ze die te danken aan Kieskeurig, de televisie-c rubriek die Bekooij al bijna jaar samen met Wim Bosboom presen teert. Ze vindt een periode van veertien jaar op zichzelf niet te lang. maar ze achtte de tijd wel rijp geworden om haar horizon wat te verbreden. „De klachten herhalen zich voor je gevoel en bovendien wordt het vinden van spectaculaire zaken steeds moeilijker. Consumenten zijn nu beter beschermd door de wet." „Ik had het gevoel dat ik m'n gren zen moest verleggen. Bij Aktua is het plezierig dat er een breder spectrum dan alleen consumenteninformatie aan bod komt." Mede door haar milde, maar heldere presentatie is Mireille Bekooij uitgegroeid tot het gezicht van Aktua. Cultuurmens Bekooij doet niet alleen de presentatie, maar houdt zich ook bezig met de on derwerpkeuze. „Ik ben voor helderheid van de onderwerpen, dat is bij Aktua ons doel." Wat is de huidige 'kleur' van Aktua? „Als ik zeg geen kleur, dan zeg jij weer kleurloos. Ik vind kleur zo'n be laden woord. Neutraal? Nee. ik vind dat je een mening moet hebben. En wat betreft links of rechts: die begrip pen zijn naar elkaar toegegroeid." Ze kijkt met een zekere regelmaat naar de dagelijkse uitzendingen van Nova (van NOS en VARA), maar wordt niet overvallen door gevoelens van ja loezie. „Je moet het zo zien: ik kijk met belangstelling. Ik vind het wel een pro gramma met veel studiogasten en dus met geplande onderwerpen. Nova is niet sprankelend, maar wel degelijk." In Aktua zou Bekooij graag wat meer culturele onderwerpen doen. „Ik ben een cultuurmens. Wat dat betreft ben ik wel jaloers op Nova. Je moet niet schuwen om cultuurreportages in een actualiteitenrubriek te brengen. Ik moet wat dat betreft m'n eigen redac tie ook nog wat porren. Ik sta nog al leen en als je zoiets wilt, moeten er meer mensen voor warm lopen." Ze volgt ook andere actualiteitenru brieken. „Achter het Nieuws (VARA) vond ik goed, Brandpunt (KRO) vind ik uitstekend, Hier en Nu (NCRV) zie ik te weinig omdat ze vlak voor ons uitzen ding hebben en Tijdsein (EO) is beslist geen slechte rubriek. Televizier (AVRO)... nou, het gaat. Die hoef ik niet echt te zien. Spreekt me niet zo aan. Bij Televizier heb ik nooit het gevoel: kijk eens wat zij hebben." danks de contacten "die het tweetal heeft met Marokkaanse instanties en Centra voor Bui tenlanders is het zoeken naar migrantenpubliek nog een nieuw terrein, waarbij vooral het aantrekken van vrouwelijke toehoorders een opgave blijkt. Bij Nederlanders blijkt dat over het algemeen juist andersom te zijn, het zijn vooral de vrouwen die de opnamen willen bijwo- Eigenlijk is er maar één groep die Bureau Applaus liever niet meer wil charteren. Karlien: „Studenten, en dan vooral die in Amsterdam. Het is moeilijk om een vaste afspraak met ze te maken. Je krijgt ze nooit te pak ken, want in zo'n studentenhuis is niemand bereikbaar. En als ze een programma niet leuk vin den, geven ze daar luidruchtig blijk van en worden ze heel las tig" Gerard van Putten Eddy Doorenbos (72) nog steeds actief Menigeen associ eert hem nog met The Millers, maar dat hoofdstuk heeft hij sinds het midden van de jaren zestig afgesloten. Toch zingt Ed dy Doorenbos nog steeds. Hij omschrijft zichzelf nu als 'enter tainer'. Als zodanig heeft de 72- jarige opnieuw een CD ge maakt, die er mag wezen. 'Gim me that wine' is de titel. Met een knipoog naar 'Smoke that cigarette', een van de oude suc cesnummers van The Millers. „Ik was inderdaad de lead zanger van The Millers. Hele maal van dat imago kom je nooit af, zelfs niet ten opzichte van de nieuwe generatie. En dat hoeft ook niet. Alleen, The Mil lers bestaan niet meer en ik heb me verder ontwikkeld." Z'n CD vol klassiekers als 'Day by day', 'Girltalk' en 'It don't mean a thing' wordt rede lijk veel gedraaid op de radio. Voor veel mensen zal het een verrassing zijn geweest dat Doorenbos nog steeds actief is. „Het is erger. Ik ben al eens be groet met de opmerking: 'O jee, ik dacht dat je dood was'. Nou, dat viel dus mee." Zuid-Spanje Helemaal onbegrijpelijk is de opmerking niet, want Eddy Doorenbos is 24 jaar uit Neder land weggeweest. „Ik ben in 1965 weggegaan. Voor mij was het op dat moment malaise al om. Op het persoonlijke vlak, omdat ik was gescheiden van m'n eerste vrouw. Maar ook op muzikaal gebied zat ik op een dood punt. Het was afgelopen met de jazz, de rock 'n' roll vaagde dat genre totaal weg. Ik wist absoluut niet meer hoe ik mijn draai zou kunnen vinden. En toen zei Pia Beek: 'Waarom kom je niet naar Zuid-Spanje?' Dat heb ik gedaan. Ik heb me gevestigd in Marbella. Dat was in die tijd 'jé van hét'. En ik heb er een prachtige tijd gehad." „Ik had een huis met een zwembad, ik keek uit over de heuvels. Het was schitterend. En ik schilderde. Veel van mijn werk heb ik verkocht, nou en of. Mijn huidige vrouw, die 'ik in Spanje heb ontmoet, ging de terrassen af. Toeristen zagen wel wat in m'n doeken. Maar ook beroemde mensen als Sean Connery en Gina Lollobrigida." „Het was zo'n andere manier van leven. M'n buurman was de graaf De Morra y Arragon, de broer van koningin Fabiola. Een Eddy Doorenbos: „Ik noem mezelf een saloon-singer." foto roland de bruin gekke man. Met hem dronk ik af en toe een sherrytje, rookte ik een stickie. Ik had zo'n lang Marokkaans kleed, en ik droeg zelfs zo'n oorbelletje. Ik was een soort hippie. M'n haar was ook wat langer en ik was toch al in de veertig." Crooner Eind jaren tachtig kwam de jazz in Nederland weer in de belang stelling. „Het was Ann Burton, met wie ik goed bevriend was, die tegen me zei: 'Je speelt toch .ook piano?' Dat was zo. Er was vroeger geen zanger die niet te vens een instrument bespeelde. John de Mol senior speelde bas. Ik speelde piano en ben dus als entertainer aan de slag gegaan.'.' „Ik noem mezelf nu nog en tertainer: ik zing, ik speel piano, ik vermaak de mensen. De grondtoon is jazz of liever ge zegd: jazzy. Ik ben geen jazz- zanger. Maar wie is dat eigenlijk wel? Frank Sinatra heeft van alle zangers de beste timing. Als hij zingt, dan swingt het, maar is hij een jazz-zanger? Michael Jackson, hij heet een popzanger te zijn, maar wat hij doet met Quincy Jones: het swingt. Prin ce, van hetzelfde laken een pak. Mijn oude idealen: Bing Crosby, Louis Armstrong, Nat King Co- Ie? Zijn het jazz-zangers? Mis schien dat Al Jarreau een jazz- zanger is." „Ik vind het moeilijk hoor. Ik noem mezelf desgevraagd dan maar een saloon-singer, een crooner. Zo heette het in de tijd van The Millers. Zo heet het ei genlijk nog steeds. Wezenlijk is er aan m'n stem niet zo veel veranderd. Alleen, je ontwikkelt je, je leert nog steeds bij. Zeker van het maken van zo'n CD. In de studio wordt alles wat je doet als het ware onder een loep ge legd. Je wordt keihard met jezelf geconfronteerd. Soms schrik je daarvan, maar dat vind ik juist goed. En ik meen het als ik zeg: deze CD is het beste dat ik ooit heb gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 14