'We zijn inderdaad rare band' Veelzijdig werk Rozendaal Bob Dylan als herboren in Vredenburg Lente op Groenesteeg te eenvormig getekend Cultuur&Kunst Cyrano in dorpshuis Roelofarendsveen roelofarendsveenIn dorpshuis 'De Alkeburcht' in Roelo farendsveen is vrijdag 19 februari de film 'Cyrano de Bergerac' te zien met Gerard Depardieu in de titelrol. De toegang kost 6 gul den en de film begint om 21.15 uur. Op dinsdag 2 maart is. ook in het dorpshuis, de jeugdfilm Beethoven te zien. Beethoven is in de gelijknamige film geen componist maar een hondje. Aan vang: 14.30 uur. Poppentheater Wellus Nietus voorschoten In Poppentheater Wellus Nietus In Voorschoten speelt Connie de la Mar morgen de voorstelling Hebbeding. Het programma, voor kinderen vanaf 4 jaar, begint om 14.30 uur en duurt ongeveer een uur. Jan Fontijn in De Burcht LEIDEN - In 1990 verscheen het eerste deel van de biografie van Frederik van Eeden. Aanstaande donderdag komt Jan Fontijn in sociëteit De Burcht verslag doen van zijn werk aan deel twee. Aanvang: 20.15 uur. Voorverkoop bij de boekhandels Kooyker, De Kier en Zandvliet. Lezing over graficus Maurits Escher Amsterdam Jan Willem Vermeulen houdt op 23 februari een le zing over de graficus Maurits Escher (1898-1972) in de Konings zaal van Artis in Amsterdam. De invloed van de natuur op het werk van Escher komt daarbij uitgebreid aan de orde. Escher is bekend om zijn merkwaardige prenten die een bedrieglijk spel spelen met onze waarneming. 'Tekenen is bedrog' was zijn mot to. Lezingen over mime-comedy Amsterdam In het Theater Instituut in Amsterdam worden op 28 februari, 4 april, 9 en 23 mei lezingen gehouden over mime- comedy. Peter Kok opent de serie. Aan de hand van filmfrag menten uit kluchten en comedy-capers zal hij de beginselen van de slapstick-techniek op een rij zetten en de kunst van het gro teske en subtiele gebaar onder de loep nemen. De andere deel nemers zijn Frans Roth, Teo Joling en Jacques Klöters. Nederlandse Opera brengt Monteverdi Amsterdam De Nederlandse Opera brengt 'II Ritomo d'Ulisse in Patria' opnieuw op de planken van Het Muziektheater in Am sterdam. De opera van Claudio Monteverdi op libretto van Gia- como Badoaro is van 1 t/m 30 maart tien keer te zien. Het Barok Ensemble, met authentiek instrumentarium, begeleidt het ope ragezelschap. Artiestenmuseum in Almere almere ln Almere komt een museum dat volledig gewijd is aan de Nederlandse showbusiness. Het 'Nederlands artiestenmu seum' gaat in juli open; de exploitatiekosten worden begroot op anderhalve ton per jaar. Het museum beslaat een oppervlakte van 2600 vierkante meter. De Rob deNijs-collectie die tot nu toe te zien was in een speciaal aan hem gewijd museum in Appinge- dam, wordt in het nieuwe showbiz-museum ondergebracht. Deel 3 cyclus V.d. Heijden in aantocht Rotterdam Het langverwachte derde deel van de romancyclus 'De tandeloze tijd' van A.F.Th. Van der Heijden verschijnt eind dit jaar onder de titel 'Onder het plaveisel het moeras'. Ook dit derde deel bestaat weer uit twee boeken: het eerste daarvan zal verschijnen als 'Het hof van barmhartigheid'. Maar eerst wil Van der Heijden het tweede boek van deel 3 afronden, 'Onder het plaveisel het moeras'. Overzichtstentoonstelling in Wassenaars raadhuis groep. John Jaekson (gitaar), Ian Wallace (drums), Anthony Martin Gamier (bas, contra-bas), Winston Watson (dobro, toetsen). Voorprogramma: Bettie Ser veert. Gehoord: gisteravond. Herhaling vanavond in Vredenburg, morgenavond In Muziekcentrum, n (allebei uitverkocht). Inmiddels ongetwijfeld begonnen: de jacht op de beste bootleg van het gedenkwaardi ge optreden dat Bob Dylan gisteravond in het Utrechtse Vredenburg gaf. Want bij de fervente liefhebbers zal dit concert stellig de geschiedenis ingaan als het beste dat de Amerikaanse (folk)rocklegende ooit op Ne derlandse bodem heeft gegeven. De kans dat de heer Robert Allan Zim merman himself ook reeds tot een derge lijke conclusie is gekomen (en besluit tot het uitbrengen van een officiële live-regi stratie) moet niet gering worden geacht. The Zim is namelijk de oude niet meer, ge lukkig. De grimmige space-cowboy, die ze ker op het podium de afgelopen vijftien jaar voornamelijk verwarring en onbegrip zaaide, lijkt weer een redelijk normaal mens geworden. Bij zijn voorlaatste concertbezoek twee jaar geleden aan hetzelfde Vredenburg maakte Dylan er zo'n potje van dat me nigeen hem voorgoed afschreef. Tijdens het grootse eerbetoon van zijn collega's in de New Yorkse Madison Square Garden in oktober jongstleden wekte hij ook bepaald niet de indruk dat er nog veel van hem te verwachten viel. Een maand later verraste de invloedrijke zanger-gitarist (thans 51) evenwel vriend en vijand met zijn 31e al bum: de solo-produktie 'Good As I Been To You', een regelrechte terugkeer naar zijn akoestische beginjaren. Wellicht dat die 'pure' ego-trip hem uit zijn langdurige roes heeft doen ontwaken. In elk geval toont Dylan zich in deze fase van zijn Never Ending Tour eindelijk weer een talentrijk artiest van vlees en bloed: hij communiceert aldoor met zijn begelei dingsgroep en met de zaal, is gretig en wil maar wat graag avonturieren, liefst akoes tisch. Weer openstaand voor signalen van buitenaf beseft hij meer dan ooit dat de fans vooral komen voor zijn klassiekers uit de eerste helft van zijn dik dertigjarige pla- tencarrière. ,,Die kun je dan volop krijgen, maar wel op de wijze die ik op dit moment het spannendst vind", moet hij hebben ge dacht. Gevolg: de herboren maestro deed het uitverkochte Vredenburg twee uur lang versteld staan met de ene als nieuw gepre senteerde 'gouwe ouwe' na de andere. Van 'If Not For You' tot en met 'Mr. Tambouri ne Man' klonken ze allemaal hemels. Ook dankzij de uitstekende zaal versterking, die eerder Bettie Serveert eveneens tot een op timale presentatie liet komen. .19 The Chords, zaterdag op Side Step-festival in Den Haag Moedwil en misverstand. The Chords grossieren er in. Van een onbetekenend bandje uit Hengelo evolueerden ze in korte tijd tot de eerste Nederlandse popgroep met een exclusief Amerikaans platencontract. En dat alles omgeven door misverstanden, afgunst en scepsis. Maar The Chords, zij speelden voort. Eind maart komt de de- buut-cd 'Taurus. No Buil' uit in Amerika. Nederland volgt een paar weken later. Als er tegen die tijd tenminste een maatschappij is die The Chords wil distribueren. Zater dag 20 februari staan The Chords met hun stevige gitaar rock op het Side Steps-festival in het Paard in Den Haag. DINSDAG 16 FEBRUAR11993 wassenaar nancy stoop De afbeelding van een pauw in een krullerig decoratieve stijl op de uitnodiging van de expositie in raadhuis De Paauw is een toepasselijke verwijzing naar de locatie maar is niet representa tief voor het werk van de grafi cus/ontwerper W.J. Rozendaal (1899-1971). Aan deze kunste naar die de laatste twintig jaar van zijn leven in Wassenaar woonde, is tot en met 21 maart een tentoonstelling gewijd die een beknopt overzicht geeft van zijn ontwikkeling en veelzijdig- heid. Rozendaal was actief op het terrein van de vrije en de toege paste kunst. Hij begon in de ja ren twintig naast zijn werk als ontwerper van keramiek, voor de Sphinx-aardewerkfabriek in Maastricht, houtgravures te ma ken waaronder illustraties en vrij werk. Vanaf 1928 werkte hij als ontwerper van glas en kristal bij de Kristalunie. Enkele voor beelden van boekillustraties en glaswerk zijn eveneens in het Wassenaarse raadhuis te zien. Van 1937 tot 1964 was Ro zendaal als docent verbonden aan de Academie voor Beelden de Kunst in Den Haag waar hij samen met onder anderen Paul Citroen en Willem Schrofer werkte op de 'Vrije Afdeling'. Zijn leven lang bleef hij naast zijn vrije werk zeer uiteenlopen de opdrachten vervullen. Dat bewijzen een prent uit 1963, voor het toenmalige ministerie van onderwijs, kunst en weten schappen, en een ontwerp voor een muurdecoratie dat uitein delijk niet werd uitgevoerd. Als graficus maakte Rozend aal gebruik van traditionele technieken zoals houtsnede en houtgravure. Daarnaast ontwik kelde hij een eigen procédé voor hoogdruk in zwart-wit en kleur. Twee bloemstillevens res pectievelijk uit 1956 en 1963 ge ven de toepassingsmogelijkhe den van deze hoogdruktechniek weer en de hang naar stilering. Hiertegenover staan werken uit een periode waarin Rozendaal een decoratieve benadering niet schuwt. Vooral de gekleurde versie van de pauw is vlot en oogstrelend maar het sterkst is hij in zijn scherpe, humoristi sche observatie van mensen. Een mooi voorbeeld hiervan is 'Dame met auto' waarin beide elementen in evenwicht zijn ge bracht terwijl 'De dames bij Krul theesalon' een meer kari katuraal karakter heeft. Ook in de schilderijen uit de jaren veertig wisselen stilering en decoratie elkaar af. In deze stillevens met bloemen en schelpen is de weerklank van kubistische schilders zoals Pi casso en Severini merkbaar. Ook in de grafiek blijft deze in vloed aanwezig maar Rozendaal is het meest gedreven door de kracht van de expressie. hengelo theo hakkert The Chords hebben dus de naam een eigenwijze band te zijn. Een imago dat bij nadere beschouwing eerder aan toeval lige omstandigheden te danken is dan aan een weloverwogen beleidskeuze. Het verhaal ging dat het Flengelose kwartet hooghartig enkele aanbiedingen van Nederlandse platenmaat schappijen had afgeslagen, die andere beginnende bands gre tig geaccepteerd zouden heb ben. Toen vervolgens ook nog eens bekend werd dat The Chords een contract in Amerika hadden getekend was er verba zing alom. Begin januari stond de groep geprogrammeerd voor Noor derslag, het grote festival waar alle hedendaagse Nederpop- acts acte de presence gaven, maar wie er allemaal kwamen opdagen: niet The Chords. Ei genwijs noemen ze ons." Gita rist Marzel Morsink knikt in stemmend. „We zijn inderdaad een rare band." Niet zozeer om dat ze ontbraken op Noorder slag: de cd-opnamen waren ge woon nog niet afgerond. Raar zijn The Chords hooguit omdat ze verrekte goed weten wat ze willen. Hoe ze willen klinken bijvoorbeeld. Verkopen De opnamen van 'Taurus. No Buil' namen tien weken in be slag. Achter de knoppen zat producer Nick Sansano, die zijn sporen verdiende bij rap-acts als Ice-T en Public Enemy en de gitaar-rockgroep Sonic Youth, waar The Chords enige ver wantschap mee vertonen. Geen kleine jongen, die Sansano. Maar mooi dat The Chords zijn uiteindelijke mix toch afkeur- In zijn werk bleef Rozendaal steeds verandering nastreven en dit verklaart de afwisseling van expressiviteit, stilering en deco ratieve eigenschappen. In kort bestek leert men iets van Ro- zendaals rijk geschakeerde oeu vre kennen en misschien iets van de kunstenaar als persoon. De reeks zelfportretten roept een beeld op van een ouder wordende kunstenaar die zijn scherpe, vorsende blik blijft be houden. De expositie met werk van W.J. Rozendaal is te zien 21 maart, di. t/m vr. 10.00-16.00 uur, za. en zo. 13.00-16.00 uur, raadhuis De Paauw, Raadhuis laan 22, Wassenaar. den. Te glad. „Het moest niet te mooi zijn en wel smerig blijven klinken." Aldus geschiedde. „Zangeres Simone Holsbeek is bijzonder handig op manage- ment-gebied. Ze kan ons goed verkopen. Verbazingwekkend hoe veel ons in korte tijd is ge lukt. Als je ziet wat wij bereikt hebben zonder dat er nog maar een plaat op de markt is. Je moet als band ook kwaliteit hebben, maar als je je niet weet te verkopen blijf je eeuwig goed spelen in je oefenruimte. Daar schieten de meeste Nederland se bands tekort. Ze kunnen mis schien wel heel goed spelen. Ze zijn misschien ook heel origi neel, maar dat aan de man brengen, missen ze vaak." Duitsland Van The Chords kwam uitein delijk een cassettebandje te recht in Duitsland. Een produ cer van EMI Duitsland zag wel wat in de groep. Het kwam zelfs zover dat er in een studio in Düsseldorf een plaat werd op genomen. Door allerlei factoren kwam die plaat nooit uit, maar The Chords hadden opeens wel de beschikking over een demo van cd-kwaliteit. En dat bandje ging zowel de Noordzee als de oceaan over. In Engeland begon de victo rie. John Peel, de eminence gri se van de BBC, pikte de Henge lose tape uit de dagelijkse sta pel, draaide The Chords op de radio en greep de telefoon. Of de groep niet even naar de BBC wilde komen om een sessie op te nemen voor Peels program ma. Op de Nederlandse radio waren ze op dat moment nog nooit te horen geweest. Een andere copie van de de mo belandde op het bureau van een medewerker van een pla- BEELDENDE KUNST RECENSIE ONNO SCHILSTRA Expositie' 'Lente op de begraafplaats aan de Groenesteeg', tekeningen van Marjo- lijn Groustra, Hermance Mees en Elbert Ploos van Amstel Te zien: t/m 28/2, ma t/m do. 19—22 uur, za en zo. 13-16 uur, Ars Studio. Leiden. Waar ligt het verband tussen een kerkhof en beeldende kunst? Die vraag dringt zich op wanneer men de groeiende be langstelling voor begraafplaat sen onder kunstenaars en kunsthistorici overweegt, en in het bijzonder de interesse voor de lang verwaarloosde Leidse dodenakker aan het eind van de Groenesteeg. De 19e eeuwse begraafplaats, die enkele jaren geleden op de Monumentenlijst werd geplaatst, blijkt behalve op vandalen ook grote aantrek kingskracht uit te oefenen op schilders, beeldhouwers en te kenaars. Een voorbeeld daarvan is de expositie bij Ars Aemula Natu rae. Drie leden van de Leidse kunstenaarsvereniging hebben in het voorjaar van 1992 een te- lenmaatschappij in de Verenig de Staten. Daar rolde een con tract uit, en daarmee werden ze de eerste Nederlandse pop groep met een Amerikaans pla tencontract zonder dat er een kenproject uitgevoerd temidden van de verzakte zerken, het hoog opschietende gras en de grillig uitgegroeide bomen. Tot 28 februari presenteren Marjo- lijn Groustra, Hermance Mees en Elbert Ploos van Amstel in de Ars Studio een omvangrijke se rie kleine tekeningen, hoofdza kelijk uitgevoerd met inktpen en soms met potlood en water verf. Opvallend is dat de tekenin gen van de drie zeer sterk op el kaar lijken, zowel in het materi aalgebruik en onderwerpkeuze als wat betreft de opbouw van de composities. Het gaat om traditionele landschappen, waarbij het kerkhof voorname lijk heeft gediend als roman tisch en schilderachtig decor. Al tekenend hebben de kunste naars getracht de typische ry- thrniek te ordenen die ontstaat uit de overwoekering van de geometrische grafmonumenten door de organische natuurvor- De keuze voor die benadering is legitiem, maar men kan zich afvragen of er niet iets- ont- Nederlandse maatschappij bij betrokken is. Bassist Mare Fabels: „We zijn wel eens met een singletje in Hilversum geweest. Een beetje pluggen en zo, maar ze doen breekt in deze tentoonstelling. De Ars-leden hebben voorals nog slechts de meest voor de hand liggende, afgezaagde di mensie van de begraafplaats behandeld. Bovendien kwette ren en kwinkeleren veel teke ningen als vogeltjes. Dat is niet verwonderlijk gezien het jaarge tij waarin de tekenaars hebben gewerkt, maar daarmee is de ty pisch calvinistische, grijze som berte die de begraafplaats ken merkt. geheel naar de achter grond verdwenen. De geheimzinnige witte aula bij de toegang, de stilte van de grote assen in de parkaanleg, de pathetische detaillering van de monumenten en vooral: de ver warrende confrontatie met de dood - het wordt nergens echt aangesneden. Daarom had het waarschijnlijk weinig uitge maakt wanneer er hier stadge- zichten of stillevens te zien wa ren geweest. Een kerkhof is en blijft een plek van huiver, emotie en een pogen datgene te verwerken waarover je als mens geen macht hebt. Aangezien dat ook net of ze gek zijn. In de eerste plaats kom je uit het oosten van het land, dus het kan niks zijn. In de tweede plaats: Nederland se bands kunnen sowieso al niks zijn." een van de belangrijkste func ties is van de kunst, mag je van kunstenaars die een kerkhof tot onderwerp kiezen, verwachten dat zij iets van die thematiek weten te verwerken. De be graafplaats aan de Groenesteeg biedt daartoe alle gelegenheid en in dat opzicht is deze exposi tie een gemiste kans. 'Alle mannen zijn toch bot' film RECENSIE LETTY STAM Premtèn? Homeo Juliette Gezien 15/2 congrescentrum Leeuwenhorst. Noord\vi|- kerhout. Een video van de film is te huur of te koop bij de stichting Pink View in Noordwijk. telefoon 01719-10194 Monique van de Ven of Linda van Dijk. De actrices in Homeo Juliette hadden deze twee kanjers graag als tegenspeelster gehad. Dc low budgetfilm Ho meo Juliette kon zich echter geen sterrencast permitteren. De vier amateur-acteurs kregen gisteren bij de première toch een VIP-behanaeling. Per li mousine werd het stel aange voerd. De film is een idee van de Ro ze Bollen, een homo-jongeren groep uit de bollenstreek. Leuke films die hen aangaan, bleken niet te bestaan. Of te saai, of te pornografisch. Vandaar dat dc groep zelf aan de slag is gegaan. Regisseur Peter Andrik die toe vallig aan de bar hing terwijl dc Roze Bollen hun idee opperden, gaf spontaan zijn visitekaartje. En van wat praten ontstond Ho meo Juliette. De film volgt vier jongeren Wouter (Aldwin Kroeze) die sa menwoont met Bas (Peter Rik- kers). Anne (Bente van Bour- gondiën) heeft net haar diplo ma van de middelbare school gehaald. Ze weet nog niet wat ze wil. En al helemaal niet of ze met haar vriendje Rik vcrdei wil. Barbara (Chariot Pierik) heeft wat los-vaste vrijvriendin nen en staat niet echt te sprin gen om een vaste relatie te be ginnen. Dat de vier amateurs zijn is nauwelijks te merken. Soms is het spel wat houterig. Ook dc dialogen vloeien niet altijd even vlot. Wel zijn de gesprekken zeer herkenbaar want de spelers hebben hun eigen ervaringen in het script verwerkt. De film gaat over de liefde en allerlei aanvei wante huis-tuin-en-keukenza ken en is opgenomen in de bol lenstreek. Andrik heeft de ver halen in korte scènes gevat en dat geeft een razende vaart aan de film. Neem bij voorbeeld die typisch huiselijke scène van An ne en haar moeder. Ma wast de borden. Anne staat te klunzen bij het koffie apparaat. Moedei vraagt wat er aan de hand is. Anne vertelt dat het uit is met Rik. En dat hij er niets van be grijpt. Dat hij zo bot is. „Dat zijn alle mannen", zegt moeder troostend. Anne moet daar maar aan wennen. Waarop dochterlief reageert met: „Wie zegt dat ik verliefd word op een man?". Moeder laat ontzet een bord uit haar handen kletteren En ook al ziet de kijker dat al se conden lang aankomen, hel blijft grappig. Nog zo'n huiselijk Hollandse scène. Wouter is op bezoek bij zijn ouders. Moeder breit, vader leest de krant en de andere kin deren scrabbelen. Wouter wil Bas meenemen naar oma's ver jaardag. Pa, dc rechtlijnigheid zelve, ontsteekt in toorn. Roept wat over de schande die zijn zoon over de buurt, de familie, zo ongeveer heel Nederland, uitroept. Ma probeert te sussen Wouter staat voor het eerst op tegen zijn vader en loopt woest het huis uil. Tot nijd van de losse vrij- vriendinnen van Barbara schreef het script ook voor Bar bara en Anne een happy ending voor. En dat was precies wat de makers beoogden. Een losse, luchtige, grappige film die elke school, elke instelling met goed fatsoen als voorlichtingsmaieri aal kan gebruiken. Okee, er komt wat bloot in voor. Dal is echter heel lief, heel teder éTi blijft beperkt tot zoenen, aaien, likken. Regisseur Andriks heeft dat bloot bovendien zo be schaafd in beeld gebracht dat zelfs Wouters rechtlijnige pa hier niet geschokt van kan ra ken. 06-0503. AA/W&

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19