Vrouwen met fraaie welvingen Iedereen heeft een Japi in zich 'Vreemde trekjes' niet echt leuk Cultuur&Kunst Investeren in opera Kunst tegen fascisme The Comsat Angels: om te huilen Rectificatie MAANDAG 15 FEBRUAR11993 ,4, 13 Verkerk wint Groningse kunstprijs UTRECHT GPO Beleggers kunnen dit voor jaar hun geld investeren in de opera. Wie honderddui zend gulden steekt in de opera Aïda, die eind juni drie maal in Amsterdam wordt uitgevoerd, wordt een maximaal rendement van twintig procent in vijf maanden tijd beloofd. En een voorkeursbehandeling bij het reserveren van 'vip- seats', met de bijhorende hapjes en drankjes. Eind juni worden in Am sterdam de nieuwe Rai-hal- len geopend. Voor die gele genheid komt de 'megapro- duktic Aïda' naar Amster dam. De organisator komt echter nog 1.5 miljoen gul den tekort om deze inmid dels wereldberoemde mom sterproduktie op de plan ken te krijgen. In 1987 werd de opera voor het eerst uitgevoerd in Caïro ter gelegenheid van de opening van de metro. Het werd een groot succes. De bezoekers werden uit al le uithoeken van de wereld ingevlogen. Organisator en dirigent Giuseppe Kaffa heeft sindsdien 'zijn kunst je' over de hele wereld nog elfmaal geflikt. 4 De twintig procent ren dement krijgt de belegger alleen als de voorstelling in Amsterdam drie maal is uit verkocht. In de hoofdstad zijn straks 25.000 plaatsen, van 100 tot 250 gulden stuk, te vergeven. Maar de kaart verkoop lijkt geen enkel probleem, want tot nu toe waren alle uitvoeringen uit verkocht en werden vaak nog extra voorstellingen in gelast. In Tokyo kon de or ganisatie zelfs 70.000 kaart jes meer verkopen dan er plaatsen waren. Groningen De Amsterdamse portretschilder Emo Verkerk heeft de Hendrik de Vries-prijs gewonnen. Deze hoogste onderschei ding van de gemeente Groningen op het gebied van de letteren en beeldende kunst wordt eens in de twee jaar uitgereikt. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 gulden verbonden. De juryleden, Daan van Golden, winnaar van de Hendrik de Vries-prijs 1988, Evert van Straaten, directeur van het Rijksmuseum Kröller-Mül- ler in Otterloo en Erik Akkermans, directeur van de Academie Minerva in Groningen, roemen Verkerk om zijn „authentieke ei genzinnigheid die past in de traditie van de kunststad Gronin gen". De jury benadrukt dat de prijs geen aanmoedigingsprijs is voor pril talent, maar één die de winnaar aanzet tot voortzetting van zijn werk. Verkerk exposeerde onlangs nog in het Stedelijk Museum in Amsterdam. 'Advies is kapitaalvernietiging' enschede» Vestiging van het toekomstige Oostnederlands sym fonieorkest in Arnjiem, zoals de Raad voor de Kunst dat wil', is een vorm van kapitaalsvernietiging. Dat schrijft de Overijsselse cultuurgedeputeerde J. Dijkstra in een brief aan minister d'An- cona van WVC. Zowel bij de provincie als de gemeente Ensche de bestaat goede hoop dat de minister op grond van zakelijke overwegingen alsnog voor Enschede zal kiezen. Volgens Dijkstra kan de minister niet om de Enschedese accommodaties heen. „De gemeente heeft in de afgelopen tien jaar 55 miljoen geïn vesteerd in de culturele infrastructuur van de stad. Het zou een niet te verdedigen kapitaalsvernietiging betekenen indien deze accommodaties straks geheel of gedeeltelijk leegstaan terwijl er in Arnhem voor ettelijke miljoenen gebouwd zou gaan worden." Foto's van Czeslaw Czaplinski Apeldoorn In het Van Reekum museum te Apeldoorn zijn tot 5 april foto's te zien van Czeslaw Czaplinski. De tentoonstelling is een hommage aan de Pools-Amerikaanse kunstfotograaf en schrijver Jerzy Kosinsky die in 1991 in New York overleed. Czaplinski maakte honderden portretten van Kosinsky die het resultaat zijn van gezamenlijke, deels gespeelde fotografische sessies. De bedoeling van de tentoonstelling is een beeld te schetsen van een buitengewoon kunstenaar. Het Van Reekum museum is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00- 17.00 uur en op zondag van 13.00-17.00 uur. Czeslaw Czaplinski en Jerzy Kosinsky. foto pr Mecenas toont het schoonheidsideaal van kunstenaars De manshoge vrouw springt meteen in het oog. Zo groot oogt ze extra bloot. Alleen de stand van haar handen verraadt dat de vrouw zich toch wat ver legen voelt in deze naakte con frontatie met de bezoeker. Dit portret van Paul van Dongen is één van de werken op de ten toonstelling in Mecenas Art Consultancy. De groepsexposi- tie met het menselijk lichaam als onderwerp werd gisteren ge opend. Mecenas heeft het thema ruim genomen. Zo zijn er kera- mieken beeldjes van Berrie Dohmen die goochelen met een koperen staaf. Grappig, luchtig maar het blijven poppetjes. De slanke, bijna anorexia-achtige mannequins die de modemaga zines voorschotelen, behoren duidelijk niet tot het schoon heidsideaal van de kunstenaars. Allemaal hebben ze 'hun' vrou wen met volle, fraaie welvingen afgebeeld. Willem Janssen is vertegen woordigd met vier schilderijen in drie verschillende stijlen. De baadsters, een werk dat herin nert aan Matisse, valt het meest op. Twee blauwe vrouwen zit ten in een uitbundig golvende zee temidden van groene vis sen. Met het water spatten vro lijkheid en vitaliteit bijna de lijst uit. O zo kuis en o zo schijnheilig staat Gobshai Kongsangchais Delila in de ruimte. Bloot, de ogen neergeslagen, de armen onttrekkën de cruciale li chaamsdelen enigszins aan het zicht. Haar echtgenoot Samsom dient letterlijk als voetstuk. Het houten beeld rijst op uit het achterhoofd van de ongelukki ge. Een rond gat onder de wenk brauwen symboliseert Sams- oms uitgestoken ogen. Wie door de knieën gaat, ontdekt op de rechterwang een traan. Met zo'n verraderlijke vrouw als echtgenote heeft Samsom alle reden om te huilen. Aan de an dere kant, zo n sekreet is geen traan waard. Bij nadere bestu dering van de kop blijkt het 'ge woon' een vlekje in het hout te zijn. Of is het toch een traan? Het tweede, eveneens heel sterke, beeld van Kongsangchai is 'De verloren zoon'. Net als 'Delila' is het hout bedekt met een waslaag met pigment. De kleur doet denken aan die van de beelden Madame Tussaud. Kongsangchai toont hier slechts de suggestie van twee lichamen. Alleen de hoofden, een stuk bo venlichaam en vaders armen zijn uitgewerkt. De spijtoptant ziet er wat berouwvol uit en het lijkt of hij een stevig pak op zijn donder verwacht. Als hij de ont roerende gelaatsuitdrukking van zijn vader had kunnen zien, wist hij dat die vrees onterecht is. Annigje Emmering toont eveneens heel ingetogen werk van met torso's beschilderde schalen en vazen. De stenen en houten vrouwenbeelden van Wim Mors hebben de hoogste aaibaarheidsfactor op deze ten toonstelling. De houtnerven on derstrepen heel geraffineerd hun volle, wulpse figuur. In gro tere sculpturen als 'Vrouw' en 'Samenspel' is het menselijk li chaam minder duidelijk te her kennen. De vloeiende lijnen van deze werken schreeuwen des te harder om die aai over zo'n ronding. De handen van het levensgrote naakt van Paul van Dongen verraden dat het model zich niet helemaal lekker voelt in haar blootje. Op de voorgrond 'De verloren zoon' van Gobshai Kongsangchai. foto hielco kuipers Amsterdam Patty Harpenau opende gisteren haar nieuwe expositie 'Face it' in een galerie aan de Amsterdamse Spuistraat. Met het thema 'Face it' geeft de kunstenares een antwoord op de toegenomen uitingen van fascisme en racisme. foto Johan Kemkens laat volwassenen opgaan in zijn vertelling Heyting tendeert naar kinderachtigheid Cursus essay schrijven met W.J. Otten leiden «annet de jong Het LAK begint op donderdag j 11 maart met een cursus 'essay i schrijven'. De zeven lessen wor den gegeven door dichter, schrijver en essayist Willem Jan Otten. „Gewichtiger dan de conclusie zijn de vragen", zegt de cursusomschrijving. Otten is enthousiast over de cursus, die hij eerder in onder meer Groningen gaf. Hij schuift echter niet onder stoelen of banken dat hij de cursus 'essay schrijven' geeft uit puur eigen belang. „Ik vind het leuk om over mijri werk te praten met mensen die daarin geinteres- seerd zijn. Bovendien krijgen de cursisten schrijfopdrachten over kwesties waar ik zejf voor de krant mee bezig ben. Op deze manier kan ik mijzelf scherpen aan mensen die normaal ge sproken niet zoveel schrijven." Volgens OtteA varieerde de leeftijd van de cursisten bij zijn vorige cursussen van 24 tot 72 jaar. Het waren veelal mensen die zijn werk al kenden. De LAK-cursus heeft plaats voor elf deelnemers. Kandidaat-deelnemers moe ten bij inschrijving een half A4- tje inleveren met vragen die zij zichzelf willen stellen en essays die zij gelezen hebben, en voor al wat hen daarin trof. Bij meer dan elf inschrijvingen zal Wil lem Jan Otten aan de hand hier van een selectie maken. De cur sus wordt gegeven op donder dagavond van 19.00 tot 22.00 uur in collegezaal 026 in ge bouw 1174 (Cleveringaplaats 1). De kosten bedragen 125 gulden. Foto veiling in Amsterdam amsterdam anp Op 21 februari vindt in Hotel Pulitzer in Amsterdam de 7de Internationale Fotovei ling plaats. Er worden 230 fo towerken en antiquarische fotoboeken ter veiling aange boden. De richtprijzen vari- eren van 150 tot 17.500 gul den. Zaterdag 20 februari is de kijkdag. theater recensie conny van der zande 'De Uitvreter" van Nescio, literair theater door Johan Kemkens. dramaturgie Bartha Rusticus.toneelbeeld Joep Gooiker Ge zien: 13/2, sociëteit De Burcht, Leiden Ademloos luisteren naar een verhaal. De meesten hebben dat voor het laatst gedaan, toen de sprookjes nog op de rand van het bed werden voorgele zen. Dat ook een zaal vol vol wassenen nog op kan gaan in een vertelling, dal laat Johan Kemkens zien met zijn meesle pende uitvoering van de novelle 'De Uitvreter' van Nescio. Het is beslist geen gemakke lijke klus, want het verhaal, dat in 1911 geschreven werd, heeft niets van een sprookje. In een zakelijke stijl wordt zonder tier- lantijntjes het verhaal van Japi verteld; de uitvreter die er een ongecompliceerde levensvisie op na houdt. Hij leeft op kosten van anderen, weigert over het leven te tobben en heeft lak aan carrière maken. Zijn vriend Koekebakker is zijn tegenpool. Hij heeft zich aangepast aan de maatschap pelijke normen en leeft be schaafd. En zijn levenswijze blijkt de meest duurzame: Japi houdt zijn manier van leven niet vol, hij wordt een harde werker en springt uiteindelijk van een brug. Koekebakker ver volgt zijn leven zoals hij dat ge wend was. Nescio schreef het verhaal als een monoloog die door Koeke bakker wordt gehouden en Kemkens heeft deze monoloog letterlijk uit zijn hoofd geleerd. Het decor is sober: twee houten stoelen, een tafeltje en een pe troleumstel onderstrepen de ar moede waarin Japi, Koekebak ker en hun vrienden leefden. Gekleed in een regenjas draagt Kemkens met een uiterst sub tiele mimiek het verhaal voor. Zo dringt niet alleen de sombe re toon, maar ook de ironische laag van het verhaal tot de luis teraar door. Als Koekebakker Ja pi aan het woord laat krijgt Kemkens' gezicht een ondeu gende, haast kinderlijke uit drukking, waardoor hij de la chers op zijn hand heeft. De luisteraar gaat van Japi houden en dat verklaart mis schien waarom je de tranen weg moet slikken als blijkt dat hij van de brug is gesprongen. Kemkens laat zien dat 'De Uit vreter' van Nescio een meester werk is met een tijdloze waarde. Want zo ongeveer tachtig jaar nadat deze novelle geschreven werd. is het nog steeds duidelijk dat ieder mens een Koekebak ker en een Japi in zich heeft. Uiteindelijk sterft bij iedereen de idealistische Japi; de tobber blijft leven. theater recensie wunand zeilstra 'Vreemde trekjes' van Hetty Heyting Spel: Hetty Heyting. Martin van den Ham en Jon van Eerd Muzikale begelei ding: Ton-Herman Melis Regie: Victor van Swaay Gezien: 13/2 (première), schouwburg, Leiden. Er zit een raar soort tegenstrij digheid in het theaterwerk van Hetty Heyting. Ze laat zich er op voorstaan humor met diep gang te willen brengen. En ge zien het vernuftig in elkaar ge zette verhaalgegeven van haar nieuwste theaterprogramma 'Vreemde trekjes' is die ambi tie duidelijk. Hetty Heyting zet haar troeven zeker niet op ge makkelijk vermaak. Dat kan ze zich ook permitteren; als au teur heeft ze een grote vaar digheid in het schrijven van puntige teksten ontwikkeld en als actrice kan ze vlot en scherp voor de dag komen. Het merkwaardige nu is dat een programma als 'Vreemde trekjes' ondanks de slimme opzet vaak sterk tendeert naar een kinderachtig soort humor dat maar matig kan boeien. Het is een beetje toneel, een beetje musical, een beetje ca baret, soms zelfs een beetje slapstick, en dat alles met een licht absurdistisch sausje over goten. Er valt wel te lachen, maar minder uitbundig, min der grimmig en minder ver baasd dan de auteur beoogd lijkt te hebben. Drie mensen zoeken om verschillende redenen rust in een afgelegen berghut in de Al^en. Bij de boeking is ken nelijk iets misgegaan, want al le drie blijken ze datzelfde on mogelijke minihutje te hebben gehuurd. Goede raad is duur op zo'n moment, dus probe ren ze het een hele week met elkaar uit te houden, waarmee een bron van conflicten en ir ritaties is geschapen. Twee mannen en één vrouw proberen ieder voor zich - in het hier gebezigde modieuze vocabulaire - 'de zaken op een rijtje te krijgen'. De schrijver probeert zijn jeugdherinnerin gen in zijn nieuwste boek te verwerken. De jongste stelt zijn eigen zelfmoord, na die van zijn vriendin Annie, nog even uit. De succesvolle za kenvrouw tracht vat te krijgen op gebeurtenissen uit haar privéleven. Door haar werk is het contact met haar zoon Robbie tot een minimum ge reduceerd. Als zij kennis neemt van bepaalde ontwik kelingen, zoals de verhouding van Robbie met haar eigen vriendin Loes, is de maat vol. Naast deze personages ko men flash backs en beelden uit hun gedachtenwereld tot leven met behulp van dubbel rollen. Aldus ontstaat een hele reeks losse scènes die door het verhaalkader met elkaar zijn verbonden. Hetty Heyting, Martin van den Ham en John van Eerd slaan zich daar vlot en vaardig door heen. Zelfs momenten van bezinning in de vorm van enkele liedjes ontbreken niet. Ze worden dan begeleid door een pianist die met zijn toetsinstrumen ten naast de papieren Alpen landschaft zit. Na de pauze verschijnt de pianist zelfs als travestiet. Een dergelijke du bieuze regie(?)-vondst is ken merkend voor dit programma. Ondanks de beoogde satiri sche knipoog naar tal van menselijke eigenaardigheden glijdt 'Vreemde trekjes' met re gelmaat naar oppervlakkige oubolligheid af. Het is dan ook niet echt leuk. MUZIEKRECENSIE ANNET DE JONG Comsat Angels Steve Fellows (zang. gi taar). Mik Glaisher (drums). Andy Peake (toetsen). Terry Todd (bas). Simon Ander son (gitaar) Gezien 14/2. LVC. Leiden „Volgende keer hoeven jullie niet meer zo lang op ons te wachten", beloofde zanger Ste ve Fellows gisteravond een vrij wel uitverkocht LVC. De Shcf- fieldse gitaar- en toctsenforma- tie had ruim vijf jaar niets van zich laten horen toen ze on langs het nieuwe 'My Minds Eye' uit bracht bij een Neder lands platenlabel. De Comsats hadden er beter aan gedaan ook nog vijf jaar aan hun podium presentatie te werken, want die was om te huilen. Steve Fellows werd niet alleen geteisterd door zijn overge wicht, maar ook door krijsende 'microfoons en smerig brom mende versterkers. Doorliet vo lume een tikje op te schroeven dacht de vijfmans formatie de technische 'probleempjes' te kunnen verdoezelen. Helaas be gaven drie gitaren het bij dit ge weld, met als resultaat dat Si mon Anderson vrijwel het hele concert met een lullig bunge lend stukje staal aan de hals van zijn instrument speelde. The Comsat Angels leken zich geen van allen thuis te vodoi in de nieuwe bezetting. De band leden hadderj op geen enkele manier contact met elkaar en sleurden het publick mee in een onafgebroken stroom van egotripperij. Simon Anderson verloor niet één keer het zicht op zijn gitaar, maar misschien was dit het hypnotiserende ef fect van de losbungi lende snaar? Steve Fellows wendde zich maar heel af en toe tot de zaal en kwam er na ijl num mers achter dat deze behoorlijk gevuld was. I i loon nu-i mm af dan een lauw „Oh, there's many of you". Het LVC-publiek kon toch geen genoeg krijgen van de Comsat Angels en wist een der de toegift los te krijgen. Steve Fellows bleef maar excuses ma ken voor de technische blun ders. maar daar wilde het pu bliek niets van weten. „Niet lul len. Spelen!vonden de aan wezigen. die zichtbaar genoten van het optreden, dat eigenlijk niet meer dan een veredelde re petitie was. In het artikel over het Leids Cabaret Festival van afgelopen zater dag in deze krant zijn tot onze grote spijt de foto's van Paul van Soest en Kick van der Veer verwisseld. Hiervoor onze verontschul digingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 13