Mode WOENSDAG 10 FEBRUARI 1993 Createurs storten zich op Flower-power-tijd het bl zeker drijven™** M door7i(±tlg. "ar als je in foto reuter Een gehaakt topje en van Lolita Lempicka. een linnen rok met grote split foto epa Avondjurk mer bloemen-topje van Paco Rabane. foto reuter De mode begint zichzelf in te halen. Na de tot uitentreu ren uitgemolken trends uit de jaren dertig, veertig, vijftig en zestig zijn voor komende zomer de jaren zeventig aan bod. Met rasechte omajurken, die zo van de vlooien markt lijken te komen en heupbroeken met uitlopende pijpen, die niet te onderscheiden zijn van de exemplaren waar eens de winkeliers van Carnaby Street hun pen sioen mee opbouwden. Met korte strakke ribbeltjestruit jes, vormloze tunieken, maxi-jassen, visnetjurkjes en Flo- wer-Power-bloemetjes-en-raffia-kleren. En... met mas sa's doorkijk-blouses en -rokken. Bovendien biedt de zomermo- de nog wel wat meer, zoals bleek uit de collecties van tal van andere ontwerpers. Chris tian Lacroix bij voorbeeld girtg verrassend op de Afrikaanse toer met veel patchwork-out fits vol warme kleuren en van ruwe materialen. Op zijn reis naar donker Afrika werd Lac roix overigens begeleid door Valentino, die veel bruine en zandtinten toepaste, verleven digd met olifanten-prints. En terwijl velen kozen voor stra lend wit, vlamden bij Enrico Coveri de harde kleuren roze, groen en blauw in wilde Mexikaanse motieven van de lange japonnen en wikkelrok ken. Ook de ecologie kwam in de shows uitgebreid aan bod. En zeker niet alleen omdat sommigen hun kleding op- I zettelijk een 'recycled' uiter- lijk hadden gegeven door de j panden met de naad naar buiten simpel aan elkaar te locken. Jean-Charles de Castelbajac bracht bij voor- I beeld een ode aan de na- tuur met een serie pon cho's, linnen jurkjes in de A-lijn en tunieken met grappige afbeeldingen van dieren in raffia. En Yohji Is Yamamoto richtte de schijnwerper op etnische «L groepen door zijn ontwer- L pen te baseren op de folkloristische dracht uit B Tibet en Birma. Terwijl Rei K Kawakubo voor Comme U des Gar«;ons het oog juist U op China had laten vallen H en deze indrukken had verwerkt in onder meer varia ties op de kimono. Maar erg duidelijk is de mode- boodschap niet. Tenzij die luidt: trek aan wat je wilt, zolang het maar soepel om het lichaam valt en een beetje lijkt op de kle ding uit de jaren zeventig. En zolang het er maar wat afgedra gen en versleten uitziet, want 'op chic' is anno '93 'uit'. rokken. Om nog maar niet te spreken van het nieuwe idee van Karl Lagerfeld, die voor het toch bepaald chique huis Cha nel heupbroeken ontwierp, waar de taillehoge slip bovenuit komt. Elders werd de sluiting van de broek per definitie open gelaten om de toeschouwer een blik te gunnen op de fraaie lin gerie er onder. Blote borsten En waar kun je je nu werkelijk vertonen in een jurkje van John Galliano zo strak als de handschoen van een chirurg waar de blote borsten fier bo venuit priemen? Of in een openvallend hesje van schape vacht van Helmut Lang, waar niets anders onder wordt gedra gen dan een kettinkje met een kruis, dan wel in een transpa rante plastic rok met doorkijk- blouse van Lagerfeld? Claude Montana was daarbij vergeleken nog heilig met zijn chiffon avondjurken met decol letés tot de taille. En dat gold ook voor Rabanne, die onder een overigens klassiek pakje ten minste nog een zilverkleurige bustier liet dragen. Natuurlijk betekent dit alles niet dat we en masse in 'doorkijk- tenue' de straat op moeten. Een enkele bustier of een lange voile rok, waar dan ook nog een wiel- renbroekje onder mag worden gedragen, zijn waarschijnlijk wel voldoende om helemaal 'in' te zijn. Alsof we met z'n allen uit een tijdmachine zijn gestapt, zo wil len de ontwerpers dat we er de komende tijd uitzien. Als de hippies van weleer. Op zich was het best een aardig modebeeld, maar anno 1993 is de roep om 'love and peace' behoorlijk ver stomd en is de mode uit die tijd lang niet meer zo 'blits' en 'hip' als toen. Eerder 'duf, om in ja ren-zeventigjargon te blijven. Bloedarmoede Het modebeeld voor komende zomer zou door critici dan ook al snel gezien kunnen worden als het bewijs van een volstrekt gebrek aan nieuwe ideeën bij de heren createurs, van een flinke bloedarmoede aan het mode- ffont. Vooral ook, omdat de nieuwe collecties geen duidelij ke lijn opleveren. Want is bij de één vrolijkheid troef, bij de an der overheerst de somberheid. En baseert de één zijn ontwer pen op echte 'klassiekers', de ander lijkt juist de draak te wil len steken met de hele mode. Of zelfs met de draagster er van. Sommigen stoppen namelijk zoveel bloot in hun collecties, dat het woord 'vrouwonvrien delijk' wel heel erg snel opkomt. Want wat moet de hedendaagse (werkende) vrouw nou aan met al die doorzichtige chiffon blouses waaronder een bh ta boe is, netstofjurkjes met 'ga ten' als stuivers en transparante Christian Lacroix op de Afrikaanse toer. foto» reuter De witte gebreide sjaal geeft nog enige fleur aan de sluike bruine jurk van Junko Koshino. Tank-top van chiffon met daaronder een zwarte bh, gedragen op een zijden mini-rok. Een creatie van Karl Lagerfeld voor Chloë. foto reuter Voor deze creaties van Helmut Lang moet het wel heel warm zijn. foto epa Linnen jas van Jean-Charles Castelbajac voor de fans Ungaro maakt i van All Stars. foto epa Wn bont geheel van. Het perfecte doelwit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 9