Niet weg te slaan bij 'Rode wolk' Verweyhal opent met onbekend werk McCartney slaat Nederland over Krom boren met een rechte laserstraal. Het Innovatiecentrum Den Haag weet er het fijne van. Cultuur&Kunst Inzendingen filmfestival Meesterconcert Residentie Orkest leiden» Het Residentie Orkest geeft donderdag 11 februari in de Stadsgehoorzaal een concert in het kader van de K&O-Meester- serie. Solisten zijn de violisten John Harding en Jaring Walta die samen met het orkest o.l.v. Günther Herbig het concert voor twee violen BMV 1043 van J.S. Bach zullen uitvoeren. Op het programma staan verder werken van Wagner en Dvorak. Het concert begint om 20.15 uur. Bij het Uitbureau van K&O aan de Oude Vest 45 worden toegangskaarten voor het concert ver kocht. Aan de kassa van de Stadsgehoorzaal zijn op de avond van het concert vanaf 19.30 uur kaarten verkrijgbaar. Veiling kunst gehandicapten amsterdam Een veiling van kunstwerken die zijn gemaakt door verstandelijk gehandicapten, heeft zaterdag een bedrag opge bracht van 18.900 gulden. Dat heeft een medewerker van het veilinghuis Sotheby's bekendgemaakt. De veiling was als afstu deerproject georganiseerd door studenten van de sectie „Small Business" van de 1 logeschool Haarlem. De opbrengst komt ten goede aan instellingen die zich inzetten voor de promotie van kunst gemaakt door verstandelijk gehandicapten. J. van Doornprijs voor Vinkenoog arnhem» - Simon Vinkenoog, de 62-jarige dichter uit Amster dam, krijgt op 10 maart de Johnny van Doornprijs uitgereikt voor zijn hele oeuvre. Dat heeft de jury, bestaande uit Agaath Witteman, Jan Siebelink en Ares Koopman bekend gemaakt. De Johnny van Doornprijs, waaraan een geldbedrag van vijfduizend gulden is verbonden, wordt voor het eerst uitgereikt. De prijs is ingesteld ter nagedachtenis aan de in 1991 overleden Arnhemse dichter/schrijver Johnny van Doorn. De prijs zal elke twee jaar worden uitgeloofd. Of de 92-jarige schilder Kees Verwey blij is met de opening van' de naar hem genoemde expositieruimte, valt moeilijk te zeggen. Als hij de Kees Verweyhal in het centrum van Haarlem bezoekt, roept hij steevast dat het allersaai „ver schrikkelijk" is", vertelt di recteur dr. D. Snoep van het Frans Halsmuseum. Toch moet Verwey ape trots zijn, denkt hij, want zeg nou zelf: wie heeft er een naar zichzelf genoem de expositieruimte op zo'n fantastische plek? haarlem sandra joncenelen Met de officiële opening van de Kees Verweyhal op 11 februari wordt het Frans Halsmuseum in oppervlakte met ongeveer een kwart uitgebreid. De nieuwe ruimte op de Grote Markt bevat twee grote expositiezalen, een prentenkabinet, een depot ruimte en - op het dak van de hal - een theepaviljoen met fan tastisch uitzicht op het stadhuis èn de Grote of St. Bavokerk. In totaal is er 160 strekkende me ter hangruimte, ofwel 370 vier kante meter vloeroppervlak. De komende maanden zullen er zo'n honderd werken han gen, voor een deel afkomstig uit de privécollectie van de Haar lemse schilder. Veel van het werk is nooit elders tentoonge steld en komt uit het woonhuis van Verwey. Ook zullen in een vitrine beelden van Charlotte van Pallandt te zien zijn; een goede vriendin van de kunste naar die ook op één van de schilderijen staat afgebeeld. Deze eerste expositie duurt tot en met 18 april. Daarna zal werk uit de klassiek-moderne collectie van het Frans Halsmu seum worden getoond, waaron der de werken van Isaac Israels Jan Sluijters, Leo Gestel, Her man Kruyder en vertegenwoor digers van de Cobra-groep. Portretten De Verweyhal moet een leven dig beeld geven van de klassiek moderne kunst. Voor de ten toonstelling is volgens de muse- De 92-jarige schilder Kees Verwey vindt de naar hem genoemde expositieruimte „verschrikkelijk." umdirecteur geen chronologi sche lijn gevolgd. Het veelal im pressionistische werk is vrij op- Staat u ook wel eens voor een schijnbaar onoplosbaar produktieprobleem? Neem dan contact op met het V o a r Innovatiecentrum Den Haag. Dat geeft elke ondernemer in het midden- en kleinbedrijf objectief en praktisch advies over toepassingen van (nieuwe) x\V#V technologie in produkten en produktieprocessen. Bel voor - gratis - advies en/of documentatie: 070-3795730. gehangen, deels gegroepeerd rond een thema, zoals het stille ven, atelierstukken en portret ten. Eén van de portretten, een zelfportret uit 1937, is sinds kort eigendom van het Frans Hals museum. „Ik zag het bij Kees in de gang hangen en, zei hem dat ik het erg mooi vond", vertelt Snoep. „Neem dan maar snel mee, riep Verwey, want anders bedenk ik me nog." De museumdirecteur voegde de daad bij het woord en nam het olieveifdoek onder de jas mee. Het is volgens Snoep een interessant werk, waarop Ver wey zichzelf met 'analytische blik' heeft afgebeeld. De schil der heefter een hooghartige, ar rogante opslag, die overeen komt met zijn optreden. Want, zo erkent Snoep, de omgang met Verwey veroorzaakt altijd „turbulentie". Prikkelbaar ..Hij voldoet aan het beeld van een kunstenaar; hij is prikkel baar, gevoelig, stuurs, sarcas tisch, grappig en heeft boven dien een selectief gehoor. Hij ziet en hoort alles, maar doet als archieffoto opd hem -dat zo uitkomt of dat niet zo is," zegt Snoep. Waarom Ver wey zich als een lastige school jongen opstelt is deels een raad sel. Volgens Snoep krijgt hij er aandacht door, waaruit hij energie put. Niet bekend is of Verwey bij de opening donderdag het woord gaat voeren. Hij is er in ieder geval niet officieel voor uitgenodigd, maar daar is vol gens Snoep wel de mogelijkheid voor. „Verwey moet op zo'n moment vrij kunnen improvise ren", stelt hij. Onlangs liet Verwey nog we ten dat het museum hem geen toespraak had toebedeeld, om dat men bang zou zijn dat hij vervelende dingen zou gaan zeggen. Snoep ontkent dat. Zo'n uitlating hoort thuis in het rijk der fabellen en past precies bij het de wispelturige karakter van kunstenaar. Dat de collectie van Verwey aan de Stichting wordt overge dragen, is overeenkomstig Ver- weys temperament nog niet he lemaal zeker. Het museum „verwacht" dat het gebeurt, stelt het voorzichtig. DINSDAG 9 FEBRUAR11993 Bussen naar Dans Theater leiden Naar de voorstellingen van het Nederlands Dans Theater op donderdag 25 en zaterdag 27 februari in het Haagse AT &T Danstheater rijden gratis bussen vanuit Leiden. Op het programma staat de avond vullende produktie Kaguya- hime van de choreograaf Jiri Kylian. .Toegangskaarten voor deze voorstelling zijn tot een week voor de voor stelling te koop bij het Uitbu reau van K&O, aan de Oude Vest 45 te Leiden. Nieuwe bundel verhalen voor Aids Fonds amsterdam gpd Auteur/recensent Bas Heijne en Frank Ligtvoet, directeur van het Literair Produktiefonds, hebben in samenwerking met het Aids Fonds een boekje sa mengesteld met 14 nieuwe Ne derlandse en Vlaamse verhalen. De opbrengst van de bundel, naar verwachting ruim 2,5 ton, is vrijwel geheel bestemd voor de Stichting Aids Fonds. In het boekje 'Met Liefde' zijn verha len te vinden van onder meer Margriet de Moor, A.F.Th, van der Heijden, Adriaan van Dis, Kees van Kooten, Stephan San ders en Renate Dorrestein. Het merendeel van de au teurs schreef speciaal voor de bundel een nieuw verhaal. An deren leverden een verhaal dat ooit in een literair blad werd ge publiceerd, of bewerkten een bestaand verhaal tot geheel nieuwe proza. Het boek is uit gebracht in een eenmalige opla ge van 27.000 exemplaren. Sa mensteller Frank Ligtvoet is ui terst tevreden over het resultaat. „Het is niet alleen een boek voor een goed doel, het is een goed boek geworden, dat je wilt kopen en lezen. Bovendien kun je het zien als een staalkaart van de hedendaagse Nederlandse en Vlaamse literatuur". Met Liefde. Nieuwe Neder landse verhalen. Prijs f 17.90. Paul en Linda McCartney gaven vrijdag in de Londense Docklands Are na een voorproefje van hun wereldtoernee. foto epa Paul McCartney staat te pope len om opnieuw alle podia ter wereld af te stropen, maar of de ex-Beatle ook naar Nederland komt, staat nog lang niet vast. 'Macca' wil in de openlucht op treden, dus grootschalig: Mojo- Concerts is daar niet zo happig op, gezien de publieke opkomst bij zijn voorlaatste bezoek in 1989. „De vier avonden in Ahoy' waren toen niet helemaal uit verkocht nadat hij 15 jaar niet was geweest. Dus om nu op nog meer belangstelling te specule ren is een beetje riskant", aldus Leon Ramakers van Nederlands enige solide roek-impresariaat vrijdag tijdens de persontmoe ting met Paul McCartney in de Londense Docklands Arena. Zowel in eigen land als elders in de wereld staat de verschij ning van de voormalige zanger bassist van de 'Fab Four' nog al tijd garant voor een overweldi gende belangstelling. Vandaar de komst van een paar honderd media-mensen naar de plek waar hij met zijn band dezer dagen repeteert voordat op dinsdag 18 februari zijn tourka ravaan in The Forum in Milaan van start gaat. De verzamelde pers kreeg in het nieuwe Docklandscomplex in Londen anderhalf uur lang een voorproefje van McCart ney's in de oven zittende scho tel en, zoals hij even tevoren zelf al had aangegeven, de ingredi ënten verschilden niet al te zeer van de vorige dis waarmee hij vier jaar geleden wereldwijd drie miljoen fans een groot ge noegen,deed. Hoewel zijn nieuwe album 'Off The Ground' getuigt, van een verder toegenomen sociale betrokkenheid, hoeft niemand bevreesd te zijn voor een 'zin gende dominee'. „Als mens, als vader van vier kinderen, heb ik af en toe best de behoefte om mijn ongerustheid over de toe komst te uiten, maar ik ben geen musicerende predikant", bekende de intussen 50-jarige McCartney. Een vindingrijke vloeker is hij evenmin. Maar één keer heeft hij onlangs zijn woede over de ecologische ver waarlozing van Moeder Aarde toch niet kunnen bedwingen. Zo is 'Big Boys Bickering' ont staan, de B-kant van zijn huidi ge hitsingle 'Hope of Deliveran ce', die onder meer door MTV in de ban is gedaan wegens het veelvuldig (7 maal) gebruik van het woord 'fuck'. Geen pro bleem voor McCartney, want door alle publiciteit heeft zijn onalledaagse hartekreet zo toch zijn doel bereikt. McCartney sluit overigens niet uit dat uit de komende tele visiedocumentaire over de Beatles meer voortvloeit dan een kortstondige reünie met zijn oude maatjes George Har rison en Ringo Star. „Maar voorlopig hebben we niet meer op onze lever dan een enkel nummer. Of er meer in zit, mopt nog blijken. De televisie serie is in elk geval een leuke aanleiding geweest om, nu alle wonden zijn geheeld, zonder al te veel druk weer eens iets sa men te proberen." Kritiek doet hem na bijna 30 jaar aan het pop-front niets meer, liet hij voorts weten. „Ach, weetje, toen Sgt. Pepper's uitkwam, vonden ook een hele boel mensen die plaat maar niks. Ik denk dat de tijd toch wel anders heeft geleerd. Leon van den Eijkel's hommage aan Mondriaan bij Stelling amsterdam «anp Het Internationale Filmfesti val Berlijn heeft vier Neder landse films geselecteerd die buiten competitie worden vertoond. Het' gaat om 'De drie beste dingen van het le ven' van Ger Poppelaars, 'Richting Engeland' van An- dré van Duren, de animatie film 'Back to the Inkwell' van Ronald Bijlsma en 'Soy Luna' van Wolke Kluppell. Het 43ste Filmfestival wordt van 11 tot en met 22 februari in Berlijn gehouden. In het competitie-programma doet de speelfilm 'Op Afbetaling' van Frans Weisz mee. Gasbedrijf stuurt klanten naar theater haarlemmermeer «jeroen smit Een kleine 4500 inwoners van de gemeente Haarlemmermeer mogen binnenkort op kosten van hun gasbedrijf een avondje naar schouwburg De Meerse in Hoofddorp. Het is een presentje omdat ze voortaan hun gasre- kening automatisch laten beta len. Het gasbedrijf had gere kend op hooguit 1500 kaartjes. Het avondje uit kost het bedrijf uiteindelijk het lieve sommetje van 50.000 gulden, maar dat be drag is in twee jaar terugver diend. De actie van de NV Nutsbe drijf begon enkele maanden ge leden. Iedereen die voortaan automatisch ging betalen werd getrakteerd op een kaartje voor de voorstelling 'En dat is negen' van theatergroep Purper. Er was gerekend op drie avonden. Dat worden er nu negen. Ondanks de enorme belang stelling houdt het Nutsbedrijf woord: iedereen die automa tisch gaat betalen mag naar het theater. Met Purper zijn nieuwe afspraken gemaakt. „Het had den absoluut geen tien of elf avonden mogen worden, want dat hadden we niet gered", al dus F. van der Riet, controller bij het gasbedrijf. Leon van den Eijkel voor zijn huis in Wellington: „Ze dachten natuurlijk dat ik met een Maori-masker zou te rugkomen. Nou, dit is mijn maori-masker". foto neil price ring van de 'Rode wolk' beli chaamt de relatie met Mondri aan en het vastleggen van het verleden. Op grijze dagen on dergaat men de warme kleuren van de Stille Oceaan, als niet- Hollands. Het getal drie keert in het werk steeds terug. Deze exposi tie, de derde in een reeks, be staat uit drie delen die op hun beurt drie elementen bevatten. De fotopanelen laten bewust gekozen overeenkomsten in re latie tot Mondriaan zien, bij voorbeeld een foto geïnspireerd op het stilleven met de brillen en pijp van Mondriaan of een portret in het atelier. Ondanks' de duidelijke ver wantschap wil Van den Eijkel zich niet meten met Mondri aan. Vandaar dat hij op be scheiden formaat naar voren treedt. Toch ziet Van den Eijkel het niet als een teken van onbe scheidenheid dat hij zijn con stellatie 'Rode wolk' als een lo gische voortzetting van Mondri- aans erfenis beschouwt. Hij is ervan overtuigd dat Mondriaan ook de primaire kleuren losge laten zou hebben als hij langer had geleefd. Die aanzet ziet hij in het laatste, onvoltooide schil derij 'Victory Boogie Woogie'. Met instemming citeert Van den Eijkel op de expositie Mon driaan: ,De kunstenaar van de toekomst hoeft niet de weg van de geleidelijke bevrijding van natuurlijke vorm en kleur te vol gen: de weg is voor hem afge legd; hij vindt de uitingswijze gereed, welke hij slechts heeft te culmineren'. De expositie MbndriAn after MondriAAn van Leon van den Eijkerl is te zien t/m 28 februa ri. Do t/m za van 14.00 uur tot 18.00 uur. Zo van 14.00 tot 17.00 uur. Stelling Galerie, Burgsteeg 14, Leiden. Uitbreiding Frans Halsmuseum in hartje Haarlem De 'Rode wolk' van Piet Mondriaan (de kunstenaar noemde zich later Mondrian) en een maquette van de Haagse Schilderswijk; zie hier twee belangrijke ervarings momenten die de beste basis vormden van het kunste naarsschap van Leon van den Eijkel (1940). geboren was. Dat beeld van de wijk met de Vaillantlaan die twee maal zo breed was, en flats in plaats van huizen, is inmid dels werkelijkheid geworden, zo ondervond Van den Eijkel toen hij kortgeleden zijn geboorte stad bezocht. Die andere manier van kijken en de confrontatie met Mondri aan en zijn latere abstracte werk hebben hem steeds vergezeld. Van den Eijkel noemt zich geen navolger maar een bewonde raar van diens werk en de evo lutie daarin. De buitenkant van zijn atelier in Nieuw-Zeeland schilderde de kunstenaar in de Mondriaankleuren rood, geel, blauw, zwart en wit. De rode en paarse wolken die Leon van den Eijkel bij zonson dergang vanuit zijn studio ob serveerde vormden een aan knopingspunt voor het nieuw ste werk. „Ik nam me voor eén visueel dagboek bij te houden en een dialoog met de 'Rode wolk' van Mondriaan te begin nen", vertelt de kunstenaar. „Geheel in de stijl van Mondri aan." Hij stelde een streng schema op om 138 dagen lang een visuele brief aan Mondriaan te schrijven over de zonsonder gang. Uit de 138 tekeningen, op briefpapier geschetste recht hoeken, koos hij 25 kleuren als zijn interpretatie van de 'Rode wolk' en verwerkte deze in het drieluik 'Confrontation' dat op de expositie te zien is. Net als in zijn andere werk 'Timelines' en 'Terug naar het normale leven' nodigt Van den Eijkel de bezoeker uit tot een dialoog met het werk en met de kunstenaar. In 'Confrontation' is niet alleen een dialoog maar ook een gevecht met het verle den zichtbaar gemaakt. De 25 kleuren corresponde ren ook met de 25 kubussen die speciaal voor deze expositie zijn gemaakt. Deze ruimtelijke erva- In 1986 vertrok de Leidse kun stenaar Van den Eijkel naar Nieuw-Zeeland. Niettemin hield hij contact met Leiden. In 1990 vond de reünie plaats van zijn werk 'Terug naar het nor male leven' uit 1985. De frag menten van deze uit 171 delen bestaande schildering die hun weg hadden gevonden naar ruim honderd verschillende ko pers werden toen samenge bracht in museum De Lakenhal. Nu, drie jaar later, is Leon van den Eijkel even terug in Leiden' met een nieuwe expositie als hommage aan de grote vernieu wer Mondriaan. Ogenschijnlijk bevat 'MondriAn after Mondri AAn' geen invloeden van Van den Eijkels nieuwe vaderland. „Mondriaan is zo Nederlands", vertelt de kunstenaar. „Ze dach ten natuurlijk dat ik met een Maorimasker terug zou komen. Nou, dit is mijn Maorimasker." Net als deze oorspronkelijke be woners van Nieuw Zeeland zoekt hij naar wortels in het ver leden. Toen Van den Eijkel eenmaal gesettled was in zijn nieuwe atelier in Wellington kwam een jeugdervaring boven die hij nu als belangrijk keérpunt be schouwt. Als schooljongen van tien jaar ging Van den Eijkel met zijn klas naar het Haags Gemeentemuseum. Hij was dol op tekenen en als je goed kon natekenen, mocht je ook ink leuren. Dat gebeurde volgens vaste regels: een wolk was wit en de lucht was blauw. In het museum was Van den Eijkel niet weg te slaan bij Mondri- aans 'Rode wolk' omdat hij be sefte dat je in de beeldende kunst regels kunt doorbreken. Een enorme indruk maakte toen ook de maquette over het toekomstig aanzien van de Haagse Schilderswijk waar hij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 22