De levensles van Patty Brard RTV SHOW Veel positieve reacties op racisme-spotjes Radio 3 Maigret weer terug op het scherm Kijker wil niet anders MAANDAG 8 FEBRUAR11993 'Ik zorg eerst dat ik het zèlfvoor elkaar heb CLOSE UP den haag monique brandt Nog stééds wordt ze erover gebeld, soms wekelijks: of ze er niet voor voelt om de meiden groep Luv weer op poten te zet ten. Of ze niet een solo-plaat wil maken. Of ze niet... Nee! Patty Brard, tegenwoor dig uitgeefster van het glossy fa milieblad Hallo! zucht eens diep. ,,Luv, Banana Split, voor mij is dat allemaal verleden tijd, maar veel mensen kunnen dat nog steeds niet begrijpen. Luv komt niet meer terug. Natuur lijk heb ik de muziek nooit uit mijn leven gebannen. Ik zing heel veel thuis. Bric speelt goed piano en mijn dochter Priscilla ook. Muziek zit nu eenmaal in je bloed. Maar ik wil niet meer de popmuziek in. Het enige dat me wel leuk lijkt, is om als gast een nummer voor een plaat op te nemen. Maar niet meer volop in de schijnwerpers.' De inmiddels 37-jarige ex- zangeres/presentatiice heeft een wervelend leven achter de rug. Ze is nu een geheel nieuw, maar niet minder kronkelig pad ingeslagen als uitgeefster, als ei genares van een luxe kleding zaak in Den Haag, en binnen kort ook als schrijfster van een boek. Vooral dat laatste feit zal voor velen een verrassing zijn. ,,Ik loop al heel lang met het idee, omdat ik mijn hele leven voor mezelf heb geschreven. Vooral in situaties waarvan ik het gevoel had dat ik met mijn rug tegen de muur stond, dat ik niet meer verder kon, schreef ik alles op om mijn gedachten op een rijtje te zetten. Veel van die notities, die ik nu aan het orde nen ben, zal ik voor mijn boek gebruiken, dat ik met een pro fessioneel auteur wil gaan ma ken." „Het thema is heel persoon lijk: het feit dat vrouwen almaar verwachten dat een man of een vriend de voornaamste invul ling van hun leven vormt. Ze wachten hun hele leven op de ridder op het witte paard, en als zich dan een man aandient, storten ze zich er ook met volle overgave op. Ze maken zich vol komen afhankelijk van een partner. Ik kan er over meepra ten. Pas nu zie ik in dat je het zélf moet doen, dat een relatie een aanvulling moet zijn, geen invulling. Ik hoop dat andere 'tsaan hebben." Patty Brard. Ooit was ze zangeres bij de meidengroep Luv. Tv-presentatrice. Miljo nairsvrouw. Playmate in een mannenblad. Gevierd onderwerp van de rioolpers. Dat frivole leventje is verleden tijd. Anno 1993 is ze een doorgewinterde zakenvrouw als uitgeefster van het blad Hallo! en eigenares van een luxe modezaak. Ook werkt ze aan een boek. Het onderwerp: vrouwen die zich volkomen uitleveren aan een part ner. Een verslag op basis van haar eigen pijnlijke ervaringen. „Pas nu, op mijn 37-ste zie ik dat een relatie een aanvulling moet zijn op je leven, geen invulling." Wereldgesprek Voor haar eigen blad Hallo!, waarvan inmiddels het derde nummer in de winkel ligt, laat ze het schrijven aan anderen over. Wel heeft ze verregaande invloed op de vorm en inhoud van het blad. „Ik ben een vrese lijk fervent bladenlezer, van The Sun tot Vrij Nederland en de Li- belle, bij wijze van spreken. Daardoor heb ik toch wel enig zicht op wat er speelt. Ik kan een dag hier gaan zitten, en honderd onderwerpen op tafel gooien. Daar maken we dan een keuze uit." „Zelf schrijf ik niet, dat is de enige nachtmerrie die ik de mensen hier niet aandoe. Ik neem wel interviews af, die een ander dan weer op papier zet. Ik praat nu eenmaal makkelijk. Als mensen voelen dat het goed zit, omdat ze weten dat ik geen Patty Brard: „Ik word nog steeds heel verdrietig van die roddels en negatieve verhalen.' misbruik van ze maak, gooien ze alles over tafel." „Laatst had ik een interview met de eigenaar van een van de grootste Amsterdamse disco theken. Hij wilde echter alléén met mij praten. In bad. Hij dacht natuurlijk dat ik volledig zou afknappen, maar ik ging toch. Toen bekeek ik zijn kle renkast en vroeg hem: 'Wat is nu je duurste outfit?' Dat was een chic pak met gouddraad af gezet, met de hand gemaakt. Toen heb ik dat pak aangetrok ken en ben zo in bad gaan zit ten. Hij had het niet meer, en het werd een wéreldgesprek." „Ons uitgangspunt is heel duidelijk: met een soort sympa thie over mensen schrijven. Dus geen schreeuwende roddelblad- koppen of lelijke foto's. Dat vind ik erg belangrijk, al zijn daar regelmatig discussies over op dé redactie. Het moet leuk zijn om in ons blad te staan. Ik ben in mijn leven natuurlijk zo veel met pers geconfronteerd geweest dat ik heel goed weet wat de andere kant van de me daille is." Wild-west De 'filosofie' achter het tijd schrift komt vooral voort uit persoonlijke ervaringen. Brard is sinds de start van haar carriè re als Luv-zangeres natuurlijk een uiterst dankbaar thema voor de roddelbladen geweest. Haar turbulente levenswandel, haar huwelijk met Ron Brand- steder dat na zes maanden al stukliep en met de Italiaanse miljonair Carlo Nasi, werden paginabreed uitgemeten. Ze heeft nu de rust gevonden in haar leven, maar door de finan ciële problemen van haar huidi ge levenspartner, Iaat de riool pers haar andermaal niet met rust. Ze is er - op zijn zachtst gezegd - niet blij mee. „Erie is mijn maatje, rnaar het zijn zijn problemen. Ik heb er niets mee te maken. Toch krijg je die wild-west verhalen. De Telegraaf meldde bij voorbeeld dat Hallo! niet meer zou uitko men. Onzin, maar je moet wel iedereen, inclusief de adverteer ders, gaan uitleggen dat het niet waar is. Dat is heel vervelend, en ik vraag me af: waarom?" „Ik word er nog steeds heel verdrietig van, al die roddels en die negatieve verhalen. Dat gaat nooit over. Maar ik heb geen zin meer om me te verdedigen: ik doe niks verkeerd. Maar het is wel erg hoor, de mate waarin die bladen mijn leven hebben beïnvloed." „Ik begon op mijn 21ste, heel onschuldig met Luv. Daarna ging ik televisie doen, eerst Ba nana Split, daarna Gaan met die Banaan. Op dat moment besef je niet wat je ontketent in je le ven, en dat die roem, en alles wat daarbij komt kijken, niet meer valt terug te draaien. Ik heb geen spijt, begrijp me niet verkeerd, maar soms valt dat idee me nog heel zwaar, dat je er niet meer van af komt. Dan zou ik willen dat het gewoon ophield, dat je roem ongedaan zou kunnen maken." Te enthousiast „Ik heb vooral geleerd dingen te laten. Zo zou ik nooit meer een amusementsprogramma willen presenteren als 'Gaan met die banaan'. Ik heb me soms veel te snel laten overhalen om dingen te doen waar ik achteraf niet achter kon staan. Maar dan was het alweer te laat. 'Dan knip je je haar af en je doet een korte rok aan en dan gaan we het ma ken'. Achteraf krijg je dan ook nog de schuld als zo n program ma mislukt. Voor dat karretje wil ik niet meer gespannen wor den." „Ik ben snel enthousiast, en vroeger stortte ik me dan met hart en ziel op iets nieuws. Tot ik op een gegeven moment merkte dat ik in een situatie zat waar ik niet meer uit kon ko men. Dat kan een relatie zijn, of werk. Ik heb een aantal keren in mijn leven heel abrupt afscheid moeten nemen om uit zo'n vreemde positie overeind te krabbelen. Het is net alsof je op eens wakker wordt, en je reali seert dat je zelf absoluut geen controle meer hebt over datge ne waarmee je bezig bent, maar iedereen wel over jou." „Zoals in die tijd dat ik 'Gaan met die banaan' presenteerde. Ik kwam ervoor uit Amerika, de filmpjes waren al gedraaid, en ik dacht: het wordt zoiets als vroe ger met Banana Split. Leuk. Maar met al dat enthousiasme sta je opeens in een programma waarvan je weet: de filmpjes zijn fout, het budget is niet goed ingedeeld, het management werkt niet. Maar dat merk je pas als je er eenmaal inzit." „Daar pas ik voortaan voor, ik ben zo vaak in een situatie ver zeild geraakt waarin ik alle 'grip' verloor, dat ik de teugels niet meer uit handen geef. Ik ben nu een stuk lastiger. Ik begin niet meer vol enthousiasme aan Luv, ik stort me niet meer vol overgave in de armen van een partner. Ik zorg eerst dat ik het zélf voor elkaar heb." STARDOM Een vriend van Elton John heeft de Bentley van de zanger in elkaar gereden. Elton verzocht zijn vriend de auto even in de ga rage te zetten. De jongeman was daar gaarne toe bereid. Hij deed dit helaas iets te enthousiast. Hij trapte het gaspedaal wat al te stevig in zodat hij in volle vaart tegen de achterkant van de gara ge botste en zelfs door de muur heenschoot. De Bentley, met een waarde van 350.000 gulden, was aan barrels. Vriend in tranen. Elton vond het zo sneu dat hij hem als troost maar een horloge van 35.000 gulden cadeau deed. Jon Bon Jovi schittert binnen kort in het Rock Circus in Lon den. Niet in het echt, maar als wassen beeld. De replica van Bon Jovi zal ook nog zijn hits ten gehore brengen. Dit met behulp van een geluidsband. Clouseau is in Amerika om een cd op te nemen. In het sjieke Be verly Hills heeft de groep-een op trekje betrokken en de heren voe len zich er aardig thuis tussen al le beroemdheden. Koen Wauters liep zelfs tot zijn grote verbazing Kevin Costner tegen het lijf. Hij herkende de acteur meteen, maar Kevin liep de Belgische zanger straal voorbij. Het is uit tussen Frank Boeyen en Amanda Reddington. Ruim zes jaar heeft de relatie geduurd, maar toen vond Amarida het wel letjes en zette er een punt ach ter. Frank werd niet lang ge plaagd door liefdesverdriet. hij liep een verpleegster tegen het lijf en al het leed was weer gele den. Reinout Oerlemans, alias Arnie uit Goede Tijden, Slechte Tijden is helemaal uit de kleren gegaan. Poedelnaakt poseerde hij voor het mannenblad Penthouse. Op maar liefst veertien pagina's kun nen dames en heren hun hart op halen aan het lijf van Arnie. Voor deze foto-sessie kreeg de acteur een bedrag van 35.000 gulden. Acteur Michael Keaton is weer single. Voor de tweede keer heeft hij zijn relatie verbroken met Courtney Cox. Courtney zou via Keaton een filmrol in de wacht willen slepen en dat ging hem te ver. Er zat toen niets anders op dan haar biezen te pakken. Acteur Paul Servino gaat het over een andere boeg gooien. hij is dol op opera en wil nu zelf ook een poging wagen om aria's ten gehore te brengen. Servino heeft zich daarom uit de serie Law and Order laten schrijven om meer tijd te hebben voor het zingen. Inmiddels is de eerste plaat op genomen met Italiaanse liefdes liedjes. Paul McCartney heeft een nieuwe single gemaakt: Big Boys Biggering getiteld. Daarop wordt politici in de schoenen gescho ven dat ze het milieu aan hun laars lappen. De vraag is nu ech ter of het publiek ooit het plaatje krijgt te horen. McCartney roept namelijk een aantal keren fucking in het lied. Verschillende radiostations weigeren daarom de plaat te draaien. Gijs Scholten van Aschat nog zeker een seizoen te zien in Pleidooi als Van Gilze jr. Dat de Nederlandse kijker steeds vaker genoegen moet ne men met series als 'Uit de school geklapt', 'Taxfree' en 'Niemand de deur uit' heeft hij voor een deel aan zichzelf te wijten. Reeksen waarin het hu morgehalte de onderbroekenlol niet ontstijgt en waarin slecht acteerwerk tot kunstvorm wordt verheven, worden doorgaans aardig bekeken. En dat is voor de makers van dergelijke ge drochten een vrijbrief om toch vooral door te gaan. Je kunt ze het niet eens kwalijk nemen. Men vraagt en wij draaien. Wil de kijker troep, dan krijgt de kijker troep. Soms verschijnt er een eigen wijze programmamaker ten to nele die nog de mentaliteit heeft iets goeds af te leveren. Als een Don Quichot bindt hij de strijd aan met gemakzuchtige, alles voor lief nemende kijkers. Een bij voorbaat verloren ge vecht, dat er in de meeste geval len toe leidt dat zijn serie al na één seizoen van de buis ver dwijnt om plaats te maken voor weer zo'n monsterlijk wanpro- dukt. Ook de AVRO-IDTV-serie 'Pleidooi' leek een dergelijk lot beschoren. Iets meer dan an derhalve man en een paardekop achtte deze alleraardigste advo- catenreeks het bekijken waard. Afgaande op de kijkcijfers hing de Nederlandse tegenpool van 'LA Law' en 'Law and Order' de veroordeling tot een kortstondig bestaan van elf afleveringen bo ven het hoofd. Maar-de AVRO besloot voor de verandering tot een eigenwijze opstelling. 'Pleidooi' mag nog zeker een seizoen een pleidooi houden voor meer kwaliteit op televisie. Centraal in de serie staat het advocatencollectief van Van Gil ze en Wesseling. Vijf jonge ad vocaten die uit ideële motieven hun vak uitoefenen maar die te gelijkertijd financieel het hoofd boven water moeten zien te houden. Over het feit of pro deo-zaken altijd voorrang moe ten hebben boven zaken die geld in het laatje brengen, wordt regelmatig gediscussi eerd. Een compromis is onaf wendbaar. Want om het werk te kunnen voortzetten, is het voortbestaan van het collectief een eerste vereiste. Victor van Gilze heeft daarmee aanmerkelijk minder moeite dan zijn collega Cas Heystee. Maar Van Gilze heeft daarvoor zijn redenen. Voordat hij voor zichzelf begon, werkte hij bij het advocatenkantoor van zijn va der. Van Gilze sr. zwaait de scepter over een winstgevende advocatenfirma. Hij neemt al leen zaken aan die veel opbren gen. Victor probeert - af en toe bijna ten koste van zijn relatie met zijn collega's - te bewijzen dat zijn manier van werken een gezonde bedrijfsvoering niet in de weg hoeft te staan. Pa is wat rancuneus van aard. Victor heeft bij zijn vertrek en kele belangrijke klanten meege- het schip ii ton i. Alssehior dan een veelbelovende raads man bij Victor wegkoopt, stelt hij zijn zoon voor de keus. Die ton terugbetalen of de vertrek kende raadsman ook enkele klanten meegeven. Victor wordt in de strijd tegen zijn vader gesteund door mede werkster Bep Foeks, die gelijk met Victor het kantoor van Van Gilze sr. heeft verlaten. Zij steunt haar nieuwe baas door dik en dun. In elke aflevering van 'Pleidooi' lopen een stuk of drie verhaallij nen. Meestal de strijd van Victor en enkele rechtszaken. Dat maakt de serie afwisselend, snel en aangenaam om naar te kij ken. Ook het acteren komt geen moment in de buurt van het be labberde niveau van andere Ne- derlandse produkten Slechts bij sommige 'buitenop names' komt de erbarmelijke geluidstechniek, waar Neder- land patent op lijkt te hebben, naar voren. Het dichtslaan van de voordeur en het getik van de naaldhakken zijn in een studio opgenomen. En dat is duidelijk te horen. Voor de rest valt er aan de serie weinig af te dingen, ofschoon sommigen zich mateloos schij nen te storen aan het drank- en tabaksgebruik. Maar juist met dat en het feit dat de serie is ge ïnspireerd op bestaande zaken, komt 'Pleidooi' heel dicht in de buurt van de werkelijkheid. Maar daar moet de gemiddelde kijker blijkbaar niets van heb ben. Anti-racismelijn staat dagelijks roodgloeiend hilversum ineke van der meer Afgelopen week heeft Radio 3 met spots actie gevoerd tegen racisme. De actie heeft haar vruchten afgeworpen. De anti- racismelijn, waar mensen naar toe konden bellen, heeft zeven dagen roodgloeiend gestaan. Ruim vierduizend mensen heb ben gereageerd. „Een ongekend succes", vindt een woordvoer der van de anti-racismelijn. Niettemin waren er ook min der positieve reacties. Eén op de acht telefoontjes was voor de vijf vrijwilligers vaak niet om aan te horen. „Mensen die rie pen dat Nederland overvol is. En ook kreten als: gooi die gren zen toch dicht, Heil Hitier en el ke buitenlander die wordt opge pakt door de politie moet direct het land uit worden gezet. Om nog maar te zwijgen over de mensen die zeggen dat iedere buitenlander hier zo een huis krijgt, terwijl zij al jaren zitten te wachten op een woning. Je pro beert ze op andere gedachten te brengen, maar dat lukt gewoon niet." Wat opviel was dat met name mannen scheldkanonna des voerden. Vrouwen drukten zich, als het negatief was, toch wat milder uit. Een Surinaamse vrouw belde dat ze het fantas tisch vond dat het nu eens niet over buitenlanders ging, maar over Nederlanders. Naast veel jongeren, die heel positief rea geerden, belden ook veel oude ren. „Vooral veel ouderen, die de oorlog hadden meegemaakt en bang waren dat de tijden van toen weer zullen terugkeren." De spots op Radio 3 zijn zeer gevarieerd. Zo horen de luiste raars op een gegeven moment een oudere dame in de tram, die zich beklaagt over dikkerds. „Die dikzak neemt twee zit plaatsen in besla'g. Dat kan toch niet. Ze moesten al die dikkerds naar het buitenland sturen." Een jong meisje heeft het over grote neuzen: „Die mensen ste ken hun neus overal in. Ze zit ten er in te peuteren en met wat ze eruit halen, kun je een gracht dempen. Mensen met grote neuzen moeten het land uit worden gezet." Na iedere spot j klinkt dan: „Discriminatie, het j kan ook u overkomen." Paul van der Lugt, coördina tor van Radio 3 en animator van de actie is enthousiast. „Er zijn ook tientallen bedrijven die rea geren en mee willen werken. Af gelopen woensdag kreeg ik in eens 10.000 posters tegen racis me van een bedrijf. Een ander bedrijf heeft die weer verspreid. Wèer een andere organisatie gaat die op reclamezuilen plak ken. Ook veel sportclubs heb ben aangegeven dat ze anti-ra- cisme-shirts gaan dragen. Het is gewoon een sneeuwbaleffect." Of de actie zal worden her haald, kan Van der Lugt nog niet zeggen. Wel wil hij meer in formatieve acties op Radio 3. „Bijvoorbeeld over AIDS of j drugsgebruik, de democratie in Nederland, kortom van alles is mogelijk. En wie weet herhalen we de anti-racisme actie vol- weer." den haag cpd Michael Gambon speelt de rol van Parijse politie-commissaris Maigret in de zesdelige Britse detective-serie die de AVRO vanaf zaterdag 13 februari om 20.25 uur op het scherm brengt. De pijprokende Maigret, het geesteskind van schrijver Geor ges Simenon, is één van de klas sieke speurders uit deze eeuw. De in 1989 overleden Simenon in een interview over zijn crea tie: „Maigret is een detective die de crimineel wil begrijpen, hij oordeelt niet." Eind jaren zestig genoot de Nederlandse versie van Maigret grote populariteit. Vanaf 1964 tot 1970 zond de VARA in totaal 35 afleveringen uit. Het eerste jaar werd Maigret gespeeld door Kees Brusse. Daarna nam Jan Teulings zijn rol over. Precies 90 jaar na de geboorte van George Simenon wordt op de Nederlandse televisie de eer ste extra lange Britse aflevering 'The patience of Maigret' uitge zonden. Daarin wordt het ge- j duld van Maigret zwaar op de j proef gesteld bij het oplossen van een reeks overvallen op ju welierszaken in de Franse hoofdstad. (De bverige vijf afleveringen worden uitgezonden op de donderdagavond om 20.25 uur bij de AVRO op Nederland 1.) h M

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 14