Concerten blijven nog in de Waag Concert in Waag: grootse kwaliteit Triomfeerende Min: een kostelijk initiatief 111H11 n Cultuur&Kunst Gerard de Bruyne in Zone Ingrid van Dingstee wint concours Oor voor muziek uit alle windstreken Wethouder ziet voorlopig geen alternatief Kulturele Raad Hillegom in problemen MAANDAG 8 FEBRUAR11993 RUYCROK. 071-161423. F Vijf concerten Van Morrison utrecht Van Morrison komt volgende maand voor vijf concer ten naar Nederland; op 4 maart in Utrecht, op 5 maart in Am sterdam, 6 maart in Maastricht, 7 maart Tilburg en 8 maart Rot terdam. Morrison trad vorig jaar al acht maal voor totaal uitver kochte zalen op. De kaartverkoop voor de nieuwe concertserie begint op 13 februari. Bundeling cultuurhistorie en toerisme den haag Minister Andriessen (economische zaken) en zijn 'collega D'Ancona (wvc) hebben 3,2 miljoen gulden uitgetrokken om toeristen naar cultuurhistorische objecten in ons land te lok ken. Het project dat de titel 'History is fun' kreeg, gaat vier jaar lopen. Als start zijn twee thema's gekozen: 'Leven tussen water', over de geschiedenis van de marine in ons land en de maritieme historie van Nederland, en 'De Verenigde Oostindische Com pagnie', in de 17e eeuw de grootste handelsmaatschappij ter we reld. Het is de bedoeling dat het Nederlandse bureau voor toe risme (NBT), de ANWB en de VW's inspelen op de thema's bin nen hun eigen activiteiten. Gehoopt wordt om enkele honderd duizenden toeristen via deze thema's naar ons land te trekken. leiden «annet de jong „Een intrigerend zwart-wit spel", zo noemt kunstenaar Ge rard de Bruyne de expositie van zijn tekeningen in galerie Zóne, die gisteren werd geopend. Zijn tekeningen, die het meest doen denken aan strips, heeft de kun stenaar als decoratie aange bracht op speciaal daarvoor ge maakte tafels, vazen, koffertjes en andere gebruiksvoorwerpen. „Ik vind het belangrijk dat mijn werk de wereld in gaat, en dat mijn tekeningen zelf gaan reizen" zegt De Bruyne. Het de coreren van voorwerpen is voor de kunstenaar een manier om te communiceren via zijn werk. Met dit doel plakt hij ook regel matig her en der stickers met daarop één van zijn tekeningen. „Een luxe vorm van graffiti", vindt De Bruyne. De in 1958 geboren kunste naar vindt dat kunst een functie moet hebben en dat het moet leven. Zijn grote voorbeelden zijn onder anderen Walt Disney en Dick Bruna. Ook is hij ge boeid door de volkskunst van bijvoorbeeld de Inca's en de Maya's. De Leidse drukkerij Nautilus bracht rond de jaarwisseling eén handzaam pocketboekje uit, 'Steeds 1992' genaamd, met daarin tekeningen van Gerard de Bruyne die allemaal als the ma 'stad' hebben. ,>Het leuke daarvan is dat zo'n pocketboek je zelf gaat reizen", aldus de kunstenaar. De expositie loopt tot 28 fe bruari. De openingstijden van galerie Zóne zijn: dinsdag tot en met vrijdag van 11.00 tot 18.00 uur, zaterdag van 11.00 tot 17.00 en zondag van 13.00 tot 16.00 uur. recensie wilfred simons Derde concert in de serie Muziek dat wonder!: Wenen: uit de wereld rond Gustav Mahler Fptz Krëisler, Liebesleid voor strijkkwartet (1921), Streichquartett in a-moll; Arnold Schönberg, twee liede ren; Anton Webern, Fünf Sütze voor strijk kwartet;1 Gustav Mahler, drie liederen. M.m.v. Marianne Kweksilber, sopraan; Frans van Ruth, piano en het Utrechts String Quartet (Eeva Koskinen, (viool; Ka- therine Routley, vioof, Klaus Heidemann, altviool; Sebastian Koloski, cello. Gezien 7/2, De Waag, Leiden De muziek van de afgelopen honderd jaar heeft niet zo'n beste naam. De belangstelling ervoor groeit wel, maar blijft onbetekenend vergeleken bij de aandacht voor de achttiende en de negentiende-eeuwse mu ziek. Van de Weners van rond de eeuwwisseling heeft alleen Mahler een groot publiek be reikt. Voor de overigen geldt: veel besproken, bejubeld, ver guisd, maar weinig beluisterd. In de Leidse Waag bleek gis termiddag opnieuw dat het te gen vooroordelen moeilijk vechten is. Zelfs, zeer grote mu sici als Frans van Ruth en Mari anne Kweksilber zijn blijkbaar niet in staat om meer dan dertig mensen naar de Aalmarkt te lokken, zelfs niet als zij enkele van de mooiste liederen bren gen die Mahler ooit heeft ge maakt. Dat is jammer, want dit concert van het Luister Muse um was echt van grootse kwali teit. Bovendien voorzag Peter Adriaansz de moeilijker stukken van een interessante en verhel derende toelichting. Hierdoor hadden de onwenniger luiste raars toch houvast vanaf het moment dat de eerste 'lastige akkoorden' weerklonken. Kweksilber zong eerst drie be kende Mahlerliederen: Liebstdu um Schönheit, Rheinlegendchen en Wo die schonen trompeten blasen, Daarna volgden twee liederen van Arnold Schönberg: Erwartnng eh Schenk mir dei nen goldenen Karnm. Deze vroege Schönbergliederen ade men een laatromantische sfeer, maar de twintigste eeuw kon digt zich wel al enigszins aan. Kweksilber liet met haar een voudige en directe voordracht alle nuances prachtig uitkomen. Uit de liederen spreekt namelijk niet alleen intimiteit, maar ook raadselachtigheid en onheil, zoals blijkt uit Erwartnng waar in een 'bleke vrouwenhand' de minnaar wenkt (die zelf naast een 'rode villa' en onder een 'dode eik' staat). Na de pauze voerde het Utrecht String Quartet FünfScit- ze voor strijkkwartet van Anton Webern uit. Het zijn korte stuk jes, waarin toch veel gebeurt. Vooral het vierde deeltje, waarin Webern de 'sfeer van de nacht' wil oproepen, was heel boeiend. Webern en het Utrecht String Quartet slaagden erin 'de nacht' voor mijn geestesoog te presen teren als een grote holte die zich uitstrekt tot aan de grenzen van het firmament, van waaruit aardse, hemelse en helse gelui den tot ons komen. Als alle strijkkwartetten Webern zo spe len als het Utrecht String Quartet, wjl ik nog wel eens va ker een moppie van hem horen. den haag De 17-jarige Ingrid van Dingstee uit Spaamdam heeft zaterdag in Den Haag de finale van het Davina van Wely Vioolconcours 1993 gewonnen. Behalve een geldprijs is Van Dingstee uitverkoren om op 1 april op het podium van de Dr. Anton Philipszaal met Theo Olof, Jaring Walta, John Harding en het Residentie Orkest te concerteren. Aan het concours doen vioolstudenten mee in de leeftijd van 14 tot en met 17 jaar. De tweede prijs ging naar de 15-jarige Cordula Merks uit Tilburg. David van Dijk (16) uit Barendrecht en Nienke Teuben (17) uit Eindhoven deelden de derde prijs. De besteding van het prijzengeld dient ten goede te komen aan de vioolstudie van de betrokken deelne mer en wordt daarom uitgereikt in de vorm van een waardebon. De eindstrijd vond plaats in de Anton Schönbergzaal van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. foto cpd Na het cours van de Leverkusener Jazz- tage afgelopen oktober is het snel gegaan met het jonge kwartet SFEQ. Ondanks dat, en een goede promotie van de de- buut-cd, 'Rumble', lukte het de Hot House-organisatie afgelo pen zaterdag niet om meer dan een twintigtal bezoekers naar de Waag te lokken. Het pro gramma die avond was bijna geheel gelijk aan de eerder ge noemde cd. Vanaf de eerste to nen was het duidelijk waar de muziek van het viertal over gaat; strakke ritmische patro nen, het sterkst beïnvloed door de Brooklynse M-Base-bewe- ging, maar met meer variatie en onverwachte wisselingen dan we bij die Amerikanen gewend zijn. Het economische spel van alt- en sopraansaxofonist Bart Suèr deed in die context het meest denken aan dat van Steve Coleman; helder en ritmisch precies, met kleine uitstapjes naar de bebop. Samen met de ritme-instrumenten wist Suèr het publiek telkens te verrassen met onverwachte breaks. Peter Bergman met zijn ronkende basgitaargeluid had een fraaie, ontspannen attaque, maar raakte een beetje verloren in de galmende akoestiek van de Waag. Stefan Krugers' drumstel had met dezelfde problemen te kampen. Dat was spijtig, want in zijn twee uitgebreide drum solo's liet Kruger horen dat hij de muziekgeschiedenis behoor lijk onder de knie had; weinig slagwerkers zullen Gene Krupa en Sly Dunbar in één en dezelf de solo weten te verwerken. Gitarist Francois van Bemmel contrasteerde qua geluid nogal, omdat hij juist een voorkeur heeft voor lang uitgesponnen, wat zweverig klinkende impro visaties, een indruk die werd versterkt door zijn gebruik van effectapparatuur. Dat de vier le- De Stichting Leidse Jazzweek, Folk Club Horus en Jazz- podium Hot House mogen voorlopig van de Waag ge bruik blijven maken. Maar het vertrek van de stichting 5- Mei Comité en de Leidse Vereniging van Amateurfoto grafen is definitief. leiden annemiek ruygrok Dat is de conclusie van een bij eenkomst afgelopen zaterdag van gebruikers van de Waag en leden van de politieke fracties van de gemeenteraad. Wethou der Koek (cultuur), die de bij eenkomst op eigen initiatief en onuitgenodigd bijwoonde, liet er geen onduidelijkheid over bestaan: exposanten is een al ternatief geboden, voor musice- renden is dat alternatief er nog niet. En daarom mogen deze laatste groeperingen van de Waag gebruik blijven maken. „Het is niet zo dat er vanaf 1 mei door Horus en Hot House geen boekingen kunnen wor den gedaan," benadrukte de wethouder. De gebruikers van de Waag legden het tijdens de bijeen komst nog eens uit: het gebouw is uitermate geschikt voor mu ziek, in 1970 is er zelfs nog een paar ton tegenaan gesmeten om de akoestiek te verbeteren. Waarom dan nu een centrum voor beeldende kunst erin vesti gen? En de exposanten (5-Mei Comité en Vereniging Leidse Amateur Fotografen) begrijpen ook niet waarom ze eruit moe ten. Hun tentoonstellingen trek ken, vooral door de centrale lig ging van het gebouw, een groot aantal bezoekers. Door naar an dere plekken te moeten verhui zen vrezen zij een grote terug gang in de toeloop. Het 5-Mei Comité is - onder protest - akkoord gegaan met verplaatsing van de jaarlijkse expositie naar de Oude Bakkerij aan de Oude Rijn. „Daarmee gaan we er 450 vierkante meter in expositieruimte op achteruit. Gevolg is dat we voor bepaalde activiteiten tijdens de expositie naar elders moeten uitwijken. Dat betekent dat we bij de ge meente wellicht om subisidie zullen moeten aankloppen. En mogelijk is 1993 het laatste jaar waarin we een bevrijdingsten toonstelling kunnen organise ren," voorspelde bestuurslid Kromhout. Behalve de centrale ligging en de goede akoestiek is ook de prijs van de Waag aantrekkelijk. In sommige gevallen mogen de clubs er zelfs gratis van gebruik maken. Maar dat zou hoe dan ook toch wel veranderen. Zoveel werd tenminste duidelijk uit de woorden van Reini Hulsker (PvdA) die erop zinspeelde dat de huurprijs van de Waag in de toekomst wel eens omhoog zou kunnen gaan. Alle gebruikers van de Waag moeten er zeker mee rekening houden naar een andere plek uit te kijken. Politiek gezien kre gen ze slechts van twee partijen steun: de Socialistische Partij en de WD. Gemeenteraadslid Pie- ter-Jan Vonk van deze. laatste partij zei van mening te zijn dat alles bij het oude moet blijven. Daan Sloos van de SP vindt dat de Waag er voor de burgers is en voor de burgers moet blij ven. „De 3 Octobervereniging die met de uitdeling van haring en wittebrood wèl van de Waag gebruik mag blijven maken zou zich solidair met de gebruikers moeten tonen. De Waag is altijd een werkgebouw geweest. De politici willen er nu een elitair gebouw van maken en daar door wordt de kloof tussen poli tiek en burger opnieuw ver groot", vindt Sloos die opriep tot actie. Maar CDA, Groen Links, D66 en (natuurlijk) PvdA zijn van mening dat het politieke besluit om een centrum voor beelden de kunst in de Waag te vestigen moet worden uitgevoerd en dat daarbij geen 'derden' passen. Allen zijn van mening dat er dan wel passende alternatieven moeten worden gezocht. Zodra er iets met de Stadsgehoorzaal gebeurt, zal hierin ruimte moe ten worden gevonden voor mu zikale evenementen die nu in de Waag plaatsvinden. En wel licht, zo bleek bij monde van CDA-raadslid Huib Kruyt, kun nen de exposities worden inge past in de plannen die er met het stadhuis en het Stadhuis plein op stapel staan. „Het stad huis is immers bij uitstek een plaats waar veel mensen in- en uitlopen." De gebruikers van de Waag gingen na de bijeenkomst wei nig gerustgesteld naar huis. De toezegging van de politici dat er nu nog 'harder en sneller achter alternatieven wordt aangegaan' kon die ongerustheid niet weg opera den oor hebben voor alles wat de hedendaagse populaire mu ziek van alle windstreken biedt, bleek niet alleen uit hun eigen, sterk op ritmische patronen ge baseerde composities, maar ook uit zeer oorspronkelijke inter pretaties van originals als 'Softly as in a morning sunrise' en 'Big Nick'. Daarbij vindt SFEQ zijn inspiratie vooral bij de nieuwe zwarte muziekvormen. In het oerwoud van jazzstijlen is de groep - de naam staat merk waardigerwijs voor 'San Fran cisco Earthquake' - erin ge slaagd een verdiende eigen plaats te veroveren in het over bevolkte jazzcircuit. Het is te hopen dat meer jonge Neder landse jazzmusici zo weten om te gaan met hun inspiratiebron nen. recensie monica schiks 'De Triomfeerende Min' Opera uit 1680 op muziek van Carolus Hacquart, libretto van Dirk Buysero. Muzikale leiding: Ellen Looyestijn. Gehoord op 7/2 in de Waalse Kerk, Leiden 'Baletten en Vliegwerken' ont braken, maar voor het overige werd de Triomfeerende Min 'Gemengt met Zang- en Snaar - enspel'. Een kostelijk initiatief van musicologe Ellen Looyes tijn, dat door een overvolle Waalse kerk enthousiast ont vangen werd. Het zeventiende eeuwse vredesspel, de allereer ste Nederlandse opera, is voor deze gelegenheid ingekort en dat lijkt me heel verstandig. Méér dan een uur lang de toch wat verwarrende gebeurtenis sen volgen zou voor een toe schouwer van de twintigste eeuw een hele opgave beteke nen. Ook bij de huidige voorstel ling kreeg ik pas thuis in de ga ten dat in het voorspel de alle gorische figuren Vrede en Geluk waren opgetreden samen met de god Pan die als bij toverslag van de koorbanken naar het to neel verhuisde. Dus töch nog een soort 'Vliegwerk' in de regie naast vele andere geestige vondsten die ook een goed ge bruik van de ruimte maakten. Wat te denken van Venus, godin van de liefde, de Min, die haar aria zong op de preekstoel van de kerk. Luid toegejuicht door de boeren, burgers en herders die de opera bevolkten: einde lijk is er een eind gekomen aan de krijg. Mars, de god van de oorlog, legt het aan met Venus, een lekker stuk met zwoele wimpers en een decadent siga- rettepijpje. Meteen verschijnen er lichtbeelden van bloedrode lippestift en van schilderijen uit de zeventiende eeuw waarop wulps ontklede dames. Het feest kan een aanvang nemen. Op de tafels die in het speelgedeelte van de kerk staan worden schalen met groenten kurkt en iedereen zet zich onder aanvoering van de god Bacchus aan het eten, drinken èn min nen. Tijdens de aria's en koor zangen die nu volgen vertragen de eters en drinkers hun bewe gingen tot slow motion en lijkt het alsof we naar stillevens uit onze Gouden Eeuw zitten te kij ken. Nu en dan is duidelijk te ho ren dat dit door amateurs wordt gezongen, maar de liefde cn de toewijding waarmee dit hele schouwtoneel aan het publiek wordt voorgezet, misschien wel voor het eerst sinds zijn ont staan in 1680, verdienen het dat de tweede uitvoering op 13/2 opnieuw voor een volle bak plaatsvindt Mankiewicz (1909-1993) De Amerikaanse filmregisseur Joseph Mankiewicz, die vrijdag op 83-jarige leeftijd aan een hartaanval overleed, was van alle markten thuis: scenario, re gie, produKtie, en dat in alle genres. Het meest werd hij ge roemd om de wijze waarop hij de zwakheden, triomfen en hartzeer in de menselijke ver houdingen uitbeeldde. Het studio-systeem in Holly wood kon Mankiewicz' veelzij dige kwaliteiten goed gebrui ken, of het nu was voor een gangsterfilm („Somewhere in the night", 1946), een musical („Guys and dolls", 1955), of verfilmd theater („Julius Caesar" uit 1953, een van de beste Shakespeare-verfilmin gen). Maar het sterkst was Mankie wicz in de zedenkomedies, waar hij een eigen, literaire stijl ontwikkelde op basis van ster ke teksten. „All about Eve", uit 1951 met Bette Davis en Ann Baxter, geldt in Hollywood nog steeds als het schoolvoorbeeld van een kwaliteitsscenario. De critici noemden het „de beste romanstudie over de Newyork- se theaterkringen". Mankie wicz won er twee Oscars mee. Een jaar eerder kreeg hij dezelf de Oscars voor„A letter to three wives". De carrière van Mankiewicz, geboren in 1909 te Wilkes-Bar- re, Pennsylvania, is met de film meegegroeid. Na een litera tuurstudie vertrok hij als cor respondent van de Chicago Tribune naar Berlijn, waar hij regisseurs als Fritz Lang leerde kennen en begon te werken als filmvertaler. In Hollywood werd hij in 1930 aangenomen als scenarioschrijver en produ cer. Een eerste Oscarnominatie kreeg hij twee jaar later al met een film die „Skippy" heette. Dat leverde hem een salarisver hoging op, van 60 naar 85 dol lar per week. Hij verzorgde en kele succesvolle produkties (als „The Philadelphia story" met Cary Grant en James Stewart), en nam vervolgens in 1944 de regie van „Dragonwyck" over van Orson Welles. Na „All about Eve" bleef hij ex celleren in literaire drama's als „The quiet American" en „Suddenly last summer" met Elizabeth Taylor. Maar in 1963 maakte het fiasco „Cleopatra", destijds met 40 miljoen dollar de duurste produktie aller tij den, bijna een einde aan zijn carrière èn aan de filmstudio. Nadien maakte hij nog maar drie films, waarvan „Sleuth" uit 1972 met Michael Caine en La wrence Olivier een waardig filmtestament vormt. Beide ac teurs kregen er een Oscarnomi natie voor. Op latere leeftijd werd Mankie wicz nog uitbundig geëerd voor zijn oeuvre. In 1986 ontving hij de D.W. Griffiths-prijs van het Gilde van Amerikaanse regis seurs, en het jaar erop de Gou den Leeuw van het filmfestival van Venetië. Maar met de nieu we films uit Hollywood had hij niet veel uit te staan. „Daar le veren ze slechts handleidingen af, over 'hoe vermoord ik men sen', 'hoe terroriseer ik een school', 'hoe voer ik een inter galactische oorlog'", verzuchtte hij twee jaar geleden in een vraaggesprek. „Wat mij interesseert zijn de conflicten en betrekkingen en situaties tussen menselijke we zens, en hun effect op elkaar verliefd worden, uit elkaar gaan, de niet-zichtbare aspec ten van het bestaan. Maar ik geloof niet dat films zich daar tegenwoordig druk over ma ken." EENPERSOONS DEKBED-OVERTREK schitterende kwaliteit in diverse verschillende dessins en fraaie kleuren. 100% katoen, ca. 115 x 200 cm. hillegom kees v De Kulturele Raad in Hillegom verkeert in moeilijkheden. De voorstellingen in de gro te zaal van Treslong, worden uitermate slecht bezocht. Ook de belangstelling voor de cursussen is onvoldoende. De voorstelling van de Belgische trou- badoer Miel Cools in de Treslongzaal in no vember vorig jaar trok slechts 32 bezoekers. Op een koffieconcert in de hal van het ge bouw van de Kulturele Raad aan de Prinses Irenelaan kwamen in januari niet meer dan twintig mensen af. Het optreden van de ca baretier Jan van Eijndthoven op zaterdag 23 januari lokte zelfs nelemaal geen bezoekers. Op het laatste moment moest de afgehuur de Treslongzaal worden verruild voor een zaaltje in verzorgingstehuis Bloemswaard. De zaal werd gevuld door de bewoners van het tehuis die vrijkaartjes hadden gekregen. Bestuurslid los Hessels, die zich bemoeit met de programmering, heeft geen duidelij ke verklaring voor de dalende belangstel ling. Hii geert toe dat de teleurstellende op komst naaks staal op de bevindingen van een onderzoek dat vorig jaar in opdracht van de Kulturele Raad werd verrient. Vol gens dat onderzoek zou in Hillegom be hoefte bestaan aan een klein theater. De onlangs wegens tijdgebrek opgestapte voor zitter J. Razenberg, directeur van de Volks universiteit Haarlem, drong er vorig jaar bij de gemeente op aan 'alles in het werk te stellen om met de bouw van een thcaterfa- ciliteit te beginnen'. Hessels; „|a, dat W88 dus de verkeerde conclusie. Gebaseerd op drijfzand. Het onderzoek is gedaan door twee studentes van de Hogeschool Holland, die kennelijk meer waren geïnterresseerd in hun afstuderen dan in het otlderzock. Vol gens Hessels moet de Kulturele Raad het komende seizoen maar zien hoe ze het redt. Om de financiële verliezen te beperken, is de cabaretvoorstelling Visch cn Fruit van Bert Klunder en Milou Frencken op 13 fe bruari afgelast

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 13