'Ik moet die snaren gewoon voelen' Kunstbende op Leidse scholen Cultuur&Kunst 'Gitaargod' Joe Satriani volgende week in het Utrechtse Vredenburg: 'Savannah Bay' van Imperium klopt niet 'Sterven en wit in de hemel belanden' Jongewaard breekt af en bouwt weer op Simone Kleinsma: zingen en dansen is voldoende ZATERDAG 6 FEBRUAR11993 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. C Joe Satriani. Wie droomt van een voorspoedige carrière als virtuoos rockgitarist of 'gewoon' een vurig liefhebber is van vlijmscherpe snarenacrobatiek kan tegenwoordig nauwelijks nog om hem heen. Vandaar ook de enorme belangstelling voor zijn komende concertbezoek: het Utrechtse Vredenburg was binnen de kortste keren uit verkocht, zowel de eerste avond (10 februari) als de twee de (dag later). amsterdam louis du moulin Eigenlijk ziet hij zichzelf liever niet op een voetstuk, tenzij daar muzikale voordelen aan ver bonden zijn. „Want dat is toch waar het allemaal om begonnen is: het kunnen uitwisselen van ideeën met de beste collega's. De rest blijft bijzaak. Denk alsje blieft niet dat als ik 's morgens opsta en in de spiegel kijk ik moet denken aan een gitaarheld die de wereld weer eventjes zal laten sidderen. Het enige waar in ik me waarschijnlijk van de meeste andere mensen onder scheid is die behoefte om dat instrument te pakken. Ik moet die snaren gewoon voelen, an ders word ik ongedurig." De ware geest kreeg de jonge Satriani toen hij op zijn veer tiende overstapte op de gitaar. Op de sterfdag van Jimi Hendrix (18 september 1970), herinnert hij zich nog. Met dat instrument in de hand liep hij plotseling over van inspiratie, rezen ook zijn ambities al snel de pan uit. Met als gevolg dat hij nog geen drie jaar later al door de Vere nigde Staten toerde met de rockgroep Justice. Satriani in de wandeling Satch genoemd zal echter getreden. Puur geen pure praktijkjongen blij- ven: in 1975 trok hij naar New York om bij bebop- en cooljazz- pianist Lennie Tristano vooral zijn theoretische kennis bij te spijkeren. Vervolgens nam hij de wijk naar Japan, waar hij in zijn eentje ergens in een boshut een half jaar lang over het leven nadacht. „Een grandioze erva ring. Ik leefde van een kom metje rijst en een beetje vis, had dus geen cent te verteren, maar door af en toe les te geven heb ik het er toch maandenlang kunnen uithouden." Terug in Californië ging hij noodgedwongen op dezelfde toer verder, ook omdat het met zijn nieuwe powerrockband The Squares maar niet wilde vlotten. Als gitaardocent groeide zijn aanzien evenwel snel door het succes van pupillen als Ste ve Vai (onder meer Zappa, Whi- tesnake) en Kirk Hammett (Me- tallica). Toch had de meester eerst nog een mazzeltje nodig om als uitvoerend artiest niet verder bij deze leerlingen achterop te ra ken: dankzij een eenmalige aanbieding van een credit card- firma waande Satriani zich in 1985 onverwacht 5000 dollar rij ker, een 'vermogen' dat hij prompt investeerde in het op nemen van zijn eerste 'volwaar dige' album. „Pas later begreep ik dat er een rente-percentage van negentien procent op dat krediet rustte. In paniek ben ik toen tot de Greg Kihn Band toe- het geld. Die lui zaten omhoog, moesten nog een plaat afwerken en meteen daarop op toemee, meldden zich bij mij en boden 10.000 dollar. Ik was dus gered, maar kwam wel op een zinkend Joe Satriani: „Mick Jaggerwas één brok inspiratie. Alles geven, hoe ziek je ook bent, niks laten merken, dat is Jaggervoor mij." schip terecht. Heeft me al met al bijna een jaar gekost. Daar staat tegenover dat ik er enorm van heb geleerd. Ik zag dagelijks om me heen hoe goede muzi kanten hun talenten liepen te verspillen, omdat ze zich lieten leiden door hun carrièreplan ning." Debuut Met zijn solo-debuut 'Not of this Earth" kwam Satriani via Vai onder contract bij Relati vity, waarmee zijn grootste fi nanciële zorgen eindelijk voor bij zijn. Zijn echte doorbraak als 'de nieuwe gitaargoeroe' liet nog een jaar op zich wachten: totdat talloze Amerikaanse ra diostations de single 'Satch Boogie', afkomstig van zijn minder freakerige tweede al bum 'Surfing with the Alien', veelvuldig begonnen te draaien. Mick Jagger had toen intussen ook van Satriani vernomen en nodigde hem in 1988 uit voor zijn eerste toemee onder eigen vlag, voor 'Little Joe' andermaal een zeer geestverruimende er varing. „Ik voelde me zeer op mijn gemak bij hem. Als band leider was hij één brok inspira tie. Alles geven, hoe ziek je ook bent, niks laten merken, dat is Jagger voor mij", blikt Satriani desgevraagd terug. Het voornaamste verschil tus sen zijn derde album 'Flying in a Blue Dream' (uit 1990) en zijn vorig jaar uitgebrachte vierde langspeler 'The Extremist' laat zich ogenblikkelijk horen: op de meest recente plaat maakt Joe Bloemkweker zet kunstwerk op terrein sassenheim roza van der veer Kunst en narcissenveredelen. Op het eerste gezicht twee za ken die helemaal niets met el kaar te maken hebben. Bij de Sassenheimse firma W. Leenen en zn denken ze daar anders over en daar komen ze ook rond voor uit. Sinds enige tijd prijkt op een hoekje van hun terrein aan de Warmonderweg een bijna vijf meter hoog stalen kunstwerk, twee narcissenbol- len 'Mother and child' ge naamd. De gigantische narcissen, een moederbol en een in vaktermen spaan geheten klein bolletje, zijn gemaakt door de War- mondse beeldend kunstenaar Fons Versluys. Het kunstwerk heeft oorspronkelijk dienst ge daan op de Floriade in Zoeter- meer. Daar fungeerden de bol len als blikvanger op de tuin die de Sassenheimse kwekerij sa men met twee andere bedrijven had ingericht. „Rond de tuin stond een afscheiding van an derhalve meter. Daarachter gin gen precies de wortels schuil zodat het vanaf een afstand net leek of de bollen uit de omhei ning groeiden", vertelt Willem Leenen, die samen met zijn broers Jaap en Theodoor de lei ding heeft in de kwekerij. Na de sluiting van de Floriade werd het 300 kilo wegende sta len kunstwerk naar Sassenheim gehaald waar het onlangs pal langs de Warmonderweg is op gesteld. Het is de bedoeling dat het daar blijft staan, nu als blik vanger voor het Sassenheimse bedrijf. „De een zet een recla mebord voor het bedrijf neer. Wij hebben dit kunstwerk", constateert Willem Leenen. Hij ziet vanuit zijn woning aan de Warmonderweg geregeld men sen stoppen voor het kunst werk. „iedereen vindt het prachtig." Voor de drie kwekers/verede laars past 'Mother and child' precies bij hun werk, het ver edelen en vervolgens kweken van nieuwe narcissensoorten. „Een schilder heeft een palet als werktuig. Wij hebben de narcis sen. Wij zijn ook steeds bezig met het zoeken van nieuwe vor men en nieuwe kleuren in nar cissen. Als veredelaar moet je ook een beetje kunstzinnig zijn", aldus Willem Leenen. De drie broers zijn dan ook van plan de band tussen de bollen en het kunstwerk nog sterker te maken. Tussen de wortels van het kunstwerk moeten verschil lende bijzondere soorten ver- zijn die bij Imperium ietwat ge kunsteld tot stand moet komen. Ze zouden net zo goed moeder- /dochter als grootmoeder- /kleindochter moeten kunnen 'lijken'. Bovendien suggereert het stuk een omvangrijke tijd spanne waarop de oudere kunnen terugblik- recensie wunand zulstra 'Savannah Bay" van MarguenteDuras door toneelgroep Imperium Spel: Jolanda Luyendijk en Thea Wesseling. Regie Ine ke de Vos. Gezien: 5/2 Microtheater Lei den. Aldaar nog te zien t/m 20/2 op don derdag t/m zaterdag. „De rol van Madeleine in 'Sa vannah Bay' kan niet door enige jonge actrice worden gespeeld." Citaat uit het tekstboekje dat to neelgroep Globe in 1984 bij de voorstelling van 'Savannah Bay' met Elisabeth Andersen en Net tie Blanken publiceerde. En dat citaat wijst precies op de uiterst zwakke plek van de door toneel groep Imperium gespeelde ver sie. Het leeftijdsverschil tussen Jolanda Luyendijk en Thea Wesseling die hier de beide hoofdrollen vertolken, is abso luut te klein. In dat opzicht klopt de voorstelling niet. Zo'n argument in een kritiek mag normaal gesproken een zwakte bod lijken, in dit specifieke ge val is het essentieel. 'Savannah Bay' is eenvoudigweg te afhan kelijk van subtiliteiten om hier aan voorbij te gaan. Over de relatie tussen de twee vrouwen in het stuk krijgt de toeschouwer namelijk geen en kele zekerheid. Een te Idein ver schil in leeftijd beperkt het aan tal mogelijke opties. Als vanzelf bijvoorbeeld moet er een af stand tussen beide personen ken. Want dèt staat centraal: de herinnering aan een grote lief de. Een 16-jarige vrouw ont moet haar minnaar op een witte steen in de zee. Zij krijgt een kind, en doodt zichzelf een jaar na die ontmoeting, alsof zij aan die grote liefde is gestorven. Maar het geheugen krijgt geen vat op dit verleden. Sterker nog, het is de vraag hoe beide vrou wen bij het vertelde verleden persoonlijk betrokken zijn. Daarbij komt dan ook nog eens, dat de oudere vrouw Madeleine actrice is, zodat evenmin valt uit te sluiten dat dit alles een door haar gespeeld verhaal vormt. Los van het gesignaleerde leeftijdsprobleem dat een echt overtuigende voorstelling on mogelijk maakt, wordt er door Imperium met toewijding een melancholiek stemmende sfeer oegstgeest annet de jong Leerlingen van het idee afhel pen dat het eng is om op de planken te staan. Dat is het doel van de inmiddels traditionele theaterdag voor de jongste scholieren van het Oegstgeester Rijnlands Lyceum die gisteren voor de twaalfde keer plaats vond. „Wij zijn een school die dra ma hoog in het vaandel voert", zegt de coördinator en initia tiefneemster van de theaterdag M. Maessen-van Mierlo. Voor één dag worden professionele acteurs, regisseurs en drama docenten van buiten de school aangetrokken, die elk een brug klas onder hun hoede nemen. Binnen één dag moet een to neelstuk op poten worden ge zet, dat nog diezelfde avond voor een stampvolle aula wordt opgevoerd. Froukje Jongstra, drama-do cente bij het Hofpleintheater, is voor de tweede keer spelleid- ster. „Eigenlijk is het een onmo gelijke opgave om in één dag een stuk rond té krijgen. Maar het geeft zo'n enorme kick wan neer er 's avonds toch iets staat." De spelleiders krijgen voor de hele dag 100 gulden be taald. „Natuurlijk is dat niks, maar het is gewoon leuk om te doen. Voor de kinderen is het ook extra spannend als er 'ie mand van het theater' bij is", al dus Jongstra. De ochtend wordt besteed aan het 'schrijven' van het stuk. De thema's moeten worden ge zocht in de kleur die de klas aan het begin van de dag krijgt toe gewezen en waar ze die dag ook in gekleed gaan. Tegen een uur of elf weten de leerlingen van de klas met 'wit' al zo'n beetje wat ze gaan doen. „Het wordt iets met cocaïne, trouwen, sterven en wit in de hemel belanden, met tussen door nog een bezoek aan de noordpool." Het uitwerken van een thema is ook een van de doelstellingen van de theaterdag. Maessen: „Op de planken staan is natuur lijk erg leuk en helpt de brug klassers over een drempel heen. Maar daarnaast is het natuurlijk heel leerzaam voor een klas om de hele dag samen te werken.'.' FOTO ROB VERHORST Satriani geen gebruik van zijn stem. „Vrijwel alle nummers waren als instrumentaaltjes in mijn hoofd ontstaan. Ik vond het daarom beter om die sfeer maar aan te houden. Komt na tuurlijk ook omdat ik niet zo'n zanger ben. Ik zing af en toe in de veronderstelling dat ik dan beter kan communiceren. Ik wil me op die manier ook wel blij ven ontwikkelen, maar als ik op een goeie dag het idee zou heb ben dat ik helemaal er buiten kan vind ik dat wel zo best." recensie dick van teyungen Nieuw-West speelt Het nieuwe bouwen Tekst: Rob de Graaf Regie en decor Ma rien Jongewaard. Muziek: Hans en Menno van der Zijpp Gezien op 5/2 in het LAK- theater, Leiden. Vanavond herhaling samenleving staan. Wat hij doet theater is expressief. geitianiëreerd. gê nant soms, extreem, seksueel en heftig, het komt ondanks alles autenthiek over en er is geen ontkomen aan. Jongewaard is de breedst pratende acteur van Nederland, daar kan zelfs Eric Schneider niet tegenop. Zijn uitlatingen stellen je ook al niet op je gemak, zeker wan neer Katelijne Hoorweg haar verhaal vertelt als aarzelende, gekwetste vrouw in rokje en bh. De agressie waarmee zij is ge confronteerd, doet Jongewaard verbaal nog eens over. Ik weet de weg niet in zijn sadistische universum en voel me een bui tenstaander. De vrouw heeft de vader opgevoerd in haar ver haal, die wordt op een stoel ge projecteerd en de stoel wordt vermoord. 'Dat was een goeie stoel', zei een van de grijze da mes voor me die het niet mak kelijk hadden. Maar het keer punt is bereikt, de vernietiging maakt ruimte voor nieuwe din gen, de mensen zijn niet meer beautiful en naïef, maar kunnen toch weer illusies hebben, bij voorbeeld in een nieuw ge bouwd huis onder de grond zonder licht. Pfff, zwaar werk. zo'n avondje Nieuw-West. Ik kan me geen voorstelling her inneren die zo'n pijn deed aan m'n oren. Aan het begin van Het nieuwe bouwen van Nieuw-West spelen twee jonge jongens het Amerikaanse volks lied op zeer elektrische gitaren: Jimi Hendrix' Star Spangled Banner op Woodstock. Op het podium waarop Marien Jonge waard verschijnt, in rode leren broek en bloes met roezen, staat 'Imagine' geverfd. De voorstelling wil kennelijk wat met de erfenis van de jaren zes tig- Jongewaard wil de zaal on derhouden en vermaken en speelt zoals alleen hij dat kan. Hij schreeuwt, kirt, huilt, komt klaar, fleemt, lijdt en schmiert met veel armen en kronkels in vet Amsterdams. In zijn mooie solo over Marinus van der Lub- be liet hij ook al zien dat hij veel binding heeft met mensen die maar met een half been in de rondom Simone Kleinsma Met Jolanda Germain, Xandra van Saarioos. Stanley Burleson en Perry Dossett Teksten en mu ziek o a Robert Long en Paul de Leeuw Regie Fred Florusse, choreografie Bnan Rogers Gezien 5/2 schouwburg Leiden „Ik ben voorlopig klaar met het fatsoen." Met deze opmerking waarschuwt Simone Kleinsma het publiek. In plaats van zoete musical-klanken wil ze harts tocht en ongeremdheid bren gen. Voor een groot deel slaagt ze daarin en kan haar show de vergelijkingen met de personali ty shows van Karin Bloemen en gecreëerd. De tekstbehandeling Adèle Bloemendaal glansrijk is zorgvuldig, en dat moet ook wel, omdat hier met taal de on toereikendheid van taal dient te worden gedemonstreerd. Dat maakt de voorstelling van dit mooie maar zo moeilijke stuk toch nog de moeite waard. de element ontbreekt: echte theater verrassingen kwamen zelden voor. Er waren welgeteld twee scènes die wat gewaagd over kwamen. In de ene vertelde ze het ontroerende verhaal van een hoertje dat verliefd wordt op een crimineel en in de ande re speelde ze een non die seks met zichzelf had waardoor ze op non-actief werd gesteld. Dit waren overigens wel de twee sterkste scènes. De rest van de •gesproken teksten waren flauw en zonder kracht. Het is ook jammer dat Kleinsma meteen op de typetjes-toer gaat als ze conferences houdt. De liedteksten van Robert Long en Paul de Leeuw waren heel wat beter. Van een ballad over het milieu tot een gospel, het zestal voerde ze op onna volgbare wijze uit. Als Kleinsma in de toekomst besluit alle conference-delen te schrappen en alleen nog danst en zingt, dan kunnen we spre ken van topamusement. doorstaan. Simone en haar friends dansen en zingen de sterren van de hemel. Maar "Dm nou te zeggen dat alle remmen los zijn.... Daarvoor is de show te perfect, te glanzend en te ge likt. Het ruige, niet ingestudeer- 'Mother and child' van de Warmondse beeldend kunstenaar Fons Versluys. „De e voor het bedrijf neer. Wij hebben dit kunstwerk." wilderde narcissen komen staan. Hij en zijn broers willen de bollen niet meer kwijt. „We zijn er een beetje verliefd op", ver klaart Jaap. De drie Leenens mende stalen bollen een na tuurlijke bruine kleur te geven. Na verschillende behandelingen met keukenzout en salpeter bleek het staal na een spuit- beurt met een oplossing hun personeel hebben dan ook kunstmest in hoog tempo een flink wat werk moeten verrich- egale roestkleur te krijgen, ten om de aanvankelijk glim- Daarna was het gevaarte ldaar om een plekje op de Floriade en nu in Sassenheim te krijgen. Dat de«'kunstmest'behandeling de houdbaarheid van het kunst werk niet ten goede komt, kan de broers minder schelen. „We kunnen altijd nog een ander la ten maken want de mallen van de stalen platen zijn bewaard.' Scholieren van de Leidse Prins Willem Alexander Mavo en het Vlietlandcollege krijgen woens dag 10 februari kunstzinnig be zoek. De Kunstbende doet de scholen aan om leerlingen uit te dagen voor een creatieve wed strijd. Deze landelijke organisa tie wil op 'die manier jongeren tussen de 14 en 18 jaar meer be trekken bij kunst. Straattheater T G trekt met de Kunstbende mee om de jeugd extra enthou siast te maken. De wedstrijd staat dit jaar in het teken van de verrassing. Jongeren mogen fjun fantasie de vrije loop laten op het gebied van fotografie, dans, muziek, theater, ontwerpen, taal en 'al les mag'. „Dat is een speciale categorie voor bij voorbeeld beeldhouwwerken", vertelt een woordvoerder van de Kunst bende. „Of voor iemand die erg creatief leeuwen kan dompte- Als de jongeren hun ideeën op papier hebben gezet, zijn de voorrondes de volgende stap. Voor Zuid-Holland \inden die plaats op 2 mei. De finalisten treffen elkaar op 5 juli in cultu reel centrum Vredenburg in Utrecht. Dit is het derde jaar dat de Kunstbende landelijk de boer opgaat om jongeren te in teresseren voor kunst. Het mi nisterie van wvc financiert de actie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21