Op avontuur in de hoerenbuurt Cultuur&Kunst Film Chinese juweeltjes en aanstormende regisseurs Nederlandse Cinema slaat in Rotterdam goed figuur DONDERDAG 4 FEBRUAR11993 23 Banken negeren filmmakers (1) rotterdam De internationale recessie in de filmindustrie heeft ertoe geleid dat veel beginnende regisseurs niet meer aan geld kunnen komen om films te maken. Vrijwel geen enkele bank in Europa durft nog het risico aan met beginnende filmmakers in zee te gaan. Dat zei Alexander Gelderman van de bank Pierson Heldring Pierson tijdens een seminar over filmfinanciering, in het kader van het Internationale Film Festival in Rotterdam. Pierson stak tot voor enkele jaren ongeveer 50 tot 60 miljoen gulden in zo'n 25 films per jaar. Nu resteert daarvan nog 10 tot 15 miljoen voor zo'n vijf films per jaar. Banken negeren filmmakers (2) rotterdam Gelderman schrijft deze ontwikkeling ook toe aan de toenemende concentratie in de filmindustrie. Net als in de muziekindustrie wordt de markt gedomineerd door een klein aantal internationaal opererende, vooral Amerikaanse, con cerns. Van de 25 best bezochte films in ons land kwamen w 22 uit de Verenigde Staten. Die grote concerns domineren ook de distributiekanalen. Gelderman ziet in Nederland een doorslag gevende rol weggelegd voor de publieke omroep. De televisie zou volgens hem verplicht moeten worden drama, waaronder speelfilms, te produceren. Alleen zo kan jong talent worden ont dekt en gestimuleerd om meer films te maken. Horror-vernieuwer George Romero Amsterdam In de periode van 4 t/m 24 februari zal het Neder lands Filmmuseum aandacht besteden aan de invloedrijke Ame rikaanse horrorregisseur George Romero. Met zijn debuutfilm Night of the living Dead uit 1968 introduceerde Romero een nieuwe, zeer realistische toon in de griezelfilm-traditie. Vooral na zijn tweede zombie-film Dawn of the Dead vond zijn zowel expliciete als humoristische stijl veel navolging. Het museum vertoont Romero's zombie-trilogie die in 1985 afgesloten werd met Day of the Deadin weekvoorstellingen. Deze wor den aangevuld met veertien recente horrorfilms waarin de in vloed van Romero duidelijk valt aan te wijzen. Naast werk van bekende filmmakers als Dario Argentoi Infernoen Sam Raimi Evil Dead 1 en 2) /uilen tevens meer obscure titels als Demoni, Night of the Creeps en Dead and Buried te zien zijn. Verscheide ne zijn in Nederland uitsluitend op video uitgebracht. FILMS IN LEIDEN film overzicht letty stam X, Haarlemmerstraat 52, Leiden. 'In kra kende welstand', wo 21.00 u. LVC, Bree- straat 66, Leiden. 'Kyodai makes the big time', do t/m za 20 45 u Parkfilmhuis, Comelis Geellaan 2. Alphen aan den Rijn. 'Five girls and a rope', vr za 20.30 u. Kijk- huis, Vrouwenkerksteeg 10, Leiden. 'The last emperor' ma 20.00 u. Twee 'Chinese' juweeltjes en twee films van aanstormend re gisseurstalent. Dat is het aan bod van de filmhuizen voor de komende week. De X in Leiden draait woensdag In krakende welstand. Het is het debuut van Mijke de Jong over de bewoners van een kraakpand. De redelijke pais en vree wordt ver stoord als de ge meente aanbiedt het huis te kopen. Bewoonster Kaat is tegen en blijft vasthouden aan idealen. Michiel wil gewoon lek ker wonen in een mooi opge knapt grachtenpand en is voor het aanbod. Evelien, de derde hoofdrolspeler, laat het hele aankoopgedoe over zich heen gaan totdat de bom barst. Re gisseuse De Jong heeft haar de buut opgenomen in een kraak pand met voornamelijk Regisseur Ian Kerkhof maakt het zijn kijkers niet gemakkelijk een zinnig woord uit Kyodai krijgen. Die goeie wip weegt uit eindelijk niet op tegen het ge brek aan een goed gesprek. Emotionele armoede, onmacht, jaloezie en mislukking komen tussen Kyodai en Stephanie in te staan en hun relatie eindigt tragisch. Regisseur Kerkhof maakt het zijn kijkers vooral in het begin niet gemakkelijk. Het lijkt doffe ellende in Five girls and a rope, de film die dit weekeinde draait in het Alphen- se Parkfilmhuis. Vijf Chinese meiden vertellen elkaar de meest schrijnende verhalen over het leven van de getrouw de vrouw aan het be- gin van deze eeuw. Van die tante die gek wordt omdat ze geen zoon kan baren. Van die grootmoeder die bij een bevalling moet kiezen tussen moeder of kind. Om dat de boreling een zoon is, wint de baby. Of van die vriendin die is geste nigd omdat ze er vandoor wilde gaan met haar minnaar. Verhalen waar de toekomsti ge bruiden niet vrolijk van wor den. Van een waarzegster horen de vijf dat er een wereld is waar je zelf je lief kunt kiezen. Dan moet je wel op de dag van de doden als maagd zelfmoord -acteurs. Wie niet beter plegen. Een loodzwaar gegeven weet, denkt dan ook documentaire te kijken. In kra kende welstand is wel degelijk een speelfilm, en wel een hele frisse. Nog even en de tweede nieuwkomer, 'regisseur Ian Kerkhof, kan niet meer als zo danig worden betiteld. De gebo ren Zuidafrikaan studeert nog aan de Amsterdamse Filmaca demie. Zijn nieuwste film be leeft zijn première op het film festival in Rotterdam. En vorig jaar kreeg hij een gouden kalf toch gaat de kijker niet de pressief naar huis dankzij de 'droge' manier van filmen van Taiwanese regisseur Ye Hung- Wei. Het tweede Chinese juweel is eveneens gemaakt door een niet-Chinees: de Italiaan Ber nardo Bertolucci. Het Kijkhuis in Leiden draait zijn klassieker The Last Emperor, een fraaie film over de nadagen van het feodale China, de opkomst van het communisme en daarmee het einde van een keizerrijk. voor zijn Kyodai makes the big Minpunt is de volwassen keizer: time, nu te zien in LVC. een kouwe kikker die niet dui- De hoofdpersoon is een nogal delijk maakt waarom hij doet zwijgzame jongeman die een wat hij doet. relatie heeft met Stephanie. In bed hebben de twee de meest Het programma van de Haagse wilde en spannende sex. Buiten en Leidse bioscopen staat op bed kan Stephanie nauwelijks de pagina'Info'. Scene uit Five girts and a rope Amanda Ooms in Vals Licht. Van Goghs 'Vals Licht' schrale bewerking Joost Zwagermans roman Vals Licht verscheen in 1991 en bleek met zes drukken in nog geen jaar tijd een 'onverbiddelijke bestsel ler'. Het uitgangspunt van het boek, een obsessieve liefdesgeschie denis tegen de achtergrond van de Amsterdamse wallen, maakte het tevens uitermate geschikt voor de bioscoop. Met kwajongen Theo van Gogh aan het roer leek producent Matthijs van Heijnin- gen eindelijk weer een potentiële hit in handen te hebben. neer hij zijn vizier richt op Hollandse benepenheid en hypocrisie. In Vals Licht leidt dat tot enkele uitbundige scènes, waarin de regisseur zijn repu tatie als hofnar van de vaderlandse media waar maakt. Deze momenten staan echter haaks op het verhaal van Simon en Lizzie, dat in de eerste plaats spannend wil zijn. Van suspen se heeft Van Gogh echter (nog) geen kaas gegeten. De plot over een mis lukte coke-deal is door de regisseur en zijn co-scenarist Henri de By gro tendeels zelf verzonnen, en rammelt aan alle kanten. Thorn Hoffman en Tom Jansen spelen bordkartonnen slechteriken, en ook het kleurrijke milieu van pooi ers, prostituees en hun klandizie komt nauwelijks uit de verf. Hoofdrol speelster Amanda Ooms is wel over tuigend, maar krijgt amper de ruimte haar onmiskenbaar dramatisch talent ten volle te benutten. Het blijkt de grootste makke van Vals Licht. Van Gogh en De By hebben de dramatiek zo grondig uit het verhaal geschreven dat er vrijwel niets overblijft om de kijker geboeid te houden. Merkwaardig genoeg refereren de makers wel steeds aan elementen oit Zwagermans origineel, zoals Lizzie's vermeende drugsgebruik, haar tragi sche jeugd en seksuele frustraties, maar werken die vervolgens niet uit. Het valt4e prijzen dat Theo van Gogh met Vals Licht heeft gepoogd een ge heel eigen film te maken. Het armza lige resultaat leert echter dat hij een volgende keer maar beter dicht bij het origineel kan blijven als hij daar niets aan toe weet te voegen. En waarschijnlijk zal Vals Licht het best aardig doen in de theaters. Aan trekkelijke hoofdrolspelers, de nodige erotiek en opgeklopte verwachtingen zijn doorgaans voldoende ingrediën ten voor een commercieel succes. Van Heijningen en Van Gogh hebben met hun versie van Vals Licht bewust gemikt op een kijkpubliek, en niet op een leespubliek. Wie genoten heeft van Zwagermans origineel zal Van Goghs Vals Licht amper kunnen ver dragen. Waar de schrijver het drama van de onmogelijke liefde centraal zette, heeft de regisseur vooral het thriller-element uit het verhaal naar voren gehaald. Simon Prins, student Nederlands te Amsterdam, begluurt vanuit zijn ka mer het mooie hoertje aan de over kant. Op een avond raapt hij al zijn moed (en geld) bijeen en brengt haar een bezoek, zij etalleen maar om te kijken. Hij is vervolgens getuige van de afstraffing van het meisje door twee gangsters, en brengt haar thuis. Het wordt het begin van een affaire, waarbij Lizzie Rosenfeld, want zo heet ze, Simon langzaam verstrikt in een web van leugens. Lizzie blijkt in de schuld te staan bij criminele types, en houdt er een bizarre levenswijze op na. Het lijkt Simon allemaal niet te deren. Sterker nog, als rechtgeaarde hoerenloper wil hij haar uit de goot redden. Theo van Gogh is op zijn best wan- Filmdebuut 'Belle' van Irma Achten vandaag al in roulatie rotterdam. pi eter v henk maurits Ondanks de dit jaar opnieuw door directeur Emile Fallaux uitgesproken intentie de uitge dijde festival-opzet in omvang terug te brengen, biedt het Film Festival Rotterdam toch weer een slordige 300 titels. Binnen het aanbod heeft Fallaux Ne derlandse cineasten royale gele genheid gegund zich te profile ren. Met de eerste vier in we reldpremière gebrachte lange films slaat onze nationale cine ma een heel fatsoenlijk figuur. Dat betekent onder meer een kennismaking met het nieuwe Nederlands filmtalent Irma Achten, geboren in Haarlem maar nu woonachtig in Fries land, die haar debuut maakt met Belle. Een film over een ei genzinnig meisje dat dichter wil worden, maar uiteindelijk als dochter van een textielmagnaat haar afkomst niet verloochent en ook in de zaak terecht komt. Achten heeft van Belle een wat literaire, poëtische film gemaakt die maar gedeeltelijk geslaagd is. Het meest opvallend aan de film is het soms schitterende camerawerk (in zwart-wit) van deArgentijnse cameraman Nestor Sanz, die al jaren in ons land woont en werkt. Hij deed onder meer het camerawerk in de films van Alejandro Agresti. De belichting van de film doet soms bijna fotografisch aan, waarbij Sanz erin slaagt om een dromerige, romantische sfeer op te roepen. Dat het af en toe bijna kitscherig wordt ligt niet Wivineke van Groningen als 'Belle' zozeer aan het camerawerk maar meer aan het verhaal, dat maar net het niveau van de boeket-reeks overstijgt. Wie houdt van meisjes in nachtpon die stiekem in het klooster Zola lezen, trouwen met een altijd lachende bak kersknecht om vervolgens in een droom op een zwaan door een tunnel te glijden naast een filofoof met een enorme fallus, moet zeker de film Belle gaan bekijken en de soms irritante maniertjes van hoofdrolspeel ster Wivineke van Groningen maar voor lief nemen. Belle gaat overigens vandaag in première in onder meer Filmhuis Den Haag. Veteraan Johan van der Keu ken intussen overtreft zijn twee jaar geleden in Utrecht dubbel bekroonde Face Value. In Bewo gen Koper levert hij de filmische illustratie van een eerder door antropoloog Rob Boonzajer Flaes geleverde studie over 'brass bands' in de 'derde we reld' als curieus geassimileerde restanten van de vroegere kolo nisatie. Waarbij de aardigheid steekt in de volstrekt eigen wij zen waarop men met de eertijds ceremoniële blaasmuziek is omgesprongen in de culturen van Nepal, de Minahassa (deel van het voormalig Nederlands Indië), Suriname en Ghana. Fabuleus zijn de scènes die PUBLICITEITSFOTO werden opgenomen in Surina me waar de door blanken geïn troduceerde koperinstrumenten nu bij uitstek geschikt blijken om boze 'winti's' mee uit te drijven. In Nepal en de Mi nahassa luisteren de toeteraars bruiloften op en in Ghana wordt ermee begraven. Van der Keukens Bewogen Koper staat momenteel op de tweede plaats in de waarderings-ranglijst van het publiek. Die Ziveite Heimat islijst-aanvoerder. Het Schaduwrijk, van Kees Hin, bezit een hoop speelsheid en ontegenzeglijke charmes, maar het is een van papier ge bleven speelfilm over oude din gen en mensen die voorbijgaan. Met montere melancholie ver telt Hin over een jonge vrouw die probeert wat iedereen dol graag zou kunnen: het terugha len van een betekenisvolle ge lukkige gebeurtenis uit de jeugd. Het lukt haar met behulp van een schimmenspel en met assistentie van de tot leven ge bracht speelpoppen van vroe ger. De film heeft een sprook jesachtige sfeer en zou ook door zijn vriendelijke karakter heel geschikt voor kinderen kunnen zijn, ware het niet dat het nostalgische hoofthema juist zo typerend is voor vijftigers. Enigszins verwant aan Het Schaduwrijk is wat Beatrijs Hulskes en Mirjam van Veelen vertonen in De Rivier Okkervil, een zeer appetijtelijk uitgevallen vormexperiment. De film werd opgenomen in Leningrad en heeft veel te danken aan de me dewerking van Russische ani matie-specialisten. Een jonge vertaler, tevens een groot mu ziekliefhebber, droomt zich een ontmoeting met een legendari sche zangeres die zich al lang geleden uit het openbare leven heeft teruggetrokken. De ge droomde weg naar de diva wordt gevisualiseerd in wonder mooie geanimeerde collages. Daaruit is het wreed waldcer worden wanneer het voorwerp van de adoratie een vulgaire vadsige sloerie blijkt te zijn die zich zit vol te vreten met een dozijn eveneens zwaar verlopen aanbidders. We hebben nog te goed de premières van de films van on der anderen Ian Kerkhof en Pe ter Delpeut. Brandon Lee in Rapid Fire PUBUCITEITSFOn Brandon Lee trapt net zo als zijn vader Sommige kinderen krijgen het acteren gewoon met de paple pel ingegoten. Denk maar aan de familie Fonda (Jane, Peter, Bridget), aan Michael Douglas. Kiefer Sutherland of Charlie Sheen. In dit rijtje past ook Brandon Lee, zoon van de be roemde filmacteur en karakte- expert Bruce Lee. Geen wonder dus dat hij gevraagd werd voor de hoofdrol in de actiefilm Ra pid Fire. Geen klassieke karate- film, maar wel een film waarin Brandon laat zien dat hij net zo goed met armen en benen uit de voeten kan als zijn vader. Het vervelende voor Brandon is alleen dat er aan deze film weinig tot geen eer te behalen viel. Hoe goed hij ook zijn best doet als acteur en uitblinker in oosterse vechtsporten, de film is nauwelijks de moeite waard. Het verhaal rammelt aan alle kanten, de introductie van de diverse personages klopt voor geen meter de tweede hoofd rolspeler komt pas halverwege de film binnenstappen en ook het acteren laat veel te wen sen over. Wat er nog wel mee door kan zijn de actiescènes, met veel schiet- en valpartijen en Brandon Lee uiteraard met ontbloot bovenlijf of in een strak zwart interlockje in een spetterende hoofdrol. Om de film nog enige diep gang te geven wordt er in het begin gerefereerd aan de stu dentenopstand in Peking van enkele jaren geleden, waar de vader van Jake (Brandon I^ee) op tragische wijze om het leven kwam. Maar met dit gegeven wordt verder niets gedaan en via een uitstapje naar de drugs- velden van Cambodja, komen we in Chicago terecht, waar drugsbaron Tony Serano oorlog voert met een groep Chinese drugdealers. Jake komt pas in beeld als hij getuige is van een moord door Serano ea dan door de FBI ge vraagd wordt om te getuigen te gen de maffiabaas. Hij weigert en merkt dan dat hij vervolgens zowel de FBI ais de maffia op zijn hielen heeft. Hij laat zich als lokeend gebruiken door inspec teur Mace Ryan die al tien jaar bezig is de heroïnehandel in Chicago de nek om te draaien. En uiteraard is Jake met zijn goede inborst en perfecte trap- techniek daarbij een nuttige handlanger. En waarom doet Jake dat allemaal: omdat Ryan hem zo aan zijn overleden va der doet denken. Gelukkig is Brandon Lee in staat om in deze film zijn even eens te vroeg overleden vader te doen vergeten. Niet alleen om dat hij zo goed is in vechtspor ten, maar omdat hij ook nog kan acteren. Alleen al daarom gun je hem meer dan deze ho peloze chaotische actiefilm, waarin je meer moeite hebt om de types uit elkaar te houden, dan het aantal doden te tellen dat er bij elke vechtpartij valt. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tej. 6278806 Glengarry Glen Ross a l., dag. 14, 3 13.30, 16, 19.30, zazo 13.17.20.30 ALFA 3 Twin Peaks 16 j.. dag. 14. 18.45. 21.30, zazo 13. 15.45. 18.45. 21.30 ALFA 4 Bitter Moon 16 j., dag. 14. 18.45. 21.30. zazo 13. 15.45. 18.45. 21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 Orlandoa I .dag. 13.45. 18.45. 21.30 Husbands and Wives a 21.45. do vr madiook BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Sneakers a l., dag. 13.45,18.45, 21.30, za zo 15, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Death becomes her a.I., dag. 14, 19.15, 22. zo 13.30, 16.15, 19.15, 22 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Vals Licht 16 j.. dag. 14, 19.15, 22 zo 13.30, 16.15. 19.15,22 CALYPSO 2 Single White Female 16 j dag 13.45, 18.45. 21.30, zo 13.15. 16. 18.45.21.30 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel 6236615 II ladrodi Bambini a l dag 14.30. 17. 19 30. 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Olivier Olivier 16 j. dag. 14 30. 17. 19.45.22.15 CINECENTER-PIERROT Belle 16).. dag. 14.30. 17. 19.45. 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO 14.30, 17.15. Delicatessen a 19.45,22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Death becomes her a.I dag. 19, 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Sister Act a I dag. 18.45, 21.30, za zoook 14 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 The last of the mohicans 12 j dag. 14. 19. 21.30. zazo 13.15. 15.45. 19.21.30 CITY 2 Sister Acta .1 .dag 1345. 19. 21 30. zazo 13.15, 15.45. 19. 21.30 .CITY 4 Unforgiv do vr ma 12 i CITY 5 Home Alone 2 a 18 45. 21.30, i 1845.21 30 CITY 6 21.30 CITY 7 The Bodyguard a I., dag. 14.15, 18.45, 21.30, zazo 13, 15.45. 18.45,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Matjdag. 19 15. zoook 12 30 II Ladrodi Bambini dag 19 45.22 Late night movie dag. 23. zo 13 Gay Cinema za 24 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel 6231708 Strictly Ballroom dag. 17.45 The Player dag 19 30 Twin Peaks dag. 2145 (beh. di) Sneak Preview di 22.15 KRITERION 2 Alrga dag 1 7 30 De drie beste dingen in het leven dag 20. 22.15 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Belle dag. 20.22 Trys dienos dag 15 RIALTO 2 De Nederlandse documentaire: I Het proces dag 17 .45, 20 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel 6386016 Indochinedag 18.15,21.15, za, zo ook 15 THE MOVIES 2 Straight no chaser dag 17.15 Howards End dag 19. 21.30. zazo ook 14 45 THE MOVIES 3 Part Time God dag 17.15. 19 45 Night on earth dag. 21.45 THE MOVIES 4 Raise the red lantern dag. 19.30. za zoook 15 15 De Noorderlingen dag 1 7.30. 22. za zoook 15 TUSCHINSKI1 21.30, zo 13.15, 16,18 45.21.30 TUSCHINSKI 2 Orlandoa I dag 14 18.45.21.30. zo 13 15, 16. 18.45.21 30 TUSCHINSKI 3 The Bodyguard a I dag 14. 18.45 21.30, zo 13.15. 16. 18 45.21.30 TUSCHINSKI 4 Single white female 161 dag 18 45.21 30 TUSCHINSKI5 Beauty and the beast a I dag 18 45. 21.30, do vr ma di ook 14 Basic Instinct 16 j dag 2130 TUSCHINSKI 6 Death becomes her a I dag 14 18 45.21.30. zo 13 15. 16. 18 45, 21 30 TUSCHINSKI CINEAC Thelma Louise a i doorlopende voorstenmg vanaf 11laatste 22 50 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel 6237460 Bashu 1b i dag 17 30. 19 45 UTZdag. 20.zoook 15

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23