'Een wonderlijk toeval' UIT Rtv show L i k 1 wJlH 1 P Platenmaatschappijen durven risico, mislukking niet aan' 'Hij' en 'zij' afwezig op prachtpremière T WOENSDAG 3 FEBRUAR11993 8 Merel Holl: VARA 's nieuwe gezicht AMSTERDAM DOLF RUESINK I 4 en loopbaan als actri- I ce is altijd haar wens geweest. Op de to neelschool kon ze echter niet terecht. Merel Holl (24) heeft toch haar weg gevonden. De in Enschede geboren en nu in Am sterdam wonende duizendpoot combineert studie, werk en zangeres in een jazz band, toneelspeelster bij een professioneel amateurgezel schap, zingende kelner in het Lido en produktiemedewerkster bij televisie-programma's. Daar komt nog een heel opvallende baan bij: Merel debuteert als nieuwe tv-omroepster bij de VARA. „Een wonderlijk toeval", noemt Merel haar verbintenis met de VARA. „Vorig jaar zat ik met mijn vriend Vincent ergens in Amsterdam te eten en meen de ik een tafeltje verderop ie mand te herkennen. Dat is toch Henk Temming, zei ik. Toen we op het punt stonden om weg te gaan heb ik het hem op de man af gevraagd. Het klopte. We raakten aan de praat, Henk in formeerde naar mijn werk en op een gegeven moment fluis terde hij me in, dat de VARA een omroepster zocht." Henk Temming, bekend als lid van de popgroep Het Goede Doel, had die informatie uit de eerste hand. Zijn vriendin Paula Patricio is namelijk omroepster bij de VARA en had net te horen gekregen, dat haar collega Mar- celine Schopman van baan ging veranderen. Merel Holl zocht een dag na de tip contact met de omroep, mocht 24 uur later een screen test doen en hoorde midden de cember dat ze was aangeno men. Afwisselend met Paula Pa tricio zal Merel de vaste VARA- dagen woensdag, donderdag, zaterdag en zondag (matinee) voor haar rekening nemen. „Een geweldig leuke baan, vooral omdat je bij deze om roep veel van jezelf kwijt kunt en bovendien de nodige vrij heid krijgt", zegt Merel. „Ik weet niet zo zeker, of ik bij som mige andere omroepen ditzelf de werk wel zou kunnen doen. Bij de VARA mag je best een gekke opmerking plaatsen of leuk uit de hoek komen. Je ziet het aan Paula Patricio, die is op televisie precies zoals ze privé is". Amateurtoneel Toen ze niet werd toegelaten tot de Toneelschool verhuisde Me rel in 1986 naar Zeist en ging ze een jaartje naar de Vrije Hoge school. „Een oriënteringsfase, jezelf beter leren kennen. Ik wist op dat moment ook nog niet of ik die harde acteurswereld met al dat ellebogengeweld wel zou kunnen." De 'New School For Informa tion Services', met aandacht voor journalistiek, reclame en public relations, bracht Merel Holl bij Veronique. „Daar liep ik stage en heb ik vervolgens jaartje gewerkt. Ik deed er de prijzeninkoop voor onder meer de programma's Prijzenslag en het Rad van Fortuin. Toen we daarmee begonnen stond er nog niets op papier. Een puterprogramma bood uit komst. Ik zorgde ervoor-dat alle ingekochte prijzen genoteerd stonden en tijdens de opnamen werd dan meteen ingetikt welke mijnheer of mevrouw een be paalde prijs won. Je moest er namelijk wel voor zorgen, dat al die prijzen bij de goede kandi daten terecht kwamen." Haar toneel-aspiraties ver dwenen niet: via een vriendin kwam Merel Holl terecht bij het theatergezelschap De Planke niers in Huizen, waar ze inmid dels al vijf jaar speelt.Als ama teur, maar het is een professio neel geleid gezelschap. We brengen vier produkties per jaar met elk dertien voorstellingen en hebben uitstekende begelei ding. Menig acteur kan daar ja loers op zijn." Zingende kelner Avontuur en improvisatie liggen Merel wel. Zo was ze tot vorige maand 'Singing Waitress', ofwel Peter Douglas brengt 'Ramonain eigen beheer uit Merel Holl: „Bij de VARA kun je veel van jezelf kwijt en je krijgt de nodige vrijheid." zingende kelner, in het Amster damse Lido. „Gasten komen daar voor een diner met show. Als zingende kelner bedien je een vaste serie tafels, je stelt je zelf aan de gasten voor, serveert ze al zingend wijn en na het hoofdgerecht doe je als achter grond-zangeres mee aan de show in het Lido." Al dansend, zingend en serverend ontmoet te Merel haar huidige vriend Vincent, die hetzelfde baantje had. Merel heeft het werk in het Lido inmiddels opgegeven, want de VARA-job vraagt tijd en aandacht. Het voorbereiden van de teksten doet ze thuis, een maal in de studio volgt overleg met de regie, volgen er aanpas singen en hoort Merel nadere bijzonderheden. Twee uur voor de uitzending in Hilversum aanwezig zijn: schminken, uit lichten, overleg met eindregie, doornemen van teksten en wachten op een volgende aan kondiging, dat is zo'n beetje de volgorde. Alle teksten gaan uit het hoofd, vertelt Merel, want ze werkt niet met een autocue, dat wil zeggen afleesbare tekst. Ook het 'wapperen' een soort spotje met het eigen TV-Maga- zine hoort bij het omroep- sterswerk. „Ik kijk ontzettend veel naar televisie. Als ik eens een middag of avondje niks te doen heb, mag ik alles graag zien. Van een simpele reclamespot, tot soap series en een programma als 'De Schreeuw van de Leeuw'. Verder ben ik een type dat altijd op details let. Iemand die in een groen jurkje opkomt en in een blauw pakje vertrekt. Dat soort dingen kom je tegen." DRIEBERGEN *GPP De Blue Diamonds zijn trots op hem, schrijven ze op de hoes van de cd-single. Dat is een groot compliment, als je bedenkt dat de Diamonds met 'Ramona' in de jaren zestig een wereldhit hadden. „Ze hebben er bijna negen miljoen exem plaren van verkochtzegt Peter Douglas, de zanger die zo ver metel is geweest 'Ramona' op nieuw op te nemen. „Ik heb het altijd een leuk nummer gevonden. Het is zes tig jaar oud. Nat King Cole heeft het ook nog gezongen." En nu Peter Douglas dus, met het on miskenbare stemgeluid waar mee hij in 1987,-als Frank Sina tra, de finale van de Soundmix Show won. Hoe is het hem vergaan sinds hij die overwinning behaalde? „Net nadat ik had gewonnen het natuurlijk een gekken huis. Veertig tot vijftig optre dens in de maand. Je weet niet wat je overkomt. Gelukkig had ik een repertoire opgebouwd. Wat wil je: ik was al tien jaar be zig, zij het niet professioneel. Ik werkte in de herenconfectie." „Heel vroeger wilde ik eigen lijk veearts worden, maar daar voor had ik naar het lyceum ge moeten en dat zat er niet in. 't Werd een handelsopleiding. Maar zingen heb ik altijd ge daan. Ik heb zelfs muziekles ge had, van Henk van der Molen. Iemand had hem op mij attent gemaakt en hij had gezegd: die jongen wil ik wel onder mijn hoede nemen." De Soundmix Show zag Peter Douglas aanvankelijk als een geintje. „Vaak als ik zong, zei den mensen tegen me dat ik veel van Frank Sinatra in mijn stem had. Dat is zo, ik kan er niets aan doen. Toen de gele genheid zich voordeed heb ik me voor de lol opgegeven als Si natra bij Henny Huisman." Vrij snel nadat hij had gewon nen kwam Douglas in contact met Jaap Eggermont, de man achter het succes van onder meer 'Stars on 45'. Die bedacht voor Douglas 'Stars on Frankie'. De plaat werd meteen alarm schijf. Douglas: „Ik wist niet wat me overkwam. Ik had nog nooit een plaat gemaakt. Het enige dat ik had opgenomen waren reclamespotjes." Peter Douglas: „Platenmaatschap pijen durven veel minder risico's aan." foto paul de graaf Glamour Er is veel met Peter Douglas ge beurd de afgelopen jaren. Hij heeft vooral hard gewerkt. „Zin gen is nu mijn beroep. Ik moet er nu van leven. En al die glamour? Mensen kijken er zo tegenop. Ik heb dat vroeger ook gedaan. Als artiest succes heb ben betekent een dikke auto, een huis met een zwembad en een tennisbaan. Maar ik zeg: een automonteur ligt onder een auto te sleutelen en een artiest staat op de bühne te sleutelen." „In mijn eigen ogen ben ik niet zo véél veranderd, niet meer dan ieder mens in zijn le ven verandert. Wat wel een vér- schil is: je leeft in een ander rit me. Je werkt op tijden dat ande re mensen uitgewerkt zijn. Dat maakt dat je een afwijkend soci aal leven krijgt." „Nu is er een nieuwe plaat. 'Ramona', met op de single daaraan vastgekoppeld drie an dere songs. De plaat is, enigszins verrassend, uitge bracht in eigen beheer. „Je zal dat steeds meer zien: artiesten die in eigen beheer hun platen uitbrengen. Platenmaatschap pijen durven het risico van mis lukking steeds minder aan. CD's zijn ook duur qua produktiekos- ten. Het vinyl van platen was veel goedkoper." waalf uur 's nachts. De inghng van de de Amsterdamse bioscoop -JL. Bellevue Cinerama wordt besche nen door het felle licht van televisielampen, een gestaag langsstromende rij taxi's spuugt mooi aangeklede mensen uit en camera ploegen, journalisten en fotografen storten zich op de binnenkomende beroemdheden en aanverwanten. Een paar reeds licht in al coholische nevelen verkerende uitgaanders, die het gebeuren vanuit het café aan de overkant met grote ogen hebben gadegesla gen, proberen zich stiekem onder de feest gangers te mengen, maar wor den met krachtige hand terug gestuurd: zonder speciale uit nodiging komt niemand erin. Wat is er aan de hand op dit nachtelijk uur? 'Vals licht', de nieuwste film van Neêrlands beroemdste enfant terrible, Theo van Gogh, gaat in premiè- tout Amsterdam en ook Pan dais uitgelopen. De verwachtingen zijn hoog gespannen. De meeste mensen zijn voor de film gekomen, een paar hopen echter heimelijk ook op een beetje sensatie. Bij de première van 'Loos', Theo's vorige film, hingen de enthou siaste partygangers de volgende ochtend zingend in lantaarnpa len en brandde het dak van de feesttent in het Barbizon af. Wie weet wat er vannacht te gebeu ren staat. Temeer daar de toch al woelige filmwereld naar aanleiding van 'Vals Licht' nog een paar graadjes woeliger is gewor den, door alle berichten over de romance van de vrouw van Theo met de hoofdrol speler van Theo, en het listig gebruik dat producent Matthijs van Heijningen daarvan maakte om de film via het professionele roddelcircuit nog een beetje extra te pro moten. Zou zij er zijn, zou hfj durven ko men, wordt het knokken? In de foyer is het inmiddels stampvol ge worden. Theo's veelgebezigde slagzin: 'Een Nederlandse speelfilm is geen garantie voor een lege zaal' gaat deze nacht in elk geval op. Naast reguliere feest- en premièregan- gers als Corstiaan de Vries, Jan en Babette Cremer en het kunstechtpaar Ans Markus- Het Wereldje PANDA DE L'ISLE /Wybe Tuinman, zien we onder anderen de columnisten Theodor Holman, Max Pam, Gerard van Lennep en Jan Mulder, de uitge vers Theo Sontrop (gaf het boek van Joost Zwagerman uit waarop de film is geba seerd), Mai Spijkers (gaf de Nederlandse vertaling uit van de debuutroman van Amanda Ooms, hoofdrolspeelster in 'Vals Licht vertegenwoordigers van de 'glossy magazines' waaronder Henry de By (teken de samen met Van Gogh voor het script van 'Vals Licht'), de actrices Yoka Beretty, Pleu- ni Touw en Renée Fokker en de schrijvers Tim Krabbé en Adriaan Venema („natuurlijk ben ik gekomen, als ik er niet ben gaat iedereen meteen weer roepen dat Theo een fascistische film heeft ge maakt"). Zelfs onze minister van cultuur heeft in haar grote wijsheid besloten de première bij te wonen. Eigenlijk ont breekt alleen Xaviera Hollander. Mocht er vannacht onverhoopt een bom vallen op Bellevue Ci nerama, dan ligt meteen de hele Amsterdamse incrowd en de halve Nederlandse kunstwereld lam. Rest nog te melden dat de nieuwste begroeting onder hen die erbij horen 'Aloha' is en de nieuwste haarkleur'Hedy-rood', liefst, net als bij de minister zel ve, met een charmante grijze uitgroei in de scheiding. Dan gejuich: Hij is er! Theo»van Gogh worstelt zich via de came- van GlamouHand en AT5 naar Hilarisch Prachtige beelden van Tom Erisman, Theo's vaste cameraman. De jonge student Simon, gespeeld door Ellik Bargai, begluurt vanuit zijn kamer de prostituée Lizzy, een heel goede rol van Matthijs van Heijningens ontdekking Amanda Ooms. Het is het begin van een liefdesgeschiedenis en een reeks verbazende verwikkelingen rond een ver dwenen koffer waarin voor 500.000 gulden cocaïne zit. Fr valt veel te lachen bij 'Vals Licht'. Thorn Hoffman is hilarisch als het patjepeërige ex-vriendje van Lizzy, evenals Tom Jansen, die zeer overtuigend de Slech te Man is die zijn koffer met de zo dure in houd terug wil. Van treurige acteerpresta ties, hét euvel van de gemiddelde Neder landse speelfilm, is in 'Vals Licht' geen spra ke. Van Gogh kan als geen ander zijn spe lers volkomen natuurlijk voor de camera brengen. Een kleine vingerwijzing naar zijn polemiek met een collega-columnist ont breekt gelukkig ook niet: we zien Simon een college volgen, waarbij de professor op ge dragen toon uit een niet nader te noemen literair meesterwerk declameert: „Ik wil een echte man zijn, zoals Hugo Brandt Cor- stius." Spectaculair is het moment waarop, in een soort apotheose, Lizzy's reusachtige aquarium aan stukken vliegt en liters water haar kamer overspoelen, waarna de film een uiterst vrolijk einde vindt, waar nog lang over wordt nagegniffeld. 'Een absolute aanrader', is de mening van de meeste premièregangers die zich in de foyer verzamelen voor een hapje en een drankje. Er is veel lof voor de hoofdrolspe lers en alom hoor ik de uitspraak dat het zo knap is dat dit een echte Europese film is, geen wanhopige poging om laampachtig het Amerikaanse model na te streven. Juichstemming Theo van Gogh is tevreden. „Goed hè, zoals dat aquarium uit elkaar spat", zegt hij als hij even bij me komt zitten. Hij vindt zijn film 'aardig' geworden. „Er zitten een paar hele leuke grappen in. En mooie beelden." Van alle kanten wordt hij gefeliciteerd en een dronken jongeman rolt languit over ons heen, uitroepend dat Theo zijn grote held is. Het succes van 'Vals Licht' lijkt verze kerd, maar Theo is zeker nog niet in juich stemming. „Nu maar afwachten wat er gaat gebeuren. Dat weet je nooit van te voren." Een uur of wat later trekken de fotografen voor de allerlaatste keer langs het laatste restje beroemdheden. De laatste sigaretten worden uitgedrukt in de laatste restjes le verworst. Een paar notoire doorzakkers strompelen richting Leidseplein, de rest gaat huiswaarts. En voor wat de sensatie- bakken betreft: zij was er niet, hij ook niet, er is niet gevochten en er is niets afgebrand. Maar we hebben wel een hele mooie film gezien. 'Vals Licht', vanaf morgen in twintig bio scopen door het hele land. Theo van Gogh en Matthijs van Heijningen worden gefilmd door de Glamourland-ploeg, foto frank fahrner GESPROKEN éWillekevan Ammel- rooy in Nieuwe Revu: „Niet iedereen schijnt mijn humor te begrijpen. Wat had ik laatst nou, in Antwerpen. Had ik weer geld. Was ik in zo'n pompstation. Dus ik moest alles kopen. Olie kopen, ruitensproeiers, antivries, weet ik veel. Alles in een grote zak. Heel stoer. Even olie bijvullen, weet je wel, even laten zién als vrouw: ik doe het allemaal zelf, En ik giet die olie erin en ik denk: Goh, wat gek. Deze olie is roze. Haha! Nou, toen wist ik het wel. Toen had ik antivries in m'n olie ge gooid. Stommer dan stom. Ik ben niet meer bijgekomen, de hele Zangeres Gerrie van der Klei in HP/De Tijd: „Vooral voor mijn moeder is het heel erg dat Dorine en ik ruzie hebben. Ze heeft er veel last van. Mijn moeder heeft nooit partij getrokken, maar ze zegt wel eens: 'Ik heb twee kinderen. De een is mijn dochter, de ander mijn beste vriendin'. En die vriendin, dat ben ik dan." Filmproducent Hal Hartley in HP- /De Tijd: „Mijn belangrijkste motivatie om films te maken, is dat ik niet de films gezien heb die ik wilde zien. Daarom maak ik ze nu zelf." Neil Young in Humo: „Mijn wervelkolom was letterlijk aan het uiteenvallen en in die mate dat ik maanden het bed heb moeten houden voor ik de plaat ^Harvest' kon opnemen. Ik had net een actrice ontmoet, Carrie Snodgress, met wie ik al gauw ging samenwonen. We kre gen een eerste kind, een pracht van een jongen die we Zeke noemden. Dat waren allemaal belangrijke gebeurtenissen in mijn leven. Je vindt al die dingen terug op 'Harvest'." Radiopresentator Wessel van Die pen in Story: „Een hechte liefdesrelatie kan ik maar moeilijk aan. Zodra een vrouw me teveel warmte geeft of te veel van me houdt, dooft bij mij het vuur. Dan ben ik bang dat ze mij wil bezitten en dan sla ik op de vlucht. Eigenlijk ren ik al mijn hele leven." Meryl Streep moet niets van fi guurcorrecties hebben. foto \archief Meryl Streep in Story: ,,lk moet niets vpn plastische in grepen of figuurcorrecties heb ben. Talloze collega's van mij on dergaan ze. Ik vind het alleen vreemd dat ze na deze operaties nog steeds ontwijkende antwoor den geven over hun leeftijd. Aan die ijdelheid erger ik mij. Man nen zijn net zo ijdel. Ik heb met Dustin Hoffman in een film ge speeld-, nou die stond uren voor de spiegel.'.' Kees Driehuis in VARA TV-Magazi- ne: „Bij ons in 'Per seconde wijzer' vind ik het soms al moeilijk als er gespecialiseerde vragen worden gesteld overeen historisch on derwerp. Voor 'Megabrein' geldt dat nog veel sterker; daar heb ik af en toe de allergrootste moeite mee en ik blijk met de enige te zijn. Dat kun je, als ik het fijntjes mag opmerken, afleiden uit hun kijkcijfers." Kees Schilperoort in Privé: Ik werd twee keer getroffen door een lichte attaque, maar al les is nu onder controle. Ik slik een fikse dosis medicijnen, maar dat is nog niet het ergste. Weet je wat ik écht mis, mijn dagelijkse borreltje. Ik mag van de artsen gek genoeg wel een glas bier of wijn drinken, maar het klinkt misschien heel gek uit mijn mond, dat lust ik niet."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 8