'Een
wonderlijk
toeval'
UIT
Rtv show
L i
k
1
wJlH
1
P
Platenmaatschappijen
durven risico,
mislukking niet aan'
'Hij' en 'zij' afwezig op prachtpremière
T
WOENSDAG 3 FEBRUAR11993
8
Merel Holl: VARA 's nieuwe gezicht
AMSTERDAM DOLF RUESINK
I 4 en loopbaan als actri-
I ce is altijd haar wens
geweest. Op de to
neelschool kon ze echter niet
terecht. Merel Holl (24) heeft
toch haar weg gevonden. De in
Enschede geboren en nu in Am
sterdam wonende duizendpoot
combineert studie, werk en
zangeres in een jazz
band, toneelspeelster bij een
professioneel amateurgezel
schap, zingende kelner in het
Lido en produktiemedewerkster
bij televisie-programma's. Daar
komt nog een heel opvallende
baan bij: Merel debuteert als
nieuwe tv-omroepster bij de
VARA.
„Een wonderlijk toeval",
noemt Merel haar verbintenis
met de VARA. „Vorig jaar zat ik
met mijn vriend Vincent ergens
in Amsterdam te eten en meen
de ik een tafeltje verderop ie
mand te herkennen. Dat is toch
Henk Temming, zei ik. Toen we
op het punt stonden om weg te
gaan heb ik het hem op de man
af gevraagd. Het klopte. We
raakten aan de praat, Henk in
formeerde naar mijn werk en
op een gegeven moment fluis
terde hij me in, dat de VARA
een omroepster zocht."
Henk Temming, bekend als
lid van de popgroep Het Goede
Doel, had die informatie uit de
eerste hand. Zijn vriendin Paula
Patricio is namelijk omroepster
bij de VARA en had net te horen
gekregen, dat haar collega Mar-
celine Schopman van baan ging
veranderen.
Merel Holl zocht een dag na
de tip contact met de omroep,
mocht 24 uur later een screen
test doen en hoorde midden de
cember dat ze was aangeno
men. Afwisselend met Paula Pa
tricio zal Merel de vaste VARA-
dagen woensdag, donderdag,
zaterdag en zondag (matinee)
voor haar rekening nemen.
„Een geweldig leuke baan,
vooral omdat je bij deze om
roep veel van jezelf kwijt kunt
en bovendien de nodige vrij
heid krijgt", zegt Merel. „Ik
weet niet zo zeker, of ik bij som
mige andere omroepen ditzelf
de werk wel zou kunnen doen.
Bij de VARA mag je best
een gekke opmerking plaatsen
of leuk uit de hoek komen. Je
ziet het aan Paula Patricio, die
is op televisie precies zoals ze
privé is".
Amateurtoneel
Toen ze niet werd toegelaten tot
de Toneelschool verhuisde Me
rel in 1986 naar Zeist en ging ze
een jaartje naar de Vrije Hoge
school. „Een oriënteringsfase,
jezelf beter leren kennen. Ik wist
op dat moment ook nog niet of
ik die harde acteurswereld met
al dat ellebogengeweld wel
zou kunnen."
De 'New School For Informa
tion Services', met aandacht
voor journalistiek, reclame en
public relations, bracht Merel
Holl bij Veronique. „Daar liep ik
stage en heb ik vervolgens
jaartje gewerkt. Ik deed er de
prijzeninkoop voor onder meer
de programma's Prijzenslag en
het Rad van Fortuin. Toen we
daarmee begonnen stond er
nog niets op papier. Een
puterprogramma bood uit
komst. Ik zorgde ervoor-dat alle
ingekochte prijzen genoteerd
stonden en tijdens de opnamen
werd dan meteen ingetikt welke
mijnheer of mevrouw een be
paalde prijs won. Je moest er
namelijk wel voor zorgen, dat al
die prijzen bij de goede kandi
daten terecht kwamen."
Haar toneel-aspiraties ver
dwenen niet: via een vriendin
kwam Merel Holl terecht bij het
theatergezelschap De Planke
niers in Huizen, waar ze inmid
dels al vijf jaar speelt.Als ama
teur, maar het is een professio
neel geleid gezelschap. We
brengen vier produkties per jaar
met elk dertien voorstellingen
en hebben uitstekende begelei
ding. Menig acteur kan daar ja
loers op zijn."
Zingende kelner
Avontuur en improvisatie liggen
Merel wel. Zo was ze tot vorige
maand 'Singing Waitress', ofwel
Peter Douglas brengt 'Ramonain eigen beheer uit
Merel Holl: „Bij de VARA kun je veel van jezelf kwijt en je krijgt de nodige vrijheid."
zingende kelner, in het Amster
damse Lido. „Gasten komen
daar voor een diner met show.
Als zingende kelner bedien je
een vaste serie tafels, je stelt je
zelf aan de gasten voor, serveert
ze al zingend wijn en na het
hoofdgerecht doe je als achter
grond-zangeres mee aan de
show in het Lido." Al dansend,
zingend en serverend ontmoet
te Merel haar huidige vriend
Vincent, die hetzelfde baantje
had. Merel heeft het werk in het
Lido inmiddels opgegeven,
want de VARA-job vraagt tijd en
aandacht. Het voorbereiden van
de teksten doet ze thuis, een
maal in de studio volgt overleg
met de regie, volgen er aanpas
singen en hoort Merel nadere
bijzonderheden. Twee uur voor
de uitzending in Hilversum
aanwezig zijn: schminken, uit
lichten, overleg met eindregie,
doornemen van teksten en
wachten op een volgende aan
kondiging, dat is zo'n beetje de
volgorde. Alle teksten gaan uit
het hoofd, vertelt Merel, want ze
werkt niet met een autocue, dat
wil zeggen afleesbare tekst. Ook
het 'wapperen' een soort
spotje met het eigen TV-Maga-
zine hoort bij het omroep-
sterswerk.
„Ik kijk ontzettend veel naar
televisie. Als ik eens een middag
of avondje niks te doen heb,
mag ik alles graag zien. Van een
simpele reclamespot, tot soap
series en een programma als
'De Schreeuw van de Leeuw'.
Verder ben ik een type dat altijd
op details let. Iemand die in een
groen jurkje opkomt en in een
blauw pakje vertrekt. Dat soort
dingen kom je tegen."
DRIEBERGEN *GPP
De Blue Diamonds
zijn trots op hem,
schrijven ze op de
hoes van de cd-single. Dat is
een groot compliment, als je
bedenkt dat de Diamonds met
'Ramona' in de jaren zestig een
wereldhit hadden. „Ze hebben
er bijna negen miljoen exem
plaren van verkochtzegt Peter
Douglas, de zanger die zo ver
metel is geweest 'Ramona' op
nieuw op te nemen.
„Ik heb het altijd een leuk
nummer gevonden. Het is zes
tig jaar oud. Nat King Cole heeft
het ook nog gezongen." En nu
Peter Douglas dus, met het on
miskenbare stemgeluid waar
mee hij in 1987,-als Frank Sina
tra, de finale van de Soundmix
Show won.
Hoe is het hem vergaan sinds
hij die overwinning behaalde?
„Net nadat ik had gewonnen
het natuurlijk een gekken
huis. Veertig tot vijftig optre
dens in de maand. Je weet niet
wat je overkomt. Gelukkig had
ik een repertoire opgebouwd.
Wat wil je: ik was al tien jaar be
zig, zij het niet professioneel. Ik
werkte in de herenconfectie."
„Heel vroeger wilde ik eigen
lijk veearts worden, maar daar
voor had ik naar het lyceum ge
moeten en dat zat er niet in. 't
Werd een handelsopleiding.
Maar zingen heb ik altijd ge
daan. Ik heb zelfs muziekles ge
had, van Henk van der Molen.
Iemand had hem op mij attent
gemaakt en hij had gezegd: die
jongen wil ik wel onder mijn
hoede nemen."
De Soundmix Show zag Peter
Douglas aanvankelijk als een
geintje. „Vaak als ik zong, zei
den mensen tegen me dat ik
veel van Frank Sinatra in mijn
stem had. Dat is zo, ik kan er
niets aan doen. Toen de gele
genheid zich voordeed heb ik
me voor de lol opgegeven als Si
natra bij Henny Huisman."
Vrij snel nadat hij had gewon
nen kwam Douglas in contact
met Jaap Eggermont, de man
achter het succes van onder
meer 'Stars on 45'. Die bedacht
voor Douglas 'Stars on Frankie'.
De plaat werd meteen alarm
schijf. Douglas: „Ik wist niet wat
me overkwam. Ik had nog nooit
een plaat gemaakt. Het enige
dat ik had opgenomen waren
reclamespotjes."
Peter Douglas: „Platenmaatschap
pijen durven veel minder risico's
aan." foto paul de graaf
Glamour
Er is veel met Peter Douglas ge
beurd de afgelopen jaren. Hij
heeft vooral hard gewerkt. „Zin
gen is nu mijn beroep. Ik moet
er nu van leven. En al die
glamour? Mensen kijken er zo
tegenop. Ik heb dat vroeger ook
gedaan. Als artiest succes heb
ben betekent een dikke auto,
een huis met een zwembad en
een tennisbaan. Maar ik zeg:
een automonteur ligt onder een
auto te sleutelen en een artiest
staat op de bühne te sleutelen."
„In mijn eigen ogen ben ik
niet zo véél veranderd, niet
meer dan ieder mens in zijn le
ven verandert. Wat wel een vér-
schil is: je leeft in een ander rit
me. Je werkt op tijden dat ande
re mensen uitgewerkt zijn. Dat
maakt dat je een afwijkend soci
aal leven krijgt."
„Nu is er een nieuwe plaat.
'Ramona', met op de single
daaraan vastgekoppeld drie an
dere songs. De plaat is,
enigszins verrassend, uitge
bracht in eigen beheer. „Je zal
dat steeds meer zien: artiesten
die in eigen beheer hun platen
uitbrengen. Platenmaatschap
pijen durven het risico van mis
lukking steeds minder aan. CD's
zijn ook duur qua produktiekos-
ten. Het vinyl van platen was
veel goedkoper."
waalf uur 's nachts. De inghng
van de de Amsterdamse bioscoop
-JL. Bellevue Cinerama wordt besche
nen door het felle licht van televisielampen,
een gestaag langsstromende rij taxi's spuugt
mooi aangeklede mensen uit en camera
ploegen, journalisten en fotografen storten
zich op de binnenkomende beroemdheden
en aanverwanten. Een paar reeds licht in al
coholische nevelen verkerende uitgaanders,
die het gebeuren vanuit het café aan de
overkant met grote ogen hebben gadegesla
gen, proberen zich stiekem onder de feest
gangers te mengen, maar wor
den met krachtige hand terug
gestuurd: zonder speciale uit
nodiging komt niemand erin.
Wat is er aan de hand op dit
nachtelijk uur? 'Vals licht', de
nieuwste film van Neêrlands
beroemdste enfant terrible,
Theo van Gogh, gaat in premiè-
tout Amsterdam en ook Pan
dais uitgelopen.
De verwachtingen zijn hoog
gespannen. De meeste mensen
zijn voor de film gekomen, een
paar hopen echter heimelijk
ook op een beetje sensatie. Bij
de première van 'Loos', Theo's
vorige film, hingen de enthou
siaste partygangers de volgende
ochtend zingend in lantaarnpa
len en brandde het dak van de
feesttent in het Barbizon af. Wie
weet wat er vannacht te gebeu
ren staat. Temeer daar de toch al woelige
filmwereld naar aanleiding van 'Vals Licht'
nog een paar graadjes woeliger is gewor
den, door alle berichten over de romance
van de vrouw van Theo met de hoofdrol
speler van Theo, en het listig gebruik dat
producent Matthijs van Heijningen daarvan
maakte om de film via het professionele
roddelcircuit nog een beetje extra te pro
moten. Zou zij er zijn, zou hfj durven ko
men, wordt het knokken?
In de foyer is het inmiddels stampvol ge
worden. Theo's veelgebezigde slagzin: 'Een
Nederlandse speelfilm is geen garantie voor
een lege zaal' gaat deze nacht in elk geval
op. Naast reguliere feest- en premièregan-
gers als Corstiaan de Vries, Jan en Babette
Cremer en het kunstechtpaar Ans Markus-
Het
Wereldje
PANDA DE
L'ISLE
/Wybe Tuinman, zien we onder anderen de
columnisten Theodor Holman, Max Pam,
Gerard van Lennep en Jan Mulder, de uitge
vers Theo Sontrop (gaf het boek van Joost
Zwagerman uit waarop de film is geba
seerd), Mai Spijkers (gaf de Nederlandse
vertaling uit van de debuutroman van
Amanda Ooms, hoofdrolspeelster in 'Vals
Licht vertegenwoordigers van de 'glossy
magazines' waaronder Henry de By (teken
de samen met Van Gogh voor het script van
'Vals Licht'), de actrices Yoka Beretty, Pleu-
ni Touw en Renée Fokker en de schrijvers
Tim Krabbé en Adriaan Venema
(„natuurlijk ben ik gekomen, als
ik er niet ben gaat iedereen
meteen weer roepen dat Theo
een fascistische film heeft ge
maakt"). Zelfs onze minister
van cultuur heeft in haar grote
wijsheid besloten de première
bij te wonen. Eigenlijk ont
breekt alleen Xaviera Hollander.
Mocht er vannacht onverhoopt
een bom vallen op Bellevue Ci
nerama, dan ligt meteen de hele
Amsterdamse incrowd en de
halve Nederlandse kunstwereld
lam. Rest nog te melden dat de
nieuwste begroeting onder hen
die erbij horen 'Aloha' is en de
nieuwste haarkleur'Hedy-rood',
liefst, net als bij de minister zel
ve, met een charmante grijze
uitgroei in de scheiding.
Dan gejuich: Hij is er! Theo»van
Gogh worstelt zich via de came-
van GlamouHand en AT5 naar
Hilarisch
Prachtige beelden van Tom Erisman,
Theo's vaste cameraman. De jonge student
Simon, gespeeld door Ellik Bargai, begluurt
vanuit zijn kamer de prostituée Lizzy, een
heel goede rol van Matthijs van Heijningens
ontdekking Amanda Ooms. Het is het begin
van een liefdesgeschiedenis en een reeks
verbazende verwikkelingen rond een ver
dwenen koffer waarin voor 500.000 gulden
cocaïne zit. Fr valt veel te lachen bij 'Vals
Licht'. Thorn Hoffman is hilarisch als het
patjepeërige ex-vriendje van Lizzy, evenals
Tom Jansen, die zeer overtuigend de Slech
te Man is die zijn koffer met de zo dure in
houd terug wil. Van treurige acteerpresta
ties, hét euvel van de gemiddelde Neder
landse speelfilm, is in 'Vals Licht' geen spra
ke. Van Gogh kan als geen ander zijn spe
lers volkomen natuurlijk voor de camera
brengen. Een kleine vingerwijzing naar zijn
polemiek met een collega-columnist ont
breekt gelukkig ook niet: we zien Simon een
college volgen, waarbij de professor op ge
dragen toon uit een niet nader te noemen
literair meesterwerk declameert: „Ik wil een
echte man zijn, zoals Hugo Brandt Cor-
stius." Spectaculair is het moment waarop,
in een soort apotheose, Lizzy's reusachtige
aquarium aan stukken vliegt en liters water
haar kamer overspoelen, waarna de film
een uiterst vrolijk einde vindt, waar nog
lang over wordt nagegniffeld.
'Een absolute aanrader', is de mening van
de meeste premièregangers die zich in de
foyer verzamelen voor een hapje en een
drankje. Er is veel lof voor de hoofdrolspe
lers en alom hoor ik de uitspraak dat het zo
knap is dat dit een echte Europese film is,
geen wanhopige poging om laampachtig
het Amerikaanse model na te streven.
Juichstemming
Theo van Gogh is tevreden. „Goed hè, zoals
dat aquarium uit elkaar spat", zegt hij als
hij even bij me komt zitten. Hij vindt zijn
film 'aardig' geworden. „Er zitten een paar
hele leuke grappen in. En mooie beelden."
Van alle kanten wordt hij gefeliciteerd en
een dronken jongeman rolt languit over ons
heen, uitroepend dat Theo zijn grote held
is. Het succes van 'Vals Licht' lijkt verze
kerd, maar Theo is zeker nog niet in juich
stemming. „Nu maar afwachten wat er gaat
gebeuren. Dat weet je nooit van te voren."
Een uur of wat later trekken de fotografen
voor de allerlaatste keer langs het laatste
restje beroemdheden. De laatste sigaretten
worden uitgedrukt in de laatste restjes le
verworst. Een paar notoire doorzakkers
strompelen richting Leidseplein, de rest
gaat huiswaarts. En voor wat de sensatie-
bakken betreft: zij was er niet, hij ook niet,
er is niet gevochten en er is niets afgebrand.
Maar we hebben wel een hele mooie film
gezien.
'Vals Licht', vanaf morgen in twintig bio
scopen door het hele land.
Theo van Gogh en Matthijs van Heijningen worden gefilmd door de Glamourland-ploeg, foto frank fahrner
GESPROKEN
éWillekevan Ammel-
rooy in Nieuwe Revu:
„Niet iedereen
schijnt mijn humor
te begrijpen. Wat
had ik laatst nou, in
Antwerpen. Had ik weer geld.
Was ik in zo'n pompstation. Dus
ik moest alles kopen. Olie kopen,
ruitensproeiers, antivries, weet ik
veel. Alles in een grote zak. Heel
stoer. Even olie bijvullen, weet je
wel, even laten zién als vrouw: ik
doe het allemaal zelf, En ik giet
die olie erin en ik denk: Goh, wat
gek. Deze olie is roze. Haha!
Nou, toen wist ik het wel. Toen
had ik antivries in m'n olie ge
gooid. Stommer dan stom. Ik ben
niet meer bijgekomen, de hele
Zangeres Gerrie van der Klei in
HP/De Tijd:
„Vooral voor mijn moeder is het
heel erg dat Dorine en ik ruzie
hebben. Ze heeft er veel last van.
Mijn moeder heeft nooit partij
getrokken, maar ze zegt wel
eens: 'Ik heb twee kinderen. De
een is mijn dochter, de ander
mijn beste vriendin'. En die
vriendin, dat ben ik dan."
Filmproducent Hal Hartley in HP-
/De Tijd:
„Mijn belangrijkste motivatie om
films te maken, is dat ik niet de
films gezien heb die ik wilde
zien. Daarom maak ik ze nu
zelf."
Neil Young in Humo:
„Mijn wervelkolom was letterlijk
aan het uiteenvallen en in die
mate dat ik maanden het bed
heb moeten houden voor ik de
plaat ^Harvest' kon opnemen. Ik
had net een actrice ontmoet,
Carrie Snodgress, met wie ik al
gauw ging samenwonen. We kre
gen een eerste kind, een pracht
van een jongen die we Zeke
noemden. Dat waren allemaal
belangrijke gebeurtenissen in
mijn leven. Je vindt al die dingen
terug op 'Harvest'."
Radiopresentator Wessel van Die
pen in Story:
„Een hechte liefdesrelatie kan ik
maar moeilijk aan. Zodra een
vrouw me teveel warmte geeft of
te veel van me houdt, dooft bij
mij het vuur. Dan ben ik bang dat
ze mij wil bezitten en dan sla ik
op de vlucht. Eigenlijk ren ik al
mijn hele leven."
Meryl Streep moet niets van fi
guurcorrecties hebben.
foto \archief
Meryl Streep in Story:
,,lk moet niets vpn plastische in
grepen of figuurcorrecties heb
ben. Talloze collega's van mij on
dergaan ze. Ik vind het alleen
vreemd dat ze na deze operaties
nog steeds ontwijkende antwoor
den geven over hun leeftijd. Aan
die ijdelheid erger ik mij. Man
nen zijn net zo ijdel. Ik heb met
Dustin Hoffman in een film ge
speeld-, nou die stond uren voor
de spiegel.'.'
Kees Driehuis in VARA TV-Magazi-
ne:
„Bij ons in 'Per seconde wijzer'
vind ik het soms al moeilijk als er
gespecialiseerde vragen worden
gesteld overeen historisch on
derwerp. Voor 'Megabrein' geldt
dat nog veel sterker; daar heb ik
af en toe de allergrootste moeite
mee en ik blijk met de enige te
zijn. Dat kun je, als ik het fijntjes
mag opmerken, afleiden uit hun
kijkcijfers."
Kees Schilperoort in Privé:
Ik werd twee keer getroffen
door een lichte attaque, maar al
les is nu onder controle. Ik slik
een fikse dosis medicijnen, maar
dat is nog niet het ergste. Weet je
wat ik écht mis, mijn dagelijkse
borreltje. Ik mag van
de artsen gek genoeg
wel een glas bier of
wijn drinken, maar
het klinkt misschien
heel gek uit mijn
mond, dat lust ik
niet."