'Mijn poëzie moet vooral helder zijn' Van Gogh: 'Liegen kruipolie voor mensen' Cultuur Kunst Speelse plaatjes in 'De Klokkenluider' Tjeerd Bottema in 'De Witte Duif Frictie tussen handschrift en grafische effecten leder voor zich? WOENSDAG 3 FEBRUAR11993 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071 -161423. PIV -CHEF Expositie in gebouw Rijnstaete alphen De kunstenaressen Els van Foeken-Poelstra en Coos van Zeijt-Talens exposeren van 12 februari tot en met 2 april in de hal van gebouw Rijnstaete aan de Prins Bernardlaan in Alp hen. Het boetseer- en beeldhouwwerk van Foeken-Poelstra heeft veelal de relaties tussen mensen als onderwerp. De schil derijen van Zeijt-Talens zijn kleurrijk en realistisch. Teken- en schildercursus in Alphen alphen. Expressie 70 begint op 20 februari met een cursus teke nen en schilderen voor 14- tot 18-jarigen. De cursus wordt gege ven op zaterdagen van 10.00 tot 12.30 uur. Informatie en in schrijven bij Expressie 70, tel. 01720-93737. Open repetitie bij De Troubadours oegstgeest. Operettevereniging 'De Troubadours' houdt op maandag 8 februari een open repetitie voor belangstellenden. De repetitie vindt plaats in 't Groot Proffijt aan het Boerhaave- plein 13 in Oegstgeest. Aanvang 19.30 uur. Orgel/hobo concert in Voorschoten voorschoten De organist Rijk lansen geeft samen met hoboïst Han Kapaan op 4 februari een concert in de Voorschotense Dorpskerk. Het tweetal speelt onder meer werken van Bach, Te- lemann, Faure en Guilmant. Aanvang concert: 20.00 uur. Expositie in verpleeghuis Leythenrode leiderdorp. Arnold Nortier exposeert van 19 februari tot en met 31 maart in verpleeghuis Leythenrode aan de Hoogmadeseweg 55 in Leiderdorp. Zijn figuratieve goauches zijn dagelijks van 10.00 tot 20.00 uur te bezichtigen. Dub-dichter Linton K. Johnson in LVC Rond 1980, toen Groot Brittannië geteisterd werd door ernstige rassenrellen, maakte de Brits-Jamaicaanse dich ter Linton Kwesi Johnson de albums die hem bekendheid brachten: 'Dread Beat an 'Blood', 'Forces of Victory' en 'Bass Culture'. Veelvuldig was die dagen zijn stem te ho ren in rockclubs en op poëziefestivals. recensie wunand zeilstra 'De Klokkenluider van de Notre Dame' van Eddy Verbruggen en René Verreth ri Victor Hugo door het Burlesk, grotesk, wreed en hu moristisch: het zijn toepasselij ke typeringen die het gezel schap zelf voor de beelden van het totaalspektakel 'De Klok kenluider van de Notre-Dame' in het programmaboek aan-^ draagt. En dat alles wordt smeuïg Vlaams opgediend, want dat worden we als Hollan ders geacht daaraan toe te voe gen. Het zijn vooral speelse plaat jes die een kleine twintig ac teurs ons voortoveren. Er zit van alles wat in, van volkstoneel, via een vleugje commedia dell'arte, een enkel cabaretesk commen taarnummer, sociaal drama, pa rodie, kindertoneelscènes, mu sicalfragmenten, tot een heus Brechtiaans Dreigroschen- oper-sfeertje. Toch maakt die veelheid aan stijlen de produktie er niet echt sterker op. Noodgedwongen ko men de personages niet verder dan oppervlakkige clichéfigu ren. Quasimodo bijvoorbeeld, de titelrol, kan niet veel anders dan gebocheld rondstrompelen. De interpretatiemogelijkheden voor de alom beminde Esmeral da blijven beperkt tot verleide lijkheid en een nobel karakter. Daarmee blijft alles eenduidig aan de oppervlakte. Dat is ken nelijk de bedoeling geweest, het spektakelelement en de veelal vrolijke liedjes dienen dat te compenseren. Wat pleit voor de voorstelling, is het tempo en het ontbreken van tijdrovende changementen. Met enkele zetstukken en stella ges wordt aan de toeschouwer enig houvast geboden om zich een beeld te kunnen vormen van het Parijs in de vijftiende eeuw. De vaak vrolijke deuntjes van de begeleidende muziek maken met de onbeantwoorde liefdes van de verschillende hoofdpersonen korte metten. Dat betekent veel luchtige kost en een heel klein beetje sociaal drama in een toch niet echt glansrijk spektakel. De bonte verscheidenheid van dit strip verhaal in theatervorm mist daarvoor het vereiste raffine ment. amsterdam/leiden peter bruyn Ruim tien jaar later staat het Europese continent in het teken van rassenonlusten. En kijk, daar is Johnson ook weer. Een kleine twee jaar geleden ver schenen een opvallende nieuwe plaat en een bloemlezing uit zijn poëzie. Morgenavond is hij te zien in het LVC, aan de Bree- straat 66, waar hij begeleid door een muziek-tape zijn gedichten leest. „Maar nu heb je het natuur lijk over twee totaal verschillen de dingen," reageert Johnson onmiddellijk op de vergelijking. „Wat tien jaar geleden in Groot Brittannië gebeurde was een lo gisch vervolg op de eerdere ko loniale strijd. Dat was een op stand van de gekleurde minder heden tegen het racisme van de overheid. Terwijl wat er nu op het continent gebeurt, die aan slagen op buitenlanders, juist zuiver racisme is. Het Vlaams Blok, Le Pen in Frankrijk, Neo nazi's in Duitsland, ik vind dat de meest onrustbarende ont wikkeling van de laatste decen nia. Ik ben ervan overtuigd dat we ons op een cruciaal punt in de geschiedenis bevinden: Of we roepen die ontwikkeling on middellijk een halt toe, of we glijden weer regelrecht af naar de barbaarse samenleving." Klare taal van de man die tn 1952 op Jamaica geboren werd en elf jaar later naar Londen verhuisde. Daar bleek hij een uitmuntende scholier, ging so ciologie studeren en manifes teerde zich begin jaren zeventig binnen de zwarte bewustwor dingsbeweging. Hij schreef en publiceerde poëzie, maar het duurde tot 1979 voordat hij die ook met een zware, tegen de jazz aan leunende reggaebege- leiding op de plaat zette. En on getwijfeld droeg het mooie die pe en dwingende stemgeluid waarmee hij dat deed bij aan zijn succes. Linton Kwesi Johnson wordt tegenwoordig wel beschouwd als de peetvader van de 'ragga- muffin', de rap-variant binnen de reggae. Zijn poëzie kan be schouwd worden als een kro niek van de raciale spanningen in Engeland. En in het verleng de daarvan als een reflectie van raciale spanningen in het alge meen. „Wat ik heel bewust probeer, is om de poëzie te demystifice ren. Mijn gedichten moeten voor iedereen duidelijk zijn. Niet zo abstract dat alleen ikzelf en een handvol literatuurweten schappers er iets van snappen. Het gevaar dreigt natuurlijk dat je te triviaal wordt. Maar dan is er weer je vakmanschap dat je daarvoor moet behoeden." Muzikant Na een aantal jaren vooral jour nalistiek actief te zijn geweest, verscheen in 1991 onder de titel 'Tings an' Times' zowel een nieuw album als een bloemle zing uit zijn poëzie. In het nieu we werk klinken de recente po litieke ontwikkelingen in Oost Europa duidelijk door. Linton Kwesi Johnson keert zich in te genstelling tot veel Westerse in tellectuelen echter niet kramp achtig van zijn vToegere socia listische ideeën af. „Het is de hoogste tijd dat het begrip 'socialisme' weer op nieuw gedefinieerd wordt. Het is kapot gemaakt door de machtwellust van de Oost- europese partijkaders en dat heeft henzelf uiteindelijk ook de kop gekost. Maar de essentie, de etiek, met gelijkwaardigheid en gerechtigheid als uitgangs punten, daar staan volgens mij nog heel veel mensen achter. In het gedicht 'Di Good Life' noem ik het socialisme 'de herder'. En we leven in een tijd dat niet de herder voor de schapen zorgt, maar dat de schapen zich eens over de herder zouden moeten ontfermen." Dichter, journalist, politiek commentator. Maar ondertus sen is daar ook nog de muzikant Linton Kwesi Johnson. Zijn meest recente cd heet 'LKJ in dub, volume two', een vrijwel geheel instrumentale 'dub'-reg- gae. Reggaemuziek is altijd zijn culturele basis geweest, zegt de Jamaicaanse Brit. „En als je het per se wilt intellectualiseren, kun je 'dub' de onderliggende strucuur van de reggae noemen. De drums en de bas. En wat je daar nog aan toevoegt, daar speel je mee als een illusionist." In de Katwijkse galerie 'De Witte Duif worden kleuretsen en kinderboekillustraties van de over leden kunstenaar Tjeerd Bottema tentoongesteld en verkocht. Bottema, onderwijzer uit Lange- zwaag, verhuisde op 35-jarige leeftijd naar Kat wijk en bleef daar - de oorlogsjaren uitgezonderd - tot aan zijn dood in 1978. Van een aantal kleuretsen van Bottema zijn meerdere versies naast elkaar gezet, waaronder twee etsen van 'Nacht in Friesland'. Andere wer ken die te zien èn te koop zijn, zijn onder meer 'Beethoven', 'Naar de Kooi' en 'Torentje te Laren'. sandra jongenelen De speelfilm 'Vals Licht' is pre cies geworden wat filmer Theo van Gogh (35) ervan had ver wacht. Hij is nog nooit zo trouw aan het scenario geweest als nu, heeft geen enkel compromis ge sloten met producent Matthijs van Heijningen en is ook niet op de montagetafel aan de film gaan sleutelen. Slechts drie shots zijn niet in de uiteindelij ke film terechtgekomen, zo ver telt hij in zijn flat in Amster dam-west. Zijn film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Joost Zwagerman en gaat over de on mogelijke liefde tussen de stu dent Nederlands Simon Prins (Ellik Bargai) en prostituee Lizzie Rosenfeld (Amanda Ooms). Vanaf morgen is de film in de bioscoop te zien. 'Vals Licht' is Van Goghs zes de film. Hij maakte zijn debuut met 'Luger' (1981) en regisseer de daama onder meer de speel films 'Een dagje naar het strand' (1984) en 'Terug naar Oegst geest' (1987) naar het boek van Jan Wolkers. 'Een dagje naar het strand' beschouwt hij als de beste film die hij ooit heeft ge maakt, maar 'Vals Licht' be hoort zeker tot de betere films uit zijn oeuvre. 'Vals Licht' werd beslist niet in de meest gelukkige periode van zijn leven gemaakt. Zijn ge zinsleven, met vrouw en kind, viel in duigen toen hij na de fil mopnames hoorde dat hoofd rolspeler Ellik Bargai een ver houding met de moeder van zijn zoon had. Halverwege de opnames had hij zijn vrouw no- tabene zelf aan Bargai voorge steld. Sindsdien woont hij al leen. Drie dagen per week zorgt hij voor zijn zoon. De twee maanden lange montageperiode was voor Van Gogh dan ook niet bepaald een prettige tijd, erkent hij. Dage lijks werd hij geconfronteerd met de nieuwe vriend van zijn Theo van Gogh: film voor een breed publiek. ex-geliefde. In 'Vals Licht' heeft Van Gogh er een wrange toe speling op gemaakt. In de film heeft hij een luidsprekerstem gemonteerd die de heer Bargai oproept om mevrouw Van Gogh te ontmoeten bij het meeting- point op het Centraal Station. Dit geluidsfragment heeft ech ter niets met de film te maken. Termieten In 'Vals Licht' spat de liefde tus sen Simon en Lizzie niet van het doek. „Het is alsof je naar termieten onder een vergroot glas zit te kijken", aldus Van Gogh. Hij heeft een koele, af standelijke film willen maken waarin het liegen en bedriegen van prostituee Lizzie centraal staat. Toen de cineast het ma nuscript voor 'Vals Licht' las, wist hij direct dat hij de roman wilde verfilmen. Het boek staat bol van list en bedrog en dat fascineert hem. „Het leven is één grote leugen", beweert hij. „Het intrigeert me. De leugen is de kruipolie van het menselijk verkeer." Voor de verfilming van 'Vals Licht' wilde Van Gogh niet nauwgezet het boek volgen. Dan zou het een saaie film wor den, zegt hij, en dat was uiter aard niet de bedoeling. Zo is Si mon Prins bij Zwagerman bij voorbeeld een obsessieve hoe renloper, terwijl Van Gogh een voyeur van hem heeft gemaakt. „Dat was visueel veel interes santer", maakt hij duidelijk. Ook is het eind van de film anders dan dat van het boek en veroorloofde Van Gogh zich wat 'grapjes', bijvoorbeeld door de ex-vriend van Lizzie als cocaïne snuivende porno-fotograaf op te voeren. Van Gogh laat dit ex- Linton Kwesi Johnson: „Wat tien jaar geleden in Groot Brittannië gebeurde was een logisch vervolg op de eerdere koloniale strijd." foto cpd lex van rossen De prijzen van de etsen variëren van 450 tot 850 gulden. 'De Witte Duif biedt kopers van etsen ook de autobiografie van Tjeerd Bottema aan, ge titeld 'Mijn Leven'. Het twintigtal kinderboekillustraties dat in de galerie te bezichtigen is, stamt uit 1913. Bottema maakte de pentekeningen voor de jeugdboeken serie 'Jong Leven' van schrijver A. Trelker. De prij zen van de pentekeningen liggen tussen de 175 en 350 gulden. De verkooptentoonstelling duurt tot 27 februari en is iedere zaterdag van 11.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 17.00 te bezichtigen. Beeldenstorm in Den Haag Het Haags Centrum voor Beeldende Kunst maakt zich zorgen over de grove vernie ling van een aantal beelden in de gemeente. Vorige week werd eerst het beeld „Gerda en het Rendier" in park Mar lot verwoest, in het weekein de volgde de vernieling van drie stenen beelden in het Zuiderpark en werd de veer van de muts geslagen van de bronzen Haagse Jantje aan de Lange Vijverberg. „Het lijkt wel een soort beeldenstorm", stelt N. Zwart van het Haags Cen trum voor Beeldende Kunst, de beheerder van de beel den. Het herstel van de beel den kost volgens hem zeker enkele tienduizenden gul dens. Van de vernielingen is aangifte gedaan bij de poli tie. In het Zuiderpark zijn twee beelden van Gra Rueb ver nield. Het gaat om Vrouw (uit 1941) en Kat (1939). Van het eerste beeld is onder meer het hoofd en een arm afgeslagen, de Kat werd van de sokkel getrokken. Ook het beeld Fluitspeler van Lidy Buma (uit 1942) is bescha digd. De enige overeenkomst tussen de vernielde beelden is volgens Zwart dat ze circa vijftig jaar geleden werden geplaatst. „Juist dit soort beelden heeft voor het pu bliek een emotionele waarde. Bekladden gebeurt altijd wel. maar dit lijkt wel op een ac tie", aldus Zwart. Vorig jaar werd tot twee maal toe een monumentale bank in de Scheveningse Bosjes vernield. beeldende kunst Collages hebben de eigenschap dat het handschrift van de ma ker er goeddeels onzichtbaar in blijft. Hooguit aan de manier waarop de samenstellende de len in elkaar zijn geplakt kan men de maker herkennen. Dit kenmerkende ontbreken van een handschrift heeft een zeke re mate van onpersoonlijkheid tot gevolg, die van invloed is op de expressiviteit van de collage. Het maakt de collage, althans in de afzonderlijke beeldelemen ten, doorgaans objectiever. Misschien is dat het, wat ha pert in de collage-achtige schil derijen van Alfred Degens. Het is niet erg duidelijk waarom de schilder zich zo graag bedient van de onpersoonlijke collage als medium, omdat hij tegelij kertijd een verlangen aan de dag legt naar de klassieke, dóór persoonlijk handschrift bepaal de schilderkunst. Degens (31) studeerde in 1991 af aan de Koninklijke Aca demie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij veel aan dacht trok met de serie 'Oost West, Thuis Best'. Die bestond uit zes uitvergrote Delfts blauwe tegels en was bedoeld als com mentaar op het vaderlandse ko loniale verleden. Hij verwierf hiermee de Koninklijke Subsi die, mocht exposeren in het Pa leis op de Dam en kreeg als klap op de vuurpijl de publieksprijs. Het nieuwe werk dat nu bij Ga lerie Bleijenberg tentoongesteld is, borduurt voort op het gege ven van zijn eindexamenwerk. De beelden zijn opnieuw sa- vriendje Wesley (Thorn Hoff man) t in één van de scènes een fotoreportage maken van een naaktmodel in een rolstoel. Ty pische Van Gogh-humor dus. Ook voegde hij een hilarische tafelscène toe met Cas Enkelaar en Marijke Veugelers als Prins' ouders. Van Gogh heeft met zijn film niet doelbewust willen choque ren. Het was zijn bedoeling een breed publiek aan te spreken. Het is volgens Van Gogh een toegankelijke film geworden met mooie beelden van heden daags Amsterdam. Of durven kiezen voor solidariteit? Een kruisverhoor van Jan Marijnissen, volgend jaar kamerlid voor de Socialistiese Partij, door Elibert Maathuis (hoofdredaktie Radio West). Hoe moet het met de WAO, de migranten, Europa, de demokratie? Zin in een pittige diskussie? U bent van harte welkom (en natuurlijk mag u meepratenl). Restaurant zwembad 'De ZijP Do. 4 febr. 20.00 uur - Toegang gratis mengesteld uit readymades: her en der opgeduikelde plaatjes, tekstfragmenten en reproduk- ties. Met behulp van sjablonen, carbonpapier en andere ingeni euze technieken worden deze op het schilderdoek overge bracht en vervolgens vrijwel ge heel met de hand ingeschilderd. Het heeft een grafisch effect, waarbij de verschillende ele menten door het feit dat ze zijn samengevoegd een dialoog met elkaar aangaan. Een Garfield- -strip ligt over de Sixtijnse fres co's van Michelangelo Italian Graffity') en een Frans Hals- -achtige gravure over een struc tuur van tekstfragmenten ('Cha os - De Gouden Eeuw'). In een aantal gevallen reali seert Degens aldus krachtige schildërijen, maar vaak ook wringt er iets. Het feit dat bijna alles met de hand geschilderd wordt en niet, bijvoorbeeld, ge zeefdrukt, levert frictie op lus sen het persoonlijke en het on persoonlijke. Juist door de virtu oze manier waarop de collages ingeschilderd zijn, ontstaat het verlangen naar meer persoonlij ke schilderijen - een behoefte die jammer genoeg alleen wordt ingelost op het geringe aantal plekken waar Degens zichzelf een iets klassiekere, naturalisti sche toets toestaat, zoals in de opzichtige cartouches uit de se rie 'Meer over trappen'. De storingen in het beeld wa ren misschien minder hinderlijk geweest wanneer de schilderij en een duidelijker kader hadden gehad. Het ontbreken daarvan maakt de bedoeling van de schilderijen niet goed aflees baar. Het resultaat is een serie arbeidsintensieve doeken die wel degelijk boeien als decora tie, maar nog niet voldoende als inhoudelijke stellingname. Podiumkunsten miljoenen tekort Fonds voor de Po diumkunsten komt voor het ko mend seizoen 12 miljoen gul den tekort. Het fonds had voor deze periode eigenlijk 20 mil joen gulden voor Incidentele produkties nodig. Omdat het maar acht miljoen gulden te verdelen had, kon het slechts 94 van de 189 als positief beoor deelde subsidievragen honord-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23