'Accordeon en cello zijn geen blije instrumenten' 'Ik ben geen scherpslijper' J Entree Pinkpopfestival omhoog Cultuur&Kunst Stedelijk Museum als naargeestig kantoor Nieuwe technieken zoeken innovatieve ondernemers. Het Innovatiecentrum Den Haag weet er het fijne van. DINSDAG 2 FEBRUAR11993 Zangcursus bij Streekmuziekschool leiden De Streekmuziekschool Leiden Omstreken begint bin nenkort met een aantal korte cursussen zang. Er is cursus zang vorming voor hen die nog nooit buiten de deur hebben gezon gen en een vervolgcursus hierop. In een andere cursus kunnen liefhebbers zich bekwamen in de close harmony'. Voor meer in formatie of opgave: tel. 071 -141041 Concert Maurane in Den Haag den haag De Franse chansonnière Maurane, die in haar vader land regelmatig in de hitparade staat, treedt op 7 februari voor het eerst in Nederland op. De 32-jarige zangeres doet dat in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Veiling kunst van gehandicapten Amsterdam Studenten van de Hogeschool Haarlem hebben als afstudeerproject gekozen voor een tentoonstelling, gevolgd door een veiling van kunst, gemaakt door verstandelijk gehandicap ten. De richtprijzen van de ongeveer 75 werken variëren van 150 tot 2.000 gulden. De baten van de veiling komen ten goede aan instituten die zich inzetten voor de promotie van kunst door verstandelijk gehandicapten. De tentoonstelling vindt van 4 tot en met 6 februari plaats in de Beurs van Berlage in Amsterdam. De veiling is zaterdagavond. Nieuwe cursussen bij het LAK leiden Het LAK begint binnenkort weer met e creatieve cursussen. Bekend zijn de cursussen basistoneel, teke nen, schilderen en zang. Dit jaar zijn er ook cursussen op het ge bied van scènestudies, fysiek theater, komedie, flamenco, musi cal en showdansen. Verder kan men zich onder meer bekwamen in het modelschilderen, zeefdrukken, zang voor lichte muziek, opera en essayschrijven. De inschrijvingen voor alle cursussen vindt plaats op dinsdag 9 en woensdag 10 februari van 19.00 tot 20.30 uur in het LAK, Cleveringaplaats 1 te Leiden. Een cursus boekje is gratis verkrijgbaar bij het LAK (tel: 071-124890). Finalisten Davina van Wely-concours den haag Vier violisten zijn doorgedrongen tot de finale van het Davina van Wely-concours in Den Haag: Ingrid van Dingstee (17) uit Spaarndam, David van Dijk (16) uit Barendrecht, Cordu- la Merks (15) uit Tilburg en Nienke Teuben (17) uit Eindhoven. Het concours - een 'samenvoeging' van de Iordens Viooldagen en het Oskar Back Vioolconcours - is bestemd voor jonge violis ten van 14 tot en met 17 jaar. De vier finalisten gaan de eindstrijd aan op 6 februari, op dezelfde plaats, om twee uur 's middags. Concert van Sade in Ahoy' Rotterdam Sade geeft op maandag 26 april een concert in Ahoy'. Het is de laatste jaren betrekkelijk stil geweest rond Sade, zo is het meer dan vijf jaar geleden dat ze met haar band voor een concert in Ne derland was. De Britse zange res van Afrikaanse komaf maakte vorig jaar haar come back met het album 'Love De- luxe'. Organisator Mojo Con certs heeft er alle vertrouwen in dat, ondanks Sade's beperk te hitgevoeligheid op dit mo ment, het sportpaleis toch zal vollopen. De kaartverkoop voor het eenmalige concert begint op zaterdag 13 februari bij de bekende adressen. Balletdanser Michel Renault overleden parus De Franse balletdanser Michel Renault, die jarenlang de mannelijke ster van de Opera van Parijs was, is vrijdag op 65-ja- rige leeftijd overleden aan de gevolgen van hepatitis. Renault, die begon te dansen toen hij 5 was, werd op 18-jarige leeftijd eerste danser bij de Parijse Opera. De meeste faam bezorgden hem de balletten Romeo en Julia en Giselle van choreograaf Ser ge Lifar, waarin hij de hoofdrollen danste. Kort na de eerste toer- nee van de Opera door de Sovjetunie, in 1958, verliet Renault het gezelschap, om zijn carriere op podia overal ter wereld voort te zetten. In 1972 keerde hij terug naar de Parijse Opera, waar hij tot zijn pensionering in 1987 tientallen dansers opleidde. •y 'Het grote archief in acht museumzalen De ruimtes zijn naargeestig, be dompt, schaars verlicht door een spaarzaam peertje en voor al verveloos. Er ligt rommel op de smerige vloer, de stoeltjes zijn kapot en bovendien is het koud. Het is een verlaten, troos teloos kantoor. Vol met bu reau's en loketten; een bijzon der onaangenaam oord om te toeven. Toch bevinden deze ruimtes zich op één van de mooiste plekken van Amsterdam; in het Stedelijk Museum. Want daar heeft de Russische kunstenaar Illya Kabakov (1933) in acht za len de installatie 'Het grote ar chief gemaakt. De tentoonstel ling, die tot en met 28 maart duurt, is de laatste van Stedelijk Museum-directeur Wim Bee- 'Het grote archief is een metafoor voor de dolgedraaide bureaucratie. Op de bureau's liggen formulieren die de be zoekers moeten invullen. Het zijn de vragen van de maat schappij die de Sovjetburger da gelijks moet beantwoorden. Het idee voor deze installatie kreeg de kunstenaar ongeveer vijf jaar geleden toen hij voor het eerst het westen bezocht. Hij werd geconfronteerd met een keur Het melancholieke chansondebuut van Marie-Laure Béraud Het misverstand is te aardig om onvermeld te laten. Is 'Les Immortelles', de single van de Belgisch-Franse zan geres Marie-Laure Béraud, geïnspireerd door Simone de Beauvoirs boek 'Niemand is onsterfelijk'? Het leek me zo'n leuke vraag. Als binnenkomer. Mis, mis, helemaal mis. 'Les Immortelles' zijn droogbloemen, zegt de zange res. hoort, dan lijkt er weer geen ontkomen aan. Ze is begin dertig, maar de wereld heeft nog nooit van haar gehoord. Dus besloot haar pla tenmaatschappij om de zange res op een stijlvolle wijze te 'lanceren', zoals dat in showter men heet. Journalisten en ande re relaties kregen bij de cd niet het gebruikelijke gestencilde biografietje meegestuurd, maar een mooi vormgegeven boekje met naast alle chansonteksten een vijftiental foto's van Marie- Laure. Vage en in zekere zin tijdloze foto's, waarop de zan geres nooit lacht, maar vooral melancholiek in de verte staart. Melodieus Het wordt nergens in het boekje of op de cd expliciet vermeld, maar Marie-Laure Béraud is de vriendin van de Belgische zan ger/charmeur Arno Hintjens. amsterdam peter 8ruyn Toch verwees alles in het liedje naar de roman van De Beau- voir: De hoofdpersoon in het chanson die altijd wanhopig verlangt naar dat wat er niet is, zoals veel personages in het boek van De Beauvoir jaloers zijn op haar onsterfelijke ro manfiguur. Marie-Laure Béraud schudt haar hoofd. „Het is ge woon een melancholiek chanson tegen een decor van droogbloemen. Een decor als een schilderij van Van Don gen." Waarom moet er bij een Franse zangeres toch altijd zo snel naar literatuur gerefereerd worden? Of naar schilderkunst? Moeten Franse chansons dan altijd meer dan zomaar pop liedjes zijn? Inderdaad. Als je 'TURbigo 12-12', het debuutal bum van Marie-Laure Béraud Dat verklaart niet alleen het meespelen van een aantal van Arno's vaste muzikanten op het album, maar ook de muzikale stijl. Chansons, Lieder, Europe se blues. Als kind ambieerde ze nooit een muzikale carrière, vertelt ze. Duitse moeder. Fran se vader. Geboren in Lyon. In tellectueel middleclass-milieu. Via Parijs belandde ze in Brus sel. Geschreven heeft ze altijd, maar dan vooral brieven. Geen liedjes. In welke muzikale tradi tie ze zichzelf graag geplaatst ziet? Als het maar melodieus is, dat is het enige..." Het best laten haér liedjes zich omschrijven als chansons, waarvoor zijzelf de teksten schreef en de melodie aan an deren overliet. Veel accordeon. Veel melancholie - wéér dat woord - ook in de teksten, die stuk voor stuk verhaaltjes zijn. Stukjes filmscenario vol liefde en wanhoop, waarbij de beel den aan het oog voorbij trek ken. „De keuze van de instru menten is heel belangrijk voor de atmosfeer. Accordeon en cel lo zijn geen blije instrumenten." Soms dreigt het allemaal een beetje kitscherig veel 'goede smaak' te worden, maar dan is er toch weer die verrassende wending. Zoals dat mooie oude chanson 'Sans Lendemain' van M. Vocaire of de subtiele jazzy blues 'As the years go passing by'" Cryptische titel „Ik probeer nooit geforceerd te schrijven. Het gevoel moet van zelf komen. Zoals ik leef, zo schrijf ik ook. Daarom ben ik niet bang als ik een tijdlang geen ideeën heb. Op een gege ven moment komen er wel weer twee of drie teksten. Ik wil dat mijn teksten verhaaltjes zijn. Daar hou ik van. Tegenwoordig worden er in popliedjes nog maar zo weinig verhalen ver teld." Alles bij Marie-Laure moet verhalen vertellen. Of minstens een deel van een verhaal. Zoals de cryptische titel van haar cd: 'TURbigo 12-12'. „Het is een straat in Parijs, waar ik lang ge woond heb", zegt ze. „En het is een oud telefoonnummer, uit de tijd dat je aan de telefoniste ook nog de naam van de wijk moest opgeven." De rest van de film mag de luisteraar zelf ver- Marie-Laure Béraud: „Gewoon een decor van droogbloemen." Hermans terug in Amsterdam amsterdam anp De schrijver Willem Frederik Hermans voelt zich weer wel kom in Amsterdam. Tijdens een bijeenkomst maandag in het Amstelhotel in Amsterdam, waar de schrijver was uitgeno digd ter gelegenheid van de pre sentatie van het door hem ge schreven Boekenweekgeschenk, verklaarde Hermans dat hij een spons heeft gehaald over de ge beurtenissen van de afgelopen jaren. Hij doelde daarmee op het besluit van de gemeente Amsterdam dat Hermans in 1987 tot persona non grata had verklaard, omdat hij de culture le boycot tegen Zuid-Afrika had Boekenweekgeschenk, getiteld 'In de mist van het schimmenrijk, fragmenten uit het oorlogsdagboek van de stu dent Karei K.', verschijnt in een recordoplage van 582.000 exemplaren. De Boekenweek is van 10 tot en met 20 maart 1993. Onlangs verklaarde Hermans nog dat hij de hoofdstad uitslui tend wilde bezoeken na een of ficieel excuus van de gemeente. Die officiële verontschuldiging heeft hij niet gekregen. Wel ont ving hij afgelopen vrijdag een brief van burgemeester Van Thijn van Amsterdam, waarin deze duidelijk schrijft dat Her mans „zeer welkom" is in Am sterdam. „U behoort tot de grootste schrijvers van deze tijd. Natuurlijk is het een grote eer voor onze stad als u van tijd tot tijd ons culturele leven met uw aanwezigheid opluistert", aldus de brief. Hermans typeerde de brief maandag als „vrij sympathiek" maar ook „niet bepaald chic en deftig". Hoewel het gemeente bestuur met geen woord rept over excuses voor het gebeurde, beschouwt Hermans de zaak toch als afgedaan. ,,U ziet dat ik geen scherpslijper ben", zo lichtte hij zijn besluit toe. „Ik ben eigenlijk een vriendelijk vredelievend mens en ben blij dat het is afgelopen." De bijeenkomst was kort voor aanvang in verband met Her mans' komst verplaatst van de Schrijver Willem Frederik Hermans aan het woord tijdens de bijeenkomst i: genheid van de presentatie van het boekenweekgeschenk. Amstelkerk naar het Amstelho- treden in De Balie in Amster- tel. CPNB-directeur Henk Krai- dam werd enige jaren geleden ma vertelde dat daartoe in over- verstoord door een (valse) bom- leg met de politie was besloten melding. De Nederlandse in verband met de veiligheid en schrijver zei zich in het Amstel- uit angst voor een mogelijke hotel zeker veilig te voelen, bommmelding. „want ik heb hier een legioen Hermans' laatste officiële op- mensen om me heen om me te beschermen. Daarna ga ik weer snel naar huis". Hermans woont de laatste jaren in Brus sel. Biografieën Her in bij het thema van de 58ste Boeken week: 'Het leven geschreven. Dagboeken, brieven en biogra fieën'. Dat thema is volgens Kraima gekozen om de stijgen de belangstelling voor het genre te onderstrepen. De CPNB heeft het thema ook gekozen, omdat de samenstellers van egodocu menten aanmoediging verdie- Naast het Boekenweekge schenk verschijnt een essay, ge titeld 'Mijn leven zijn leven' dal werd geschreven door Martin van Amerongen. De oplage is 46.000 exemplaren. Daarin be handelt Van Amerongen de ver schillende soorten van biografi sche boeken, waaronder de autobiografie. „Die zijn meestel getiteld 'mijn leven' en moeten doorgaans met een korreltje zout worden gelezen. Nog nooit werd een boek 'Mijn falikant mislukte leven' genoemd", al dus Van Amerongen. Tijdens de bijeenkomst liet CPNB-directeur Kraima ook nog weten dat het goed gaat met de verkoop van literaire boeken. Het aantal verkochte li teraire titels is de afgelopen vijf jaar gestegen. Ruim één op de drie leesboeken die worden ge kocht is een literair boek, zo blijkt uit cijfers van de Stichting Speurwerk. De Boekenweek wordt dins dagavond 9 maart in de Stads schouwburg in Amsterdam feestelijk geopend door Paul Haenen. aan mooie objecten; voorwer pen die functioneren en zinvol zijn. Choquerend vond hij ech ter de (schone) ruimtes. Elke plek, of het nou een luchthaven, een museum of een postkan toor betrof, was eender. De situatie in het westen was (en is) volstrekt tegengesteld aan die van zijn eigen land. Ob jecten zijn er lelijk, vies en wer ken meestal niet. Bovendien heeft iedere ruimte een eigen atmosfeer die iedere Sovjetbur ger volgens Kabakov ook 'voelt'. In het Stedelijk is het vooral de sfeer van een bureaucratische maatschappij die Kabakov heeft willen oproepen. 'Het grote ar chief is volgens Beeren dan ook niet zozeer een tentoonstelling, alswel een confrontatie van we relden. Kabakov mocht zijn archief maken in de zalen waar even daarvoor nog de kitcherige, glanzende porseleinen beelden van Jeff Koons waren opgesteld. Een extremere metamorfose van de zalen was niet mogelijk, aldus Beeren. Kabakov was eerder in het Stedelijk Museum toen hij deel nam aan de groepstentoonstel ling 'In de USSR en erbuiten' (1990). Ook deed hij mee aan de tentoonstelling 'Wanderlieder' uit 1991. celeen «gpd De bezoekers van het komende Pinkpopfes tival in Landgraaf zullen voor een groot deel moeten opdraaien voor de forse financiële schade die Buro Pinkpop heeft geleden, nu de gemeente een dubbelconcert van de Amerikaanse rockgroep Guns N' Roses heeft verboden. Voor het eerst in de bijna 25-jarige historie van Europa's oudste openluchtfestival wordt de prijs van een en treekaartje vrijwel zeker met 7,50 gulden verhoogd. De helft van die prijsverhoging is een di rect gevolg van het Guns N' Roses-echec. Dat heeft Pinkpop-directeur Jan Smeets be vestigd. Volgens Smeets wordt zijn organi satie door het plotselinge afblazen van het Guns N' Roses-concert geconfronteerd met een verlies van minstens drie ton. „Dat be drag zouden we namelijk hebben uitge spaard doordat we de kosten voor het (zelf de, red.) podium en andere infrastructuur over beide evenementen konden uitsme ren. Dat aanzienlijke prijsvoordeel valt nu dus helemaal weg. Maar ondertussen had den we dat geld wèl al in het Pinkpoppro gramma geïnvesteerd." Volgens de Pinkpop-baas zijn maatrege len om dat verlies op te vangen, onont koombaar. „Die conclusie is bijzonder spij tig, maar het kan gewoon niet anders. We zijn momenteel druk aan het studeren op de mogelijkheden die ons resten om die te genvaller te compenseren. De meest reële optie is dat we de entreeprijs met 7,50 gul den verhogen. Vergeleken met de meeste andere festivals, zijn en blijven we gelukkig nog altijd goedkoop." Kinderen kiezen mooiste boek Kinderen van 6 tot 16 jaar uit Leiden en omstreken kunnen zich vanaf vandaag inschrij ven voor de 'Nederlandse Kinderjury' in de Katwijkse bibliotheek. De kinderen hebben tot 31 mei de tijd om zoveel mogelijk te lezen en het mooiste boek uit te kie zen. Het doel van deze lan delijke actie is om kinderen te stimuleren meer boeken te lezen. Als extra stimulans krijgt iedere deelnemer een button en een deurhanger en maakt kans op een van de 1000 boekenbonnen. De uit slag van de Nederlandse Kin derjury wordt 19 juni bekend gemaakt in een speciaal tele visieprogramma van de VARA. De Russische kunstenaar Ilya Kabakov tijdens de inrichting van zijn tentoonstelling 'Het Grote Archief. foto cor mulder Denkt u wel eens over de mogelijkheden die nieuwe technologie voor uw bedrijf heeft? Neem dan contact V o v op met het Innovatiecentrum Den Haag. Dat geeft elke ondernemer in het midden- en kleinbedrijf objectief en praktisch advies over toepassingen van A T (nieuwe) technologie in produkten en produktieprocessen. Bel voor - gratis - advies en/of documentatie: 070-3795730.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21