Schandaaltje bij afscheid Beeren Warme klank winterconcert Politiegezelschap Leven en dood in het LAK Leids cabaret met negen deelnemers in voorronden Cultuur&Kunst Hollywood by night Basisbeurs kunstenaars Onderzoek echtheid Neil Young-cd amsterdam Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de echt heid van de compactdisc IThe Lost Tapes', die de platenfirma Blaricum CD Company (BCD) in december op de markt bracht, als zijnde oude opnames van de Canadese zanger Neil Young. Dat is gisteren besloten tijdens een kort geding dat de officiële vertegenwoordiger van Neil Young in Nederland, Warner Music, had aangespannen tegen BCD. Warner wilde via de rechter af dwingen dat de cd uit de handel wordt genomen omdat het een spook-cd zou zijn, die helemaal geen nummers van Neil Young bevat. BCD heeft inmiddels de uitgifte van de CD aan de handel gestaakt. Hoeveel exemplaren nog in de winkel liggen is niet be kend. Er zouden 10.000 CD's zijn verkocht. Anti-hoestwedstrijd Concertgebouw amsterdam Het Concertgebouw heeft 32 inzendingen ontvan gen voor een tekenwedstrijd in het kader van de anti-hoestcam- pagne onder concertbezoekers. Wim Schols (57) uit Heiloo werd winnaar met een cartoon van een woedende hoornist die zijn instrument omgekeerd op het hoofd van een hoester zet. Zijn te kening wordt afgedrukt op eën poster die in het gebouw komt te hangen. De jongste deelnemer, de 8-jarige Bas de Groot uit Zwa nenburg, bedacht een onrealistische maar wel heel originele op lossing voor het probleem: hij plaatste de concertbezoekers in glazen boxjes en zette hen een koptelefoon op. Linton Kwesi Johnson in LYC leiden Linton Kwesi Johnson (foto) is donderdag 4 februari te zien in het LVC aan de Breestraat 66 in Leiden. Johnson is een begrip op het gebied van de reggaepoëzie. Samen met o.a. Mu- tabaruka behoort hij tot de bekendste vertegenwoordigers van dit genre. In 1973 verscheen zijn eerste gedichtenbundel 'The Voices of the Living and the Dead'. Naast gedichtenbundels bracht Johnson ook een aantal cd's op de markt. In het LVC zal hij voordragen uit oud en nieuw werk, begeleid door een tapere corder. De avond wordt besloten met een 'dancehall-raggamuf- fin' swing, aldus het LVC. Het LVC is geopend vanaf 21.00 uur. Het optreden begint om 22.00 uur. ruygrok (chef) jan rijsdam saskia Directeur vertrekt na acht jaa r uit het Stedelijk Museum Directeur Wim Beeren zegt het Stedelijk Museum vaar wel, met op de valreep nog een klein schandaaltje. Door een lek in het dak liepen vijf schilderijen waterschade op. Het is een waardig saluut aan een directoraat, waarin de museumdirecteur werd achtervolgd door kwesties en strubbelingen. Beeren laat echter ook -de herinnering achter aan een serie prachtige exposities, die de geschie denis van Nederlands belangrijkste kunstinstituut verder hebben verrijkt. Wim Beeren: „Ik denk dat 'De Grote Utopie' ervoor zal zorgen, dat de kunstgeschiedenis voor een deel her schreven zal moeten worden." foto orad bouchakour ZATERDAG 30 JANUAR11993 leiden j De jury van het Leids Cabaret Festival heeft negen deelnemers gekozen, die aan de voorronden op 15 en 16 februari mogen meedoen. Na die voorronden i strijden vijf overgebleven halve finalisten op 18 februari om een I plaatsje in de finale. Deze is op 20 februari in de Leidse Expositie Leidse schilder verlengd leiden De expositie van gouaches, pas tels en tekeningen van de Leid se kunstenaar Paul Stikkelorum in het Haagse ministerie yan verkeer en waterstaat is ver lengd tot 31 maart. Het ministe rie, aan de Plesmanweg 1-6, is op werkdagen geopend tijdens kantooruren. De geheimen van de aquarelkunst leiden De Hortus Botanicus van de Leidse universiteit organiseert een cursus tekenen en aquarel leren op de vrijdagmiddag. Schriftelijke aanmeldingen moeten voor 12 februari binnen zijn bij de Hortus Botanicus, Nonnensteeg 3,2311VJ Leiden. Expositie over regenwoud i lisse In het Tuincentrum Overvecht, aan de Heereweg 346 in Lisse, is I vanaf 4 februari een expositie te zien van de schilder en bioloog Frans van Rijn. In zijn schilde rijen verwerkt Van Rijn indruk- I ken over het tropisch regen woud. De expositie is tot en met 24 februari te zien tijdens de I openingstijden van het tuincen trum. Verkoopexpositie Anton Heyboer alphen aan den run De Alphense meubelwinkel 'In Huis Co' heeft werken van de bekende schilder en graficus 1 Anton Heyboer in huis gehaald, i Heyboer, die vooral werkt met tekens en symbolen, exposeert vanaf 29 januari gevarieerd en vooral kleurig nieuw werk. De verkoopexpositie is geopend tij dens de normale winkeluren. Expositie Sylvia Mey noordwukerhout Schilderes Sylvia Mey exposeert' tot en met 12 maart schilderijen in Congres Center Leeuwen horst, Langelaan 3 in Noordwij- kerhout. Het congres Centrum is iedere dag open. Schouwburg. De jury zal dan uit drie finalisten de winnaar kie- Het Leids Cabaret Festival wordt dit jaar voor de vijftiende keer gehouden. Ter gelegenheid van dit lustrum is er op 21 fe bruari een cabaretfeest in de schouwburg waaraan alle oud finalisten meedoen. Ook ver schijnt een lustrum-cd. amsterdam robbert roos Goed en kwaad lagen in de af gelopen acht jaar soms heel dicht bij elkaar in het kunstpa- leisje aan de Paulus Potter straat. Hoe zal Wim Beeren als directeur herinnerd worden? Of willen worden? Het werkelijke antwoord hierop valt pas over een jaar of tien te geven, als de jaren tachtig en negentig defini tief zijn bijgeschreven in de kunstgeschiedenis en Rudi Fuchs zijn visie op het Stedelijk Museum heeft kunnen geven. Pas dan kan de balans van acht jaar Wim Beeren worden opge maakt. Voorlopig valt slechts een eerste analyse te geven. Beeren trad aan als directeur in 1985, na een onverkwikkelij ke tweestrijd met Rudi Fuchs. Elke tentoonstelling opnieuw moest Beeren bewijzen dat hij geen tussenpaus was. Tegen standers lagen op de loer om een eventueel iets zwakkere presentatie meteen neer te sa belen en te zeggen 'zie je wel!'. Hetzelfde gold voor de aanko pen. In het geval van de aankopen werd nogal eens de prijs aange grepen om kritiek te leveren. Het schilderij 'Large Flowers' van Andy Warhol kostte in 1986 bijvoorbeeld 750.000 gulden. Te veel vonden sommigen, maar nog geen jaar later overleed de kunstenaar en schoten de prij zen omhoog. Veel kritiek oogst te ook de aankoop van het beeld 'Ushering in Banality' van Jeff Koons. Het museum betaal de hiervoor 250.000 gulden. Koons werd afgedaan als een geldklopper en Wim Beeren werd impulsief gedrag verwe ten. Maar bij de tentoonstelling van de Amerikaan dit najaar in het Stedelijk bleek het 'varken' (zoals het is gaan heten) één van de beste werken uit het oeuvre te zijn. Een aankoop die daarentegen veel respect kreeg, was het schilderij 'Compositie met twee lijnen' van Piet Mondriaan. Het dreigde naar het buitenland te verdwijnen, omdat de gemeen te Hilversum er vanaf wilde. Beeren zette een grote campag ne op touw en besteedde vrijwel zijn hele aankoopbudget voor dat jaar aan het schilderij. Eén miljoen gulden kostte het, maar daarmee kon het wel blijven hangen waar het hoorde: in het Stedelijk Museum. Actualiteit Wim Beeren heeft tijdens zijn directoraat aangetoond steeds in contact te willen staan met de actualiteit. Hij organiseerde grote tentoonstellingen met jonge kunstenaars uit Neder land, New York en met jonge Russen. Daarnaast maakte Bee ren verschillende solo's met ac tuele kunstenaars, zoals Keith Haring, Jeff Koons en Nederlan ders als Gerald van der Kaap, Rob Birza, Mare Mulders en Fortuyn/O'Brien. Vooral met de grote tentoonstellingen heeft Beeren geprobeerd nieuwe ter reinen te ontginnen, door een kijkje te nemen buiten de ge vestigde kunstorde van de wes terse wereld. Naast verkennende tentoon stellingen heeft Wim Beeren een aantal grote namen ge bracht (Oscar Schlemmer, Frank Stella, Anselm Kiefer, Sig- mar Polke, Jannis Kounellis) en kunsthistorische tentoonstellin gen georganiseerd (Malevich, De Grote Utopie en binnenkort Tatlin). Opvallend is dat de ten toonstellingen in de laatste ca tegorie alle handelen over de Russische Avantgarde uit het begin van deze eeuw. Wim Bee ren: „Ik denk dat De Grote Uto pie ervoor zal zorgen, dat de kunstgeschiedenis voor een deel herschreven zal moeten beeldende kunst recensie irene van beveren Expositie: schilderijen van Feikje Oud en Natascha van Nooijen Kooi) Gezien LAK- galerie, Cleveringaplaats 1, Leiden, tot 13/2. ma. t/m vr. 10-22 uur. zo. 14-17 Zonder zich te storen aan het 'Pietje Precies' van zijn vrien den hangt een student een kunstwerk recht, want hij haat schilderijen die scheef hangen. En dat wil nog wel eens gebeu ren in de wandelgangen van het LAK. waardoor zich vrijwel da gelijks honderden passanten tussen muur en medemens wringen op weg naar college, kantine of toilet. Het voor het moment gered de doek is van Feikje Oud. Haar werk bestaat uit zorgvuldig ge schilderde, vertikale banen van wisselende breedte en kleur, waarop vormen en lijnen zijn aangebracht. In het LAK-foIder- tje staat dat Oud uiting heeft willen geven aan het idee van leven als een voortdurende stroom van beweging. Wie het LAK vanaf het Pater straatje betreedt en nog niet in de dwarsgang verderop heeft gekeken, kan niet anders dan beamen dat zij daar, wat betreft het bewegingsaspect, in is ge slaagd. Het stroomt en vloeit op die doeken. Behalve de dragers waarop grote vlekken uiteen lij ken te waaieren, respectievelijk vanaf druipen, doet de compo sitie waarop drie kronkelige worden. Tot nu toe hebben die Russen er nogal buiten gestaan, maar de tijd verandert en ik ben daar op ingesprongen." Beeren neeft twee markante tentoonstellingen gemaakt, waarop heel nadrukkelijk zijn stempel rust: 'Energieën' uit 1990 en 'Wanderlieder' uit 1991/92. 'Energieën' was een intrigerende wandeltocht door de normaal gesproken ver trouwde zalen van het museum, die door de ingrepen van de kunstenaars een volkomen an dere uitstraling hadden gekre gen. Bamett Newman Zoals de benoemingsstrijd met Rudi Fuchs zijn schaduw voor uitwierp over het directoraat van Wim Beeren, zo heeft de 'Affaire Newman' evenzeer de regeerperiode van Beeren be paald. In 1986 werd het monu mentale schilderij 'Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III' aan flarden gesneden. Voor het 'le ven' van het doek werd ge vreesd. De Amerikaan Daniel Goldreyer kreeg de restauratie- opdracht. Beeren heeft het resultaat tot op het laatste moment verde digd. „Ik vind het restaureren op zich de moeite waard om op al zijn aspecten te bekijken. Ik ben van mening, dat het in dit geval heel duidelijk was, dat je had te kiezen tussen verschil lende technieken en opvattin gen. Je kunt naderhand mis schien wel ergens een boekje vinden, waarin staat dat Gol dreyer niet helemaal koosjer was, maar ik heb bijvoorbeeld gesproken met de directeur van het MOMA, die had hem gere geld in zijn bedrijf gehad. Dat is toch een gezaghebbend ie mand. Dat is alsof je hier naar het Rijksmuseum gaat om iets te vragen over het restaureren van 17de eeuwse kunst." zwarte lijnen evenwijdig aan el kaar over groene banen zijn aangebracht, denken aan de be kende versregels van Marsman: „Denkend aan Holland zie ik brede rivieren traag door onein dig laagland gaan." In de dwarsgang repeteren letters, poesprofielen en amoe- be-achtige vormpjes op de ver tikaal gestreepte doeken. Met wat goede wil is het bewegings concept uit deze herhaling te distilleren, maar het meest doen de composities denken aan stof- en behangmotieven. Zo kleurrijk als het abstracte werk van Oud, zo sober is het fi guratieve van haar mede-expo- sante Natascha van Nooijen Kooij die gestileerde menselijke figuren heeft geschilderd in zwart-, wit- en grijstonen. Op de doeken heeft zij kleine stuk jes beschilderde stof geplakt. De sombere kleurstellingen en de kwetsbare gestalten geven de doeken een negatieve lading: dood, pijn en verdriet lijken te zijn verbeeld. Maar volgens het LAK-foldertje moet dat anders worden gezien. Zwart staat niet voor de dood, maar voor het le ven. Wit is de kleur van de dood en behalve de dood worden ook geboorte en leven zichtbaar ge maakt. Van Nooijen Kooij geeft dus een eigentijdse bewerking van het oude Vanitasmotief: de vergankelijkheid van het leven, want zelfs het kind dat zij uit beeldt, doet al denken aan de dood. den haag Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen brengt van 18 tot en met 21 februari de wervelende show 'Hollywood by Night' op de planken va Den Haag. Het repertoire bestaat uit songs van beroemde Hollywoodfilms als 'Singin' in the Rain', 'Cabaret', The Wizard of Oz', 'Mary Poppins' voorstelling zijn tot 15 februari verkrijgbaar bij K&O, Oude Vest 45, Leiden. i de Koninklijke Schouwburg in i 'Funny Girl'. Kaarten voor deze foto marleen peters De brassband trad voor het laatst op on der de huidige naam. Als gevolg van al lerlei reorganisaties binnen Rijks- en ge meentepolitiekorpsen zal het Leidsch Politie Muziek Gezelschap ook verande ren en verder gaan onder de naam Poli tieband Hollands Midden. Hiermee gaat weliswaar het stadse karakter verloren, maar het orkest hoopt nu op meer in stroom uit de regio waarmee continuïteit in de bezetting en daarmee kwaliteit van de muziek beter gewaarborgd blijft. Gisteravond had de band haar jaarlijks winterconcert in de Stadsgehoorzaal. Het LPMG valt vooral op door de uitge balanceerde klank in de kópersectie. Een brassband klinkt per definitie warm om dat er geen trompetten in het orkest meespelen. Hierdoor ontbreekt het schetterende geluid, zoals dat bijvoor beeld te horen is in fanfare- en harmo niekorpsen. Met gevoel voor nuance weet de dirigent om te gaan met het ko per in de band. Soms is het krachtige dy namiek, dan weer ingetogen soberheid waarmee aan de muzikale intensiteit van de klank vorm wordt gegeven. Zeker ge zien het niveau van de stukken, de band heeft het zich bepaald niet makkelijk ge maakt, is dit een knappe prestatie. Over het algemeen komt het LPMG het best tot zijn recht in composities waarbij het tempo niet te hoog ligt. In de snellere stukken ontbreekt het aan ritmi sche verfijning. Drums en overig orkest zitten niet altijd op één lijn, waardoor het tempo nogal eens wankelt. Ook on breekt het bij de inzetten aan de nodi§ exactheid. Bij ieder nieuw gedeelte lijl het orkest enkele maten nodig te hebben om op hetzelfde spoor te komen. Me extra aandacht hiervoor zal de muziek op een kwalitatief nog hoger plan ko men. Speciale vermelding verdient de gast solist Gunnar Graafmans. In een aantal werken legt hij grote virtuositeit aan de dag op marimba en pauken. Een goede keus om deze muzikant voor dit concert aan het orkest toe te voegen. den haag gpd Minister d'Ancona (WVC) en staatssecretaris Ter Veld (sociale zaken) willen 33 miljoen gulden in een fonds stoppen waaruit basisbeurzen kunnen worden verstrekt aan kunstenaars die nu in de bijstand zitten. De bewindslieden hebben dit voorstel aan de ministerraad voorgelegd. Met het fonds kunnen 1500 kun stenaars worden onderhouden. Beide bewindslieden achten zo'n fonds nodig nu met ingang van 1 juli de nieuwe bijstandswet van kracht wordt. Die heeit tot gevolg dat de ongeveer zesduizend kunstenaars die nu een gehele of gedeeltelijke bijstandsuitkering ontvangen, net als ie' dere andere bijstandgerechtigde op zoek dienen te gaan naar werk. Op het ogenblik hebben nogal wat gemeenten aparte rege lingen voor kunstenaars. In het voorstel van d'Ancona en Ter Veld wordt het nieuwe fonds ondergebracht bij het Fonds voor de Beeldende Kunsten, dat jaarlijks beslist welke kunstenaars voor een beurs in aanmerking komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17