Kwartet maakt Ben Johnson-start Voorschotens ensemble speelt Van Wassenaer Zingende pruik is nog niet versleten Cultuur&Kunst Nederlandse films niet op hitlijsten Opera via 250 microfoons Oerknallen in 'Bianca' VRIJDAG 29 JANUAR11993 redactie annemiek ruygrok (chef) saskiastoeunca Medewerkers van de drie be langrijkste Nederlandse filmbla den hebben hun favoriete films uit 1992 gekozen. De lijsten van SKOOP, Skrien en de Filmkrant laten grote verschillen zien maar hebben gemeen dat er geen Nederlandse produkties op voorkomen. De critici hebben daarmee het grootste bioscoopsucces van het afgelopen jaar, de Ne derlandse komedie Flodder in Amerika, volledig genegeerd. Ook de bioscoophit Basic In stinct van de Nederlandse regis seur Paul Verhoeven scoort niet hoog: bij de critici van Skrien staat de Amerikaanse erotische thriller op de negende plaats, bij die van SKOOP op de zevende. Het hoogst genoteerd is de western Unforgiven van en met Clint Eastwood, die door de cri tici van de Filmkrant werd uit geroepen tot beste film van het afgelopen jaar. De Filmkrant laat Unforgiven volgen door door Raise the Red Lantern, van de Chinese filmmaker Zhang Yi mou, en door II Ladro di Bam bini van de Italiaan Gianni Amelio. Hoge ogen gooide ook Van Gogh van de Franse regisseur Maurice Pialat (Skrien eerste, Filmkrant zesde en SKOOP achtste plaats). Tweede en der de op de Skrien-lijst staan de Franse produktie Les Amants du Pont Neuf van Leon Carax en A Idade Major van de Por tugese cineaste Teresa Villaver- de. De lijst van SKOOP wordt aangevoerd door het Kennedy- drama JFK van Oliver Stone. beeldende kunst recensie ben wagemaker Expositie: Nancy van Overveldt, Athinais Xenou en Truus Oele-Apon Te zien t/m 21 februari in Galene 'Bianca in het Kloos ter". Kerkstraat 32. Wassenaar Openings tijden za 12 00 - 17 00 uur. vr en zo 14.00-17.00 uur Ritme, ruimte en beweging, het zijn de woorden die de kern aangeven van het werk van Nancy van Overveldt. Met twee vrouwelijke collega's, de Griekse Athinais Xenou en Truus Oele- Apon, exposeert zij in Galerie 'Bianca in het Klooster' in Was senaar. Van Overveldt wordt ge fascineerd door de natuur in de omgeving van het IJsselmeer. Met een penseeltechniek die aan het pointillisme doet den ken veranderen ronde, spiraal vormige strukturen in scherpe, kantige figuren. Wolken en wa ter, silhouetten van vogels lijken als vanzelf vanuit het centrum van haar doeken te ontstaan. Het zijn explosies, oerknallen van vooral blauw, rood en groen die zwanen, aalscholvers en kie kendieven doen vliegen en ei genzinnig geschilderae paarden laten galopperen. De fantasie vervormt de wer kelijkheid met vreugde. Uit het polderlandschap stijgen draken, wolkenrijders en wat het ook moge zijn zelfs zonnetoete- raars op. Licht en donker wisse len elkaar af in stormachtige herfstluchten boven het nabij gelegen Amsterdam, de schuimkoppen van de getemde Zuiderzee spatten op. vervor men zich andermaal tot levende organismen die in ritmische rei zen over het schilderslinnen trekken. Is Nancy van Overveldt de schilderes van de voortdurende verandering, van geheel andere orde is het werk van Athinais Xenou. De torso's in haar ob- jekten verraden de invloed van classicisme, zij het dal er op speelse wijze mee is omgegaan. Goed voorbeeld hiervan is een op een reliëf (voorover) buigen de Corintische zuil. Het werk van Xenou is op een of andere manier muzikaal te noemen. Dat wordt, behalve door de vormtaal van haar werk, wel licht mede veroorzaakt door het herhaald gebruik van perspex buismateriaal dat, zoals door Xenou gevormd, een sterke as sociatie oproept met muziekin strumenten, in het bijzonder de panfluit. Ook de harp is in meerdere objekten te herken nen. Xenou heeft in al haar werk een duidelijke voorkeur voor het gebruik van hout, papier, gips en kunststoffen als acryl en het al genoemde perspex. In een van de objekten is kant ge wikkeld rond sterk gestileerde vrouwenkoppen. Van de drie exposerende dames is Truus Oele-Apon het minst preten tieus. De bescheiden aquarellen en gouaches worden door de organiserende Vereniging van Wassenaarse Beeldende Kun stenaars (VWBK) als surrealis tisch omschreven. Met uitzon dering van een olieverfschilderij ligt een verwijzing naar de naïe ve schilderkunst eerder voor de hand: een genre waarbinnen het werk van Oele-Apon de toets der kritiek zeker kan door- Zondag concert in Ambachts- en Baljuwhuis voorschoten wilfred simons ,,De Engelsen in de tijd van Shakespeare noemden orkest jes van gelijksoortige instru menten een 'consort'. De meeste consorts bestonden uit strijkinstrumenten. Als er dan nog andere instrumenten bij kwamen, zoals bijvoorbeeld blaasinstrumenten, dan noem den de Shakespearianen zo'n orkestje een 'broken consort'. Wij noemen onszelf The (Bro ken) Consort, omdat wij in wis selende samenstelingen spelen soms mét blaasinstrumen ten, soms ook zonder." Aan het woord is Voorscho tenaar N. van Schouwenburg. Hij is lid en woordvoerder van het nieuw opgerichte baroken- semble, dat zijn basis heeft in Voorschoten: „Onze leden ko men uit de Leidse regio, maar ook uit Amsterdam, Gouda, Voorburg en Den Haag. Eén lid komt zelfs uit Almere." Op zondag 31 januari om 12.30 uur is The (Broken) Consort voor het eerst in de Leidse re gio te beluisteren, als het en semble optreedt in het Am bachts- en Baljuwhuis aan de Voorschotense Voorstraat. Op het programma staat een grote verrassing: een pas-ont dekte fluitsonate van Unico Wilhelm. Graaf van Wassenaer (1692-1766). Van Schouwen burg zegt: „Vorig jaar zijn drie fluitsonates van hem ontdekt in de Universitatsbibiothekxan het Oostduitse Rostock. Hij schreef ze omstreeks 1715. In middels zijn ze uitgegeven en we hebben ze meteen aange schaft. In het Ambachts- en Baljuwhuis voeren we alleen deel drie uit." Muziekvrienden The (Broken) Consort is ont staan uit een groepje 'muziek vrienden', zoals Van Schou wenburg het no'emt: „Sommi ge leden vonden een huiscon certje hier of daar wel genoeg. Maar als je het daarbij laat, heb je nooit een stok achter de deur om werkelijk een presta tie te leveren. Bovendien willen we ook niet altijd hetzelfde spelen. Met twee optredens in een jaar zijn we min of meer gedwongen om regelmatig nieuw repertoire te zoeken." Van Schouwenburg zegt dat het ensemble vooral stukken zoekt uit de tijd van de Renais sance en de Barok: „Zeg maar van 1600 tot 1800, Mozart kan ook nog." Die keuze heeft niet alleen te maken met de voor liefde van de amateurmusici, maar ook met de beperkingen van het instrumentarium. Toch kan volgens hem met een be zetting van viool, altviool, ho bo, blokfluit, clavecimbcl, cello en fagot verrassend veel: „We kunnen het Vierde Branden burg Concert van Bach uitvoe ren en Handel heeft van zijn Watermusic een suite gemaakt die voor ons ook heel geschikt is." In het Ambacht- en Bal juwhuis houdt The (Broken) Consort het voorlopig op een programma met werken van J.C. Pepusch, J.P. Sweelinck, M. Uccelini, G.P. Telemann en J.J. Fux, naast de al genoemde fluitsonate van Van Wassenaer. The Broken Consort wordt gedirigeerd door de Ameri kaanse claveciniste en organis- te Jane Eston. Van Schouwen burg is heel blij met haar me dewerking: „Ze heeft gestu deerd aan de universiteit van Berkeley in Californië en bij Ton Koopman. Ze kent ontzet tend veel muziek." Hermans eist 20.000 gulden Amsterdam W.F. Hermans eist van uitgever C.J. Aarts en redac teur Toon Luiken 20.000 gulden schadevergoeding voor de pu- blikatie en verspreiding van de WFH-verzameUcrant en de 'roof druk' 'Pang, De Oorlogsjaren'. Hermans advocaat zal deze eis woensdag op tafel leggen tijderls een kort geding voor de Am sterdamse rechtbank. Het kort geding volgt op de afwijzing van een schikJdngsvoorstel van 5000 gulden eerder deze week. De auteur is verontwaardigd over de publikatie zonder zijn toe- stejnming. Nederlandse hardcore in "t Stathuys leiden In jongerencentrum 't Stathuys, aan de Breestraat 19. treden morgenavond twee Nederlandse hardcore-bands, Naam en Barney, op. De twee Hilversumse formaties maken gebruik van eikaars muzikanten en deinzen niet terug voor het brengen van persiflages van bekende hardcore-bands. 't Stathuys is open vanaf 21.00 uur. De eerste band begint om 23.00 uur. Voorverkoop Guns 'N Roses uitgesteld Hilversum De voorverkoop van het concert dat Guns 'N Roses in juni in Nederland geeft is een week uitgesteld. In plaats vanaf morgen zijn de toegangskaarten vanaf zaterdag 6 februari te koop. Ook de locatie van het concert is gewijzigd. De band heeft Landgraaf verruild voor de Goffertweide in Nijmegen. Er wordt bovendien een extra concert gegeven op 6 juni. Het eerste optre den vindt op 5 juni plaats. Singer Museum krijgt schilderij laren. Het Singer Museum in Laren heeft een olieverfschilderij van Jan Sluijters (1881-1957) gekregen. Het doek. 'Largo II', is vorige maand voor 115.000 gulden bij Christie's in Amsterdam geveild. De Stichting Vrienden van het Singer Museum en de Vereniging Rembrandt hebben de kosten gedeeld. 'Largo II' werd omstreeks 1914 geschilderd. Volgens het museum neemt het door zijn kubistische karalcter een uitzonderlijke positie in binnen het oeuvre van Sluijters. Het Singer Museum heeft al twaalf werken van de schilder die in permanente bruikleen zijn afgestaan door de familie van de schilder. Theater Ploef en de kleine heks leiden Kindertheater Ploef brengt morgen in de Leidse Schouwburg een mooi sprookje over een heks die pas 127 jaar is. Als ze de opperheks belooft een echte heks te worden, mag ze meedoen met de heksendans, die eenmaal per jaar plaatsheeft bij de Blokberg. Ook moet ze voor een heksenraad verschijnen om examen te doen. De heksen zullen het haar niet gemakkelijk maken. Een spannend verhaal met muziek en dans voor kinde ren vanaf 5 jaar. Aanvang 14.30 uur. Kaarten verkrijgbaar bij de Leidse Schouwburg (131943, Oude Vest 43). De voorstelling is ook nog te zien op 7 februari (14.30 uur) in het buurthuis 'Op Ei gen Wieken' aan het Valkenpad 3 in Leiden. Toneel op basisschool De Meijehof leiderdorp 'Zonder staartje'. Zo heet de voorstelling dat het Leidse gezelschap 'Splinter' zaterdag 30 januari op het toneel van de basisschool De Meijehof brengt. Het gaat over een meisje dat voordat ze gaat slapen nog even in haar prentenboek kijkt. Een toneelstuk van 40 minuten met liedjes voor peuters en kleu ters van 2 tot 6 jaar. Er zijn twee voorstellingen: 11.30 uur en 13.00 uur. Kaartverkoop aan de zaal. Basisschool Meijehof, in gang Leeuwerikstraat, Leiderdorp. SIMONE FRIENDS Bettie Serveert morgenavond in het LVC Niet erg veel oude punkers heb ben de jaren tachtig muzikaal overleefd. De zingende pruik Jeff Dahl vormde gisteren in het LVC een kleine uitzondering. Dahl mag dan een lange perio de weg geweest zijn, met een aantal lekkere albums eind ja ren tachtig neem Ultra Un der, Wicked en de verrassende akoestische Have Faith bleef de langharige ragebol aardig in de belangstelling. Dahl schrijft puntige, spitse gitaarrock, met een lekker ruig randje. Met 'Touchy, Touchy Baby' een nummer afkomstig van het album 'Ultra Under" zet Dahl meteen heftig de toon. Sterke samenzang tussen bas sist en lead zanger, korte gelikte soli en een doorlopende zompi ge, broeiende vuile sound. Goed, de nummers mogen wat eenvormig van aard zijn dat valt na een uurtje wel erg op de punkveteraan, soms met al te nadrukkelijke Mare Bolan- achtige poses, geeft een dik uur tje waar voor zijn geld. Soms komt Dahl niet helemaal los van de punk. Met Cherry Bomb' grijpt hij nadrukkelijk terug op deze periode met sterke ver wantschap aan de zangpartijen van de Sex pistols. Het al eerder live bij de KRO vertolkte 'Every body is Wacked' blijkt niet Dahls beste werk. In de refrei nen jat hij bijzonder schaamte loos van het Batman-thema. wervelende personality-show rondom SIMONE KLEINSMA vrijdag 5 februari zaterdag 6 februari LEIDSE SCHOUWBURG telefoon 071-131943/131944 ER ZIJN NOG KAARTEN Rotterdam Sportpaleis Ahoy' is, vanaf vandaag tot en met 7 februari, het toneel van 'Hét operaspektakel van 1993'. Zo althans worden de voorstellingen van Verdi's Nabucco zondereen spoor van bescheiden heid aangekondigd. De getallen zijn dan ook indrukwekkend: een 84- koppig orkest, 143 koorzangers, tientallen figuranten, mengpanelen voor licht en geluid met meer knoppen dan er medewerkers zijn, 250 microfoons om het geluid te versterken en gigantische lichtbatterijen. Uitvoerend producer is Michiel van Westering, de man achter de suc cesvolle produktie van Verdi's Aïda, vorig jaar in Amsterdam en Den Bosch. Ruim 30.000 zitplaatsen moeten verkocht worden om de geïnves teerde drie a vier miljoen terug te verdienen. Wanneer de gehele ope ratie financieel en artistiek een succes wordt, dan is Rotterdam een jaarlijks terugkerende opera-gebeurtenis rijker. foto anp Als de Canadese hardloper Ben Johnson in zijn beste dagen. Zo snel schoot Bet tie Serveert uit de start blokken. Een jaar geleden debuteerde het Arnhem s/Amsterdamse gitaarpop kwartet op een feestje. Nu staat Bettie onder contract bij hetzelfde Amerikaanse boekingsbureau als Prince en speelt de groep in Enge land en de Verenigde Sta ten. En Bettie bracht een dot van een debuut-cd uit, die ook in het buitenland verschijnt op kwaliteitsla bels. 'Palomine' heet het schatje dat behoort tot de beste cd's die dit jaar zijn uitgebracht. amsterdam rené megens Bettie Sen'eert is een hecht vriendenclubje met perfecte gi taarpopliedjes, door gitarist Pe ter Visser voorzien van een ruw laagje. De prominente zangeres heet Carol van Dijk. Samen met drummer Berend Dubbe ver richtte ze in het verleden hand en spandiensten voor de Arn hemse gitaarband De Artsen, waarvan bassist Herman Buns- koeke en Peter Visser dee) uit maakten. „Het succes van Bettie Ser veert is puur toeval", meent Vis ser. „Wij kijken onze ogen uit. We hadden nooit verwacht dat zoiets kon gebeuren na het ma ken van een demootje. Toen we dat naar een aantal mensen rondstuurden, begon het balle tje te rollen." is in ieder geval een gitaarband met popliedjes. We zijn een mooie toontjes-band met als sterkste punt onze melodie lijnen." Dubbe meent: „Bij elkaar ge nomen is onze muziek niet iets dat je vaak hoort. We schrikken er niet voor terug om met onze instrumenten door de zang van Carol heen te janken en te pie len. En het komt op de een of andere manier altijd weer op zijn pootjes terecht." In Nederland behartigt het gerenommeerde boekingsbu reau Double You de optredens van Bettie Serveert. In de Vere nigde Staten zit het kwartet, amper een jaar na het podium debuut, al bij hetzelfde boe kingskantoor als Prince. Ma donna en Springsteen. Dubbe: „Toen ik vernam dat die deal rond was, viel ik bijna van mijn stoel van verbazing. Nu kan ik er weer om lachen. Het is ge woon absurd. Op dat moment hadden we niet eens een plaat uit. In februari gaan we terug naar de Verenigde Staten. In en kele grote plaatsen aan de oost kust staan we in het voorpro gramma van Buffalo Tom. Het is een droom." Bettie Serveert is geen groep die met een vlotte babbel en een nog sneller imago de wereld verovert. Bettie is wel een band. waarin de intermenselijke rela ties goed moeten zijn. Visser. „Het goed omgaan met elkaar is ontzettend belangrijk. Het gaat nu heel snel met Bettie en het lijkt alsof we heel graag de beste band van de wereld willen zijn Dat willen we ook wel, maar het gaat ons in de eerste plaats om de lol." Concert Little Richard in Ahoy' Rotterdam Linie Richard, een van de grondleggers van de rock n' roll, komt naar Nederland. Op dinsdag 9 maart geeft de nu 60-jarige zanger en pianist een optreden in het Rotterdamse Ahoy'. Richard, die bezig is aan een come back, maakte zich in de jaren '50 onsterfelijk met songs als Tutti Frutti, Long Tall Sally en Good Golly Miss Molly. Het is zijn eerste bezoek aan Bunskoeke: „Klinkende na men uit de popbusiness zijn weg van ons. Ivo Watts van het 4AD-label bijvoorbeeld. In En geland hebben we gesproken met een Britse journalist van het belangrijke blad New Music Express. Die wist onze muziek op een mooie manier uit te leg gen. Hij vond de nummers opti mistisch en kreeg er een heerlijk gevoel van. Zo in de trant van: het komt wel weer goed met de wereld." „Eerlijkheid is het allerbe langrijkste aspect van Bettie", meent Bunskoeke. „Omdat we zo fris zijn en bij geen enkele stroming horen, vond die En gelse journalist ons ook zo goed. We zijn, evenals met onze vorige band De Artsen destijds, helemaal niet hip. We zijn ons zelf en pretenderen ook niets meer te zijn." In de pers wordt Bettie Ser veert, vernoemd naar tennisster Betty Stöve, vergeleken met on der meer,Buffalo Tom, Preten ders, Neil Young en The Sun days. Bunskoeke kan de muziek van Bettie zelf nauwelijks plaat sen: „Ik dacht dat ik het wist, maar hoe langer ik echter over onze muziek nadenk, hoe min der ik er uit kom. Bettie Serveert Bettie Serveert: „We schrikken er niet voor terug om met onze instrumenten door de zang van Carol heen te janken en te pielen." foto cpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21