Redford als kraker van elektronica Cultuur&Kunst Film Een man-vrouw van alle tijden Tweede Heimat-serie doet zeker niet voor de eerste onder Spierbundels, bloed en technische hoogstandjes DONDERDAG 28 JANUAR11993 iso21 Virginia Woolf s 'Orlando' meesterlijk verfilmd BIOSCOPEN Dood, liefde, literatuur, politiek, seks en moederschap. Dat zijn de zaken waar het in de film Or lando om gaat. Uitgesponnen in een verhaal dat vier eeuwen omvat en dat opgehangen is aan één en dezelfde figuur, die tussentijds ook nog eens van geslacht verandert. Ogenschijn lijk een onmogelijke opgave om daar een film van te maken, maar de Engelse cineaste Sally Potter is er cum laude in ge slaagd om het klassieke mees terwerk van Virginia Woolf uit 1921 om te vormen tot eer» klein cinematografisch meester werk. Eindelijk weer "eens een film die net zo goed is als het boek. Jarenlang is Potter bezig ge weest met de voorbereidingen van Orlando. Ze schreef zelf het scenario voor de filmadaptatie van de roman van Woolf, vroeg jaren geleden al aan Tilda Swin- ton om de hoofdrol te spelen en reisde half Europa af op zoek naar co-producenten (en vond onder meer onze eigen Matthijs van Heijnigen). Uiteindelijk componeerde ze zelfs mee aan de filmmuziek, die overigens sterk beïnvloed lijkt door Peter Greenaway's hofcomponist Mi chael Nyman. Ook in andere opzichten dringt een vergelijking met Greenaway zich op. Orlando heeft niet de strakke, mathema tische structuur van een film als The Draughtinan's Contract, maar qua aankleding, lokaties en kostuums zijn er allerlei raakpunten. Misschien dat ook de keuze van de Nederlanders Ben van Os en Jan Roelfs als 'production designers' verant- Tilda Swinton (rechts) in 'Orlando'. woordelijk is voor de overeen komsten. Zij zijn immers ook de vaste decorontwerpers van Pe ter Greenaway. Potter heeft haar film opge deeld in zeven episoden, star tend in 1600 en eindigend in het heden. In het begin zien we Orlando als page aan het hof van Elisabeth I die als gunste ling van de koningin snel op klimt op de adellijke ladder. Or lando droomt dan nog van een leven als dichter, maar wordt in 1700 als ambassadeur uitgezon den naar Centraal-Azië. Vijftig jaar later keert Orlando als vrouw terug naar de kringen van de Engelse society, waar men wat verbaasd op de sekseverandering reageert. Na een sprong in de tijd vein hon derd jaar belanden we in het Victoriaanse Engeland aan het eind van de 19de eeuw. Uitein delijk komt Orlando in het he den terecht waarin ze samen met haar kind het oude land goed bezoekt waar haar levens verhaal begon. Sally Potter heeft het literaire karakter van de roman van Woolf weten te bewaren door soms gebruik te maken van let terlijke citaten, maar tegelijk heeft ze gekozen voor een sterk visuele aanpak met prachtige ensceneringen. De magnifieke decors en schitterende kos tuums en pruiken geven een tijdsbeeld van vier eeuwen aris tocratische geschiedenis. Maar Orlando is meer dan een bonte verzameling tableaux vivants, of een serie tot leven gebrachte Oude Meesters. En dat ligt voor al aan Orlando zelf. Een sterke persoonlijkheid, prachtig in al zijn nuances neer gezet door Tilda Swinton, die zich even gemakkelijk voortbe weegt in een extreem wijde hoepelrok als op een motor met zijspan. Een man-vrouw van al le tijden, voor wie sekse er ei genlijk niet toe doet. Of zoals Potter het zelf zegt in een inter view: „Het is belangrijker een humaan mens te zijn, dan toe vallig een man of een vrouw." Een briljante kijkiïlm met een boodschap dus. Whoopi Goldberg in 'Sister Act'. RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Het Proces dag. 17.45, 20, zo ook 15 A Bout de Souffle dag. 22.15 RIALTO 2 Oe Nederlandse documentaire: Am sterdams Journaal, Voetbal van Dick Laan, Filmfabriek Hollandia dag. 18 Le collier perdu de la colombe dag. 20,22 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Indochinedag. 18.15, 21.15, za. zo ook 15 THE MOVIES 2 Straight no chaser dag. 17.15 Howards End dag. 19, 21.30, za zo ook 14.45 THE MOVIES 3 Part Time God dag. 17.15, 19.45, za zo ook 15.15 Night on earth dag. 19.30 THE MOVIES 4 Raise the red lantern dag. 19.30 De Noorderlingen dag. 17.30, 22, za zoook 15 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 A few good men a.I., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 Orlando a I., dag. 14,18.45,21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 The Bodyguard a.I., dag, 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16,18.45, 21.30 TUSCHINSKI 4 Single white female 16dag. 18.45, 21.30, do vr madiook 14 TUSCHINSKI 5 Home Alone 2 a.I., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, vr al leen 18.45 Basic Instinct 16)., dag 21.30 TUSCHINSKI 6 Beauty and the Beast a I., dag. 18.45,21.30, do vr madiook 14 TUSCHINSKI CINEAC Dances with wolves a.I., doorlopende voorstelling vanaf 11laatste 21.30 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Bashu 16 j., dag 17.45 UTZdag. 20, 22, zo ook 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Film Festival Rotterdam toont tv-produktie van Edgar Reitz Disney-film Aladdin grootste kassucces los anceles De Disney-film Aladdin heeft in elf weken bijna 148 miljoen dollar opgebracht aan de bioscoopkassa's. Aladdin is daarmee de succesvolste tekenfilm aller tijden. Het oude record was in handen van de Disney-film Beauty and the Beast uit 1991. Die film bracht tot nu toe 154,1 miljoen dollar op. Aladdin heeft twee Golden Globes gewonnen en een speciale prijs voor de stem van de acteur Robin Williams, die gestalte geeft aan de geest uit de wonderlamp. FILMS IN LEIDEN Hunsruck-stadje Schabbach een voor Duitsland tamelijk spectaculaire perio de had te overbruggen. Het zou niet simpel zijn net zulk meeslepend drama te maken over de periode 1960-1970. Reitz licht zelf de structuur van beide series als volgt toe: „Toen ik destijds de eerste serie schreef, kwam ik op zeker moment voor een cruciale keuze te staan. De mensen uit mijn filmstadje Schabbach waren onderhevig aan een verlangen naar verre oorden en som migen van hen verlieten het stadje om nooit meer terug te keren. Ik moest toen de beslissing nemen of ik als ver teller met die vertrekkende personages wilde meereizen of dat ik me diende te scharen onder de achterblijvers. Ik koos voor het laatste." „Maar gedurende de jaren van de Heimat-productie evenwel, ben ik vaak blijven denken aan de andere versie die mogelijk geweest was: het verhaal dat de mensen volgt die zijn wegge trokken; weg van dat stadje, weg uit dat landschap, de familie, die wereld van de kindertijd. Ik heb nü de tweede serie Die Zweite Heimat genoemd. Met die titel bedoel ik niet zo zeer aan te geven dat het een voortzetting betreft van de serie Heimat, ik heb ermee wil len refereren aan de plek waarop we als volwassen terecht plegen te komen: de plek die we gekozen hebben uit vrije wil en die ons tweede 'thuis' wordt.". „Als hoofdpersonage voor de tweede serie koos ik Hermann, de jongeman die Schabbach verlaat nadat zijn eerste liefde is stuk gemaakt door zijn familie. Hij gaat naar de grote stad om muziek te studeren. Aan zijn zijde komen we de periode binnen die hij nodig heeft om volwassen te kunnen worden: de jaren zestig. Samen met Hermann ont moeten we andere personages die pro beren om hun dromen te realiseren: jonge musici, filmmakers, acteurs, schrijvers; jonge kunstenaars die zo wel vroeger als nu zich aangetrok ken voelen tot de grote stad". Naast het hoofdpersonage van Her mann (innemend gespeeld door Henry Arnold, naast de hartveroverende Anke Sevenich als Schnüsschen, het meisje met wie Hermann zal trouwen) biedt Die Zweite Heimat een tableau van nog 69 hoofdrollen en 310 bijrollen. De eerste reeks vertellingen ging over de alledaagse besognes van dorpsduitsers tegen de achtergrond van wat Duitsland bezig was de rest van de wereld aan te doen. In de twee de serie episodes wordt München de voornaamste plaats van handeling en wordt het kleinmenselijk lief en leed bijgekleurd met de Duitse reacties op wat er in de rest van de wereld plaats grijpt. Telgen van de families die we eerder in Schabbach hadden leren kennen, zwermen uit en nestelen zich in de hoofdstad van Beieren, om er te studeren en er als het lukt een carrière op te bouwen. Ze ontvangen een rechtmatig deel van voor dat tijds gewricht typerend adolescenten-dra- ma: armoe op huurkamers, studenten liefdes, arbortus-ellende, nachtbraken, bomen met vrienden over de idealen, de toekomst en de zin van het leven. Het lijkt Bij Nader Inzien wel. Maar de media hebben de wereld opengebroken en dwingen tot respon se. Op president Kennedy's toespraak in Berlijn, de moorden op de georoe- ders Kennedy en Martin Luther King, de Praagse lente en Russisch inval, de Vietnam-ooriog en de studentenrevol-. De Duitse televisie is onlangs begon nen de eerste Heimat-serie te herhalen zodat ergens in april naadloos kan worden aangesloten met de nieuwe se rie. Naar verwachting volgt uitzending op de Nederlandse televisie pas ergens in het najaar. Sneakers: Vernuftige computer-thriller Ook al gaat het dan slecht met de IBM, de computer is in twintig jaar tijd een absoluut onmisbaar instrument ge worden in onze moderne westerse samenleving. Zonder de hulp van de informatica zou met één klap de econo mie in elkaar storten, het verkeer grandioos in de knoop raken en onze energievoorziening in het honderd lopen. Geen wonder dat er dus nogal wat tijd en geld gestoken wordt in de bescherming van computersystemen. Maar absolute veiligheid is niet te garanderen, dat blijkt uit de film Sneakers, waarin geen enkele computer bestand blijkt tegen 'hackers' of 'sneakers' zoals ze in het jargon worden genoemd. FILM RECENSIE HENK MAURITS Sneakers. Te zien: Lido 1Leiden Lawrence Lasker en Walther F. Parkes schreven in 1985 het succesvolle scenario voor de film War Games, waarin een jonge 'hacker' bijna een oorlog veroorzaakt door een spelletje met de computer van het Pen tagon. Voor de film Sneakers be dachten Lasker en Parkes, sa men met regisseur Phil Alden Robinson, de plot van een bril jante wetenschapper die de ul tieme code-breker heeft ont worpen. Een apparaatje waar mee je in elke computed kunt inbreken. Niet alleen om ille gaal bedragen over te schrijven naar je eigen bankrekening, maar ook om bijvoorbeeld het complete vliegverkeer te versto ren of het ministerie van defen sie in staat van alarm te bren gen. Kortom, een instrument dat in verkeerde handen tot de sastreuze gebeurtenissen zou kunnen leiden. Robert Redford (rechts) en Sidney Poitierals high-tech experts. Voor het zover is, maken we kennis met Martin Bishop (Ro bert Redford), die samen met vier andere experts een high tech bedrijfje runt dat gespecia liseerd is in het testen van vei ligheidsystemen bij banken en andere instellingen. Voor dit vijftal blijft geen deur gesloten, geen computer ongekraakt en geen veiligheidssysteem intact. Ze trekken alle registers van list en zelfs bedrog open om hun doel te bereiken. Ze laveren be hendig tussen FBI en CIA, maar worden ondertussen uitge speeld door de NSA (National Security Agency), die tot taak heeft alle informatiesystemen van de Amerikaanse overheid te beschermen. De 'black box' waarmee alle codes kunnen worden gebroken vormt daar om een grote bedreiging en Bi shop wordt ingeschakeld het gevaarlijke speeltje in handen te krijgen. Daarbij komt hij uitein delijk oog in oog te staan met zijn jeugdvriend Cosmo (Ben Kingsley), die als enige werd ge pakt tijdens een gezamenlijke computerinbraak in de jaren zestig. Het aardige van Sneakers vormt in de eerste plaats de rol bezetting. Twee oudgedienden, Robert Redford en Sidney Poi- tier geven de toon aan, daarbij terzijde gestaan door Dan Ay- kroyd, River Phoenix en David Strathaim en met als hun grote tegenspeler de altijd vlekkeloze Ben GhandiKingsley. Het en- semblespel van Redford en de zijnen zorgt voor een dynami sche film met veel vernuftige in braken, waarin naast de vele elektronische rekwisieten geluk kig ook nog plaats is voor ironie en humor. Het is een feest om Redford weer eens terug te zien in een dragende hoofdrol, al gaat dit enigszins ten koste van die an dere Hollywoord-veteraan, Sid ney Poitier. Hij lijkt nauwelijks ouder te zijn geworden, maar moet het qua acteren afleggen tegen de man die inmiddels een monument geworden is in de Amerikaanse filmgeschiedenis. Regisseur Edgar Reitz (rechts) en hoofdrolspeler Hermann Simon. Vorig jaar september was tijdens de Nederlandse Filmdagen de voornaam ste aandacht terecht gekomen bij de scheiding der geesten tussen bioscoop filmers en tv-filmers. Het 22-ste Film Festival Rotterdam, dat gisteravond van start is gegaan, gaat nu uitgebreid in op de effecten van samenwerking tussen beide media. Zo brengt Rotter dam nu de première van de in Utrecht voor compefTtie geweigerde bioscoop versie van Frans Weisz VPRO-serie Op Afbetaling. Maar de produktie die tij dens het Maasstedelijk filmfestijn alle andere in de schaduw zal stellen heet Die Zweite Heimat. Edgar Reitz heeft zijn elfdelige Hei mat-serie, die in 1984 in première ge bracht werd, voorzien van een dertien delige vervolgserie. Het was een onder neming waar met veel scepsis tegen aan werd gekeken omdat de eerste reeks vertellingen uit het denkbeeldige \Mini science-fictionfestival in LAK-theater Sean Connery en Charlotte Rampling in 'Zardoz'. FILM OVERZICHT LETTY STAM Mini science-fictionfestival LAK, Cleve- ringaplaats 1. Total recall 20.00, Zardoz 22.00 (1/2), Fahrenheit 451 20.00, Aliens 22 15(2/2) X, Haarlemmerstraat 52: Fiet sendieven, 21.00 (3/2). LAK-cinema in Leiden houdt volgende week een mini scien- ce-fictionspecial. In twee dagen tijd presenteert het theater vier films. De aanleiding is simpel. „Omdat we het leuk vinden", vertelt Brenda Diergaarde van het LAK. „Een paar jaar geleden hebben we een science-fiction- week gehouden en dat trok veel Op het programma staan To tal Recall, Zardoz, Fahrenheit 451 en Aliens. De films zijn niet gekozen omdat ze bij voorbeeld staan voor een bepaalde perio de van het maken van science fiction of om hun thema. „We vonden ze zelf heel mooi", al dus Diergaarde. „Daar draait het bij ons meestal om." Het minifestival opent met Total Recall van Paul Verhoe ven. De hoofdrolspeler (Arnold Schwarzenegger) droomt zo vaak over het leven op Mars dat hij besluit er naar toe te gaan. De reisagent die zijn zaakjes moet regelen, gaat er echter vandoor met de geest van Schwarzenegger. De Oostenrijk se acteur rolt eens met zijn spierbundels en zet de achter volging in. Geen aanrader voor mensen die niet tegen bloed kunnen. Verhoeven spettert nogal royaal met dat lichaams sap rond. Zardoz, de tweede film van die avond, is interessant voor Sean Connery-bewonderaars. De acteur is hier nog lekker jong (de rolprent stamt uit 1973). Bo vendien heeft regisseur John Boorman zijn spelers in een toekomstige maatschappij neergeplant waarin de bewo ners de eeuwige jeugd hebben. Dat maakt echter niet altijd ge lukkig. Connery's tegenspeler is Charlotte Rampling. Francois Truffaut staat voor de volgende avond op het pro gramma. Zijn Fahrenheit 451 toont geen griezels of fascine rende technische hoogstandjes maar gaat uit van een al eeu wenoude praktijk. Het geschre ven woord is de vijand in het denkbeeldige land van de Fran se regisseur. Boeken verdraaien de feiten, verwarren mensen, maken hen a-sociaal en versto ren het geluk, zo vinden de machthebbers in Fahrenheit 451. Speciale brandbrigades met vlammenwerpers achter volgen de burgers die boeken lezen. Elk geschrift dat ze te pakken krijgen, verdwijnt in het vuur. Fahrenheit 451 stamt al uit 1966. Aliens (1986) besluit het mini- festival. Officier Ripley (Sigour- ney Weaver) hier nog met haar krijgt het weer volop aan de stok met allerlei mon sters op een geheimzinnige pla neet. Het is het tweede deel in eet} reeks van drie films die vo rig jaar werd afgesloten. Elke rolprent in de serie heeft een andere regisseur. Daarmee is voorkomen dat de maker te rug kan grijpen op al vertoonde trucjes in de vorige film. James Cameron tekende voor Aliens. Hij is ook de maker van de Ter minator 1 en 2. Cameron laat zijn kijkers volop griezelen en doet dat met de hulp van heel bijzondere special effects. Dieven Wie doodmoe is van al die grie zels en technische hoogstand jes, kan woensdag terecht in krakersbioscoop X. Hier draait Fietsendieven, een film van Vit- torio di Sicca zonder spatjes of poespas. De werkloze Ricci vindt, na heel veel moeite een baan waarbij een fiets onont beerlijk is. Hij heeft er niet lang plezier van: Iemand steelt zijn tweewieler. Ricci zet met zoon lief Bruno de achtervolging in. De dief blijkt er echter even be labberd aan toe te zijn als Ricci. Uit armoede besluit hij zelf een fiets te pikken. Een neo-realis- tisch meesterwerk uit 1948.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21