'Het is net zoiets als een sportclub' I Pure dans verbindt makers van 'Twine' Clowns en acrobaten op glas ijs Rotterdam wil geen 'film-eiland' zijn Kunstenaars willen drie jaar bijstand' e «J^^ewonderi ng Oudheden wil binnenplaats bebouwen Vier nominaties toneelgroep De Trust DONDERDAG 28 JANUAR11993 ruygrok (CHEF) FILM LAK-cinemakomt^ Z I meteen mini SF- festival: „Gewoon omdat we het leuk vonden", zegt woordvoerster Brenda Diergaarde BOEKEN Eriek Verpale, pessimistisch auteur uit /LJL het Oostvlaamse Zelzate schreef met 'Onder vier ogen' een autobiografisch boek, waarin zowel een dagboek, een zelfportret als een briefwisseling voorkomen. Net als de vorige voorstelling van Post Post, 'True Colour', is in 'Twine' dans gecombi neerd met muziek, toneelbeeld en kostuums. Het is opvallend hoe goed de makers erin zijn geslaagd van deze diversiteit een eenheid te maken. 'Twine' bestaat uit vier delen van ver schillende choreografen, die ie der hun eigen stijl hebben. Wat hen in 'Twine' echter verbindt is, dat alle delen bestaan uit pu re dans. Vorm, abstractie en helderheid staan voorop. Deel 1, 'In the Studio (Sha pes) I' van Ton Simons, bestaat uit tien duetjes, zeer zorgvuldig uitgevoerd door Karin Post en Dries van der Post. Elk duet wordt gedanst op de beperkte ruimte van een lichtcirkel die telkens op een andere plaats van de vloer schijnt. Vloeiende en hoekige bewegingen die ge lijk opgaan of juist een afgewo gen antwoord op elkaar zijn, zorgen voor een subtiel harmo nieuze sfeer, die tegen de druk ke muziek des te sterker uit komt. Deel 2, 'A-geometrie' van Ka rin Post, is opgebouwd uit be wegingsreeksen die door Anne Affourtit, Dries van der Post en Sigrid Thomfohrde langs rechte lijnen en wiskundige patronen worden uitgevoerd. Overzichte lijke bewegingen volgen elkaar met een boeiende afwisseling en herhaling op. De zwart-grijs- - witte kostuums met blokken passen prachtig in het beeld. Hoe exact en zorgvuldig deze choreografie ook is opgezet, de dansers behouden hun soepel heid en worden geen moment in een geometrisch keurslijf ge dwongen. Het derde deel, 'Penelope's Classical Scheme' van Piet Ro- gie, heeft als uitgangspunt het verhaal van Penelope, die in het bijzijn van de min, wacht op Odysseus en intussen wordt be laagd door een vrijer. Dit ver haal is alleen schetsmatig weer gegeven. Waar het ook Rogie in deze choreografie om gaat, is abstractie. De personages van het verhaal zijn karakters die de basis vormen van de bewegin gen die ze voor zichzelf en ten opzichte van elkaar maken. Als Penelope (Anne Affourtit) bij de min (Karin Post) is, danst ze vloeiend en kalm, maar als ze in de buurt komt van de vrijer (Dries van der Post), worden haar bewegingen sterk en zelf standig. Als Odysseus (Piet Ro gie) verschijnt, dansen de riva len fel gelijk op, waarna een harmonieuze, intieme dans tus sen Odysseus en Penelope vplgt. Een belangrijke rol heeft het toneelbeeld, gemaakt door beeldend kunstenaar Peter Struycken. Tegen het achter doek worden steeds verschillen de, in elkaar vervloeiende kleu ren geprojecteerd. Ze zijn ijl en zonder vorm. Als je ze rustig op je laat inwerken, komen de dansfiguren des te scherper over: een fraaie wisselwerking! Helaas kon door ziekte van één van de medewerkers het laatste deel niet uitgevoerd wor den. Waarschijnlijk zal de voor stelling op 28/1 wel doorgaan, maar wie zekerheid wil, doet er goed aan 's middags naar het LAKtheater te bellen. den haag De gratie van het kunstrijden op de schaats, gecombineerd met de magie van het circus: clowns, acrobaten en jongleurs op scherp geslepen ijzers, folkloristisch gekostumeerde glijdende balletten. Het is allemaal te zien bij het Russisch Uscircus dat tot en met aanstaande zon dag voorstellingen geeft in De Uithof in Den Haag. Holiday on Ice heeft het Russisch Uscircus uitgemst met de modernste technieken zodat een fantastisch spektakel wordt opgevoerd waarin twee werelden, de Amerikaanse ijsrevue en het Russische Staatscircus, samenvloeien. Festival feestelijk geopend In Rotterdam is gisteravond het 22e International Film Festival geopend met een korte Neder landse en een Poolse film. Het festival zal, zoals directeur Emi- le Fallaux omschreef, voor ge passioneerde filmfanaten geen eiland van filmkunst zijn maar „midden in de wereld staan". Het festival is in het stamp volle Luxortheater veelbelovend begonnen met de verrassend poëtische en wrede debuutfilm van de Poolse cineaste Magda- lena Lazarkiewicz. Tien dagen lang krijgen de bezoekers, vorig jaar ruim 200.000, tweehonderd films en documentaires te zien, waarvan tientallen wereldpre mières. Fallaux herinnerde er in zijn openingswoord aan dat ook dit jaar weer een „niet aflatend ge vecht op vele fronten" is gele verd om het festival te realise ren. De begroting (3,1 miljoen) is op het nippertje rondgeko men. Ter vergelijking: het film festival in Berlijn kan zeven keer zoveel spenderen. Dit jaar het tweede jaar on der Emile Fallaux kent het festival veel pluriformiteit. Naast films van erkende mees ters zoals Edgar Reitz (Heimat) en Otar Iossellani zijn er veel films van in ons land nog onbe kende regisseurs te zien. Boycot Fallaux leek een mogelijk relle tje over het doorbreken van de culturele boycot van Servië op voorhand de kop in te willen drukken. In het kader van het programma-onderdeel Limits of Liberty, dat opkomt voor ver volgde cineasten, toont het fes tival dit jaar 'The Deserter' van de Servische filmer Zivojin Pa- vlovic. Het festival mag geen onderscheid maken tussen ver volgde filmers uit Iran en hun collega's uit Servië, vindt Fal laux. Extra aandacht is er dit jaar voor films uit Arabische landen. Fallaux koos daarvoor omdat in de regio rond Rotterdam vele allochtonen wonen. Hun aan dacht gaat niet alleen uit naar fundamentalisme. Daarom zijn er juist veel comedies te zien, zoals bijvoorbeeld uit Iran en Egypte. Het festival speelt zich af in enkele theaters aan de Rotter damse Kruiskade en in het the atercomplex Lantaarn Venster. Beeldend kunstenaars in de bijstand moeten ten minste drie jaar de kans krijgen een volledig zelf standig bestaan op te bouwen. Gelet op de marktonwikkelingen zijn de kabinetsvoorstellen voor een periode van maximaal één jaar daarvoor absoluut onvoldoende. De Federatie van Kunste naarsverenigingen en de Kunstenbond FNV ke ren zich met die opvatting tegen de kabinetsplan nen voor een herziening van de Algemene Bij standswet. In de herziening wordt voor alle on dernemers de mogelijkheid opgenomen geduren de twee keer een halfjaar een zelfstandige onder neming op te zetten. Beide organisaties hebben een wijzigingsvoorstel met een termijn van drie jaar ingediend bij de ministers van sociale zaken en WVC en de Tweede Kamer. Het is een Y huwelijksgeschenk. Ik ben in 1985 getrouwd en toen mochten mijn vrouw en ik van mijn schoonouders een kunstwerk uitzoeken. We hadden zelf iets pointillistisch op het oog, met veel pasteltinten erin. Achteraf denk ik dat het een erg tijdgebonden keuze was. Bij die keuze speelde ook mee dat ik vermoedde (onbewust, hoor) dat mijn schoonouders het een mooi werk zouden vinden. Mijn schoonouders zijn een beetje conventioneel in die dingen. Mijn schoonvader bekeek dat schilderij en zei: 'Dit is niks voor jullie. Ik ga zelf wel kijken'. Hij snuffelde rond in een kunsthandel in Den Bosch en vond daar een bak waaruit hij deze zeefdruk van Comeille haalde. Het was echt een vondstje. Wij naar Den Bosch, kijken. We vonden het schitterend! De afbeelding heet La femme au chat II en is gemaakt in 1975. Comeille heeft er 99 van gedrukt en wij hebben nummer 14. Dat is gunstig, want als vuistregel geldt: hoe hoger het nummer, hoe versletener de druk. Ik was er vanaf het eerste moment heel blij mee, want ik had altijd al veel belangstelling voor de kunstenaars van Cobra. Mijn schoonvader heeft bewonderenswaardig gehandeld; hij heeft rekening gehouden met onze smaak en zijn eigen opvattingen terzijde gezet. Oppervlakkig gezien is het een rustende vrouw op een bank met op de leuning een kat. Die kat kijkt naar een vogel, die zie je in de linker bovenhoek. Een huiselijk tafereeltje. Maar bij nader inzien blijkt dat de kat net zo groot is als de vrouw. Wie is hier dan de hoofdpersoon? Is de poes misschien een symbool vóór de gedachten van die vrouw? Of dagdroomt zij een poes? Ze hebben iets met elkaar te maken, want het dier heeft net zo'n mondje en net zulke ogen als de vrouw. Als je goed kijkt, zie je dat de poes ook een vagina heeft. Soms denk ik dat de vogel de eigenlijke hoofdpersoon is; hij kijkt toe, net als de toeschouwer. Comeille werkt puur tweedimensionaal, aan perspectief doet hij niet. Aan de Jeugdorkest Oegstgeest bestaat tweeëneenhalf jaar i de v i de vrouw zie je dat hij beïnvloed is door het kubisme. Net als Picasso zet Comeille bepaalde lichaamshoudingen vanuit verschillende invalshoeken op het doek. Kenmerkend is ook In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Martin van Bruggen (36), gemeentevoorlichter van Voorschoten en kunsthistoricus, zijn bewondering uit: „Ik ben er nog steeds niet achter wat voor plant dat nou is." Het Jeugd Symphonie Orkest Oegstgeest is in de tweëen- eenhalf jaar van zijn bestaan uitgegroeid tot een stichting met zo'n 140 leden. Dirigent Johan Top durft dan ook de stelling aan dat hij een gat in de markt heeft gevuld: „Den Haag telt twee jeugdsymfonie-orkesten, maar in de Leidse regio hadden we niets. Nu hebben we drie speel- groepen voor verschillende leeftijden. De junioren- en de seniorengroep zijn vrijwel volledig bezet." oegstgeest wilfred simons Hoe die drie groepen het eraf brengen, kan de muziekliefheb ber op vrijdag 29 januari zelf beoordelen. Dan geeft het or kest een uitvoering in de Oegst- geestse H. Willibrorduskerk Het orkest is destijds vooral opgericht om het samenspel van kinderen te bevorderen. Dat klassieke muziek daarin een prominente plaats zou inne men, stond natuurlijk bij voor baat vast. Toch wil Top van 'overheersing' niet spreken: „We hebben een medley van Ja mes Bond-songs gedaan en we gaan The Sound of Music op het programma zetten. Met de speelgroep, voor kinderen tot tien jaar, spelen we ook liedjes van de Beatles, zoals Eleanor Rigbyen Yesterday." „We zijn een paar maanden geleden begonnen met heel nieuw repertoire. Alle begin is moeilijk, maar je ziet die kinde ren groeien in hun spel. Ze spe len steeds beter samen en dat merken ze zelf ook direct. Als gevolg daarvan worden ze steeds enthousiaster. Nou ja, je hebt altijd kinderen die niet stu deren en zolang ze meekomen, laat ik het maar zo. Daarin ver schilt een symfonieorkest niet van een sportclub; daar heb je ook jongetjes die niet op de trai ning komen en die toch willen meespelen." Top zegt niets spe ciaals te doen om de kinderen bij de les te houden: „Ze zijn al heel geconcentreerd. Met de ju nioren oefen ik in beginsel een uur en een kwartier, maar in de praktijk veel langer. Ik pas geen trucs toe om hun aandacht te trekken. We werken gewoon hard. Ik eis veel van de kinde ren. Ik zeg bijvoorbeeld: 'speel dit stukje eens netjes samen.' Maar de samenwerking is altijd heel gezellig." Zelfs met de juniorengroep kan Top een symfonie van Mo zart in originele bezetting uit voeren. Als de componist in strumenten vereist die het or kest niet heeft, maakt Top ge bruik van arrangementen. Die zijn er in alle soorten en maten, zegt Top: „Soms zijn ze heel kien en vlot geschreven. Zoiets vlots vinden ïdnderen heerlijk." Grenzen, zowel technisch als muzikaal, zijn er natuurlijk ook. Mahler kan niet, vindt Top: „Van sommige delen van Ma- hlersymfonjeën bestaan bruik bare arrangementen, maar ik vind toch dat je dat de kinderen niet kunt aandoen." Als kinderen bij een orkestje gaan ontdekken ze dat het be spelen van een muziekinstru ment geen verplichting hoeft te zijn. Top: „Papa en mama zeg gen vaak tegen een kind: leer een muziekinstrument bespe len, dat is zo goed voor je ont wikkeling. Zo lang een kind al leen speelt, beseft het dat vaak niet. In een orkestje zie je dat veranderen. Het komt heel vaak voor dat kinderen uit eigen vrije wil kwartetjes en kwintetjes vor men en dat zij dan thuis ook nog eens samen spelen." Het Leidse Rijksmuseum van Oudheden is van plan een klei ne binnenplaats te bebouwen. Op die manier wil het museum vijfhonderd vierkante meter ex tra tentoonstellingsruimte cre- eren. Directeur J. Verwers hoopt bovendien dat bij de verbou wing een andere ingang tot de tentoonstellingszalen kan wor den gemaakt: „Op dit moment ligt de entrée half verscholen achter de Taffehtempel. Dat is heel excentrisch. Met een nieu we ingang, meteen rechts van de Taffehzaal, zou de bezoeker direct het hart van het museum binnenlopen." Verwers benadrukt dat de plannen in een zeer vroeg stadi um zijn: „Ik ben in gesprek met de rijksbouwmeester. We willen niet over een nacht ijs gaan, want het Rijksmuseum van Oudheden is een monument en één van de oudste musea van Nederland. Daarin kun je niet ingrijpen." Tegen het einde van het jaar hoopt Ver wers een architect opdracht te kunnen geven voor het maken van een schets en een begro ting. Daarna begint het werk pas echt, aldus de directeur: „We moeten fondsen gaan wer ven. Je praat dan toch over ze ker tien a vijftien miljoen gul den." De bebouwing krijgt niet hetzelfde karakter als de Taffeh zaal, die feitelijk een binnen plaats is met een dak. In de nieuwe ruimte komen etages. dat hij de vrouw en de poes houdingen geeft die in de werkelijkheid niet kunnen bestaan. Het onderlijf van de vrouw lijkt wel te knielen, terwijl zij met haar bovenlichaam op haar rechterzij ligt. De poes draait het onderlijf op een vreemde manier naar de toeschouwer toe; de achterpoten en de staart zitten daardoor onlogisch aan het dier vast. De bank waarop de vrouw ligt heeft een bloemetjesmotief; dat is uit het leven gegrepen, want bloemetjesmotieven op banken zijn nog altijd populair. Ook de plant die rondom het hoofd van de vrouw groeit, is realistisch neergezet, al ben ik er nog steeds niet achter wat voor plant dat nou is. In de tijd dat wij trouwden, zaten mijn vrouw en ik nog op sinaasappelkistjes. Toen we gingen verhuizen, bezaten we niet veel meer dan deze zeefdruk. De meeste mensen richten eerst hun huis in en bedenken daarna dat de wanden toch wel erg kaal zijn. Bij ons was het precies andersom. Wij hadden eerst de zeefdruk en hebben bij de inrichtihg van onze woonkamer rekening gehouden met de ldeuren en de ,n. Aan banken is dat Amsterdam gpdOpvallend is dat de toneeljury niemand heeft ge nomineerd voor de Louis d'Or, de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol. Opmerkelijke vrouwe lijke hoofdrollen heeft de eerste helft van dit thea terseizoen volgens de jury wel opgeleverd. Inge borg Elsevier is genomineerd voor haar rol van drankzuchtige zangeres in 'Een Doos vol Krui mels'. Ook Sacha Bulthuis dingt mee naar de prijs vor de beste vrouwelijke hoofdrol. Zij dankt de nominatie aan haar hoofdrol in 'Groot en Klein' van Botho Straus, een produktie van toneelgroep De Appel. In september worden de gewezen. Toneelgroep De Trust uit Amsterdam heeft met de produktie 'Friederichswald' maar liefst vier nominaties in de wacht gesleept voor de toneel prijzen van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). De toneeljury vindt dat niet alleen regis seur/bewerker Theu Boermans een bijzondere prestatie heeft verricht, maar dat ook de acteurs Khaldoun El Meckey, Kees Kooien en Anneke Blok voor bekroningen in aanmerking komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19