UIT Annettes wilde nacht met prins Albert T Van kattebrokjes tot vette jus Rtv show WOENSDAG 27 JANUAR11993195 ot diep in de nacht danste ze in de super- M sjieke jet-set disco theek 'Jimmy'z' in Monte Carlo met Monaco's meest begeerde vrijgezel: prins Albert in hoog steigen persoon. „Toen hij me vroeg of ik met hem wilde dan sen, zei ik natuurlijk meteen ja, maar ik dacht 'dat zal wel heel houterig gaan, zo'n prins met een stropdas'. En toen begón hij me toch te hip-hoppen." De 'wilde nacht' die de Ne derlandse Annette Wijdom, leidster van het flitsende 'Fa Fa Showballet' doorbracht met de troonopvolger der Monegasken heeft de gemoederen danig in beroering gebracht. Prins Al bert's vriendin, fotomodel Clau dia Schiffer, schijnt nog steeds behoorlijk zuur te kijken en in Nederland vragen wij ons na tuurlijk stiekem af of Annette wellicht in de voetsporen zal treden van prinses Gracia, alias filmster Grace Kelly. Eenmaal schitterend in de bonte wereld van de showbizz, kunnen je tenslotte de span nendste dingen overkomen. Maar het is er heus niet alleen glitter en glamour, vertelde de mooie blonde danseres aan Panda in het Haagse onderko men van het 'Fa Fa Showballet'. Patatje Er wordt druk gerepeteerd voor een aanstaand optreden in Bel gië. Annette geeft aanwijzingen: Annette Wijdom repeteert met leden van het 'Fa Fa Showballet'. „Hoger met dat been, ietsje snel ler, ja, prima zo." Het is wer ken, werken en nog eens wer ken. Dat is de andere kant van het glamour-le- showdanseres. Annette: „Als je een dansop leiding volgt word je geleerd 'geen feestjes, niet roken, niet drinken, geen taart eten'. Kortom: je hele privé-leven op geven. Wij eten heus wel eens een patatje hoor, maar het is best zwaar, dus je merkt dat je je toch aan die dingen moet houden. Je moet veel trainen en zorgen dat je er goed uit blijft zien. Van kinds af aan word je een bepaalde mentaliteit inge pompt - discipline, op tijd ko men, je aan je afspraken hou den - en die mentaliteit moet je behouden, anders kun je niet werken." „Maar dansen is ook een glamoureus vak. Op het podium staan, tussen de sterren verke ren, dat is de glamour-kant. Het is jammer dat Nederland geen echt show-land is. Als je hier de can-can danst, eet iedereen on dertussen bij wij2e van spreken gewoon door. In Duitsland bij voorbeeld is dat al heel anders, daar krijg je alle aandacht." „En zoals het in Monaco ging, dat was echt helemaal fantas tisch. We hadden een VIP-bus tot onze beschikking, onze kof fers werden gesjouwd, we wer den echt als sterren behandeld. Het is er zó chic, toen we aan kwamen in de 'SportingClub' in Monte Carlo, waar we moesten optreden, wisten we echt niet wat we zagen. Een droom. Zelfs de wc's - al die meiden moesten natuurlijk weer plassen - waren fantastisch. Eén druk-op een knop en de hele wc-bril schoof naar achteren." Het ballet betreurde het dat er Waarschijnlijk geen tijd zou zijn om iets van de stad te zien. Maar 's middags was er opeens een vrij uurtje. Annette: „Dus we raceten naar het paleis om foto's te ma ken. En toen kwam daar prins Albert aangereden, toevalliger kón het gewoon niet. Wij alle- Het Wereldje PANDA DE L'ISLE maal giechelen natuurlijk, in het vliegtuig hadden we al zitten grap pen dat we een knappe prins gin genversieren." „Hij reed door, maar kwam tot onze verbazing even later terug en vroeg .waar wij 's avonds zouden optreden. Wij weer lachen, die komt toch niet, dachten we. Maar toen we ons na af loop van de show aan het omkleden waren, gingen op eens de deuren van de kleedka mer open, en kwamen er alle maal lijfwachten binnenvallen. En prins Albert. „Jullie gaan toch nog niet weg hè?", zei hij." „Zo vertrokken we met z'n al len naar 'Jimmy'z', dè disco theek van Monte Carlo waar alle grote sterren optreden, Madon na, Prince... Je gelooft je ogen niet als je daar aankomt, alle maal Ferrari's en Rolls Royces en Porsches voor de deur. Ie dereen moest opschuiven, zo dat prins Albert met 'zijn' ballet kon gaan zitten. Ik wilde foto's maken, want anders zou de fa milie geen woord van onze ver halen geloven, maar dat mocht niet van hem. „Mensen moeten altijd betalen voor een foto met mij, vijfduizend frank." Dat hadden we natuurlijk niet, maar toen mocht het van Albert ook wel voor een kus. Nou, die had ik er wel voor over. Wilde nacht Zoals inmiddels bekend, werd het een wilde nacht. Onder de boze blikken van Claudia Schif fer, houste en bumpte de prins met de lieftallige Fa Fa-dames en met Annette in het bijzon der. Annette: „Ik verloor een veer tje uit mijn boa. Albert raapte het op en stak het in zijn revers. Hij zei: „Moet je morgen oplet ten, dan loopt heel Monaco met zo'n veertje. Als ik iets doe is het meteen een trend." Hij danste heel wild, ging zelfs staan 'bum- pen'. Dat dat zomaar kan. Wij dachten nog hoe moeten we nu omgaan met een prins? Maar alles ging heel goed en gemoe delijk. Het is een heel aardige jongen, heel normaal." Prins Albert bleek zó normaal Annette met prins Albert samen op de foto. dat hij als een blok leek te vallen voor de charmes van Annette. Hij kneep meermalen in haar knie(!), volgde haar tot in de da mestoiletten!!), fluisterde wilde dingen in haar fraaie oren(!) èn gaf haar, toen ze tot zijn zeer grote spijt moest vertrekken, zijn telefoonnummer met de mededeling dat ze beslist moest bellen als ze weer in Monaco was(!). Pas in maart reist het 'Fa Fa Showballet' weer af naar dit mekka van sterren en luxe, dus tot dan toe verkeert ons landje in hevige spanning: wordt Ne derland eén fantastische show danseres armer, maar een heu se Monegaskische prinses rij ker? Annette blijft er nuchter on der: „Die prins, ach, zo doet hij natuurlijk tegen iedereen." En eenmaal terug Monaco, was daar meteen w die andere kant van alle glitter en glamour. „We komen aar Nederland, vies weer natuurlijk, en ik zet een collega af bij haar auto: ruit ingeslagen, ingebn ken, radio eruit. Dan sta je meteen weer met je beide be nen op de grond." GESPROKEN Cabaretier Bavo Ga- lama in VARA's TV Magazine: „Sinds ik in'Ook dat nog'zit, heb ik er ex tra publiek bij gekre gen. Ik schat dat zo'n tien, vijftien procent komt kijken omdat ze me van de televisie kennen. Heel soms is het meer, laatst in het Bi bliotheektheater in Rotterdam zei de directeur: volgens mij zit er vanavond alleen maar Ook dat nog-publiek in de zaal." Zwemster Karin Brienesse in VARA's TV Magazine: „Ik ben nu 23. Ik zou graag kin deren willen, maar pas over 5, 6, 7, 8, 9, 10 jaar. Ik bedoel: over vier jaar zijn de Olympische Spe len in Atlanta, diewil ik eerst ha len dus ik moet nog effe." Wielrenster Leontien van Moorsel in VARA's TV Magazine: „Als ik vanwege de sport een af spraak met vriendinnen afzeg, voel ik me daar totaal niet schul dig over. Ze moeten gewoon ac cepteren dat fietsen belangrijker is. Ik heb bijvoorbeeld twee en een half jaar een vriend gehad. Het raakte uit omdat hij ziekelijk jaloers was, me niet kon delen met de sport. Ik train dan ook el ke dag, zeven dagen per week." Presentatrice Pauline Dekker in Veronica: „Ik keek naar een van mijn eerste uitzendingen en zag mezelf bij een interview verschrikkelijk veel knikken. Wat was 't geval: ik sprak met een man die nogal ze nuwachtig was en ik knikte dus steeds om hem een beetje op z'n gemak te stellen. Maar daardoor stond ik er dus bij als een idioot." Adua Pavarotti over haar zingende man in De Telegraaf: „Als je Luciano als man hebt, dan heb je eerder een zoon dan een volwassen man naast je. Of de meeste mannen zo zijn? Ik heb nooit een andere man gehad. Tot nu toe." Fons van Westerloo, de nieuwe hoofdredacteur van het Amsterdam se tv-station AT5 in De Volkskrant: „Lokale televisie mag je nooit ver warren met tv tussen de schuif deuren. En dat zie ik nu hier en daar. Zo'n spelletje bijvoorbeeld, dan denk ik nee, dat moet je niet doen." Barrie Stevens in Privé: „Je hebt of talent op zakelijk ge bied, of op artistiek gebied. Maar meestal niet allebei. Ik heb dat nu dus zelf ervaren. In financieel opzicht ben ik geen held. Inte gendeel, ik kan er niets van. Daar schaam ik me niet voor." Actrice Maja van den Broecke (Vrouwenvleugel) in Story: „Ik beschouw mezelf als een typi sche camera-actrice. Men vraagt wel eens of ik voorkeur voor be paalde rollen heb, maar die heb ik eigenlijk niet. In dat opzicht ben ik een slét, een absolute slet! Ik doe bijna alles wat me aangebo den wordt." Acteur Joop Doderer in Privé: „Hoe veel mensen laten het leven langs zich heen glijden. Die den ken dat kostbare bezittingen alles zijn. Maar als je gezond bent, ben je rijk. Dat is het allerbelangrijk ste. Daarnaast bestaan kleine be hoeftes. Ik geniet van mijn leven, als de zon schijnt, de bomen groen zijn." Joop Doderer „Moet ik m'n kin deren met goud behangen?" FOTO MAX KOOT Wederom Joop Doderer: „Alle kinderen dragen tegenwoor dig Nike-sportschoenen van 159 gulden en iedereen heeft een Naf-Naf-trui van 300 gulden. Maar ik doe er niet aan mee. Mijn kinderen zijn te nuchter voor die flauwekul. Ze zien er perfect uit, een goe de spijkerbroek, een leuke trui en mooie schoenen. Daar houdt het verder mee op. Moet ik hen dan met goud behangen? Gouden Notekraker voor musicus Clous van Mechelen We springen wel van de hak op de tak, hè", zegt Clous van Mechelen. Dat is niet zo verwonderlijk met iemand die al jarenlang zo veel verschillende dingen doet. Maar er is een houvast. Aanstaande maandag krijgt hij de Gouden Notekraker van de Neder landse Toonkunstenaarsbond (NTB) van wege zijn 'bijzondere verdiensten voor de levende amusementskunst in Nederland.'. ,,Ik had die prijs niet verwacht. Ik ben al tijd nogal in m'n eentje bezig. Dan ver wacht je niet dat er andere mensen zijn die je opmerken." Toch is dat niet onlogisch, gezien het feit dat hij z'n muziek altijd voor andere men sen heeft gemaakt. Voor Dolf Brouwers schreef hij 'Zuurkool met vette jus', voor Johnny Jordaan: 'Oh Sjaan, geef mij de le vertraan eens aan', voor Tol Hansse 'Big Ci- *y'- Hij is de vaste arrangeur van Wim T. Schippers en hij werkte mee aan program ma's als Waldolala en Ronflonflon. Ook zijn er pakkende reclame-melodietjes van zijn hand, zoals het nog steeds beroemde Grolsch-thema, de Douwe Egberts-muziek en Felix-oeh-dat smaakt. Minder bekend, maar voor de NTB door slaggevend voor de toekenning van de No tekraker, is zijn werk als pianist en saxofo nist in vele jazzformaties en amusements orkesten, als pianist van Jan Blaaser en als theaterpersoonlijkheid in zijn eigen pro gramma's waarin hij optreedt met de zan geres Neel van der Eist alias Etna Vesuvia. Van Mechelen: „Ach ja, ik probeer m'n dag te vullen. Daar komt bij dat ik de nei ging heb snel enthousiast voor dingen te ra ken. Dan vraagt iemand me iets, legt uit wat de bedoeling is en dan denk ik: 'dat is leuk, dat doe ik'. M'n hele leven heb ik veel, mis schien wel te veel dingen gedaan en alles door elkaar." Van alles wat „Ik ben geen psycholoog, ik kan die manier van werken niet duiden. Zelf denk ik wel eens dat ik zo veel aanpak om een excuus te hebben. In die zin: dat als het ene mislukt, ik kan denken: o, maar dat andere is er nog en dat gaat vast wèl goed." „Maar er is ook nog een ander aspect. Bij voorbeeld: ik ben nu bezig met het compo neren van muziek bij documentaires. Dat is eenzaam werken. Ik vind het leuk dat ik als ik daarmee bezig ben het uitzicht heb op de theateroptredens die ik later in de week heb. Je moet ergens je inspiratie vandaan halen. Het is niet goed om altijd in je eentje te zitten." „Het gevolg is wel dat ik me nooit heb ge specialiseerd. Ik voel me af en toe net een tekenaar, zo eentje die in een paar grove lij nen toch iets karakteristieks op papier zet. Die een schets aflevert waarvan je zegt: fan tastisch, als-ie dat nou eens zou uitwerken, dan zou er een meesterwerk kunnen ont staan." „Ik heb bewondering voor mensen die zich toeleggen op een enkel iets dat ze goed kunnen. Ik heb me daartoe nooit kunnen zetten. Op de conservatoriumafdeling van de muziekschool heb ik ook veel gewisseld. Ik studeerde klarinet, ben toen saxofoon gaan doen. Maar piano heb ik er altijd bij gedaan. Van kinds af aan. Ik was autodi dact. Kon prachtig Bach spelen, maar met een volstrekt verkeerde techniek, die niet meer viel af te leren." „Het zal wel in mijn aard zitten: het alles tegelijk willen doen. En nu denk ik dat ik er wel nooit meer van af zal komen. Daarbij komt: ik ben handig. Ik ben geen excellente muzikant, ik ben een handige muzikant. Als me iets wordt gewaagd, een compositie, een arrangement, dan kan ik vrij gemakke lijk iets maken dat ook nog goed klinkt." „En ik heb plezier in het werk. Ik heb drie jaar lang als vaste pianist op het toneel met Jan Blaaser gewerkt. Mensen vroegen me wel eens of ik dat leuk vond, iederé avond het zelfde. Ja dus. En bovendien: de grapjes die Jan vertelde waren in aanleg natuurlijk de zelfde, maar elke avond is een zaal an ders. Z'n verhaal over de taartjes op de fa milieverjaardagen heb ik honderdzestig keer gehoord en honderdzestig keer heb ik in een deuk gelegen. Je reageert ook op die golf van herkenning in de zaal." „Mensen zijn geneigd de medewerkers van een ster in een theaterprogramma een beetje zielig te vinden. Maar er wordt gauw vergeten dat iedereen z'n werk heeft en dat van Meche- en met zangeres van der Eist ali- Etna Vêsuvia. lous: „Ach ja, ik obeer m'n dag te FOTO GPD werk ook met plezier doet. Dat geldt voor de musici, het geldt ook voor de man van het licht. Het is niet alleen de ster die het naar z'n zin heeft. Je maakt samen een programma." Geen mening „Mensen hebben mij wel eens ver weten dat ik te makkelijk ben, dat ik met name als componist en ar rangeur te veel over m'n kant laat gaan. 'Heb je dan geen mening?' zeggen ze dan. Bijvoorbeeld als ik composities voor Wim Schippers schrijf. Als je die onder een loep legt, zitten daar best dingen in die compositorisch niet volgens het boekje zijn. Maar ik zeg dan: 'Wim wil het graag zo hebben. En bovendien: het past in de absurditeit van zijn teksten." „Toen ik voor Tol Hansse schreef, luidde de kritiek dat de composities zo simpel waren. 'Je kan toch wel be ter dan dat?' Maar bij de teksten en de manier van brengen van Tol hoorde dat simpele. We zijn wens samen bezig een nieuwe CD. Met paar weken moet di< klaar zijn." „Daarnaast ga ik ook door met m'n theater programma 'Go Gaan' samen met Neel. M'n vorige program ma's zijn door Wim Schippers geschreven, deze keer had hij geen tijd. Toen heb ik het zelf gemaakt. Met zakken zand hebben ze me wil len tegenhouden. Maar ondanks mijn twijfel heb ik het doorgezet. We zijn door de recensenten weggeschreven, maar ik constateer toch dat de zalen goed vol zitten en dat wie er zit het reuze naar z'n zin heeft."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12