Veelzijdig aanbod De camera als tijdmachine Cultuur.&Kunst Berini's brengen een act van klasse ff- .1 1 Vinkenoog in Het Kasteel Hermans laat beslag leggen op zijn werk Gekrenkte trots in beladen volzinnen Veel Nederlandse werk tijdelijk in Antwerpen Architect Bodon overleden DINSDAG 26 JANUAR11993 redactie annemiek ruygrok (CHEF) saskiastoelinga Als je aankondigt dat Marjolein Meijers en Hans Kemeling in de Leidse schouwburg optreden, komt er waarschijnlijk geen mens kijken. Als je echter over De Berini's spreekt, loopt de zaal moeiteloos vol. En toch zijn zij het die als Harrie en Annie schuil gaan achter De Berini's. Wat ooit typetjes waren, is in middels al lang uitgegroeid tot een act van klasse waarmee Marjolein Meijers en Hans Ke meling een prima avondvullend programma kunnen verzorgen. De personages van Annie en Harrie die op den duur beper kend zouden kunnen gaan wer ken, blijken absoluut geen keurslijf te vormen. Integendeel, ze bieden ruimschoots de mo gelijkheden voor een heel slim opgebouwd programma. y- r Hun huwelijk is wat sleets ge raakt. Tussen de liedjes door wordt er daarom wel eens wat geruzied. Op Harrie is namelijk maar één woord van toepas sing: hij is 'sufgeluld', en zo af en toe komt hij daartegen in verzet of zoekt hij vol berusting zijn toevlucht in het schuurtje. Daar knutselt hij allerlei onzin nige attributen in elkaar, waar door Annie weer kwaad wordt. Want ze heeft al honderd maal om 'lampies' voor d'r kaptafel- tje en andere nuttige klusjes ge vraagd. Het kan dus niet kneuteriger. Maar de uitvoering is perfect en wordt met grote consequentie volgehouden. Dat alles wordt afgewisseld met lekker in het gehoor klinkende liedjes dankzij vooral de swingende begelei ding van Annie op een echte bas. Een enkele keer krijgt het op- Harry en Annie, samen vormend 'De Berini's: beslist geen keurslijf. treden zelfs een serieuze onder toon. Annie bezingt bijvoor- toon is haar andere solo die beeld haar twijfels over haar over haar geheime fantasieën keuze om kinderloos te blijven gaat. Maar wat moet ze nou ei- in een mooie solo. Frivoler van genlijk met de ideale man? Zo'n aS- ''.V man is af, en aan Harrie valt tenminste nog iets te verande ren en te knutselen. Harrie's blik en goedmoe- Op Voorschotense Particulierenkunstbeurs Wie van plan is om winst te maken, moet niet op de Twaalfde Voorschotense Particulierenkunstbeurs zijn", zegt organisator Jelle Pijpers: „De beurs is echt bedoeld voor mensen die van hun schilderijen, prenten en beeld houwwerken af willen. Je moet bij jezelf denken, het hangt nu al zó lang op deze plek, ik heb het mooie er nu wel van afgekeken. Het moest maar eens weg." voorschoten wilfred simons De Particulierenkunstbeurs wordt jaarlijks georganiseerd door de Vereniging NUT Voor schoten en vindt plaats in het Ambachts- en Baljuwhuis aan de Voorstraat. Dit jaar is de beurs geopend op zaterdag 30 januari (van 10.00 tot 17.00 uur) en zondag 31 januari (van 11.00 tot 16.00 uur). Wie kunstwerken wil inbrengen, kan dat op woensdag en donderdag tussen 17.00 en 20.00 uur, vrijdag van 16.00 tot 19.00 uur en ook nog op de beursdagen zelf doen. Topstukken hangen niet op deze'kunstbeurs, verzekert Pij pers. Maar rotzooi komt er ook niet: „Allereerst weigeren we 'eigen werk'; het moeten kunst werken van officieel erkende kunstenaars zijn. We willen dus geen werk van macrameëende dames die om de hoek wonen. Verder willen we ook geen kitsch. Geen Italiaanse ber- glandschapjes dus en geen zi geunerinnetjes met tranen op de wangen." Als hem gevraagd wordt het aanbod te omschrijven, zegt Pij pers: „Het gaat om zo'n 200 werken van gerenommeerde kunstenaars van de afgelopen honderdvijftig jaar. We hebben in elk geval etsen van Salvador Dali en werken van Karei Appel. Ook hebben we, dat is wel pi kant, een olieverf van Van Mee geren. Verder hebben we een negentiende-eeuwse afdruk van een ets van Rembrandt en een olieverfschilderij van Willem de Zwart." Over het geheel genomen is het aanbod heel veelzijdig, stelt Pijpers: kleine negentiende- eeuwse landschapjes hangen broederlijk naast grote twintig- ste-eeuwse abstracte werken. De aangeboden beeldhouwwer ken zijn zo mogelijk nog veelzij- diger: de bezoekers kunnen Boeddha's verwachten, maar ook abstracte plastieken: „We hadden vorg jaar zelf een aantal met zilver ingelegde apensche- deltjes." Voor particuliere kunstkopers is de markt heel interessant, zegt Pijpers: „De minimumprijs is twintig gulden; de maximum prijs ongeveer tweeduizend. Verder prijzen we twee keer af. Op zaterdagmiddag gaat er tien procent van alle prijzen af en op zondagmiddag nog eens een zelfde percentage." Toch is het riskant om de prijsverlagingen af te wachten: „Ze gaan hier als warme broodjes. Als je te lang wacht, kaapt een ander het mis schien voor je neus weg. Maar ja, tot 200 gulden heb je hier een héél aardige keus, zelfs in olieverven." Voor het begin van de kunst beurs staat ieder jaar een grote drom geïnteresseerden voor de deur van het Ambachts- en Bal juwhuis. Daarna is het kijken en cash and carry. Pijpers waagt zich niet aan een schatting van het aantal bezoekers: „Het is er druk. Niet propvol, maar dat willen we ook niet. Als het heel druk wordt, is het voor kwaad willigen veel te gemakkelijk om even snel een schilderijtje onder hun jas te stoppen." Is het NUT na afloop van de beurs 'los'? „Nee", zegt Pijpers, „na afloop hebben we veertig procent van alle werken verkocht en dat is krankzinnig veel! Er is geen ga lerie in Nederland die in twee dagen tijd veertig procent van zijn aanbod verkoopt. Oké, die verkopen dan ook geen schilde rijen voor twintig gulden per stuk." wilfred simons De dichter en performer Simon Vinkenoog komt naar Alphen. Hij is door jongerencentrum Het Kasteel uitgenodigd om op vrijdag 29 januari 19.30 uur voor te dragen uit eigen werk, een discussie te leiden en de presentatie van de avond te ver zorgen. Tijdens de dichters- avond krijgen ook jonge Alp- hense dichters de gelegenheid om gedichten voor te dragen. De poëzie-avond vindt plaats in het kader van de manifestatie 'Alphen op zijn best'. Het optreden van Vinkenoog is een onderdeel van een 'cultu reel totaalprogramma' dat Jon gerencentrum Het Kasteel op donderdag 28 en vrijdag 29 ja nuari presenteert. Volgens woordvoerder Oscar Knaapen heeft het jongerencentrum te lijden onder het vooroordeel dat er aan de Concertweg 1 in Alp hen alleen maar houseparties en dansavonden worden ge houden. Dat dit niet zo is, moet de komende dagen blijken. De culturele werkgroep van Het Kasteel heeft een expositie, poëzie-avond, een cabaret en een jam-sessie op het program ma gezet. Met de expositie wil de orga nisatie twee doelen bereiken. Allereerst wil zij Alphense kun stenaars aan een groter publiek voorstellen: ook hoopt zij dat kunstenaars met gemeenschap pelijke interesses door de ten toonstelling met elkaar in con- 'Vader van gospelmuziek' overleden Chicago» De Amerikaanse musicus Thomas A. Dorsey is afgelo pen weekeinde op 93-jarige leeftijd overleden. Dorsey geldt als de vader van de gospelmuziek met de mengvorm die hij creëer de van blues, ragtime en kerkelijke liederen. Hij schreef een groot aantal gospelklassiekers als 'Peace in the Valley' en 'Take My Hand, Precious Lord'. Zijn gospelmuziek werd echter niet onmiddellijk geaccepteerd en aanvankelijk beschouwd als een aantasting van de verheven kerkelijke sfeer. Maar in 1968 waren de bakens verzet en zongen wijlen dominee Martin Luther King en de hele kerkelijke gemeente uit volle borst de gospelliederen van Dorsey. Beelden Karei Appel in Den Haag den haag 'Singing donkeys' is de titel van een expositie van zeer grote beeldhouwwerken van Karei Appel. Zij s'taan op een expositie die in Museum Paleis Lange Voorhout op 18 februari begint. De presentatie is een wereldprimeur: de 20 beelden zijn nog nooit eerder getoond. Het museum is geopend: dinsdags t/m zondags van 11-17 uur. amsterdam gpd De schrijver W.F. Hermans heeft bij uitgever C.J. Aarts en redacteur Tonnie Luiken beslag laten leggen op vijftig exempla ren van de WFH-verzamelkrant. Hermans heeft de rechter ver der gevraagd beslag te leggen op de roofdruk „Pang, De Oor logsjaren", een uitgave in 250 exemplaren van de niet be staande uitgeverij "Otto Ver beek'. Bij Aarts werden echter geen exemplaren van deze roof druk van 48 pagina's aangetrof fen. Het boekje werd in decem ber wel door medewerkers van de WFH-verzamelkrant ver spreid op de Beurs van Kleine Uitgevers in Amsterdam. „Pang, De Oorlogsjaren" bevat auto biografische fragmenten die Hermans over de Tweede We reldoorlog heeft geschreven. In een daarvan wordt Louis van Gasteren senior ervan beticht dat hij pro-Duits was. Hermans ontkent echter ten stelligste dat hij de auteur is van dit fragment en dat Van Gasteren inderdaad pro-Duits was. Hij heeft beslag laten leggen op de WFH -Verza melkrant omdat de redactie zonder zijn toestemming een brief aan zijn vriend Fokke Sierksma uit 1953 had gepubli ceerd. Hajo Piebenga als de ziedende vleesmassa 'Philoctetes' rotterdam han geurts Waartoe trots kan leiden. Door een adder gebeten kreeg Philoc tetes last van een gruwelijk stin kende, hardnekkig dooretteren de vleeswond aan zijn rechter voet, reden waarom hij werd weggestuurd uit de Griekse le gerkorpsen die om Troje voch ten. Om de veldslag te winnen, waren zijn pijl en boog echter onmisbaar. Theater De Korre uit Brugge speelt een bewerking van Sophocles' Philoctetes, waarin legeraanvoerder Odys seus de gekrenkte anti-held komt terughalen door middel van een truc in de vorm van de zoon van de dode Achilles. Het stuk is een lang gesprek zonder actie, waarin een groot deel van de Griekse mythologie de revue passeert, doordrenkt in wraakzucht en gekrenkte mannelijke trots. Aan een tafel tje zit een oude vrouw, de ver telster die tevens de link met de hedendaagse werkelijkheid vormt. Zij drinkt jenever, speelt patience, knipt kranteberichten uit en laat de heren hun gang maar gaan. Iets anders dan een eervol leven en roemrijk ster ven, willen ze toch niet. Van wat los zand veegt zij een Grieks ei landje bij elkaar. Daar omheen- staand begint de geschiedenis. De regie doet in rechtlijnig heid niet onder voor de tekst, Op foto-expositie in De Kleine Klup beeldende kunst FOTO LEX BROERE dig verzet doen tenslotte alle Maas door de aderen stroomt', twijfels verdwijnen. een loflied op hun stad. De Be- Samen zingen Annie en Har- rini's, dat is Rotterdam op zijn rie, bij wie 'geen bloed maar de best - ech wel. njk", foto's van Rune Eraker en Helge Hummelvoll Te zien: t/m 11 februari, ma t/m za 10-22 uur, zo 12-16 uur Fotogale rie De Kleine Klup, Nieuwe Rijn 1, Leiden Het is alsof de tijd heeft stilge staan in Mustang, een konink rijk in de Himalaya, aan de voet van de Annapurna. Althans zo doet de foto-expositie bij de Kleine Klup het voorkomen. Een vreemde sprong in de tijd, zonder science-fictionachtige trucs met tijdmachines. Een vliegmachine en een camera volstaan. Dankzij twee Noorse fotogra fen Helge Hummelvoll en Rune Eraker kunnen bezoekers van de tentoonstelling zich even verplaatsen in plaats en tijd. In een twintigtal zwart-wit foto's brengen zij het bestaan in beeld van een volk dat heel geïso leerd leeft van de aarde, dichtbij de natuur en ongewis van die andere wereld, de onze, waar bijna niets meer ondenk baar is. Het landschap, de mensen en hun simpele middelen van be staan vormen het onderwerp van deze reportage. De weerga ve van het dagelijks leven in Mustang toont hoe groot de ar moede is. Zowel mannen als vrouwen moeten letterlijk hard zwoegen om in hun onderhoud te voorzien. Vaak vervoeren zij te voet zware lasten over moei lijk begaanbare paden. De allereerste foto toont een panorama waarin de plooien van het landschap omhoog kronkelen naar de hoge be sneeuwde toppen. Dit kale, maar fascinerende landschap in grijstonen is het decor voor een leven dat in het teken staat van lange tradities. De mensen be werken het land. malen het graan, spinnen en weven wol met naar onze ideeën zeer pri mitieve werktuigen. Toch verra den de foto's dat westerse in vloeden ook in deze afgelegen streken doorgedrongen zijn. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar in de (vaak sjofele) sportschoenen en sportkleding die naast de traditionele kledij gedragen worden. Twee kinderen gefoto grafeerd voor een muur met ge bedsmolens geven een subtiele illustratie van het samenkomen van beide werelden. Soms zijn de mensen gepor tretteerd tegen de achtergrond van hun simpele huizen met een minimum aan meubilair en huisraad. Op andere foto's zie je vrouwen die jerrycans niet wa ter op hun rug dragen, of kinde ren op school, kortom zeer ver schillende facetten van het da gelijks leven komen in kort be stek aan bod. Een onverwacht laag stand punt en de lichtbundel die door een opening in het platte dak binnenvalt leveren prachtige contrastrijke foto's op. Deze krachtige afdrukken kenmerken zich door de doordachte com posities waarin donkere figuren als accent op de voorgrond staan. Het is moeilijk te zeggen welke foto de meeste indruk maakt. Misschien het portret van twee mannen met hun spintollen geflankeerd door twee kinderen, omdat deze twee generaties een schilder achtig beeld vormen van de ge schiedenis en toekomst van een bijzonderland. Voor de keuze en het werk niets dan lof. Het ontbreken van titels en de namen van de ma kers suggereren dat deze fotose rie geheel voor zich spreekt. Toch zou een aanvulling op de korte toelichting het onderwerp voor velen dichterbij brengen. Simon Vinkenoog draagt voor uit eigen werk. tact komen. De expositie is op treedt cabaretier Wil de Wel op. donderdag van 20.00 tot 23.00 De tweedaagse manifestatie uur te zien en op vrijdag van wordt vrijdagavond besloten 19.30 tot 22.30 uur. met een jamsessie van Alphense Op de donderdagavond bands. Philoctetes in Warenar en LAK met nogal karikaturaal uitgeval len personages en nauwelijks een enscenering. Philoctetes is in zijn omvangrijke blote bast en woeste snorrebaard niet echt een mens meer, maar veeleer een ziedende vleesmassa, die hinkend op één been over het podium trekt. Bij de neus geno men door Odysseus snijdt hij tegen het einde uit frustratie zijn geslachtsdeel af. Het stukje worst blijft op het podium lig gen als bewijs van het zinloze streven van de heren. t Dat is uiteraard een prima analyse van de plaats waar men de mannelijke trots dient te lo- caliseren, en ook eerder al stemmen de ronduit afstotelijke beelden van de door het stof kruipende Philoctetes tot enig nadenken. Helaas komt de voorstelling maar niet tot leven, omdat de spelers sjablonen blij ven. Bij elkaar is het stuk een nogal celebraal uitgevallen her- senbreker van voor zich uit pra tende individuen, zetstukken van de regisseur die hun wrok eruitgooien in beladen volzin nen. De verfijning van het eer dere 'Hotel Terminus' van De Korre is hier nergens te vinden. amsterdam gpd Nederlandse bruiklenen vor men een belangrijke bijdrage aan tentoonstellingen in het kader van 'Antwerpen culture le hoofdstad van Europa 93'. Het Rijksmuseum* in Amster dam stelt veertien kunstvoor werpen ter beschikking voor 'Antwerpen, verhaal van een metropool' en is daarmee de grootste bruikleengever voor deze expositie over de geschie denis van de stad in de 16e en 17e eeuw. In zijn toelichting op de Ne derlandse inbreng deelde ar tistiek directeur Eric Antonis van Antwerpen 93 gisteren in Amsterdam mee dat uit ons land ook bruiklenen overko men voor de exposities 'Jacob Jordaens', 'Rubens Cantoor' en 'Antwerpse Retabels van de 15e en 16e eeuw'. In totaal gaat het om kunstvoorwerpen uit 19 collecties van musea, kerken, bibliotheken en de Rijksdienst Beeldende Kunst. Nederland levert verder een opvallende bijdrage aan het muziekprogramma. Er worden in de loop van dit jaar concer ten gegeven door het Neder lands Blazersensemble (twee keer, waarvan een samen met het Nederlands Kamerkoor), Gustav Leonhardt, het piano duo Cees van Zeeland en Ge- rafd Bouwhuis en het Konink lijk Concertgebouworkest. Ber nard Haitink dirigeert op 15 april het European C< ty Youth Orchestra in een uit voering van Mahler's Negende Symfonie. In de theater-sector hebben onder meer De Trust (met 'Koliek') en Het Zuidelijk To neel (met 'Medea' en 'Ham let') een uitnodiging uit Ant werpen aanvaard. Voor het project De Ark in een drijvend theater op de Schelde, zijn uit heel Europa 14 jonge theater makers uitgenodigd. De Ne derlandse inbreng wordt sa mengesteld door de Rotter dammer Henri van Zanten. De organisatoren van 'Ant werpen 93' hebben verder vijf Europese fotografen uitgeno digd een reportage over Ant werpen te maken. Daarbij was ook de Nederlander landge noot Hans Aarsman. Het resul taat wordt getoond op een ex positie in het Provinciaal Mu seum voor Fotografie. I let on derdeel "Vertoog Literatuur' omvat een cahier-project van 80 Europese romanciers, dich ters, kunstenaars, essayisten etc. Zij schrijven over thema's als „lijn, grens, horizon" en „provincialismen, ontworte ling". Nederlandse bijdragen worden geleverd door Willem Frijhoff, Frank Reijnders, Jan Ritsema, Jacq Vogelaar en Cor nells Verhoeven. Voor nadere informatie over het program ma kan worden gebeld met INFO 93, 09-32 3 2269300. amsterdam anp De architect Alexander Bodon is vrijdag in zijn woonplaats Amster dam op 86-jarige leeftijd overleden. Dit is maandag bekend gewor den. Bodon was vanaf 1953 bouwmeester van de RAI in Amster dam, waarvoor hijin 1951 het eerste ontwerp maakte. Hij is ook verantwoordelijk voor de uitbreiding van het RAI -complex waaraan nu nog steeds wordt gewerkt. Veel van zijn belangrijke werken dateren van na de Tweede We reldoorlog. Hij ontwierp het zwarte gebouw aan de Weesperstraat in Amsterdam waarin de psychologische faculteit van de Universi teit van Amsterdam is gehuisvest. Het pand, met als bijnaam de Doodskist, werd in 1972 in gebruik genomen. In datzelfde jaar maakte hij ook de tekertingen voor dc uitbrei ding van het museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam. Tussen 1953 en 1962 ontwierp hij het Amsterdamse Apollo Hotel. Het Stedelijk Museum in Amsterdam wijdde in 1986 ter gelegen heid van Bodons tachtigste verjaardag een tentoonstelling aan zijn werk. Morgen is in het RAI Congrescentrum in Amsterdam een herdenkingsbijeenkomst. De crematie vindt in bedoten kring plaats.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19