De martelgang van bisschop Jo Gij sen Angst waart rond op Siciliaanse platteland 1/ oe" v Feiten &Meningen Staphorst MAANDAG 25 JANUAR11993 Jarenlang verklaarden de achtereenvolgende perschefs van het bisdom Roermond bij herhaling dat de gezond heid van de bisschop niets te wensen overliet. Nu blijkt dat hij al met darmklachten aantrad, toen hij op 20 janu ari 1972 tot bisschop van Roermond werd benoemd. Dit weekeinde trad de 60-jarige Gijsen geheel onverwacht af op doktersadvies. 30 diakens heeft afgeleverd. Neelen Piet Neelen werd, in 1975, ont slagen als directeur van het Dio cesaan Instituut voor Interna tionale Solidariteit. In een kran teinterview had Neelen de bis schop met de farizeeërs uit de tijd van Christus vergeleken. „Ook de farizeeërs zaten ver strikt in wetten en voorschriften en vonden het systeem belang rijker dan het doel", aldus Ne- len, die een eigen missiebureau oprichtte: het Bureauvoor In ternationale Solidariteit (BIS). Omdat de Nederlandse Missie raad contact met BIS bleef on derhouden, droeg het bisdom Roermond zijn collectegelden voor de missie voortaan recht streeks aan Rome af. De bis schop kwam met een eigen Week voor de Missionaris en een eigen Bisschoppelijke Vas tenactie. Eveneens ging de knip op de beurs voor het Centraal Advies bureau voor Priesters en Reli gieuzen (Caper), de Nederland se Raad van Kerken en voor de Nationale Raad van de Kateche- se. Voor Caper, omdat het priesters en religieuzen aan raadde hun seksualiteit ten vol le te beleven. Voor de Neder landse Raad van Kerken, omdat hij zich niet tegen abortus had uitgesproken en een meerder heid positief tegenover de bele ving van homofilie stond. Voor de Nationale Raad van de Ka- techese, omdat hij zich niet had gedistancieerd van het Werk boek voor de katechese dat het Hoger katechetisch Instituut te Nijmegen had uitgegeven. Gij sen wees de 'ervaringskateche- se' af en kwam met een eigen katholiek geloofsboek. Interview Naar aanleiding van dit boek had Rex Brico van Elseviers Ma gazine een interview met de Met het aftreden komt een ein de aan een turbulente periode. Als geen ander voer Gijsen zijn eigen koers, waarbij hij het con flict niet uit de weg ging. Al voor zijn benoeming tot bisschop van Roermond verweet Gijsen de Nederlandse bisschoppen 'laksheid en toegeeflijkheid'. Zij hadden in Rome de ontkoppe ling van het celibaat en het priesterambt verdedigd, nadat daarover uitgebreid was gedis cussieerd tijdens het Landelijk Pastoraal Concilie, dat tussen 1966 en 1970 in Noordwijker- hout is gehouden. Het verklaarde de commotie toen Gijsen op 20 januari 1972 tot bisschop van Roermond werd benoemd. Velen ervoeren diens benoeming als een afwij zing van het pastorale beleid en als een diskwalificatie van de personen die dat beleid gestalte hadden gegeven. Voor de aarts bisschop van Utrecht, kardinaal Alfrink, had de gang naar Rome, waar Gijsen op 13 februari 1972 tot bisschop werd gewijd, iets van een gang naar Canossa. Gijsen zette naaste medewer kers van zijn voorganger, onder wie hulpbisschop Ed Beel en vicaris-generaal Piet van Odijk, aan de dijk en trok voor staf functies mensen met zijn eigen opvattingen aan. Hij ontvouwde conservatieve beleidsvoorne mens en wraakte de Hoge school voor Theologie en Pasto raat in Heerlen (HTP), een voortzetting van het groot semi narie van het bisdom en een drietal religieuze congregaties. Onderwijs aan jongens en meis jes vond de bisschop geen kli maat om celibataire priesters op te leiden. Ook de spirituali teit op de HTP liet in zijn ogen te wensen over. Hij besloot daarom op Rolduc een nieuw, integraal seminarie te beginnen, dat inmiddels 125 priesters en Gijsen tussen de gelovigen bij de opening van het Mariajaar, vijfeneenhalf jaar geleden in Maastricht. bisschop: het laatste. Onom wonden verklaarde Gijsen dat de bisschoppen van Nederland niet meer op één lijn zaten voor wat betreft moraalkwesties, oe cumene en priesteropleiding 'die geschiedt aan instellingen waar ex-priesters doceren'. De paus moet ingrijpen, waren conclusie en kop boven de co verstory in Elseviers Magazine van 20 januari 1979. De paus greep in. Voor het eerst in de kerkhistorie werd in janu- arthur bastiaanse ari 1980 in Rome een bijzonde re synode van bisschoppen uit een land gehouden. 'Eensge zind' beloofden de Nederlandse bisschoppen 'hun hartelijke en broederlijke betrekkingen te verdiepen'. 'Eenstemmig'ver wierpen zij 'een soort van derde weg die geleefd wordt als een dubbelzinnige staat tussen het celibaat en het huwelijk in'. Een commissie zou nagaan in hoe verre faculteiten of theologische hogescholen als priester- oplei ding voldeden. Een andere commissie een analyse maken van de pastorale taken die leken vervulden. En tenslotte werd vastgelegd dat de bisschop van Roermond de samenwerking met de andere bisschoppen op het gebied van de Pauselijke Missiewerken, de Week voor de Nederlandse Mis sionaris en de Bisschoppelijke Vastenactie zou herstellen. De bijzondere synode heeft de weg voor een lekenkerk geblok keerd, concludeerden kerkhis torici. Desondanks richtten de kens in de Oostelijke Mijn streek, in de zomer van 1980, tegen de wil van Gijsen een Pas torale School op, waar leken voor pastorale taken worden toegerust. De bisschop weiger de in gesprek te treden met dè Vereniging van Pastoraal Wer kenden, die in de lente van 1981 in zijn diocees was opgericht. Geloofsgenoten In een brochure kapittelde Gij sen de 44 prominente katholie ken die, in oktober 1983, ge loofsgenoten hadden opgeroe pen 'om stem te geven aan een loyale oppositie' tegen het ker kelijk gezag. Hij bespeurde in het gewraakte geschrift van de Mariënburggroep 'een opnieuw naar voren brengen van denken en verlangen van het Landelijk Pastoraal Concilie in Noordwij- kerhout'. Schande sprak Gijsen over de '8-mei-beweging', die uit de Mariënburggroep was ontstaan. De kritische katholieken had den de paus bij diens bezoek aan Nederland, in mei 1985, het 'andere gezicht van de kerk' wil len laten zien. Omdat zij, in de ogen van kardinaal Simonis, 'het gezicht van een andere kerk' bepaalden, werden zij echter niet tot de paus t Met de re-evangelisatie in zijn bisdom belastte Gijsen Willem van der Valk, een zakenman die op latere leeftijd priester was geworden. Diens campagne was klantgericht. Gijsen bleek echter Bisschop Gijsen. moeilijk verkoopbaar. Naar aanleiding van een enquête in het Limburgs Dagblad in maart 1989, waaruit bleek dat slechts 11,1 procent van de onder vraagden met het beleid van de bisschop instemde, drongen Van der Valk en deken Janssen uit Sittard er bij de bisschop op aan zijn zetel beschikbaar te stellen. De bisschop weigerde. In een preek tijdens de Huber- tusviering, op 12 november 1989, in hetMecc in Maastricht, laakte Van der Valk de autoritai re gezagsopvatting van de bis schop. Hij vond dat in diens woorden te weinig liefde door klonk. „De kerk mag geen koud karkas worden," predikte Van der Valk. „Het kan niet zo zijn dat de blijde boodschap uitslui tend wordt gereserveerd voor kleine restgroepen die zich in een elitekerk de beteren voe len." Gijsen was volledig verrast door deze aanval. Opstal Nog erger greep hem de affaire Van Opstal aan. Vincent van Opstal was een van de Roldu- ciëns die op 9 juni 1990 door Gijsen tot priester werden ge wijd. Terwijl de wijdeling voor het altaar lag, zat op de eerste rij in de kathedraal de getrouwde vrouw die van hem in verwach ting was. De bisschop voelde zich geheel 'geblokkeerd'. Hij delegeerde bevoegdheden aan twee nieuwe vicarissen, de de kens René Maessen van Maas tricht en Jos Punt van Heerlen. Daardoor kreeg de bisschop meer tijd voor MEDO, wat staat voor Mater Ecclesiae Domesti- cae (de moeder van de huis kerk, waarmee het gezin wordt bedoeld). Het is een internatio naal instituut voor studies over huwelijk en gezin, dat sedert oktober 1990 op Rolduc is ge vestigd. Als grootkanselier van MEDO bezocht Gijsen verschei dene bisschoppen in Oost-Eu ropa. De 'communio' met Nederland se bisschoppen vertoonde nog altijd hiaten. Tien jaar na de bij zondere synode hield het bis dom Roermond nog steeds een eigen Week voor de Missionaris en een eigen Vastenactie. Ook had Gijsen eind 1987 een eigen algemeen reglement voor het katholiek onderwijs opgesteld. Daarin claimde hij de benoe ming van een bisschoppelijk ge delegeerde met het recht van veto. Scholen die dit reglement niet zouden accepteren, zouden zich niet langer katholiek mo gen noemen. Slechts acht van de meer dan vijfhonderd scho len aanvaardden het reglement Tijdens het adlimina-bezoek, dat de Nederlandse bisschop pen begin januari in Rome sa menbracht, legde Gijsen ander maal verantwoording af voor zijn beleid. Voor het eerst stond hij weer een journalist te woord. Hij had weinig meer te zeggen dan dat hij in oktober 60 was geworden en dat de jaren be gonnen te wegen. Na terugkeer in de 'missie van Nederland' consulteerde Gijsen zijn lijfart sen, die het medisch onverant woord vonden om nog langer door te gaan. Sinds afgelopen vrijdag is de zetel van de bis schop van Roerdom vacant. Bij het binnenrijden van San Gi useppe Iato bekruipt je eei» vreemd gevoel. Je maag trekt samen, je handen gaan trillen. Misschien komt het door de ge heimzinnige landverschuiving die het dorp van de buitenwe reld zou hebben afgesneden, maar die helemaal niet blijkt te bestaan. Of door de wegwijzers die nergens naar wijzen, of de blokkade die om onverklaarbare redenen op de uitrit van de dichtsbijzijnde snelweg is ge plaatst. Of misschien is het wel de Sicili aanse stilte van het plaatsje op de door rotsige pieken omring de berghelling. Of misschien het militaire voertuig dat af en toe door de straten dendert. De lo pen van automatische geweren steken aan alle kanten naar bui ten. Onlangs brak een telg van dit kleine plaatsje een heilige eed. Toen hij een jongeman was, prikten ze in zijn vinger en lie ten hem bloeden. Ze verbrand den een afbeelding van de heili ge maagd Maria en hij herhaal de de woorden: „Moge mijn vlees branden als ik de zaak ooit verraad." Maar de jongeman in kwestie, de inmiddels 39-jarige Baldas- sare di Maggio heeft de zaak verraden. Toen hij in het noor den van Italië voor een licht ver grijp werd gearresteerd, ont bood hij het hoofd van de cara binieri en vertelde hem, in ruil voor een flinke som geld, wat de autoriteiten al 24 jaar lang wil den weten: hoe ze Salvatore Ri- ina, capo di tuti capi, de baas van alle bazen, de peetvader van alle maffialeiders, het van talloze moorden beschuldigde 'wilde beest', in de kraag kon den vatten. Luister, zei Di Maggio, er is een terrein aan de rand van Palermo waar hij zich schuilhoudt. Daar loopt een weg, de hoofdweg van de Siciliaanse regio. En bij deze verkeersknooppunt kan je hem 's ochtends pakken. Hij was Ri- ina's chauffeur geweest en kon het weten. Op 15 januari volgde de Italiaanse politie zijn advies op. Di Maggio zit redelijk veilig in een gevangenis is Noord-Italië. Maar zijn geboortedorp is ver lamd van angst. Zijn naaste fa milie zou zijn gevlucht. Verdere verwanten en ouderen zijn ge bleven, maar wachten doodsbe nauwd op de wraak die in Sicilië al eeuwenlang op verraad volgt. De eeuwenoude stilte van Sici lië is als een deken over San Gi useppe Iato neergedaald. „Ik woon hier niet", mompelen de mensen, als ze al wat tegen je willen zeggen. „Sommigen ken nen de familie, anderen niet", gromt een man die stookolie af levert bij de buren van de Di Maggio's. „De mensen hier be moeien zich niet met ander mans zaken", waarschuwt zijn maat. Zelf het hoofd van de ca rabinieri, een arrogante Napoli- taan, wil niets zeggen, behalve dat hij „geen Siciliaan is en dat ook nooit zal willen worden". Waar de Di Maggio's wonen is overduidelijk: sinds de arresta tie van Riina bewaken vijf in ko gelvrije vesten geklede soldaten van de anti-maffia brigade de toegang tot het huis. Anderen patrouilleren over de modder wegen, die in San Giuseppe Iato voor zijstraten doorgaan, en doorzoeken auto's op wapens. Maar af en toe stappen ze alle maal in hun voertuigen en rij den weg, het huis totaal onbe schermd achterlatend. De wraak zou van Corleone kunnen komen, een maffia- hoofdkwartier op een half uur rijden over de kronkelende bergweggetjes. Alle maffia-ba zen van de afgelopen vijftig jaar zijn in Corleone geboren. Riina's Corleonesi-clan is de meest meedogenloze van alle maal en beheerst de hele maf fia. In een oud, geel hoekhuis langs de stijle, geplaveide stra ten van Corleone, heeft Riina's vrouw, Antonietta, sinds de ar restatie van haar man haar toe vlucht gezocht bij haar familie. Zijzelf en haar vier kinderen verlaten het huis zo min moge lijk. „Ga weg", schalt een vrou wenstem door de intercom te gen de onbekende die aanbelt. Sommigen voorspellen dat nu Riina uit de weg is geruimd, er een oorlog zal uitbreken tussen de verschillende clans en dat de 'pax mafiosa', die in Corleone heerst sinds de laatste broeder moord 15 jaar geleden, plaats zal maken voor een grootschali ge slachtpartij. „Dat is niet on denkbaar", zegt Francesco Iacono, de beleefde, erudiete en ambitieuze hoofdagent van Corleone. „We wachten af en zullen wel zien wat er gebeurt. Het hangt ervan af of Riina zijn macht heeft verloren of dat hij vanuit de gevangenis kan blij ven regeren. Wanneer een baas zich terugtrekt of weet dat hij kan worden gearresteerd, wijst hij meestal een opvolger aan." Volgens Iacono is het veelzeg gend dat Riina is gearresteerd en niet door een rivaliserende clan is vermoord. Voorlopig lijkt Corleone rustig. Als altijd houdt de maffia haar eigen huis goed op orde. „Er is bijna geen misdaad en er zijn geen drugs", legt Iacono uit. „Dat vergemakkelijkt onze speurtocht naar gezochte ma- fiosi aanzienlijk." De politie heeft er vorige week vier gepakt, maar dit nieuws werd ondergesneeuwd door de arrestatie van Riina. In Corleone heerst geen angstig gespannen sfeer zoals in San Giuseppe. Hoewel het er van de mafiosi krioelt en de oudere generatie zich, net als de inwoners van San Giuseppe, niet durft uit te laten over de praktijken van de maffia, is Corleone sterk veran derd sinds de film The God- father er werd opgenomen. De ezels en los rondlopende geiten hebben plaatsgemaakt voor au to's en parkeerproblemen. Tele visie, betere schoolopleidingen en het reisverkeer hebben hun werk gedaan. De jeugd die op-het hoofdplein samenkomt, voelt zich anders dan hun ouders. „Onze ouders zijn achtergebleven", zegt de STANDPLAATS MOSKOU ■iW-ty r J.li fXC'AH Cy AA Inwoners van Palermo hebben bij het politiebureau een 'poster* opge hangen waarin zij hun dank uitspreken voor de arrestatie van maffia baas Riina. foto epa Salvatore 'Toto' Riina. foto ap 20-jarige Giuseppe. „De men sen hier hebben hun buik vol van de maffia. Het is belache lijk. We kunnen nergens naar toe, want wanneer de mensen horen dat we uit Corleone ko men, verstijven ze van angst." Veel inwoners van Corleone ge loven dat Riina zich heeft laten arresteren. In de gevangenis zou hij zich relatief veilig voe len. De socioloog en jezuïet En- nio Pintacuda gelooft dat de structuur en de methodes van de oude Siciliaanse maffia al lang zijn verouderd. „Er is een nieuwe manier van zaken doen, een nieuw soort hiërarchie. Het is allemaal veel internationaler geworden. De maffia zal zich al tijd bezig blijven houden met het smokkelen van wapens en drugs en het witwassen van ille gaal verkregen geld, maar het zwaartepunt komt steeds meer in de voormalige Sovjetunie en Oost-Europa te liggen, waar de gemeenschap zo goed als weer loos is en waar enorme kapita len zijn te verdienen. De mafiosi van de toekomst hoeven niet langer uit Sicilië te komen, maar ook uit Turkije, Polen of Rusland." VERTALING MARGREET HESLINGA Seks wil Jelena niet meer. „Ik heb er m'n buik vol van gehad", lacht ze, maar in haar ogen staan tranen. Jelena is 40, aan trekkelijk, moeder van een 9-ja- rige dochter. Het gaat om trou wen. Trouwen moet in Rusland. Een vrouw die niet wil trouwen, is of hoer, of gek, of allebei. Zo'n vrouw is haar ouders tot last. Buren, kennissen, ze weten ze ker dat er 'iets mis' is met zo'n oude vrijster. Jelena had een vader die als veel Russische vaders behept was met een angstcomplex. Zijn dochter moest trouwen, mocht haar ouders niet te schande maken. „Neuken willen man nen altijd, maar trouwen doen ze nooit met hun minnares", placht hij te zeggen. Jelena was nog maar 19, toen pa al over trouwen begon te zeuren. „Maar ik wilde niet", mijmert ze. „Ik had een leuke baan. Ik vloog de wereld rond, was ste wardess voor officiële delega ties. M'n vader zei steeds: leuk zo'n beroep, maar denk je er wel aan, dat je niet eeuwig jong blijft. En toen ik 28 was, en he lemaal verliefd werd op Joeri, was er geen ontkomen aan. Ik wilde gaan samenwonen, want meteen trouwen, nee dat niet. Maar m'n vader zag dat hele maal niet zitten. Er wordt ge trouwd, zei hij, anders kóm je het huis niet meer in." Dat deed ze. Na een maand had ze spijt. Joeri stak helemaal geen poot uit in de huishou ding. Hij was een ijdeltuit, gaf al z'n geld uit aan kleding. En hij behandelde Jelena als een slaaf je. Als ze hem vroeg om ook eens boodschappen te doen, antwoordde hij glimlachend dat 'alle vrouwen winkelen leuk vinden'. DuS stond Jelena uren In de rij. Maar scheiden, na een maand al? Jelena stapte naar haar eigenlijke werkgever, de geheime dienst. Men had haar gezegd altijd problemen te mel den. Ze kwam van een koude kermis thuis. „Wie na een maand al wil scheiden, is labiel. Dan kun je beter meteen ont slag vragen", zei de kameraad chef streng. Ze bleef bij Joeri, slikte de dage lijkse vernederingen. „In bed was het geweldig. Dan prees-ie me de hemel in. Maar 's mor gens keek hij me alleen maar misprijzend aan. Wat ben je toch weer lelijk vanmorgen, ik ga er snel vandoor, zei hij altijd. Ik huilde dan een beetje. Het was een man voor de nacht, overdag was het een hel." Haar baan moest Jelena opgeven om dat er na de komst van kleine Natasja niet meer gereisd kon worden. Joeri, journalist, had het veel te druk. Daarom was Jelena dolblij toen ze een baan tje als schoonmaakster vond bij een buitenlands bedrijf. Halve dagen werken en toch genoeg verdienen voor het huishouden. Joeri vond het maar niks, schoonmaakster. „Ik kan me nu niet meer met je vertonen", zei hij. Haar leven werd eenzaam. Na elf jaar huwelijk nam ze de grote stap: ze ging, een jaar ge leden nu, bij Joeri weg, leeft met Natasja in een eenkamerflatje. De eenzaamheid is gebleven. „Ik word niet meer uitgenodigd voor feestjes en zo. M'n vrien dinnen zeggen dat het maar problemen geeft, zo'n vrouw al leen erbij. Mannen willen alleen maar met je naar bed. Gaat dat nou in Holland ook zo?" Tja, een verhandeling over de overeenkomst tussen Staphorst en Lenin-mausoleum als sym bolen van de patriarchale maat schappij gaat wat ver. Mis schien vertellen dat een kwarteeuw feminisme heel wat victories op de Geest van Stap horst heeft opgeleverd. Dat de Nederlandse man vrouwvrien delijk is geworden. Dat hij af wassen nu normaal vindt, soms boodschappen doet en er zelfs malloten zijn die als beroep 'huisman' opgeven. Klinkt niet echt overtuigend. Dan schieten me reclame-spotjes te binnen die ik bij een bezoek aan Neder land zag: 'Een Slimme Meid is op haar Toekomst Voorbereid', en 'Seks is Natuurlijk, maar niet Vanzelfsprekend'. „Och, Jelena. het is overal wat", clicheer ik. Ze kijkt me even aan. Zegt dan: „Dacht ik het niet." CORRESPONDENT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 2