'Er wordt te veel uit dezelfde ruif gegeten' Boeiend beeld van de Zeeuwse visserij na de watersnoodramp c Rtv show Leuke bijverdienste MAANDAG 25 JANUARI 1993 12 Voor de AVRO zijn de gouden tijden voorbij Een avondje AVRO is uit voor de buis'. De cennia lang zijn de Nederlandse kijkers op deze vrolijke slogan getracteerd. En de AVRO gaf destijds de kijkers kennelijk werkelijk een uit- gaansgevoel. want ooit had de Algemene zo'n 800.000 leden en mocht zich zelfs super A-om roep noemen. Maar de tijden zijn veran derd, de ontzuiling heeft overal toegeslagen en veel omroepen moeten daar nu ook de zure vruchten van plukken. Weglopende leden, bijna alle omroepbazen hoor je steen en been klagen. De EO en Veronica vormden met een lichte leden groei de enige uitzonderingen. AVRO radio- en televisiedirec teur Boudewijn Klap ziet die ontwikkeling met lede ogen aan, al maakt hij zich geen ern stige zorgen. „De plek van de AVRO nu is heel anders dan vroeger, zeg maar in onze top tijd. Wij waren destijds een soort ankerplaats voor mensen die niet katholiek, socialistisch of protestant waren. Dat was heerlijk, en daarmee kon je je ook goed profileren. Hoe gek dat ook klinkt." Overigens is het volgens Klap moeilijk te achterhalen of kij kers opzeggen omdat bepaalde programma's niet goed worden bevonden. „Volgens mij komen de opzeggingen niet, omdat mensen programma's slecht vindenmeent Klap. „Kijk naar de TROS, daar lopen ze hoe wel ze daar geheimzinnig over doen ook bij bosjes weg. Ter wijl de kijkcijfers over het alge meen behoorlijk zijn." „De klad kwam er in toen TROS en Veronica kwamen. Die gingen uit dezelfde ruif eten. De TROS is in feite ook een 'om roep zonder boodschap'. Onze fout is destijds geweest, dat we ons daar niets van hebben aan getrokken. We hebben gewoon te laat geanticipeerd. De AVRO had eerder moeten inzien, dat er een kentering zat aan te ko men en we zijn daardoor in een heel moeilijke positie gekomen wat betreft leden en aantrek kingskracht. Ik heb het overi gens wel altijd al voorspeld, dat we leden zouden verliezen." „Vervolgens ging ook de VARA zich ook steeds minder dogmatisch opstellen. De VARA heeft in feite geen boodschap meer. Ze hebben een brede programmering en zijn niet meer de spreekbuis van de PvdA en de vakbond. Daarna de groei van VPRO en EO tot A- omroep. En, last but not least, de komst van RTL 4. Je zou ons ledenverlies dus een sociolo gische oorzaak kunnen geven. De koek moet worden verdeeld over meer partijen." Schoon schip Zo'n drie jaar geleden werd Klap, die toen adjunct-directeur van de IKON was, bij de AVRO binnengehaald in een poging het tij te keren. Er moest schoon schip worden gemaakt. „Ik wil de teruggaan naar de roots. De periode dat de AVRO nog kwali teitsprogramma's had. Ik wilde een zodanige goede program mering, dat de kijkers dat zou den oppikken. Ik wilde dat de AVRO zich weer ging onder scheiden." Klap is onder de huidige om standigheden redelijk tevreden over de samenwerking met KRO en NCRV. Het kan beter en hij voorziet dat het ook beter zal gaan. Maar hij is realist genoeg om te beseffen dat enorme kijk cijfers zoals die vroeger werden gehaald, zijn nu niet meer haal baar, doodeenvoudig omdat er zoveel gegadigden uit dezelfde ruif (moeten) eten. „Aan die gedachte zullen we moeten wennen. Wij kunnen met z'n drieën natuurlijk wel een heel consistent net bouwen. In sommige gevallen gaat die eenheid ten koste van de AVRO- programmering. Maar soms gaat het ook ten koste van de NCRV en de KRO. Het hangt er maar net vanaf in welk kwartaal je als omroep een sterk aanbod hebt. Aan het ideale systeem voor Nederland 1 hebben we in zo'n korte tijd nog niet kunnen bouwen." Klap is blij met de 'anker plaatsen' op Nederland 1: het jeugdblok (Sesamstraat, Jeugd journaal, Klokhuis) en het Jour naal. Nederland 1 streeft vol gens hem naar eenderde van het marktaandeel van de pu blieke omroepen. „Dat halen we. En zelfs meer. Ik voorzie dat Nederland 1 alleen maar beter wordt en dat we in kijkdicht heid Nederland 2 en 3 voorbij zullen streven. Vergeet niet dat wij als Nederland 1 alle anderen een hele slag voor zijn, al was het maar met ondersteunende diensten. Maar echt scoren als individuele omroep kun je met genreprogrammering niet meer. En dat kost leden. De mensen herkennen de AVRO niet meer. Dat geldt vooral voor de ©Urie ls waliteitskeuze Voor de TROS ziet Klap de toe komst niet al te zonnig. Deze omroep gaat steeds meer op RTL 4 lijken volgens hem. „Die komen dus in de problemen. Veronica daarentegen doet het heel slim vanuit hun marktfilo sofie jong, dynamisch en wild. Daar heb je altijd een groep voor. En de VARA moet ook ook nog zien, hoe zich dat gaat ont wikkelen." De AVRO-directeur vindt dat er op prime-time nog te weinig goede programma's zijn op op Nederland 1. Maar dat is vol gens hem een kwestie van geld. „We maken 12 Hoofdrollen (van Mies Bouwman, red.) en 11 afleveringen van de drama serie Het Pleidooi. Daarnaast mooie documentaires en klas sieke concerten. Als we dat laatste niet zouden doen, kun nen we veel meer 'Hoofdrollen' Boudewijn Klap: „De plek van de AVRO nu is heel anders dan vroeger, zeg maar in onze toptijd. Wij waren destijds een soort ankerplaats voor mensen die niet katnoliek, socialistisch op protestants waren. Daarmee kon je je goed profileren." foto cpd en dergelijke maken. Maar de AVRO kiest daar niet meer voor. We kiezen nu ook voor de ande re kant van de publieke taak." „Vergelijk het maar met een kunstpagina van een krant, be stemd voor zo'n een tot twee procent van de mensen. Dat zijn de bewuste kwaliteitskeu zes die je maakt. Nee, we zijn geen VPRO, want die zullen nooit een programma als Ster renslag maken. En als je naar de TROS en de VARA kijkt: die be steden de laatste jaren ook meer zendtijd aan amuse mentsprogramma's." „Wat nu de grote toppers van de AVRO zijn? Ik denk de Hoofdrol en Glamourland en we zijn bezig met een nieuwe formule rond De Uitdaging. Daar verwacht ik wel wat van. Een topper is ook onze jeugd programmering. Afgezien mis schien van De Hoofdrol halen we inderdaad geen gigantische kijkcijfers, maar ik denk dat de 10 tot 15 procent waar we op mikken, heel realistisch is. Bo vendien is mikken op uitschie ters heel gevaarlijk. Want als die mensen, zoals Jos Brink destijds bij de AVRO, naar een andere omroep vertrekken, val je in een heel diep gat. Daarom hamer ik zo op consistent beleid." Klap benadrukt dat de AVRO de laatste jaren gewoon '1 van de 8 is geworden'. „Dat is realis tisch. Realistisch is ook, dat de EO groter is dan de NCRV. En het idiote daarvan is wel dat vind ik werkelijk idioot dat zo'n A-omroep dezelfde midde len krijgt als alle andere omroe pen, terwijl bij voorbeeld de VPRO en EO een status aparte hebben. Die hoeven maar 2 of 3 procent te scoren." Hoewel de ontzuiling heeft toegeslagen, ziet Klap nog wel een soort AVRO-filosofie. Hij noemt de uitzendingen van klassieke muziek en bij voor beeld een dramaserie als Het Pleidooi. „Het zou een slag in m'n gezicht zijn, als die serie niet aanslaat. Ook zou ik het vreselijk jammer vinden, als on ze jeugdprogrammering zou verdwijnen." De AVRO maakt wel amuse ment, zegt Klap, maar daarin staat de mens altijd centraal. Als voorbeeld geeft hij De Uitda ging. „Wij kiezen niet meer voor het grote amusement, maar wel voor een breed publiek. We hebben wat dat betreft nog een lange weg te gaan. Vergeet niet, dat het om een cultuurslag gaat voor de totale publieke omroep die een paar jaar zal duren." Veertig jaar geleden, in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 voltrok zich op de Zeeuw se en Zuidhollandse eilanden een watersnoodramp, die aan 1835 mensen het leven kostte. Deze traumatische ervaring heeft tot op de dag van vandaag zijn sporen nagelaten, ook bij de Zeeuwse vissers. Zij waren in de eerste dagen na de ramp ak- tief bij de reddingsoperaties. Zonder hun inzet zou het do dental wellicht vele malen ho ger geweest zin. De TROS zendt vanavond een 40 minuten durende special uit, waarin de vissers hun verhaal vertellen over de ramp en het verzet tegen de afsluiting van de Oosterschelde. Ook geven ze hun visie op de toekomst van de Zeeuwse visserij. De docu mentaire, met als titel 'Luctor et Emergo, de Zeeuwse vissers na de ramp' brengt bovendien de fascinerende wereld van de mossel- en oestercultuur in beeld. Zaadbanken Al sinds mensenheugenis wor den in Zeeland mosselen en oesters gekweekt. Momenteel zijn er 80 mosselkwekers in Ne derland. Weinig mensen weten wat er allemaal komt kijken voor het kweken van een mos sel. In de Waddenzee bevinden zich de natuurlijke zaadbanken, waar mosseltjes van ongeveer 1 centimeter groot worden opge vist, om vervolgens te worden uitgezet op mosselpercelen in de Oosterschelde. Deze van de staat gepachte percelen bieden het uitgezaaide mosselzaad de ideale voedingsbodem om uit te groeien tot zogenaamde half was mosselen. Als de mosselen 4 tot 5 centi meter groot zijn worden ze weer opgevist en uitgezet op nieuwe percelen in de Oosterschelde en het Waddengebied. Als de vol wassen mosselen geschikt zijn voor consumptie worden ze op nieuw opgevist en na ver kocht te zijn via de enige mos selveiling ter wereld in Yerseke 'r- *fl;4 naar de verwaterplaatsen van de mosselhandelaren gebracht. Hier komt de mossel tot rust voordat hij na een strenge keu ring wordt verwerkt tot eind- produkt. Na de watersnoodramp werd de Deltawet aangenomen, die voorzag in de afsluiting van de Zeeuwse zèe-armen. Vissers zijn niet gewend om te protes teren, maar kwamen toen mas saal in verzet tegen een dichte Oosterschelde. Zij zagen de le venskansen voor hun mossel en oestercultuur verloren gaan. De vissers werden gesteund door de milieubeweging, die zich ook inzette voor het be houd van de bijzonder rijke en unieke flora van de Oosterschel de. In 1976 nam de Tweede Ka mer het definitieve besluit tot de bouw van de stormvloedke ring, een compromis tussen vei ligheid en behoud van natuur en milieu. In de jaren vijftig werden de Zeeuwse mosselmannen door een parasiet in de Oosterschel de gedwongen mosselpercelen in de Waddenzee te exploiteren. Na de watersnoodramp en het verloreh gaan van mosselperce len in de Zeeuwse wateren, werd de Waddenzee voor de Zeeuwen heel belangrijk. Bizar is dat dezelfde groepen die met elkaar streden tegen het sluiten van de Oosterschelde, nu tegen over elkaar staan als het gaat om de mosselvisserij in de Waddenzee. Als het aan de Waddenvereniging ligt wordt de hele Waddenzee afgesloten voor de visserij. In het Waddengebied overwintert de eidereend, een beschermde vogel. Het dier voedt zich met schelpdieren, zoals mosselen. De vissers heb ben om hun goede wil te tonen in het najaar van 1992 maar 30 procent van het beschikbare mosselzaad opgevist. De rest hebben ze achtergelaten, onder meer als voedsel voor de vogels. Naast de mossel- en oester vissers besteedt de documentai re aandacht aan de andere vis serij. Ook de sleepnetvisserij de visserij op onder meer tong, schol, kabeljauw en garnalen is veranderd na de ramp van 1953. Zo werden de vissers uit Veere door de sluiting van het Veerse Gat van hun thuishaven afgesneden. Ze moesten uitwij ken naar Colijnsplaat, waar de vis sinds 1961 op de vismijn wordt verhandeld. ('Luctor et Emergo', vanavond, 22.14 uur, Nederland 2) BRTN heeft nieuw programma voor de migranten BRUSSEL CPD STARDOM De 37-jarige actrice Whoopi Goldberg is al drie jaar oma. Haar dochter kreeg op 15-jarige leeftijd een kind. Whoopi noemt zichzelf geen goede moeder. „Je moet heel speciale keuzes ma ken als je kinderen hebt en ik koos niet voor de moederrol. Ik gaf de voorkeur aan mijn carriè re. Ik voedde mijn dochter op alsof we huisgenoten waren, een soort vriendinnen. Macaulay Culkin, het 12-ja rige kindersterretje uit de Home Alone-films, wordt geëxploi teerd door zijn vader Kit. Deze prest het jongetje tot het maken van steeds meer films met bij behorende promotie-activitei ten. Moeder Culkin ziet het alle maal met lede ogen aan en wil het liefst haar zoon een normale jeugd bezorgen. Zodat beide ouders nu hopeloos met elkaar overhoop liggen. De echtelijke ruzies schijnen de jonge Ma caulay doodongelukkig te ma ken en overschaduwen het mil joenensucces van zijn nieuwste film Home Alone 2. Alain Delon (57) en zijn Ne derlandse vrouw Rosalie (25) hebben zich voorlopig in ons land gevestigd. Het paar heeft een villa gehuurd aan de kust. De reden van hun komst is on duidelijk. Alain Delon heeft ook nog huizen in Parijs en Genève. De BRTN heeft een nieuw mi- grantenprogrammma. Couleur Locale (elke donderdag BRTN- TV2 om 20.00 uur) is de opvol ger van het vroegere 'Babel' dat zich vooral tot de Turkse en Marokkaanse gemeenschap in Vlaanderen richtte. Het pro gramma, dat door de BRTN wordt aangekondigd als 'een nieuw magazine met reportages over 'mensen van bij ons" is in de eerste plaats bedoeld voor de grootste groep migranten die in Vlaanderen verblijft, jongeren van de tweede en derde genera tie. Het nieuwe programma van BRTN-producer Filip Voets wordt gepresenteerd door San dra Naelaerts, die zelf van Se negalese afkomst is. Zij is een van de eerste allochtonen die een BRTN-programma op pri me-time presenteert. Het is niet de bedoeling dat Couleur Loca le een politiek programma wordt, want de grootste aan dacht komt op het culturele as pect te liggen. Onderwerpen die worden behandeld zijn o.a. het Chinese nieuwjaar en de vakan tie-uittocht van Turken en Marokkanen. Sylvia Millecam en Haye van der Heyden zijn na een relatie van zeven jaar uit elkaar. Het tweetal is zonder ruzie ieder zijns weegs gegaan. Sylvia zoekt nieuw geluk bij een bodybuilder die ze heeft leren kennen in een fitness-centrum. Haye stort zich voorlopig op de astrologie. Patty Brard gaat het niet voor de wind. Haar vriend, de zakenman Eric Peute, is failliet verklaard. Patty's blad Hallo mag waarschijnlijk niet langer verschijnen. De Spaanse uitge ver van het blad Hola heeft Pat ty voor de rechter gedaagd, om dat zij zonder toestemming ge bruik zou maken van de naam Hallo. En verder willen de schuldeisers wel eens geld zien. De zorgen schijnen Patty boven het hoofd te zijn gegroeid. Wie haar wil spreken krijgt te horen dat ze ziek thuis is. Richard Gere gaat als homo de hoofrol vertolken in een film over het leven van Don Francis, medisch onderzoeker en des kundige op het gebied van aids. Francis was homoseksueel en besmet met het aidsvirus. Hij is uiteindelijk aan de ziekte over leden. Ook Whoopi Goldberg krijgt een prominente rol in de film. Het is Woody Boyd uit de.se- rie Cheers in zijn bol geslagen. De 31-jarige acteur bleef zo- j maar weg bij de opnamen, I waardoor de schrijvers van Cheers pijlsnel het script moes- ten herschrijven. Bovendien 1 wordt Woody in februari vader, maar weigert hij ondanks al lerlei beloftes te trouwen met zijn vriendin. Momenteel ver maakt hij zich op Hawaii met surfen en uitgaan. Tegen vrien den zei hij te overwegen om als hippie te gaan leven, of als In- j diaan in de wildernis van noord-Califomië. Commentaar van vriendin Laura: „Woody is zo kinderlijk." Het kan niet op voor come dienne Roseanne Arnold. Van echtgenoot Tom kreegt ze een i verjaardagscadeautje ter waarde van 2 miljoen gulden, in de i vorm van diamanten en sma- ragden. Er is een lijfwacht ge huurd om de actrice in de gaten te houden als ze de juwelen j draagt. Tevens is het duo druk bezig met reageerbuisbevruch ting, want Roseanne (40) wil graag nog een kind, maar heeft vroeger helaas haar eileiders la ten doorsnijden. Ook heeft het echtpaar een nieuwe tv-serie, j waarin Tom 'enig en geweldig is' (aldus Roseanne) en openen ze binnenkort hun nieuwe res taurant 'Roseanne and Tom's Big Food Dinner'. CLOSE UP amen Thuis, Samen v Uit heet het. Een aar- V- .J dig tv-quizje voor de spelletjesmaniakken in het land, met een live-uitzending (Jack van Gelder!) op de vroege maandagavond. Je kunt zelfs thuis vanuit je luie stoel een reisje proberen te winnen. De hele week door kan dat. Hoe dat gaat? Je hebt alleen een tele foontoestel nodig, een beetje al gemene kennis, en een beetje geduld... Men draaie 06-300402, en is meteen bij de les: ...Degespreks kosten van het door u gekozen 06-nummer bedragen ongeveer 75 cent per minuut, zo waar schuwt een vriendelijke stem. Geen overbodige mededeling. Wie wil weten hoe alles precies in z'n werk gaat met deze tele fooncomputer is minstens vijf minuten aan het bellen. Jack van Gelder, presentator van het aardige tv-quizje 'Samen Thuis, Samen Uit'. foto pr Drie meerkeuzevragen krijgt men in de telefoonquiz, met als antwoordmogelijkheden 1,2 of 3. Wie meerr dan één keer belt, merkt dat de eerste twee vragen telkens variëren, maar de derde steeds dezelfde is, over het om roepblad Troskompas. Wie dat niet in huis heeft, heeft pech. Het hoofdmenu van de compu ter bestaat uit 1 (nogmaals de uitleg van de lijn, die in feite al een keer is gegeven), 2 (de ei genlijke telefoonquiz), 3 (vakan tieaanbiedingen), 4 (voor abon neren op de Troskompas!), 5 (meer informatie over de tv-uit- zending), en 9 (terug naar het hoofdmenu). Binnen de kortste keren ver dwijnt er ongemerkt flink wat geld van je telefoonrekening richting TROS, als je alles be luistert. Tienduizenden, wellicht hon derdduizenden quizgekke Ne derlanders zullen de afgelopen zestien weken één, twee of meer keren hebben gebeld met 06-300402. Van elke minuut gaat precies 47,50 cent naar de TROS! Alleen al voor de kijkers- vraag, direct na afloop van de li ve-uitzending, noteerde men wekelijks 5000 tot 8000 bellers, zo laat Geert-Jan Verwiel van producent K&B-Niehe weten. Een lucratief handeltje dus? „Niet overdonderend, maar het is zeker een succes geweest." Omzet- of winstcijfers heeft hij niet beschikbaar, alleen kijkcij fers: enkele honderdduizenden wekelijks. Ook de mediavoor- lichting van de TROS zelf geeft niks prijs over de inkomsten uit deze 06-exploitatie. Een goed doel, zoals bij RTL 4's Hitbingo, is er niet. Alleen de TROS zelf profiteert. Samen Thuis, Samen Uit. Van avond gelukkig voor het laatst. De 12-jarige Macauley Culkin als kleine Kevin in de film Home Alone 1. foto'archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12