PvdA vergat zege te incasseren Moslims Benares voorbereid op confrontatie met hindoes Feiten &Meningen Het wetsvoorstel van het kabinet De colonne VRIJDAG 22 JANUAR11993 Een geliefde, maar ook uiterst ingewikkelde bezigheid op het Binnenhof is proberen te doorgronden wat de diepe strategische gedachte van de PvdA achter haar handelen is. Hen bezigheid die de laatste dagen weer tot grote hoogte is gestegen. En natuurlijk is opnieuw het veel te grote aantal arbeidsongeschikten het onderwerp van gesprek. DEN HAAG HENRI KRUITHOF Afgelopen maandag werd een uiterste poging gedaan om CDA en PvdA tot elkaar te brengen over de oplossing van dat pro bleem. Al sinds de zomer van 1991 bakkeleien de coalitiepart ners over de WAO. Al twee keer was er bijna een kabinetscrisis. Bovendien heeft PvdA-leider Wim Kok zijn eigen achterban onder druk moeten zetten hij dreigde met aftreden om zijn zin te krijgen. De inzet van het conflict is de pdsitie van menseri die nu al een WAO-uitkering hebben en jongen zijn dan 50 jaar. In het kabitietvoorstel (tot vervelens toe ook bevestigd door de PvdA-bewindslieden Koken Ter Veld) wordt de uitkering van die groep bevroren. De helft van de PvdA-achterban is mede van wege dat voorstel inmiddels weggelopen en de partij ver keert sindsdien in een diepe cri sis, waarvan het eind nog lang niét in zicht is. Maandag legde premier Lub bers een compromis-voorstel op tafel, waarmee Kok en Ter Veld wel konden leven, op voor waarde dat ook de PvdA-fractie het zou aanvaarden. Wöltgens voelde daar niets voor en wilde het maar liever op het Kamer debat van volgende week laten dat aankomen. Wat de PvdA-frac- tieleider daarbij vergat het CDA zich eindelijk formeel had neergelegd bij het feit dat de uitkering van de bestaande WAO'ers niet zou worden a getast. Dat kan als e ning van formaat voor ae soci aal-democraten worden aange merkt. Maar die overwinning werd niet geïncasseerd, omdat Wöltgens vond dat de prijs (een verdere aantasting van de uitke ring voor nieuwe WAO'ers) te hoog was. Het is de waag of dat wel zo verstandig was. Want wat er nu ook uitrolt, beter worden de ar beidsongeschikten er in elk ge val niet van. Bovendien achtte het CDA na het 'nee' van de PvdA de weg vrij om met de illustratie tom janssen WD over de WAO te gaan pra ten. Hoewel CDA en WD het over invulling van de maatrege len nog allerminst eens zijn, over één ding zitten zij wel op dezelfde lijn: de overheid mag wel wat terugtreden waar het de uitkeringen betreft die boven het minimum uitgaan. Via par ticuliere bijverzekering kunnen de werknemers dat immers zelf opvangen. Voor de PvdA bestaat nu het ri sico dat CDA en WD tot een af spraak komen die nog ingrij pender is voor de nieuwe ar beidsongeschikten dan het compromisvoorstel van Lub bers. En wat moet de PvdA dan? Er staan haar dan twee moge lijkheden open: knarssetandend accepteren of het kabinet laten vallen. Aan beide mogelijkheden kle ven grote nadelen. Als de PvdA zwicht is het nota bene de eigen PvdA-staatssecretaris Elske ter Veld die dit beleid moet uitvoe ren. Dat zal voor haar geen blij vooruitzicht zijn. Zij vond het oude kabinetsvoorstel, zeer te gen de zin van haar eigen ach terban, zo gek nog niet. Maar als de PvdA uit het kabi net stapt, zijn er ook heel grote probelemen. Wim Kok kan, na alles wat hij de afgelopen jaren in de PvdA teweeg heeft ge bracht, eigenlijk geen partijlei der meer zijn. De vraag wie hem dan zou moeten opvolgen kan nog niemand in die partij beantwoorden, of het zou VARA-voorzitter Marcel van Dam moeten zijn. Maar bovendien zitten er in de DEN HAAG GPD Het wetsvoorstel zoals dat volgende week door de Tweede Kamer wordt behandeld, maakt een onderscheid tussen 'nieuwe' en 'oude' gevallen. TOEKOMSTIGE WAO'ERS. In eerste instantie is de uitkering gelijk aan de huidige, namelijk 70 procent van het laatstver diende loon. Deze gewenningsuitkering geldt voor minimaal een en maximaal vier jaar. af hankelijk van de leeftijd. De vervolguitkering 70 procent van het minimumloon plus toeslag die afhankelijk is van de leeftijd, het laatstverdiende loon en de mate van arbeidson geschiktheid. Het verlagen van de uitkeringen moet uiteindelijk per jaar 2,4 miljard gulden aan bezuinigingen opleveren. Het begrip passende arbeid wordt aange scherpt. Bij het vaststellen of iemand geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt is, wordt in het vervolg geen rekening meer gehouden met het vroegere beroep of opleiding. Het kabinet ver wacht dat met deze maatregel op den duur 190.000 mensen een gedeeltelijke uitkering in plaats van een volledige ontvangen. Dat is goed voor een bezuiniging van 3,6 miljard gulden per jaar. De Gemeenschappelijke Medische Dienst (de keuringsartsen) acht een half miljard overi gens een reëlere schatting. Arbeidsongeschiktheidsuitkeringen worden slechts tijdelijk verstrekt. Elke arbeidsongeschik te wordt in beginsel binnen een jaar na aanvang van zijn WAO-uitkering opnieuw beoordeeld en vervolgens vindt elke drie jaar eenlierkeuring plaats. Daarmee wil het kabinet de WAO'er prikkelen om na verloop van tijd toch weer aan het werk te gaan en de uitkerende instanties er toe aanzetten dat te bevorderen. BESTAANDE WAO'ERS. Arbeidsongeschikten ouder dan 50 jaar wor den ontzien. Arbeidsongeschikten jonger dan 50 behouden gedurende minimaal een en maximaal drie jaar (afhankelijk van de leeftijd) hun huidige uitke ring. Daarna wordt deze bevroren tot deze gelijk is aan de uitkering van de nieuwe WAO'ers. De bevriezing van bestaande WAO-uitkeringen wordt stopgezet als het niveau van 1989 (758.000 uitkeringsjaren) is bereikt. Op dit mo ment ligt dat nog op 809.000. PvdA-fractie een kleine veertig van de 49 leden op de schopstoel als er een nieuwe verkiezingslijst moet worden sa mengesteld. Het is voorspelbaar dat in de fractie maar weinig mensen op een kabinetscrisis zitten te wachten. Toch heeft een crisis ook voor delen voor de PvdA, vooral als het kabinet over de WAO strui kelt. De PvdA kan zich in een korte maar hevige campagne verkopen als de redder van de WAO. Een deel van de weggelo pen achterban zal die gelegen heid ongetwijfeld aangrijpen om toch maar weer op de PvdA te stemmen. Natuurlijk krijgt de partij dan toch een nederlaag te verwerken, maar die komt hoe dan ook. Ook al worden de ver kiezingen pas in 1994 gehou den, een volledig herstel zit er niet in. En het is maar de vraag of er in 1994 een voor de soci aal-democraten zo mooi verkie- zingsonderwerp voor handen is. Het is heel goed mogelijk dat de PvdA zich alleen maar kan her stellen als de nederlaag eerst echt is geleden en verwerkt. Zo lang er nog 49 kamerleden op het kobaltblauwe leder zitten, is het besef van de nederlaag nog niet echt doorgedrongen. Hoe eerder de klap komt, hoe eerder die ook verwerkt zal zijn. In het bedrijfsleven is het al lang ge meengoed dat je soms een ver lies moet nemen om daarna versterkt terug te keren. Het is onwaarschijnlijk dat de kamerleden wier positie op het spel staat er ook zo over zullen denken. Die kiezen waarschijn lijk voor uitstel van executie in de hoop dat het tij in het ko mende jaar nog zal keren. Als dat de verkeerde strategieïs, blijkt dat pas bij de verkiezingen van volgend jaar. Maar dan is het in elk geval te laat. Indiase troepen bewaken in Ayodhya de restanten van de door hindoes afgebroken moskee. In Benares willen hindoes ook een moskee met de grond gelijk maken. foto Rtr sunil malhotra STANDPLAATS AMSTERDAM zouden graag zien dat de hin- doestanen een psychologisch overwicht hebben over de mos lims. Na het afbreken van de moskee in Ayodhya heeft de politie hou ten barricades opgeworpen rond Gyan Vyapi. Er kwamen 25.000 moslims opdagen voor gebed, ongeveer tien keer zo veel als het normale aantal gelo vigen. De volgende dag ver drongen zich op instigatie van rechtse hindoestaanse leiders meer dan 200.000 hindoes door de nauwe straten van Benares, bekend als 'de greppels', om de Vishwanath-tempel naast de moskee te bezoeken. Dit machtsvertoon was niet aan de moslims verspild. Zij begon nen hekken om hun woonwij ken te zetten en tunnels te gra ven, en wapens en voedsel in te slaan voor een langdurige om singeling. Eenderde van de drie miljoen inwoners van Benares is moslim; zij weven kleden en bewerken zijde. Hoewel veel hindoestaanse priesters zich openlijk hebben uitgesproken tegen de vernieling van Gyan Vyapi, kan de moskee volgens dé autoriteiten een kwetsbaar doelwit vormen voor een mas sale aanval zoals die op 6 de cember in Ayodhya. De mos lims. met hun rug tegen de muur, vinden dat ze weinig an ders kunnen doen dat vechten. „Het tijdstip van de dood staat geschreven aldus Mulana Wasit, „Je kunt het niet veran deren wanneer die is aangebro ken." VERTALING LUUTJE NIEMANTSVERDRIET Al ruim een kwart eeuw gele den voerde Dolle Mina er aktie voor in Amsterdam: de open bare piasgelegenheid voor da mes. De gietijzeren krullen voor heren waren toen nog volop in de hoofdstad aanwe zig. En bij zeer hoge nood was daar altijd nog de boom, de muur, de gracht of desnoods de lantaarnpaal voor het man nelijk deel der schepping. Vrouwen daarentegen kwamen er maar bekaaid vanaf. De spaarzame toilethuisjes met juffrouw-achter-het-schoteltje, verdwenen in een rap tempo. Op de Nieuwezijds Voorburg wal stond ooit zo n fraai stukje Amsterdams stadsmeubilair. Nu zit daar al weer geruime tijd een snackbar. Amsterdam heeft de naam al tijd voorop te lopen in nieuwe ontwikkelingen. De werkelijk heid ligt vaak anders. Want ter wijl de afgelopen vijf jaar in tien Nederlandse steden al 25 zelfreinigende toiletten tot het normale stadsbeeld behoren, kende Amsterdam er nog geen enkele. Zes jaar geleden stond zo n 'sa- nisette'een tijdje op proef op het Damrak. Een doorslaand succes. Dus ging de gemeente, zoals gebruikelijk, het experi ment bestuderen. Intensief on derzoek leidde daarop tot de conclusie dat het een door slaand succes was en ook dat er geen geld voor was. Het zichzelf reinigende toilet plus studie verdwenen vervolgens in een bureaulade en bleven daar geruime tijd achter slot en grendel. Fini sanisette. Tot dinsdag dan. Toen werd er zowaar toch eentje met veel tam tam onthuld op het Muse umplein, vlak achter het Rijks museum. 'De eerste colojinëm Amsterdam, ee>n nieuw multi functioneel en stadsmeubel- stuk'. Een 'absolute primeur', juicht de exploitant, de firma Publex Stadsmeubilair. Primeur? „Nou ja, voor Am sterdam dan", legt een woord voerder uit. „In Breda en Venlo staan deze technische huza renstukjes al en een ander mo del van deze kwaliteit staat in Eindhoven." Het wondertje van moderne techniek bestaat uit een modern vormgegeven model peperbus. Van buiten een reclamezuil voor verlichte affiches, binnen geschikt voor een sanitaire noodstop. De colonne barst van de tech nische hoogstandjes, zegt Pu blex. De ingenieurs van het Franse moederconcern waar toe Publex behoort, slaagden er namelijk in 'als eersten en tot dusverre enigen, de saniset te tot affichagezuil om te bou wen'. Het extra comfort bestaat uit fonteintje, spiegel, verwar ming en ventilatie, is 'superhy- giënisch' en, jawel hoor, 'vrouwvriendelijk'. Mannen mogen er overigens ook op. De onthulling van het nieuwe, multifunctionele stadsmeubelstuk was dan ook aan een man voorbehouden. En in onthullen zijn Amster dammers abslute meesters. Niemand minder dan een wet houder van het stadsdeel Zuid was uitgerukt om die klus hoogst persoonlijk te klaren. En zelfs dat was nog niet ge noeg. Ook de wethouder voor het beheer van de openbare ruimte en voor het milieu van heel Amsterdam kwam belang stellend kijken. Samen met een stoet van voornamelijk manne lijke ambtenaren en andere hoogwaardige bobo's. Het moge duidelijk zijn: hier gebeurde iets van historische betekenis. Hoewel, dit is en blijft toch Amsterdam. Het ding staat er namelijk voor en kele maanden op proef. Dan volgt er weer een onderzoek en pas dan zal moeten blijken of de colonne definitief aan het Amsterdamse stadsbeeld zal worden toegevoegd. THEA VAN BEEK De moslims in de Indiase stad Benares vrezen dat in hun stad evenals eerder deze maand in Bombay (foto) rellen en gewelddadigheden zullen uit breken. FOTO AF' De afgelopen maand zijn bij etnisch geweld in India honderden moslims en hindoes omgekomen. Al leen al in de havenstad Bombay lieten meer dan 500 mensen het leven. Vo rige maand braken extre mistische hindoes in Ayodhya een moskee af om plaats te maken voor een hindoe-tempel. De hindoes hebben hun zin nen gezet op meer islami tische gebedshuizen, on der andere in Benares. BENARES TIM MCGIRK THE INDEPENDENT De Ganges, de heilige rivier van de hindoes, heeft de laatste tijd een reputatie opgebouwd als verslindervan vliegers. Hoog boven de rivier, op de wallen van een oud paleis in het India se Benares (de Indiërs noemen het Varanasi), is een groep jon gens bij het vallen van de avond aan het vliegeren. Met bewegin gen alsof hij met vlaggen aan het seinen is, mavoeuvreert een van de jongens zijn vlieger zo danig dat het touw, bedekt met een laagje glaspoeder, door het rouw van zijn vijand snijdt. De groenblauwe vlieger flappert langzaam cirkelend in de rich ting van de rivier. Normaal gesproken zouden an dere jongens op de rivieroever met bootjes zitten wachten. Zij zouden als gekken de Ganges op zijn geroeid en de vallende vlieger hebben opgevangen voordat de papieren vleugels, zo dun als van een vlinder, met de grijsgroene stroom zoliden zijn versmolten. Maar dit zijn gewo ne tijden in Benares. In deze heilige stad is de afgelo pen maand meer dan vijftien dagen de avondklok ingesteld omdat de autoriteiten vreesden dat Benares het volgende brandpunt zou worden van de gevechten tussen de hindoes en moslims. Vliegeren was een van de weinige vrijheden die onder het uitgaansverbod wel was toe gestaan. Maar omdat de jon gens gebonden waren aan hun plek hoog boven het water zonk de vlieger, zoals honderden an dere tijdens de avondklok, in de Afbreken Het hindoeïsme is diep in Bena res verankerd. De fanatici zijn van plan hier hun volgende slag te leveren met Indiase moslims. Hindoestaanse extremisten wil len de Gyan Vyapi-moskee in het hartje van de stad afbreken, net zoals ze dat vorige maand met een 16de eeuwse moskee in Ayodhya hebben gedaan. Maar de vernietiging van de moskee in Benares, aldus waarschuwen islamitische en ook enkele niet- religieuze politici kan een bur geroorlog ontketenen tussen de 600 miljoen hindoes en de 120 miljoen moslims. Het hindoeïsme heeft terecht een reputatie voor tolerantie. Het zoekt geen bekeerlingen. Het heeft geen oprichter en hangt niet af van een enkel hei lig boek zoals de bijbel of de ko ran. Net als de Ganges is het hindoeïsme breed genoeg om vele gedachtenstromen te be vatten. En in het 2500 jaar oude Bena res ziet men het hele panorama van hindoestaanse filosofie uit gestald in de tempels en vere ringsplaatsen langs de rivieren. Verstrooide asceten in witte ha bijten scanderen onophoudelijk teksten uit de heilige boeken, de Veda's. Stroomafwaarts zijn tantristische tovenaars die be kend staan als de Aghora de onverschrokkenen. Om midder nacht banen deze tovenaars zich een weg door de kluwe mannen die zich warmen aan het vuur van de rituele brand stapel om druppels menselijk vet op te vangen voor hun oc culte riten. Het past allemaal binnen het hindoeïsme. Maar van die tolerantie is wei nig meer terug te vinden bij veel Indiërs die het hindoeïsme ge bruiken voor een reactionair nationalisme. Hun belangrijkste tegenstanders zijn de moslims die India voor de tijd van het Britse bewind regeerden. Na de moskee in Ayodhya te hebben vernield, willen deze extremis ten de Gyan Vyapi-moskee is Benares afbreken en nog een moskee in Mathura. In beide plaatsen vernielden de Moghuls 200 jaar geleden tem pels en bouwden zij moskeëen op de ruïnes. Maar veel mos lims beschouwen deze histori sche wraakneming als een ex cuus voor een aanval op hun geloof en hun status als gelijk waardige Indiase burger. De imam van Gyan Vyapi, Mulana Wasit: „Als er iets gebeurt met deze moskee, zal het snel berg afwaarts gaan met dit land." H.N. Triparti, politicoloog aan de Hindoestaanse universiteit van Benares, zegt: „Sinds de on afhankelijkheid zijn de Indiase regeringen hun ideologie kwijt geraakt. Politieke partijen zijn tegenwoordig niet meer dan machinerieën voor het voeren van verkiezingscampagnes. De extremisten hebben succes om dat zij erin zijn geslaagd zichzelf te verkopen als verdedigers van de ware hindoestaanse ethiek." Hij voegt er mistroostig aan toe: „De meeste studenten zijn en thousiast over Ayodhya zij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 2