4 ft» e 1 Gebruikers Waag sturen brandbrief Concerten voor het hele gezin Mulisch voorlopig niet weg bij De Bezige Bij Cultuur.&Kunst Samenwerking bij Biënnale Venetië Na opera op vleugels huiswaarts Topmuziek en zeldzaam gemak in solo De Vries VRIJDAG 22 JANUAR11993 Pluimage voert 'West Side' uit leiderdorp» Het Leids Musical gezelschap Pluimage houdt be gin februari audities voor de nieuwe musical 'West Side Story' die op 16,17 en 18 december in de Leidse Schouwburg wordt uitgevoerd. Na My Fair Lady, South Pacific en Foxtrot is dit de vierde musical die het nog jonge gezelschap ten tonele brengt. Belangstellenden voor deelname kunnen dit kenbaar maken door een briefje te sturen naar producent Ronald Veeren, Luy- kendreef 32,2353 BH Leiderdorp. Meer 'Leedvermaak' leiden Vanwege de grote belangstelling geeft De Toneelfabriek een extra voorstelling van Judith Herzbergs 'Leedvermaak'. Op zondagmiddag is de matinee opnieuw in Microtheater Imperi um, Oude Vest 33e. Aanvang: 14.30 uur. reserveringen bij K O, telefoon 141141. eindhoven cpd De Nederlander Niek Kemps en de Vlaming Jan Vercruysse zijn de twee beeldend kunstenaars die het belangrijkste deel uit maken van de eerste gezamen lijke Vlaams/Nederlandse pre sentatie op de Biënnale van Ve netië. De internationale ten toonstelling, die voor de 45ste keer wordt gepresenteerd, gaat op 13 juni open en sluit op 10 oktober. Werk van de twee wordt gepresenteerd in de naast elkaar gelegen paviljoens van Vlaanderen en Nederland op het tentoonstellingsterrein voor landenexposities in de Dogen- stad, de 'Giardini'. Als commis saris van de exposities in de pa viljoens is Jan Debbaut, direc teur van het Eindhovense Van Abbe Museum en geboren Vla ming, benoemd. Nederland en Vlaanderen werken ook samen aan de sa menstelling van een presentatie van jonge kunstenaars die niet op het tentoonstellingsterrein, maar elders in Venetië, waar schijnlijk in een klooster, wordt gehouden. De samensteller van die expositie is nog niet bekend. Het ligt in de bedoeling om ook tijdens komende Biënnales sa men te werken. De Nederlandse Rijksdienst Beeldende Kunst treedt als coördinator op. Overigens is de samenwer king voor de Biënnale niet de enige op cultureel gebied tussen Vlaanderen en Nederland. Zo wordt een tentoonstelling over 'Het zilveren licht' met Neder landse en Vlaamse schilder kunst voorbereid door Jan Hoet en Rudi Fuchs. Deze zal in het Palazzo Grassi in Venetië te zien zal zijn. De beide gemeen- Stijl-route tot eind januari De Stijl-route, als eerbetoon aan Theo van Doesburg, J.J.P. Oud en Vilmos Huszar, die 75 jaar geleden aan het Kort Galgewa ter De Stijl oprichtten, is ver lengd. Tot en met zondag 31 januari kan het publiek nog de wande ling langs eigentijdse gevelele menten van Sjef Oltheten ma ken, de ruimtelijk constructies in De Lakenhal en Ars Aemula bewonderen en replica's op Kort Galgewater en Meelfabriek Een wandelroute is bij de VW verkrijgbaar. Raad Amsterdam wijst korting Kindertheater af De Amsterdamse commissie cultuur en jeugdzaken gaat voorlopig niet akkoord met een subsidiekorting van 120.000 gulden voor Kinder theater Elleboog per 1 janua ri 1994. „Elleboog moet op een behoorlijke manier blij ven bestaan. Dat zal niet luk ken als we in één klap zo'n grote hap uit het budget ne men", stelde het PvdA-raads- lid Annemarie Grewel deze week namens de raadsmeer- derheid. Het Kindertheater ontvangt tot nu toe een jaar lijkse gemeentesubsidie van zeven ton. Elleboog bereikt in en bui ten Amsterdam met zijn the ater- en circusclubs en voor stellingen jaarlijks 32.500 kinderen en 23.000 oudere bezoekers. In het kader van onderzoek naar mogelijke bezuinigingen stelde Bureau Berenschot onlangs voor de gemeentelijke bijdrage fnet 15 procent te verlagen. schappen werken al samen aan een presentatie op de Frankfur ter Buchmesse. Individualisten Kemps en Vercruysse hadden beiden nog niet zo lang geleden een solo-tentoonstelling in het Van Abbe Museum. Debbaut stelde deze week bij de presen tatie van de Biënnale-plannen dan ook „vertrouwd met het werk te zijn!'. De beide kunste naars, die beelden maken, heb ben „een geprofileerd oeuvre, een eigenzinnige stellingname en zijn internationaal nog niet erg bekend", aldus Debbaut. „Het zijn twee individualisten die in hun werk nadenken over hun positie en de positie van de kunst". Debbaut, die al eerder pre sentaties voor ons land verzorg de op de Biënnale van Sao Pao lo en Venetië, stelt dat hij dui delijk niet gekozen heeft voor een groeps- of thematentoon stelling. Hij gaat de paviljoens samen met de kunstenaars in richten en de bij de exposities verschijnende catalogus bevat door de exposanten zelf ge maakte delen. Beiden maken voor de Biënnale nieuw werk, zo'n tien beelden elk, waarin het materiaal glas een belangrij ke rol zal vervullen. Met de keus voor de twee re latief jonge kunstenaars wijken Vlaanderen en Nederland af van reeds bekende keuzes voor de Biënnale. Een aantal andere landen heeft gekozen voor ge vestigde namen. Zo presenteert Spanje Tapiès, Duitsland Hans Haacke, de Verenigde Staten Louise Bourgeois en Engeland Richard Hamilton. Scène uit 'Le Nozze di Figaro' door de Staatsopera van Lodz. de Staatsopera Lodz. Met Elzbieta Walas- zcyk als Susanna en Zbigniew Macias als Figaro, Andrzej Kostrzewski en Krystyna Rorbach: Graaf en Gravin van Almaviva Ewa Szymkiewicz Cherubino en Jerzy Wolniak: Basilio. Muzikale leiding Andrze) Gezien op 21/1 in de Leidse Schouwburg Over de Poolse namen van de zangers zou je kunnen struike len, zó ingewikkeld zien ze er uit. Hun optreden daarentegen deed de bezoekers van de schouwburg op gevleugelde voeten huiswaarts keren. Ook zonder voorkennis van de ingewikkelde theatergebeur tenissen was deze Opera Buffa van Mozart zéér genietbaar. Wie het Italiaans niet beheerste, hoorde in de snelle recitatieven louter helder gearticuleerde en fraai gezongen klanken. Maar dan nog: wat een lust voor het oor en vooral voor het oog! Met eenvoudige requisieten als een touw, een bed en kleine witte zakdoekjes werden aria's op dy namische wijze verbeeld. Regis seur Adam Hanuszkiewicz, ac teur en theaterdirecteur, wordt dan ook tot de interessantste persoonlijkheden uit de Poolse theaterwereld gerekend. Voor de toeschouwer is al snel zonder meer duidelijk dat de graaf achter Susanna aan zit, kamermeisje van de gravin. Wanneer hij Susanna in haar eentje aantreft, rukt hij zich on middellijk een aantal kleren van het lijf en stort zich bovenop haar. Meestal beperkt hofmake rij op het operatoneel zich tot het werpen van min of meer verliefde blikken, maar Hanusz- kiewicfc schuwt een licht pikan te aanpak niet en laat de zan gers handtastelijk worden. In deze operavoorstelling werd tot mijn vreugde nu eens overtui gend geacteerd. Het verhaal van het aanstaande bruidspaar Figaro-Susanna ontrolde zich vol vaart en vitaliteit. Hoe het mis dreigde te gaan en uitein delijk toch nog goed kwam. Slapstick-achtige grappen de den het publiek meer dan eens hartelijk in lachen uitbarsten. De aria's en vele ensembles voor twee tot zes zangers tege lijk voegden zich heel soepel in het geheel omdat er bovendien prachtig werd gezongen. Het leek alsof zingen een even na tuurlijke manier van uitdrukken was geworden als spreken. De zangers en zangeressen pasten qua stemkwaliteit zelfs prachtig bij elkaar, géén zwakke schakel in het geheel. Het applaus in de volle schouwburg was wèl spontaan en ook langdurig, maar enthousiasme voor open doekjes zat er niet meer in. FOTO JORIS VAN BENNEKOM Het Hemels Fagotje door de Stichting Windroos opent zondag 31 januari de serie familieconcerten in De Muzenhof. LeiderdorpseMuzenhof experimenteert met mengvorm LEIDERDORP WILFRED SIMONS Kinderen èn volwassenen op een speelse manier kennis laten maken met klassieke muziek en theater. Met deze gedachte in het achterhoofd hebben Nicolette Komen en Mieke Bergkamp drie zogeheten 'fami lieconcerten' naar de Leiderdorpse Muzen- hof gehaald. De twee vrouwen, die verant woordelijk zijn voor de programmering in de Muzenhof, benadrukken dat het om een experiment gaat. De theaterzaal heeft dit soort concerten namelijk nog niet eerder binnen haar muren gehad. Een familieconcert is een mengvorm tus sen een concert en een theaterstuk: „Mu ziek en toneelspel staan naast elkaar en moeten elkaar versterken. Beide kunstvor men zijn dus even belangrijk. De meng vorm is niet alleen interessant voor liefheb bers van klassieke muziek. Ook mensen die vooral van mime of van toneel houden, ko men hierbij aan hun trekken", aldus Ko men. De serie begint op zondag 31 januari met een uitvoering van Het Hemels Fagotje door de Stichting Windroos. Het verhaal is ge schreven door Annie M.G. Schmidt en Kees Olthuis componeerde de muziek. Zondag 28 februari is muziektheater Baboing aan de beurt met het muzikale sprookje Babar Babar. De avonturen van het olifantje Babar zijn van muziek voorzien door onder meer Francis Poulenc en Roel van Oosten. Tot slot presenteren blazersensemble Qktopus en acteur Martin Mens op zondag 4 april het Mexicaanse sprookje Het Ei, waarvoor de muziek opnieuw geschreven is door Kees Olthuis. Alle concerten zijn geschikt voor kinderen vanaf een jaar of zes. Over de reden van de koerswijziging zegt Komen: „Op zondagmiddag programmeer den wij tot nu toe altijd koffieconcerten. Daar kwam heel weinig publiek op af. Uit onderzoek bleek dat het overgrote deel van het publiek op de zondagmiddag wel wil komen, maar niet kan. Voor de zaterdag avond krijgen de meeste theater- of con certbezoekers nog wel een kinderoppas, maar voor de zondag niet. Toen dachten brengen we geen* theatervorm zowel volwassenen als kinderen in- is? Dan kunnen de bezoekers hun kinderen gewoon meenemen Komen en Bergkamp houden na afloop van de concerten een enquête onder de be zoekers. Als uit de resultaten blijkt dat het initiatief aanslaat, halen zij het volgende seizoen opnieuw een aantal familieconcer ten naar de Muzenhof. Dc aanvang van dc concerten is steeds 12.30 uur. met uitzondering van Babar Babar. Dc aanvang van dit concert is 14.30 uur. 'Gemeente biedt geen alternatief De fracties in de gemeenteraad, krijgen vandaag of mor gen een brandbrief, met een uitnodiging voor een bijeen komst op 6 februari. Tijdens die bijeenkomst hopen de gebruikers van de Waag, Hot House, Folkclub Horus, het 5 Mei Comité, de Stichting Leidse Jazzweek en de Leidse Vereniging van Amateurfotografen de politiek te bewe gen af te zien van de plannen met De Waag. Volgens die plannen mag de Waag vanaf 1 mei van dit jaar nog alleen worden gebruikt voor door de gemeente georganiseerde exposities. LEIDEN ANNEMIEK RUYGROK De vertegenwoordigers van bo vengenoemde organisaties zijn bepaald niet te spreken over de gang van zaken rond het Waag gebouw. Dat bleek gisteravond tijdens een bijeenkomst bij de Stichting Welzijn. Dat ze er uit moeten, was al drie jaar offi cieus bekend. Maar officieel hebben ze nooit iets vernomen. Alleen jazzclub Hot House kreeg in oktober vorig jaar een brief van de coördinator van De Waag, Frits Bruins, waarin stond dat men naar een andere ruimte moest uitzien. De Stich ting Leidse Jazz Week kreeg in december mondeling te horen dat De Waag in 1993 voor het laatst voor de jazzweek kon worden gebruikt. De gebruikers van De Waag hebben vooral bezwaar tegen het feit dat er evenmin een re delijk alternatief wordt gebo den. Cor Elzinga van de Stich ting Leidse Jazz Week: „In een artikel in het Leidsch Dagblad zegt de gemeente verplicht te zijn voor een alternatief te zor gen. Maar er wordt niets, niets gepresteerd. Het enige waar Yvonne van Baarle, hoofd van de afdeling cultuur, mee komt is de Stadsgehoorzaal. Maar dat is geen alternatief. Die is veel te duur." Tijdens de bijeenkomst bleek, bij monde van Henny Kwik die het Keytown Jazz Fes tival organiseert, dat de tarieven voor de Stadsgehoorzaal dit jaar met maar liefst 30 procent zijn verhoogd. Michael Collins van Folkclub Horus noemde de gang van za ken 'chaotisch'. ..Bovendien zit Frits Bruins zelf in zijn maag met de Gaudeamusconcerten. Hij moet daarvoor ook een an dere plek zoeken. Dat zal de Ka pelzaal van K O wel worden." D. van Dam van het 5 Mei Co mité maakt bezwaar tegen het feit dat zijn organisatie 'alles uit de pers moet vernemen'. „De Waag wordt onttrokken aan het Leidse Verenigingsleven, terwijl het een goedkoop en zeer toe- gankèlijk podium is. Op deze manier is het Waaggebouw slechts voor een heel klein, eli tair groepje toegankelijk." Mar tin Bergwerff van de Leidse Ver eniging van Amateurfotografen beschuldigt Van Baarle en Bruins van onfantsoenlijk ge drag. „Zij komen hun afspraken niet na." De amateurfotografen houden eens in de twee jaar een tentoonstelling in De Waag. Dit jaar moeten ze een andere plek zoeken. Bergwerff: „Toevaillig, omdat ik in de Hooglandse kerk was en daar tegenover een kerk bestuurslid m'n nood klaagde over de onzekerheid waarin wij verkeren, heb ik kunnen regelen dat we in de Hooglandse Kerk terecht kunnen. Maar dat is niet aan de gemeente te danken." Van Dam: „Leiden beroept zich erop een stad van vluchte lingen te zijn, krijgt zelfs prijzen voor het vluchtelingenbeleid. En nu, in een tijd van opko mend racisme, wordt het 5 Mei Comité de Waag uitgezet." Michael Collins van Horus \Toeg zich af of de gemeente er wel over heeft nagedacht om „het enige verenigingsgebouw dat bekend staat om z'n goede akoestiek" voor beeldende kunst te gaan gebruiken. „Een kunstvorm die toch weinig af hankelijk is van de akoestiek." De bijeenkomst gisteravond was bedoeld om de betrokke nen op één lijn te krijgen. Het was voor het eerst dat alle ge bruikers van de Waag om één tafel zaten. Tijdens de bijeen komst bleek dat men zich door de gemeente behoorlijk in de maling voelt genomen. „De Waag is een gemeenschapshuis. Dit gemeentelijk beleid gaat ten koste van een heleboel clubs. De streekfunctie van De Waag verdwijnt hierdoor." RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Concert door Han de Vries, hobo. Istvén Parkanyi. viool. Matthias Maurer, altviool en Young-Chang Cho. cello Georgani seerd door de Stichting Cornelis de Vla ming; gehoord 21 januari in de Ouds- hoomse kerk te Alphen a/d Rijn Toen Van Beethoven zijn strijk trio's schreef (drie in getal) in 1797, zou Mozart 41 jaar zijn geweest ware hij niet op 35-jari- ge leeftijd gestorven, waarme ik maar wil aangeven hoe dicht deze muziek nog bij Mozart te plaatsen is. Het Strijktrio in c van Beethoven en het Hobo kwartet van Mozart weerklon ken dan ook als één soepele voortzetting van klassieken, ook al wordt Beethoven. Direct al aan het begin van het strijktrio stond al vast dat deze strijkers geen tijd nodig hadden om aan elkaar te wen nen. Van de eerste tot de laatste noot werd er topmuziek ge maakt, in het zeer intens en weloverwogen gespeelde adagio zowel als in het felle bijna agressieve spel van het presto, dat plotseling soepel en schijn baar moeiteloos over kon gaan in vloeiende brede melodieën. In het hobokwartet soleerde Han de Vries. Met een zeldzaam gemak en een mooie volle, dan weer weke, klank, in het adagio soms in zeer lange en uitge sponnen frases van één enkele toon, spoedde De Vries zich in 'een pittig tempo, zich gesteund wetend door een krachtig strij kerstrio, via een dansend rondo naar het einde. Na de pauze moest hij zich zelf helemaal alléén waar ma ken in de zes 'Metamorphoses after Ovid' voor hobo solo van Benjamin Britten (1913-1976). Geestige markante muziek, waarin De Vries de rusten per fect timede tussen kleine 'schertsende' staccatoachtige melodietjes rond de gedaante verwisselingen van Pan, Bac chus, Narcissus en anderen. Het strijktrio van Hermann Berens (1826-1880) wordt maar weinig gespeeld. Het is muziek die qua klankidioom en structu ren al te plaatsen is in de hoog romantiek en ze is nog in hoge mate traditioneel te noemen. Met veel Schwung en allure werd dit vierdelige werk ge speeld; toch maakte het weinig los, mede doordat er tussen de delen onderling nauwelijks spanning of afwisseling be stond. Hooguit de vurige harts tochtelijk gespeelde slotfase in de finale wrikte even aan het bijna te ontspannen consume ren van deze 'lekkere' muziek. LEIDEN/AMSTERDAM CEES VAN HOORE Voorlopig gaat Harry Mulisch niet weg bij zijn uitgeverij De Bezige Bij. Deze week dreigde hij daarmee als daar een boekje met columns van Stephan San ders zou worden uitgegeven. In een van die columns beschul digde Sanders Mulisch ervan dat hij zich tijdens zijn Cuba- periode zou hebben uitgespro ken voor het niet verlenen van gratie aan Cubaanse 'stakers en saboteurs". Mulisch zou in zijn boekje 'Over de affaire Padilla' (1971) hebben geschreven dat de dichter Padilla geen gratie zou moeten krijgen van Castro. De auteur wijst die beschuldi ging van de hand, maar vindt het bericht over zijn vertrek bij De Bezige Bij nogal 'opgeklopt'. Mulisch: „Ja, natuurlijk heb ik in De Volkskrant gezegd dat ik wegga bij De Bezige Bij als die columns van Sanders worden uitgegeven. Vertrouwt u die krant niet? Ik word daarin toch geciteerd. Maar ^r is pas een boekje van Sanders uitgegeven, dus ik denk dat de kwestie pas over zo'n jaar of vier gaat spe len. De Bezige Bij is vrij om wie dan ook uit te geven. Maar ik ben als schrijver vrij om mijn ei gen uitgever te zoeken. Als die columns van Sanders verschij nen, zal ik overwegen of ik bij De Bij moet blijven. Ik ben blij dat ik niet meer in het bestuur van de uitgeverij zit, anders had het wat moeilijker gelegen." Is dit geen vorm van chanta ge? Riekt dit niet naar kapitte ling? Een schrijver moet toch al tijd op de barricade staan voor het 'vrije woord'? „Ia, maar ik zal nooit op de barricade gaan staan voor de leugen. Ach, ik weet wel wat Sanders wil: hij wil karaktermoord plegen. Hij gaat in op een dun boekje dat ik in 1971 heb geschreven. 'Over de affaire Padilla' heet het. Hij be weert dat ik in dat boekje zou hebben geschreven dat ik er een voorstander van was om geen gratie te verlenen aan de Cu- - baanse dichter Padilla. Dat is dus flauwe kul. Dat vind je in dat boek nergens terug. Of ik niet met een kanon op een mu£~ aan hel schieten ben? Ja, zo zou je het misschien wel kunnen noemen. Weet u. als je hier als schrijver een boek als 'De ont- dekkmg van de hemel' publi ceert. lig je eruit. Zo'n dik boek. dat mag je niet doen. Dan gaan ze lopen zoeken. Dat soort kwaadaardigheid vind je alleen maar in Nederland. Ie moet hier binnen de rooilijn blijven, als u begrijpt wat ik bedoel. Maar er zal binnenkort wel iemand kq- men die aantoont dat ik piet heb geschreven wat Sanders be weert." De schrijver Stephan Sanders was niet bereikbaar voor commentaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19