Romantiek in de wildernis Cultuur&Kunst Film Anti-Duitse film van regisseur Eisenstein Een Cadillac of een ontslagbrief? Fundamentalisme bedreigt Egyptische sterren 30NDERDAC 21 JANUAR11993 23 Mastroianni is geen latin lover meer rome» Marcello Mastroianni, de Italiaanse acteur, is op leeftijd (68) gekomen en heeft geen zin meer in het imago van 'latin lover' dat hem door de media is opgedrongen. In een interview met de Italiaanse krant Corriere della Sera zegt hij binnenkort de Film De laatste dagen aan Tarzan te zullen draaien. Marcello gaat er voor het laatst voor uit de kleren.Kunnen jullie allemaal zien hoe ik ben gemaakt en wat voor magere beentjes ik heb. Daarna zal niemand meer reppen over de 'latin lover'." FILMS IN LEIDEN 21.00 uur: X, Haarlemn den erstraat 52, L Het is 1938. De Tweede Wereld oorlog staat voor de deur en in de Sovjetunie is de nazi-drei ging voelbaar. Jozef Slalin neemt Hitiers opvattingen over de Drang nach Osten weliswaar niet al te serieus, maar de uit spraken op zichzelf maken de verhouding tussen de twee tota litaire staten toch gespannen. Waar dictators bevelen, moet de film gehoorzamen en het is dan ook niet vreemd dat de Sovjet autoriteiten een anti-Duitse film lieten maken. Waarschijnlijk hadden we daar nu nooit meer van ge hoord als de film niet was ge maakt door de grootste Sovjet- regiseur aller tijden: Sergei Ei senstein. Hij maakte het histori sche spektakel Aleksandr Nevski De film is aanstaande woens dag te zien in de krakersbio scoop 'X'. Eisenstein vond voor zijn an ti-Duitse film aansluiting bij de historie. In de dertiende eeuw trok een gewelddadig groepje Duitse ridders (verenigd onder de naam Duitse Orde) Polen, de Baltische staten en een deel van Rusland in. Het doel van de Duitse Orde was kort gezegd heidenen bekeren, steden stich ten en een groot rijk opbouwen. In de praktijk kwam het er ech ter op neer dat de heidenen werden vermoord en vervangen door Duitse boeren. De orde had de naam onoverwinnelijk te zijn. Toen de ridders in 1242 al te ver naar Rusland opdrong, stuitte zij op fel verzet van de Russische prins Aleksandr Ne- vski. Het kwam tot een slag na bij de plek waar later Leningrad zou ontstaan en Nevski won. Daarmee stelde hij een grens aan de Duitse expansie. Voor Eisenstein een interessant gege ven, want Nevski kon gelden als een communistische 'volksheld' avant la lettre die als een Stalin een 'volksleger' leidde tegen een barbaarse 'Teutoonse horde'. Eisenstein was omstreeks 1938 in het westen algemeen erkend als een grote filmmaker, maar in zijn eigen land was hij niet populair. De Sovjetautoriteiten veroordeelden hem om zijn ex perimenten met vorm en ntme en noemden zijn stijl 'formalis tisch'. Toen hij aan Aleksandr .Nevski begon, had hij dan ook al in geen negen jaar een op dracht gehad. Bovendien stond vanaf het begin voorop dat de film sociaal-realistisch moest worden, zowel qua vormentaal als qua inhoud. Om dat te ga randeren kreeg Eisenstein spe ciaal een rechtzinnig commu nistisch team van medewerkers toegewezen. Echte Eisenstein- fans vinden Aleksandr Nevski dan ook maar een half meester werk: van zijn vroegere experi menten is in de film weinig te rug te vinden. Maar Eisenstein maakte van zijn eerste geluidsfilm toch een verrassing door zijn intensieve samenwerking met de compo nist Sergei Prokofief. Samen ex ploreerden zij de mogelijkhe den die filmmuziek bood om de beelden te illustreren. Dit leidde tot een spectaculaire versmel ting van film en geluid tijdens een veldslag op. een bevroren meer. Door de combinatie van beeld en muziek wordt Aleksan dr Nevski wel eens gekarakteri seerd als de eerste filmopera (al wordt er niet in gezongen). Aleksandr Nevski was bij zijn verschijnen een groot interna tionaal succes en volgens de Sovjetaqjoriteiten een 'patriot tisch meesterwerk'. Maar in de Sovjetunie werd de film het vol gende jaar alweer uit roulatie genomen na de ondertekening van het Duits-Russische niet- aanvalsverdrag. Pas na de Duit se inval 1941 was de film weer op ruime schaal in de Sovjetu- Toen James Fenimore Cooper in 1825 zijn roman De Laatste der Mohicanen schreef, moest het wilde westen nog gekoloni seerd worden. Bovendien was de volkerenmoord onder de oorspronkelijke bewoners van Noordamerika nog verre van voltooid. Toch is de tragische geschiedenis van Hawkeye èn zijn laatste stamgenoten een van de beste voorbeelden van hoe de Indianen aan het kortste eind trokken in de strijd om het land van hun voorouders. recensie mark van den tempel Last of the Mohicans. Te zien: Cineac 1 en Odeon 1Den Haag 1757, de Britse kolonie New York. De oorlog tussen de Engelse en Franse koloniale machten in Noord-Amerika is in alle hevigheid losgebarsten. Bei de partijen proberen de bewoners van het gebied zowel boeren als Indianen bij hun strijd te betrek ken. Dit leidt tot een bloedig treffen tussen stammen onderling en zinloze slachtingen op kolonisten. Temidden van het geweld proberen de overge bleven mannen van de Mohawk- stam vader Chingachgook, zoon Uncas en blanke adoptiezoon Haw keye voor de winter valt hun afstam melingen in het westen te bereiken. Onderweg stuiten ze op een aanval van Fransgezinde Hurons op een konvooi Britse soldaten. De Mohica nen slagen erin de overlevenden te ontzetten, en escorteren het gezel schap, waaronder de dochters van de Britse bevelhebber Munro, naar Fort William Henry. Ze omzeilen de Fran se belegering van de vesting, maar eenmaal binnen zaaien hun berich ten over moorden op kolonisten pa niek. Hawkeye verdwijnt in de cel, maar executie blijft uit wanneer de Fransen zonder slag of stoot de macht over het fort krijgen. De vreed zame uittocht van de Britten mondt uit in een bloedbad wanneer de bele gerden in het open veld door Hurons worden aangevallen. Munro sterft, en z'n dochters Cora en Alice zijn op nieuw aangewezen op de bescher ming van de inlanders die hen eerder het leven redden. James Fenimore Coopers verhaal biedt zoveel aanknopingspunten voor een interessante verfilming dat een regisseur zich goed zal moeten afvragen wat hij nu precies wil gaan vertellen. Michael Mann, die naast produktie en regie ook het scenario van The Last of the Mohicans voor zijn rekening nam, lijkt die afweging geen moment te hebben gemaakt. Zijn spectaculaire produktie hangt er gens tussen een romantische kos tuumfilm, een historisch drama en een avonturenepos in, en probeert tussendoor nog iets zinnigs te zeggen over het treurige lot van de Indianen. Resultaat van al die verschillende invalshoeken is een film die op geen enkel vlak echt overtuigt, maar zulke fraaie afzonderlijke scènes heeft dat je toch niet van een mislukking kan spreken. Mann is vooral bekend als de schepper van Miami Vice, en zijn haast obsessieve hang naar visuele perfectie is zowel kracht als zwakte van de film. Met zijn reconstructie van het leven in de Brits/Franse kolo nies steekt hij Stanley Kubrick naar de kroon, wiens Barry Lyndon een zelfde finesse uitstraalde. De keerzijde van deze perfectione ring is een afstandelijkheid die ten koste gaat van de romantische en dramatische elementen van het ver haal. De romance tussen Hawkeye (Daniel Day-Lewis) en Cora (Made leine Stowe) is keurig 18de-eeuws; smeltende blikken over en weer, daar blijft het bij. Beter getroffen is de cultuurbotsing die Mann telkens benadrukt. De arro gantie van de koloniale machten wreekt zich wanneer de Europeanen zich in de wildernis moeten meten met de Indianen. Ze worden in de pan gehakt, en verliezen met hun su perioriteit ook hun scalp. Zulke mo menten maken The Last of the Mohi cans zeer de moeite waard. Maar de film kent ook hele stukken waar maar weinig in gebeurt, zodat de betrekke lijk korte speelduur toch nog een hele zit wordt. Glengarry GlemRoss: David Mamet is een gevierd Amerikaans to neelschrijver die de afgelopen tien jaar zijn werkterrein met film heeft uitgebreid. Na scenario's te hebben geschreven voor uit eenlopende regisseurs als Sidney Lumet, Brian de Palma en Bob Rafelson, ging Ma- met vanaf 1987 zijn werk zelf verfilmen. Maar het omzetten van virtuoze taalcon structies in goed lopende scènes bleek lasti ger dan voorzien, en voor zijn Glengarry Glen Ross werd toch weer een buitenstaan der aangetrokken. Opvallend is dat regisseur James Foley tn Glengarry Glen Ross het werk van Mamet meer recht doet dan diens eigen House of Games en Things Change. De kracht van het woord staat hier centraal. Er wordt met taal verleid en vernederd, bedrogen en gedood. Lokatie is een klein onroerend-goed kan toor in een buitenwijk van Chicago, midden jaren tachtig. Een afgezant van het hoofd kantoor valt op een avond binnen, en con fronteert de vier aanwezige makelaars op niet mis te verstane wijze met hun matige prestaties van de laatste maanden. Zijn ul timatum luidt: wie na een maand de mees te verkopen op zijn naam heeft staan, krijgt een Cadillac. Nummer twee ontvangt een messenset, de rest een ontslagbrief. Met adressen van potentiële klanten (de zogeheten leads) die al jaren als onbruik baar gelden mogen de vier op stap. De mannen vatten het nieuws heel verschil lend op: apathisch, woedend, angstig en la coniek. Vooral voor Shelley Levene (Jack Lemmon) staat er veel op het spel. Als oud ste is zijn energie beperkt, en zijn eens soe pele technieken zijn verworden tot een reeks versleten verkooptrucs. Ricky Roma (Al Pacino) maakt zich geen zorgen. Hij stond al bovenaan de lijst, en met een nieu we klant binnen handbereik twijfelt hij er niet aan die plek te zullen behouden. James Foley heeft Glengarry Glen Ross aangekleed met inventief cinemascope-ge- bruik, sluipende camerabewegingen en film noir belichting. De structuur van hel to neelstuk is daarbij onaangetast gebleven. Het gros van de scènes speelt in de naar geestige kantoortuin van de firma, en de handelingen zijn simpelweg ingedeeld in een vóór en na de pauze. Worden in het eerste gedeelte de reacties van de verschil lende makelaars op de onheilstijding vast gelegd, deel twee concentreert zich op het politieverhoor dat volgt op de inbraak in het kantoor waarbij waardevolle leads zijn ge stolen. Deze who-dunnitgeeft de film een onver wacht spanningselement mee, en is een testcase of het publiek de geïntroduceerde karakters ook werkelijk heeft doorgrond. In de ontknoping vjdlen de maskers, en komt de ware tragedie aan het licht. De ongewone structuur van Glengarry Glen Ross is al een plezierige afwisseling op het formule-filmen in Hollywood, maar er valt meer te genieten. Zo is het een verade ming te zien hoe de acteurs alle ruimte krij gen zelf de spanning in een scène op te bouwen. Iedereen is dan ook goed. Niet al leen Pacino en Lemmon, maar ook Alec Baldwin als macho afgezant en Jonathan Pryce als willoze slachtoffer van Pacino's verbale geweld. Een film die sterker wordt hoe langer je kijkt, en dat zijn vaak de beste. Komedies met 'sekssymbool' Yousra op Filmfestival Rotterdam film interview zondag 7 febru Niet alleen toeristen worden in Egypte be dreigd door radicale moslims, ook Egypti sche filmsterren moeten zich in toenemen de mate beschermen tegen mogelijke ter reuraanslagen. Dat geldt ook voor Yousra en Adel Imam, beiden te zien in Egyptische komedies op het Film Festival Rotterdam 1993 dat volgende week woensdag van start gaat. De twee acteurs voeren strijd tegen het opkomende fundamentalisme in hun land. „Adel Imam is de enige echte superster in Egypte", zegt de vooraanstaande filmcriti cus Samir Farid in Cairo. „En niet alleen in Egypte, maar in het hele Midden-Oosten: van Marokko tot Kuwayt. Hij is uniek. Men sen gaan naar de bioscoop om hèm te zien. In de eerste plaats omdat hij een uitmun tend acteur is. Hij speelt vaak de kleine rit selaar die uiteindelijk altijd goed terecht komt. Voor de gewone Egyptenaar, die al scharrelend in leven moet blijven, is hij dan ook de absolute held." Zelfs de grootste filmregisseur zal niet on der de invloed van Adel Imam uitkomen. Terrorism and Kebab en Hotch Potch, twee films die te zien zijn op het komend'Rotter dams Filmfestival, zijn in de eerste plaats films van Adel Imam en niet van de regis seur Sharif Arafa. Hij bepaalt wie zijn mede spelers zijn. En hij weet de Egyptische mi nister van binnenlandse zaken over te halen het centrale verkeersplein in Cairo voor drie weken af te sluiten om scènes voor Terro rism and Kebab op te nemen. Adel Imams tegenspeelster in deze kome die is de actrice Yousra, op dit moment het Egyptische sekssymbool en dat is in Egypte toch meer de gerijpte, ervaren femme fata le. Met haar smachtende blikken en haar zwoele stem brengt zij al haar mannelijke tegenspelers in vervoering en het publiek in Anti-fundamentalisme Maar voor de fundamentalisten staan deze twee sterren synoniem 'voor het door hun verfoeide wereldse en vleselijke. Yousra heeft zich bij hun ongeliefd gemaakt door haar sensuele en onzedelijke imago waarin zij blijft volharden, en Adel Imam dóór zijn krachtige anti-fundamentalistische uitspra ken. Adel Imam heeft al een langdurige repu tatie op dit gebied. Zes jaar geleden verhin derden de fundamentalisten in hun bol werk Assiut een toneelvoorstelling, want dat is 'werelds vermaak' in hun ogen. Bij wijze van protest is Adel Imam, vergezeld door lijfwachten, naar het hol van de leeuw afge reisd om in het bewuste theater zijn one- manshow op te voeren. Adel Imam was ook zeer goed bevriend met de vorig jaar op spectaculaire wijze ver moorde Egyptische schrijver en anti-funda mentalist Farag Fouda. De acteur bleef bij de schrijver in het ziekenhuis, tot deze aan zijn verwondingen bezweek. Adel Imam veroordeelde deze laffe moord en blijft zich kritisch uitlaten over de wijze waarop de fundamentalisten het sociale leven in Egyp te verzieken. Sinds deze moord hebben de Egyptische autoriteiten filmsterren als Adel Imam en Yousra onder permanente/bescherming ge steld. En niet voor niets, want ook Yousra ondervindt aan den lijve de bedreigingen. „Ik krijg dagelijks dreigbrieven, waarin staat dat ik vergiffenis bij God moet vragen." De laatste was van een moslim-piloot uit de VS. Hij schreef: 'Ik hield van je schoonheid en adoreerde je. Tot ik je in een film in de armen van iemand anders zag. Nu haat ik je. Ik haat je schoonheid en ik wil je ver moorden omdat je werkelijk niets voor God doet.' „Ik ga deze man antwoorden", zegt Yousra strijdvaardig, „want ik ben een vechter. Je mag niet iemand haten of doden omdat die een ander geloof heeft". In Terrorisme and Kebab komt een scène voor waarin Yousra praat met een funda mentalist. „Ik vertelde hem dat je niet de helft kan vertellen van wat de profeet Mo hammed verteld heeft. Ze verdelen het ge loof in twee gedeelten. Ze vertellen de ene helft en verzwijgen de andere. Wat in het echt ook gebeurt". „Vorige week nog ging het gerucht dat terroristen mij hadden vermoord en mijn huis in de as hadden gelegd. Terwijl ik ge woon op de set aan het werk was. Ik wist helemaal van niets. Toen ik thuiskwam trof ik duizenden boodschappen op mijn ant woordapparaat en dacht: „Wat is er in godsnaam aan de hand!?" Vrienden belden me de gehele nacht bezorgd op en waren opgelucht toen ze hoorden dat alles goed met me was en ze zich geen zorgen hoef den te maken." „Ik ben bezorgd over het terrorisme, niet over mezelf. Ik ben niet bang om dood te gaan. Als ik dood ben, is het toch afgelopen met me. Maar over Egypte maak ik me wel zorgen. Dit land zou dit soort terrorisme niet mogen hebben. Egypte was altijd een vredelievend land, mejt vredige Maar ze lijken haast gehersenspoeld." Filmster Yousra in de komedie 'Hotch Potch' BIOSCOPEN ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Indochine 12 j., dag. 13.30, 20 ALFA 2 Glengarry Glen Ross dag. 14, 19.30, 22, za zo 13.30, 16. 19.30, 22 ALFA 3 Twin Peaks 16j. 14, 18.45,21.30, 7-3 zo 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 4 Bitter moon 16 j dag. 14, 18,45, 21.30, zazo 13. 15.45, 18.45, 21.30 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Sister Act 13 45. 18.45.21.30 ALHAMBRA 2 Husbands and Wives a l dag. 19, 21.45. do vr ma di ook 14 BELLEVUE CINERAMA lel. 6234876 The Bodyguard 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45.21.30 CINERAMA 2 Single white female 16 j14, 19,15, 22, zo 13.30, 16.15, 19.15,22 CALYPSO 1 tel. 6234876 Death becomes her a l., 14, 19.15, 22, zo 13.30, 16.15, 19.15.22 CALYPSO 2 The Player a l., dag. 13.45,18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45.21.30 CINECENTER CORALINE tel. 6236615 II ladro di Bambini a.l., dag. 14.30, 17. 19.30. 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Olivier Olivier dag. 14, 16.30, 19.30, 22.15 CINECENTER-PIERROT RebroAdama 16 j., dag. 14.30, 17, 19.45,22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a I., dag. 14.30, 17.15. 19 45. 22 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Death becomes her a.l., dag. 19, 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Sister Act a l dag. 18.45. 21.30, za zo ook 14 CITY 1 tel. 6234579 The last of the mohicans 16). 14.19. 21.30, zo 13.15, 15 45, 19,21.30 CITY 2 Sister Act a i., dag. 13.45, 19. 21.30, fa 13 15. 15.45. 19,21.30 CITY 3 Boomerang a I., dag, 14.15. 18.45, 21.30, ZO 13, 15.45, 18.45,21.30 CITY 4 Midnight Sting 12 j„ dag. 14, 19. 21.30, do vr ma di ook 14.15 CITY 5 Unforgiven 12 j., dag. 14,15, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45, 21.30 CITY 6 Patriot Games 13.45, 18.45,21.30, zo 13. 15 45, 18.45,21 30 CITY 7 Home Alone 2 14.15, 18.45,21.30, zo 13, 15.45. 18.45,21 30 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Indochine dag. 18.15,2115, za. zo ook 15 THE MOVIES 2 Straight no chaser dag. 17 15 Howards End dag. 19, 21.30, za zo ook 14.45 THE MOVIES 3 Part Time God dag. 17.15, 22, za zo ook 15.15 Night on earth dag. 19.30 THE MOVIES 4 Raise the red lantern dag 19 30 De Noorderlingen dag 17 .30, 22, za zo ook 15 21.30, zo 13.15, 16. 18 45.21.30 TUSCHINSKI 2 Home alone 2 a.l., dag. 14, 18.45. 21.30, zo 13.15, 16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI 3 The Bodyguard a l., dag. 14, 18.45. 21.30. zo 13.15, 16. 18-45.21.30 TUSCHINSKI 4 Single white female 16 jdag 18.45, 21.30, do.vr ma d. ook 14 TUSCHINSKI 5 Basic Instinct 16dag. 14, 18.45, 21 30. zo 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Beauty and the Beast a.l., dag. 18 45. 21.30, do vr ma di ook 14 TUSCHINSKI CINEAC Hot Shots 161 doorloperyle voor stelling vanal 11. Iaatste.21.30 DE UITKIJK tel. 6237460 UTZdag 20,22 Madeleine Stowe en Jodhi May in 'Last of the Mohicans'. Fraaie scènes redden 'Last of the Mohicans' van mislukking

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23