'Ik laat meer van mezelf zien' Rtv show 'Ruwe bolster, blanke pit' 7632-93 Dagelijks bombardement van 500 televisie-kanalen Aangrijpend contact tussen een muzieklerares en een moordenaar MAANDAG 18 JANUARI 1993 195 12 Davis (,,Pino op hakken") staat op de tweede plaats, gevolgd door actrice Glenn Close (,,de dochter van Dracula"). Volgens Blackwell heeft de mode ,,een nieuw dieptepunt" bereikt. Op de lijst staan verder Sinead O'Connor, Shirley MacLaine, De mi Moore, Goldie Hawn en La- Toya Jackson. Enthousiast is Blackwell over Hillary Clinton, die er volgens hem fris, intelli gent en vrolijk uitziet. Meryl Streep is weer terug in de picture. Eindelijk scoort de actrice weer eens een hit met de film Death becomes her. De laatste films met Streep waren alleen maar flops. Het is spijtig voor de karakteractrice om te constateren, maar de huidige be langstelling dankt zij voorname lijk aan de speciale effecten in Death becomes her. Zo loopt Streep met een 180 graden ge draaide nek rond. archieffoto-s STARDOM Harry Slinger (ex-Drukwerk) presenteert soloprogramma Dat een dagje poseren topmo dellen geen windeieren legt is bekend. Over een bedrag van 5.000 tot 10.000 gulden, valt niet te klagen. Maar hoe zit het nu met bekende acteurs en actri ces? Welnu, ook daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Zo incasseerde de acteur Michael Douglas onlangs tien miljoen gul den voor het inspreken van een reclamespotje van slechts dertig seconden.. Ted Danson, de man uit de po pulaire tv-serie Cheers, heeft zijn vrouw en twee kinderen verlaten voor niemand minder dan Whoopi Goldberg. Het stel is smoorver liefd en er wordt zelfs al gespro ken over trouwen. Maar dat is niet het enige. Whoopi gaat ook nog de hoofdrol vertolken in de serie Cheers die haar laatste sei zoen in gaat. De Belgische zangeres en pre sentatrice van talkshows Margriet Hermans is binnenkort drie maanden uit de running. In fe bruari wordt haar eerste baby ge boren en zij wil zich daarna volle dig bezig houden met haar doch ter. Dat het een meisje wordt weet ze al. Margriet is een be wust ongehuwde moeder en wat haar betreft blijft dat ook zo. Al jaren heeft ze het goede voornemen om af te slanken en meer te sporten. Presentatrice Tineke de Nooy heeft het er blijk baar moeilijk mee, want op tele visie is niet te zien dat zij ook maar een grammetje is kwijt ge raakt. Zijn er nou geen belangrij kere dingen in het leven waar een mens zich druk om zou moeten maken? Madonna voert dit jaar de lijst van slechtst geklede vrouwen aan. De lijst wordt jaarlijks opge steld door de Amerikaan Black well, een voormalig acteur en modeontwerper. Actrice Geena Whoopi Goldberg en Ted Danson: smoorverliefd. Een jaar geleden heb ik Amsterdam vaarwel gezegd. Met vrouw en kinderen ben ik verhuisd naar Westzaan. Als geboren en geto gen Amsterdammer wist ik niet dat rust zo lekker kon zijn." Harry Slinger (43) heeft dezer dagen veel aan zijn hoofd. In persoonlijke en zakelijke sfeer. Zijn echtgenote staat op het punt te bevallen van hun derde kind en Harry bereidt zich voor op zijn eerste theatershow als -soloartiest. Deze week staat hij in het Nieuwe De la Mar Theater in Amsterdam, waar hij zijn pro gramma 'Uit stilte geboren' pre senteert. De naam is ontleend* aan de titel van zijn eind vorig jaar verschenen cd met daarop zelf geschreven, nieuwe liedjes. „Ze zijn toch van een ander snit dan uit de tijd van Drukwerk", analyseert de zanger zijn pen- nevruchten. „Ik ben wat ouder geworden, wat levenswijzer en ik denk dat mijn teksten daar van getuigen. Ik laat meer van mezelf zien." Twee jaar geleden kwam er met een groots opgezette af- scheidstournee een einde aan het succesvolle bestaan van Drukwerk. Ooit ontstaan als vorm van vrijetijdsbesteding, maar door het toenemende suc ces uitgegroeid tot een band van formaat. Harry Slinger be waart goede herinneringen aan die tien hectische jaren, waarin hij het gezicht bepaalde van de ze Amsterdamse topgroep. „Ik schaam me niet voor die periode uit mijn leven. Daarom zing ik tijdens de komende the ateroptredens ook nog een medley van Drukwerk-succes sen. Ik vind dat ik dat verplicht ben aan de fans, die ons jaren lang door dik en dun gesteund hebben. Veel van hen zullen ook nu weer het theater bezoe ken voor mijn solovoorstelling. Daar ben ik van overtuigd. Ik kan ze niet alleen opzadelen met de nummers van mijn laatste cd. Nee, bij zo'n avond horen enkele nostalgische top pers. De liedjes zijn bovendien te leuk en onderhoudend om ze niet meer uit te voeren. Ik beleef sche Pot. Tussen de bedrijven door sprak hij tekenfilms in en werkte mee aan verschillende andere televisieprogramma's. „Vroeger heb ik bij het ama teurtoneel gezeten. Ontzettend leuk om toneel te spelen. Dat vond ik toen al en nu nog steeds. Er zijn volgens mij over eenkomsten tussen zingen en acteren. In beide gevallen ga ik om met Nederlandse teksten, die ik moet neerzetten. Je mag geen zoutpilaar zijn. Je moet iets uitstralen. Als je zingt moet je vooral jezelf zijn, bij het acte ren mag je in de huid van een ander kruipen. Dat is natuurlijk een wezenlijk verschil. Maar de overeenkomsten betreffen voor al de presentatie, de manier waarop je je aan het publiek in de zaal presenteert." „Bij Drukwerk was ik een nogal beweeglijk mannetje. Ik liep als een bezetene over het podium heen en weer. Dat zit nu eenmaal in mij. Ik wilde met mijn teksten meer doen dan ze alleen maar zingen. Dat heeft gewerkt, want het publiek vond het allemaal prachtig. Ach, ik heb er zelf reusachtig van geno ten. Anders had de groep ook nog nooit zo'n lang leven ge had." Is Harry Slinger nerveus voor de première van zijn solopro gramma? „Bloednerveus! Je zweeft tussen zekerheid en on zekerheid. Enerzijds denk je met al die jaren podiumerva ring: ach het zal wel loslopen. Anderzijds moet je je tijdens zo'n avond helemaal waarma ken. Het is toch anders dan ten tijde van Drukwerk. Al word ik nu ook geruggesteund door een perfecte band onder leiding van Ton op 't Hof en zullen twee prachtige achtergrondzangeres sen, te weten Lisa Boray en Su zanne Michaels, mij vocaal ter zijde staan. Ik heb nu meer het gevoel, dat er een orkest achter me staat. Bij Drukwerk was het de band die zich als één geheel presenteerde. Ik denk dat dit het grote verschil is." (Als de theatervoorstellingen komende week in het Nieuwe De la Mar theater in Amsterdam aanslaan, is het de bedoeling dat er in het seizoen '93-'94 een uitgebreide theatertournee zal volgen.) Harry Slinger in zijn Drukwerk-tijd. In zijn nieuwe soloprogramma doet hij het zonder muts. foto dijkstra er zelf nog altijd veel plezier De afgelopen twee jaar heeft Harry Slinger een andere weg bewandeld dan die van de mu ziek, al bleef hij wel liedjes schrijven. Vooral het laatste jaar met het oog op de eerste solo ed. Daarnaast ontpopte hij zich als een getalenteerd acteur. Hij stond op de planken in de to neelvoorstelling De Muisjes van regisseur Cees Linnebank en speelde mee in een aflevering van de tv-comedy In de Vlaam- Je komt voor een kort bezoek aan in New York. Voordat je de stad ingaat, doe je de televisie op je hotelkamer even aan, al leen om te zien wat er zoal op tv is. Grote fout. De rest van de dag, misschien wel de rest van je bezoek, is reddeloos verlo- Het probleem is het volgende: Ameri kaanse kabelexploitanten staan op het punt nieuwe 'digitale compressie' tech nologie te introduceren, waarmee het mogelijk wordt maar liefst 500 verschil lende kanalen te ontvangen. Wanneer je met de afstandsbediening in de hand de kanalen doorkijkt en bij ieder kanaal pakweg vijf séconden blijft hangen, duurt het 42 minuten voordat je alles hebt gezien. En in die tijd zijn er natuur lijk weer allemaal nieuwe programma's te bekijken. Pionier van deze revolutie is Tele- Communicaties N.V., een uit Denver af komstige exploitant van veel stadskabel- systemen, waaronder het kabelnet in Washington DC. Het bedrijf wil het 500- kanalen systeem vanaf volgend jaar ja nuari in een aantal gebieden introduce ren. Het 'compressie proces' betekent dat alle kanalen in de bestaande kabel systemen kunnen worden 'geperst'. Sommigen vinden het een gruwelijk vooruitzicht. De meeste kabelnetten bie den al 50 kanalen aan en het is een ware heksentoer om iets te vinden dat het be kijken waard is. En moet deze nachtmer rie nu nog vertienvoudigd worden? En wat gaat'dat betekenen voor het programma-overzicht in de kranten? Voor programma-informatie over 500 kanalen zou een aparte bijlage nodig zijn. Daarom kunnen kijkers in de toe komst televisiegidsen op het scherm raadplegen. Hier zullen de programma's van de verschillende kanalen worden ge sorteerd op catergorie, zoals films, ro mantische soaps, mode, fitness of En zal het mogelijk zijn alle 500 kana len te vullen? Zelfs met de 50 huidige zenders is er vaak al sprake van, op z'n zachtst gezegd, randprogrammering. Zo zijn er kanalen waarop de nieuwste on bruikbare keukenapparaten worden ver kocht en rechtbank-tv met echt drama uit de wereld van de criminaliteit. Volgens een opinieonderzoek in een krant zijn er echter ook Amerikanen die deze overdaad aan televisie enthousiast verwelkomen en allerlei suggesties aan dragen voor nieuwe, gespecialiseerde ka nalen. Een lezer zei dat hij graag extra zou betalen voor een kanaal waarop uitslui tend Engels cricket werd uitgezonden. Anderen wilden een hoe-maalc-ik-mijn- eigen-sieraden kanaal, een eenzame-zie- len kanaal voor vrijgezellen, een pomo kanaal en een kanaal met alleen maar herhalingen van de The Brady Bunch, een komedie uit de jaren vijftig. Een man stelde zelfs een 'honger ka naal' voor. Hij maakte niet duidelijk of hij daarbij dacht aan vermageringskuren of aan de Hoom van Afrika. (Vertaling: Margreet Heslinga) Bea Meulman als lesbienne Teun Metz in Vrouwenvleugel Mary Grayson en Ray Clarke. Zij komt uit Engeland. Hij uit Ame rika. Zij is getrouwd en heeft vier kinderen, hij heeft nooit een relatie gehad. Zij woont in een groot huis met een wijds uitzicht. Hij zit in een kamertje van 2 bij 2,5 meter zonder uit zicht. Zij is muzieklerares, hij een moordenaar. Een grotere tegenstelling tussen twee perso nen is haast ondenkbaar. Toch hebben Mary Grayson en Ray Clarke elkaar 'gevon den'. In september 1990 ont staat er tussen Mary en Ray een intense vriendschap. Een papie ren vriendschap op afstand. Tussen het mooie huis van Mary in Berkshire en de doden cel van Ray in de Starke gevan genis in Florida zit maar liefst 6.500 kilometer. In de documentaire De Laatste Strohalm die de NCRV vanavond uitzendt, worden door middel van hun corres pondentie de gevoelens en ge dachten van Mary Grayson en Ray Clarke op een prachtige manier tot leven gebracht. De l-aatste Strohalm is een docu mentaire uit de BBC-serie Eveiythan. tact via een artikeltje in de krant waar mensen door de organisa tie Life-Lines werden opgeroe pen om met ter dood veroor deelden in Amerika te schrijven. Ze stuurde een kaartje naar ene Harold Lucas en kreeg tot haar verbazing antwoord van Ray Clarke. „Mijn moeder is pa^ overle den en zij was de enige die mij schreef. Harold Lucas dacht dat ik wel zou willen schrijven met iemand. Ik heb maar meteen een foto van mezelf meege stuurd", laat Ray in zijn eerste brief aan Mary weten. Zijn toon is nog wat schuchter. „Eigenlijk moet je niet met me schrijven, want ik ben straks dood. Dan is onze vriendschap plotseling voorbij. Je moet je niet vast klampen aan een zinkend schip. Dat is voor jou heel vervelend." Afscheidsbrief Mary is direct onder de indruk van de onbekende man. Ze wil alles van hem weten. „Echte vriendschap en liefde worden niet beëindigd door de dood", stelt ze hem gerust. De frag menten uit de brieven worden in de documentaire voorgele zen. Zo voelt de kijker de vriendschap hechter en dieper worden. Ray Clarke zit al 13 jaar in de dodencel voor een roofoverval met dodelijke afloop. Hij houdt vol onschuldig te zijn. Als de vriendschap met Mary begint is de voltrekking van het dood vonnis al vier keer uitgesteld. Zijn laatste beroepszaak loopt op dat moment. Op 5 november 1990 komt het definitieve doodvonnis van de gouverneur van Florida bin nen. Een week later sterft Ray op de elektrische stoel. „Mary, het laatste beeld dat ik voor ogen had toen ik stierf, was jouw lieve gezicht." Zijn af scheidsbrief valt een paar dagen later bij Mary in de bus. Ze is er kapot van. De vriend schap duurde slechts twee maanden, maar Mary voelde zich heel sterk verbonden met Ray. „Ik besef dat hij een ernsti ge misdaad heeft begaan. De straf die hij heeft gekregen staat niet in verhouding. Hij is in mijn ogen zelfs drie keer ge straft. Dertien jaar opsluiting in een kleine cel, vier keer een doodvonnis ontvangen en de executie zelf." In Engeland riep de docu mentaire veel reacties op bij de kijkers. „Na afloop meldden zich 16.000 mensen aan bij Life- Lines", vertelt Harm Boerma Mar/ Grayson uit Berkshire in Engeland, die correspondeerde met de ter dood veroordeelde Ray Clark uit de Verenigde Staten. foto pr die de film voor de NCRV heeft bewerkt. „Ik heb de film inmid dels een keer of acht gezien en word nog steeds emotioneel", geeft Boerma toe. (De laatste strohalm, van avond, NCRV, Nederland 1, 22.51 uur) Ruwe bolster, blanke pit." Slechts vier woorden heeft Bea Meulman nodig om haar rol van Teun Metz in de RTL4-dramaserie Vrouwenvleugel te omschrij ven. „Teun heeft een groot gevoel voor rechtvaar digheid. Ze zit er dan ook absoluut niet mee dat ze de man van haar vriendin Anna vermoord heeft. Had hij haar maar niet zo hard in elkaar moeten slaan. Het is zijn verdiende loon dat Teun een paar keer met haar auto over hem heen gere den is." Bea Meulman geniet van haar rol als moorde nares Teun Metz. Ze speelt één van de hoofdper sonen in Vrouwen vleugel. Teun is een 42-jarige lesbienne, een hartstochtelijk wezen. Ze maakt avances op grove komische wijze, en schroomt niet in kruizen te tasten en in billen te knijpen. Teun is de gangmaakster op de vrouwenafdeling van de gevangenis. Haar liefde voor Anna, ge speeld door Leontine Ruiters, zit zo diep dat zij de echtgenoot van Anna zender pardon vermoordt, als ze ziet dat hij haar mishandelt. In werkelijkheid heeft Bea Meulman weinig ge meen met de lesbische Teun Metz. Bea is ge trouwd en heeft nog nooit een vlieg kwaad ge daan. „Ik ben in geen enkel opzicht gewelddadig. Ik kom zelfs uit een pacifistisch milieu." Ze kan zich ook niet voorstellen dat ze ooit tot een moord in staat zou zijn. „Als er een situatie dreigt te ontstaan waarin bij mij het bloed onder de nagels gehaald wordt, zorg ik dat ik op tijd weg ben. Ik ben niet zo'n type dat met de kopjes gaat smijten als ik ruzie met mijn man heb. Mijn bu ren zullen hoogstens af en toe een hard ge schreeuw horen, maar geen gerinkel van servies goed." A-sociaal Bea Meulman geeft aan dat ze, voordat ze aan Vrouwenvleugel begon, toch wel een ander beeld had van een gevangenis. „Ik heb nog nooit in een gevangenis gezeten, maar heb wel altijd gedacht dat ik zou gaan studeren in de cel als het ooit zo ver mocht komen. Nu ervaar ik dat studeren in gevangenschap niet makkelijk zou zijn. Je hoort in je cel de hele tijd muziek en je moet werken overdag. Dat ben je weliswaar niet verplicht, maat het is wel aan te raden om daar aan mee te doen. Anders wordt je binnen de gevangenis gezien als a-sociaal en dan overleef je het niet." Vrouwenvleugel is de eerste lange televisieserie waar Bea Meulman aan meewerkt. Na haar eind examen aan de toneelschool in Arnhem ging ze naar Toneelgroep Theater. Ze speelde daar de meest uiteenlopende rollen zoals Marge in Ab sent Friends en Patty in The Fool van Edward Bond. Voor deze laatste rol ontving zij de Colum- bina. Na 13 jaar Toneelgroep Theater besloot Bea Meulman om als free-lance actrice verder te gaan. Ze kwam zo bij radio, televisie en film te recht en speelde onder meer in De Zaak Kenny, Ha die Pa en Suite 215. Na al die jaren toneel was Vrouwenvleugel even wennen. Vooral het opnameschema van de dra maserie was schrikken. Vrouwenvleugel wordt in Luxemburg opgenomen. De acteurs wonen er doordeweeks en houden zich met niets anders bezig dan de serie. Hun dagen bestaan uit repete ren en opnemen. In de weekeinden mogen ze te rug naar Nederland. ,,'s Morgens moet ik om zes uur opstaan. Dat was in het begin vreselijk. Zeker als je uit de to neelwereld komt. Daar ga je tot diep in de nacht door en slaap je 's morgens uit. Ik moet 's mor gens ook altijd even de tijd hebben om te kunnen tutten, voordat ik aan de slag ga. Daar staat te genover dat je helemaal kunt opgaan in je rol om dat je hier zo afgesloten zit van de buitenwereld." (Vrouwenvleugel, elke zaterdag RTL 4, 21.05 uur) Bea Meulman als Teun Metz, gedetineerde in 'Vrou- wenvleugel'. foto»pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12