Strijd tegen kinderziektes Leven als Gewoonte ZATERDAG 16 JANUAR11993 De burcht, het kasteel, de apenrots of Fred Flintstone-dorp. Het zijn enkele van de vele bijnamen die Amsterdammers geven aan het voormalige NMB-hoofdkantooraan het Bijlmerplein in Amsterdam-Zuidoost: een schepping van architect A. Alberts. Sinds de fusie met de Postbank is het gebouw inmiddels de hoofdzetel van de ING Bank en het college van Joseph, waarom leef je?" Het antwoord van Jo seph, hoofdfiguur uit de roman De Bewonder- waardigeBlumroch' van Louis Pauwels zou het antwoord van miljoenen mensen kunnen zijn, aangenomen dat ze het onderste van hun ziel zouden willen laten zien: „Omdat ik er nou een maal aan begonnen ben, en vanwege het princi pe van de traagheid. Als we in plaats van de vraag 'waarom leef je? zouden vragen 'waarom doe je dit werk?' of 'waarom zit je (nog altijd) in deze relatie?' dan zou het antwoord van veel mensen vermoedelijk vrijwel hetzelfde luiden: „Ja, ik ben er nou eenmaal aan begon nen en om d'r nou zo maar uit te stappen..." In zekere zin zijn we allemaal dieren die bereden, gemend wor den door ruiter Gewoonte. Soms ervaren we hem als een last, maar laat hij de teugels vieren of dreigt-ie af te stappen dan wor den we onrustig en weten niet wat voor kant we op moeten. In het algemeen kunnen we heel slecht tegen het verlies of het doorbreken van onze gewoontes en psychologisch gezien is dat goed verklaarbaar. Gewoontes beschermen ons tegen de nood zaak altijd en overal opnieuw over na te moeten denken, steeds opnieuw bewust beslissin- alles en nog wat. Gewoontes zijn een vorm van emotionele ener gie-besparing. Ze automatiseren ons leven in de meest letterlijke zin van het woord: zorgen er voor dat de dingen min of meer vanzelf (lijken te) verlopen. Er zijn een heleboel mensen die be weren dat ze dat eigenlijk hele maal niet willen, een min of meer geautomatiseerd leven. Ze zeggen dat ze bewust willen le ven, dat ze steeds hun keuzes opnieuw willen overwegen en er niet maar automatisch van uit willen gaan dat... Maar dat is meestal eerder een vrome wens dan dat ze dat in fei te ook doen. De reden daarvan is overigens heel simpeL Wij men sen zijn over het algemeen heel erg slecht in het maken van 'be wuste' keuzes. Als je de echtpa ren die deze week de stadhuis- trap zijn opgelopen, vraagt of ze bewust voor elkaar gekozen heb ben, dan zeggen ze natuurlijk al lemaal ja. Maar mooi dat over tien jaar ten minste een op de drie van die zelfde stellen stelt dat ze toen ei genlijk helemaal niet zo bewust gekozen hebben, dat ze eigenlijk niet eens precies wisten waarom ze toen zo nodig moesten. Trouwens: als je ze nu al op de trap zou tegen houden en flink aan de tand voelen over de mo tieven voor hun keuze dan ben ik er zeker van dat een behoorlijk aantal feesten alsnog zou worden afgeblazen. Veel mensen zullen vermoedelijk zeggen 'daar moet je je niet tegen aan bemoeien, het is de mensen hun eigen keu ze of ze met elkaar trouwen of niet'. Ik vrees dat dit maar heel beperkt waar is. Voor de belang rijkste dingen in dit leven kiezen we helemaal niet zelf, wat voor mooie verhalen we daar tegen onszelf ook over houden. Niemand van ons heeft er voor gekozen op deze wereld terecht te komen. We zijn er eenvoudig weg door een evolutionaire ge woonte: voortplanting van de soort, in terecht gekomen. Nie mand van ons heeft zijn eerste relaties: zijn ouders, gekozen. We hebben ook niet kunnen kiezen in welke sociale omgeving we zouden opgroeien, op welke crè che, kinderdagverblijf, basis school en middelbare school we terecht zouden komen, wat we daar zouden moeten leren, wie onze onderwijzers zouden zijn, etcetera. We hebben er evenmin voor kunnen kiezen of we in een een- of tweeoudergezin op zou den groeien, of we broers of zus sen zouden hebben of enig kind zouden zijn, of we aan bepaalde (erflijke) ziektes zouden lijden of niet. Op zijn minst de eerste achttien jaar of zo van ons leven, zijn de meeste echt belangrijke levensbeslissingen voor ons en niet door ons genomen. Onze natuur en onze opvoeding zijn er niet op uit om van ons bewust kiezende volwassenen te maken. Ze zijn er op uit om ons aan te passen aan wat er al lang voor ons geregeld is, ons gewoontes te laten aanleren die lang klaar la gen voordat überhaupt om onze mening gevraagd werd. En als we het de eerste achttien jaar al niet geleerd hebben be wust kiezen hoe groot.is dan de kans dat we het in de volgen de jaren van ons leven wel kun nen? Trouwens zoals ons leven be gint, zo eindigt het ook. We kie zen niet voor de dood, hoogstens soms voor de manier waarop. Maar ook het einde is allang voor ons en niet door ons gekozen. We komen en gaan op bevel. Wat valt er dan eigenlijk nog te kie zen? De theoloog Soren Kierkegaard had daar een antwoord op dat, hoewel niet erg bemoedigend, waarschijnlijk wel realistisch is. Hij zei dat de voornaamste en misschien wel enige keuze die de mens gelaten is, die is tussen sla pen en wakker zijn. De mens kan kiezen om zijn levend slapend door te brengen het besef van zijn nietige, machteloze positie in dit heelal en de angst die dat oproept het zwijgen op te leggen en onbescheiden te doen alsof hij degene is die de zaken hier controleert en weet hoe het moet: „Een aanhanger van de meest stoere orthodoxie... Weet het allemaal, hij buigt zich voor het heilige, de waarheid is voor hem een reeks ceremonieën, hij spreekt over het verschijnen voor Gods of Allahs troon en weet hoeveel malen men dan moet buigen, hij weet alles al net zoals de wetenschapper die een meetkundige stelling kan bewij zen..." Om zijn angst en onzeker heid er onder te houden moet hij zijn toevlucht nemen tot een le ven van gewoontes, dogma's, stelligheden. Hij moet de wereld opsluiten in zijn eigen denkbeel den in plaats van omgekeerd. Maar dat kan hij alleen maar als hij zich een gesloten persoonlijk heid aanmeet en zich van ande re, nieuwe, tegenstrijdige erva ringen en opvattingen afwendt. Hij verplicht zich om zichzelf normaal en anderen abnormaal te vinden. Hij is, zij het als met angst als excuus, een bron van kwaad, want hij onderscheidt mensen in (gelijk)waardigna melijk zoals hij zelf is en onge lijkwaardig, namelijk anders dan hu. De tweede keuze is die van wak ker te zijn, je door de angst te la ten vormen, door het besef dat in feite niets gewoon of vanzelf sprekend is, dat je van het leven niets maar dan ook niet te eisen hebt, dat verschrikking en onder gang voor iedereen naast de deur wonen, dat twijfel en wanhoop even gewoon, normaal en waar zijn als zekerheid en hoop. Ster ker nog: dat twijfel en wanhoop voorwaarde zijn voor vernieu wing, verandering, voor doorbre ken van de sleur. De Franse psycholoog Pierre Daco formuleerde naar aanlei- ding van'Kierkegaards opvattin gen ooit vier vragen om ons zelf wakker te schudden, tot wan hoop te drijven. Die geef ik, tot slot, onveranderd weer. Wat hebt u tot nu toe met uw leven gedaan? Wat hebt u voor wezenlijk be langrijks in de loop van uw leven ontdekt? Wat lijkt u onbereikbaar voor uzelf? Wat zijn uw onvervulde dro men, verlangens? RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie de Raad van Bestuur. Een van de mooiste gebouwen die de afgelopen tijd in Amsterdam verrezen, oordeelde het publiek vorig jaar. Een gebouw dat het energiezuinigste ter wereld moest worden en die titel niet haalde. Ruim vijf jaar oud, staat het al enige tijd in de (speciaal geconstrueerde) steigers. Architectonische hoogstandjes bankgebouw bijgesteld -■ rganische architectuur' M noemde A. Alberts zijn bij- zondere, tien torens tellen de bouwwerk van het NMB-hoofdkantoor (tegenwoordig ING) in de Bijlmer destijds. Daarmee doelde hij op de nauwe samenwer king met adviseurs op het gebied van ener gievoorziening, constructies, technische in stallaties en beplanting, die er vanaf de eerste planvorming was. De term staat ook voor de beweeglijke vormgeving, de vloeiende lijnen, het gebruik van natuurlijke materialen en zachte kleuren, de waterpartijen en het vele groen. Een gebouw waar mensen hun werk omgeving als aangenaam ervaren. De ruim 2500 werknemers zijn trots op het gebouw. „Elke keer als ik 's morgens al die mensen naar hun glazen kantoorpaleizen hier in Zuidoost zie reppen, ben ik weer blij hier naar binnen te kunnen stappen", zegt om zich heen wijzend een werknemer. „Naar een museum hoef ik eigenlijk niet meer. Kunst is hier volop." Het gebouw zit inderdaad boordevol kunst. Regelmatig wisselt de samefistelling en min stens zo vaak maakt het deel uit van het ge bouw. Zoals de kleurige vloer- en glasmo zaïeken, het stromende water langs trapleu ningen, de watersculpturen, of de spiegels die het licht vanuit de lichtkokers naar bene den reflecteren. Vormgeving en techniek vor men een harmonieus geheel. Bezoekers Het is dan ook niet alleen de buitenkant die de nieuwsgierigheid van het publiek prikkelt. De belangstelling voor het binnenste van het gebouw is zo groot, dat er een speciale afde ling is die rondleidingen verzorgt. Per jaar worden tussen de 70.000 en 100.000 mensen ontvangen die uitsluitend voor een bezichti ging komen. Eén of twee keer per jaar is er open huis, waar zo'n 6.000 bezoekers vooraf voor intekenen. Al met al een bezoekersstroom die men liever wat zag afnemen. „Voor je het weet ben je een compleet museum. Waar we in elk geval voor waken, is dat het personeel voor al die bezoekers wordt afgeschermd. Het mag geen apies kijken worden", zegt het hoofd facilitai re organisatie, R. Nieboer. Eén van zijn taken is het gebouw zo zorg vuldig mogelijk te beheren. Een speciale ver antwoordelijkheid, want het gebouw vormt het visitekaartje en beeldmerk van de bank. Die bijzondere vormgeving blijkt in de prak tijk ook nadelige effecten te hebben. Zo ken nen, de hellende muren een van de bijdra gen aan energiebeperking en geluidwering ook hun nadelen. In vaste stromen sijpelde het regenwater over de schuine gevels, waar door algengroei ontstond. Energie „De keuze was", zegt Nieboer, „óf de natuur volgens de achterliggende bouwfilosofie z'n gang laten gaan, öf preventief onderhoud plegen om het gebouw mooi te houden. Wil je de klasse van dit gebouw ook de komende decennia garanderen, dan moet je nu iets gaan doen. Daarom besloten we de vuile plekken van algengroei te ontdoen." Over de gevels wordt ter bescherming een soort filmlaagje aangebracht. Verder worden de raamdorpels verbreed, waardoor het wa ter beter kan verstuiven. Een maanden du rende operatie, waarvoor speciale steigers, geschikt voor de schuine gevels moesten worden gebouwd. Wat ook anders uitpakte was de energiezui nigheid van het gebouw. Het ontwerp beoog de ruim 75 procent energiezuiniger te zijn dan een vergelijkbaar kantoor zonder ener giebesparing. Uit een twee jaar geleden door de Novem, de Nederlandse maaschappij voor energie en milieu, gehouden onderzoek bleek het energieverbruik driemaal hoger dan was verwacht. Na het treffen van een aantal maatregelen is het nog altijd ruim 60 procent meer dan aanvankelijk becijferd. Een tegenvaller, geeft ook Nieboer toe. „De effecten van de bouwconstructie pakten an ders uit. Het is niet het energiezuinigste, wel een van de tien meest energiezuinige gebou wen ter wereld geworden." Het resultaat heeft volgens hem ook te maken met onvoor ziene ontwikkelingen. Zo kwamen er meer mensen te werken dan aanvankelijk de be doeling was. De stroomrekening liep ook omhoog, omdat niet was verwacht dat al bin- Het hoofdkantoor van ING Bank (voorheen: NMB): opvallende architectuur van A. Alberts. De vormen zijn op dit moment aan het zicht onttrokken door speciaal geconstrueerde steigers waar op aanpassende werkzaamheden worden uitgevoerd. foto anefo/rob bogaerts nen enkele jaren vrijwel elke werknemer over een eigen personal computer zou beschik ken. Uitgegaan was toen van slechts één pc op elke vijf medewerkers. Symbolisch Maar ook een aantal technische hoogstand jes bleek minder effectief. Zo had de warmte krachtinstallatie aanvankelijk een zeer laag rendement. Ook de besparing van zonnecol lectoren in combinatie met warmteterugwin- ning in het ventilatiesysteem was slechts een vijfde van wat becijferd was. Novem om schrijft de collectoren op de tien torens zelfs vernietigend als „een architectonisch gege ven met symbolische waarde." Er zitten ook duidelijke voordelen aan de bouwconstructie. Nieboer: „In dit pand heb je het nooit extreem warm of koud. Dat komt door de dikke muren en de stand van de to rens ten opzichte van de zon. Bij zonlicht gaan de jaloezieën voor de ramen automa tisch naar beneden. Geen enkel bureau staat verder dan vijf meter van een raam af. Met individuele verlichting kunnen we het ener giegebruik ook verder beperken." Het bewuste gebruik van natuurlijke materia len als hout, koper en marmer geven welis waar warmte aan het interieur, maar vergen wel extra onderhoud. Voor wat betreft het toegepaste koper laat men de natuur min of meer zijn gang gaan. Nieboer: „Het heeft de neiging wat zwart uit te slaan. Niet iedereen kan dat waarderen. Wij vinden dat horen bij zo'n natuurlijk materiaal en doen daar verder niets aan." Natuur Het gebouw kent geen mechanische lucht verversing. Alle ramen kunnen open en dicht en er is een computergestuurd systeem, waarbij per toren en per vloer verse lucht naar binnen wordt geblazen. De fraaie water bassins, fonteinen en een weelde aan planten in het gebouw zorgen voor een goede lucht vochtigheid. Die planten worden op biolo gische wijze gevoed en bacteriën evenzo be streden. Sluipwespen, roofmijten en uit Australië afkomstige lieveheersbeestjes be strijden succesvol alle soorten luizen en spint. Het vele groen zet zich voort in elk van de drie daktuinen op de parkeergarages. Een Finse, Engelse en Japanse, elk met zijn eigen karakter en inmiddels volgroeid. De vogels die nu op de beplanting afkomen, waren al jaren in Amsterdam niet meer waargenomen. Vanuit de binnengelegen loopstraten die de tien torens met elkaar verbinden bieden de tuinen een fraai uitzicht. Diezelfde loopstra ten blijken ook succesvol. Nieboer: „Je ziet dat mensen elkaar 'onderweg' over bepaalde zaken aanspreken. Dergelijke gesprekjes zijn vaak veel nuttiger dan allerlei vergaderin gen." Voorbeeld Naast het hoofdkantoor staat inmiddels weer uitbreiding op stapel. Dit keer niet van de hand van architect Alberts, maar ontwikkeld in eigen beheer. De nieuwe aanbouw is dan ook minder spectaculair als die van het hoofdkantoor, maar kenmerkt zich als een „harmonieuze overloop tussen 'oud' en de strakke kantoorcomplexen van Amsterdam- Zuidoost." De succesvolle vormgeving van het hoofd kantoor staat voortaan ten voorbeeld aan toekomstige nieuwbouw en renovatie van de ING-banken en is verheven tot eigen huis stijl. Het eerste kantoor in die stijl werd on langs in Veendam gebouwd. Dit voorjaar opent een soortgelijk kantoor in Apeldoorn. Nieboer: „Ook bij buitenlandse vestigingen is men altijd weer verrast. Zelfs in Tokyo be staan plannen met dezelfde materialen te gaan bouwen als hier." foto dijkstra/willem ten veldhuys

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 37