Vrije tijd
Slim zaagje voor
precieze werkjes
Beren zijn op vele manieren aan te kleden
Valentijn
Kleine tasjes
Badkamer Thun
Vocht
ZATERDAC16 JANUARI 1993
29
NIEUWE CD'S
DINGEN
DOE HET ZELF
Jennifer Batten 'Above and
beyond' Play it again Sam'
Joe Satriani en Steve Vai moe
ten inschikken voor een vrouw.
Jennifer Batten, die al enige
naam maakte in de live-groep
van Michael Jackson, steekt de
ze twee gitaarmagiërs op haar
solo-debuut duidelijk naar de
kroon.
Alleen op de instrumentale co
ver van 'Wanna be startin' is de
invloed van Jackson op Batten
waarneembaar. De overige der
tien stukken vormen een in
drukwekkende, hoogst gevari
eerde staalkaart van haar eigen
gitaristische en compositorische
kunnen. Batten's interacties
met de uiterst energiek spelen
de ritme-sectie zijn baanbre
kend. Batten is behalve een cre
atieve ook een razendsnelle gi
tarist. Het bewijs wordt direct
aan het begin geleverd met
'Flight of the bumble bee', waar
ze, op de hielen gezeten door
een orkest, in een recordtempo
een ellenlange toonladder be
stijgt. De essentie van Yngwie
Malmsteen in 90 seconden sa
mengevat. Haar geluidsimita
ties mogen er ook zijn. Van 'Cat
fight' krijgt de immer onver
stoorbare kat des huizes de ze
nuwen.
Op 'Cruzin the Nile' laat ze zich
van haar exotische kant horen.
Leuk gevonden is 'Giant steps'.
Met de zoekknop gaat ze alle ra
diostations af en zigzagt daar
met jazzy spel tussendoor.
Neil Young 'The lost tapes'
MPG en Neil Young 'Lucky
thirteen' Geffen/BMG.
Voor liefhebbers van Neil Young
lijken gouden tijden aangebro
ken. Met het wonderschone
'Harvest moon' sloot hij 1992 af.
Het nieuwe jaar is koud begon
nen of er liggen al weer twee
'nieuwe' cd's klaar. Maar wat
een teleurstelling: in beide ge
vallen wordt de consument vre
selijk in de maling genomen.
'The lost tapes' zouden stam
men uit 1968. Ze zaten bij de in
boedel van een failliet gegane
studio in Nashville. Een wat ob
scuur label heeft er de hand op
weten te leggen en claimt met
de zeventien nooit eerder uitge
brachte liedjes een primeur van
jewelste. De uitgever vermoedt
dat deze opnamen van Young,
die zichzelf begeleidt op akoes-,
tische gitaar, een auditie voor
een platencontract betreffen. Al
op het eerste lied voel je nattig
heid. Zo zuiver klinkt Young's
stem niet, toen niet, nu niet en
in de toekomst nog minder.
Young-experts hebben zijn hui
dige platenmaatschappij, War
ner Music, reeds getipt. 'The
lost tapes' zijn inmiddels voer
voor juristen geworden.
Met 'Lucky thirteen' is juridisch
niets mis maar toch is ook dit
een dubieuze release. Het heeft
er alle schijn van dat Geffen,
waarvoor Young vijf albums
maakte, Wamer Musci vóór wil
zijn met de anthologie van
twaalf cd's, die later dit jaar in
een box moeten verschijnen.
'Lucky thirteen' vertoont dan
ook alle sporen van een haast
klus.
WK
JAZZ
The Lew Tabackin Quartet 'I'll
Be Seeing You' Concord Jazz-
/distr.; Munich Records, Vadaring
90,6702 EB Wageningen.
Het is inmiddels bijna drie jaar
geleden dat Tabackins vorige
cd, ook op Concord ('Desert
Lady'), uitkwam. Dat was een
uitstekend albunfdat niet de
nodige aandacht kreeg in Ne
derland. De meeste jazzliefheb
bers kennen hem vooral van de
Akiyoshi-Tabackin Big Band die
hij met zijn vrouw leidt. Van
hetzelfde niveau is deze pro-
duktie, waarop de Amerikaanse
tenorsaxofonist en fluitist ge
bruik maakt van een aange
naam strakke ritmesectie (Ben
ny Green, Peter Washington en
Lewis Nash).
Tabackin is een van de weini
gen (Roland Kirk en Yusef La-
teef) die op fluit even expressief
is als op de sax. Op beide instru
menten bezit hij een bijzonder
volle toon waarmee veel emo
tionele spanning weet te sugge
reren. Indrukwekkend is bij
voorbeeld Tabackins fluitspel in
HOBBY
Sleuf- en afkortzaagje met een zeer fjjne ver-
tanding. foto gpo
Sommige zaagkarweitjes vragen om ge
reedschap dat met grote precisie en 'fijnge
voeligheid' werkt. Die eigenschappen heeft
het sleuf- en afkortzaagje Eberle Plus (nr.
665). Het is met z'n zeer fijne vertanding
(10 nauwelijks gezette tandjes per centime
ter) een heel handig gereedschap voor het
zagen van sleuven, het afkorten van dunne
buizen, deuvels, rondhout, houten en
kunststof lijsten enzovoort. Dus bijzonder
geschikt voor heel nauwkeurig verstekwerk
in subtiele materialen. Daarbij is dan wel
het gebruik van een aangepaste verstekbak
met maximaal 2 cm hoge wanden (inwen
dig) aan te bevelen.
Het 13 cm lange zaagblad is verwisselbaar.
De Eberle Plus wordt standaard geleverd
met twee bladen, respectievelijk voor hout-
/kunststof, bladdikte 0,35 mm, en metaal,
dikte 0,5 mm. Bij het inklemmen van het
blad even op de juiste stand letten: de voor
kant is aangeduid met een gaatje. Wie nog
meer mogelijkheden uit dit gereedschap wil
halen kan er losse zaagbladen van grotere
dikte en stijfheid, van 0,4 tot 1 mm bij ko
pen. Prijs rond de 19 gulden; meer Informa
tie: Hegema Strijen, 01854-4444.
Nieuw gezicht voor
de sierstripwand
Het verwijderen of een ander uiterlijk geven
aan meer permanente wandafwerkingsma-
terialen zoals grove stuctuurpleisters of
sierstrippen kan weieens problemen ople
veren. De lastigste van alle wanden die een
nieuw 'smoeltje' moeten krijgen is die van
sierstrips. In de meeste gevallen wil men
het voegenpatroon behouden, zodat het
steenmotief ook na de ingreep zichtbaar
blijft. Dit vereist twee verschillende behan -
delingen: enerzijds het aanbrengen van een
nieuwe kleur, anderzijds het 'ophalen' van
de voegspecie. En daaraan moet dan ook
nog een grondige reinigingsbeurt vooraf
gaan om stof, nicotineaanslag en dergelijke
te verwijderen.
Wandsierstrips kunnen zijn vervaardigd
van: baksteen, gekloofde kalkzandsteen of
een synthetisch materiaal (meestal te her
kennen aan de geringe dikte en een veel
minder ruw oppervlak). Synthetische strips
fijn dus iets gemakkelijker te schilderen.
Acrylmuurverf
Op alle soorten is acrylmuurverf (waterba
sis) de beste keus. Deze verfsoort is makke
lijk te verwerken, snel drogend en (veelal)
reukarm. Om zo snel mogelijk een volledige
dekking te verkrijgen (vooral belangrijk als
er sprake is van een sterk reliëf) zou het ver-
spuiten van de verf een prima techniek zijn.
Maar dat is, zeker binnenshuis, om prakti
sche redenen nauwelijks te doen. De ver
froller kan ook niet worden gebruikt. Rest
dus de kwast. Dit moet dan een lang- en "I
stugharige zijn. Je moet de verf namelijk
niet 'strijken', maar 'inwerken', door de
kwast in klein-cirkelvormige draaiingen,
beurtelings met de klok mee en er tegen in, -
te bewegen. Die kwast slijt er snel bij. Eén
laag zal zelden voldoende zijn, vooral niet
als een lichte kleur over een donkerder op-
pervlak wordt aangebracht. Maar acrylverf*
droogt zo snel, dat je de volgende dag al een
tweede laag kunt aanbrengen.
Penseelkwastje
De verdiepte voegen tussen de strips ko-
men daarna aan de beurt. Dat is nauwkeiC
rig werkje, dat het best met een penseel- -1.
kwastje kan worden uitgevoerd, l^at de
kleur van de overgeschilderde voegen niet
al te sterk afwijken van de tint van de verf -
waarmee de strips zijn overgeschilderd, an-j
ders gaat het voegenpatroon te sterk over- T.
heersen en wordt het totale oppervlak tc
'druk'. Lichtgrijs is zowel in combinatie rrtGl
een lichte als donkerder hoofdkleur een
goede keus. Zorg er voor dat de voegverf
niet op de stripoppervlakken komt. Een
eventueel 'morsertje' kan, als de hoofdkleur
althans goed droog is, snel met een in
schoon water gedrenkt kwastje worden ver
wijderd.
Soda
Als laatste genoemdmaar als eerste te
doen: reinig het oppervlak met lauwwarn\
water waarin ammonia of soda is opgelost.
Ammonia geeft een sterk penetrante geur
die lang in huis blijft hangen. Soda verdieffi
daarom de voorkeur. Gebruik een harde
boenborstel die steeds goed nat wordt ge-
houden, en beweeg deze in wisselend-cir*.-
kelvormige richtingen. Was daarna het he|j
oppervlak na met schoon water en laat het.
oppervlak drogen. Ventilatie en/of verwar^;
ming bevorderen het droogproces.
Coltranes 'Wise One', evenals
zijn behendige interpretaties
van de bekende Monk-compo-
sities 'Ruby My Dear' en 'In
Walked Bud' die qua vin
dingrijkheid aan Sonny Rollins
doen denken.
Glen Moore/Larry Karush/Glen
Velez 'Mokave, Volume 1en
Victor Lewis "Family Portrait"
AudioQuest/ distr.: Nipper,
Eerste Passeerdersdwarsstraat 88,
1016 XD Amsterdam.
Een klein deel van de platen-
consumenten bestaat uit fana
ten, 'audiofielen', die opnamen
vooral aanschaffen om hun ge
luidskwaliteit. Dikwijls is de ge
luidskwaliteit van dergelijke
produkties dan ook indrukwek
kender dan de artistieke presta
tie. Het Amerikaanse Audio
Quest, vooral bekend om zijn
'high-end' audiokabels, heeft
echter een kleine catalogus met
interessante blues- en jazz-lp's
en -cd's die meer bieden dan
een fraai geluid. 'Mokave' be
staat uit musici die een brug
slaan tussen etnisch aandoende
atmosferen en pure improvisa-
tiemuziek in de stijl van onder
meer Oregon. Vanaf de eerste
seconden wordt duidelijk dat de
muzikanten meer geïnteres
seerd zijn in het overbrengen
van ingetogen emoties dan no
deloze virtuositeit. Een met op
zet analoog opgenomen cd, die
ook via mijn gewoon betaalbare
apparatuur de bas van Moore
en trommen van Velez bijzon
der helder weergeeft. Een twee
de deel is inmiddels ook uit.
Zowel muzikaal als opname-
technisch conventioneler is de
eerste opname als leider van
drummer Victor Lewis, waarop
veteranen als John Stubblefield
(saxen) en Cecil McBee (contra
bas) net niet het achterste van
hun tong laten zien. Het swingt
naar bop-maatstaven wel ste
vig, vooral dank zij het artistiek
en geluidstechnisch fraaie per-
cussiewerk van Don Alias en
Jumma Santos.
KV
KLASSIEK
Beethoven Vioolconcert in D
Bach Partita nr. 3, BWV 1006,
Prelude
Sonate nr. 3, BWV 1005, Alle
gro assai Nigel Kennedy
(viool), Symfonieorkest van de
NDR o.l.v. Klaus Tennstedt
EMI.
Een cd met een Amsterdams ui
terlijk. Op verzoek van Nigel
Kennedy siert het beeld van een
violist zonder hoofd uit een Am
sterdams park het doosje met
de liveopname van Beethovens
vioolconcert, die vorig jaar in
Kiel gemaakt werd. Dat Kenne
dy daarbij zelf als producer op
trad, doet mij minder genoegen.
Zijn solo speelt hij heel fraai en
Tennstedt en het orkest reage
ren daarop heel adequaat, maar
de opname klinkt erg dof en in
de balans tussen viool en orkest
is de solist sterk in het voordeel.
Kennedy is een groot talent, dat
blijkt ook hier, maar moet zich
beperken tot zijn viool. Het pro
duceren van een opname (en
het schrijven van begeleidende
teksten) moet hij anderen over
laten.
MahlerSymfonie nr. 7 City
of Birmingham Symphony Or
chestra o.l.v. Simon Rattle EMI.
Na de zinderende Zevende
waarop Haitink ons onlangs
vergastte, valt deze opname uit
Birmingham een beetje tegen,
maar de vergelijking is niet he
lemaal eerlijk. Het CBSO is ten
slotte geen orkest met de Ma-
hlerervaring van de Nederland
se ensembles en Rattle is op dit
gebied nog lang geen Haitink.
De vraag blijft alleen waarom
deze uitvoering dan ook moest
worden vastgelegd. Rattle is een
van de begaafdste onder de jon
gere dirigenten en weet met zijn
orkest schitterende dingen te
doen, dat blijkt ook hier, maar
Mahlers moeilijkste symfonie
vraagt een grotere artistieke
diepgang. Dirigent en orkest
verdienen een betere recensie
in repertoire waarin hun capa
citeiten beter tot hun recht ko-
PK
Het gezellig aankleden van tempex-beren is niet zo moeilijk. foto cpd
Je ziet ze steeds vaker: figuren van tempex, bewerkt
met lapjes stof en/of andere materialen. De moge
lijkheden zijn legio: beplakken, beschilderen, 'stof
feren' (insnijden of insteken). Nu beren in allerlei
soorten en maten zo populair zijn, is het leuk om te
weten dat er ook piepschuimberen te koop zijn.
Het zijn geen knuffelberen, ze zijn puur als versie
ring bedoeld.
Er zijn diverse manieren van bewerken. Bij voor
beeld pa en ma beer 'aankleden' met behulp van
de zogeheten insnijdtechniek en het jonge beertje
beschilderen. Teken op pa en ma beer met een stift
de gewenste lijnep. MaaJ< daarbij de vlakken vooral
niet te groot (zeker niet bij de 'bochten') omdat an
ders te veel lelijke rimpels in de stof ontstaan. Snijd
vervolgens deze lijnen ongeveer 1 cm diep in met
een smal afbreekmes. Wees voorzichtig met de
oren! Knip ruwweg stofjes op maat van de vlakken
en een naadtoeslag. Leg een lapje op het betreffen
de vlak en duw met de botte kant van het mesje de
randen van de stof in de snijlijnen, zodat de stof
mooi strak komt te staan. Ga bij oren en snuit se
cuur te werk, om te voorkomen dat u deze delen
amputeert.
Gebruik voor een jurk een flinke strook stof, rim
pel de bovenkant en duw de stof bij de nek en ar
men naar binnen. Voor de mouwen geldt hetzelfde.
Neus en mond kunnen op diverse manieren wor
den gemaakt: door kleine lapjes in te steken, door
vilt op te plakken of door er een 'echte' bereneus in
te steken (te koop in een goed gesorteerde hobby
zaak). De ogen kunt u op dezelfde manieren ma
ken. Versier de benen naar eigen idee met strikjes,
hoedjes, kettinkjes, bloemetjes, en dergelijke.
Het beschilderen van een tempex-beer gaat als
volgt: beschilder de kop, armen en rand van de
voeten in een 'berekleur' met hobbyverf op water
basis. De kleding kan naar eigen inzicht worden
beschilderd. Eventuele stippen kunt u maken door
een speldeknop in verf te dopen en dan af te druk
ken.
Gekartelde lapjes
Een andere leuke techniek, met het pluche-effect,
is het insteken van kleine gekartelde lapjes. Doe dit
liever niet als het snel af moet, want er gaat heel
wat tijd in zitten. Het moet heel secuur worden ge
daan, maar het resultaat is er dan ook naar.
Knip voor deze techniek van een flinke lap stof in
een beerachtige kleur met een kartelschaar lapjes
van 2x2 cm. Vouw een gekarteld lapje rond een ril-
pen, of een ander dun, stomp voorwerp, zó dat de
punt in het midden van het lapje valt. Doop het
puntje in lijm en prik het lapje in de beer, tot er nog
maar een klein stukje uitsteekt.
Bij de oren, snuit en de rand van de voeten moet
iets meer lijm worden gebruikt, vanwege de breek
baarheid van deze onderdelen. Het beste kunt u
dan eerst een rijtje lapjes insteken en de lijrfl goed
laten drogen voordat u aan een volgend rijtje be
gint. Op deze manier krijgen de tere onderdelen
meer stevigheid. Eventueel kunt u deze 'insteek-
beer' een broekje geven volgens de insnijdtechniek.
Beplakken
Een andere mogelijkheid is het met stof beplakken
van een beer. Knip daarvoor eveneens met de kar
telschaar kleine lapjes, lxl cm. Meng witte hout-
lijm met wat water, smeer het op de beer, leg er een
lapje op en dep hierop nog flink wat houtlijmoplos-
sing. Laat alle lapjes elkaar overlappen. Met ver
schillende kleuren en dessins kan de beer een heel
fleurig uiterlijk krijgen. De witachtige doorslag van
de lijm hoeft u niet te verontrusten, want die ver
dwijnt na het drogen.
Meer informatie over dit onderwerp bij Hobby-
Handig, 04125-23 31.
Voor Valentijnsdag (14 februari), de dag dat stille aan
bidders hun aanbedene een attentie doen toekomen,
heeft General Cosmetics een geurige attentie. Deze be
staat uit een kaart met de tekst 'My love, be my Valenti
ne' en een geurtje in een miniverstuiver. Voor vrouwen
is er Amance en Joshi en voor mannen Amando Noir.
De kaart kost 7,95 (er moet 2,40 aan postzegels op)
en is vanaf eind januari te koop bij drogisterijen, parfu
meriezaken en warenhuizen.
Een klein tasje, leuk maar vaak onhandig
want je kunt er geen portefeuille of rijbewijs
in kwijt. Een uitzondering zijn de verrekij
kertasjes, daarin gaan in negen van de tien
gevallen die zaken wel. Erg veel ruimte
houd je dan niet over maar een lipstick en
kleine agenda, dat lukt meestal nog wel. Dit
verrekijkertasje in krokoleder (links) komt
uit de collectie van Claudio Ferrici en kost
170,-. Meer informatie: Van Gils, telefoon
01613-34 56.
Voor Schock ontwierp Matteo Thun deze badkamer, geïnspireerd
op de zee, golven en branding zijn terug te vinden in alle sanitaire
onderdelen. Heel bijzonder zijn de ronde vitrinekastjes. Liefheb
bers van design kunnen meer informatie krijgen bij Velbert Agen
turen, telefoon 085-25 90 24.
Een vocht(hygro) meter en een
binnenthermometer zijn sa
mengebracht in dit apparaat.
Op de tabel kan de gewenste re
latieve vochtigheid bij verschil
lende binnen- en buitentempe
raturen worden afgelezen. Bij
de meetset zit ook een bui
tenthermometer die heel simpel
aan de gevel kan worden beves
tigd. De set kost 55,50. Meer
informatie: Rouwenhorst En-
gergiebeheer, telefoon 055-
33 3120.
Paco Jet: mousses
in handomdraai
Met deze vernuftige, compacte
machine maakt de restaurant
kok of een assistent van een be
ker diepgevroren ingrediënten
in een minuut of drie een
prachtige mousse, die alleen
nog maar op de juiste tempera
tuur moet komen. De Paco Jet
is geschikt voor alles waarvan
een mousse gemaakt kan wor
den van vis tot ijs. De machine
is een vinding van de Zwitserse
firma Pacotrade en kost 6250.
De bijbehorende bekers kosten
ƒ51 per stuk. Meer informatie:
Gastro Swiss Benelux, Zand-
voort telefoon 02507-1 89 72.