Vrije tijd Slim zaagje voor precieze werkjes Beren zijn op vele manieren aan te kleden Valentijn Kleine tasjes Badkamer Thun Vocht ZATERDAC16 JANUARI 1993 29 NIEUWE CD'S DINGEN DOE HET ZELF Jennifer Batten 'Above and beyond' Play it again Sam' Joe Satriani en Steve Vai moe ten inschikken voor een vrouw. Jennifer Batten, die al enige naam maakte in de live-groep van Michael Jackson, steekt de ze twee gitaarmagiërs op haar solo-debuut duidelijk naar de kroon. Alleen op de instrumentale co ver van 'Wanna be startin' is de invloed van Jackson op Batten waarneembaar. De overige der tien stukken vormen een in drukwekkende, hoogst gevari eerde staalkaart van haar eigen gitaristische en compositorische kunnen. Batten's interacties met de uiterst energiek spelen de ritme-sectie zijn baanbre kend. Batten is behalve een cre atieve ook een razendsnelle gi tarist. Het bewijs wordt direct aan het begin geleverd met 'Flight of the bumble bee', waar ze, op de hielen gezeten door een orkest, in een recordtempo een ellenlange toonladder be stijgt. De essentie van Yngwie Malmsteen in 90 seconden sa mengevat. Haar geluidsimita ties mogen er ook zijn. Van 'Cat fight' krijgt de immer onver stoorbare kat des huizes de ze nuwen. Op 'Cruzin the Nile' laat ze zich van haar exotische kant horen. Leuk gevonden is 'Giant steps'. Met de zoekknop gaat ze alle ra diostations af en zigzagt daar met jazzy spel tussendoor. Neil Young 'The lost tapes' MPG en Neil Young 'Lucky thirteen' Geffen/BMG. Voor liefhebbers van Neil Young lijken gouden tijden aangebro ken. Met het wonderschone 'Harvest moon' sloot hij 1992 af. Het nieuwe jaar is koud begon nen of er liggen al weer twee 'nieuwe' cd's klaar. Maar wat een teleurstelling: in beide ge vallen wordt de consument vre selijk in de maling genomen. 'The lost tapes' zouden stam men uit 1968. Ze zaten bij de in boedel van een failliet gegane studio in Nashville. Een wat ob scuur label heeft er de hand op weten te leggen en claimt met de zeventien nooit eerder uitge brachte liedjes een primeur van jewelste. De uitgever vermoedt dat deze opnamen van Young, die zichzelf begeleidt op akoes-, tische gitaar, een auditie voor een platencontract betreffen. Al op het eerste lied voel je nattig heid. Zo zuiver klinkt Young's stem niet, toen niet, nu niet en in de toekomst nog minder. Young-experts hebben zijn hui dige platenmaatschappij, War ner Music, reeds getipt. 'The lost tapes' zijn inmiddels voer voor juristen geworden. Met 'Lucky thirteen' is juridisch niets mis maar toch is ook dit een dubieuze release. Het heeft er alle schijn van dat Geffen, waarvoor Young vijf albums maakte, Wamer Musci vóór wil zijn met de anthologie van twaalf cd's, die later dit jaar in een box moeten verschijnen. 'Lucky thirteen' vertoont dan ook alle sporen van een haast klus. WK JAZZ The Lew Tabackin Quartet 'I'll Be Seeing You' Concord Jazz- /distr.; Munich Records, Vadaring 90,6702 EB Wageningen. Het is inmiddels bijna drie jaar geleden dat Tabackins vorige cd, ook op Concord ('Desert Lady'), uitkwam. Dat was een uitstekend albunfdat niet de nodige aandacht kreeg in Ne derland. De meeste jazzliefheb bers kennen hem vooral van de Akiyoshi-Tabackin Big Band die hij met zijn vrouw leidt. Van hetzelfde niveau is deze pro- duktie, waarop de Amerikaanse tenorsaxofonist en fluitist ge bruik maakt van een aange naam strakke ritmesectie (Ben ny Green, Peter Washington en Lewis Nash). Tabackin is een van de weini gen (Roland Kirk en Yusef La- teef) die op fluit even expressief is als op de sax. Op beide instru menten bezit hij een bijzonder volle toon waarmee veel emo tionele spanning weet te sugge reren. Indrukwekkend is bij voorbeeld Tabackins fluitspel in HOBBY Sleuf- en afkortzaagje met een zeer fjjne ver- tanding. foto gpo Sommige zaagkarweitjes vragen om ge reedschap dat met grote precisie en 'fijnge voeligheid' werkt. Die eigenschappen heeft het sleuf- en afkortzaagje Eberle Plus (nr. 665). Het is met z'n zeer fijne vertanding (10 nauwelijks gezette tandjes per centime ter) een heel handig gereedschap voor het zagen van sleuven, het afkorten van dunne buizen, deuvels, rondhout, houten en kunststof lijsten enzovoort. Dus bijzonder geschikt voor heel nauwkeurig verstekwerk in subtiele materialen. Daarbij is dan wel het gebruik van een aangepaste verstekbak met maximaal 2 cm hoge wanden (inwen dig) aan te bevelen. Het 13 cm lange zaagblad is verwisselbaar. De Eberle Plus wordt standaard geleverd met twee bladen, respectievelijk voor hout- /kunststof, bladdikte 0,35 mm, en metaal, dikte 0,5 mm. Bij het inklemmen van het blad even op de juiste stand letten: de voor kant is aangeduid met een gaatje. Wie nog meer mogelijkheden uit dit gereedschap wil halen kan er losse zaagbladen van grotere dikte en stijfheid, van 0,4 tot 1 mm bij ko pen. Prijs rond de 19 gulden; meer Informa tie: Hegema Strijen, 01854-4444. Nieuw gezicht voor de sierstripwand Het verwijderen of een ander uiterlijk geven aan meer permanente wandafwerkingsma- terialen zoals grove stuctuurpleisters of sierstrippen kan weieens problemen ople veren. De lastigste van alle wanden die een nieuw 'smoeltje' moeten krijgen is die van sierstrips. In de meeste gevallen wil men het voegenpatroon behouden, zodat het steenmotief ook na de ingreep zichtbaar blijft. Dit vereist twee verschillende behan - delingen: enerzijds het aanbrengen van een nieuwe kleur, anderzijds het 'ophalen' van de voegspecie. En daaraan moet dan ook nog een grondige reinigingsbeurt vooraf gaan om stof, nicotineaanslag en dergelijke te verwijderen. Wandsierstrips kunnen zijn vervaardigd van: baksteen, gekloofde kalkzandsteen of een synthetisch materiaal (meestal te her kennen aan de geringe dikte en een veel minder ruw oppervlak). Synthetische strips fijn dus iets gemakkelijker te schilderen. Acrylmuurverf Op alle soorten is acrylmuurverf (waterba sis) de beste keus. Deze verfsoort is makke lijk te verwerken, snel drogend en (veelal) reukarm. Om zo snel mogelijk een volledige dekking te verkrijgen (vooral belangrijk als er sprake is van een sterk reliëf) zou het ver- spuiten van de verf een prima techniek zijn. Maar dat is, zeker binnenshuis, om prakti sche redenen nauwelijks te doen. De ver froller kan ook niet worden gebruikt. Rest dus de kwast. Dit moet dan een lang- en "I stugharige zijn. Je moet de verf namelijk niet 'strijken', maar 'inwerken', door de kwast in klein-cirkelvormige draaiingen, beurtelings met de klok mee en er tegen in, - te bewegen. Die kwast slijt er snel bij. Eén laag zal zelden voldoende zijn, vooral niet als een lichte kleur over een donkerder op- pervlak wordt aangebracht. Maar acrylverf* droogt zo snel, dat je de volgende dag al een tweede laag kunt aanbrengen. Penseelkwastje De verdiepte voegen tussen de strips ko- men daarna aan de beurt. Dat is nauwkeiC rig werkje, dat het best met een penseel- -1. kwastje kan worden uitgevoerd, l^at de kleur van de overgeschilderde voegen niet al te sterk afwijken van de tint van de verf - waarmee de strips zijn overgeschilderd, an-j ders gaat het voegenpatroon te sterk over- T. heersen en wordt het totale oppervlak tc 'druk'. Lichtgrijs is zowel in combinatie rrtGl een lichte als donkerder hoofdkleur een goede keus. Zorg er voor dat de voegverf niet op de stripoppervlakken komt. Een eventueel 'morsertje' kan, als de hoofdkleur althans goed droog is, snel met een in schoon water gedrenkt kwastje worden ver wijderd. Soda Als laatste genoemdmaar als eerste te doen: reinig het oppervlak met lauwwarn\ water waarin ammonia of soda is opgelost. Ammonia geeft een sterk penetrante geur die lang in huis blijft hangen. Soda verdieffi daarom de voorkeur. Gebruik een harde boenborstel die steeds goed nat wordt ge- houden, en beweeg deze in wisselend-cir*.- kelvormige richtingen. Was daarna het he|j oppervlak na met schoon water en laat het. oppervlak drogen. Ventilatie en/of verwar^; ming bevorderen het droogproces. Coltranes 'Wise One', evenals zijn behendige interpretaties van de bekende Monk-compo- sities 'Ruby My Dear' en 'In Walked Bud' die qua vin dingrijkheid aan Sonny Rollins doen denken. Glen Moore/Larry Karush/Glen Velez 'Mokave, Volume 1en Victor Lewis "Family Portrait" AudioQuest/ distr.: Nipper, Eerste Passeerdersdwarsstraat 88, 1016 XD Amsterdam. Een klein deel van de platen- consumenten bestaat uit fana ten, 'audiofielen', die opnamen vooral aanschaffen om hun ge luidskwaliteit. Dikwijls is de ge luidskwaliteit van dergelijke produkties dan ook indrukwek kender dan de artistieke presta tie. Het Amerikaanse Audio Quest, vooral bekend om zijn 'high-end' audiokabels, heeft echter een kleine catalogus met interessante blues- en jazz-lp's en -cd's die meer bieden dan een fraai geluid. 'Mokave' be staat uit musici die een brug slaan tussen etnisch aandoende atmosferen en pure improvisa- tiemuziek in de stijl van onder meer Oregon. Vanaf de eerste seconden wordt duidelijk dat de muzikanten meer geïnteres seerd zijn in het overbrengen van ingetogen emoties dan no deloze virtuositeit. Een met op zet analoog opgenomen cd, die ook via mijn gewoon betaalbare apparatuur de bas van Moore en trommen van Velez bijzon der helder weergeeft. Een twee de deel is inmiddels ook uit. Zowel muzikaal als opname- technisch conventioneler is de eerste opname als leider van drummer Victor Lewis, waarop veteranen als John Stubblefield (saxen) en Cecil McBee (contra bas) net niet het achterste van hun tong laten zien. Het swingt naar bop-maatstaven wel ste vig, vooral dank zij het artistiek en geluidstechnisch fraaie per- cussiewerk van Don Alias en Jumma Santos. KV KLASSIEK Beethoven Vioolconcert in D Bach Partita nr. 3, BWV 1006, Prelude Sonate nr. 3, BWV 1005, Alle gro assai Nigel Kennedy (viool), Symfonieorkest van de NDR o.l.v. Klaus Tennstedt EMI. Een cd met een Amsterdams ui terlijk. Op verzoek van Nigel Kennedy siert het beeld van een violist zonder hoofd uit een Am sterdams park het doosje met de liveopname van Beethovens vioolconcert, die vorig jaar in Kiel gemaakt werd. Dat Kenne dy daarbij zelf als producer op trad, doet mij minder genoegen. Zijn solo speelt hij heel fraai en Tennstedt en het orkest reage ren daarop heel adequaat, maar de opname klinkt erg dof en in de balans tussen viool en orkest is de solist sterk in het voordeel. Kennedy is een groot talent, dat blijkt ook hier, maar moet zich beperken tot zijn viool. Het pro duceren van een opname (en het schrijven van begeleidende teksten) moet hij anderen over laten. MahlerSymfonie nr. 7 City of Birmingham Symphony Or chestra o.l.v. Simon Rattle EMI. Na de zinderende Zevende waarop Haitink ons onlangs vergastte, valt deze opname uit Birmingham een beetje tegen, maar de vergelijking is niet he lemaal eerlijk. Het CBSO is ten slotte geen orkest met de Ma- hlerervaring van de Nederland se ensembles en Rattle is op dit gebied nog lang geen Haitink. De vraag blijft alleen waarom deze uitvoering dan ook moest worden vastgelegd. Rattle is een van de begaafdste onder de jon gere dirigenten en weet met zijn orkest schitterende dingen te doen, dat blijkt ook hier, maar Mahlers moeilijkste symfonie vraagt een grotere artistieke diepgang. Dirigent en orkest verdienen een betere recensie in repertoire waarin hun capa citeiten beter tot hun recht ko- PK Het gezellig aankleden van tempex-beren is niet zo moeilijk. foto cpd Je ziet ze steeds vaker: figuren van tempex, bewerkt met lapjes stof en/of andere materialen. De moge lijkheden zijn legio: beplakken, beschilderen, 'stof feren' (insnijden of insteken). Nu beren in allerlei soorten en maten zo populair zijn, is het leuk om te weten dat er ook piepschuimberen te koop zijn. Het zijn geen knuffelberen, ze zijn puur als versie ring bedoeld. Er zijn diverse manieren van bewerken. Bij voor beeld pa en ma beer 'aankleden' met behulp van de zogeheten insnijdtechniek en het jonge beertje beschilderen. Teken op pa en ma beer met een stift de gewenste lijnep. MaaJ< daarbij de vlakken vooral niet te groot (zeker niet bij de 'bochten') omdat an ders te veel lelijke rimpels in de stof ontstaan. Snijd vervolgens deze lijnen ongeveer 1 cm diep in met een smal afbreekmes. Wees voorzichtig met de oren! Knip ruwweg stofjes op maat van de vlakken en een naadtoeslag. Leg een lapje op het betreffen de vlak en duw met de botte kant van het mesje de randen van de stof in de snijlijnen, zodat de stof mooi strak komt te staan. Ga bij oren en snuit se cuur te werk, om te voorkomen dat u deze delen amputeert. Gebruik voor een jurk een flinke strook stof, rim pel de bovenkant en duw de stof bij de nek en ar men naar binnen. Voor de mouwen geldt hetzelfde. Neus en mond kunnen op diverse manieren wor den gemaakt: door kleine lapjes in te steken, door vilt op te plakken of door er een 'echte' bereneus in te steken (te koop in een goed gesorteerde hobby zaak). De ogen kunt u op dezelfde manieren ma ken. Versier de benen naar eigen idee met strikjes, hoedjes, kettinkjes, bloemetjes, en dergelijke. Het beschilderen van een tempex-beer gaat als volgt: beschilder de kop, armen en rand van de voeten in een 'berekleur' met hobbyverf op water basis. De kleding kan naar eigen inzicht worden beschilderd. Eventuele stippen kunt u maken door een speldeknop in verf te dopen en dan af te druk ken. Gekartelde lapjes Een andere leuke techniek, met het pluche-effect, is het insteken van kleine gekartelde lapjes. Doe dit liever niet als het snel af moet, want er gaat heel wat tijd in zitten. Het moet heel secuur worden ge daan, maar het resultaat is er dan ook naar. Knip voor deze techniek van een flinke lap stof in een beerachtige kleur met een kartelschaar lapjes van 2x2 cm. Vouw een gekarteld lapje rond een ril- pen, of een ander dun, stomp voorwerp, zó dat de punt in het midden van het lapje valt. Doop het puntje in lijm en prik het lapje in de beer, tot er nog maar een klein stukje uitsteekt. Bij de oren, snuit en de rand van de voeten moet iets meer lijm worden gebruikt, vanwege de breek baarheid van deze onderdelen. Het beste kunt u dan eerst een rijtje lapjes insteken en de lijrfl goed laten drogen voordat u aan een volgend rijtje be gint. Op deze manier krijgen de tere onderdelen meer stevigheid. Eventueel kunt u deze 'insteek- beer' een broekje geven volgens de insnijdtechniek. Beplakken Een andere mogelijkheid is het met stof beplakken van een beer. Knip daarvoor eveneens met de kar telschaar kleine lapjes, lxl cm. Meng witte hout- lijm met wat water, smeer het op de beer, leg er een lapje op en dep hierop nog flink wat houtlijmoplos- sing. Laat alle lapjes elkaar overlappen. Met ver schillende kleuren en dessins kan de beer een heel fleurig uiterlijk krijgen. De witachtige doorslag van de lijm hoeft u niet te verontrusten, want die ver dwijnt na het drogen. Meer informatie over dit onderwerp bij Hobby- Handig, 04125-23 31. Voor Valentijnsdag (14 februari), de dag dat stille aan bidders hun aanbedene een attentie doen toekomen, heeft General Cosmetics een geurige attentie. Deze be staat uit een kaart met de tekst 'My love, be my Valenti ne' en een geurtje in een miniverstuiver. Voor vrouwen is er Amance en Joshi en voor mannen Amando Noir. De kaart kost 7,95 (er moet 2,40 aan postzegels op) en is vanaf eind januari te koop bij drogisterijen, parfu meriezaken en warenhuizen. Een klein tasje, leuk maar vaak onhandig want je kunt er geen portefeuille of rijbewijs in kwijt. Een uitzondering zijn de verrekij kertasjes, daarin gaan in negen van de tien gevallen die zaken wel. Erg veel ruimte houd je dan niet over maar een lipstick en kleine agenda, dat lukt meestal nog wel. Dit verrekijkertasje in krokoleder (links) komt uit de collectie van Claudio Ferrici en kost 170,-. Meer informatie: Van Gils, telefoon 01613-34 56. Voor Schock ontwierp Matteo Thun deze badkamer, geïnspireerd op de zee, golven en branding zijn terug te vinden in alle sanitaire onderdelen. Heel bijzonder zijn de ronde vitrinekastjes. Liefheb bers van design kunnen meer informatie krijgen bij Velbert Agen turen, telefoon 085-25 90 24. Een vocht(hygro) meter en een binnenthermometer zijn sa mengebracht in dit apparaat. Op de tabel kan de gewenste re latieve vochtigheid bij verschil lende binnen- en buitentempe raturen worden afgelezen. Bij de meetset zit ook een bui tenthermometer die heel simpel aan de gevel kan worden beves tigd. De set kost 55,50. Meer informatie: Rouwenhorst En- gergiebeheer, telefoon 055- 33 3120. Paco Jet: mousses in handomdraai Met deze vernuftige, compacte machine maakt de restaurant kok of een assistent van een be ker diepgevroren ingrediënten in een minuut of drie een prachtige mousse, die alleen nog maar op de juiste tempera tuur moet komen. De Paco Jet is geschikt voor alles waarvan een mousse gemaakt kan wor den van vis tot ijs. De machine is een vinding van de Zwitserse firma Pacotrade en kost 6250. De bijbehorende bekers kosten ƒ51 per stuk. Meer informatie: Gastro Swiss Benelux, Zand- voort telefoon 02507-1 89 72.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 29